Gå til innhold

3 måneder til jul


Meline
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Solskinnsbolla

Hei, jeg blir gjerne med her! Har de siste 5-6 kiloene, som gjerne skal bort før jul! Ukedagene går veldig greit for meg, jeg er god på planlegging og kalorier og mat, og er glad i sunn mat. Men helgene er utfordrende. Vin, potetgull, "helgekos" - det er liksom så avslappende og befriende etter en travel uke. Men jeg vet at skal jeg nedover i vekt så må regnskapet være i minus :-) Så det er hard jobbing. Det blir iblant en sprekk eller to, men jeg merker etter sånne sprekker at jeg blir uggen og har det egentlig best når jeg spiser det som er bra for meg. Hovedmålet mitt er å lære meg å begrense mengden kos, sånn at når jeg når trivselsvekta så skal jeg klare å holde meg der selv om jeg koser meg med litt helgesnacks. Dette kaloriregnskapet må liksom være i balanse hele livet, ikke bare når vi slanker oss.

 

Med det i bakhodet så håper jeg alle får en god helg og tar bra valg!

 

PS - knallbra start på deg da Meline!!! :-) Bra jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Meline du er knall flinke:))

Kan ikke skryte på meg det samme, selv om jeg synes jeg har vært ganske flink i det siste. Har ikke vært så flink til å føre vekta men har kjøpt meg bok som jeg noterer litt i for meg selv. Håper det kan fungere å gi meg en ekstra dytt som jeg sårt trenger.

Helgene er egentlig ikke stress når jeg er alene hjemme det er når mannen er hjemme det blir styrete for han setter frem så mye snop å det er vanskelig når det kommer på bordet sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i tråden, Solskinnsbolla! Så bra at du også blir med. Med to måneder igjen har du en god mulighet til å nå målet ditt. :)

 

Så fint å høre fra deg igjen, Pastill! Leit å høre at det ikke går så bra, men jeg håper det vil hjelpe deg å notere i den boka. Skjønner godt at det er vanskelig i helgene når mannen din setter fram mye snop. Er det til dere to han setter fram? Hos oss har vi løst det slik at sønnen vår får en egen skål til barne-TV og ingen av oss voksne spiser noe da. Etter at ungene er i seng kan vi kose oss litt, og da tar mannen min en skål med det han skal ha og jeg ordner meg ei skål med det jeg skal ha. Ordner jeg meg noen sunnere alternativer kan jeg spise "snop" som ikke går som kosemerker, så da blir det gjerne litt på meg også.

 

Det er kjedelig med sprekker, men en sprekk en sjelden gang gjør ikke noe, så lenge man ikke tenker at man bare skal fortsette på sprekken, siden man allerede har ødelagt. Jeg synes også at helgene er utfordrende. For min del er det viktig med planlegging, for om jeg har bestemt meg for hva og hvor mye jeg kan spise er det ikke så vanskelig å holde meg til det.

 

Forresten, takk for skryt, begge to! :) Jeg er selv ganske overrasket over at jeg har klart å ha en jevn nedgang helt siden jeg startet for to måneder siden. Men så er det nok nettopp det som gjør at det går så bra, for når jeg først er inne i en fin flyt og får fine resultater er det lettere å stå på videre slik at jeg får et bra resultat ved neste veiing også.

 

Denne helga ble det en del mer enn det som egentlig er lov, men jeg spiste mye mindre enn jeg ville gjort for et halvt år siden, så jeg gjorde mye riktig også. Jeg har hatt besøk av to venninner, og koste meg med litt av kaken jeg hadde laget. Lørdag var vi en gjeng som var ute og spiste middag, og da ble det treretters middag, et glass rødvin til maten og en drink etterpå. Jeg har stått på bra i ukedagene, så veiing ga meg et resultat jeg er veldig fornøyd med. Jeg har gått ned 600 g og er nesten halvveis til julemålet! :D

 

Veien mot julemålet (65 kg/-6,6 kg)

START: 24/09: 71,6 kg

Uke 1: 01/10: 70,5 kg (-1,1 kg)

Uke 2: 08/10: 69,7 kg (-0,8 kg)

Uke 3: 15/10: 69,1 kg (-0,6 kg)

Uke 4: 22/10: 68,5 kg (-0,6 kg)

Samlet nedgang: 3,1 kg

Gjenstår: 9 uker/3,5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meline: Jeg bøyer meg i støvet altså, du er så flink.

