Gå til innhold

Melines vei mot trivselsvekta.


Meline
 Share

Anbefalte innlegg

Julemålet er nådd!

 

I august viste vekta 75,6 kg og jeg fant ut at det var på tide å ta tak. Nå har det gått fire måneder og jeg har klart å kvitte meg med 12 kg! Julemålet mitt var å komme ned til 65,0 kg. I dag tidlig viste vekta 63,6 kg, så da er julemålet nådd med god margin!

 

I kveld var det godt å plassere rumpa i godstolen. Det ble en lang arbeidsdag før jeg endelig kunne ta juleferie og ettermiddagen har gått med til å kjøpe de siste julegavene. I morgen pakker vi ut i bilen og reiser bort på juleferie. Jeg skal ikke ta helt juleferie fra prosjekt vektnedgang, men deilig mat og litt snop er imidlertid lov. Jeg har ikke som mål å gå ned i vekt i løpet av jula, men jeg har heller ikke tenkt at vekta skal gå mye opp, så det gjelder å holde fokus også de kommende 10 dagene!

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Oktober: 25,0 TP

November: 25,1 TP

Desember: 0,0 TP

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

25/08: 74,2 (-1,4 kg)

01/09: 73,7 (-0,5 kg)

08/09: 72,9 (-0,8 kg)

15/09: 72,0 (-0,9 kg)

22/09: 71,6 (-0,4 kg)

29/09: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

27/10: 67,6 (-0,9 kg)

03/11: 66,9 (-0,7 kg)

10/11: 65,6 (-1,3 kg)

17/11: 65,5 (-0,1 kg)

24/11: 65,0 (-0,5 kg)

01/12: ? (Bortreist)

08/12: 66,6 (+1,6 kg)

15/12: 64,9 (-1,7 kg)

22/12: 63,6 (-1,3 kg)

Sum: - 12,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt nytt år!

 

Det er bare timer igjen av 2014 og vi er snart i starten av et nytt år. Jeg slipper heldigvis å starte med blanke ark når det gjelder vektnedgang. Jeg har gjort en kjempeinnsats siden midten av august og oppnådd mye på denne tiden. Målet er imidlertid ikke nådd, så arbeidet fortsetter. Jeg vet at jeg kommer til å klare målet mitt. Det som skal bli forskjellen denne gangen er at jeg skal klare å holde vekta. Det er først når målet er nådd at den virkelige utfordringen starter. Jeg håper at jeg har nådd trivselsvekta innen et halvår, men om ett år skal jeg fortsatt ha ei vekt som jeg er fornøyd med! Og så skal det fortsette på den måten. :)

 

Det var veiedag for to dager siden, men vi er bortreist hele juleferien, så jeg har ikke fått sjekket hvordan forholdsvis late juledager og inntak av deilig julemat og snop har påvirket vekta. Jeg tror i grunnen ikke at det skal være så ille, for det har på ingen måte vært fråtsing, men litt oppgang regner jeg med at det er. Nå gleder jeg meg til kalkun med deilig tilbehør til middag i kveld og så er jeg klar for magre dager på nyåret.

 

Ønsker alle som er innom og leser i tråden min et godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så ille.

 

Vi er vel hjemme etter en lang juleferie og endelig har jeg vekta mi tilgjengelig igjen! Jeg var ganske spent da jeg fant fram vekta for å gå på den i dag tidlig. Den viste at det har vært litt oppgang i løpet av jula, men 600 gram var da ikke ille. Vekta viste 64,2 kg, godt under 65 kg som var julemålet mitt, og jeg er kjempefornøyd med at jeg fortsatt er under den grensa. Jeg bruker dagens vekt som resultatet jeg skulle registrert på mandag og så er det ny veiing over helga igjen. Nå er det full skjerpings, så forsvinner nok den halvkiloen raskt. Det har vært herlig med ferie, men jammen er det godt med hverdag igjen.

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Oktober: 25,0 TP

November: 25,1 TP

Desember: Ikke registrert, men uansett alt for få.

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

Sum: -11,3 kg

 

15/12: 64,9

22/12: 63,6 (-1,3 kg)

29/12: 64,2 (+0,6 kg)

 

Sum totalt: - 11,4 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3/5 av planlagt nedgang er unnagjort!

 

Den første mandagen i 2015 ga en positiv overraskelse! Vekta viste 63,3 kg. Det vil si at alt jeg gikk opp i jula er borte og at jeg nå veier 300 gram mindre enn jeg gjorde ved siste veiing før jul. Jeg har gått ned 12,3 kg. Målet er ca. 20 kg ned, så da har jeg gort unna 3/5 av nedgangen i løpet av fire og en halv måned. Det som føles ekstra godt med dagens vekt er at jeg har klart å snike meg rett under en BMI på 23. Det er godt å komme lenger unna 25-grensa.

 

Så langt synes jeg overgangen fra jul til januar har gått veldig bra. Nå har det ikke vært voldsomt med mat, drikke, snop og kaker gjennom juleferien, så det var ikke noe stort "sjokk" for kroppen å gå over til normalt kosthold igjen. Det er godt å være tilbake til faste måltidsrutiner og vi har hatt deilige men sunne middager.

