Gå til innhold

På vei mot trivselsvekten


Gjest EliseV
 Share

Anbefalte innlegg

2016 er i gang og nyttårsforsettene florerer rundt omkring. Jeg har også mine forsetter, som vanlig, og øverst på lista troner selvfølgelig vektnedgang. Det er ikke noe nytt, det ønsket har vært høyt på lista i fryktelig mange år, men resultatet har hittil ikke vært noe særlig.

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har satt i gang for å få ned i vekt. Et par ganger har jeg faktisk klart å få til en bra nedgang, men begge gangene har kiloene kommet tilbake og de har funnet seg nye venner underveis og dermed sitter jeg nå her og veier mer enn jeg noengang har gjort! Det føles ikke bra, og jeg må bli lettere for å unngå diabetes 2. Jeg vet jeg er disponibel for det, fordi jeg fikk svangerskapsdiabetes da jeg gikk med yngstefrøken for 10 år siden.

 

Så hva skal jeg gjøre denne gangen tro, for å få det til? Ja, hadde jeg hatt fasiten på det så hadde jeg ikke trengt å være her, men planen er nå ihvertfall å komme i gang med å være i aktivitet og kutte ned på inntak av kcal hver dag. Jeg vet at jeg fort blir litt opphengt i hva jeg kan og ikke kan spise og at jeg ofte kan være veldig "flink" til å miste fokus om jeg får noen dager som ikke er optimale eller ikke helt går etter planen. Jeg må derfor være innstilt på å ta dette rolig og pent og ikke ha det for strengt med meg selv.

 

Så min plan nå er:

Mine delmål blir 5 kilo av gangen uten deadline - det får ta den tiden det tar.

Jeg har skrittteller og skal ha minst 10 000 skritt på den helst hver dag, men minst 5 ganger pr uke.

På skrittelleren skal jeg også ha minst 30 minutter aerobe skritt hver dag.

Registrere mat og trim i dagboken.

 

Lykke til til meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei EliseV :) Kjenner meg såå igjen i det du skriver. Jeg er 42 år, og har jevnt og trutt gått opp i vekt siden sistemann ble født for 11 år siden. Jeg er bare 158 cm høy, men veier nå 72,9 kilo, og det er altfor mye syns jeg. Etter et Grete Roede-kurs for 10 år siden greide jeg å komme meg ned i 55 kilo. Men hvis jeg modererer målet mitt litt, og sier jeg vil ned til 60 kilo, er nok det mer realistisk:)

Starter i dag, med å registrere matinntak og trening, har gullmedlemsskap her inne på sidene.

Da er det bare å brette opp armene og sette i gang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Emilla

Nei, vi er nok dessverre ikke enestående i forhold til å ikke klare å holde vekten nede :mellow:/>

 

Lykke til med vektnedgangen din. Håper å se resultater den rette veien :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.etappe

 

Hvordan har nå de første dagene gått?

Slett ikke verst, egentlig. Det gjør jo ofte de første dagene, og første uken, for meg. Da er fokuset på plass og tankene om mat og trening er under kontroll.

 

Søndagen ble stort sett tilbragt i bil. Min nestyngste går på folkehøyskole i Nordfjordeid, så vi kjørte henne opp. Det ble mange timer i bilen. Vi kjørte oppover på natta og hjem igjen på dagen. Og det blir det ikke spesielt mange skritt av😔

 

Men jeg var fast bestemt på å få til mine 30 minutter aerobe skritt og det fikk jeg tilðŸ‘

 

Jeg har veiedag mandag, så første uken ble litt kort, men resultatet ble allikevel bra.

Vekta viste -1,1 kg 😃👠og jeg er veldig fornøyd😃😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skritt og aktivitet første uke (uke 53, 2015)

 

Fredag:

13707 skritt. 85 aerobe minutter (tur i skog og mark)

Lørdag:

10033 skritt. 42 aerobe minutter (rask gange i nærområdet)

Søndag:

7529 skritt. 45 aerobe minutter (rask gange i nærområdet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har gått kjempefint. Matinntaket har vært i forhold til anbefalt mengde og målet om minst 30 minutter aerobe skritt og minst 10 000 skritt totalt er nådd :D

 

Jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hverdagen tilbake for fullt. Jeg jobber som lærer og vi startet opp igjen i dag.

