Gå til innhold

Tuvas vektnedgang - dagbok


Anbefalte innlegg

Jeg får se hvordan det går.

Overlevde egentlig første dagen fint.

Det var smoothie til frokost, eple til mellommåltid, salat til lunsj, kyllingsuppe til middag, og en gresk yoghurt til kvelds.

 

Så får jeg se om jeg klarer å være fokusert et par uker frem, så vekta gjør et lite hopp ned, og jeg kan fortsette der jeg slapp i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å komme med årets mål:

 

Delmål 1 - 83 kilo - innen påsken

Delmål 2 - 80 kilo - innen 17 mai

Delmål 3 - 77 kilo - innen 1 juli

Delmål 4 - 75 kilo - innen 1 september

Delmål 5 - 70 kilo - innen nyttårsaften

 

Det er jo like hårete og vanskelig som i fjor, men skal man oppnå store endringer må man ha tro på store mål.

Og når man deler det opp på antall kilo pr mnd, så skal det jo gå. Men det krever fokus!

Og målene kan endres underveis. Hovedmålet må være å endelig komme under 80kilo. Det skal jeg klare dette året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag uke 1 (kaller det det siden jeg startet litt på start igjen på mandag): 88,1 kilo. Ned 2,2 kilo siden mandag!! (nå har jo vekta gjort et sprett opp, og skjønner at det er derfor det spretter nedover også, men glad for det)

 

Jeg har herved klokketro på disse 1200kcal, og at dette klarer jeg i en stund til. Jeg har ikke trent en dag da, men det viser jo at det er kostholdet som betyr 80% av vektnedgangen. Jeg tenker jeg skal komme igang med treningen også til uka, etter to ukers opphold.

 

Jeg er jo ganske sulten, særlig mellom lunsj og middag, og veldig fysen på kveldene. Men det er stålvilje akkurat nå, men ser at det er her det fort kan smelle litt, så får justere litt etterhvert så jeg har gode alternativer på mellommåltider jeg kan ta da.

 

nå er det helg, og jeg har tenkt til å spise det samme som jeg har gjort hele uka. tidligere har jeg latt helg være helg, men da spiser jeg jo nesten like mye til frokost som en hel dagsrasjon eller :)/>

 

GOD HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt uke "2": 86,9!

 

Det føles som jeg har funnet en formel som funker så bra.

Nesten så jeg ikke tror det selv, og bare venter på at at vekta skal hoppe opp til 90 igjen.

 

Men jeg fortsetter i samme spor, og henger på så lenge dette funker.

 

Klar for helg, og ingen planer om utskeielser ðŸ‘ðŸ‘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var jeg fornøyd med helgen. Ganske sunne middager og kontrollerte utskeielser... Men igår var det kun en smoothie før skitur med familien, og ingenting jeg "kunne" spise med i nisten... så var ursulten og gikk på en liten smell da jeg kom hjem.

Så til neste gang... ta med en frukt eller en bar eller noe...

 

Føler meg oppblåst idag. kanskje drukket lite vann i helgen som gjør det? eller mer sukker og mel enn jeg pleier?

 

Ja ja, mandag og tilbake til hverdagen. Fremdeles veldig motivert.

Håper veldig å se 85 tallet denne uken, siden det har gått så innmari bra de andre ukene før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

har ikke vært så flink til å skrive i det siste. Ser jo ut som du Tuva har vært superflink - skikkelig imponert. Heia Tuva.

 

Må vel innrømme at jeg ikke har vært like flink. Blitt veldig mye jobbing, og da blir jeg ikke så flink i matveien, Har nok ikke gått ned noe mer ned, men har ikke veid meg har liksom ikke vært motivert til å se de dumme tallene. Blir vel ikke akkurat tynnere av det men ........

