Gå til innhold

De siste vanskelige kg


Anbefalte innlegg

Har greid meg uten operasjon med kne proteser i veldig mange år, takket være trening hos fysioterapeut, og mye aktivitet ellers. Men en dag går det nok ikke mer. Tror nok den tiden kanskje kan forlenges litt, om det er mindre vekt på «støtdempere»....

Leser om Semaglutid, den medisinen som overvekts klinikken på sykehuset i Tønsberg har tatt i bruk. Nå er det vel bare sterkt overvektige som får den, i behandling der. Men kanskje den, eller noe lignende kommer i mer « light» form, for oss som har et evig problem med opp og ned....

En blir så inderlig lei av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vekten i går og den var nå 79 kg. Jeg har ikke trent på nesten to uker. Grunn: hodepine hver dag som har intensivert veldig med den minste pulsøkning. Så selv de vanlige turene med hunden har vært tøffe, for jeg går jo i terreng med bakker opp og ned. Og så fink jeg en strekk i baken som sitter godt. Men jeg har ikke spist altfor mye. Selvfølgelig (!) har jeg spist nøtter og drukket litt vin, men mindre vin enn vanlig, dermed flinkere til p holde meg «på matta». 
Har startet et samarbeid med ei venninne. Vi skal veie oss sammen ca en gang i uka. Begge drømmer om ned 10 kg. Mitt mål er å holde meg til tre måltider + fruktstund (høres ut som jeg går i barnehagen, men jeg spiser alltid epler i bilen på vei hjem fra jobb 😁). 0 småspising og 0 snacks. Og så må jeg selvfølgelig moderere mengden mat i perioder. Pizza f.etc 

vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt med samarbeid! Da er det værre å sluntre unna!

Det er vel egentlig da jeg har greid å holde en sammenhengende vektnedgang... vi har hatt en gruppe på senteret, og jeg fikk også gå på legekontoret noen perioder og veie meg!

Nå er det bare noen få igjen av den gruppa vi hadde på ca 20 på trenings senteret, de har ramla av, pga alder, sykdom, corona, nå er det jo helt stengt også. 

Og legekontoret er som en festning, der kommer man nesten ikke inn. 
Kanskje man bør følge et kurs igjen?

Jeg har jo tatt 3 kg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ned i vekt siden fredag. Gjorde noe jeg drev med da jeg klarte å gå ned for omtrent 100 år siden. Jeg spiste for mye fredag og lørdag kveld. I går tok jeg meg skikkelig sammen og spiste mindre, ikke noe snadder, 0 vin 😘 og bare tre måltider. Ikke noe i mellom. Og i dag blir det tre ordentlige måltider + frukten min i bilen hjem fra jobb. Det skal være mitt hovedfokus denne uken. Mat til måltidene!!! Ikke småspising! Det er så vanskelig, for jeg har liksom vent meg til en liten bit nå og da... 

klapper meg selv på skulderen for hver gang jeg (bokstavelig) holder fingrene fra fatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser (egentlig hører jeg lydbok) en bok som heter «spis deg fri». Har nevnt den tidligere. Det er en amerikansk dame som har utviklet modellen. Opplever den som litt rigid, samtidig som det hun beskriver er akkurat sånn jeg er... men fokuset er altså 0 sukker og mel. 4 strenge retningslinjer:

ikke sukker (eller søtningsstoffer)eller mel, tre måltider med oppmålte mengder mat, ingen småspising. 
boka er veldig amerikansk selv om den er oversatt og tilrettelagt for norske forhold.

Men denne boka er altså bakgrunnen for at jeg forsøker meg på å spise bare tre måltider (+frukten, da).  Men siden jeg ikke har kuttet ut mel og f.eks sukker/søtningsstoff(spiser bl.a fruktyoghurt ), så følger jeg ikke programmet... (så da går det vel ikke 😂)

våknet nettopp fra nattevakt og skulle sitte ute i sola, men den forsvant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på nattevakt. Det har gått bra med å la være og småspise. Supervanskelig på en måte, for jeg har i alle år til stadighet puttet et eller annet i munnen. Fra en agurkbit til en pose nøtter. Nå har jeg klart å stoppe hånda og vekten har gått nedover. Og jeg har ikke telt kcal. Spist mye middag, vanlig lunsj og frokost + mine elskede epler i bilen. Har rett og slett bare ikke puttet noe i munnen som ikke har hørt til måltidet.

sliter med treningsmotivasjonen. Hjelper absolutt ikke å jobbe på natten. Så lista er SVÆRT lav. 
Håper det går bra med dere andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å lese forskjellige bøker om temaet! Men ekstreme dietter funker ikke for meg. Jeg gleder meg til den gode brødskiva til frokost, og poteta til middag.

Om en greier å holde seg vekk fra småspising, og ha tilmålte faste måltider, så er det nok den sikreste veien. For meg er også planlegging viktig!  
Nå står påska for døra! Blir mye uteliv her da, med bål osv. Må finne noe annet enn pølser i brød, og kvikklunsj!...skal være forberedt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser heller ikke ekstreme dietter!  Jeg har lest ferdig den lydboka og konkludert med at det var mye bra ang tankesett, og særlig det med å holde seg til en plan og ikke småspise. Men jeg kommer ikke til å slutte med mel og sukker på heltid, ei heller vin. 
 