 

Det jeg er mest spent på nå er hvordan nedgangen kommer til å bli videre nå som jeg er tilbake i jobb. Jeg synes nemlig det er lettere å gå ned i vekt når jeg er hjemme og har hele dagen til disposisjon, for da har jeg bedre tid til å planlegge alle måltider og det er lettere å få til å veie det jeg skal spise. Og ikke minst er det lettere å ta seg tid til trening. Nå er det lange arbeidsdager og gjerne planlegging/forarbeid som må gjøres på kveldstid, og da blir dagene så fryktelig korte. Jeg synes også at det er vanskelig med maten. Det er travle dager så det blir gjerne slik at jeg spiser for lite på jobb. Da er det fort gjort at det blir raske middager og jeg må passe godt på for at det ikke skal bli for mye. Her er det stort forbedringspotensiale! Jeg må bli flinkere til å ha med meg frukt, grønt og nøtter/mandler som jeg kan spise mot slutten av arbeidsdagen, så jeg unngår at blodsukkeret blir for lavt.

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

Sum: -11,3 kg

 

15/12: 64,9

22/12: 63,6 (-1,3 kg)

29/12: 64,2 (+0,6 kg)

05/01: 63,3 (-0,9 kg)

 

Sum totalt: - 12,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har løsnet!

 

I løpet av uka som har gått har jeg hatt skikkelig søtsug og månedens PMS var et faktum. Mensen startet på lørdag og det ble en del mer sjokolade enn det egentlig burde vært på lørdagskvelden. I helga har jeg følt meg oppblåst og svær, men jeg vet jo hvorfor. Og så er det så rart, da, at man kan føle seg slik, og så viser både vekt og målebånd at man faktisk er litt mindre enn det man var da man følte seg så slank og flott for ei uke siden.

 

Etter at jeg startet med å skulle gå ned i vekt gikk det jevnt og trutt nedover i litt over tre måneder. Så har det gått veldig trått ei stund. Den 23. november var jeg kommet ned til 65 kg. Da reiste jeg på tur og vekta gikk litt opp. Etter jul viste vekta 64,2 kg. I løpet av fem uker hadde vekta gått ned i underkant av en kg. Noe annet hadde jeg heller ikke forventet, siden jeg var i Egypt to av disse ukene og det bare var to uker med hverdag før det var jul. Ikke akkurat rette tiden for vektnedgang, så at vekta i hele tatt gikk nedover var jo kjempebra!

 

Nå føler jeg imidlertid at det har løsnet igjen. Forrige uke gikk jeg ned 0,9 kg. I dag viste vekta 62,6 kg. Det betyr 700 g ned denne uka. Herlig!

 

Totalt sett har nedgangen gått raskere enn forventet, så jeg har justert litt på målene mine. Utgangspunktet var 75,6 kg. Sist jeg gikk ned i vekt kom jeg meg ned til 62 kg, så jeg fant ut at jeg skulle ha 60 som mål denne gangen, og et delmål var at jeg skulle komme til 62 kg innen 17. mai. Nå mangler jeg bare 600 g før jeg er der, og kalenderen viser fortsatt januar! Nå som jeg er så nære 60 kg kjenner jeg at nå skal jeg gå for det jeg virkelig ønsker. Jeg skal kjempe meg ned til 55 kg, prøve å holde meg innenfor 55 og 58 kg (som vil gi BMI fra 20 til 21) og finne ut om jeg trives der. Da jeg startet opp for 21 uker siden føltes det uoppnåelig å komme under 60 kg. Nå har jeg bestemt meg for at jeg skal klare det! Det er 11 uker igjen til påske, så jeg håper jeg klarer å nå 58 kg innen da. I juli skal jeg i bryllup, så jeg håper jeg er i nedre del av vektbeltet mitt da.

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

Sum: -11,3 kg

 

15/12: 64,9

22/12: 63,6 (-1,3 kg)

29/12: 64,2 (+0,6 kg)

05/01: 63,3 (-0,9 kg)

12/01: 62,6 (-0,7 kg)

 

Sum totalt: - 13,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 dager

 

Det har vært travle dager i det siste. Det er mye å gjøre på jobb, vesla har vært syk og mannen min er mye borte på jobb. I går kveld prioriterte jeg å komme meg i seng i stedet for å skrive her, noe jeg egentlig hadde tenkt.

 

I går var det nemlig 150 dager siden jeg fant ut at nok var nok og at det var på tide å ta tak igjen. Snikveiing på morgenen i går viste 62 blank. Det er - 13,6 kg på 150 dager.

