Gå til innhold

Pangstart i påsken


Gjest tekoppen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest tekoppen

Veiedag : minus 1.4 kg

Vekt 86.5

Har hatt en utrolig vanskelig uke, men har klart å også holde et matfokus. Jammen hjelper det godt på å spise sunn mat, rette mengder og drikke van, vann og atter vann.

Så flott at det går nedover med dere som rapporterer vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte resultater tekoppen og FruNatur!

 

Jeg starter på nytt nettkurs i dag og rapporterer først om resultet i neste uke.

 

Veldig spennende å høre om brødbakst, det har jeg veldig lyst til å prøve selv også. Jeg er glad i rugebrød og skal lete litt etter en oppskrift jeg tror passer meg.

 

Tekoppen - så flink du er som har spist to fiskemiddager, det er et av områdene jeg sliter med. Jeg er ikke glad i fisk, men målet er en gang i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

God helg til alle.

Fineværet er kommet hit jeg bor og hadde turkamerat med lange bein i dag, så det ble en flott skogstur men innlagt lunsj. jammen var det godt å være ute etter en travel uke. Planlegger ny tur i morgen. Og dagen etter... nå er jeg i gang med å være litt mer aktiv.

Spiser for lite, så nå er det kvelds..fikk råd om å spise hver annen time..det glemmer jeg eller har ikke tid til, så det blir målet for kommende uke. Spise nok og hyppig nok. Og vann, vann, vann..

Hva med dere, noen utfordringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny innveiing denne uken mandag morgen: 77,9. Det betyr 400 g ned, men jeg er fornøyd så lenge det går riktig vei!

 

Er stiv og støl i alle muskler etter helga, da jeg drev ute og jobbet i hagen både lørdag og søndag. Da jeg gikk på kurs sa min kursleder at støle muskler holder på væske, så kanskje det er en forklaring på at nedgangen er forholdsvis beskjeden? Jeg har vært nøye med å følge anbefalt meny (og registrere i Roede-klubben) hver eneste dag, og har ikke hatt noen alvorlige "sprekk"-episoder. Det er viktig for meg å få en rutine i hverdagen som gjentar seg, det er min måte å takle de verste utfordringene på.

 

Blir litt misunnelig på Tekoppen som klarte 1,4 kg minus - det er kjempebra!

 

Ellers har vi en felles utfordring når det gjelder vann, forstår jeg. Jeg synes ikke det er spesielt godt - derfor blir det noen dager alt for få vannglass. Men jeg jobber med saken, for det er noe av nøkkelen i GR-opplegget. B)/>/>

 

Nå har jeg kjøpt meg nye joggesko også - det hjelper meg ut på tur for det er alltid moro med no nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Ny veiing i dag og "bare" 300 gram ned, men tilsammen tre kilo på tre uker, begynte den dagen jeg meldte meg på.

Har fulgt alt til punkt og prikke, registrert alt og gått lange turer og vært mer i aktivitet enn på lenge. Sånn er det med vekten, noen ganger raskt, andre ganger tregere. enig med Fru Natur at det er fint så lenge det går på ned. Forhåpentligvis raser det noen ekstra gram neste uke-:)/>/>)

Sliter litt med å fordele maten over hele dagen, har hatt mange kalorier igjen på kvelden og da har jeg ikke vært så sulten. Nå prøver jeg å planlegge bedre og spise mer tidligere på dagen.

For et luksusproblem når jeg slanker meg.. For mett..

Prøver litt ny mat disse dagene,vil ikke gå matlei ved å spise de samme "safe" tingene og kanskje falle for en skikkelig fristelse.

I dag prøvde jeg Skyr, tilsatte blåbær og bringebær. Liker ikke yoghurt men dette kan bli et greit alternativ til litt dessert eller mellommåltider.

Er også begynt å gå med skritt teller, det er motiverende.

Lykke til alle og stå på. Vi får gjøre dette lystbetont!!

