Gå til innhold

Pangstart i påsken


Gjest tekoppen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest tekoppen

Hjelp ! bare 100 gr ned på to uker.

De hundre grammene har jeg arbeidet hardt for de siste dagene.

Sånn går det med meg når det er pause mellom kursene, besøk i heimen og mange fristelser. Snakk om viljestyrke når jeg trenger det som mest.

Ja, ja, 100 gr nærmere målet...9.6 kilo så langt. Nesten en sekk poteter.

Sier bare en ting til meg selv. Skjærp deg, det er bare meg selv dette går ut over.

Tror alt sitter i hjernen..litt kortslutning i lystcellene for tiden. Sikker overhetet i varmen.

Godt med litt regn å kjøle dem ned med.

God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

En slitsom dag..ikke mye trivsel, lite søvn, bekymringer. Er ikke vant til slike dumme dager, men sånn er livet. Ingenting er statisk og man må ta del i mange andres liv også. Heldigvis ingen trøstespising, ikke synd på meg.Jeg bare blir involvert og påvirket av de nær meg. Mister litt appetitt og nå må jeg lage en smootie for å få i meg siste rest av frukt og melkekvoten..luksusproblem akkurat det med mat i dag.

Hadde planer om kveldstur men prioriterte besøk hos familien, ute regner og blåser det og jeg er bare fint ferdig.

Nok klaging. Jeg hadde iallefall en knakende god middag i dag. Har så mye rester i kjøleskap og frys, så det ble en slags risgryte. Helkornris, reker, et par små fiskekaker, Stangselleri, løk, paprika surret i litt olje med godt karrikrydder. Snadder!!! Egendyrkede cherrytomater til. Lager bare en porsjon,slik at jeg ikke blir fristet til enda en forsyning eller rester utpå kvelden, den andre halvdelen hadde laget et makaronigryte men den fikk han ha fort seg selv. Vi er blitt vandt til å spise litt ulikt iblant.grønnsaker , salat har vi iallefall felles. Han har ikke behov for å gå ned i vekt.Han er god støtte og glad for at jeg velger å gripe fått i egen vektproblamatikk.

Så vi må ikke kose oss med mat i tide og utide. Det er helst jeg som har laget mine egne kosemat uvaner.

.nok en dag i veien nedover slankebakkene. Suser ikke akkurat avgårde nedover for tiden, men tar små steg..i riktig retning denne uken-:)

Nå skal jeg ikke skrive mer før humøret stiger. Holdt nesten på å skrive før været blir bedre...neste sommer??😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Dagen i dag kjennes bare bedre ut enn i går.

Nok god søvn er alfa og omega for meg. Kunne sove til jeg våknet av meg selv i dag.

Har drukket to glass vann og prøvd halve kleskapet mitt med gode resultat.

Har sikkert skrevet om det før, men tidlig på slanketuren ryddet jeg i kleskapet. Gav vekk mange klær som var kjøpt for store, sorterte i hyller, det som kunne brukes da, neste for det som var nesten passelig og nederste hylle var det som var altfor lite. Det ble spesielt mange bukser..

I dag prøvde jeg ALT på nederste hylle. Har går fra str 48 til 44 og to helt nye i str 42 fikk jeg på meg men er såpass trang at det ikke er helt behagelig. Om en mnd kan jeg sikkert bruke dem helt greit. Jeg hater når noe er stramt. Så de rykker en hylle opp.

Igjen ble en streetch, demininbukse i str 46. Laget i Bangladesh for Lindex.strikk i livet og stretch. Tenkte at den trenger jeg ikke å prøve..da jeg kjøpte den. Vel, den kom på som et pølseskinn i dag, det MÅ være noe feil i størrelsen, så trang i legger..men den skal få ligge der ALENE på siste hylle!! Kanskje når jeg har nådd mitt mål...skal jeg ta en tur i det pølseskinnet😆

En ny bunke med for store klær skal gives vekk til Fretex i dag. Skal GÅ til innleveringsboksen med raske skritt..

Alle sommerklærene og topper som var for trange passer, så nå pakkes det til venninnetur om en uke..nesten 10 kilo lettere enn i vår.

Fortsetter det slik har jeg ikke klær igjen.. Godt det går mot høst og jeg kan snike inn i for store gensre-:)/>

Vel, nå er tiden på sosiale medier over. Jeg skal lage en fornuftig god frokost i dag. Knekkebrød med røkt makrell.

Senere skal jeg spise middag hos min far. Har bestilt lettsaltet torsk. Så i dag er det fiskefdagen. Det passer bra.Ute regner det.

God torsdag til alle lesere.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Granola-

Har i kveld laget granola for andre gang.

Første porsjon er nesten ferdig spist.

Prøver å holde meg til en ts pr dag, har det på Skyr og bær. Det inneholder jo litt kalorier men er sundt og godt.

