Gå til innhold

Tenke det, ville det, gjøre det!


Anbefalte innlegg

Okei, så var det på'an igjen rolleyes.gif Har hatt en god og laaang pause fra telling og registrering og har så smått begynt å tenke litt igjen.

Status, har gått opp i jula (bombe!) og er nå på 84-83kg. Jeg som ALDRI mer skulle over 80! Vel, sånn kan det gå! Trøsten er at de kiloene er ikke så "gamle" og da er de nok lettere å bli kvitt håper jeg.

Det er 3 uker til vinterferien og 22 uker til min sommerferie, hvor mye kan jeg klare på den tiden? Orker jeg å motivere meg til kick-start? Vet jo at det er veldig effektivt som en oppstartboost men det må passe med timeplanen.

Noen som vil være med? Sleng deg på om du vil! biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går satt jeg og kikket litt på kalenderen og grublet litt, i dag bare hoppet jeg i det. Kick-start med Allevo shakes og supper! Det er beinhardt men resultatet kommer med en gang og er varig. Har funnet ut at alt eller ingenting funker best, så nå er det tre uker med kun shakes. De første 3-4 dagene er tøffe så går det som en lek for sulten forsvinner og overskuddet kommer når man går i ketose.

Spent på resultatene, sist gikk jeg ned 4kg første uken og 2 den neste, så opp igjen en kilo når jeg begynte å spise igjen men totalen var jo på sikt 4kg ned i løpet av 2uker og det holdt seg. Videre merket jeg at magevolumet krympet så jeg ble lettere mett.

Jeg har spist for mye siste tiden for jeg har vært redd for å ikke bli mett. Dermed forsyner jeg meg med mer enn nødvendig og spist alt for mye.huh.gif

 

Tenke det, ville det, gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker på kur!! Du er beintøff! Men det er jo dette som er din greie! Dette har du bevist før at du mestrer! Snart spretter du under 80 kg igjen ;)

 

Jeg har ikke gått ned noe særlig i januar. Men jeg har ikke veid meg på en ukes tid nå. Det er kjemperart, jeg som er vant til å sjekke vekta nesten daglig. Men det er også veldig godt!

 

Jeg tror også at jeg kommer til å være flinkere når jeg ikke veier meg så ofte, fordi jeg har en tendens til å bli litt slappere når jeg ser at det går riktig vei...

 

Jeg skal prøve å ikke veie meg igjen før 1. mars. Blir kjempespennende det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg går også i veie-fella, "nå har jeg jo vært så flink..." rolleyes.gif Det er knallhardt å kick-starte og alt må klaffe, timeplanen, humøret osv. sove nok o.l. men så er det utrolig effektivt! Om jeg orker 3 uker vet jeg ikke, men vet de 3-4 første dagene er verst. Etter det kommer energien og overskuddet og jeg blir ikke sulten. Håpet er å komme tilbake til det beste resultatet i høst, 76-77kg men det er jo 7-8kg ned altså så det er ikke sikkert går. Men dette er "nye" kilo og burde gli lettere av enn de "gamle". Så kan jeg bruke resten av våren og sommeren på dem. wink.gif

 

 

Skalldyrbuffet i kantina i går - gikk glatt selv om jeg elsker skalldyr!

Hjemme alene i går kveld - litt verre for da ser jo ikke noen at jeg spiser forbudte ting... Men hadde en halvliter kyllingbuljong istedet og bare 25kalorier på kveldsmåltidet!

Sjokoladekake fra bakeri på kontoret i dag....- beinhardt, måtte ty til en banan som lå igjen på pulten fra tirsdag (før kuren startet) og klarte å stå over! Gjett om jeg er kry!tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All grunn til å være kry! Det er vanskeligst å stå i mot de første dagene!

 

Du har høye ambisjoner! Men det kan gå. Som du sier er det lettere å få av "nye" kilo. Men uansett om det er 8 eller 4 kilo, så er det jo riktig vei i hvert fall ;)

 

Mitt beste resultat i fjor var da jeg giftet meg og var nede på ca 56. Det varte bare noen dager før jeg spratt opp på 59. (Var nok både dehydrert og uten mageinnhold etter å ha spist minimalt i 2 uker). Lå rundt 59 en stund, men så snek det seg sakte på noen kilo til, før det eksploderte i desember og jeg endte på 65-66 kg :blink:

 

Nå tipper jeg at jeg er rundt 64, men føler meg mer som 70. det har blitt så lite trening, så muskelmassen er nok betydelig redusert, og jeg er mye slappere i "fisken" :P Men i løpet av de neste månedene skal jeg nok ha greid å rette litt på det :)

 

God helg til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ble gift! biggrin.gif

Og desembereksplosjonen kom jammen med hit også!! Da er vi nokså likt igjen da ;)

 

Gårsdagen ble litt rokkering, dro til Arendal på et møte i MS-foreningen der (times kjøring hjemmefra) og rakk ikke middag. Kjente når jeg kjørte at jeg var svimmel og ikke sulten så jeg hev innpå en nutrilett-bar som lå i sekken og pepsimax så jeg ikke skulle svime av på returen. Det gjorde at jeg klarte å motstå de lekre frø-smørbrødene de serverte etter foredraget...wink.gif Vel hjemme ble det en kopp buljong og natta. Trenger mer søvn kjenner jeg for tiden.