Startet 87.9

-1.4

-0.3

=86.3 i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Ny veiing i dag og "bare" 300 gram ned, men tilsammen tre kilo på tre uker, begynte den dagen jeg meldte meg på.

Har fulgt alt til punkt og prikke, registrert alt og gått lange turer og vært mer i aktivitet enn på lenge. Sånn er det med vekten, noen ganger raskt, andre ganger tregere. enig med Fru Natur at det er fint så lenge det går på ned. Forhåpentligvis raser det noen ekstra gram neste uke-:)/>/>/>)

Sliter litt med å fordele maten over hele dagen, har hatt mange kalorier igjen på kvelden og da har jeg ikke vært så sulten. Nå prøver jeg å planlegge bedre og spise mer tidligere på dagen.

For et luksusproblem når jeg slanker meg.. For mett..

Prøver litt ny mat disse dagene,vil ikke gå matlei ved å spise de samme "safe" tingene og kanskje falle for en skikkelig fristelse.

I dag prøvde jeg Skyr, tilsatte blåbær og bringebær. Liker ikke yoghurt men dette kan bli et greit alternativ til litt dessert eller mellommåltider.

Er også begynt å gå med skritt teller, det er motiverende.

Lykke til alle og stå på. Vi får gjøre dette lystbetont!!

Startet 87.9

-1.4

-0.3

=86.3 i dag

 

Svarer litt til meg selv, til min indre motivasjon😄 Så kjekt å se 85 tallet i morges, at det løsner litt etter litt.i matveien går alt bra, shopper inn mat jeg trenger for noen dager fremover slik at det ikke blir impulskjøp. Ikke like iherdig på aktivitets siden. Regnvær og kulde frister ikke..Hører istedenfor på kroppen min som ber om litt fred og ro. Neste helg blir det ikke stillesitting, da skal jeg på tur og løpe etter barnebarna. God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Ny uke og nye muligheter. Solen skinner og jeg har en lat start på dagen, jobb senerer. Helgen ble heldigvis litt mer aktiv enn jeg så for meg. Trøtthet til tross, reiste meg opp lørdagskvelden og gikk en tur. I går ble det byvandring, det er lystbetont på en søndag. Hadde som mål å bare ta frem vekten på veiedager. Den står fremdeles på badet og den blir der. Den viser stor framgang i forhold til forrige uke og det er motiverende.

Så nå synes jeg at jeg er godt i gang med å legge om matvaner og på vei til å bli mer aktiv. Her gjenstår det nok mye.

Klarer å begrense meg.Var på besøk igår, ble servert pizza og boller..men tok bare det som skulle til for en middagspersjon og det ministykket av en bolle. Ble mett og beholdt den gode samvittigheten.

Utfordringene er når man er på besøk og ikke vil være uhøflig..likevel går det an å begrense seg ser jeg😃

Hva gjør andre??

Noen utfordringer i dagliglivet?

God matuke og neste rapport på veiedag onsdag😉😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid deilig med en ny uke. Og spesielt nå om våren! Jeg har hatt ei uke hvor jeg har vært veldig fornøyd med egen innsats: bra disiplin gjennom uka og greit med trimpoeng. Kostholds-score har vært bra også, selv om jeg ikke ender helt oppe på 10-tallet. Allikevel er ikke resultatet så bra.

Fasit etter innveiing i går viser 77,3 - altså ytterligere 600 g ned. Totalt blir det 2 kg ned på 3 uker, så gjennomsnittet er bra: ca 5-600 g pr uke. Jeg er allikevel ikke fornøyd med så lavt tall. Derfor må jeg bli strengere spesielt i helgen - og fokusere på kontroll og registrering . Ellers sklir det ut nå som vi går mot en tre-dagers helg!

 

I helgen blir det vanskeligere å veie eller måle maten, og det er ikke alltid jeg får registrert. Det er en stor utfordring akkurat nå.

 

Uansett: I ettermiddag må jeg sanke ukas første trimpoeng. smile.gif

Håper på solskinn, da kan jeg gå en laaang tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Enda en uker er gått og det ble -0.9 denne uken. Det løste seg visst-:)

Er mer spent på neste, vi drar på langhelgstur og skal på mye besøk. Håper jeg klarer å beherske meg, men du verden hvor lett det er å spise for mye og være sulten..når man ikke spiser rett.