I dag lagde jeg en stor porsjon. Jeg prøvde å huske hva jeg gjorde sist: havregryn, gresskarfrø, linfrø, sesamfrø, hvete- og havrekli og solsikkefrø blandes. Tok mest havregryn denne gangen. Litt salt. Varmet opp 2 ss olje, 2 ss ++med frokostjuice og 1 ts honning. Blandet i og stekte i 160 grader,,en stund..rørte om iblandt. Man ser hvor stekt man vil ha det.

Jeg liker å bruke det jeg har i skuffer og skap. Hadde bare tre tørkede aprikoser, finhakket dem og hadde i. Kan ha i mer senere, evnt noen rosiner. Det fins mange gode oppskrifter på nettet, men som sagt, lettvindt å bruke dem man har og liker.

Tenker granola på fine glass, kanskje med litt hakket mørk sjokolade kan bli fine venninnegaver til jul.Det er ikke alle som slanker seg-:)

Har klart å holde meg under 1600kc i dag, har vasket ned 1/3 av et kjøkken (ikke mitt), spist deilig torskemiddag på terrassen før torden og lyn overtok. Da gikk jeg hjem og sov bort et par timer til lyden plaskende regn. Godt med litt fritid, det blir en travel helg.

PS. Møtte en tidligere kollega i formiddag og hun bemerket at jeg måtte ha tatt av mye -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gressenka

Så herlig med rydding i skap, legge bort det som er for stort å skli inn i det som var for smått. Gir en noe euforisk følelse jaðŸ˜ðŸ˜… Jeg får motivasjon til å drive videre i gode vaner når jeg er der, så synd at jeg ikke klarer å stabilisere vekta sånn at jeg slipper den dårlige følelsen når jeg får opp i størrelser😩😩

Håper det løsner litt på kiloene dine snart, men cm forsvinner sikkert selv om du er på et vektplatå😊

God torsdagskveld😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Så herlig med rydding i skap, legge bort det som er for stort å skli inn i det som var for smått. Gir en noe euforisk følelse jaí ½í¸í ½í¸… Jeg får motivasjon til å drive videre i gode vaner når jeg er der, så synd at jeg ikke klarer å stabilisere vekta sånn at jeg slipper den dårlige følelsen når jeg får opp i størrelser😩😩

Håper det løsner litt på kiloene dine snart, men cm forsvinner sikkert selv om du er på et vektplatå😊

God torsdagskveld😊

 

Det hjalp ikke stort å komme inn i gamle klær, hadde en megasprekk sent i går kveld. Bla annet en hel kokesjokolade. Vet rett og slett ikke hvordan hjernen kan kortslukke slik.tenkte midt i prosessen at jeg får bare spise til eg blir ferdig. Det var ikke snakk om å bli mett for det var jeg lenge før.

I dag har jeg ikke lyst på frokost en gang..grrrrrrr

Ja, jeg er iallefall kommet til et vektplatå for jeg har ikke vært lettere enn dette på 9 år, så kroppen strutter og hjernen prøver seg...

Får bare bite tennene sammen, prøve flere klær, kvitte medg med alt stort og ta en dag av gangen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Det beste med kveldsvakter er rolige morgenen. Nå burde jeg sikkert skrevet: tid til trim . Vel. Jeg lagrer energi for å klare 7 t på beina, det går også med mye energi å ha mye ansvar, bli stresset, være blid og tilgjengelig hele tiden.

Så jeg sitter i sengen og samler energi mens den andre halvdelen støvsuger.

Sånn har vi det . Sånn overlever jeg turnusarbeid og snudd dagsrytmen.

I dag som Igår blir det frokost til lunsj.

Skal lage noe jeg ikke er så glad i til vanlig, men vil holde meg mett noen timer inn i vakten min.Havregrøt med kruskakli. Så oppskriften her på GR. Skal toppe den med en ts hjemmelaget granola og en banan.

Medbrakt middag blir et laksestykke, en porsjon helkornris og salat. Har fryseren full av rester som jeg har delt opp i passende porsjoner. Nett med tanke på mine kveldsvakter, enkelt å varme opp.

Etter mine store megasprekk på torsdag er jeg litt skuffet over meg selv..men tok meg fint inn igjen i går. Det er ganske så irriterende at jeg skal hive innpå når det er så vanskelig å gå ned i vekt ...

Hjernen er rar, i det ene øyeblikket er den helt enig med hjertet, i neste finner den på noe tull og tøys-:)

OK, da er jeg klar til å stå opp og begynne en ny dag nedover slankebakkene..

Ha en fin lørdag lesere. Blir ikke lørdagsgodt på meg, tok flere ukers dose på torsdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Har nå overlevd tre dager på Meny 1.-1300 kalorier mot 1600 før.

Justerte ned aktivitetsnivået mitt, ser at jeg ikke er så flink som jeg burde være. Har veldig aktive arbeidsdager, så når jeg kommer hjem er jeg bare d..sliten!!