 

Nå er jeg på hytta og har ikke vekt her. Så jeg skal putte meg på vekta til mandag eller tirsdag tenker jeg. Håper på at litt lange skiturer og relativt fornuftig matinntak, gjør at vekta kanskje kan peke litt nedover.

 

Burde kanskje kjøre et par uker med ditt regime, for å få en kick-start. Må tenke litt på det der.

 

Lykke til videre alle sammen :)/>:rolleyes:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

har ikke vært så flink til å skrive i det siste. Ser jo ut som du Tuva har vært superflink - skikkelig imponert. Heia Tuva.

 

Må vel innrømme at jeg ikke har vært like flink. Blitt veldig mye jobbing, og da blir jeg ikke så flink i matveien, Har nok ikke gått ned noe mer ned, men har ikke veid meg har liksom ikke vært motivert til å se de dumme tallene. Blir vel ikke akkurat tynnere av det men ........

 

Nå er jeg på hytta og har ikke vekt her. Så jeg skal putte meg på vekta til mandag eller tirsdag tenker jeg. Håper på at litt lange skiturer og relativt fornuftig matinntak, gjør at vekta kanskje kan peke litt nedover.

 

Burde kanskje kjøre et par uker med ditt regime, for å få en kick-start. Må tenke litt på det der.

 

Lykke til videre alle sammen :)/>/>:rolleyes:/>/>

 

Hei krisan24,

 

kjenner meg så igjen med å stikke hodet i sanden når man vet man ikke har vært så flink man burde.

er der stadig vekk selv :)

Man blir ikke tynnere av det, og jo lenger man venter jo "verre" blir det. i hvert fall for meg.

Men det er behagelig med hodet i sanden da :) Ikke så slitsomt :)

 

Ha en nydelig vinterferie! Misunnelig her jeg sitter på jobb og ser på sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Da ble det en skitur på meg i dag også. Var egentlig en tung tur. Føler formen er langt unna det vanlige. Men det kommer seg vel etterhvert får man håpe.

 

Men i følge kaloritelleren så forbrant jeg ca. 1000 kcal, høres nå mye ut synes jeg men.........

 

Så da har jeg i løpet av 3 dager opparbeidet meg ca 12 trimpoeng. Ja, ikke så verst det da. Kan jo håpe at det hjelper litt på vekta, selv om kostholdet er det viktigste. Regner med å være på fjellet til lørdag, så da har jeg to turer til før jeg tutler meg hjemover. Hvis målet er minimum 8 trimpoeng til så må jeg vel si meg fornøyd,

 

Tusen takk for ønske om en fin ferie. Ordentlig deilig å kunne være mye ute og bruke kroppen litt. Håper dette gir meg god motivasjon til å fortsette, selv om det ikke er noe snø hjemme.

 

Så nå er jeg egentlig litt spent på om fornuftig matinntak og en del skigåing gjør at vekta kryper nedover. Er nå imponert over deg som holder så lavt kcalori inntak. Må bare ikke gå for lavt, for da har det jo en tendens til at kroppen går på sparebluss.

 

Lykke til videre alle som er inne her :-)

Hilsen fra fjellet :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne uken har ikke vært særlig bra, og jeg har ikke veid meg idag.

De siste dagene har jeg kjent på utsult, og kjesset på alt av usunn mat.

Det er vel i sånne tider man skal kjenne på viljestyrke av stål og stå han av... men det har ikke jeg gjort... så en liten smell herfra.

 

Men så lenge man erkjenner at man har hatt en smell, og rister det av seg og kommer seg på hesten igjen så er det ikke så mye å frykte. Men ser ikke 85 tallet denne uken...

men nye muligheter neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tuva

Du må ikke gi deg, men kanskje du må revurdere det ekstreme regimet med 1200 kcal og gå tilbake litt mer overkommerlig som f.eks. 1600 kcal og litt trening attåt. Tror kanskje kroppen sier i fra at den ikke vil sulte lenger. Men dette er jo du som må finne ut av, bare en liten tanke her fra fjellet.

