Gå til innhold

Pangstart i påsken


Gjest tekoppen
 Share

Anbefalte innlegg

Godt nyttår, tekoppen!

 

Så bra at du har klart å gå ned 15 kilo i 2015. Respekt!

Gikk litt opp i jula jeg og, men det regnet jeg med. Og det er ikke det vi spiser mellom jul og nyttår som er viktig, viktige er at vi er flinke i hverdagen.

Jeg tenker litt motsatt av deg jeg... jeg er nok veldig flink med trening og tenker da automatisk at jeg er flink... men det er denne maten som utgjør kiloene, det er maten jeg må få bedre kontroll på. Så denne høsten har kaloritelling liggi på hylla, og resultatet er null nedgang i vekt. Så jeg er tilbake til kaloritelling og fullt fokus igjen, så håper jeg på fortsatt nedgang i 2016.

 

Håper du fortsatt vil skrive her inne, så jeg kan følge med på deg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest tekoppen

God februar.

Jeg har hatt litt av en skrivesperre en stund nå. Får børste støvet av tastaturet nå. Har begynt på Hold Vekten kurs selv om jeg sikkert burde gått ned flere kilo, har mye å ta en enda. Fornuften sa imidlertid at kroppen teenger å stabilisere seg og jeg må lære meg å holde vekten. Synes det gikk tregt på slutten og jeg merket i julen med påfølgende ferie at kiloene står i kø for å få innpass igjen. Det er intet som er gratis i denne slankeverden, så jeg er begynt å telle kalorier igjen for å få litt oversikt. Klarer å ikke være så fokusert på vekten, veier meg iblant for å se at det er noenlunde stabilt.

Lestenoe om forsking på gener, husker ikke helt men noen er vist født med gener somgjør at man legger lett på seg.. Interessant, kanskje det er noe i det, fint at det forskes på iallefall.

For min del klare jeg ikke så høyt daglig forbruk av kalorier at jeg kan tillate meg all verdens gode saker, sånn er det bare. Har fått en på som heter Fitbit. Grei å ha når en ikke kan bruke armbånd som Polarloop på jobb etc. Jeg hektet min på BH, legger den i lomme etc. Fint å ha som påminnelse om hvor aktiv jeg ikke er😅

God helg alle slankere, gi ikke opp, eg prøver iallefall på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Nå har jeg klart meg fint i tre dager, tre fridager der jeg har tid til å lage mat selv og bruke litt tid til å planlegge. Derfor har jeg lyst til å dele en ganske kalorifatttig og sunn middag.

Jeg kjøpte en pakke rent, oppskåret i skiver svinekjøtt på Rema 100. Nok til minst to middager og den kostet under 50 lappen..

Jeg er glad i å lage mat i form med lokk i ovnen. Da blander jeg alt jeg skal ha og trenger lite eller intet fett.

Denne gangen brukte jeg en Tupperware brødform med lokk, men alle ovnsformer med lokk lan brukes.

La de tynne kjøttstykkene lagvis, tok det jeg hadde av grønnsaker i mellom og over. Det ble finhakket hvitløk, sellerrirot og paprika. Hadde i litt soyaolje fordi jeg må ha i meg litt fett også. Salt og pepper eller krydder etter ønske. Stekte dette ca en halvtime, tok ut og hadde i en del spinatbladet på toppen. Jeg er veldig glad i spinat og de smelter fort i dampen.

Siden jeg hadde en stor sellerrirot lagde jeg selleristappe. Hadde i to poteter, en ts soyamargerin og litt skummet melk, salt og pepper.

Den sausen som ble laget i formen gjorde jeg tykkere med litt maisenna. Dette blenok til to store porsjoner. Den ene er fryst ned til en jobbmiddag. Synes det er greit å ha noe på lur.

Slike middager kan en lage på så mange måter. Jeg liker som sagt å ta det jeg har, krydre etter ønske og steke i form. Da blir alt mørt og godt. Selleristappe uten poteter er et lettere alternativ.

I dag blir det laks og jeg gjør noe lignende i ovnen.

Det er om å gjøre å ikke gå matlei når man slanker seg, å spise det samme dag etter dag er gjerne sikkert men hvorfor spise kjedelig når man kan spise godt og lett. Kjenner på kroppen at jeg har hatt en god og rett mathelg. Nå får jeg prøve å fortsette slik neste uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Selvbeherkelse er ikke mitt sterkeste felt når det kommer til god mat.

Lørdag skrev jeg et motiverende innlegg om en god oppskrift. Tenkte jeg skulle følge samme tenkemåte i går med laks, men fant tre tynne torskefilet i fryser og laget en slags Fiskegrateng. Kokte opp nok potet og gulrot til tre porsjoner.kokte det i grønnsakbuljong. Kokte så fisken , laget en pose med Knorr kremet Fiskesaus basert på vann, pisket inn et egg da den kjølnet ned. Alt dette blandet jeg og stekte i form i ovnen, litt overvarme på slutten for å få den litt crisp...hadde tenkt at dette er nok til tre porsjoner, litt lite fisk men dog..

Vel, det var så godt at en porsjon ble til tre..og formen var tom før jeg viste ordet av det.

Med Havregrøt basert på vann, en pære og to rugsprø med makrell i tomat regnet jeg ut at denne herligheten kom på ca 1600 kalorier, så ikke mer mat på meg i går😂 var jo tilslutt god og mett.

