Gå til innhold

Sakte, men sikkert


Anbefalte innlegg

Om det er en seier eller et nederlag at jeg ikke har vært innlogga på GR på noen år vet jeg ikke. Men at jeg nå setter i gang igjen, inne på ned 20-30 kg, føles mest som et nederlag. Fra vondt til verre, kan man si. Likevel er det jo en stor seier at jeg gjør noen famlende små grep for å bygge motivasjon slik at kropp og helse kan få bedre vilkår framover. Dette første innlegget blir veeeeldig langt, for her kommer nemlig planen for hele året!

 

Tre stikkord for 2016: Mat, mosjon og meditasjon.

 

I dette legger jeg: MAT: Planlegging, innkjøp, tilberedning, registrering....og spising, så klart! MOSJON: All slags fysisk aktivitet, som etter hvert skal inkludere styrketrening og kondisjonstrening i tillegg til hverdagsbevegelse og rusleturer. MEDITASJON: Ren meditasjon, drømmearbeid, mental trening og oppmerksom tilstedeværelse.

 

Første veiedag var 4. januar, da veide jeg 90,4 kg. Uka etter var jeg nede i 89,3. Status i dag er 90,3. Målvekt er 60-65 kg. Jeg er 165 cm. og fyller 47 år i år.

 

JANUAR: Fokus på å unngå tilsatt sukker i maten. Lørdag kun på lørdag... Finne rutiner for planlegging og gjennomføring av innkjøp. Starte opp registrering av mat, følge meny 1 (1300 kcal/dag).Starte trim 1 g/uke. Starte regelmessig meditasjon. Fokus på drømmearbeid. Vektmål: 87 kg.

 

FEBRUAR: Følge matplan og registrering. Fokus på væskeinntak og variasjon i kosten. Oppstart styrketrening 2 g/uke, fortsette trim (kondisjon) 1g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Tid for egenpleie! Vektmål: 82 kg

 

MARS: Følge mat- og treningsplan. Komme i gang med daglig trim 30 min i valgfritt tempo, helst utendørs, på dager uten organisert trening. Fokus på meditasjon og indre fred. Rydde i klær. Vektmål: 77 kg.

 

APRIL: Følge mat- og treningsplan. Fortsette med daglig trim 30 min i valgfritt tempo, helst utendørs, på dager uten organisert trening. Starte mer planmessig kondisjonstrening gå/jogg. Fokus på meditasjon og indre fred. Gi bort klær som er for store, pakke ut klær som har ligget på vent... Målvekt: 73 kg

 

MAI: Følge mat- og utvidet treningsplan. Sjekke om det trengs justeringer i matplanen. Kondisjonsmål: Jogge 15 min sammenhengende. Fokus på meditasjon og indre fred. Innkjøp av et par nye antrekk. Målvekt: 69 kg

 

JUNI: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende. Fokus på meditasjon og indre fred. Nye planter på verandaen! Målvekt: 66 kg

 

JULI: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Ferietur??? Målvekt: 64 kg

 

AUGUST: Følge mat- og utvidet treningsplan. Sjekke om det trengs justeringer i matplanen. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Innkjøp av et par nye antrekk. Målvekt: 63 kg

 

SEPTEMBER: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Målvekt: 62 kg

 

OKTOBER: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Målvekt: 61 kg

 

NOVEMBER: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Målvekt: 60 kg

 

DESEMBER: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Målvekt: 60 kg - ALTSÅ HOLDE VEKTEN :D/>

 

 

Delmål 1: 82 kg ca 1. mars

Delmål 2: 77 kg ca 1. april

Delmål 3: 69 kg ca 1. juni

Delmål 4: 64 kg ca 1. august

Delmål 5: 60 kg ca 1. november

 

MÅL: fortsatt 60 kg 31.12.16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trim på en mandag er veldig lurt - da føler jeg meg ekstra flink, som er i gang med å gjøre bra ting for meg selv allerede! Trimmen jeg var på er bevegelse til musikk; en fin kombinasjon av styrke, kondisjon, bevegelighet og balanse. Det var en så god opplevelse og følelse av mestring og glede i går, at jeg vurderer å ta ei økt på treningssenteret denne uka også. Der har jeg ikke vært på snart et år... Om jeg kommer i gang der denne uka, ligger jeg godt foran skjema når det gjelder trim-plan, og det kan jo komme godt med.

 

Matmessig vil jeg holde meg til å unngå tilsatt sukker, spise reduserte (Dvs tilpasset vektnedgang) porsjoner mat og spe på med pulvershakes. Sistnevnte er jo svært omdiskutert, og jeg har ingen stor tro på dette som langsiktig løsning - men her og nå bruker jeg det i stedet for usunne løsninger som kjeks eller sjokolade, når jeg egentlig burde spise et balansert mellommåltid, noe jeg altså ikke fikser så bra for tida. Middagsmat er det jeg liker best, så det er her jeg vil holde fokus - få til gode og varierte middager og spise riktig mengde i sakte tempo... Frukt - og særlig grønnsaker - har jeg tenkt å fråtse i uten skam. Det vil jo uansett være mange ganger bedre enn tilsvarende fråtsing i søtsaker og potetgull! Mandler, nøtter og rosiner blir (litt for ofte?) brukt som hverdagsknask.

