Gå til innhold

..fortsettelse på Veien til en ny livsstil :-)


Gjest matus
 Share

Anbefalte innlegg

EN NY SJANSE...

For ett år siden startet jeg tråden "Veien til en ny livsstil" :-) -da var jeg tung og trøtt og supermotivert til å forandre livet mitt. Det gikk veldig bra i 2 måneder, med god støtte av dere andre som tok følge. MEN så kom motgangen og jeg ga opp :-( som jeg så ofte har gjort når endringer skal til. Vekten holdt seg ganske stabil 1-2 kg +/- frem til sommeren. Så kom høsten og vekten begynte å krype oppover igjen, i slutten av desember var jeg igjen (nesten) på samme sted som for ett år siden. Det er tungt å gå i trapper, det er slitsomt å gjøre ting i huset, det er til og med et ork å bøye seg for å knytte på seg sko. SLIK VIL JEG IKKE HA DET! -så her MÅ det endringer til. Så hva annet kan jeg gjøre, jeg prøver igjen :-) Måtte det holde denne gangen! :-)

 

 

Litt mer info om meg (dette er starten på tråden fra ett år siden):

 

"Hei,

Denne måneden er det 20 år siden jeg startet mitt første Roede-kurs :-)

Da var jeg 20 år, 164 cm høy og 80,1 kg. I løpet av kurset gikk jeg ned over 10 kg og var kjempefornøyd :-) Gjennom 20 årene var vekten ustabilt stabil mellom 60 og 70 kg. I denne perioden gikk jeg på utallige slankekurer jeg gikk litt opp og litt ned, og slik holdt det på ;-).

Ett par år etter fylte 30 bestemte jeg meg for å legge "slankehysteriet" på hylla. Jeg var da ca 67 kg og ikke egentlig overvektig.

Nå er jeg 40 år, 164 cm høy og 83,6 kg i følge min ganske så pålitelige baderomsvekt. For en uke siden var jeg 85,3 kg, det tyngste jeg noen gang har vært. Tyngre enn da jeg var høygravid med barn nummer to! Det var en vekker! Jeg er: Fedme klasse 1 (i følge BMI kalkulatoren) med alle de ekstra problemene det kan dra med seg. Her må det en endring til :-)

 

Mitt ønske for 2014 er å endre livsstil. Jeg ønsker å gå ned 18-20 kilo for å gjøre livet lettere, og jeg ønsker å gjøre det varig. I teorien kan jeg "alt" om slanking, jeg vet hva og hvor mye jeg bør spise, hvordan og hvor mye jeg bør trene - men det er i hodet det sitter. Å være sunn er stress tenker jeg, og koser meg enda litt mer med sjokolade. Det er denne tanken jeg vil endre, selv om det tar tid. Hvis jeg gjør litt riktig hver dag, så vil jeg jo blir sunnere og lettere over tid :-)"

 

Mitt ønske for 2015 er at jeg lykkes denne gangen... :-) med i alle fall 10 kilo, og et mer aktivt liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 1: GREI START :D

Uken har gått bra :D - ned 1,3 kg og 1 cm i midjen :D

Til tross for at jeg ikke har vært veldig flink til å trene, og kostholds poengene har vært godt under 7 noen dager :(

 

Målet for neste uke er 1 treningspoeng pr. dag i snitt = 7 tilsammen og kostholdsscore over 7 i snitt for hele uken.

 

Til å hjelpe meg på vei har jeg kjøpt motivasjonsverktøyet Polar Loop - en artig liten sak. Armbåndet holder øye med skritt/aktivitet i løpet av dagen og gir beskjed via telefonen om jeg har vært for lite aktiv :) greit med en ekstra dytt i rompa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbra jobba :) 1,3 kg er kjempebra :)

 

Kjenner meg veldig igjen i det du skriv. Eg har også klart å gå ned masse, fleire gongar, men etter ei stund har eg dessverre gått opp igjen av ulike årsaker. No er eg skikkeleig klar igjen; starta det nye året med 101,9 på vekta og har no gått ned 1 kilo. Håper på å bli kvitt 15 til før jenta mi skal konfirmerast i april, slik at bunaden går på :)

 

Trivselsvekta er ca 80; kanskje det er mulig innen sommaren :)

