Gå til innhold

Mitt høstprosjekt - dagbok


Moves
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er en godt voksen dame som har vært jojo-slanker i mange år. Det siste året har jeg gjennomført hold-vekten kurs og holdt meg innenfor vektbeltet. Det er deilig å slippe registrering av mat :)/> Jeg merker at jojo-slanke mønsteret sniker seg inn igjen, så mitt prosjekt i høst blir å snu dette. Jeg merker at overspising skjer oftest når jeg er stresset, sliten, misfornøyd og ikke tar meg tid til å være fysisk aktiv. Jeg vil derfor jobbe med årsakene til jojo-slanking. Fokusområder og mål i høst er:

 

1. Være fysisk aktiv hver dag

2. Strebe etter å ha positive innstilling til meg selv og andre

3. Ikke lytte til indre kritiker

4. Sette grenser på jobb og ta pauser

5. Ha fokus på hva som har gått bra, og lære av det som ikke gikk bra

 

Det blir interessant å se hvordan dette påvirker mine vaner :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og jobber med å stabilisere meg - går på hold vekten og nådde målet mitt i mars i år. Det er nok ikke uten grunn at de sier at det er når målet er nådd den virkelige jobben begynner! For etter årevis med feil kosthold og dårlige vaner er det utrolig lett å gli tilbake i gamle mønstre når man ikke lenger har fokus på selve nedgangen.... Men når det er sagt - dette skal vi da klare! Ser ut som om du har satt deg noen fine fokusområder. Selv har jeg litt fokus på positivitet, noe jeg har prøvd gjennom hele prosessen. F.eks. hvis jeg har gått på en kakesmell i bursdag så er det ikke fy meg og den type ting, men heller klapp på skulderen fordi jeg på en smell nå likevel spiser en brøkdel på dagens smeller enn jeg gjorde til vanlig før jeg begynte livsstilsendringen, og fordi jeg klarer å hente meg inn igjen allerede til neste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Krusmynte.

Så flott at du har nådd trivselsvekten din :D/>/> Inspirerende å lese at du er mer positivt innstilt til deg selv og klarer å ha fokus på det som går bedre i stedet for å kritisere deg selv for det som ikke gikk helt perfekt. Det er helt i trå med det som kurslederen min sier, jeg må nok bruke mer tid og energi for å oppnå det du har klart. Jeg er litt nysgjerrig på om du har brukt andre teknikker enn det å "styre" din indre dialog. Kurslederen har anbefalt visualisering, jeg har forsøkt, men har nok ikke vært tålmodig nok... <_</>

 

Jeg er inne i en positiv trend, er fysisk aktiv hver dag og liker det. Jeg varierer mellom sykling, styrke, yoga, tur :-) Det er litt utfordrende å ikke stresse på jobb fordi det er veldig hektisk, men grensesetting er jo en del av høstprosjektet mitt så det skal gå litt bedre for hver dag :)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint høstprosjekt du har - dine fokusområder og mål kunne like gjerne vært mine :) Har selv nådd trivselsvekten, og jobber nå med å stabilisere helt på egen hånd. Det er lett å bli opptatt av vekt og mål, og ikke tenke så mye over årsaker, tankemønstre og gamle løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortsatt fint med mitt høstprosjekt. Jeg tror denne tråden gjør at jeg føler større forpliktelse til mine mål. Det er lettere å huske på grensesetting, unngå stress osv. når jeg "rapporterer" her. Jeg har vært veldig sliten et par dager og spist litt sjokolade, men det er greit så lenge det er bare litt. Føler at jeg sakte, men sikkert endrer tankemønster og fokuserer på det som har gått bra i stedet for det som burde gått bedre. Perfeksjonisten i meg har blitt litt mindre streng ;)/>/>/> Fysisk aktivitet har det blitt hver dag :)/>/>/>/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har vært krevende, mye reising og hektisk på jobb. Når kvelden kommer er jeg sliten og kritiserer meg selv fordi jeg ikke har tatt pauser og unngått stress :angry: Det er så lett å la seg rive med. Litt sjokolade (les trøst) har det blitt, men ikke store utskeielser. Nå er det helg og jeg skal ha noen gode treningsøkter :) Neste uke blir mitt fokus først og fremst å planlegge slik at jeg unngår stress, og minne meg selv på alt det som har gått bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Living, hyggelig at du stakk innom. Ja, vi satser på at kommende uke blir uten sjokolade ;)

 

Ny uke etter en deilig helg uten stress, men med yoga, sykling, styrketrening, sunne måltider og sosialt samvær :D "Pluteselig" var sommeren over og høsten er her. Det er vemodig, men det er jo litt koselig også, levende lys, fyr i peisen og nydelige fargene i naturen. En positiv side ved høsten og vinteren er at det blir mer styrketrening, jeg er ikke så glad i å trene på Elixia når det er deilig vær ute. Jeg har litt utfordringer med ryggen og et kne, kanskje hvis jeg trener bra med styrke fremover at jeg kan ta opp joggingen igjen til våren. Det må jeg huske på når sofaen frister mer enn trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det snart helg og jeg har hatt en uke hvor mye har gått bra, men hadde 2-3 dager med mye "tullemat" :angry: Heldigvis går det forholdsvis greit å ta seg inn igjen, spesielt nå fordi jeg skal ha høstferie en uke :lol: . Det er typisk at det er stress som gjør at det sklir ut, og det er det kun jeg som kan styre :mellow: Det krever tid å snu det. Jeg har planer om å prøve forskjellige nye timer på Elexia i uken som kommer. Jeg skal også veie og registrere maten i ferine for å kontrollere at jeg får i meg det jeg bør. Lenge siden jeg har registrert nå, det kan være greit å sjekke. Ellers gleder jeg meg til en rolig uke med en god blanding av husarbeid, trening, god bok og uten stress :D God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en deilig helg med sunn mat, yoga, pilates, sykling og nydelig vær :) Gleder meg til en uke med fri. Skal bruke litt tid på å planlegge hvordan jeg kan unngå stress uken etter høstferien. Og jeg skal benytte uken til ekstra trening, håper på å bygge opp styrke slik at jeg kan begynne å jogge igjen... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...