Lykke til med neste uke Fru Natur, det går mange ganger litt tregt og kroppene våre er nok blitt spesialister på å holde på vekten😄

Drikker du nok vann? Har forstått at det har mye å si på hvorvidt man går ned. Jeg må tenke mye på det ofg må drikke selv om jeg ikke er tørst..

start vekt: 87.9

- 1.4

- 0.3

- 0.9

=85.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Tekoppen! Det går virkelig fort nedover på vekta, det er imponerende!

Her går det motsatt vei: opp 200 g siden forrige uke. Da får jeg lyst til å leke struts og ikke registrere det, eller fortelle det til noen.....

Men takk og pris for at jeg har begynt å ta målene mine også: Jeg har "krympet" 5 cm tilsammen på en uke. Jippi! Det hjalp på humøret!

:)

 

Jeg har klart å håndtere 1. Mai-helgen bra. Gikk ikke i tog 1. Mai, men hjalp mine foreldre med vårrengjøringen. Full dags jobb - som jeg avsluttet med å gå hjem (ca 7 km). Lørdag og søndag brukte jeg sammen med kjæresten til rive-arbeid på huset for å forberede bygging av ny uteplass. Styrketrening må vel det kunne kalles? Det kjennes godt i alle muskler.

 

Utfordringen denne uken er som forrige: jeg prioriterte ikke registrering i helgen + drakk alt for lite vann. Blæh!

Det skal jeg prøve å forbedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Ny uke og grammer forsvinner i sneglefart. Minus 200 gram denne uken. Var klar over at dette vil ta tid, men frustrerende når jeg føler at jeg er så forsiktig med alt-:)/>

Fru Natur, det ordner seg nok til neste uke, synes vekten går ned og opp ..og ned igjen.

Vi må være bare tålmodige og legge om kosten og tenke langsiktige. Ingen snarveier på denne slanke stien?

Jeg hadde også noen dager der jeg ikke registrerte mat da jeg var bortreist. Synes likevel at jeg spiste etter GR porsjoner og Giske mye på tur. Det er likevel vanskeligere når man ikke er hjemme og i den daglige tralten.

Jeg burde nok gå mer tur og trene litt men er så sliten etter endt arbeidsdag og reise. Går mye i jobben og sitter lite stille.

Målene mine går også mer ned enn vekten heldigvis. En bukse passer igjen og klær henger litt løsere.

La oss håpe på en god uke og bedre resultater neste uke.

 

Start 6.4 : 87.9

- 1.4

- 0.3

- 0.9

- 0.2

I dag 85.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Helgmotivasjonen.

 

Det virker som helgen er de vanskeligste slankedagene for mange. Jeg synes det går bra om vi lever i den daglige tralten..og det gjør vi vanligvis ikke i helgene. Det er mer fri, sosiale aktiviteter, besøk og vi skal kose oss litt ekstra?

Denne helgen arbeider jeg og da er det ikke mye kos.. Bruker mye energi på helgevakter. Denne helgen er to vakter alenevakter, mye ansvar og det er også tyngre fysisk. Da er det viktig med riktig mat og mye drikke. Kan ikke tillate meg selv å bli trett på grunn av sukkerinntak������

Så erbeidshelger trenger matplanlegging og det er jeg begynt på oppi hodet mitt.

Har også med skritt teller som viser at jeg går..

Det gode med en arbeidshelg er at noen ganger er det kveldsivakter, som i dag og imorgen , med lange morgenen i seng, tid til rolig frokost og en gåtur før jobb. Det blir også tid å lage middag og ta med. Husarbeid og annet kjedelig kan den andre halvdelen ta.Han har fri og ikke vektproblemer..Har nok gått inn i en boble, der fokuset er på å få meg selv i bedre form.

