Gå til innhold

Varig endring! :)


Gjest jojomamma
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest jojomamma

Hjertelig takk for oppmuntrende ord! Det gjorde godt! 💜:)

 

Jeg synes du er dyktig, jojomamma! Det går jevnt og trutt nedover med vekten, og det er det som teller. :)/> Du reflekterer over det som skjer, både med vekten og - ikke minst – med følelsene, og du møter det med kunnskap og klokskap. For livsstilsendring og vektreduksjon handler jo ikke bare om å gå ned i vekt, men like mye om hva som skjer «mellom ørene». Så jeg synes det er fint å se at du greier å kose deg i festlig lag, og at du tar en dag i gangen når du føler motløsheten komme sigende. Vi møter vel den alle sammen innimellom. Det viktigste er at vi greier å møte den, kjenne på følelsen, og så la den passere, brette opp ermene og gå løs på livet igjen. Det er jo slik hverdagen er, litt opp og litt ned, og så litt opp igjen. :D/>

 

Stå på, jojomamma, klapp på skulderen, og Heia, heia! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest jojomamma

Dagen i går gikk bra! Jeg landa på 1600 kcal og en times rask gåtur. Kjente meg litt sulten og søtsugen, men sånn er det jo ofte når enn har spist litt mer en stund! Det viktigste er at jeg klarte å la være å gi etter for det. Planlegging er alfa og omega!

Ny dag og nye muligheter - hver dag!

:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest jojomamma

Hadde en skikkelig dårlig uke matmessig, som gikk over i en uke med bihulebetennelse. Og nei - jeg mister ikke matlysten når jeg blir sjuk.

Så det ble to uker med mer spising og minimalt med trim.

 

Ny uke - nye muligheter! Jeg har gått opp litt, men skal ta en ny veiing på onsdag som jeg pleier. Føler meg fryktelig mye bedre allerede!

Jeg skal klare å komme meg under 80 kg til jul, det er fullt mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Veiinga viste litt opp i dag, som jeg ventet. Nå er det det å komme seg under 83-84 kg som blir hovudutfordringen. Det er lenge siden jeg har sett 82 tallet!

Trimmen må jeg komme orntlig i gang med igjen, det trengs for motivasjonen!

Men jeg er fornøyd med de siste dagene og skal fortsette i samme spor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jojomamma. Så fint å se at du er tilbake igjen, og at du er fornøyd med de siste dagene! Må innrømme jeg var litt bekymret da det ble stille på tråden din så lenge, men fikk det liksom ikke til å rime at du skulle ha gitt opp. :) Godt at du er fri bihulebetennelsen - det er noe ordentlig skitt. Du er forøvrig ikke alene om å ha god matlyst også under sykdom. :(

 

Jeg har vært bortreist noen dager, og hatt problem med GR noen dager. Jeg har fått logget inn, men det har vært umulig å registrere mat og aktivitet, og å svare på Forum. Skikkelig frustrerende, men nå fungerer det i hvert fall. Vekten min går sakte, men sikkert nedover, med et par små jump opp, men likevel mest ned. I begynnelsen syntes jeg det gikk ganske lett, nå sliter jeg litt mer. Men gir ikke opp!

 

Dette greier vi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Så bra at du holder koken! :)

 

Nei, jeg har ikke gitt opp! :) Skal fortsatt klare målet mitt til jul!! Men motivasjonen er ikke like sterk som den var i begynnelsen! Den svinger iallefall mer!

Er litt mindre aktiv her inne, men vet at det er viktig å ikke kutte ut helt nettopp for å ikke miste motivasjonen!

 

 

 

 

Hei jojomamma. Så fint å se at du er tilbake igjen, og at du er fornøyd med de siste dagene! Må innrømme jeg var litt bekymret da det ble stille på tråden din så lenge, men fikk det liksom ikke til å rime at du skulle ha gitt opp. :)/> Godt at du er fri bihulebetennelsen - det er noe ordentlig skitt. Du er forøvrig ikke alene om å ha god matlyst også under sykdom. :(/>

 

Jeg har vært bortreist noen dager, og hatt problem med GR noen dager. Jeg har fått logget inn, men det har vært umulig å registrere mat og aktivitet, og å svare på Forum. Skikkelig frustrerende, men nå fungerer det i hvert fall. Vekten min går sakte, men sikkert nedover, med et par små jump opp, men likevel mest ned. I begynnelsen syntes jeg det gikk ganske lett, nå sliter jeg litt mer. Men gir ikke opp!