Vel , forhører meg litt med kursleder om akkurat den endringen. Jeg har fremdeles en del kilo å miste og må holde ut på en levelig diett også.

Ser på vekten at det virker, onsdag vil jeg se hele sannheten. Inkludert min megasprekk på torsdagen.

Begynner å føle meg litt slankere, mest merkbart er bollemagen som nå har flatet ut, men flat blir den aldri, minus 18 cm hittil.

Det er en nydelig kveld, sitter her og lurer på om jeg skal reise meg å gå en tur til Fretex boksen.En pose for store klær trengs å gies vekk -:)/>/>/>

Ja, jeg gjør det, ikke lange turen, men 20 min er 20 min. I går dro en venninne meg med i nesten to timer...neste uke blir det tur hver dag med venninnene..hvor jeg gleder meg.

Har kjøpt fem pk Wasa sandwish i dag, til turen, lurt å ha noe sundt i kofferten.

Men franske baguetter, ost, vin, italiensk cappucino, croissanter...dette har jeg gledet meg til hele året, men det gjelder å ikke rulle seg i godsaker hele uken.-:)/>/>/>

Vet bare at det er helt fånyttes å få dårlig samvittighet fordi jeg ikke teller kalorier i en ferieuke. Trenger opplevelsene, det gode selskapet, trimmen og venninnepreik over et godt måltid og et galss vin. Må lagre energi på mange nivå til en mørk høst og vinter.

Ha en fin uke lesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kvelder på en uke har jeg opplevd årsaken til at iallefall jeg har blitt overvektig:

Innbrudd i skap og skuffer..selv om jeg er helt mett og ok.

Som lyn fra klar himmel får jeg bare lyst....til å reise meg, gå ut i kjøkkenet, snike i skuffer og skap.Stille som en mus i fare for å bli oppdaget..finner jeg ut at jeg har kokesjokolade..og en stor isboks.

I går var det først to nektariner, så av med lokket på isboksen. Blir avbrutt av den andre halvdelen da jeg hadde tatt en fin liten porsjon. Har spist så lite kalorier i dag, så jeg tar med LITT is, jeg.

Ikke før hadde han forsvunnet, var det fram med boksen igjen... I

I halvmørket, helt stille fyller jeg skålen, HELT full.

Jeg gir blaffen i alle andre nei stemmer i hodet mitt og synker hen i godstolen, foran TV, i halvmørke og stille nyter den søte smaken mens jeg innerst inne lurer på hva jeg driver med?

Vel, nå er det fortalt, imorges førte jeg alt inn i kaloriregnskapet og fikk IKKE GODKJENT.

Det er dette jeg sliter med, kanskje det er akkurat slik du også har det i blandt?

Da er det iallefall godt at vi klarer oss 90 prosent av tiden, at vi er bevisst på våre egne"svakheter"

Liker ikke ordet svakhet, vi som sliter med vekten, selvbildet etc trenger ikke å føle oss svak, Vi er jo så sterke at vi reflekterer over situasjonen og gjør noe med det, hver dag viser vi stor styrke når vi klarer å holde oss til Meny 1. 2 eller 3.

Hvilke andre mennesker vil tenke slik om de tok seg en sjokoladebiten eller spiser en halv isboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag.

Trass i mine to kulinariske utsvevelser, har jeg gått ned 800 gr denne uken. Da hadde jeg kun gått ned 100 gr de to ukene før, så jeg vet ikke om det skyldes at jeg var kom ned fra et vektplatå . Har ikke vært så lett på minst 5-6 år. I tillegg byttet jeg til Meny 1 for noen dager siden og har vært mer aktiv enn jeg normalt er. En god kombinasjon, så jeg er veldig glad for nedgangen.

Nå blir det ferietur neste uke og stopp i nettkurset. Jeg pakker og en av sommerbuksene fra i fjor sklir ned over hofterne mine, ha, ha.. Tenkte den var praktisk å ha med , men nå blir det Fretex neste. Nå gir jeg konsekvent vekk for store klar. Tror vektoppgangen vil merkes fort om jeg må begynne å kjøpe masse nye klær. Har jo hatt skapende full av ulike størrelser.

I dag har jeg prøvd et par kjoler og vist meg fram for den andre halvdelen. Han sier"nå må du prøve å holde deg slik, klarer du det?"

Slik opplever slankerens makker det. Vært der før, sett det før...uff, hvorfor skal det være så hardt å holde vekten.

Jeg skal, og det har jeg virkelig bestemt meg for, gå på Hold Vekten kurs. Kanskje lokalt, slik at jeg virkelig ikke kan bare forsvinne ut i det usynlige. Nettkurs passer meg ypperlig nå mot fleksibilitet og arbeid.

Vel, har enda et stykke arbeid å gjøre, men er da kommet mer enn halvveis.