I dag har jeg vært på ny legetur med eldste, hun bestemte at vi skulle spise på mcDonalds :rolleyes: jaja får ta meg sammen i morgen heller. Var på trening i går og planen er en økt i morgen også men må se hva jeg rekker, morgene kan være litt hektiske her, 3 unger skal på 3 forskjellige steder så ikke alltid like lett å rekke alt. Men det er egentlig deilig å få til en morgenøkt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepsi, kom meg jaggu ned på trening. Var litt forsinket blir fort sånn når man har 2 barnehagebarn som skal leveres 2 forskjellige steder. Vi spaserte til begge barnehagene så var hvertfall ferdig varma opp når jeg kom meg på plass. Hadde time hos fysio etterpå, det gjorde godt på en støl kropp. Nettopp kost meg med lunsj, varmet middagsrester fra onsdag. Deilig nudel,kylling og grønnsakswok, ikke så bra kalorimessig sikkert men har jo brukt litt nå også. Neste uke er målet å prøve en ny time med trening nemlig spinning, håper jeg får til det, må nesten bruke de timene som er på morgensiden da jeg ikke har så lett for å komme ut på ettermiddagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du kom deg på trening! Det kan være skikkelig tiltak, men godt når man har satt i gang. Og i alle fall når man er ferdig med treningen og er nydusjet. :)

 

Det som ikke er så bra med den lunsjen/middagen er nudlene. Om man kutter ut nudler sparer man mange kalorier, får et sunnere måltid, og det er godt og man blir mett likevel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det som ikke er så bra med den lunsjen/middagen er nudlene. Om man kutter ut nudler sparer man mange kalorier, får et sunnere måltid, og det er godt og man blir mett likevel. :D/>

 

 

Jeg vet men siden det var rester og ferdig blandet så ble sånn, det holdt meg hvertfall mett ei stund da. Er litt tiltak med treningen når jeg på død og liv skal gå å kjøre, prøver å være litt bevisst på akkurat det, da kan det fort bli litt knapt med tiden. Tenkte å prøve meg på spinning i morgen tidlig hvis det er plass til meg. Tar handleturen etterpå så blir det nesten styrketreningen hjem igjen, ønsker meg en større sekk med plass til mere mat hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet men siden det var rester og ferdig blandet så ble sånn

Ja, da er det ikke like enkelt å droppe nudlene.

 

Nå tror jeg jammen det blir wok til middag også her i huset en dag denne uka. ;) I morgen skal vi ha laks.

 

Jeg prøver også å få til å gå til butikken i stedet for å kjøre. Ikke alltid jeg får det til, og det kommer an på hvor mye som skal handles, men veldig greit å få noen slike turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg prøver også å få til å gå til butikken i stedet for å kjøre. Ikke alltid jeg får det til, og det kommer an på hvor mye som skal handles, men veldig greit å få noen slike turer.

 

 

Woop, woop nå er ukas første trenngstime unnagjort, kom meg jaggu ned på spinning i dag. Pleier å spasere til trening men rakk ikke det i dag, så da ble det storhandel på spar etterpå, mye kjekt på 10kr marked. Bl.a 2 for 10 med hermetiske tomater, det bruker vi mye av så er greit å fylle opp med et sånt tilbud.

 

Ja det er veldig lurt å inn en gang eller to i uka at man spaserer til og fra butikken. Jeg liker best å gjøre det lørdager siden jeg da ofte har vogna, hender det lurer seg med noe ekstra innimellom. Ellers ønsker jeg meg en større sekk så jeg får plass til litt mere matvarer oppi.