Nå blir det spennende å se hvordan helgen går...cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen har gått greit, sovet godt og lenge. Har vært endel svimmel og kvalm og greide ikke styre unna tre fiskekaker som måtte spises før de ble dårlige... Men droppet tilbehør så det er ikke så gale, ikke noe karo i hvertfall. Ellers merker jeg at magen "tømmer" seg liksom, og er ikke den blubbete følelsen lenger og det er jo deilig. Det blir jo en slags deffing dette her. Gått ned 1kg siden onsdag, mesteparten er nok vann men det hjelper på humøret!

I går kveld drakk jeg nesten en liter te med suketter og ble skikkelig kvalm! Det var så godt liksom... Men ingen vinner så alt med måte! Krydret suppen litt med chili i dag og det var deilig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagen ble fin med tur i akebakken hele familien i deilig vårvær! Jeg gikk hjem og fikk dermed en liten rusletur. Men kvelden ble en utfordring, bursdagsselskap til nevøen min... Orker ikke masse mas om mat og slikt så jeg måtte faktisk spise noe, kunne ikke la det være liksom. De hadde pizza, pavlova og kanelsnurrer. Jeg delte et stort pizzastykke og spiste i to omganger (så altså et pizzastykke fra pizzabakeren) og et lite stykke pavlova og var fornøyd med det. Litt engstelig for at det skulle ødelegge for i dag for når man etter noen dager kommer i ketose er det lettere å ikke bli sulten men litt mat kan ødelegge hele greia. Men det får bare være, kunne ikke la være å gå og ikke la være å spise så gjorde det beste ut av det. wink.gif

Klar for ny uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten trøst fra lommelegen:

Svar fra legenHei. Jeg skjønner at du spør, men heldigvis kan jeg glede deg med at dette er mye, mye enklere enn det du legger opp til i ditt spørsmål her. Du trenger fremfor alt IKKE å tenke på det matematisk eller å regne på kalorier eller teoretisere for mye. Du skal kun følge de rådene jeg gav sist, for det er det som virker, og det er altså følgende, for å starte med å gjenta: 1) Du er i ketose så lite karbohydrater du spiser. Ketostix måler ketoninnholdet i urinen din, ikke ketoninnholdet i kroppen. 2) Det som heter benign kostholdsindusert ketose, altså sterkt karbohydratredusert kost, er en særdeles effektiv slankemetode, både fordi den påvirker kroppens hormonbalanse svært gunstig ved overvekt, og fordi man ikke trenger å være sulten, som man må være om man slanker seg utelukkende ved å redusere på kaloriene. I ketose så gjøres det lett for kroppen å omgjøre kroppsfett til ketonlegemer, som kroppen bruker som alternativ energi, når den ikke får nok karbohydrater. Får vi nok karbohydrater, bruker vi ikke denne forbrenningsmetoden fett-> ketonlegemer. Det er som en hybridbil, som kan velge mellom å gå på bensin eller strøm. Kroppen kan velge å "gå på" kroppsfett istedet for karbohydrater, men den gjør IKKE det så lenge det er karbohydrater (blodsukker nok) i omløp. Derfor styrer vi kroppen over i forbrenning av kroppsfett, ved å spise ultralavkarbo. 3) Forutsetningen for ketose er svært lavt karbohydratinntak. Man trenger ikke å innta mye fett, for å komme i ketose eller for å slanke seg. Det er myte nr 1, og den er feil. 4) Hvis man på et visst kosthold slanker seg, så gjør man ingen endringer, men fortsetter med det. Hvis man ikke slanker seg, slik du opplevde, så må NOE gjøres / endres. Du kan da ikke spise mindre karbohydrater enn det du allerede gjør, og da er det noe annet du må redusere på, og det er kaloriene. De reduserer du mest effektiv ved å redusere på fettinntaket. Proteinntaket skal du jo ikke redusere på heller, for det er med og metter, og det vedlikeholder muskelmassen din, som du ønsker å beholde når du går ned i vekt. 5) Reduserer du fettinntaket og merker at du begynner å gå ned i vekt, så fortsetter du med det opplegget. Går du ikke ned, må du gjøre "noe", og det er å redusere fettinntaket ytterligere. Å regne på kalorier, veie mat, osv osv, blir man stort sett bare mer "forvirret på et høyere plan" av, slik jeg ser det. Når jeg følger opp og gir folk råd om vektnedgang, omtaler jeg aldri en kalori eller bruker matematikk, for de overnevnte rådene virker. Du har helt rett i at energi ikke forsvinner. Derfor vil alt fettet du spiser i et "ketosekosthold" bidra til kalorier, og redusere vektnedgangen, og nettopp av den grunn er det lurt å spise mindre fett om man ikke får til ønsket og forventet vektnedgang ved et ketose-slankeopplegg. Ditt regnestykke med 2000 kcal fra kun sukker, eller fra en blanding av fett, protein og bittelitt sukker ("ketoseopplegg") er matematisk sett korrekt. Det er 2000 kcal i begge regnestykkene. Men kroppen og vektregulering er noe vesentlig mer enn matematikk, ikke minst virker det hormonelle sterkt inn, og sukker gir økte insulinnivåer (som hemmer slanking og forbrenning av kroppsfett) og lite sukker gir lavere insulinnivåer, som letter forbrenning av kroppsfettet. Og lite nok karbohydrater (=ketosekosthold) gjør at "hybridmotoren" i kroppen tvinges til å skifte forbrenningstype og begynner å gå på ketonlegemer som drivstoff, istedet for sukker. Ketonlegemene lages i kroppen av nedbryting av kroppsfett. Håper dette var oppklarende, men fremfor alt at du velger å ta mitt råd om å gjøre dette enkelt, slik jeg forklarte både forrige gang og nå, for det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakte brød og knekkebrød i går kveld. Måtte bare smake en liten skalk av brødet og mmmmm! Men knekkebrødet kan jeg ta litt av iblant, er sånn frøvariant med masse fiber. Legger meg på ketosekosthold og da er det "lov" med litt protein og fett i tillegg til shakene og suppene. Hadde også et hardkokt egg i suppen til middag.