10.4 kilo er jo mange poteter og smørpakker det.

Stå på lesere������������

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. bare innom for å minne meg på hvor utrolig lett det er å legge på seg igjen når feriefristelsene tar over. Det hjalp ikke med masse turgåing. For første gang på mange måneder har jeg gått litt opp i vekt. Så nå må jeg stramme livremmen..men ferien var en skikkelig vitaminpille. Lever lenge på den.

Så nå er det å motivere meg selv til å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. bare innom for å minne meg på hvor utrolig lett det er å legge på seg igjen når feriefristelsene tar over. Det hjalp ikke med masse turgåing. For første gang på mange måneder har jeg gått litt opp i vekt. Så nå må jeg stramme livremmen..men ferien var en skikkelig vitaminpille. Lever lenge på den.

Så nå er det å motivere meg selv til å fortsette.

 

Ferier har en tendes til å føles bra for kropp og sjel, men ikke så bra på vekta :) Husker jeg til og med løp masse i sommer, og spiste mye mindre enn en vanlig sommer, MEN vekta smalt litt opp alikevel.

Men men, vi får tenke det lange løp. Og kilo som har raskt kommet på, går lett av igjen. Så bare kom deg tilbake i rutinene, så forsvinner de nok fort.

 

Jeg skal være flinkere til å skrive her i dagboka mi, for det er nyttig lesing å se hvilken vei og hvilken jobb vi har lagt ned, for å se hvor langt vi har kommet.

 

Ønsker deg en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferier har en tendes til å føles bra for kropp og sjel, men ikke så bra på vekta :)/> Husker jeg til og med løp masse i sommer, og spiste mye mindre enn en vanlig sommer, MEN vekta smalt litt opp alikevel.

Men men, vi får tenke det lange løp. Og kilo som har raskt kommet på, går lett av igjen. Så bare kom deg tilbake i rutinene, så forsvinner de nok fort.

 

Jeg skal være flinkere til å skrive her i dagboka mi, for det er nyttig lesing å se hvilken vei og hvilken jobb vi har lagt ned, for å se hvor langt vi har kommet.

 

Ønsker deg en strålende dag!

 

Takk for inspirasjon. Har hatt to utfordrende matuker, har levd litt herrens glade dager på ferie, men mye mosjon og beveglese. Fortsatt litt i samme tralten da jeg kom hjem, spiste opp taxfree snopet tenkt til andre for eksempel..Hjernen løp løpsk og troddeat dette var ok, men nei.

I dag har jeg heldigvs fokusert rett og jeg skal bruke fridagen i morgen til å skikkelig "avrusing" Synd det er så lett å falle inn i gamle vaner igjen.

Lykke til selv. Kjenner på det at kroppen min også tviholder på grammene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to uker med ganske total utskeielser i matveien, først på ferie og så en uke der jeg spiste opp to store poser taxfree snop. Etter 6 måneder mer beinhard innsats..så holdt to uker på å velte hele lasset..

I går klarte jeg heldigvis å finne fokus igjen og holde meg innen mor 1400 kc. Kroppen føles mye bedre også og det er nok det som vil få meg videre. Den følelse av tretthet og uggenhet jeg kjenner når kroppen får sukkersjokk er kjempeubehagelig. Jeg har ikke nok energi som det er om jeg skal miste enda mer.

Likevel er jeg fascinert over hvordan hjernen bare løper løpsk, gir blaffen i alt jeg prøver å lære den😂

Vel, nå skjønner jeg hvor forsiktig jeg må være når jeg drar på ferie eller hjemmefra på kurs eller andre besøk.

I dag er det fridag og jeg skal ta meg litt inn igjen. Har forstått at disse spiseorgiene har en sammenheng med at jeg ikke får nok hvile. Er jeg trett spiser jeg, blir trettere av det, spiser mer selv om jeg overhode ikke er sulten.

I dag skal jeg bake grove rundstykker med revet gulrot. En GR oppskrift som høres sunn og god ut. Skal også lage suppe til middag, masse grønnsaker og vitaminer. Det er kjekt å lage sunn mat, må finne gløden igjen.

Ute henger skodden ned over fjorden, så det er passende å ta en tur og se på ny regnjakke . Må komme meg mer ut på tur.

Det har heldigvis vært mye turgåing og uteliv de siste ukene. Sol og fint vær også, så jeg har fått den lysenergien jeg trengte. Jeg bare klarte å ødelegge det litt..men et tonn snop😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å skrive av seg tankene. Kanskje noen leser det også?

Dagen i går gikk veldig bra på matfronten. Planla alt og satt av en del til kvelden. Da ble det smootie med banan og mango i skummet melk. Hadde laget egen Granola og hadde en ss på toppen. Det er rene snadder det.