 

I dag blir det grønnsaksform med torsk hos oss til middag, liker når den nesten lager seg selv. Har i tillegg bytta ut potet med søtpotet så det kan bli spennende, har aldri smakt det før nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vel gjennomført trening, Pastill! Så herlig å komme seg av gårde. Jeg trillet en tur til butikken i regnværet i dag. Det tar 40 minutter hver vei, så det er en grei tur. Sikkert lurt med større sekk så du kan gå når det er litt større handleturer også, ja.

 

Grønnsakform med torsk høres deilig ut. Søtpotet er veldig godt. Jeg bruker å steke det i ovnen med andre grønnsaker, litt olje og krydder, og har som tilbehør. Har også laget søtpotetmos. Da har jeg laget det med fløte, siden det var før jeg begynte å skulle gå ned i vekt, men kanskje jeg skal prøve meg på en magrere variant.

 

Hvordan går det med deg, Solskinnsbolla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vel gjennomført trening, Pastill! Så herlig å komme seg av gårde. Jeg trillet en tur til butikken i regnværet i dag. Det tar 40 minutter hver vei, så det er en grei tur. Sikkert lurt med større sekk så du kan gå når det er litt større handleturer også, ja.

 

Grønnsakform med torsk høres deilig ut. Søtpotet er veldig godt. Jeg bruker å steke det i ovnen med andre grønnsaker, litt olje og krydder, og har som tilbehør. Har også laget søtpotetmos. Da har jeg laget det med fløte, siden det var før jeg begynte å skulle gå ned i vekt, men kanskje jeg skal prøve meg på en magrere variant.

 

Hvordan går det med deg, Solskinnsbolla?

 

 

Jeg ble ikke helt overbevist av den søtpoteten, stekten den sammen med de andre grønnsakene i forma, men jeg synes rett og slett at det ble for søtt.

 

Skrekk og gru, vi skal ha pinnekjøtt til søndagsmiddag det er det beste som finnes men ikke akkurat slankemat. Får passe på kaloriinntaket i forkant og holde meg unna snop så går det nok.

 

Planen videre denne uka er trening torsdag og fredag, onsdag er kursdag men akkurat i morgen går ikke kabalen opp så da kommer jeg dessverre ikke avsted:( Har også veiedag i morgen så har planer om å få det gjort, kan lett gå i glemmeboken når morgene er litt stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den femte uka er unnagjort og ukas resultat ble -0,9 kg. Samlet nedgang disse ukene er 4 kg og det er 2,6 kg igjen til julemålet mitt. Det er i underkant av to måneder igjen til jul, så målet virker godt innenfor rekkevidde. Grunnen til at jeg ikke har satt meg mål om å gå ned mer før jul er at jeg tror det blir vanskelig å få god nedgang etter 23. november. Da reiser jeg til Egypt og skal bo på hotell med all inclusive i to uker. Jeg bli altså ikke overrasket om vekta går litt opp i løpet av de to ukene. Jeg kommer hjem 7. desember. Adventstid med juleforberedelser og julebord som står i kø byr på en rekke utfordringer, så de siste ukene før jul må jeg nok fokusere på å gå ned igjen det jeg eventuelt går opp på turen. Veier jeg 65 kg eller mindre på julaften skal jeg være veldig fornøyd!

 

Veien mot julemålet (65 kg/-6,6 kg)

START: 24/09: 71,6 kg

Uke 1: 01/10: 70,5 kg (-1,1 kg)

Uke 2: 08/10: 69,7 kg (-0,8 kg)

Uke 3: 15/10: 69,1 kg (-0,6 kg)

Uke 4: 22/10: 68,5 kg (-0,6 kg)

Uke 5: 29/10: 67,6 kg (-0,9 kg)

Samlet nedgang: 4,0 kg

Gjenstår: 8 uker/2,6 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så flink du er, her var det 700g opp, men var forberedt på det + at jeg glemte meg litt av så hadde spist frokost før jeg kom meg på vekta. Ikke at det utgjør så himla mye da, men kanskje litt.