 

150 dager er jo i grunnen ganske lenge, selv om det ikke føles slik. Tiden flyr jo av gårde! Jeg synes det er fantastisk hvilken endring som har skjedd i løpet av disse fem månedene. Dette har gått så bra at jeg nå har endret hovedmålet mitt inne på profilen min. Da jeg startet satte jeg 60 kg som hovedmål. Jeg er nesten der, og har bestemt meg for at jeg skal komme meg lenger ned, så jeg skrev inn 55 kg som hovedmål. Det ble ikke godtatt, for målet ble automatisk forandret til 55,2 kg. Man får tydeligvis ikke skrive inn et mål som gir BMI lavere enn 20. 55,0 kg vil gi meg BMI på 19,96 (som jeg tenker på som 20), mens 55,2 gir meg BMI på 20,03. Det har selvfølgelig ingen betydning at målet her inne ikke blir et rundt tall. Det er det at jeg synes det var en morsom oppdagelse. Jeg har nemlig aldri før turt å skrive inn et mål som er så lavt, for jeg har ikke hatt troen på at jeg ville komme meg helt dit. Det har jeg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aldri så liten rekord!

 

I dag fylte datteren min ett år. Enn at det har gått et år siden jeg kunne titte inn i de nydelige øynene hennes for første gang. Vi feiret med familieselskap i går, med middag og deilige kaker, så jeg var spent da jeg skulle gå på vekta i dag tidlig.

 

Vekta viste at jeg har slått rekorden fra sist. Da jeg gikk ned nesten 20 kg for 4 år siden viste vekta 61,9 kg på det laveste. Det er med en veldig liten margin, men jeg har kommet meg like under, til 61,8 kg. Til den ene kaka jeg laget måtte jeg veie opp 100 g smør, og når jeg tenker på det så er det jammen en bra klatt det, altså.

 

Nå har jeg gått ned 13,8 kg og det gjenstår 6,8 kg til det jeg har satt som laveste vekt i vektbeltet som er målet mitt. Det vil si at 2/3 av planlagt vektnedgang er unnagjort i løpet av fem måneder! :D

 

Det føles så utrolig godt å ha kommet ned hit. Alle de kiloene jeg gikk opp igjen er nå forsvunnet. På ettårsdagen til datteren min veier jeg 10 kg mindre enn det jeg gjorde da jeg ble gravid og like etter at hun ble født. Nå er det bare å bite tennene sammen og stå på videre! Det er nesten så jeg ikke tør å tenke på det, men nå synes jeg at jeg skimter tallet fem på tierplassen om ikke så lenge...

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

Sum: -11,3 kg

 

15/12: 64,9

22/12: 63,6 (-1,3 kg)

29/12: 64,2 (+0,6 kg)

05/01: 63,3 (-0,9 kg)

12/01: 62,6 (-0,7 kg)

19/01: 61,8 (-0,8 kg)

 

Sum totalt: - 13,8 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillstand - akkurat som fortjent!

 

Denne uka har jeg gått på den første skikkelige smellen siden livsstilsendringen jeg startet for litt over fem måneder siden. Det hele startet med at vi hadde igjen kakerester etter bursdagsfeiringen forrige søndag. Ganske mye, faktisk, men det var ei av kakene jeg bare ikke klarte å holde meg unna. Den har fått ligge i fred i fryseren noen måneder før jeg tok den opp til bursdagen, så jeg kunne ikke fryse det som var til overs, og jeg fikk meg ikke til å kaste ei så god kake.

 

Ellers så har jeg vært alene med ungene fra mandag til fredag. Det er jeg ganske ofte, og det er nettopp disse periodene som er de vanskeligste. Jeg har en 1-åring som vekker meg flere ganger i løpet av ei natt, det er tidlige morgener hvor jeg må gjøre i stand og levere ungene i to forskjellige barnehager, jeg er i full jobb og det blir korte ettermiddager hvor jeg skal klemme inn middagslaging, spising, lek, kveldsmat, kveldsstell og legging av de små. Og når kvelden endelig kommer trenger jeg litt alenetid, jeg vil gjerne se litt på TV, noen dager har jeg enda mer arbeid jeg må gjøre før neste dag, og så bør jeg gjerne komme meg i seng så jeg får noen timer søvn før neste dag starter.

 

Og når jeg da hadde havnet i karbohydrat-fella var jeg plutselig helt på kjøret. Når jeg blir sliten har jeg lyst på noe hele tiden, og selv om jeg VET at det er feil så blir det til at jeg snoker i kjøkkenskapene. Jeg spiser mer enn det som er nødvendig, og jeg kjenner i magen at jeg er mett. Så alt for mett. Og det kjennes ikke godt, men jeg bare MÅ ha noe. Jeg har heldigvis klart å spise mye av riktig mat, og en kopp med varm te hjelper godt, men jeg liker ikke at kroppen forteller meg at jeg må spise noe hele tiden.

 

Da lørdagen kom følte jeg at hele uka allerede var ødelagt. Vi skulle ha filmkveld med venner, og for første gang på over fem måneder kjøpte jeg en pose med Smash. Min absolutte favoritt. Jeg ga meg selv lov til å kose meg denne kvelden, men det ble alt for mye. Spesielt av skåla med Smash, men også av noe av det andre som sto på bordet. Og det er egentlig her jeg føler at den skikkelige smellen kom. Det ble nesten slik som det var i helgene før, slik jeg ikke vil at det skal være, og det føltes ikke noe godt. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle kose meg, men hadde ikke gitt meg selv lov til å spise så mye.