 

Jeg har fått tatt meg nok en skitur i dag. Men ser det er vanskelig å holde seg på inntak på 1600 kcal som planen er. Er litt usikker på om det er helt greit å gå opp i kalorier når forbruket er høyt. Jeg har en app på mobilen som heter lifesum, som gir meg beskjed om netto inntak på ca. 1400 kalorier. Så med min skitur i dag kunne jeg egentlig puttet i meg 2400 kalorier. Det har jeg ikke gjort, men har nok havnet på ca 1900 kalorier. Er det noen som har noen formeninger om dette? Men det vil jo også si at hvis jeg ikke trener en dag må inntaket være på kun 1400 kalorier.

 

 

Tuva håper motivasjonen kommer tilbake og så plutselig så er du nede på 84,9 kg :)/>:P/>:D/>

 

Ha en strålende fredag alle sammen :)/>:)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå ble det en pause her fra meg, både for logging OG for slanking.

Plutselig kjøpte vi hus, og solgte hus... Og i det er det masse pakking, ryddig, fiksing og faksing...så ikke fokus på trening eller mat.

Jeg veide meg idag. Har noen dager kjent på følelsen av å være stappa.

Spist latterlig billig smågodt, og enkle kaloririke middager osv.

 

Faktisk var ikke vekta så ille som jeg trodde. grunnen er nok at det har ikke gått sååå lang tid, så nå når man skamfull kryper tilbake, misliker hva jeg gjør med kroppen, og savner rutinene og en slankere og ikke så stappa kropp, så tror jeg faktisk dette skal gå bra.

 

Ved at man erkjenner at jeg er på feil spor og ikke liker dette sporet, snur og kommer meg på track før det går helt uttafor, så er det lett å korrigere. Jeg tror dette er viktig!

Viktig at det skjer ting i livet som gjør at den opprinnelige planen blir satt til side, men at man klarer å komme seg tilbake igjen. Og jo flinkere man blir til å komme seg på sporet raskt etter en "smell", jo mindre farlig blir "smellen".

 

Jeg kaller det "smell" - fordi det er jo ikke en virkelig smell. jeg har med viten og vilje prioritert annerledes i noen uker nå. Jeg vet hva jeg har spist og hva det gjør med kroppen min. Så dette er helt selvforskyldt. Og jeg gidder ikke gi meg selv dårlig samvittighet engang. Akkurat nå ble det mye annet i hodet her, og det ble valgt enkle løsninger, og etter en lang dag med sjauing så har det vært digg med godteri...

 

Men nå har jeg vært uggen av for mye usunn mat. jeg har lengtet tilbake til sunnere valg. Så nå gikk jeg på vekten, så ett tall, forholder meg til det, og tenker at selv om det er påske har jeg tydeligvis kost meg nok allerede. Så denne påsken har jeg tenkt til å benytte til å endelig få trent litt igjen, ha god tid til å lage sunne gode frokoster og lunsjer og middager. Og la smågodtet ligge...

 

fordi jeg fortjener det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har oppdatert excelark og planer for jobb mot sommeren.

Denne dama har nemlig en haug med skjemaer og sånn for å planlegge nedgangen. Heheheh viktig med planlegging, og irriterende når jeg ikke følger planen for da må jo alle ark redigeres.

 

Vet ikke helt vekta idag, men ligger på ca 88 tror jeg.

 

Innen 17 mai - 85 kilo

Innen 1 juli - 80 kilo

Innen 1 september - 75 kilo

innen 1 januar - 70 kilo

 

Planen er å nå 85 kilo raskt med 1200kcal-regimet jeg kjørte før påske, og har troen på at det skal jeg klare raskt. Etter det er det å spise litt mer kcal, men IKKE gå på en smell slik at jeg klarer nå 80 kilo innen sommeren.