 

I går, da jeg la meg, bestemte jeg meg for å stå litt tidligere opp enn vanlig slik at jeg kunne rekke 10 minutter med rockeringen før dusj og frokost. Jeg er så langt unna en morgenmenneske som man omtrent kan komme, men jammen klarte jeg det jeg hadde bestemt meg for :D Det føles som en stor seier, egentlig!

 

Fikk laget meg både matpakke for lunsj og mellommåltid og det meste er allerede skrevet inn i dagboken.

 

Etter jobb skal jeg gå en tur i rask gange, slik at jeg oppnår dagsmålet om antall skritt i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er så godt som over og jeg er stolt over å rapportere at alle mine dagslys er oppnådd :D

 

Jeg startet dagen med 10 minutter med rockeringen, lagde meg omelett med litt skinke til lunsj og lomper med skinke og paprika til mellommåltid. Tok også med meg gulrøtter og mandler. Dagen på jobb ble travel, men ikke verre enn vanlig.

 

Middagen i dag ble jegergryte og potetmos og kveldsmat ble et par brødskiver med kalverull og sennep + en kopp te.

 

Jeg kom meg ut på tur også og i dag var det friskt ute. Jeg mistet en plombe på fredag og i kveld kjente jeg at det iste i tanna da jeg ble andpusten og måtte puste med munnen litt åpen. Skal til tannlegen og fikse det torsdag morgen.

 

Jeg er fornøyd med dagen og synes egentlig at jeg er flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er så godt som over og jeg er stolt over å rapportere at alle mine dagsmål er oppnådd :D/>

 

Jeg startet dagen med 10 minutter med rockeringen, lagde meg omelett med litt skinke til lunsj og lomper med skinke og paprika til mellommåltid. Tok også med meg gulrøtter og mandler. Dagen på jobb ble travel, men ikke verre enn vanlig.

 

Middagen i dag ble jegergryte og potetmos og kveldsmat ble et par brødskiver med kalverull og sennep + en kopp te.

 

Jeg kom meg ut på tur også og i dag var det friskt ute. Jeg mistet en plombe på fredag og i kveld kjente jeg at det iste i tanna da jeg ble andpusten og måtte puste med munnen litt åpen. Skal til tannlegen og fikse det torsdag morgen.

 

Jeg er fornøyd med dagen og synes egentlig at jeg er flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Du er jo kjempeflink jo😊 ! Minus 1,1 kg må du være veldig fornøyd medðŸ‘. Så lurt at du legger inn 10 minutter rockering på morgenen. Det tror jeg jammen at jeg også skal begynne med, for jeg har jo en ring stående, som altfor sjelden blir brukt... Her går det greit så langt. Gårdagen ble litt vanskelig å beregne kaloriinntak for, ettersom vi var bedt på et forsinka julebesøk med kveldsmat og div godsaker😉. Men jeg skal nå prøve å ligge på et inntak mellom 1500-1600 kcal. I dag blir det 5 km løping på tredemølla, og litt styrke etterpå for mage, armer og skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisen Emilla

Jeg er veldig fornøyd med de første dagene mine :D Håper de neste par ukene også går veldig bra, slik at jeg ikke detter helt av igjen.

Besøk med servering av mat er ikke alltid så lett, nei, men en kveld går jo helt fint så lenge du er flink de andre dagene.

 

I dag morges ble det ingen rockering, men jeg tok 10 minutter her foran tv'en for noen minutter siden. Jeg kjente det godt i magen de første minuttene etter i går, men det gikk heldigvis over. Er jeg flink med ringen de neste dagene, blir jeg heller ikke så støl. Jeg har en ganske tung ring, husker ikke helt hva den veier, men jeg kjenner det godt når jeg bruker den. Og så får jeg skritt på skrittelleren samtidig, og de tar jeg med meg.