 

Eg er 44 år, 174,5 høg og like tung som eg var når eg gjekk høggravid med mine 2 no snart voksne barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbra jobba :) 1,3 kg er kjempebra :)

 

Kjenner meg veldig igjen i det du skriv. Eg har også klart å gå ned masse, fleire gongar, men etter ei stund har eg dessverre gått opp igjen av ulike årsaker. No er eg skikkeleig klar igjen; starta det nye året med 101,9 på vekta og har no gått ned 1 kilo. Håper på å bli kvitt 15 til før jenta mi skal konfirmerast i april, slik at bunaden går på :)

 

Trivselsvekta er ca 80; kanskje det er mulig innen sommaren :)

 

Eg er 44 år, 174,5 høg og like tung som eg var når eg gjekk høggravid med mine 2 no snart voksne barn.....

 

:) Så hyggelig at du skriver på tråden :) -og med et slikt mål i sikte klarer du det nok! Jeg skal i alle fall heie på deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LITT OPP OG LITT NED...

I går tenkte jeg at det gikk så fint :D jeg spiste alt jeg skulle, men ikke mer. Kostholdsscoren ble ti, jeg gikk en tur på 30 minutter og søtsuget på kvelden var lik 0. MED ANDRE ORD EN FANTASTISK ROEDE-DAG :D

Men etter solskinn kommer regn :( Starten på dagen i dag var kanskje ikke så ille, men på grunn av høyt arbeidspress (og jeg må innrømme det - dårlig planlegging) spiste jeg bare en salat, en gulrot og litt frukt ila. dagen. Så da jeg gikk fra jobb satte ulvehungeren inn. I slike situasjoner spiser jeg hva det skal være - og stoppe er nesten umulig. Så mat ble det i altfor store mengder...

 

Vanligvis vil jeg hoppet over å registrere kalorier en slik dag - fordi jeg synes det er så deprimerende, men heldigvis har jeg gjort det likevel. Sprekken var ikke SÅ stor (hvis jeg har fått med alt) bare på ca 200 kcal. Selvfølgelig ikke bra, men ingen grunn til å gi opp heller... :D

Så gi opp gjør jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolla :)

Og da slengte jeg også meg med plutselig :)/> Var på mitt første møte igår, veide 89,5 og 176 høy. Vil gjerne gå ned til 75 kg til å begynne med. Jeg veit dette tar sin tid og er innstilt på det! Jeg har tidligere gått på easylife, der jeg gikk ned 16kg på5 uker. Selvfølgelig skulle ikke dette vare da dette gikk altfor fort og altfor lite fokus på mat generelt. Jeg har tro på Grete Roedekurs nettopp pga dette. Nå har jeg sånn delvis prøvd meg frem Ca ei uke å registrert mat (meny3) og har kommet opp mellom 1200-1400 kkcal om dagen. Men etter kurset igår har jeg allerede kommet meg opp i 1500 kcal idag og har fortsatt kveldsmat igjen. Jeg synes det er vanvittig mye mat og har no fått en aha opplevelse om hvor mye man skal ha i seg hver dag.

 

Dette skal vi klare !!! Klem fra Bolla 29 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Bolla :)' timestamp='1421346205' post='424572]

Og da slengte jeg også meg med plutselig :)/>/> Var på mitt første møte igår, veide 89,5 og 176 høy. Vil gjerne gå ned til 75 kg til å begynne med. Jeg veit dette tar sin tid og er innstilt på det! Jeg har tidligere gått på easylife, der jeg gikk ned 16kg på5 uker. Selvfølgelig skulle ikke dette vare da dette gikk altfor fort og altfor lite fokus på mat generelt. Jeg har tro på Grete Roedekurs nettopp pga dette. Nå har jeg sånn delvis prøvd meg frem Ca ei uke å registrert mat (meny3) og har kommet opp mellom 1200-1400 kkcal om dagen. Men etter kurset igår har jeg allerede kommet meg opp i 1500 kcal idag og har fortsatt kveldsmat igjen. Jeg synes det er vanvittig mye mat og har no fått en aha opplevelse om hvor mye man skal ha i seg hver dag.