 

Søndag våknet jeg og kjente at dette skulle jeg ikke ha noe mer av. Snikveiing viste selvfølgelig at vekta hadde gått opp. Det ble jo en del salt på lørdagskvelden, så det var nok stort sett vann. Det ble full skjerpings og vektresultatet for denne uka ble heldigvis ikke verre enn at vekta viste det samme som forrige mandag. Det er kjipt nok det, og en velfortjent smekk på fingrene som gravde seg alt for langt ned i skålene på lørdag.

 

Nå skal jeg passe på at jeg husker hvordan jeg følte meg på søndag. En smell er greit. Stillstand på vekta ei uke er ingen krise. Dette var én lørdag av mange, og det kommer mange fler. Jeg må bare passe på å holde fokus. Når det dukker opp slike situasjoner må jeg bestemme meg for hva og hvor mye jeg kan spise på forhånd og holde meg til det jeg har bestemt.

 

Da er det ny giv denne uka og jeg har fortsatt et 5-tall i sikte! Det går i knekkebrød på jobben og sunne middager hjemme. I kveld skal jeg kose. Med Grey's Anatomy, ei gulrot, noen druer og en kopp med te. :)

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

Sum: -13,8 kg

 

De siste ukene:

19/01: 61,8

26/01: 61,8 (-0,0 kg)

 

Sum totalt: - 13,8 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Å lese de første innleggende dine var akkurat som å lese om meg selv, bare at jeg har bmi på 28 (78.2 kilo nå). Startet på 80 for to uker siden. Imponert over at du har klart å slutte med sjokolade, jeg har enda ikke klart det. Jeg spiser litt hver dag enda, aner ikke hvordsn jeg skal klare å slutte. Blir helt skjelven når jeg ikke får min daglige dose sukker. Elsker også gjærbakst og kaker, sitter nå og drømmer bort om brownies og gulerotkake.

 

Er mektig imponert av deg, håper jeg også kan klare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Vilje83!

 

Tusen takk for den fine tilbakemeldingen! :) Det var knalltøft å kutte ut sjokolade på hverdager. Trikset var å bytte ut sjokoladekosen med noe annet. Ei skål cottage cheese med varme bær, litt kanel og eventuelt litt sukrin er kjempegodt. Ordner jeg ei skål med cherrytomater, druer, gulrot i strimler og noen mandler har jeg noe å knaske på. I begynnelsen laget jeg ofte bananlapper, som et alternativ til vafler, pannekaker eller lignende jeg plutselig kan få så veldig lyst på. Ei appelsin kuttet opp i båter er kjempegodt. Noen ganger lager jeg en mos av avokado, banan, egg, chiafrø og rå kakao, og får dekket noe av "sjokoladebehovet" på den måten. Kroppen reagerer når man plutselig kutter drastisk ned på inntaket av karbohydrater, men etter en stund går det seg til, og så bra det er for både kropp og sinn!

 

Jeg synes det er vanskelig å gå forbi når jeg ser at det er sjokolade på tilbud. Da må jeg huske på at følelsen etter at jeg har spist for mye sjokolade ikke er noe god, og at det å bli slank og få en kropp jeg er fornøyd med er så utrolig mye viktigere for meg en den kortvarige gleden ei sjokoladeplate gir meg.

 

Jeg har ikke kuttet ut sjokolade helt. Det hadde jeg ikke klart, så for meg fungerer det best at jeg tillater meg selv å spise litt sjokolade på lørdager.

 

Gratulerer med -1,8 kg på to uker! Det er kjempebra! :D Lykke til videre. Jeg er sikker på at du klarer dette du også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgene, altså...

 

Ny giv og nytt pågangsmot ga meg -300 g denne uka. Ikke mye å skryte av, altså. ;) Igjen er det i helga at jeg har ødelagt for meg selv. Snikveiing på fredag viste 61,0 kg, en nedgang på 800 g. På lørdag hadde jeg besøk av en venninnegjeng og hadde laget deilig (kaloririk) middag. Etterpå serverte jeg ei nydelig kake, og så ble det litt snacks til slutt. I går spiste vi middagsrestene og det ble litt kake før resten havnet i fryseren.

 

Jeg kjenner at nå må jeg virkelig skjerpe meg for at dette ikke skal begynne å gå feil vei. Vet ikke helt hva det er som gjør at det plutselig har blitt slik. Nå har jeg jo snart holdt på med dette i et halvt år. Jeg har oppnådd mye og det er ikke langt igjen til jeg er ganske så fornøyd. Er jeg kanskje så fornøyd at jeg synes det går greit at jeg bruker lang tid på resten av nedgangen? Er det slik at jeg lar det skli ut, fordi det i grunnen ikke er så nøye hvor lang tid dette vil ta? Det er nok egentlig ikke det, for jeg har jo et bestemt mål til sommeren, og om jeg skal nå det så må jeg ikke la det stoppe opp nå. Kanskje trenger jeg bare en liten pause før jeg kjører på med de siste kiloene? Noe jeg har tenkt på nå i det siste er at jeg begynte med Cerazette minipille for tre uker siden, etter mer enn 10 år uten å ha brukt slike preparater. Kanskje det har en innvirkning på søtsuget?

