Gå til innhold

Livsstilendring som en kan leve med resten av livet.


Anbefalte innlegg

Så flott Ala! Deilig å kunne notere mindre vekt tenker jeg. Stå på videre :)

 

Sekstito - så bra at du har en lege som stiller opp og ja - det er helsa som er aller viktigst for oss. Bra motiverende å ha ny måling om noen uker :)

 

Takk for støtte Tjorven - humøret har ikke vært så bra i dag, men har gått tur og ikke spist feil... håper på godt humør imorrra :mellow:

 

Stå på jenter - det er ingen som kan gjøre dette for oss :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vektnedgang er ikke å forakte, selv om det ikke er så mye. Satser på at jeg motiveres til videre måtehold ;)/>.

 

Nei, vi skal ikke kimse av kombinasjonen helse og kosthold, - det viser seg ofte å henge nøye sammen.

 

Snop er kanskje ikke det beste for å øke kaloriinntaket, prøv heller med nøtter, og putt avocado i salaten ellerno! Kjenner ikke til problemet med for lavt kaloriinntak, - i så fall kun enkeltdager som jeg egentlig er utrolig stolt av ikke å ha spist mer! Jeg greier alltid å ta det igjen :D/>.

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

"Melder meg inn" her jeg. Kjenner jo sekstito og Tjorven45 fra før jul.

 

Jeg har siden august forsøkt å gå ned fra 72 til ca 64 kilo. Det kan jeg vel ikke si jeg har lykkes med, da ville jeg jo ikke vært her... Jeg tror på livsstilsendring, ikke slanking. Men jeg tror også at jeg for min egen del må være flink med registrering fremover, ikke stikke hodet i sanden og lure meg selv.

 

Status på mandag var 69,4, det er drøye 2,5 opp siden sist jeg besøkte vektf..skapet... Det var begynnelsen av desember. Dere ser i signaturen hva som er planen min.

 

Og for dere som ikke kjenner meg; nicket mitt er altså meg... Gikk ned 12 kilo for et par år siden (2 år siden start mai som kommer) og føler meg altså som en suppegjøk som ikke klarte å la være å gå opp igjen... 8 av de kiloene iallfall. Men jeg får ett poeng for at jeg ikke gir meg vel???

 

Og faktisk, det er jo "bare" 5,5 kilo nå, det er mindre enn de 8 det var når jeg startet på nytt august 14....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei suppegjøken! Du er jo ikke den eneste som har gått litt opp, så her er du i godt selskap! Fint at det blir så mange her på tråden til Tjorven, visste det egentlig, har hatt stor hjelp av hennes tråder før. Nå går vi i lag for å kvitte oss med de siste standhaftige kilo!

 

Blir spennende på vekta imorgen da! Du har jo virkelig lagt inn et sjumilssteg nå, Tjorven! Ikke godt å måle seg med det!

 

Her begynte svingen igjen igår etter juleferien, det er en morsom trim måte. Flott musikk, koselige folk, masse lykkelige endorfiner ettersom svetten renner...1,5 time svir faktisk av 900 kalorier.

 

Men idag er det noe som skjer i denne skrangle kroppen, kjente det på trening idag, og den obligatoriske turen i skogen med hunden, måtte legge meg rett ut på sofaen. Er det forkjølelse som er i farta...på jobben florerer det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Ditsy - det har du rett i. Her er vi vår egen lykkes smed :) Dette må vær og en gjøre selv, men sammen er vi sterkere. Særlig i motgang.

Selv om humøret ikke var på topp, klarte du dagen. Det trenger du en klapp på skulderen for.

 

Ja, vi må alle bli flinkere til å gi oss selv en klapp på skulderen.

 

Ala - alt nedgang er nedgang og over 500 gram er veldig bra :) Så det ser ut som du har funnet riktig vei. Så fortsett slik, ja :)

 

Suppegjøken - Ja, flere enn deg har gått opp de siste årene, så nå er vi flere som, igjen, skal ned disse sammen kiloene.

Men nå skal vi klare det, sammen :)

Og som du sier 5,5 kg er mindre enn 8 kg.

De siste 5 kiloene er som regel litt "pyntekiloer", bruker jeg å si :)

Lykke til og velkommen skal du være. Dette blir bra.

 

Sekstito - Takk skal du ha. Men det er sammen vi klarer dette.

Vi får håpe at du ikke blir syk.

 

Ettersom jeg, kanskje, har gått ned litt mye den siste uka, så har jeg begynt å føre opp, sånn ca hvor mye jeg spiser.

Har jo etter mange års erfaring litt oversikt over hvor mye div veier.

Men kjøper kanskje ei vekt i morgen.