 

Dette skal vi klare !!! Klem fra Bolla 29 :)/>

 

Ja, det skal vi :D -du har gjort det riktige valget, tror nå jeg :) -16 kg på 5 uker er jo veldig imponerende... men hjelper lite når man går rett opp igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Bolla :)' timestamp='1421346205' post='424572]

Og da slengte jeg også meg med plutselig :)/>/> Var på mitt første møte igår, veide 89,5 og 176 høy. Vil gjerne gå ned til 75 kg til å begynne med. Jeg veit dette tar sin tid og er innstilt på det! Jeg har tidligere gått på easylife, der jeg gikk ned 16kg på5 uker. Selvfølgelig skulle ikke dette vare da dette gikk altfor fort og altfor lite fokus på mat generelt. Jeg har tro på Grete Roedekurs nettopp pga dette. Nå har jeg sånn delvis prøvd meg frem Ca ei uke å registrert mat (meny3) og har kommet opp mellom 1200-1400 kkcal om dagen. Men etter kurset igår har jeg allerede kommet meg opp i 1500 kcal idag og har fortsatt kveldsmat igjen. Jeg synes det er vanvittig mye mat og har no fått en aha opplevelse om hvor mye man skal ha i seg hver dag.

 

Dette skal vi klare !!! Klem fra Bolla 29 :)/>

Så flott at du er i gang :) 16 kilo er imponerande, men er enig med deg i at det er litt for mykje på kort tid. Eg har trua på at den vektnedgangen vi tek sakte over tid er den mest holdbare :)

 

Pass på å få i deg nok kaloriar :) 1200-1400 kaloriar er altfor lite, då går kroppen fort på sparebluss og hindrar kroppen i å misse vekt :( og husk på å dikke masse vatn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg går det ganske bra, men har nok fortsatt litt forbedringspotensiale. Matinntaket er greit, drikk 2,5 liter vatn kvar dag og har vore 5 dagar uten godteri denne veka. Kan nok ete litt mindre usunt laurdag og søndag, og har berre fått til 3 trimturar denne veka. Men eg er absolutt på veg på dei fleste områda :) Er spent på veginga i morgon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til veiingen i morgen... :unsure:/>

Om jeg ser stort på det, har nok uken gått ganske greit, men hadde en sprekk på onsdag og så en i går igjen. Onsdag var for så vidt ikke så ille, men i går sprakk jeg skikkelig på sjokoladekake og godteri :(/> UFF!

Er tilbake på rett kjøl i dag, men veldig bittert når man har jobbet så hardt med å gå ned i vekt de andre dagene. Hvis jeg har registrert riktig spiste jeg ca 300-400 kcal mer en jeg brukte i går.

MEN spist er spist - så det er bare å bite i det sure eple - blir ikke bedre av å ikke veie seg i alle fall. Da går vekten opp litt hver dag,og ikke bare en dag i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 2: JIPPI B)

 

..Gruet meg så! - men så ble det ikke ille i det hele tatt :D Jeg er veldig fornøyd med 1,1 kg ned. Noe som er over all forventning ettersom jeg har hatt to ikke-bra-dager denne uka. :)

 

Så da begynner jeg på ny frisk. Ingen grunn til å gi opp ennå :) Mye av grunnen til at jeg overspiser noen dager er at jeg ikke planlegger godt nok. Når magen er tom og det eneste du har for hånden er sjokoladekake, ja, da går det ikke så bra :blink: Mitt første mål for uken som kommer er derfor å planlegge maten - slik at jeg får minst mulig fristelser når jeg er svakest. Mitt andre mål for uka er å trene mer styrke. Muskler må man ha, men jeg misliker styrketrening VELDIG! URF! Hvordan lærer man å like styrketrening egentlig... :unsure:

 

LYKKE TIL ALLE SAMMEN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.1 kg er superbra☺ Gratulerer☺

 

Styrketrening er skikkelig kjedelig i begynnelsen, spesielt når du er så støl at du nesten ikkje klarer løfte armane.... Eg har trena bodypump på treningssenter og syns bra, fengande musikk gjer treninga til en fryd☺

 

Her gjekk det dessverre ikkje så bra som eg hadde håpa med veginga😦 0.1 opp er ikkje så veldig ille, men likevel feil vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...