I går lastet jeg ned en app med styrkeøvelser som er overkommelige for utbrente meg. Den er med Jillian Micheals. Så i går fikk jeg mine første styrkepeong, eller rettere sagt 0.4 av dem������

Skal ta 15 min i dag også, det er 5 grader og sol, så en spasertur til gartneriet for å handle altankasseblomster skal det bli. Alltid mer lystbetont med et mål.

Ser at vekten har gått ned til 85 imorgen. bare 5 kilo til delmål, som nok var satt høyt og 15 kg til ønske året og normal BMI.

Her er det bare til å stå på og skal snart melde meg på neste nettkurs, for dette klarer jeg ikke uten å forplikte meg.

God og sunn helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga vel overstått for min del, og veiedag i går igjen. 77 kg blank - og det er kjempebra!

Jeg har imidlertid lyst til å dele noen observasjoner med dere. Men først en tilståelse: Jeg har gått på vekta også på tirsdags-, onsdags- og torsdags-morgener. Og notert ned vekta.

Det som er interessant da er at mandagen - rett etter helga og altså min veiedag - er nesten uten unntak dagen med høyest vekt gjennom uka.

Når jeg ser på f.eks onsdagens tall for de tre siste ukene veide jeg 77,1, 76,8 og 76,4.

 

Dette er for meg en bekreftelse av at ett eller annet jeg gjør i helgene drar med seg noen hekto som går lett bort igjen utover i uka. Væske?

 

Så jeg er hjertens enig med deg Tekoppen: helgene er den største utfordringen. Flott at du melder deg på nettkurs! Håper du blir i forumet allikevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Onsdag igjen og 300 gram lettere. Glad det går ned og ikke stagnerer hel😄Med denne takten tar det ti uker å miste tre kilo men det er iallefall mistet og jeg har lovet meg selv å være tålmodig. Alternativet er ikke aktuelt nå.

Er enig med deg Fru Natur at vekten går opp og ned i løpet av uken, det er ikke en slakk kurve nedover. Det har sikkert med måten kroppen forbrenner fettet på, hvor mye vi drikker og hvordan fornøyelsen generellt sett er, fungerer maven normalt etc.

 

Jeg er ikke så aktiv utenom jobb, er mye trett etter jobb og hadde nok fått litt bedre resultat ved å trimme mer. I tillegg har jeg lavt stoffskifte som nok er hovedårsaken til at jeg i perioder føler meg velgig treg og trenger mye søvn.

Så klapper meg selv på skulderen for tilsaman 3.1 kilo siden April.

Lykke til med 17mai og lå oss håpe det blir en god matdag også.

Nå er det full fart til jobb.. Blir godt med fridag imorgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

En liten helligdagsmotivasjon.

Nydelig dag her og jeg har jobbet i hagen, et endeløst prosjekt men fikk gjort mye i dag så nå er det fint til 17 mai.

Var bedt på frokost og spiste ellers middagsrester fra gårsdagens venninnekveld. Altfor mye nøtter og tørket aprikos , så vips var jeg oppe i 300 kc mer enn planlagt.,det er altfor lett.. Men da jeg så tallene , reiste jeg meg og gikk en kveldstur. Var svett og hadde god samvittighet da jeg kom hjem. Kjentes godt ut med solnedgang og frisk luft.

Skal ha 17 mai lunsj/ middagen i år og matønskene strømmer inn fra familien.. Rømmegrøt med tilbehør, noe kjøtt og fløtegratinerte poteter til svogeren som ikke liker det, men han liker kavringene og Morsnhjemmelagde potetsalat MÅ min søster ha. Familiens vegiterianer skal få et godt utvalg og så det meg oppi alt dette..ja, takk litt av alt.det blir til at alle smaker på det meste, men i år skal jeg sende restene med gjestene-:))

Mat er virkelig viktig når man samles sosialt, spesielt på slike tradisjonelle dager..Kunsten er å lære seg at det er forskjell mellom hverdag og fest.Den forskjellen er blitt utviskes i takt med levestanderøkningen.