Vi overtar huset ca 1 juni, og jeg føler at nytt hus på nytt sted, det fortjener ny vekt :) så får vi se om dette går.

 

Syns jeg STADIG må redigere på planene, for det skjer jo alltid noe.

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Long time, no see.

Var litt usikker på om jeg skulle skrive her igjen, etter veldig ustabil 2016 der vekt og sunn mat har vært ekstremt av og på. Ser at jeg til stadighet syns jeg "fortjener" usunn mat og unnskylder meg for dårlige vaner og at alt som skjer her i verden og i livet gjør ting vanskelig.

Og sånn er det altså blitt.

Men etter ett turbulent år med flytting og mye unntakstilstand, er ting nå roligere og jeg vil ikke gi opp.

Vekta er tilbake på 90 kilo (!) og det må igjen gjøres den samme jobben som jeg gjorde i fjor. Det er jo helt ille i grunn, men sånn er det nå bare.

 

Jeg har meldt meg inn i Improving Lives. Var medlem der i fjor også, men da det begynte å hangle med forholdet osv mistet jeg fokus. Det er ganske strengt regime, og veldig tung trening, men veldig bra starte for å få motivasjonen og komme i gang igjen.

Jeg leser dagboken min og ser at jeg gang på gang setter opp mål for når jeg skal veie 85 kilo og når jeg er i mål. Og jeg ser jo at det fungerer ikke å bare si det, her må det jo jobbes også. og ikke minst, ikke gi opp! for da må jo man gjøre jobben på nytt og på nytt og på nytt. Utrolig frustrerende.

Merker nå, at jeg liker så godt å være sunn og ta sunne valg, jeg gjør jo det. Jeg liker IKKE når jeg føler at jeg eser utover og magen henger over bukselinningen. Så da burde det jo være enkelt... jeg vet hva som skal til, jeg liker meg selv når jeg er flink, og liker ikke hvordan jeg er når jeg gir opp. Så hvorfor fungerer det ikke i lengden, hvorfor gir jeg opp?

 

Med Improving Lives er det ikke kaloritelling. Det er å spise ja-mat, spise når man er sulten. Tenker at det er kanskje lettere enn å hele tiden telle kalorier. Det er lite karbohydrater og lite fett, så må jo justere det mer etter hvert. Dette er et 8 ukers kurs, jeg tar med meg all motivasjon og trening jeg får, og tenker at nå har jeg god tid før neste sommer.

 

pt jobber jeg ikke, så lettere å få trent på dagtid, benytte seg av fine dager og fint vær, og lettere å planlegge måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å ha fått styrkeprogram og være tilbake med styrketrening. I dag er jeg superstøl i rumpa, men det er jo så digg. Har fått laget meg et treningsrom i nytt hus også. Ikke like fint som i gamlehuset, men det fungerer. Mye lettere å gå ned å ta en økt enn å måtte reise av gårde.

For da kan man lettere tenke at jeg tar en liten halvtime... men når man er i gang, blir det som regel mer enn det. Egentlig står det bakkeintervaller på programmet i dag. Jeg tenker at det skal bli vondt, og holder da muligheten oppe for enten rolig jogg eller flate intervaller. Ser an litt.

Men trening blir det.

 

Matmessig har jeg fått mange gode oppskrifter og tips, så det er jo så mye god mat man kan velge i. Ser jo at det er en fordel å være hjemme og kunne kokkelere med god tid. Ikke alltid det er like enkelt. Men i fjor var jeg god på å lage salater osv som jeg tok med meg, det tok jo ikke all verden av tid, og gjorde det så mye enklere å følge planen.

 

Siden jeg nettopp har begynt igjen, gruer jeg meg litt til tiden vi har foran oss. Jeg rett og slett ELSKER julen og førjulen. Elsker å bake og pynte og alt som har med julen å gjøre.