 

Dette greier vi! :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Har en ganske ok uke i matveien, men sliter med å komme i gang med orntlig trim igjen! Har en jobb å gjøre der!

Ny veierapport i morgen - satser på at pila peker nedover igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

-0,6

Ikke altfor mye å skryte av, men ned er ned. Jeg kjenner motivasjonen er iallefall tilbake igjen sånn noenlunde, og det kjennest godt. Da har jeg noen uker igjen enda på å klare de siste 4 kiloene.

I can do it! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest jojomamma

Her har det ikke gått bra i noen uker nå...

 

Jeg stod på badet i går morges og følte meg lei og sint over å føle meg så feit og fæl. Har vært noen dårlige uker, jeg har bare spist og spist. Vekta peker oppover!

 

Jeg har jo klart å slutte å røyke, selv om jeg strevde med det og mange ganger før det endelig gikk. Jeg har ikke tatt ett eneste trekk siden sommeren 2013, og nå tør jeg si at jeg faktisk har slutta. Det hender fortsatt at jeg kjenner på sug! Men den koden er knekt, jeg kommer ikke til å røyke igjen!

 

Så var det spisinga da... Hvordan skal jeg knekke den koden?! Jeg må jo "bare" bestemme meg - det er jo faktisk så enkelt! Dagen i går gikk fint. Jeg hadde noen indre samtaler med meg selv når tankene om godis og diverse mat kom - og de kom - mange ganger!

You can do it - you can do it!

Og tanker fra ikke-røyke-boka som å si at nå er jeg en ikke røyker brukte jeg og - Nå er jeg en IKKE-FRÅTSER! Jeg vil ikke være det lenger! Jeg vil være sunn og glad og slank og frisk. Jeg vil ikke være feit eller sint eller usunn eller deppa.

 

Så nå har jeg bretta opp armene og skal jobba hardt for varig endring!

I can do it! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom jeg meg på vekta... Ca 2 kg opp siden 5 november. Føles fælt, men jeg er for nøyd med å klare å stoppe opp før det ble enda mer.

Er nok litt feig, men jeg har som mål å ikke gå opp mer i desember. Tror ikke jeg klarer nedgang i disse tider. Tror iallefall det blir det mest realistiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det spisinga da... Hvordan skal jeg knekke den koden?!

 

Vet du, jojomamma, jeg tror du faktisk har knekket den. Og ikke bare du, men alle oss som innimellom strever med motivasjon, motløshet, sultfølelse, oppgitthet osv osv. Hadde vi ikke knekket koden hadde vi gitt oss for lengst.

 

Nå skriver jeg ut fra min erfaring, og hva jeg har tenkt en del på, men tror egentlig flere har det som meg. Jeg tror ambisjonene fra starten av var litt for store. I begynnelsen gikk det så greit: Motivasjonen var på topp, ellers hadde vi ikke startet dette. Kiloene rant til å begynne med av. Alt så så rosenrødt ut. Men så begynte det å butte imot. Snopbehovet meldte seg. Det kom noen venninnekvelder og runddager og torpederte opplegget. Hverdagen kom med sine opp- og nedturer. Noen kilo snek seg på, og så måtte man starte jobben med å få dem av - igjen.

 

Jeg trodde det skulle bli lett å få av 30 kilo til sommeren, og 10 kilo fra august til jul var da bare "a piece of cake". Hallo, her var damen som hadde bestemt seg!

 

Jeg har etterhvert innsett at det ikke er realistisk. 10 kg til jul ble 5,1 (hurra, kom litt over halvveis!) Og når jeg ser på vektkurven min ser jeg at det må en kjempeinnsats til for å nå sommermålet. Det tror jeg faktisk ikke at jeg orker.