Nå er jeg blitt så gammel at jeg husker hvor stas det var å få en skive med servelat og 50 øre til å snope for, tiden da foreldrene ikke hadde bil og vi gikk og gikk..Var slank som en sylfide inntil jeg et eller annet forkant inn en størrelse større..og større.

 

God 17 mai dere som leser dette.dette er en av dagenes hele nasjonen er ute og GÅR og det er jo flott-:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

En liten helligdagsmotivasjon.

Nydelig dag her og jeg har jobbet i hagen, et endeløst prosjekt men fikk gjort mye i dag så nå er det fint til 17 mai.

Var bedt på frokost og spiste ellers middagsrester fra gårsdagens venninnekveld. Altfor mye nøtter og tørket aprikos , så vips var jeg oppe i 300 kc mer enn planlagt.,det er altfor lett.. Men da jeg så tallene , reiste jeg meg og gikk en kveldstur. Var svett og hadde god samvittighet da jeg kom hjem. Kjentes godt ut med solnedgang og frisk luft.

Skal ha 17 mai lunsj/ middagen i år og matønskene strømmer inn fra familien.. Rømmegrøt med tilbehør, noe kjøtt og fløtegratinerte poteter til svogeren som ikke liker det, men han liker kavringene og mors hjemmelagde potetsalat MÅ min søster ha. Familiens vegeterianer skal få et godt utvalg og så det meg oppi alt dette..ja, takk litt av alt? Det blir til at alle smaker på det meste, men i år skal jeg sende restene med gjestene-:)/>/>)

Mat er virkelig viktig når man samles sosialt, spesielt på slike tradisjonelle dager..Kunsten er å lære seg at det er forskjell mellom hverdag og fest.Den forskjellen er blitt utviskes i takt med levestanderøkningen.

Nå er jeg blitt så gammel at jeg husker hvor stas det var å få en skive med servelat og 50 øre til å snope for, tiden da foreldrene ikke hadde bil og vi gikk og gikk..Var slank som en sylfide inntil jeg et eller annet på veien ble en størrelse større..og større.

 

God 17 mai dere som leser dette. Det er dagen der hele nasjonen er ute og GÅR og det er jo flott-:)/>/>)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig lesning, Tekoppen! Jeg fikk et lite tilbakeblikk i egen barndom da du beskrev servelatskiva. :)

 

Jeg har hatt skikkelig langfri helt fra torsdag - og da har det lett for å bli "helg" alle kveldene. Det er en mental greie og krever kjempefokus for at jeg ikke skal plutselig ende opp med 300 kcal ekstra, som du sier. Smart å ta en tur ut når det først har skjedd - det tyder på at du ikke er i fare for å miste målet av sikte. Kjempebra jobba!

 

17. mai styrte jeg brukbart unna de verste fristelsene, og spiste små porsjoner av det som ble servert til middagen. I tillegg har jeg vært veldig aktiv alle fridagene, og jobbet mye i hus og hage med ganske tungt kroppsarbeid. Det gir ei vekt denne uka på 76,7 kg. Absolutt godkjent.

 

Jeg tenker at det jeg er aller mest glad for at jeg har oppnådd så langt - er at jeg klarte å stoppe en vektøkning før det ble altfor mye!

Og at den er snudd til reduksjon. Riktignok ikke så mye pr uke, men nok til at det er oppmuntrende.

 

Heia alle oss som kjemper denne kampen hver eneste uke! Det er godt å vite at jeg ikke er alene.

biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Denne uken ble det minus 0.5 kilo og det er jeg veldig fornøyd med. Det går sakte og sikkert nedover og selv om totalsummen disse ukene ikke er så mye har jeg krympet 10 com rundt livet.

Det forsvinner på det viktigste stedet.

Jeg er ikke så aktiv som jeg burde i fritiden. Er i bevegelse hele arbeidsdagen og bra er det. Har gått noen gode kveldsturer og skal i skrivende stund snart ut. Kvelden er så fin og jeg føler meg så bra når jeg kommer hjem.