Det er jo ikke bra å gå ned for mye for fort heller da.

Redd for at de kiloene da kommer fort på, igjen.

 

Da jeg gikk på GR-kurs i 1999, fikk jeg beskjed om å spise litt is hver dag, så jeg kom meg opp på i hvertfall 1400 kcal om dagen.

Men ser ut som jeg havner på det, sånn ca i dag.

har jo fortsatt ikke fått kommet meg ut å gått noe, så da får jeg heller spise mindre til jeg kommet igang med turene mine.

Blitt ca 5 000 skritt idag.

Bare måtte ut å handle, for det støvet i kjøleskapet :)

 

God kveld og flott onsdag og lykke til med vekta, dere som skal veies da eller er det bare meg :)

Hvilke dager har dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg søndag kveld, - etter helgen er det ofte da jeg veier nest mest (mest veier jeg trolig lørdag kveld, etter god mat med vin til). Så det er for å utfordre meg selv. Burde gjerne veid meg om morgenen, får ta en sjekk på forskjellen.

 

Gårsdagen gikk også fint. Trimmen var slitsom og kroppen ikke villig til å bli brukt hardt, så det ble heller forsiktig. Men i matveien holdt jeg meg så vidt under 1600 kcal.

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide meg i dag - en dag for tidlig, fordi jeg skal spise borte i dag og det eneste jeg har kontroll på da er porsjonsstørrelsen. Jeg trengte veldig å se at den første innsatsuken min bar frukter og da turte jeg ikke å vente til imorgen. Jeg har gått den 1.2 kilo og er kjempefornøyd, selv om jeg vet det er en del vann som ble borte også...

 

Jeg veier meg vanligvis samme dag hver uke, så nå blir det på onsdager. Du er modig Ala, som veier deg på kvelden, jeg veier meg på morgen, uten en tråd og før jeg spiser :rolleyes: . Jeg er også ekstra bevisst hva jeg spiser dagen før veiing fordi jeg vet jeg har lett for å samle vann med salt mat...

 

Jeg er 165 høy og føler at andre på min høyde gjerne vil veie mye mindre enn det jeg har satt som mål... vil ikke lure meg selv, men det viktigste er vel helse og trivselsvekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Sekstito og Ditsy - Gratulere med flott vektnedgang på dere begge to.

Flinke har dere være, også.

 

Ja, vi må finne vår trivselsvekt, uavhengig av hva andre mener og synes om det.

 

Jeg veide meg, også, før i tiden på kvelden, men fant ut som Ditsy, at vekta var snillere på morgenen, uten klær :)

Den er mer stabil, også, da.

 

Her viste vekta 68,6 kg i dag og det er 1,3 kg ned på en uke.

Så mye skal jeg prøve å ikke ha.

Mellom 500 gram til 1 kg er det jeg vil ligge på.

 

Kommet meg ut å gått i dag, også, det ga 2,1 TP og 17 000 skritt tilsammen i dag.

I kveld har jeg vært ute å spist med god samvittighet, ettersom jeg har gått tur i dag :)

 

Men etter kcal har jeg spist litt for lite og har hodepine, så det stemmer nok.

 

God kveld og flott torsdag til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si, her går det nedover på vekta for alle sammen, suverent!

 

Tjorven, ta vel imot vektnedgangen, vi vet jo at kroppen ikke er forutsigbar og plutselig holder på væske slik at neste uke kan vekten stå stille. Jeg har sågar opplevd at vekten har gått opp selv om jeg ikke har spist mer enn jeg skulle.

 

I går spiste jeg marsipan: 35 gram og 172 kcal eller noe sånt! Et helt måltid i seg selv. Jeg tok små biter og koste meg. Passerte 1600 kcal, men ikke med så mye....:unsure:/>. Jobber videre med å unngå de tomme kaloriene, men må ha litt av og til. Bare de også telles har jeg kontroll!!

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Jeg bare måtte ha 4 brødskiver før jeg la meg - det etter å ha tatt 2 stooore stykker av mammas hjemmelagede ostekake etter 2 gedigne porsjoner med biff stroganoff og potetmos.... ja... hvordan registrere noe slikt??? Jeg prøvde å være realistisk og kom opp i 3500 kalorier :huh:

 

Det er vanskelig å nullstille seg i dag, men jobber hardt opp i hodet mitt for å ta tilbake kontrollen.

 

Ikke enkelt.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Ja, vektnedgang er motivasjon for meg til å fortsette, fortsette ned til idealvekta.

 

Viktig og la det bli med den ene dagen, som en spiste for mye,av alt, både sunt er usunt.

Kanskje finne ut hvorfor jeg gjorde det, og ut fra det kjenne igjen symptomene neste gang, og ikke la det blir for mye, som 3500 kcal :)

1800 er ikke avskrekkende.