 

I stedet ser jeg på hva jeg har greid. 13 kilo fra mai til i dag er for meg godt gjort! (Klapp på skulderen til meg selv for det.) Det har blitt ganske mange cm mindre av meg, rundt omkring på kroppen, og det merkes på klærne. Jeg er heller ikke bekymret for fremtiden. Jeg vet at kiloene forsvinner, og at livsstilen min blir sunnere. Jeg må bare akseptere at det tar litt lengre tid enn optimismen min sa i starten.

 

Så ja, vi har knekket koden, jojomamma. Den ligger i bakhodet på oss og gjør oss bevisste på hva vi spiser. Skeier vi ut så ligger tanken der og bremser, så vi ikke bare fortsetter og fortsetter på utskeielsene, men henter oss inn igjen, og fortsetter på rett kurs. Selv om vi av og til må en tur ned i kjelleren og deppe over våre små "fall" tilbake til gammel livsførsel.

 

Se bare på ditt siste innlegg: du er fornøyd med at du klarte å stoppe før vekten økte enda mer. Kjempeflott, sier jeg. Dessuten er det ikke feigt, men realistisk, å ikke stresse vektnedgang i desember. Det er tross alt en måned med mye selskapelighet, og man kan ikke melde seg ut av samfunnet av den grunn.

 

Men koden er knekket, og løsningen ligger i bakhodet på oss. :)

 

Kos deg massevis i adventstiden og i julen, jojomamma, og stol på deg selv.

 

Klem fra fa-mol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Julen har (pinlig å si det) gått dårlig i forhold til å holde vekta. Det er utrolig hvor lett det er å legge på seg!! Men så har jeg spist MYE og da! Orker ikke engang si hvor mye det har blitt for øyeblikket.

I dag har jeg kastet alt søtt/ alle kaker ut av hus, noen dager før året er omme... Og her banner jeg kanskje litt i kirka ;), men jeg har meldt meg inn i VG's vektklubb. Rett og slett for at det er såpass mye billigere. Kunne egentlig tenkt meg et vanlig GR kurs, men har ikke råd til det nå.

Håper at vektklubben kan hjelpe meg litt i gang igjen! Men så vet jeg jo at det er hva jeg klarer på egenhånd i fortsettelsen som blir viktig! :)

Komme nok til å fortsette i forumet her allikevel - hadde vært fint å vise til bedre resultater på nyåret! :)

 

God nyttårsfeiring alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit i gang, og føler meg litt bedre allerede! Lang vei å gå, men en dag om gangen! :)

I dag blir det nok noe mer enn de 1600 kcal jeg skal ha, men det får bare være. Det er alle andre dager som er viktig!

Jeg er i gang med trim igjen, og ska meg en tur på mølla før festen!

God feiring!🎉🎉🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du er i gang igjen, jojomamma, og at du kommer til å holde kontakten her inne.

 

Du er ikke alene om å gå opp i vekt i julen. Jeg tok rett og slett fri fra kaloritelling en stund, og i en periode med mange besøk ute og hjemme, og mye spising, ga det resultater. :(

 

Men nå er der på'n igjen, og fra i morgen skal alt som spises registreres. Det hjelper meg til å holde fokus, og komme ned i vekt.

 

Jeg har lest litt her og der på Forum, og fikk lyst til å sitere hva Bijou skrev på sin tråd (under Holde vekten): Vil dere noe sterkt nok, så klarer dere det, samme hvor lang tid det måtte ta. Løsningen ligger i hodene deres, ikke i magen! Så jobb med hodet, folkens! Ikke ha dårlig samvittighet for noe, fortsett bare umiddelbart etter en glipp - og ros dere selv masse underveis! Dette synes jeg er viktige ord å ta med seg inn i 2015.

 

Godt nytt år til deg, jojomamma! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Mye kloke ord!

Det er det jeg oftest sliter med, at jeg har noen dårlige uker, så gir jeg bare helt opp.

Det er mye i det du sier, om å føre alt man spiser. Har gjort det denne uka, og det er så mye lettere å spise riktig og sunt!