Men jeg får tenke at jeg kan jo gjøre alt det samme fremdeles, jeg trenger jo bare ikke spise alt sammen selv :)

 

Det er litt tungt å lese dagboken min. Jeg ser jo at jeg hadde så masse motivasjon og ståpåvilje, også veier jeg like mye nesten igjen etter så lang tid. Tenker at tenk om jeg hadde klart å stå på videre da det ble litt tøft, så hadde jeg veid under 80 kilo nå. Det er jo dette som er viktig hvis jeg har tenkt å få dette til, jeg kan ikke gi meg. Ellers blir dette en evigvarende dagbok.

Går fra 90 til 85, så opp til 90 igjen.

Så jeg tror jeg må få meg en mental plan på hva jeg skal gjøre neste gang det butter på, neste gang det blir vanskelig. For det kommer jo til å skje. Garantert.

Men det er da man likevel må holde på de gode valgene.

Må jobbe med det.

Så jeg er forberedt når det skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen,

 

ser at jeg minker i cm selv om vekta ikke hopper nedover som jeg skulle ønske. Men tallet på vekta betyr jo egentlig INGENTING. Det er jo hvordan kroppen ser ut og oppfører seg som jeg skal leve med og som andre ser. Så så lenge jeg krymper, er jeg motivert og jobber på.

Så tenker jeg at om man holder motivasjonen oppe og fortsetter så vil plutselig vekta også gi etter.

 

I dag er det egentlig skoledag på meg, men jeg har fått ett eller annet med øyet, så det bare renner og renner. Veldig slitsomt å sitte foran pcen kjenner jeg... slitsomt å være ute også i dagslys. Satt på julemusikk på ørene, og nyter synet av all den fine hvite snøen som har kommet her. Vi er heldige som bor i et så vakkert land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var betennelse på øyet, så fått medisiner for det nå. Men merker at formen er litt laber, og orker ikke trening pt.

Det er igrunn litt dumt, for følte at jeg var innmari godt inni treningsprogrammet mitt, og der sto det styrketrening i går og intervaller i dag... så to treningsøkter bak allerede.

Får se om det føles bedre i morgen, så jeg kan ta begge deler da...

 

Merker litt på motivasjonen, og det er det jeg må skrive om nå. Denne merkelige motivasjonen.

Hva er det egentlig jeg vil? Jeg vil være slankere! Det er derfor jeg har denne tydeligvis evigvarende dagboka her inne. Det er derfor jeg er så oppgitt over at jeg ga opp i fjor da jeg var så innmari godt inne på riktig spor. Jeg vil også være lat, spise snop og syns litt synd på meg selv.

Er det tema å gi seg nå da, i uke 4 av nytt program? Er ikke det! Absolutt ikke!

Er det sånn at jeg føler meg bedre av å ligge på sofaen og spise snop? kanskje akkurat der og da, men bare oppgitthet og taperfølelse etterpå.

For hva skjer hvis jeg gir meg? Blir dvaskere og surere og mindre fornøyd, + at jeg vil jo ned i vekt, så da må jeg begynne på nytt igjen...igjen...igjen...

Maten en 80% og trening 20%, så to dager uten trening betyr ikke hele opplegget i vasken. Spis bra, og tren når kroppen orker. Drit i hvilke dager du har "mistet" og ta programmet som er for den dagen du er på når du trener.

 

Litt schizofren eller no? Greit å kunne være sin egen PT. Og noen ganger funker nettopp det. Skriv ned det du tenker, argumenter for og imot, se hva du skriver, så vet du svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tuva76 :)

Du er ikke alene om og være ute av tråden for så og komme tilbake,bra vi har funnet veien tilbake :).

Har lest kjapt igjennom det du har skrevet her inne,skal ta meg bedre tid og lese

på nytt senere.Du analyserer så bra ang. motivasjon,mye også jeg kan lære av det

du skriver.

Jeg var så flink i fjord vår,gikk ned ca.6-7kg da,så ble det for liten tid til meg og mitt og kiloene kom sakte,men sikkert på igjen :(.