 

I dag tidlig tok jeg meg tid til å ta alle mål - midjemålet er ikke så aller verst (jeg måler på det snaleste), men omkretsen på lårene er formidabel og ganske skremmende! Like mye som mitt ideelle midjemål og vel så det... Hmmm... slik er det i dag. Om noen uker har kanskje målene krympet litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PippiLotta:-)

Heisann, her er ei til omtrent i samme båt :-)

 

Du har jammen laget en fin plan med målbare mål for hver måned - det må være lov å kopiere både ide og innhold.. ? Jeg ser vi er ganske like, både i alder, startvekt og høyde, selv om mål og middel er litt ulikt :) Likevel, jeg kommer nok til å kikke inn om å følge med deg B) .

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vivaebella!!

Det var lenge siden det.... Jeg hadde siste innlegget i mai -14 tror jeg at jeg fant ut. Så sitter jeg nå på nattevakt og klikka på en lenke til GR. Det var ikke planlagt i det hele tatt, men så tenkte jeg å lete etter de gamle gode og fant deg!

Her har det skjedd MYE siden sist... Samlivsbrudd, sammenbrudd, huskjøp, ny kjæreste med mer.... Og et par fem kilo pluss :angry:. Men sånn er det nå engang. Bare en ting å gjøre med det, nemlig å ta seg selv i nakken. Og akkurat det sitter litt lang inne... Men jeg tenker at det hadde vært kjekt, så jeg venter bare på at en enorm motivasjon og stålvilje skal komme og erobre meg :D. Den som lever får se!

Det ser ut til at du har funnet noe liknende og har lagt en flott fremdriftsplan for 2016. Masse lykke til!! Jeg kan ikke love at jeg kommer til å være innom her hver dag, men kanskje jeg kan finne litt motivasjon i å se at andre lykkes.

Jeg ønsker deg masse lykke til med prosjektet ditt!

Stor klem fra Panki :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, her er ei til omtrent i samme båt :-)

 

Du har jammen laget en fin plan med målbare mål for hver måned - det må være lov å kopiere både ide og innhold.. ? Jeg ser vi er ganske like, både i alder, startvekt og høyde, selv om mål og middel er litt ulikt :)/> Likevel, jeg kommer nok til å kikke inn om å følge med deg B)/> .

 

Lykke til videre!

 

Så hyggelig med besøk av ei "ny" (for meg) her inne :-) Bare kopier alt du vil, og skriv gjerne her inne også, om hvordan det går med deg og hvordan du jobber. For min del har dagene bare flydd, så jeg får lage et lite oppsummeringsinnlegg etterpå. Lykke til med dine mål, og midler ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vivaebella!!

Det var lenge siden det.... Jeg hadde siste innlegget i mai -14 tror jeg at jeg fant ut. Så sitter jeg nå på nattevakt og klikka på en lenke til GR. Det var ikke planlagt i det hele tatt, men så tenkte jeg å lete etter de gamle gode og fant deg!

Her har det skjedd MYE siden sist... Samlivsbrudd, sammenbrudd, huskjøp, ny kjæreste med mer.... Og et par fem kilo pluss :angry:/>. Men sånn er det nå engang. Bare en ting å gjøre med det, nemlig å ta seg selv i nakken. Og akkurat det sitter litt lang inne... Men jeg tenker at det hadde vært kjekt, så jeg venter bare på at en enorm motivasjon og stålvilje skal komme og erobre meg :D/>. Den som lever får se!

Det ser ut til at du har funnet noe liknende og har lagt en flott fremdriftsplan for 2016. Masse lykke til!! Jeg kan ikke love at jeg kommer til å være innom her hver dag, men kanskje jeg kan finne litt motivasjon i å se at andre lykkes.

Jeg ønsker deg masse lykke til med prosjektet ditt!