 

Disse to siste ukene har gitt meg litt å tenke på. Nå er det to uker til det er vinterferie. Jeg skal gjøre det jeg kan for at disse to ukene skal gå bedre enn de to siste!

 

De siste ukene har det kommet kommentarer fra flere hold. Folk ser at jeg har gått mye ned i vekt og synes at jeg har blitt så flott. Det er godt å høre, og hjelper meg til å se at jeg har oppnådd mye i løpet av disse månedene. Noen sier at jeg har blitt tynn, men det er en stor overdrivelse. Ei mente at nå er det nok, for det er ikke noe fint å bli for tynn, sa hun. Nå er det langt igjen til jeg i hele tatt kan kalles tynn, og så lenge jeg selv ikke er fornøyd enda så er det jo ikke nok. Jeg synes ikke det skal være slik at fordi jeg har vært overvektig så skal det være nok å være noen kg innenfor BMI-grensa mellom normalvektig og overvektig. Jeg skal fortsette til jeg er fornøyd, uavhengig av hva jeg har veid før!

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

Sum: -13,8 kg

 

De siste ukene:

19/01: 61,8

26/01: 61,8 (-0,0 kg)

02/02: 61,5 (-0,3 kg)

 

Sum totalt: - 14,1 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 1 kg!

 

Det har vært ei ny helg full av fristelser. Vi har vært bortreist og fått servert deilige middager, og vi har feiret to bursdager, så det var kake både på lørdag og søndag. Jeg var derfor innstilt på at vekta ville vise en liten oppgang da jeg gikk på den i dag tidlig, men fikk se at magefølelsen ikke alltid er riktig. Jeg har gått ned 600 g denne uka og vekta viser nå 60,9 kg. Det er bare 1 kg igjen til jeg har et nytt tall på tierplassen! Det er en viktig milepæl.

 

Jeg synes det er vanskelig å gjøre alt riktig for tiden. Det er en krevende periode på jobb, ungene er syke og jeg har dager hvor jeg er i dårlig form selv også. I tillegg gjør årstiden det ekstra vanskelig, spesielt når været er så dårlig som det er nå. Jeg ser fram mot våren. Mot lysere og varmere tider.

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

Sum: -13,8 kg

 

De siste ukene:

19/01: 61,8

26/01: 61,8 (-0,0 kg)

02/02: 61,5 (-0,3 kg)

09/02: 60,9 (-0,6 kg)

 

Sum totalt: - 14,7 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mannen har vært i butikken...

 

Da ungene var kommet i seng i kveld fant mannen min ut at han måtte en tur til butikken for å kjøpe Pepsi Max, og spurte om det var noe mer vi skulle ha. Jeg handlet på mandag og har tenkt at vi skal tømme kjøleskapet så godt som mulig før vi reiser bort på vinterferie på lørdag, så det var ikke noe vi trengte, men jeg sa at han godt kunne kjøpe en pakke druer til meg.

 

Etter en stund kom han tilbake og inn i stua med en pose Superchips i hånda. Jeg ga ham et oppgitt blikk og han unnskylder seg med at han fikk så lyst på noe snacks til fotballkampen i kveld. Det oppgitte blikket mitt var egentlig ikke så veldig seriøst, for chips er ikke det som frister meg mest, og jeg har ingen problemer med å holde meg unna det.

 

Men skuffet, det ble jeg på ordentlig, da han noen sekunder senere fortalte at han hadde glemt å kjøpe druer. Dem kom han på da han svingte inn i oppkjørselen til huset vårt.

 

Det ble altså ikke druer i skåla i kveld. I stedet har jeg kost meg med gulrot, cherrytomater, litt nøtter og rosiner, og ei lita skål med cottage cheese og varm skogsbærblanding.

 

Det finnes alltid sunne alternativer, om jeg har husket å handle det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 60 kg!

 

På søndag drømte jeg om at enda en kg skulle forsvinne slik at jeg kom meg under 60 kg, men jeg hadde virkelig ikke trodd at det skulle gå så fort! I dag tar jeg med meg barna mine og drar på vinterferie, så det ble veiing i dag tidlig i stedet for mandag morgen. Vekta har vært like over 60 kg når jeg har snikveid, men jeg holdt på å falle av vekta da den stoppet på 59,9 kg. Det er bare så vidt under 60, men å få se 5-tallet på tierplassen var helt utrolig. Der har jeg ikke vært siden starten av videregående (bortsett fra en liten periode da jeg var 20 år). Jeg gikk faktisk og hentet telefonen min og gikk på vekta igjen slik at dagens resultat kunne sendes som snap til mannen min. :P

 

Nå har jeg altså gått ned 1 kg på 5 dager, så jeg kan kanskje si at jeg har tatt igjen for de to ukene med dårlige resultat nå nylig. Jeg har følelsen av at det er en del vann som har forsvunnet.