Men det ser nå i det minste ut som at cm begynner å forsvinne, så da er det ikke like farlig med den vekta. Har også meldt meg på trening i morgen tidlig så det blir bra tror jeg. Spent på hva det går ut på, har ikke prøvd meg på dette før.

Håper jeg rekker å spasere ned, blir liksom litt mer vinn vinn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Pastill!

 

Så kjedelig med oppgang, da. Det at du spiste frokost før du veide deg har nok utgjort noen av grammene. Skal du ta en kontrollsjekk i morgen tidlig for å sjekke hva resultatet blir da? Det hadde jeg garantert gjort.

 

Det er helt klart centimeter som er viktigst! :D Kjempelurt å måle i tillegg til å veie. Her en dag tok jeg målebåndet rundt magen og viste mannen min hvor stor forskjell det er på nå og hvordan det var da jeg startet. Utrolig hvor stor forskjell de centimeterene utgjør.

 

Hva er det for slags trening du har meldt deg på? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Så kjedelig med oppgang, da. Det at du spiste frokost før du veide deg har nok utgjort noen av grammene. Skal du ta en kontrollsjekk i morgen tidlig for å sjekke hva resultatet blir da? Det hadde jeg garantert gjort.

 

 

 

Nei jeg gikk faktisk ikke på vekta igjen dagen etter, jeg har bestemt for å kun veie meg en dag i uka. Jeg blir enormt opptatt av vekt så derfor kun en gang i uka for å ikke komme over i et veldig feil spor.

I dag har jeg laget polarbrød til jentungen sin matpakke, hun er dritlei de vi får kjøpt så da prøver jeg noe nytt + at vi har trykt de ut med pepperkakeformer så satser på at det blir stas.

 

 

Ellers har jeg bestemt at i dag blir siste godteri dag i november for å heller kunne kose meg litt i desember.

I morgen skal vi ha pinnekjøtt og kaker så det står ikke på utfordringer for å si det pent, neste uke blir det også to selskaper.

Flaks jeg har satt meg opp fast på spinning på tirsdags morgener, prøver å få til 4 økter en periode nå for å komme skikkelig i gang. Jeg blir lett avhengig av trening så det er liksom målet å komme der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gikk faktisk ikke på vekta igjen dagen etter, jeg har bestemt for å kun veie meg en dag i uka. Jeg blir enormt opptatt av vekt så derfor kun en gang i uka for å ikke komme over i et veldig feil spor.

Så bra at du klarer å holde deg til kun én veiedag når du har bestemt deg for det. Jeg vet at det er det som er anbefalt, men jeg veier meg oftere enn det, for jeg synes det er motiverende og at det hjelper meg med å holde fokus.

 

Så lurt med hjemmelagede polarbrød! Det blir sikkert populært. :)

 

I morgen skal vi ha pinnekjøtt og kaker så det står ikke på utfordringer for å si det pent, neste uke blir det også to selskaper.

Flaks jeg har satt meg opp fast på spinning på tirsdags morgener, prøver å få til 4 økter en periode nå for å komme skikkelig i gang. Jeg blir lett avhengig av trening så det er liksom målet å komme der igjen.

Ja, det blir en del utfordringer når det kommer slike anledninger. Spesielt om det blir noen av dem på relativt kort tid. Jeg har funnet ut at jeg må bestemme meg for mengder før jeg forsyner meg, for da er det lettere å ikke ta for mye.

 

Her var ukas største utfordring på fredag, da jeg var på viltaften. Buffet med utrolig mye deilig mat! Magert kjøtt, heldigvis, og jeg tok mye grønnsaker og sopp, men saus og tyttebærsyltetøy hører også med. Ble skikkelig mett, men tror ikke det ble så alt for ille. Hadde spist litt mindre enn vanlig tidligere på dagen, siden jeg visste det ble litt ekstra til middag. Heldigvis var et av dessert-alternativene skogsbærblanding, så da tok jeg ei skål med det og litt vaniljesaus på toppen.

