Gå til innhold

Aktiv slanketråd


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

 

Jeg er en 31 år gammel småbarnsmamma som er lei av å være jojo-slanker, og lei av å være overvektig. :angry:

 

Da jeg stod der på julaften og bare gravidekjolen min passet så bestemte jeg meg for at dette vil jeg ikke lenger. Jeg sa til meg selv at neste julaften vil jeg veie 20 kilo mindre. Jeg hater å stå forran klesskapet og vite at det bare er ca 10% av innholdet som passer meg. Jeg hater at det bare er joggebukser og gravidebuksene min som passer til meg nå. Og jeg hater å se meg i speilet og bli deppa fordi jeg er så feit. :(

 

Jeg har prøvd å henge meg på diverse tråder her ikke, men de synes bare å dø ut etter kort tid. Så derfor starter jeg min egen, og denne kommer ikke til å dø ut. Hvis det er noen andre som føler for å henge seg på så er de hjertelig velkommen til det. For det er vel nettop det man søker i et forum så dette. En vektnedgang er alltid lettere å gjennomføre når man ikke står der helt alene. Da har man noen som kan støtte opp hvis det går skeis, og noen som kan heie og glede seg med en når det går bra.

 

Jeg har planer om å gjennomføre en langsiktig vektnedgang, på ca 0,4-0,5 kilo i uken. Da jeg veide meg etter julen viste vekten 98 kilo, og det er alt for mye for mine 173 cm. Til nå har jeg gått ned en kilo. Hadde litt problemer med å komme igang, men nå føler jeg at det begynner å nærme seg noe. Jeg har fast veiedag hver mandag, og er ganske så spent på resultatet imorgen. Synes jeg har vært flink denne uken, sånn bortsett fra lørdagen da jeg overspiste fullstendig på taco. Det er bare så altfor godt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det mandag og veiedag igjen. Og nok en gang fikk jeg et overraskende bra resultat. Vekten viste 96,4 kilo, alså en nedgang på 0,6 kilo. Det er jeg strålende fornøyd med :lol:

 

Så får vi se hvor flink jeg klarer å være idag. Minstemann i huset bestemte seg for at det holdt med 4 timers søvn på mor i natt og holdt leven fra ca kl 3 i natt. Han ligger fint i sengen sin og tar igjen søvnen nå, men jeg er så stresset at det ikke er sjans å få seg en blund.

 

Kjenner det er vanskelig å holde motivasjonen oppe, og spise sunt og fornuftig når man er så trøtt og sliten. Har mest lyst å sitter meg i sofaen forran tven, med et varmt teppe og en stor pose smågodt. Men vet det ikke hjelper stort, så får bli med tanken. Får vel bare komme meg gjennom dagen, og satse på en tidlig kveld. Og krysse fingrene for at han sover bedre i natt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stella_maris

Hei!

Jeg blir gjerne med på slankeprosjektet! Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg: 176 cm høy og 99.9 kg - når vekten nærmer seg tresifret er det definitivt på tide å gjøre noe. Jeg har lagt på meg nesten 40 kg på 9 år, gjennom to svangerskap og dertilhørende småbarnsperiode. Har gått ned litt før, men klarer ikke å holde vektnedgangen ved like - det sklir lett ut uten støtte. Hverdagen er travel, og jeg har ikke tid til å delta på kurs - men nå kan vi jo prøve å motivere hverandre her inne i steden ? :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei stella_maris, så fint du vil være med. Alltid gøyere når man er flere i samme situasjon. :D Jeg synes også det er noe herk at vekten nesten viser tre siffer. Det er bare så utrolig mye mer enn hva kroppen min liker.

 

Sist jeg var slank så veide jeg rundt 76 kilo, og jeg følte meg så utrolig mye bedre enn jeg gjør nå. Men det var før både graviditeter og småbarnsperiode som har lett for å gi noen kilo ekstra. <_<

 

Jeg savner så veldig å kunne sminke meg og kle meg til besøk eller sånn og faktisk føle meg fin når jeg ser meg i speilet. Nå blir det bare sånn at jeg ser på dobbelhaken i speilet og sukker. Eller det store magen som buler ut under klærne.