 

Ditsy - håper dagen i dag har gått bra.

 

Her ble det ikke som planlagt i dag.

Så har ikke kommet ut på tur, men får ta en lengre en i morgen.

 

God kveld videre og flott fredag og snart er det helg, igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt en liten veie-eksersis et par dager for å finne ut hvor stor forskjellen er fra kveld til neste morgen. Glemte det i går, men i dag husket jeg det: for meg var det 0,6 kg forskjell fra kveld til neste morgen. Jeg vet det kan være opptil en hel kilo om jeg har spist mye og væskerik mat (som supper) og når jeg har vært tørst og drukket mue like før sengetid, - gjerne kombinert med salt mat (som jo binder vann).

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var modig gjort av deg Ala - å gå på vekta flere ganger B) . Jeg har ikke et sunt forhold til vekta nei og unngår den helt til jeg må og da har jeg en mantra og gjentar "vekta er min venn, vekta er min venn.." mange ganger før jeg går på den, hele tiden mens jeg står der og helt til jeg har rolig pust etterpå :D Tror nok at jeg har enda større forskjell på morgen og kveldsvekt, men ikke sikkert at det er det hver dag.

 

Jeg slet veldig med vilja og motivasjon etter jeg hadde forspist meg hos mamma på onsdagskveld - men jeg klarte meg bra i går. Veldig fornøyd med meg selv da...

 

Tror det vil bli lettere for meg å fortsette utover hvis jeg bare ser nedgang til onsdag igjen. Husker at jeg ble veldig overrasket da jeg begynte med GR for et år siden over at jeg både kunne spise normal god hverdagsmat og fremdeles gå ned hver uke... Satser på at ho Grete har rett fremdeles og at jeg kan være standhaftig hele helgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott Ditsy! Stooor seier til deg!Gratulerer!!

 

Ja, dessverre og heldigvis tror jeg GR har rett (dessverre for de dårlige dagene, heldigvis for de gode dagene): følger vi GR sin oppskrift til punkt og prikke og ikke lurer oss selv, går vi ned i vekt (med mindre vi er syke). Velger vi de magre alternativene hver gang kan vi spise mye og bare være litt sultne innimellom. Det er når jeg synder mot dette at det går galt! Hver gang! Dvs det er da jeg lurer meg selv, for det er jo sånn det er!

(Moren brydde seg neppe om hvor MYE du spiste onsdag kveld, Ditsy, men AT du spiste og koste deg med maten.)

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus 1,3 kg på en uke hørtes helt greit ut for meg, Tjorven!

Du er jo så flink til å trene også!

Neste uke kan det være at det blir mindre, kroppen regulerer det gjerne.

Men du kan være veldig stolt av en så fin nedgang.

 

Den vekta kan lure oss veldig, det er vel derfor man blir råda til å kun veie seg en gang i uka, nettop for å unngå humør svingninger som gjerne følger daglige veiinger opp og ned, og motivasjon hakk i hel...

 

Inni oss driver den lille data maskinen og regner et enkelt stykke, hvor mye kommer inn av energi, og hvor mye går ut i form av aktivitet.

 

Jeg veide meg på onsdag hjemme, 69.5. På torsdag var jeg nede hos veiedamene mine, der viste vekta 68.5. Og her i morges viste vekta mi 70.2. Etter fiskesuppe og vin igår kveld...

 

Sånn kan det variere.

 

Så får vi se hva datamaskinen har regnet ut som status til onsdag som kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har matmessig vært en interessant helg, så det blir spennende å gå på vekten senere. I går passerte jeg sikkert 3000 kcal med god mergin, så i dag har jeg jobbet for å redusere inntaket til normalen (eller under). Burde nok hatt en fastedag etter slik fråtsing!! Men det orker jeg ikke, blir både sulten of grinete av det.

 

Burde ha vært ute og gått tur i dag, men har gjort ingenting! I går, derimot, ble det 12-13 km på ski, brukte bortimot 1,5 time på det. Litt sol fikk vi også, men skulle gjrne hatt mer snø. Det er tildels både isete og mye kvister som stikker opp av snøen.

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Ja, da går helga mot hell og vi får håpe at dere som sliter med inntaket, får kontroll når hverdagene kommer igjen i morgen.

 

Nei, det å gå på vekta hver dag, er nok sikkert ikke det lureste en gjør. For det kan variere fra dag til dag.

Men ikke lett å kutte ut når en førstes har begynt med det :)

 

Her har helga gått bra.

Gått og danset en del begge dagene.

Det er jo dansegala har nede noen dager, så da er det en del dansere, også. Moro :)

 

 

Sekstito - Ja, du har jo rett ang nedgangen.