Ellers skulle jeg bare slappe av og ta meg inn, slik ble det ikke helt. Det skjedde mye uventet og det ble en del praktiske ting å ordne opp i, men fant ikke tørsten i mat heldigvis. Det var godt å ikke være trett og uggen i kroppen.

Så nå sitter jeg fremdeles i sengen med kaffekoppen og har planlagt helgemenyen.. Skal nemlig jobbe og har i dag med ferdiglaget torskemiddag fra i går. Knekkebrød, pålegg og frukt nok til en hel helg. Litt mandler og tørket har jeg på jobb. Det fungerer best når jeg har med mat, tenker igjennom hva jeg skal spise, fører det inn på forhånd.

I natt skal jeg overnatte på hotell i nærheten av jobb, kommer meg ikke hjempga manglende bil men det går greit, får sove en time lenger-:)/>/> utfordringen i morgen er frokostbuffeten. Jeg fortsette likesom trenden de siste helgene med hotell"ferie"

Nå blir jeg sittende alene og har ikke allverdens tid før jeg må løpe på jobb...så jeg har planlagt å være veldig sunn..og fornuftig. Trenger ikke spise hele buffeen bare fordi det er frokost med i rom prisen. Har ikke brukt noen kosemerker så langt siden veiedag, så kanskje et egg og bacon?

Det er slike tanker man har inne i hodet sitt, er man på hotell skal man kose seg. Jeg får tenke omvendt..Jeg er der fordi det var en dyd av nødvendighet, av rent praktiske årsaker.

Jeg skriver om hvordan det gikk imorgen kveld.

Når jeg nå ruller ut av sengen( for meg er sene morgenen rene luksusen og jeg trenger det innimellom) skal jeg bake de rundstykker jeg ikke fikk tid til i går. GR saftige rundstykker med revet gulrot. Skal nemlig ha en til lunsj med laksepålegg og egg.

God slankehelg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late søndagsmorgener er noe av det beste jeg vet, spesielt når jeg arbeider helg og skal ha kveldsvakt i dag. Jeg får tid til å tenke litt, planlegge litt og senke skuldrene. Den andre halvdelen skjønner dette behovet så vi pleier å ha rolige søndagsmorgener-:))

Jeg har dette halve året sett sammenhengen mellom vekt og stress hos meg.

Jeg spiser mest når jeg er trett, ikke bare sånn vanlig trett men når det i perioder blir mye jobb og annet å stresse med. Kroppen min liker ikke så godt å gå i turnus, når jeg i lange perioder ikke får roet ned..blir den sliten... Selv ferie og helgeturer som oppleves som kjekke og energigivende kan i etterkant påvirke formen min.

Slik er mitt liv med lavt stoffskifte,jeg må rett og slett legge inn litt flere rolige stunder en normalkvinnen ser jeg.

Av og til blir jeg litt misunnelig på de som ser ut som om de har duracellbatteri, så tenker jeg at selv slike batterier går tom til slutt.

Så jeg har lært å leve med livsstilen.

Jeg klarer å gå i heltidsjobb, i turnus, fysisk og mentalt krevende. I fjor hadde jeg en egenmeldingsdag , en og en halv ukes sykemelding pga en kraftig infeksjon. Ser at de yngre på jobben har mye mer fravær. Og helt rett. I en IA bedrift har man flere egenmeldingsdager, i intensjonsavtalen står det at det også er for å hindre lengre fravær. Man skal kunne ta seg inn.

Jeg er rar sånn, klarer ikke å være vekke fordi jeg er sliten, man må liksom ha feber og det som værre er, iallefall være smittsom-:)

Sikkert fordi jeg er oppdradd slik, liker jobben og har lært meg å slappe av på fritiden..les:sove middag og være mindre sosial aktiv i perioder.

Prisen for alt dette er mindre aktivitet på fritiden og mer mat om kvelden. Jo mer feil mat jeg spiser, jo trettere blir jeg.

Dette opplevde jeg etter min aktive, kjempekjekke ukestart med venninner. Jeg haddee lånt et Duracellbatteri og da jeg kom hjem var det tomt.. Så drar jeg på ny helgetur, ingen middagslurer da helller..så er det jobbehelg..

Der går min grense, så nå skal jeg ikke dra vekk neste helg-:)

Natt til i går overnatter jeg jo på hotell og hadde planlagt å stålsette meg til hotellfrokost. Det løste seg selv fordi jeg måtte løpe avgårde på jobb før frokost. En time senere i helgene skjønner man..vel, jeg fikk istedenfor en god grov bagels kvelden før. Den ble til kvelds, så gårsdagen gikk med kaloriunderskudd. Var ikke så sulten, det skjedde for mye spennende på jobb og etter to timer på puten var jeg ikke så da sulten heller.

Derfor har jeg kost meg med cappucino til frokost. Skal ta med pizzarester fra fryseren til jobbmiddag og spise litt ekstra i dag.