 

Tenker det blir rockering i morgen tidlig også, og da har jeg god tid. Jeg er nemlig deltidsstudent i år og har studiedager torsdag og fredag. Hjemme-studiedager i morgen :) Jeg tar Engelsk 2 for lærere ved Høgskolen i Oslo.

 

Vi er forresten ganske like i størrelsen, for jeg er 159 cm høy. Ønsker meg også ned til 60, men starter litt høyere opp på kiloskalaen ;)

Vi får heie på hverandre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag startet jeg dagen hos tannlegen, for å fikse på en plombe jeg mistet 1.januar. Godt å få det gjort, men sure penger å betaleðŸ˜

 

Etter tannlegen benyttet jeg sjansen til å gå hjem og det er en tur på litt under 4 km. Så mine 30 minutter aerobe skritt var i boks allerede rundt kl.11👠Måtte ut en liten tur til for å få over 10 000 skritt totalt, og det ble en tur opp i skogen samme med mann og bikkjer.

 

Matinntaket har gått bra og jeg har spist det jeg skal.

 

Alt i alt: Alle mine dagsmål er oppnådd😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag.

En av de vanskeligste dagene i uken, ihvertfall for min del. Dagsrytmen er helt annerledes på lørdager enn ellers og det gjør det til en utfordring og da må jeg bare ta imot den.

 

Gårsdagen var tung, i forhold til å komme seg ut. Det har liksom hele tiden noe som kom i veien, men jeg klarte heldigvis å ta meg selv i nakken og klarte både dagsmål om aerobe minutter og over 10 000 skritt totaltí ½í± Men den satt langt inne, altså.

 

Dagen hittil har ikke vært så lang for min del. Jeg sov lenge og lå en stund i senga før jeg stod opp. Jeg har lastet inn en applikasjon som heter Lifesum, som jeg er veldig fornøyd med, og den mente at det var tid for lunsj da jeg endelig kom meg ut av senga ;)/> Appen ville også ha oppdatering på vekt og mål, så jeg har veid meg i dag og målt midje og begge deler viste nedgang. 77,5 kg på vekta og 90,4 på midjen. Det er - 0,5 på vekt og - 0,6 på midjen. Blir spennende å se om det er noen endringer til veiedag her inne på mandag.

Ganske greit, egentlig, med to sånne veiedager. Forhåpentligvis vil det hjelpe meg enda mer til å holde fokus.

 

Planen i dag er ganske kort. Strikke, se på sport på tv, vaske klær, notere det jeg spiser og gå en tur.

 

Ha en fin lørdag :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så motiverende å lese! Du er flink.. :D

Jeg starter kurs torsdag, har gått 2 kurs for 25 år siden.. etter barnefødsler :blink:

Nå er jeg 51 år, overgangsalder, mm, røykeslutt for 4 år siden, så krøp kiloene seg på, men nå er det nok :rolleyes::angry:

 

Jeg er 157 cm og rundet 80 kg i jula!! Ser også for meg 60 kilo :lol: Nå er det nok :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 12leah :)

Vi er ikke så veldig ulike, ser jeg. Jeg har ikke rundet 50 ennå, men kommer dit i september og overgangsalderen er nok helt i startfasen. Men jeg er 159 cm høy og vekta viste 79,1 1.januar, så utgangspunktet vårt er så godt som det samme.

Jeg skal ikke gå på kurs nå, men har gått flere kurs før så jeg følger opplegget og bruker forumet her inne til støtte og hjelp.

 

Håper at noe av det jeg skriver kan hjelpe andre også.

 

Lykke til på kurs :D Håper på å kunne følge deg på veien nedover vekta :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagen gikk ganske så bra, bortsett fra en liten ting :mellow: Jeg gikk en lang omvei til butikken for å samle skritt og brukte 15 minutter med rockeringen, men glemte rett og slett å sjekke om jeg hadde fått nok skritt totalt. Oppdaget akkurat litt for sen at telleren min i går stoppet på 9910 skritt :angry: Søren òg!! En ekstra tur på do var det jeg manglet liksom ...