Så fint Fru Natur at du klarer å snu vekttrenden. Det er veldig utfordrende å holde vektnedgang over tid. Det vet jeg alt om og skjønner at dette prosjektet mitt aldri vil ende..målet mitt er SÅ fremme i tid med den farten vekten går nedover. Da er det lett å gi opp, men nå kjenner jeg at jeg ikke kan tillate det. Var på sykehuset for en kontroll i går og legen som tidligere har hintet om at det ville vært bra om jeg gikk ned i vekt, var veldig fornøyd med at jeg var 6 kg lettere enn ved forige kontroll. Likevel var blodtrykket en smule for høyt og må måles nærmere om et par uker. Mitt skal pga av en sykdom være som en 18 åring..og det er jo ikke lett selv med medisin ser det ut til. Så nå får jeg i alle fall gjøre det jeg kan for å gå skikkelig ned og gå turer og prøve mitt beste. Det er jo bare investering i egen helse. Den beste form for motivasjon, så blir en slank og pen som bonus-:)

17 mai gikk fint for meg også, spiste LITT av det meste. Nå er det pinsefri som står for tur. Så lenge jeg er hjemme har jeg kontroll og mye å henge fingrene i. Neste uke skal jeg imidlertid tre dager til det store utland på jobbkurs. Hotell med lunsjer og festmiddag. Tar med frukt og Wasa sandwicher til reisen slik at jeg ikke faller for fristelsen allerede på flyplassen. Nå skal jeg ikke mye ut å reise før til høsten, så jeg håper jeg kan kose meg uten for mye fokus på mat..skal jo både se og lære mye og være sammen med hyggelige mennesker. Godt for sjel og kropp det.

Så min neste rapport blir ikke før i slutten av neste uke. Kan jo hende jeg kommer meg noen motivasjonsord hvis det blir flott vær i pinsen..

Siste kursrapport må sendes inn en dag før tiden, men uken etter fortsetter jeg på nytt kurs. akkurat det er lurt for meg, jobbet overtid en dag i helgen, så det er inntjent..slik tenker jeg. Vel anvendte penger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Hei leser.

Så er pinsen overstått og det gjenstår bare en kopp te på menyen i kveld.

Slår meg selv på skulderen og sier til meg selv at jeg har vært standhaftig.

Popkorn til Melodi Grand Prix og kakebit i bursdagsbesøk. Har tilpasset menyen deretter og er spent når jeg veier meg i morgen tidlig, en dag før tiden. Drar på tur og melder meg ut av registreringen i tre dager. Jeg håper jeg kan være måteholden disse dagene også, selv om fristelsene står i kø.

Er denne uken ferdig med første nettkurs. resultatet blir ca - 4 kg++, men nesten - 6 siden dagen jeg meldte meg på. Midjemålene har krympet med minst 11 cm og det SER jeg.

Så neste uke fortsetter jeg på neste kurs og skal holde fokus.

Man bruker tid og konsentrasjon når man skal registrere alt man spiser, men det er jammen lærerikt .Er sjelden sulten og ser at jeg får i meg rett sammensatt mat, så følelsen avat slanking betyr sult har jeg ikke heldigvis.

Synes det er helt rett det man sier at alt sitter i hjernen. Bevissthet og et sterkt ønske om å gjøre noe for å bli i bedre form, lettere, det det viktigste.

Be strong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsa er det viktigste, og jeg skjønner at du må jobbe for å få ned blodtrykket Tekoppen! Lykke til med utenlandstur og hotellmat. Det er sånne prøvelser vi blir utsatt for hele tiden, så det er lurt av deg å bunkre opp med noen sunne mellommåltider. Det blir spennende å høre hva status er når du kommer hjem.

 

Jeg hadde veiedag på mandag som vanlig, og litt spent etter pinsehelga. Røde dager på kalenderen betyr at det går et signal til hodet mitt om at "nå skal vi kose oss"! Har forsøkt å holde den impulsen noenlunde i sjakk, og blant annet bakt nydelige Brownies uten å spise selv. Liten seier som jeg nyter å tenke på.