Stor klem fra Panki :D/>

 

Så moro å "se" deg her, Panki!!! Ja, litt av hvert skjer jo i livet, og det er vel kanskje det som er meninga... gjøre seg erfaringer, utvikle seg gjennom å møte motstand og reise seg igjen. Blant annet. Jeg bor nå alene med min datter, og har også hatt en del å ordne opp i, inkludert renovasjon av ny (gammel) leilighet. Energien har ikke helt vendt tilbake etter et ganske så krevende år. Jeg må innrømme at misnøyen foreløpig er større enn motivasjonen for meg, men jeg jobber med å gi meg selv overkommelige mål i hverdagen, og mentale klapp på skuldra når jeg klarer å være grei mot meg sjøl. Titt gjerne innom igjen - jeg skal sjekke om jeg finner en egen tråd fra deg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips, så var det tirsdag og ei ny uke er godt i gang. I går ble det trim som gjorde meg aldeles rødsprengt i toppen, og som kjentes godt i hele kroppen! Jeg kjenner jo at det gjør meg godt, og tenkte på vei hjem (som jeg også gjorde forrige uke) at det bør jo gå greit å få inn ei økt til i løpet av uka...? Men så daler motivasjonen kraftig ettersom dagene går... Nå er det jo først i februar trimøkt nr. to skal på plass, så jeg behøver ikke å ta sorgene på forskudd. Det er snakk om å bestemme seg, og følge opp - og dette skal altså på plass i februar. Som er kun få dager fram i tid :blink:

 

Jeg var på vekta i går, og der var det en ørliten nedgang. Med dette tempoet er det selvsagt utopisk å nå målet 1. mars (82 kg) - men jeg satser friskt på at grunnlaget jeg legger nå, med "lørdag en dag i uka", mindre porsjoner og fokus på grønnsaker og sunnest mulige valg skal gi ønsket resultat - SNART.

 

Systematisk registrering av mat har jeg ikke satt i gang med, men skal inn og registrere nå for å sjekke hvordan jeg ligger an med kaloriinntak etter dagens måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen var fylt av ulike gjøremål, og det var ikke mye rom for refleksjon og planlegging av veien framover på mat/innkjøpsfronten. Men i kveld skaper jeg dette rommet - det holder jo ikke med en god plan (jfr første innlegg i tråden) om jeg ikke følger den :P/>

 

Jeg har lagt inn måltidene mine både i går og i dag, og ser at det er en del å gå på når det gjelder nettopp det med planlegging og gjennomføring. At det er mer fornuftig med fast føde enn shakes er det ingen tvil om, særlig med tanke på at man får mye mer "moro" for kaloriene ved å spise f.eks. noen knekkebrød med godt pålegg enn å slurpe i seg 250 kcal som ikke gir noen opplevelse av å ha spist i det hele tatt. Like fullt vil jeg tære på den pulverpakka jeg har i tilfeller der alternativet enten er ingen mat (fordi det er for travelt))eller enda verre; å ta en sjokolade fordi "jeg hadde ikke noe annet"...

 

Selv om jeg ikke har tenkt å begynne med veiing og av absolutt alt hele tiden, er det nødvendig med litt bedre kontroll. Matglede er et viktig stikkord for meg. Sammen med en ukeplan for middager, f.eks, vil jo mye av målet for januar være nådd. Kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag fikk jeg en skikkelig kilevink i ryggen - skulle løfte ei avis og dermed var det gjort! En veldig tydelig melding fra kroppen om at jeg ikke har tatt godt nok vare på den. Visste jo det... nå er motivasjonen til å komme i form og forebygge vondter og skader i alle fall på plass. I går klarte jeg å få på sokker OG sko, så da blir det jo bedre mulighet for bevegelse (som kjent den beste medisin for ryggvondt). Så da ble det en forsiktig, vaggende tur på 30 min, en trasé som normalt tar 15 min. Det GÅR framover! I dag klarte jeg å få fram vekta (står under en kommode; meget lite ryggdekning plassering!) og den viste 88.8. Så får. I se på mandag igjen - det er offisiell veiedag. 82 kg 1. Mars er fortsatt utopisk, ja. Må nok justere målene litt :P

 

Det kan godt hende det endelige målet må justeres også - for meg er målet en sterk, nett kropp, str 36-38, og om den veier 60 eller 65 kg er ikke viktig. Men de første månedene er vekta også et greit mål, for det sier seg selv at det er en god del kg (les: fett!) som må vekk før en sterk og nett kropp kan komme til syne :D

 

Ha en finfin onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandager er liksom litt tyngre enn andre dager - og dette kan bevises... det er bare å gå på vekta, så er nederlaget et faktum. I dag viste den 89,6. På onsdag viste den 88,8. Jeg har går og gått for å få orden på ryggen, og middagene har bestått av fisk og grønnsaker 3 av 4 dager. Likevel endte det slik. Så den solide middagen med dessert på fredag, og lørdagskosen dagen etter, har satt sine spor! Vurderer på nytt om jeg bør ha veiedag på onsdager, når kroppen er i mer normalt gjenge. I det lange løp har det selvsagt ikke noe å si, men en psykisk nedtur mandag morgen er jo ikke den beste måten å starte ei ny uke på :angry:

 

Denne uka er planen å starte opp med styrketrening hjemme. Jeg vet det er viljen det står på. Må si til meg selv "berre gjer det!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...