Uten mat og drikke duger helten ikke står det på mine grytekluter..

Ha en god søndag om du leser alle mine tanker.

Kanskje er vi like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest tekoppen

Det går litt opp og ned med meg for tiden. Et kjent fenomen?

Leter etter den indre motivasjonen jeg hadde da jeg startet prosessen i april.

Noen dager går det fint, andre dager er jeg liksom for trøtt til å konsentrere meg om meg selv og mat..

Nå er jeg mellom nattevakter og da vet jeg at både kropp og sinn er i ulage..har spist en Kvikk lunsj i kveld..selv om det er utrolig viktig å spise rett mat når døgnrytmen min endrer seg slik. Jeg vet, jeg vet og jeg vet..og her ligger selve kjernen i min vektproblamatikk. Hvorfor.

Vel, vel, nå har jeg tenkt å bruke helgen og noen fridager på å hente meg inn, forberede meg på at jeg VIL gå ned mer, at jeg er halveis , på vei mot fullført..

Nå prøver jeg å finne alle lyspunkt..har bestilt sydentur i januar, kan glede meg til sollys og litt varme etter høst og vintermånedene.

Har mye å glede meg over og til..

Trenger bare litt mere mosjon og motivasjon..det rimte-:)

Nå skal jeg ikke skrive mer før jeg har funnet litt mer motivasjon, for det er ikke motiverende for meg eller deg å lese om en demotiverende slanker. Noe så kjedelig, det kjenner du sikkert altfor godt til. Skyldfølelsen, den dårlige samvittigheten for den Kvikk lunsjen og de ekstra mandlene... Nei, det har du sikkert nok av, eg har iallefall det.

Så nå går jeg i dusjen, skal smile og være nattens dronning..om enn ikke på ball.Skal konsentrere meg om de andre menneskers utfordringer og ikke om meg selv. Ha en god natt slankere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Dagen i dag ble mye bedre enn antatt. Kom meg greit inn i rytme etter nattevakt og har gjort noen kjekke ting i ettermiddag. Vært egoistisk og tenkt på meg selv. Husarbeid kan vente.

Mandagen ble grei. Har fått i meg 1420 kc og er stappmett. Det ble litt lettvinte løsninger på middag og lunsj . Posesuppe og eggnudler. Salat med lobknobs. Frukt , bær og Skyr, skummet melk og tilsaman tre brødskiver. Synes det er mye mat jeg..litt vel mye karbohydrater, så imorgen får det bli skikkelig middag.

Det blir en tidlig kveld, må tidlig opp og kroppen trenger en god natts søvn.

Først skal jeg finne fram strikkepinnene, har kjøpt garn og skal prøve meg på fine hjertesaker. Hva man ikke gjør for å ikke tenke på mat-:)

Så håper jeg på en god matdag i morgen også.

Litt irriterende at man blir så matfokusert..men det må jo til for å ha kontroll på hva jeg putter i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke skrive mer før jeg har funnet litt mer motivasjon, for det er ikke motiverende for meg eller deg å lese om en demotiverende slanker. Noe så kjedelig, det kjenner du sikkert altfor godt til. Skyldfølelsen, den dårlige samvittigheten for den Kvikk lunsjen og de ekstra mandlene... Nei, det har du sikkert nok av, eg har iallefall det.

Så nå går jeg i dusjen, skal smile og være nattens dronning..om enn ikke på ball.Skal konsentrere meg om de andre menneskers utfordringer og ikke om meg selv. Ha en god natt slankere !

 

Hei Tekoppen,

 

jeg syns du skal skrive selv om du ikke er motivert. Jeg tror det er viktig for å holde fokus oppe at man skriver ned hva man har gjort riktig eller feil. For hodet i sanden er en veldig behagelig, men man kommer seg ingen vei.

Det er slitsomt med dette matfokuset, men vi vet jo at det fungerer.

Heier på deg! Og alltid koselig å lese her, trenger ikke bare solskinnshistorier. Av og til er det deilig å se at det ikke er bare meg som sliter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tekoppen,

 

jeg syns du skal skrive selv om du ikke er motivert. Jeg tror det er viktig for å holde fokus oppe at man skriver ned hva man har gjort riktig eller feil. For hodet i sanden er en veldig behagelig, men man kommer seg ingen vei.

Det er slitsomt med dette matfokuset, men vi vet jo at det fungerer.

Heier på deg! Og alltid koselig å lese her, trenger ikke bare solskinnshistorier. Av og til er det deilig å se at det ikke er bare meg som sliter :)/>

 

Hei Tuva.

Skal ta ditt gode råd-:) må være motivert for å skrive også..men jeg skal ikke gi opp..er bare inne i en motivasjonsboble for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenstund har gull i munnn for meg. Spesielt slike lange , gode frimorgener.

