Gå til innhold

Har normal bmi vil ned i vekt!!


Gjest Dina24
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er 27 år. Skal gifte meg neste sommer. Har bmi 20,4, men vil ned i vekt og fastere i fisken... Altså.. målet er egentlig å bli undervektig.. uten å bli synlig anorektisk..

Jeg er veldig opptatt av mat, tjukkhet osv osv.. hater kroppen min og meg selv.. men fordi jeg har barn, samboer, et aktivt liv som fulltidsstudent og med jobb 2-4 ganger i uka (gjerne nattevakter) så klarer jeg å få meg til å spise. Ønsker ikke at mine tanker skal gå over i en spiseforstyrrelse... DERFOR:

Tips til trening og måltider taes i mot med takk...

 

VIL NED I VEKT, VIL SPSIE SUNT ( vil spise så lite som mulig) og trene 2-3 ganger i uka på trenigssenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Beklager,men dette blir for dumt!

Jeg vil heller råde deg til psykolog for å få hjelp med problemene dine.

Jeg har selv gått ned 70kg,og finner innlegget ditt som ett hån mot oss som virkelig har/har hatt ett vektproblem.

Så beklager,jeg har ikke lyst til å dele råd og erfaring med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peggypia: "Jeg har selv gått ned 70kg,og finner innlegget ditt som ett hån mot oss som virkelig har/har hatt ett vektproblem."

 

En person som er normalvektig og ønsker seg undervektig er i aller høyeste grad også en person som har et vektproblem. I motsetning til deg har de bare ikke kommet seg ut av det, enda. Men alle vi som har vært overvektige har jo vært der, vi også. I ubalanse med hodene og kroppene våre.

 

Så jeg skjønner ikke helt at du kan oppfatte dette som et hån.

 

Ellers er jeg enig i at trådstarter burde finne noen profesjonelle å snakke med. Start med fastlegen din, Dina24. Ut ifra det du skriver vil jeg si at du allerede er over i kategorien spiseforstyrrelse. Og det er et problem.

 

Du skriver også at du har barn, da har du et ekstra ansvar ovenfor deg selv og din egen helse, faktisk. Du er et forbilde for barna dine og de ser opp til deg og kopierer deg, enten du er klar over det eller ei. Ingen av dere har godt av at du går rundt og fortsetter å hate deg selv og kroppen din. Ta tak i det, for deg selv og barna dine - og lykke til så masse på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fikk jeg også lyst til å svare på.

 

Først vil jeg si at jeg er helt enig med Bijou i alt hun skriver. Og så vil jeg legge til at du, Dina24 - og alle som kjenner seg igjen i din beskrivelse - ikke ser kroppen din slik andre ser den. Det er en sentral del av spiseforstyrrelser å se seg selv som tykkere enn man er. Slanking vil ikke hjelpe på dette, for det er ikke vekta som er problemet, men ditt forhold til deg selv.

 

Søk hjelp for din egen og ditt barns skyld, og masse, masse lykke til på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Dina24!

 

Først ble jeg provosert av innlegget ditt. Men når jeg leste det en gang til så jeg en jente som har det vondt og vanskelig. Det skjærer meg i hjertet å lese at du hater deg selv og kroppen din. Jeg er helt sikker på at det er veldig ufortjent og at du er alt for streng og kritisk mot deg selv. Du er nok på randen til en spiseforstyrrelse, men det virker som du har innsikt til å se selv at det bærer den veien. Men det er ikke for sent å gjøre noe med det. Det er viktig at du begynner å være god mot deg selv og kroppen din. Begynn og let etter det positive med deg selv. Både som person og i utseendet. Ros deg selv! La deg kjenne på de gode følelsene når du får til noe. La deg få lov til å bli sliten og gjøre feil uten å rakke ned på deg selv. Ta imot komplimenter og ta dem til deg! Du har fortjent dem! Det er ingen som tenker så mye negativt om deg selv som du gjør. Det er en grunn til det! Ta vare på kroppen din også. Du skal ha den lenge. Og tar du vare på den, så tar den vare på deg :)

 

Jeg skal ikke si at du ikke skal få lov til å være misfornøyd med egen kropp. Man kan godt være det selv om man ikke er overvektig. En kropp med BMI på ca 20 kan være veldig forskjellig sammensatt av muskler, fett og væske. De fleste med denne bmi'en har nok ikke for mye fett på kroppen. Men det kan hende det er litt uproposjonalt fordelt, eller at man har veldig mye væske i kroppen som gjør at man ikke føler seg så fast i fisken ;)

 

Derfor mener jeg at det kan være helt ok å ville forandre på den. Men det bør ikke være noe mål å bli undervektig. Du trenger faktisk ikke gå ned et eneste gram for å bli fornøyd. Kan til og med tenkes at du vil se bedre ut med et par kilo mer. Det kommer helt an på hva kiloene består av ;) Muskler veier som kjent mer enn fett. Og med mer muskler og mindre fett vil man se fastere ut og slankere selv om man kanskje veier mer.

 

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å få en kroppsanalyse og noen som kan hjelpe deg med det du mener er dine problemområder.

 

Hvis du vil bli fastere er det som nevnt tidligere her styrketrening som gjelder, og da er det viktig at man får i seg mat som hjelper til å bygge opp musklene som skal forme kroppen. Hvis du ikke får nok næring, bryter du bare ned kroppen. Jeg vet ikke hvor sunt kostholdet ditt er, eller hvor mye du trener. Men jeg vil anbefale at du retter fokuset mot et sunt kosthold som gir næring, fremfor et med lite mat.

 

Med å trene 2-3 økter i uken og passe på å få i seg rent kjøtt, fisk, fugl og massevis av grønnsaker tror jeg du vil oppnå forandringer på kroppen din, men også på psyken! En sunn kropp gir også grobunn for en sunn mental helse! Styrketrening kan gi mestringsfølelse og gi deg bedre selvtillit. Verd å forsøke!?! Uansett hva du gjør videre, så ønsker jeg deg lykke til og håper du greier å vende om negativiteten mot deg selv og at du får det bedre med tiden!

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...