 

Planen min har vært å flytte over til For deg som skal ned under 10 kg når jeg kom under 60 kg. Da er jeg på riktig tier, for jeg skal uansett ikke under 50 kg. Det skjer imidlertid ikke i dag. Som jeg nevnte reiser vi på vinterferie i dag. Da skal vi mye ut på skitur og leke i akebakken, så det blir mye bevegelse, men det blir gjerne litt mer kos enn vanlig når det er ferie. Jeg venter og ser hvordan jeg ligger an når jeg har kommet hjem. Det kan hende at dette bare var en liten smakebit på 50-tallet.

 

Om fire dager er det et halvt år siden jeg bestemte meg for at nå skulle jeg ned i vekt! I løpet av dette halve året har jeg gått ned like i underkant av 16 kg og har gått inn til sammen 75 cm de stedene jeg måler meg rundt omkring på kroppen. Dette er jeg veldig stolt av!

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

Sum: -13,8 kg

 

De siste ukene:

19/01: 61,8

26/01: 61,8 (-0,0 kg)

02/02: 61,5 (-0,3 kg)

09/02: 60,9 (-0,6 kg)

14/02: 59,9 (-1,0 kg)

 

Sum totalt: - 15,7 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og så litt opp.

 

Jeg er tilbake fra en fantastisk vinterferie. Vær og føre gjorde at det ikke ble så mange skiturer som jeg hadde håpet på, men litt aktivitet ble det likevel. En liten skitur med ungene, noen runder i slalombakken med sønnen min, aking, bading og leking.

 

Vekta viser at vekta har gått litt opp i løpet av vinterferien, akkurat som forventet. Jeg fikk en smakebit på 50-tallet før jeg reiste bort, og vekta viste nå 60,6 kg, så jeg håper det går raskt å komme seg ned til 50-tallet igjen. Det føltes nemlig veldig digg å være der. :P

 

En oppgang på 700 g i løpet av ferien var i grunnen ikke så ille. Vi har grillet pølse nesten hver dag, spist de siste restene av julebaksten og vært to turer på kinesisk restaurant. Vi har vært på hyttetur i Sverige, og jeg falt for fristelsen og kjøpte litt (for mye) smågodt, men langt fra så mye som jeg har brukt å kjøpe før. På lørdagskvelden var jeg på fest med gamle kjente. Det ble servert et deilig koldtbord og jeg koste meg med rødvin. Altså var det på ingen måte en overraskelse at vekta har gått opp. Nå er heldigvis hverdagen i gang igjen.

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

Sum: -13,8 kg

 

De siste ukene:

19/01: 61,8

26/01: 61,8 (-0,0 kg)

02/02: 61,5 (-0,3 kg)

09/02: 60,9 (-0,6 kg)

14/02: 59,9 (-1,0 kg)

23/02: 60,6 (+0,7 kg)

 

Sum totalt: - 15,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dårlig periode.

 

Planen var at jeg skulle hente meg skikkelig inn etter vinterferien, men da hadde kroppen vent seg til gamle vaner. I tillegg var mannen min bortreist (igjen), og når jeg allerede var i feil modus gjorde det ting enda vanskeligere. Kroppen skrek etter karbohydrater uka gjennom, og jeg puttet mye feil inn i munnen, så at vekta viste oppgang på mandagen var ingen overraskelse. Vekta viste 61,2 kg og jeg fikk enda et hopp opp på kurven. Det føltes på ingen måte bra, men jeg fokuserer på at dette ikke ødelegger for meg. Det er bare en dårlig periode.

 

Nå har det straks gått enda ei uke. I morgen er det mandag og veiedag igjen. Nå har det gått ganske bra denne uka og jeg føler at jeg har mye bedre kontroll over kroppen igjen. Snikveiing har vist at vekta har gått ned igjen, så jeg er spent på resultatet i morgen tidlig.

 

Fredagskveld bare MÅTTE jeg (ganske stolt) vise fram min nyinnkjøpte kjole til mannen min. Jeg hadde gått rundt på kjøpesenteret etter jobb og funnet to kjoler på salg. Begge var sorte men så litt forskjellige ut. Den ene var i størrelse M og den andre i størrelse S. Jeg likte den som var i S best, men tenkte at den måtte jo være alt for liten. Jeg prøvde på den som var i M, men den var alt for stor over skuldrene. Det endte opp med at jeg kunne kjøpte den kjolen jeg likte best, selv om den var i størrelse S. Den passet faktisk veldig bra, og blir enda finere på når jeg klarer å få bumpen på magen enda mindre. Enn så lenge får jeg bruke hold in-strømpebukse. :P Det føltes helt fantastisk å kunne kjøpe den kjolen! Det forsterket følelsen av at den siste uka har gått ganske bra, og det føles bra etter et par dårlige uker.

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

18/02: 60,3 (-1,5 kg)

Sum: -15,3 kg

 

De siste ukene:

14/02: 59,9 (-1,0 kg)

23/02: 60,6 (+0,7 kg)

02/03: 61,2 (+0,6 kg)

 

Sum totalt: - 14,4 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På riktig spor?

 

Det kjennes ut som jeg omsider har kommet meg inn på riktig spor igjen. Det har gått veldig bra i helga og jeg kjenner at jeg ikke lenger er fysen på feil mat hele tiden. Det føles så bra å spise riktig og kjenne at det er det jeg har lyst til!