Jeg skulle bruke helgen til å samle tankene og fundere på motivasjonsproblematikken. Det gjør jeg. Dagen i går satte jeg meg tre overkommelige mål på oppgaver jeg hadde lyst å få gjort. Jeg skrev opp lørdagens meny før den ble inntatt og jeg KLARTE å holde meg til den.

Av de mer huslige oppgavene stod hagearbeid, fikk ryddet opp i et stort bed, plantet noen løker jeg hadde fått og var kjempefornøyd. Sliten etterpå, men for ikke inn i matfatet. Det ble hjertesokk strikking, er fornøyd med meg selv der også, Det gikk vel ikke med så mange kalorier, men jeg tenker ikke på mat fordi jeg blir så konsentrert om mønsteret-:)/>/> fint blir det også.

Neste mål var å lage pizza, sunn bunn til meg og vanlig til den andre halvdelen som ikke trenger å gå ned i vekt. Han lager en sunn og god grønnsaksaus, vi bruker ikke altfor mye ost. Jeg brukte bunnen til GR pizza med grønnsakfyll. Litt uvant med bakepulver og litt løsere bunn, men varsom håndtering og litt ekstra mel under kjevling gikk bra. Den ble veldig god, så jeg delte opp, veide min porsjon og frøs ned resten. Hadde på noen reste biffstrimler og skar på en tomat og la på da den var stekt. Den kommer til å bli mitt pizzavalg fremover. Godt å kunne kose seg meg noe sundt og hjemmelaget.

Siste målet var å rydde i min egen kleshaug. Sommerklærene og vinterklær i skjønn forening. Det utsatte jeg til i dag.

Skal sette tre nye "Mål" i dag også. Ikke bare sånne kjedelige husarbeidsmål..Et av dem skal være å organisere bildene mine litt bedre på datamaskinen. Er så glad i å ta bilder, tenkte å gi vekk noen på lerret til jul..da må jeg først finne fram noen passende, godt skjult som de er i den digitale verden.

Hva har så disse målene mine å gjøre med slanking og motivasjon?

Jo, jeg gjør noe annet enn å tenke på mat, jeg får en tilfredsstillelse av å få gjort noe jeg går rundt og har et snev av dårlig samvittighet for. Når noen av målene blir kreative og jeg skaper noe blir det jo bare kjekt. Hjernen min trenger å ha det kjekt, ikke bare gå i den daglige tralten med masse jobbutfordringer og tilpasninger hele tiden. Den trenger også en annen for for energi, den som skaper motivasjon.

Dagen i går gikk veldig bra på matfronten, jeg følte meg i god form, ikke uggen og uvel som jeg blir når jeg spiser for mye søtt og usundt.

I dag er vi bedt på middag, kjøttkaker. Min far lager rett og slett kjempegode kjøttkaker, likestillingen har nå nådd kjøttkaker. Han har sjokoladepuddig til dessert. Jeg får skrive alt inn i menyen og se om det er plass til en liten porsjon-:)/>/>

Dropper cappucinoen i morges..83 kc.. Det får bli lørdagskosen min istedenfor.

I dag skal jeg ta stilling til om jeg skal fortsette på nettkurs, det er enda 7 kilo til normalvekt..så selvfølgelig skal jeg det. Jeg kjenner jo hvordan jeg sliter..så drahjelp må jeg ha.

God søndag lesere. Har du satt deg et kjekt mål for dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt å sette seg sånne små mål for dagen! Det gir nok en følelse av mestring i hverdagen, istedet for å bare se på ett tall på vekta og kalorier inn og ut... for det kan man jo bli litt sprø av!

 

Jeg var ikke i nærheten så flink som deg i helgen, og må ta læring av det. Jeg skal også begynne å planlegge i større grad, for det er nok det som er lurt. Vite hva man skal gjøre og hva man skal spise, og ikke spise en boks med yoghurtnøtter i løpet av en dag, bare fordi de står fremme og man tar tre og tre og tre og tre og tre i løpet av dagen... For hvem er det egentlig jeg lurer? Bare meg selv...

 

Mine mål for dagen skal være: drikke masse vann, finne en god torskeoppskrift på nett og handle inn til denne + lage god mat til familien, så skal jeg forsøke å trene 30 min styrke idag.

 

 

Ha en fin mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos MÅL...det er noe som heter baklengsmål og innen slanke verden må det jo være å ga baklengs på vektskalaen-:)

Eller å få straffe mot seg..hver gang vi er så syndig å spise kake eller is med alle de slanke, sterke og veltrente. Da blir det - 1 til meg..

Føler meg litt som et fotballag som har rykket med fra eliteserien til 5 divisjon på 20 år og nå har klatret sakte men sikker til 4..ser 3 divisjon blinke i det fjerne men beina løper ikke fort nok.

Er så lei av kroppsfokuset , treningsfokuset, helsefokuset og fokuset på det perfekte..