Impulskontroll og fokus ble belønnet med 400g nedgang!

 

Ærlig talt synes jeg det går trått, men fortsetter å stå på. Klærne sitter stadig litt bedre, og neste uke skal jeg ta målene mine igjen. Gleder meg til å se hvor mange cm jeg har krympet. cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Tilbake til hverdagen etter noen intense og kjekke kursdager.

Det ble et flott resultat med minus 0.5 kilo forrige uke.Tilsammen minus 4.1 kilo på et kurs. Kanskje ikke så mye men det går som du nevner Fru Natur litt trått..men det var jeg jo forberedt på.

Var på vekten igjen i dag for å se resultatet av hotellutskeielsene og det var ikke lystig..tror jeg venter med det til neste veiedag. Kursleder anbefaler ikke å veie seg flere ganger fordi det gjør noe med "psyken" vår og at kroppen ubevisst vil holde igjen på vekt? Jeg blir iallefall oppgitt når jeg går ned en dag, opp neste etc..

Det ble nok litt mer.les annen mat enn jeg tenkte. Frokost gikk fint, men middagene ble ikke særlig sunne og det ble noe vin og drinker for mye, et kakestykke og dessert også-:) Var i veldig godt selskap men klarte å kutte ut tebrød i pausene, nøtter og chips til drinkene etc.. Jeg har iallefall lært at jeg ikke helt er så standhaftig som jeg trodde.

Så nå bretter jeg opp ermene og fortsetter. Det gode var at vi et par dager gikk mye gatelangs. I går hadde jeg over 25000 skritt på telleren, men da var det vanskelig å stå opp imorges-:)) så stiv og støv etter reisen hjem , sent ble det.

Jeg er også litt "uggen" i kroppen av gårsdagens måltider, har også hatt en travel jobbdag med lite vann. Så nå tar jeg helg med følgende mål: drikke mye vann, spise grønt og lett og fortsette å gå tur.

Så skal jeg sette vekk den vekten.

Lykke til Fru Natur, synes det gjør det bra, det krever mye energi å tenke på alt vi spiser-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Helgens motivasjonsprat til meg selv og den som leser������

Solen skinner, vinterdekk skal skiftes, bilen vaskes...slikt setter jeg vekk mot betaling.Hadde sikkert blitt noen kalorier på det, men sånn er det med den saken. Ikke noe motivasjon i dekkskifte..skal heller finne fram støvsugeren og ta det innvendige selv.

Sitter og tenker på hvorfor det er slik at noen ser ut til å spise alt de liker og forblir slanke..har en stor gjeng kollegaer som observeres til frokost, lunsj, middag, mellommåltider og kvelds. Slik blir det når man jobber i turnus. Noen av dem er veldig aktive med sport, spinning,sykling, og annen trening. De spiser selvfølgelig som hester. Så er det de som lever ganske normale, treninggsfrie liv, de som har den normale travle hverdagen. Her er jeg fascinert, porsjonene er større enn mine, en har kake eller søtt som avslutning på hver lunsj. Hm. Der sitter jeg med litt salat eller to knekkebrød...det er ikke motiverende det heller������Ikke legger de merke til at jeg sakte og sikkert går ned i vekt...første jeg jeg tok GB nettkurs gikk jeg ned 18 kilo og det over 6 mnd. Tilslutt var det en kollega som tok mot til seg og spurte forsiktig" Har du tatt av? Ned tre uniformsstørrelser, ingen mavee og slank som en syylfide ? Har du tatt av..nei det er ikke motivasjon i det heller������

Tror folk er redd for å nevne andres vekt, redd for å fornærme eller såre.

 

Det er likevel motiverende at jeg ikke belaster kollegaer og venner med at jeg er bekymret for hva vekten gjør med helsen, at jeg slanker meg, at det går trått, at jeg skulle ønske meg mer energi og en slankere kropp. Jeg klarer å legge det vekk og heller bruke dette forumet for spesielt interesserte og for andre som har det på samme måte..