 

Så flink du er med trening! Skulle fått til mer av det jeg også, men det blir stort sett trilleturer og ellers litt hjemmetrening. I dag har vi vært og gått tur i marka. Det er herlig å komme seg ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg klar som et egg til spinning i morgen tidlig, det er også meldt oppholdsvær så håper jeg rekker å spasere ned.

 

I morgen er den store fiske og grønnsaksdagen så gleder meg enormt til den middagen, får bare ikke bestemt meg om jeg vil ha laks eller torsk. Kanskje jeg tar begge deler, vi får se hva som frister i morgen rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ukas første økt over, så da blir det pause helt til i morgen kveld for da blir det ny økt etter kurset, juhuu..

 

Nå skal jeg straks en bytur å gjøre noen ærender, må handle inn litt utstyr til barneselskap på lørdag og få ut de siste innbydelsene. Det er liksom ikke bare en ting nei, mye å gjøre, vi har heldigvis leid barnehagen så slipper å ordne huset i tillegg til alt som skal forberedes.

 

Har så lyst på laks med ris i dag, lurer på om jeg rett og slett bare skal gjøre det, også spise salatrester fra i går til. Må vel være lurt å variere litt i kosten av og til, skjønt det blir ikke rette veien da. Ikke helt bestemt hva vi kjører i morgen men tror det blir fiskekaker, torsdag er middagen spikret for da spiser vi alltid på koret og det er som regel usunnt da men det får gå en dag i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for gjennomført spinning-økt! Selv kom jeg meg ut på lang trilletur i dag.

 

Det er en del gjøre i forbindelse med barnebursdag, ja. Så lurt å leie barnehagen og ha feiringen der. :)

 

Hva ble det til middag? Vi har hatt taco-rester. Med riktige valg er det ikke så verst, men at vi spiser det på en hverdag er utenom det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for gjennomført spinning-økt! Selv kom jeg meg ut på lang trilletur i dag.

 

Det er en del gjøre i forbindelse med barnebursdag, ja. Så lurt å leie barnehagen og ha feiringen der. :)/>

 

Hva ble det til middag? Vi har hatt taco-rester. Med riktige valg er det ikke så verst, men at vi spiser det på en hverdag er utenom det vanlige.

 

Vi hadde taco på mandag vi, det hjalp hvertfall godt på å få i seg nok vann. Prøver å spise mest mulig salat og litt kjøtt når vi har det og kanskje bare en lefse istedefor 3 liksom, rømme liker jeg ikke på sånt så det er ikke noe stress uansett.

 

Hatt veiedag i dag, 400g til opp. Begynner å tro at det ikke meningen for meg denne ganga, men vet av erfaring at trening pleier å virke sånn for meg så får bare ta en uke og en kg av ganga, men surt er det.

 

Mål for kommende uke er: 3 treningsøkter, mer grønnsaker og flinkere til å bruke beina igjen. Så får vi se neste uke hva det blir til.

 

Det ble laks, ris, bretagne kyllingsaus og salat til middag i går, nam nam. Fyller på med salat først på tallerkene så fisk og litt ris, litt saus tilslutt. En porsjon ble faktisk mer enn nok, så tror ikke det var så gale kcal messig.

I kveld er det kurs og trening igjen, jeg er klar som et egg kjenner jeg, er så motiverende å komme ned å treffe de andre. Merker godt at jeg ikke kunne sist uke, mister litt piffen på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde taco på mandag vi, det hjalp hvertfall godt på å få i seg nok vann. Prøver å spise mest mulig salat og litt kjøtt når vi har det og kanskje bare en lefse istedefor 3 liksom, rømme liker jeg ikke på sånt så det er ikke noe stress uansett.