 

Her hos meg snør det som bare det om dagen, så min kjære og jeg har vært ute og måtte endel. Må nok ut minst en gang til i dag også, men vi kan nok vente noen timer ennå. Måtte bort til moren og faren min og måke hos dem også, men de har snøfreser så der var jobben lett å få unna.

 

Middag i dag blir siste rest av julemat. Vi har en ribbe liggende, så det blir nok siste ribbemiddag før neste jul.

 

Jeg skal bruke rockeringen litt i dag også. Den er kjekk å bruke mens jeg ser på tv og så føles det så deilig for magen. Det skal jo visstnok være veldig bra for magetrim og jeg liker å bruke den. Den er enkel å bruke ihvertfall. Hadde en gang en helt lett rockering og den fikk jeg ikke til å rocke med, men denne veier 1,8 kg (tror jeg), så den er ikke vanskelig i det hele tatt.

Jeg er glad i å se på sport på tv og det å trimme litt samtidig som jeg får med ski og håndball, er bare helt supert.

 

Jeg er veldig spent på veiingen i morgen, men håper vekta viser det samme eller litt mindre enn den gjorde i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skritt og aktivitet 2.uke (uke 1, 2016)

 

Mandag 10224 skritt totalt, 48 aerobe minutter

Tirsdag 10654 skritt totalt, 63 aerobe minutter

Onsdag 10266 skritt totalt, 69 aerobe minutter

Torsdag 12172 skritt totalt, 54 aerobe minutter

Fredag 10458 skritt totalt, 47 aerobe minutter

Lørdag 9910 skritt totalt (aaargh!!!), 43 aerobe minutter

Søndag 10211 skritt totalt, 42 aerobe minutter

 

Aktiviteten har stort sett vært rockering og tur i nabolaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har vært travel og jeg har ikke fått gjort det jeg ønsket. Jeg rakk stort sett ingenting av det jeg hadde planlagt, inkludert å spise mine tilmålte kcal.

 

Vekta viste en liten nedgang fra forrige mandag på 0,2 kg. Det er litt opp fra lørdag, men allikevel nedgang og jeg velger å fokusere på det! Vil ikke ha noen negative tanker her, så nå legger jeg mandagen bak meg og går løs på en ny dag i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phu....en travel uke går mot slutten. Travle uker er vanskelig, synes jeg, for det er det så fort gjort at det man spiser blir enten for lite eller så altfor mye.

Jeg tror jeg har holdt meg sånn noenlunde innenfor, men når jeg ikke alltid får veid maten så er jeg aldri helt sikker.

 

Jeg studerer ved side av jobb i år. Jeg er en av de heldige lærerne som har fått studieplass via Kunnskap for kvalitet. Det betyr at jeg er på skolen og jobber vanlig mandag, tirsdag og onsdag og er student torsdag og fredag. I går måtte jeg allikevel ta av studietiden og være på jobb, for å skrive ferdig en Individuell opplæringsplan og det er noe som ikke skrives i en fei. Og når jeg var der, så var det flere som kom og spurte om både det ene og det andre, så det ble vanskelig å jobbe effektivt. Men der hadde vært umulig å gjort hjemmefra, så jeg hadde ikke noe valg.

I tillegg så spilte jeg piano for 3.trinn som skal opptre på juletrefesten til søndag og vi trengte en gjennomgang av sangen. Så da blir det en tur på jobb på søndag også :huh:

 

Ute er det må skikkelig kaldt. Bikkjene vil bare såvidt ut av dra for å tisse i full fart og så er det inn igjen. Mye av trimmen min blir også inne. Jeg bruker rockeringen noe og så danser jeg eller småjogger rundt i huset.

 

Neste uke skal jeg planlegge litt bedre. Da blir det nok lettere å ha alt på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.etappe

 

I går ble det en total hviledag, på den ene og den andre måten. Skrittelleren merket vel knapt at den var i bruk og på matfronten hadde jeg ikke min beste dag, for å si det sånn.