 

Så god helg og ikke ha dårlig samvittighet for at du er den du er og for at du prøver, prøver,,,tilslutt så KLARER vi det og den tanken, ja den er MOTIVASJON������������������

Lurer på hva som er motivasjon for andre?

Endret av tekoppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen må jeg hente i meg selv. Alltid! Jeg har innsett at jeg har lettere for å legge på meg enn andre - det virker som om fettcellene i kroppen min står og lengter etter å fylles opp igjen hver gang jeg har oppnådd målvekten!

Skikkelig urettferdig når jeg sammenligner med de som kan proppe seg med store porsjoner, kaker og annet godt, og fortsatt være slanke og fine.

 

Min viktigste motivasjon ligger i at når jeg er nede på en vekt på 75 kg og mindre: både føler meg bedre, klær sitter bedre, det er lettere å finne klær osv. Men jeg må på vekta regelmessig, helst registrere maten underveis i uka, og få massevis av trening i en eller annen form. Ellers vinner fettcellene over meg. Akkurat nå er det masse motivasjon til å fortsette fordi jeg IKKE får gnagsår i livet av bukselinningen, og at jeansen sitter som et skudd.

Og så er jeg litt irritert på meg selv fordi jeg er i gang med å slanke bort de samme kiloene som jeg gjorde for to år siden. Det gir en litt annen type motivasjon: det MÅ være siste gangen!

 

Ukas vekt viste 75,7 på mandag morgen - og det er flott resultat. Klapper meg selv på skulderen! biggrin.gif

Håper det blir sol og varme i helga - da blir det jobbing i hagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Motivasjon sitter nok i hjernen vår, ja. Så hjelper det godt med at andre har det likedan, at vi setter oss overkommelige mål

Denne uken ble det minus 200 gram og de satt langt inne, tok meg virkelig i skinnet etter turen min. Så lite som skal til før jeg stopper helt opp, les går opp .. Er surt!

Likevel, det går nedover hver uke og det er jo veldig bra.

Likte det om fettcellene, Fru Natur. De er som svamper,tørker langsomt inn og er der med en gang de får mulighet.

Jeg registrerer maten hver dag, så sant jeg er hjemme og har litt kontroll. Det hjelper meg mye, men det tar jo tid og er jo litt kjedelig. Tenker at dette er mitt prosjekt for tiden og det medfører, planlegging, hardt arbeid og en del kontorarbeid-:)

I dag blir jeg målt hvert 20 minutt, har på en sånn 24 t måler, så nå skal jeg hvile litt før jeg tar en kveldstur. Viktig å være i normal aktivitet, tenker jeg.

Så flott at klærne passer bedre, det merker jeg også. Har også kjøpt et par nye kjoler.Liker egentlig ikke å bruke kjoler , men midjemålet har krympet 12 cm allerede og da er de mer passende.Håper det fortsetter slik og at det snart blir sommer slik at man kan bruke sommerklær.

Kjøpte også to nye belter, så kan jeg følge med på antall slankehull...ha, ha, her er det bare å finne motivasjon i alt man kan.

Lykke til med ny uke. Fortsetter du på kurs Fru Natur, jeg er i gang med nr 2 nå. Har bestemt meg for å stå løpet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Tror ikke det blir noen helgmotivasjonen i dette innlegget.

I går var jeg trett og lei av hele slankingen. satt til livs alt for mye salte nøtter og tre sjokoladebiter sent på kvelden. Litt sånn tilbake til hvordan jeg var før jeg startet..

Har tatt meg inn igjen i dag, så langt. Klokken er bare 20😊

Synes vekten går tregt nedover, føler at jeg står på stedet hvil. Har prøvd sommerklær, lagt vekk til Frelsesarmeen og prøvd i vei. En del passer faktisk bedre enn sist de var i bruk, spesielt midjen har krympet. Så det er lyspunkt.

Det er vel slik alle har det, en blir lei iblandt av å være så restriktiv med seg selv, da er det lett for å miste målet av sikte.

Det går nok bedre imorgen.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...