Jeg gjør det også sånn. Bruker vanligvis rømme, men den byttes om til mager kesam nå. Og så tar jeg litt ost. Noen ganger tar jeg mager cottage cheese i stedet. Når jeg har laget guacamole tar jeg det også. Der er det mange kalorier, men avokado er jo så sunt at det er lov, bare man begrenser mengden.

 

Hatt veiedag i dag, 400g til opp. Begynner å tro at det ikke meningen for meg denne ganga, men vet av erfaring at trening pleier å virke sånn for meg så får bare ta en uke og en kg av ganga, men surt er det.

Så utrolig kjedelig med oppgang igjen. Det er bra du klarer å se at det har en sammenheng med noe og klarer å fokusere framover likevel. De ukene jeg har hatt lavest nedgang er de ukene jeg har trent mest, men jeg har jo vært så heldig at jeg har gått ned likevel.

 

Stå på videre, så snur det og vekta begynner å gå nedover!

 

Jeg har også veid meg igjen i dag. Det vil si, jeg veier meg egentig på mandager, men vekta pleier nesten alltid å vise det samme på onsdag. Jeg tar det som en kontrollveiing på onsdager, siden "målstreken" 7 uker frem i tid, julaften, er på en onsdag. :P

 

Veien mot julemålet (65 kg/-6,6 kg)

START: 24/09: 71,6 kg

Uke 1: 01/10: 70,5 kg (-1,1 kg)

Uke 2: 08/10: 69,7 kg (-0,8 kg)

Uke 3: 15/10: 69,1 kg (-0,6 kg)

Uke 4: 22/10: 68,5 kg (-0,6 kg)

Uke 5: 29/10: 67,6 kg (-0,9 kg)

Uke 6: 05/11: 66,9 kg (-0,7 kg)

Samlet nedgang: 4,7 kg

Gjenstår: 7 uker/1,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å der kom mest sannsynlig grunnen til oppgangen ja, tanta kom mens jeg var trening/ på vei hjem fra trening. Hadde glemt at det jo er tiden for den nå.

Da går vi på de neste dagene å satser på at jeg klarer å holde søtsuget under kontroll. Lett når man kommer hjem til nypoppet popcorn :stønn:

Klart at man må prøve den nye popcornmaskinen på en onsdag, er jo tross alt "lillelørdag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du enda en årsak til oppgangen. Klarer du å stå imot søtsuget har du i alle fall gode muligheter for nedgang ved neste veiing! :) Jeg kjente søtsuget komme snikende for et par dager siden og venter mensen ganske snart. Gjør hva jeg kan for å holde søtsuget i sjakk, og det er vanskelig når det står å som verst. Skulle vært en tur på butikken snart, så jeg kan fylle på med grønnsaker, frukt og bær, for det begynner å bli ganske tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men har vært litt fraværende di siste dagene, vi har styrt med barneskelskap i helga. Ble derfor litt for mye søtt dessverre. Kom meg i det minste på spinning i dag, denne timen er så herlig, får et skikkelig energi boost altså. Tok en liten spasertur etterpå siden sola kom fram + at det merkes ikke så godt i beina i morgen når man får gått ut av melkesyra.

 

Gruer meg til veiing i morgen men satser på at det kommer noen muskler etterhvert og de veier jo mer enn fett :rolleyes:

Vet jo også at muskler forbrenner mer fett så trenger de jo også, men herlig å føle at man blir bedre trent og tåler mer.

 

Nå skal jeg straks ha en velfortjent dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi endelig var det min tur, gikk opp på vekta i dag og den viste jaggu med 1kg ned, hurra hurra.

 

Kunne sikkert tatt en noen gram men er kanonfornøyd med dette, nå håper jeg at jeg er i gang, håpet om å se et nytt tier tall innen desember er plutselig ikke så fjernt likevel. Nå skal jeg bare fortsette i denne tralten, ingen selskaper heller i det fjerne så det lover godt. Blir verre når jeg setter i gang med julebaksten, men kommer ikke til å lage så mye for erfaring viser at det blir ikke spist så mye som jeg tror likevel, men noe må vi ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...