Nå har jeg gått ned 2,9kg. siden 22.september,ikke gått så veldig fort,men det går riktig vei :).

God bedring med øynene og lykke til videre :).

Jeg har også laget trimrom i kjelleren,lettvint,men nå skal jeg ut og gå på vinterføre :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

*pooof* ute og inne igjen...

 

Tja hva skal jeg si. Det gikk ganske bra med Improving Lives, på en måte. Likte jo både treningen og maten. MEN det ble innmari mye styr, og når eksamen nærmet seg og det ikke ble tid til trening, og jeg MÅTTE ha sukker for å orke å lese... Ja da gikk det jo drit da.

 

Så har jeg begynt i jobb, og kjenner på STRESS. alene med to unger, aktiviteter og alt som hører til stjeler alt overskudd. Så da syns jeg rett og slett jeg fortjente å dø på sofaen når ungene var i seng.

 

Men heldigvis (på en måte) klarer jeg å ta meg i ørene. Jeg MÅ jo det, for jeg ser jo på speilbildet og vekta og klærne at det går bare ikke. Det går ikke an å gi opp. Så nå er det hjemmelaget salat eller middagsrester på jobben, og en liten økt nede etter at ungene er i seng.

 

Nå som det går mot vår og varmere vær vil jeg jo være lettere og mer fornøyd med meg selv

 

Ligger på 1200-1300kcal i en periode nå i starten for å komme litt igang, så får vi se hvor lenge det varer denne gangen. Måtte det vare evig... for det er jo det det må. Kan ikke gi opp hele tiden .

 

Takk for melding Suzzie! Håper det går bra med deg! Jeg skal få lest og kommentert inne på din tråd imorgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag, og fire dager på litt streng diett og kaloritelling. Det går fint, og jeg ser jo at vekta liker denne maten og at det kryper nedover. Nå er det snart helg, og da får man være litt streng. Passe på å få trent litt og kost seg med andre ting enn mat og snop.

Da blir det langt mye gøyere å veie seg på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing idag var greit nok, selv om det kunne vært bedre helg matmessig.

Vært aktiv både med unger og gått turer på egenhånd, men synder på matfronten.

Dette med å kose seg en kveld burde fungere bedre.

Likevel er jeg fornøyd, og målebåndet viste flere cm borte, og vekta var 1,5kg lavere.

Idag er det mandag og jeg er tilbake i rutinene. Så nå blir det fire flinke dager (håper jeg), så satser jeg på en bedre helg neste helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er ille når delmålene fremdeles er de samme, og årene går uten at noe skjer.

Nå har jeg valgt å gå på en delvis shakediett fra Allevo. Det betyr shake til frokost og lunsj,frukt og bar til mellommåltid, sunn middag og en yoghurt eller shake eller smoothie til kvelds. Egentlig tenker jeg at jeg kunne spist istedet for shakene, fordi jeg ser at daglig kaloriinntak ligger på ca 1300kcal. Det er jo lite, men jeg har jo ligget på det tidligere men med mat.

Fordelen er alle disse skjulte kaloriene som man så lett får i seg ellers, ihvertfall jeg.

Nå vet jeg at det er 116kcal til frokost og lunsj, baren har 99kcal, eple har ca 120kcal og yoghurten ca 200kcal. I tillegg kommer det litt kaffelatte, ca 150kcal. Så da er det middagen som utgjør om jeg ender på 1000 eller 1300. Jeg kjenner jo veldig at middagen er virkelig dagens høydepunkt, og jeg er veldig sulten i løpet av dagen. Dette hadde fungert supert hadde jeg klart det samme i helgene. men det er litt verre.

Men jeg er på andre uka nå og jeg går jo litt ned, så satser jeg på å være under 90 kilo igjen snart, helst nærmere 85 så jeg kan fortsette der jeg slapp en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...