I dag merker jeg at jeg gløder i kinnene så forbrenningen av fett er godt i gang! Veide meg i morges og etter 6 døgn ble det ned 2,1kg! Så nå nærmer jeg meg "før jul"vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super fremgang! Skulle ønske jeg greide det der jeg også!

 

Jeg aner ikke hvordan ståa er for min del, men jeg tipper den ikke er spesielt god vektmessig. Klærne strammer og jeg bruker nå den største størrelsen i skapet mitt. Men jeg er likevel veldig fornøyd med januar. Jeg har tatt noen grep på vei til en bedre helse, og jeg føler meg friskere og i bedre form enn på lenge.

 

For februar skal jeg sikte mot et enda sunnere kosthold og en noe mer aktiv hverdag.

 

Ang det svaret fra lommelegen, så hadde det vært interessant å vite hva som stod i spørsmålet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja egentlig ikke, det var en voldsom matematisk utregning. Det vesentligste synes jeg er at kroppen vår ikke er et mattestykke med to streker under svaret. Og det har jeg jo erfart mang en gang! angry.gif

Da var legens forklaring mye lettere å forstå og etterleve smile.gif

 

Du er på vei og det er det viktigste. Hvilken vei og hvordan er ikke vesentlig, ei heller hvor lenge.

I morges var det litt opp igjen men det skyldes nok at jeg spiste litt i går som igjen holder på vannet for totalen var ikke mer enn 1300kcal og det var lite karb, så tar det med knusende ro. Men synes det er fasinerende hvor lite kalorier jeg får i meg, ca. 1000 i snitt men iblant nede i 5-600 og likevel fungerer bra på jobb og hjemme.biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kom svigermor med tomatsuppe, egg og pannekaker... Det ble en øse suppe med 2 egg og ei pannekake med kunstig strøsukker. Stevia strøsukker på pannekake var ikke godt! Men resten deilig. Så ble det supergrovt brød til kvelds (Hjemmebakt) med egg og kaviar. Så opp mot 1400kcal men lite karbohydrat og mye protein. Mulig det er saltet på egg og i kaviar eller det at jeg er premenstruell nå (veldig ømme bryst) men merker at jeg holder igjen på vektnedgangen nå samtidig som jeg kan SE at jeg er smalere rundt hofta/midjen. Har mye vann rundt øynene tongue.gif