 

Vekta viste 60,3 kg i dag tidlig, så da har nesten 1 kg av oppgangen jeg har hatt de to siste ukene forsvunnet. Nå skal jeg stå på videre så jeg kommer meg ned under 60 kg igjen!

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

18/02: 60,3 (-1,5 kg)

Sum: -15,3 kg

 

De siste ukene:

14/02: 59,9 (-1,0 kg)

23/02: 60,6 (+0,7 kg)

02/03: 61,2 (+0,6 kg)

09/03: 60,3 (-0,9 kg)

 

Sum totalt: - 15,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig under 60 kg igjen!

 

Dagens vekt var 59,7 kg, så nå er jeg endelig under 60 kg igjen! Det er en nedgang på 600 g denne uka. Det er jeg veldig fornøyd med. Det har ikke akkurat gått nedover denne siste måneden, men det er godt å se at vekta nå er på vei ned. Nå er det i underkant av 5 kg igjen til hovedmålet mitt. De kiloene ligger i hovedsak på magen og så er det en del på hofter, lår og overarmer. Når jeg kommer innenfor vektbeltet mitt (55 - 58 kg) har jeg tenkt å flytte hovedfokus vekk fra vektnedgang og over til å stramme opp både her og der. Det føles så godt å være her, hvor hovedmålet ikke føles så forferdelig langt unna.

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

18/02: 60,3 (-1,5 kg)

Sum: -15,3 kg

 

De siste ukene:

14/02: 59,9 (-1,0 kg)

23/02: 60,6 (+0,7 kg)

02/03: 61,2 (+0,6 kg)

09/03: 60,3 (-0,9 kg)

16/03: 59,7 (-0,6 kg)

 

Sum totalt: - 15,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig under 60 kg igjen!

 

Dagens vekt var 59,7 kg, så nå er jeg endelig under 60 kg igjen! Det er en nedgang på 600 g denne uka Det er jeg veldig fornøyd med. Det har ikke akkurat gått nedover denne siste måneden, men det er godt å se at vekta nå er på vei ned. Nå er det i underkant av 5 kg igjen til hovedmålet mitt. De kiloene ligger i hovedsak på magen og så er det en del på hofter, lår og overarmer. Når jeg kommer innenfor vektbeltet mitt (55 - 58 kg) har jeg tenkt å flytte hovedfokus vekk fra vektnedgang og over til å stramme opp både her og der. Det føles så godt å være her, hvor hovedmålet ikke føles så forferdelig langt unna.

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

18/02: 60,3 (-1,5 kg)

Sum: -15,3 kg

 

De siste ukene:

14/02: 59,9 (-1,0 kg)

23/02: 60,6 (+0,7 kg)

02/03: 61,2 (+0,6 kg)

09/03: 60,3 (-0,9 kg)

16/03: 59,7 (-0,6 kg)

 

Sum totalt: - 15,9 kg

WOW så utrolig motiverende å lese, du har jo vært suuuper flink!! All ære til deg, jeg skal fortsette å lese dagboken din, super motivasjon til meg. Tusen takk! Skulle ønske jeg var like flink som deg. Stå på, du er superflink

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW så utrolig motiverende å lese, du har jo vært suuuper flink!! All ære til deg, jeg skal fortsette å lese dagboken din, super motivasjon til meg. Tusen takk! Skulle ønske jeg var like flink som deg. Stå på, du er superflink

Tusen takk for en fin tilbakemelding Erna2! Jeg er overrasket over hvor greit dette har gått, selv om det har gått trått de siste ukene. Nå er motivasjonen tilbake og jeg er klar for å kjempe meg ned de siste kiloene, så nå sitter jeg her på lørdagskvelden og koser meg med ei skål hjemmelaget grønnkålchips og noen sjokoladebiter. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 kg er borte!

 

Det er helt utrolig! Denne uka har jeg gått ned 1,1 kg. Vekta viser nå 58,6 kg, noe som betyr at jeg har kvittet meg med nøyaktig 17 kg!

 

Det har gått 31 uker siden jeg startet med vektnedgangen. Det vil si at jeg i snitt har gått ned like i underkant av 550 g hver uke. Dette er jeg kjempefornøyd med! Da jeg startet laget jeg meg en oversikt for å finne ut omtrent hvor lang tid jeg burde bruke for å nå målet. Jeg gikk ut fra en nedgang på 500 g i uka (med unntak av den første uka hvor målet var 600 g). Ut fra denne oversikten skal jeg være i mål om 10 uker. Akkurat nå ligger jeg tre uker foran skjema, men nå er det jo straks påske, så jeg tror beregnet tidspunkt for å nå hovedmålet kommer til å stemme ganske bra.

 

Delmålene jeg har satt opp stemmer ikke helt overens med de ukentlige målene i oversikten min, siden jeg av erfaring vet at nedgangen går raskest i starten og at det er tøffere når jeg har holdt på lenge. Mitt neste delmål er like rundt hjørnet. Etter jul bestemte jeg meg for at jeg ville komme ned til 58 kg innen påske. Nå er det bare 600 g ned dit, så det bør jeg klare.