Men det var i går og nå har jeg en ny dag foran meg. Den blir nok bedre enn gårsdagen, ihvertfall når det gjelder bevegelse, for yngstefrøken og jeg skal ut på årets første skitur :D

 

Vi skal gå opp til turistforeningens hytte ved Stikkvann og det gleder vi oss til. Jeg rakk aldri noen skitur i fjor, så dette kan bli spennende.

 

Appen på tlf ville ha veiing i dag, og vekta viste 77,4. 0,1 kg ned fra forrige lørdag, men 0,4 ned fra mandagens veiing. Så lenge det er nedgang så er jeg fornøyd. Og hvis inntaket av mat og drikke er under kontroll resten av helgen, så burde dagens vekt kunne holde seg frem til mandag.

 

Ønsker alle en riktig fin lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er yngstefrøken og jeg hjemme igjen etter en deilig skitur. Totalt ble det en 11 km. Vi brukte lang tid, spesielt opp til hytta men jeg regner med at tidsbruken går ned neste gang vi tar turen.

Mulig det blir allerede i morgen.

Vi hadde med oss matpakke, så jeg spiste lunsjen min der oppe, men jeg unnet meg en kopp kakao. Yngstefrøken fikk en vaffel og en sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest krisan24

Heisann :rolleyes:

 

Fikk lyst til slenge meg på her.

Ikke så ulikt situasjon jeg er i som dere som har skrevet her. Jeg har tidligere gått på grete roede kurs, men plutselig har kiloene sneket seg på og vel så det.

 

4. januar veide jeg meg og det var ikke det hyggeligste jeg har gjort. Tallenes tale var 86,3 kg og midjen var 93 cm. Huff og huff - mer enn noen gang.

 

Målet mitt er 72 kg - jeg er 167 cm og synes det selv om jeg ikke vil være noen sulfide da heller - så er det en vekt jeg kan trives med.

 

På mandag veide jeg 85 kg, så det går jo ikke akkurat rasende fort det her.

 

Er veldig glad i å gå på ski, men nå er jo snøen blitt borte igjen. Det kan jeg ikke like. Så da må jeg vel bli flinkere til å gå turer osv. så får vi se hva det ender opp med.

 

Veiedagen min er på mandager. Så får vi se om jeg klarer å krype ned noen hundre gram denne uken også :)

 

Ønsker dere en fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

1.etappe

 

Jeg datt nesten litt av her. Ikke så veldig mye i henhold til vekta, heldigvis, men å skrive her inne.

Jeg fikk noen travle dager og rakk ikke skrive noenting og plutselig var det gått en måned :mellow:

 

Men nå er det vinterferie på skolen og da er det litt roligere. Jeg skal på jobb noen timer i dag og jobbe med elevsamtale-forberedelser, men da sitter jeg helt alene i fred og ro og får forhåpentligvis gjort mye. Samtalene starter etter påske, men forberedelsene tar fryktelig mye tid og neste uke får jeg det travelt.

Da er det NM janitsjar, hvor korpset mitt spiller I 1.divisjon, og da er det øving de fleste dagene før selve konkurransen på fredag. Denne uken er det øving og dag, på fredag og lørdag (hele dagen) og Regionkonkurranse på Lillestrøm på søndag.

Så det er vel investert tid og bruke litt av avspaseringsdagene på jobb.

 

Det er vel neppe så mange andre yrker som bruker avspaseringsdagene til å komme a jour på jobb, men det er mange lærere som gjør det.

 

Vekta har ikke gått ned den siste måneden, men den har heller ikke gått opp og det er jeg veldig glad for. I dag viste den 77,2 og midjen var 90,5 og det er mindre enn ved start i januar :rolleyes:

Satser på fornuftig inntak av mat denne uken og mer bevegelse enn de siste ukene og regner da med å komme på 76-tallet I løpet av uken. Da er jeg ca halvveis inn i første etappe. Håper jeg kan starte 2.etappe i mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...