Det er jo første uke, også, og da har en jo lett for å gå ned bra.

Ikke gått ned 1 kg enda denne uka, så da ser det mer normalt ut.

 

Ja, skjønner godt at det er vanskelig å gå ut når været og føre er som det er i Norge.

 

God mandag til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dans er fin trim! Min erfaring er at all aktivitet hjelper meg. Så lenge jeg gjør noe, spiser jeg ikke. Jeg har forresten inge unnskyldning for å gø ut selv på hålke, brodder virker!

 

Vekten gikk litt ned forrige uke også, 0,6 kg mindre å drasse på. Supert, måtte det vare!

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,6 kg ned er flott, Ala!

 

Antagelig den farta som virker best over alt, da får kroppen tid til å omstille seg. Ned en kilo i uka er veldig moro, men antagelig værre å holde...

 

Anbefaler sko eller støvler med faste pigger! Har kommet noen veldig bra på markedet. Da kan man legge i vei på glatt føre.

 

Inatt har det kommet et lite snø lag her også, og det lages skiløyper her og der. Men man kan fremdeles gå i skogen, og her ved feltet vårt blir det tråkket opp mange stier, mange har hunder her.

 

Nå sitter min personlige trener, på 4 ben, her ved døra og venter på dagens første omgang, blir moro å løpe i nysnø idag!

 

Ønsker alle en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Ala - Gratulere med fin vektnedgang.

Ja, dette må jo motivere til å fortsette :)

Flink er du.

 

Sekstito - Ja, når en har en 4 bent trener, så er det ingen kjære mor :)

Ser at du har satt på feil tall på vektnedgangen din på signaturen :)

Der har du gått opp 9,5 kg forrige uke :)

Men det gjorde du jo ikke :)

 

Her er det blitt sandvandring i dag, i nesten 3 timer,

og 24 000 skritt.

Får brukt en del muskler da, ja :)

 

Dere må ha en flott tirsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst er jeg motivert til å fortsette, men jeg må jammen skjerpe meg om jeg skal fortsette å gå ned i vekt, skjønner jeg! Gårsdagen ble en liten katastrofe med altfor mange kalorier. Jeg kan kanskje tåle det en gang annenhver uke, men ikke to ganger i uken! Jeg synes det er kjempevanskelig å spise lite nok, og å tåle å være litt sulten innimellom!

 

Sandtur er fantastisk, bare å nyte muligheten, Tjorven. Effektiv trim, tror jeg, det er kjempetungt å gå i tørr sand, mye lettere om en går så nærme sjøen at den er våt.

 

Firebente venner tror jeg er den beste unnskyldningen en kan ha for å komme seg ut på tur, - de MÅ luftes. Men jeg ønsker inge selv, både fordi jeg er allergisk og fordi det er problematisk å plassere de når vi drar til utlandet på ferie.

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei heldigvis at jeg ikke hadde gått opp så mye...Tjorven, det hadde en vel ikke greid på ei uke?

 

Idag har vi begynt på 60 dagers fokus...ca 20 stykker. Kurs på trenings senteret her, med to flotte instruktører.

Vi har blitt veid, tatt en in Body test, som er veldig interessant, viser mange slags verdier inni kroppen vår. Ikke minst hvor mye fett man har der, og hvordan bein tettheten er, jeg har ikke beinskjørhet, en viktig opplysning i min alder.

 

Hehe, har ei venninne i 50 åra som oppdaget at hun var beinskjør da hun fikk ny kjæreste, hun fikk nemlig brist i ribbeina uten å skjønne hvorfor. Det var altså litt uvant klemming... Sånn kan en også finne det ut.

 

Mange får det uten å vite det, så pass på damer!

 

Så ble vi testa på styrkeøvelser. Hvor mange armhevinger, sit ups, dype knebøy, sleng med Kettlebells, hvor lenge holde planken? Alt ble nedtegna, og vi har forbedrings potensiale.

 

Vi har fått oppgave 1, en uke uten sukker. Og skal skrive opp en vanlig dags kost, for å se hva som kan forandres. Det blir sykling imorgen, med vekt på maks puls og sonetrening. Lekser får vi hver uke. Hjemmetrening også.

 

Dette blir gøy, og folk er veldig motiverte.

 

Hu og hei! Og igår dansa jeg sving i halvannen time, det er jo så moro at en flyr på vinger etterpå, full av endorfiner...

Glemmer at en er 68, og har gikt både her og der...Bare ledda funker, så gjør det ikke noe at det er litt vondt.

 

Men vekta står nok på det samme imorgen, har blitt mye besøk med tilhørende denne uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...