Fortsetter som til nå, men i kveld er det klubb med damene så "sparer" litt kalorier til da og holder meg til pulver på dagen. Det fine er at jeg er lite sulten og ikke så sugen på søtt som jeg pleier rundt PMScool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMMM vi fikk en fantastisk kremet kyllingsuppe (og det er jo praktisk talt karbofritt ) så jeg spiste godt av det. Etterpå var det himmelsk marengskake, som jo ikke akkurat er sukkerfri, men jeg falt for fristelsen og tok ett stykke. Den var god men fikk ikke den "orgasmiske" følelsen jeg pleier av sukker og sjokolade så det var helt greit å bare ta et stykke. Siden jeg praktisk talt ikke hadde hatt karbo tidligere på dagen tror jeg nok jeg kom innenfor dagskvoten på maks 30g (helst 20) og totalkalori var bare ca.1300. Men vekta var likevel økt i morges, igjen antagelig pga PMS. puppene er som om jeg har melkespreng! Det renner nok kjapt av når mensen kommer, spent på vekta i neste uke!wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer vel til å rase ned flere kilo i neste uke ;)

 

Jeg har enda over 3 uker til jeg skal veie. Håper virkelig det kommer til å gå nedover. Men jeg prøver å ikke forvente noe. Jeg vet jo at jeg spiser så mye nå at en vektnedgang vil være minimal! Bare jeg blir fastere i kroppen og kommer i bedre form, så skal jeg si meg fornøyd :)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spent i hvertfall! Kjenner at jeg "stoler " liksom ikke helt på dette her, det er for godt til å være sant på en måte. At man kan ete fløtebaserte supper og bacongull og samtidig gå ned i vekt? Men kluet er jo å ikke gå ut av ketose og der har jeg vært nøye i grunn. Jeg "måtte" ta en bitteliten muffins med melis som ungene hadde laget til morsdag men den smakte ikke engang... har hatt litt barer til å kose meg med når de andre har lørdagsgodis og søndagens barnebursdag jeg var med i gikk det helt greit å stå over de gode kakene. Men hvis dette fungerer så er det gull for min del, ikke sulten og suget på godt er omtrent borte.wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig når man finner noe som fungerer :)

 

For meg går det foreløpig ikke bra. Jeg er så veldig slapp og trett for tiden. Skal til lege i slutten av mnd, egentlig for noe annet, men jeg tror jeg skal spørre om han ikke kan ta noen ekstra prøver... Jeg føler at det er noe som ikke er som det skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre lurt ut!

Hmmm, jeg går ikke ned selv om jeg spiser mindre enn 14-1500kcal i snitt og kun holder meg til karbofritt. Er i ketose (målt med sticks) så skjønner ikke hva som skjer. Sykler som vanlig og får trim derfra men altså heller litt opp denne uken. Så nå har jeg totalt på to uker gått ned 300g! angry.gif Var jo ned 2kg første 5 døgn og så opp igjen altså. Men merker at jeg ikke har avføring så ofte som vanlig så kanskje jeg bare er "full av dritt" unnskyld språket wink.gif Håper det løsner snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke spiser mer enn 1400-1500 kcal, så burde det jo vise resultater...

 

Men lurt å huske på at ketose betyr at du forbrenner fett, men ikke nødvendigvis fettreservene... Så pass på at det ikke er for mye fett i kostholdet. Fettet er det verd å være nøye med, for det er så utrolig energirikt...

 

Ellers, så er det jo en kjent sak at resultatet kan henge igjen. Så det er bare å fortsette. Kanskje du kan prøve å drikke mer vann i noen dager, eller få tak i noe vanndrivende for å se om det gir slipp ;)

 

Heller ikke uvanlig at man blir litt forstoppet eller får treg mage når man har lagt om kostholdet... Det vil som regel rette på seg det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jepp, gikk faktisk ned et par kilo på ei uke og så stoppet det opp igjen, kurven er litt opp og ned men i snitt blir det nedover. Merker at pms uken gir økning tross at jeg ikke spiser søtt, kroppen hamstrer vann og så renner det av igjen etterpå. Jeg var nede i 80,6 fra 84 og så opp til 82,8 og nå på vei ned igjen og er på 81,8 i dag. Satser på å komme under 80 denne gangen, så blir det vel litt opp og etter neste mensperiode i april er jeg kanskje nærmere 75 enn 80? en løs plan. Går greit å kutte karbs men savner mest frukten så blir litt innimellom. Men tenk i vinterferien kunne jeg valse rundt i taxfree-godtebutikken uten å ha lyst på noe! Det tror jeg ikke har skjedd før!

Et godis jeg bruker mye er ostechips:

høvle tynne osteskiver og legg på bakepapir i mikroen

kjøre på full guffe i 3-4-5min alt etter hvor sterk din mikro er (jeg bruker 4.30)

avkjøl og nyt

kan krydres men er gode "naturell" også!tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vel jeg kom meg ikke under 81 denne gang heller. Nå etter 2,5mnd uten karbo er jeg litt lei og velger å spise litt og grovkarbo igjen en periode og da må jeg åasse litt på kalorimengden igjen men det er greit nå, savner brød og frukt!huh.gif

Hvem vet, kanskje er det denne vekslingen som skal til for å gi resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...