 

Godt å se at du er i gang igjen, jojomamma, og at du kommer til å holde kontakten her inne.

 

Du er ikke alene om å gå opp i vekt i julen. Jeg tok rett og slett fri fra kaloritelling en stund, og i en periode med mange besøk ute og hjemme, og mye spising, ga det resultater. :(/>

 

Men nå er der på'n igjen, og fra i morgen skal alt som spises registreres. Det hjelper meg til å holde fokus, og komme ned i vekt.

 

Jeg har lest litt her og der på Forum, og fikk lyst til å sitere hva Bijou skrev på sin tråd (under Holde vekten): Vil dere noe sterkt nok, så klarer dere det, samme hvor lang tid det måtte ta. Løsningen ligger i hodene deres, ikke i magen! Så jobb med hodet, folkens! Ikke ha dårlig samvittighet for noe, fortsett bare umiddelbart etter en glipp - og ros dere selv masse underveis! Dette synes jeg er viktige ord å ta med seg inn i 2015.

 

Godt nytt år til deg, jojomamma! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Nyttår gikk fint! Noen ekstra kcal ble det, men det er helt greit. Jeg koste meg med maten, men med måte. Ingen dårlig samvittighet, men heller ingen fråtsing.

 

Mannen min har også meldt seg inn i vektklubben og skal ned 20 kg. Det merker jeg er motiverende - det er lettere å være sammen om å endre kosthold!

Jeg har trua på at vi går mot en lettere vår! ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Godt i gang nå første nyttårs uke, oger fornøyd med innsatsen! Jeg fører alt jeg spiser, og har begynt litt med trim igjen. Foreløpig bare gått noen turer, men det er iallefall en start.

Er optimistisk for det nye året!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Her går det bare fint! Fører hver dag og holder meg stort sett innenfor kcal grensa. Har 0,4 igjen til før-jul-vekta, og det skal bli godt! Da er det bare å stå på mot neste mål som blir å komme under 80 kg. Det gleder jeg meg sånn til - det er så lenge siden sist!!

Ukas utfordringer er at minsten fyller år, og det blir ett par selskap. Jeg er fryktelig glad i muffins og sjokoladekaker og alt som fyller med desverre. Så her er det bare å stålsette seg! Skal lage fruktsalat og, så kan jeg unne meg litt!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Første selskap er unnagjort og jeg stod med glans!😉😊 Ingen småspising og jeg holdt meg innenfor kcal grensa. Uka har gått bra ellers og, jeg spiser riktig og trimmer litt. Førjul vekta er passert, og nå skimter jeg under 80 i det fjerne!ðŸ‘😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Andre selskap unnagjort, der det ble vel 500 kcal ekstra. Men det tåler jeg i blant! :) En kg ned denne uka, og jeg er fortsatt topp motivert! Kjenner på litt søtsug igjen, sikkert etter selskapet, men jeg holder ut! Nå bare gleder jeg meg til nedgang og en slankere sommerkropp! :)

 

Jeg er i gang med mer trim. Går turer noen ganger i uken, og har begynt å svømme hver mandag. Det er jogging som står for tur, men det er en liten bøyg å komme i gang med det. Men stresser ikke det foreløbig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

To dager på kurs er unnagjort! Ett helt lass med fristelser overalt, masse god lunsj, fri tilgang på is og nøtter i hver pause. Jeg er så fornøyd med å ha stått i mot, og bare tatt sunne valg. Jeg informerte henne jeg reiste med at jeg skal ned i vekt, så slapp jeg komme med unnskyldninger hele tiden. Det gjorde susen! For en fantastisk god mestringsfølelse!🔆😊🔆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest jojomamma

Da har jeg endelig klart første mål, å komme meg under 83 kg. Det er lenge lenge siden jeg har sett 82-tallet! Nå vet jeg at jeg får det til, endelig! Motivasjonen er stort sett på topp! Det hjelper veldig at mannen er med! Vi hjelper hverandre!

Nå er neste delmål å komme under 80 kg! Og jeg har trua på at det ikke går altfor mange uker før jeg klarer det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...