 

Jeg vet ikke helt hva som har gjort at resultatet ble så bra denne uka. Jeg har prøvd hardt å spise riktig til alle måltider, men uten å bruke kjøkkenvekta. Jeg har spist sjokolade, mer enn jeg burde, men ikke så alt for mye heller. På kveldstid har kosen vært en kopp te og ei skål med cottage cheeese og varme bær med litt sukrin, kanel og kokos på toppen. En annen favoritt er en rute mørk kokesjokolade som spises sammen med noen mandler. Kjempegodt, men mandlene bør helst nytes uten sjokoladen.

 

Det er i alle fall utrolig godt å se at innsatsen har gitt gode resultater. Ikke bare har nedgangen på vekta vært bra, men også målebåndet viste at ting har skjedd. Der har det kun vært små endringer i det siste, blant annet har det stått stille på midjen en stund, så resultatene her gjorde meg muligens enda mer glad enn tallet på vekta.

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

18/02: 60,3 (-1,5 kg)

18/03: 59,4 (-0,9 kg)

Sum: -16,2 kg

 

De siste ukene:

16/03: 59,7 (-0,6 kg)

23/03: 58,6 (-1,1 kg)

 

Sum totalt: - 17,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskemålet er nådd!

 

Etter jul bestemte jeg meg for at jeg skulle ha som mål å komme ned til 58 kg til påske. Det har jeg klart! Ukas vekt er 57,8 kg, så jeg klarte akkurat å komme meg under 58 kg. Jeg har gått ned 800 g denne uka, så nå har jeg fire uker på rad med flott resultat! Det var godt å få til nå før påske. Jeg prøver å holde fokus gjennom ferien også, men litt kos må være lov.

 

Nå er jeg faktisk akkurat innenfor det jeg har satt meg som vektbelte. Min BMI har sneket seg like under 21, noe som er en stor milepæl. Jeg skal komme meg helt ned til hovedmålet som nå er i underkant av 3 kg unna. Etter påske skal jeg gå mer inn for å stramme opp kroppen, og så må jeg se an om det jeg har satt meg som vektbelte blir riktig for meg.

 

Et annet resultat som jeg er utrolig fornøyd med er ukens midjemål. Sist uke gikk det ned etter å ha stått omtrent stille ganske lenge, og nå har det gått enda litt mer ned. Dagens resultat viste at jeg har gått inn 20 cm rundt midjen siden 18. august. Det er MYE! Men uansett, magen er slapp og henger utenfor buksekanten likevel, så her må det virkelig jobbes med musklene.

 

Ønsker alle som er innom her og leser ei fin påske!

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

18/02: 60,3 (-1,5 kg)

18/03: 59,4 (-0,9 kg)

Sum: -16,2 kg

 

De siste ukene:

16/03: 59,7 (-0,6 kg)

23/03: 58,6 (-1,1 kg)

30/03: 57,8 (-0,8 kg)

Sum totalt: - 17,8 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Påskekos og 1 kg i pluss.

 

Søndag kveld pakket vi ut i bilen og reiste hjem etter å ha hatt en herlig påskeferie. En påske med noen vanlige dager og noen dager med alt for mye godt å spise. Nystekte hveteboller, pannekaker med blåbærsyltetøy, lammelår med fløtegratinerte poteter og deilig saus, vafler og smågodt til påskepris. Kaloriinntaket ble alt for høyt enkelte dager. Den største smellen ble en ost- og vinkveld med gode venninner. Jeg tør ikke tenke på hvor mange kalorier det ble i løpet av de timene, men det er lenge mellom slike kvelder, så jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg skulle kose meg med det jeg hadde lyst på denne kvelden. Jeg elsker blåmuggost, og det er det mer enn to år siden sist jeg spiste, på grunn av svangerskap og amming.

 

I går viste vekten 58,8 kg. Det vil si at jeg har gått opp 1 kg i løpet av påskeuka. Jeg håper at en del av det er vann, slik at jeg raskt blir kvitt denne kiloen. At vekta gikk opp var selvfølgelig ingen overraskelse. Nå er det hverdag og jeg er tilbake til gode vaner igjen. I dag ble det hjemmelaget tomatsuppe med kokt egg til middag. Deilig!

 

Nå er det siste innspurt mot sommerferien. Da skal jeg ha nådd målet mitt!

 

Mine vektresultater:

 

Månedlig:

18/08: 75,6 (Start)

18/09: 71,8 (-3,8 kg)

18/10: 68,7 (-3,1 kg)

18/11: 65,5 (-3,2 kg)

18/12: 64,3 (-1,2 kg)

18/01: 61,8 (-2,5 kg)

18/02: 60,3 (-1,5 kg)

18/03: 59,4 (-0,9 kg)

Sum: -16,2 kg

 

De siste ukene:

16/03: 59,7 (-0,6 kg)

23/03: 58,6 (-1,1 kg)

30/03: 57,8 (-0,8 kg)

06/04: 58,8 (+1,0 kg)

Sum totalt: - 16,8 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...