Nå er nattevaktene over for denne gang og jeg har fri et par dager. Deilig 🥰

plan for helgen er å fortsette slik jeg holder på. Ingen småspising

I går satt mannen min og gomlet sjokolade og peanøtter. Jeg rørte ikke 🤗. Stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg kokt tomatsuppe på masse tomater, løk, hvitløk, persille, hønsebuljong, en kartong knuste tomater, og en skvett fløte. 
Det er lunsj/ middag. Med kokt egg.

Smaker veldig godt. Supper metter også.

Vekta står på ca 69 nå. Skal egentlig ned på 62/60. Jeg synes det er fryktelig mye nå....kan ikke begripe at man virkelig har sluppet det så langt ennå en gang😳😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også alt mulig, Enna, men i svært begrensede mengder selvfølgelig. Ikke mye jeg kan «skeie ut med» innenfor totalt 1300 kcal 😜 For meg gjelder det å velge kaloriene med omhu. Skal jeg velge noe kaloririkt så velger jeg det som jeg VIRKELIG kan nytes slik at jeg koser meg maks. Det gjelder vel dere som ligger bittelitt høyere i daglig inntak også vil jeg tro. 
 

Syttifire, jeg lager også mye supper fra bunnen. Supper metter bra, og spesielt når man putter en proteinkilde oppi ja. Dessuten så kan man lage svært magre og sunne supper selv uten alt det unødvendige saltet og sukkeret som ofte finnes i posesupper. En bitteliten fløteskvett gjør susen. Da blir den kremet og god. Jeg bruker gjerne den magre matfløten. Nydelig 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen holdt jeg meg til måltidene, men strakk nok middagen på lørdag ganske langt 😂. Middagen i seg selv var sushi og jeg spiste ALTFOR mye (men åååååå så godt😍) og så spiste jeg en skål nøtter etterpå, men rørte ikke søtsakene!  På søndag spiste mannen min litt sjokolade til morgenkaffen og i går spiste han både sjokolade og snacks og jeg??? ZERO! Stolt av det.
Hjemmekontor i dag med litt sløv start 😉

ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så fryktelig dansesyk! Har blitt litt på kjøkkengulvet idag! Gikk jo to kvelder i uka. Kanskje det er derfor knea har blitt skralle..De liker den dansinga!

.I det store og hele så har det blitt mye mindre trim i dette året. Selv om skogs turer hver dag, så blir det ikke den intensiteten, på langt nær. 

Nå er jo senteret stengt igjen også.
Når skogen blir snøfri, så får en legge inn en del bakker med intervaller, så kondisjonen kommer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pandemi... vel, vi har holdt oss til familien. 
har spist og drukket min del av mat og godteri så langt i påsken, men har prøvd å holde meg til måltider! Noen måltider har kanskje vart litt lenge, da 🤪. Har kost meg mye ute, kanskje mest i solveggen, men også på tur med hunden. Jobb fra i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det tatt litt av de siste dagene. Stopper nå og strammer inn!! Ikke noe mer søtt eller snacks inn hos meg. Det blir fort for mye, dessverre. 
Sitter med munnbind og visir på jobb og gleder meg til vakta er over så jeg kan puste inn frisk luft, igjen.

Lengter etter skikkelig vår😍
ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å stoppe utskeielsene. Har vært på den smale sti og holdt meg unna godteriene og kakene som har vært overalt. Til tross for den lille stemmen som hele tiden har foreslått at jeg kan ta «bare litt»....

så i dag var vekten bare 200 g over det den var før påske, og det er bedre enn 1,5 kg!  
 

Mål for resten av uken er å holde meg til måltidene, 0 godteri og snacks og gjøre yoga hver dag. Og drikke mer vann. Merker at det blir mindre vanndrikking på jobb når vi må bruke munnbind hele tiden. 
Skal på nattevakt i natt, men har bare 1 natt og fri resten av uka. Det blir bra. 
 

ønsker alle dere andre en fin dag. 
 

forresten, er det noen av dere som har problemer med å logge inne her på forumet? Det har funket så langt på telefonen, men på macen og iPaden går det ikke. Får bare feilmelding..  så hvis jeg blir helt borte fra forumet, så skyldes det innloggingsproblemer
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det litt opp. Og siste påskedag endte med et brudd i Høyre tommel etter fall. Så her er gips før operasjon, og gips igjen. Og mange små hverdagsproblemer, for en høyrehendt. Lærerikt da. Og godt at man har hund, da må en ut på tur!

Så er det bare å ta fram hverdagsmaten igjen🤗🐕🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter jeg på nattevakt og som vanlig (!) bugner det av kaker, kjeks og sjokolade. Men jeg er stanhaftig. Sier til meg selv at i dag skal jeg ikke ha noe. Kanskje en annen gang, men ikke i dag. 
om 7 (egentlig 6,5 t) timer er nattevakten slutt, og da har jeg fri fram til mandag. Det blir såååå bra 🥰
 

sov godt dere andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...