Jeg skal ligge på 1400 kc nå og så øke gradvis opp til 1900 på dette Hold Vekten kurset.

Når jeg tenker tilbake skjønner jeg litt hvordan det skjedde. Det gikk for mange timer fra frokost til middagen. Spiste Havregrøt som jeg ikke er så vandt til og følte meg mett helt til jeg begynte å lage middag som tok litt ekstra tid.

Mellommåltider og nok måltider er viktig for meg for å holde blodsukker jevnt og ikke få slik "ulvehunger"

Ja, ja, ingen krise men jeg lærer stadig noe nytt og mye om hvorfor jeg ikke går så fort ned i vekt.

Har hatt en innehelg pga været og man forbrenner lite kalorier av å lese bøker, se Tv og strikke😒 men det er godt å gjøre slike ting og bare roe ned .

Nå er det på an igjen med ny arbeidsuke, seinvakt i kveld og da får jeg beveget meg masse.

Og middag, ja det blir den ENE porsjonen jeg frøs ned etter lørdagens kulinariske opplevelse.

Sånn gikk helgen min mat mat.

Det blir spennende å se om vekten holder seg i ro...

God uke på det slanke viset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet også hvorfor jeg ikke går ned når jeg ikke har full fokus... det er sånn at man tenker at det går jo bra med litt mer mat...

men når man regner opp hva man egentlig har spist eller drukket så skjønner man plutselig at det ble ganske mye mer enn man hadde planlagt.

 

Jeg prøver med på litt kalorifattig diett noen uker, dvs jeg er på dag en nå, og er så sulten at jeg vurderer å spise håndkremen :lol::blink:

er jo ikke god på å ikke spise, men håper at jeg skal få litt fokus og motivasjon...prøver alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg vet også hvorfor jeg ikke går ned når jeg ikke har full fokus... det er sånn at man tenker at det går jo bra med litt mer mat...

men når man regner opp hva man egentlig har spist eller drukket så skjønner man plutselig at det ble ganske mye mer enn man hadde planlagt.

 

Jeg prøver med på litt kalorifattig diett noen uker, dvs jeg er på dag en nå, og er så sulten at jeg vurderer å spise håndkremen :lol:/>/>/> :blink:/>/>/>

er jo ikke god på å ikke spise, men håper at jeg skal få litt fokus og motivasjon...prøver alt

 

Hei Tuva.

Håper håndkremen fikk være i fred...

Jeg har lagt på 1400 kc de to siste ukene, har gått ned 300 men siden vekten skal stabiliserer og de 300 går var med i vektoppgang i ferien så er jeg i rute..til å trappe opp med 100 kc de neste to ukene. Sånn fungerer dette med å holde vekten.

Lurer på hva godt jeg skal spise da, ha, ha.

Jeg har de to siste dagene spist bløtkake og påskemarsipan, men har klart å legge det inn i menyen og ta det som et måltid...

Selvbedrag men ikke kvelds da.

Tør ikke tenke på hvor lei jeg er denne kaloritellingen. Men det er det eneste som fungerer

Jeg kjøpte i forrige uke en ferdig raspeball middag...over 1000 kc ..bare fordi jeg fikk så lyst.

Trim kan jeg bare glemme, bortsett fra gåturer.

Vel, nå skal jeg inn i en periode med mye vaktarbeid så jeg får passe på hva jeg får i meg slik at jeg holder meg opplagt og våken.

Lykke til, leser at du er en racer med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tatt det litt roligere med treningen i det siste... trener når jeg har lyst og har overskudd. Vektnedgang er jo i hovedsak mat og inntaket, så prøver å holde fokuset der.

Men deilig med gåturer i fint kaldt vær, for å lufte seg litt eller en runde med styrke når jeg føler for det.

 

klarer ikke være flink på alle områder samtidig :)

 

Noen ganger må man jo kunne unne seg ting, og jeg er enig at det er kjedelig å telle kalorier hele tiden. men vi vet det jo begge to, at teller man ikke... så sklir det utrolig fort ut igjen...

Nå spiser jeg stort sett det samme hver dag, kjedelig men enkelt å holde kontrollen. Merker faktisk at jeg blir litt stresset når jeg spiser ute eller får annen mat, for da har jeg ikke helt oversikten.

Men kjører det sånn i noen uker nå, for å komme på et nytt nivå på vekta. Vil jo under 80 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest tekoppen

Er innom for å minne meg selv på at jeg tenker kosthold og hold vekten. Ikke like flink å registrere mat som før så nå tar jeg meg selv i nakken fram mot påske. Da er det et år siden jeg startet på denne lette stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tekoppen

Hva synes dere ompriskrig på smågodt? Jeg kjøpte litt til 29 kr kiloen i dag. 8 kvikklunsj til under kr 29. Galskap. Alt er pakket ned i små påskeegg til barnebarna, bittesmå egg, . Ikke en bit havnet i min munn. Da jeg sendte pakkene kjøpte jeg med meg appelsiner til kr 2.50 pr kilo. Den priskrigen liker jeg😀 jeg er inne i en periode der jeg virkelig prøver å kutte ut snop helt. Jeg hadde en skikkelig snopesmell for et par uker siden. Ble uggen og trøtt, så nå kan jeg ikke ha det i hus. Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...