Det er to ting som er fast bestemt i livet og det er at man blir født og man dør. Hva vi fyller livet med avhenger av de rundt oss og senere av oss selv når vi kan overta ansvaret. Skal vi fylle det med positivitet, negativitet, likegyldighet, dårlig samvittighet?

Vi opplever vel litt av hvert gjennom livet, det gjør i allefall jeg.

Og jeg er nå så gammel at jeg ikke vil ha dårlig samvittighet for vekten min, orker det ikke, det kommer ikke noe godt ut av det, jeg går ikke fortere ned av den grunn,. Dårlig samvittighet fører til negativitet, dårligere helse, mentalt eller/og fysisk og gjør ikke meg eller noen rundt meg noe som helst godt.

Basta. Så det som er spist er spist. Så får jeg heller bli litt klokere hver dag, lære av følelsen av å mestre en god dag på matfronten, kjenne litt ekstra på hvordan det kjennes i kroppen. Ta med erfaringen videre og sette med nye små, overkommelige mål.

Gårsdagen var en god dag, på jobb, privat og på matfronten..

Det skal det bli i dag også, det kjenner jeg på meg. I dag er jeg motivert og solen skinner, så en tur i Hagen og plante løk før jeg går på jobb. På veien dit skal jeg kjøpe ny skritt teller og en ny bukse. Ikke en som er for stor eller for trang. Finner jeg ikke en som passer, venter jeg til neste uke..ha en fin høstuke der ute i GR verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos MÅL...det er noe som heter baklengsmål og innen slanke verden må det jo være å ga baklengs på vektskalaen-:)

Eller å få straffe mot seg..hver gang vi er så syndig å spise kake eller is med alle de slanke, sterke og veltrente. Da blir det - 1 til meg..

Føler meg litt som et fotballag som har rykket med fra eliteserien til 5 divisjon på 20 år og nå har klatret sakte men sikker til 4..ser 3 divisjon blinke i det fjerne men beina løper ikke fort nok.

Er så lei av kroppsfokuset , treningsfokuset, helsefokuset og fokuset på det perfekte..

Det er to ting som er fast bestemt i livet og det er at man blir født og man dør. Hva vi fyller livet med avhenger av de rundt oss og senere av oss selv når vi kan overta ansvaret. Skal vi fylle det med positivitet, negativitet, likegyldighet, dårlig samvittighet?

Vi opplever vel litt av hvert gjennom livet, det gjør i allefall jeg.

Og jeg er nå så gammel at jeg ikke vil ha dårlig samvittighet for vekten min, orker det ikke, det kommer ikke noe godt ut av det, jeg går ikke fortere ned av den grunn,. Dårlig samvittighet fører til negativitet, dårligere helse, mentalt eller/og fysisk og gjør ikke meg eller noen rundt meg noe som helst godt.

Basta. Så det som er spist er spist. Så får jeg heller bli litt klokere hver dag, lære av følelsen av å mestre en god dag på matfronten, kjenne litt ekstra på hvordan det kjennes i kroppen. Ta med erfaringen videre og sette med nye små, overkommelige mål.

Gårsdagen var en god dag, på jobb, privat og på matfronten..

Det skal det bli i dag også, det kjenner jeg på meg. I dag er jeg motivert og solen skinner, så en tur i Hagen og plante løk før jeg går på jobb. På veien dit skal jeg kjøpe ny skritt teller og en ny bukse. Ikke en som er for stor eller for trang. Finner jeg ikke en som passer, venter jeg til neste uke..ha en fin høstuke der ute i GR verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken går det på fram, motivasjonspraten med meg selv har hjulpet. Jeg er kommet tilbake i GR tralten og føler meg i fin form. Så nå vil jeg seile på denne gode bølgen gjennom helgen. Vekten er også på min side, jeg har funnet frem en bukse fra forrige slankeperiode. Str 42, har knapt brukt den. Så de siste dagene har jeg proppet magen inni og kneppet igjen uten for store vansker og minnet meg selv på at større enn dette er det ikke behov for å bli. Jeg hater trange klær, der alt buler ut, så jeg kjøper heller for store klær. Jeg fant en ny bukse her om dagen, tok med både str 44 og 46 i prøverommet. Det var en slags stretch slimfit og str 44 kom smukk på, så bye, bye 46. Bukser er så ulike i fasonger. Jeg har et pølseskinn av en stretch dongeri fra Lindez eller Kappahl i str 46 som knapt kommer opp til. hoften,. Den får ligge i skapet i påvente av bedre tider.-:)/>

Så det der med størrelser er relativt.

Jeg er også inne i fiskens uke, fiskemiddag tre dager til ende..I dag skal jeg ha scampiwok med masse grønnsaker og god soysaus..

Ellers er det en fin høstdag og eg har planer om å gå en god tur, ta med kamera og ta litt fine høstbilder.

God helg lesere. Håper dere setter av egentid-:)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...