 

Å holde vekten er definitivt vanskelig, er jo derfor jeg har holdt på med slanking i åresvis. Klarer jo alltid å gå ned endel, men så sklir d ut og alt kommer rett tilbake, gjerne litt ekstra også.

 

Har du noen fast veiedag? Jeg har valgt mandagen for å prøve å ikke skeie så mye ut i helgen, til nå har det ikke funket så altforgodt, men satser på at det blir bedre etterhvert. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenkte jeg kanskje kunne hive meg med sammen med dere? 😉 Jeg har aldri skrevet på sånn her forum før så det er jo nytt for meg! Slanking er ingen nyhet 🙃 og tenker at nå er det på tide å ta kroppen på alvor. Jeg veide meg i går( veiedag) og vekten viste 100.5! Jeg er 163 på strømpelesten så nå er det på tide å ta kropp på alvor. Jeg er en skikkelig jojo slanker og har vel prøvd det meste..😌 Grete rodde er vel det eneste jeg vet har funket tidligere så da prøver jeg igjen. Har kun betalt for å kunne registrere på nett. Gått 3 kurs før så skal finne firem de gamle bøkene. Jeg er i allefall mamma til 2, en på 9 og en på 6. Da jeg ble gravid med første var jeg 76 og siden har bare vekten krøpet oppover. Jeg er en skikkelig periodetrener men synes trening er gøy bare jeg kommer meg ut av godstolen. Jeg hat en veldig stillesittende jobb så kjenner at kroppen har behov for trening og mosjon. Håper at det å følge denne tråden vil hjelpe meg å klare og holde kontinuitet og ikke miste motet og målet underveis 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Clarin, fint med flere. :) Jojo slanking er noe drit, man legger så mye innsats i å gå ned i vekt og så tuller man det bort igjen. Blir så frustrert av å tenke på hvor mange ganger jeg har gått ned i vekt og blitt slank og fin, og så har jeg bare tullet det vekk på å ligge på sofaen og spise dritt mat og snop. Er bare ikke verdt det. :angry:

 

Jeg synes grete roede er en genial måte å gå ned i vekt, for man kan spise normalt bare i mindre menger og trene. Akkurat treningen sliter jeg med for tiden. Det mangler igrunnen ikke på motivasjon eller lyst, for jeg er glad i å trene. Men mini her i huset krever så mye for tiden og tar alt overskuddet mitt. Så lenge han våkner om natten og grytidlig på morningen så kommer jeg til å prioritere søvn forran trening. Men det må snart bli bedre, for jeg er klar. B)

 

Hva ser dere andre på som drømmvekten og når ser dere for dere å oppnå denne?

Jeg har et veldig langsiktig mål denne gangen. Målet mitt er å veie ca 75 kilo, da vil jeg få en bmi på ca 25 som akkurat er på grensen til normalvektig. Er egentlig ikke så opptatt av bmi, men jeg følte meg slank og fin sist jeg veide 75 kg. Håper å gå ned ca 0,4-0,5 kg i uken når jeg kommer ordentlig i gang. Så da er jeg vel i mål neste vår/ sommer alt etter hvor flink jeg klarer å være. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis viser forskning at vektnedgang er 80 % mat og 20 % trening, så det er jo maten som er viktigst 😊 Med mange delmål på veien e nok håpet å til slutt ende på 70 kilo. Det var der jeg en gang var og savner den gode følelsen med å være komfortabel i egen kropp. Men der igjen er det ikke selve tallet som er det viktige for meg men følelsen. Om den følelsen kommer på 80 er jo det bare flott 😌 I kveld har kosen vært bær, vanilje kesam og litt raspet 70% sjokolade, sunt og godt 😄

  • Liker 1
  • Bra innlegg! 1
  • Dårlig innlegg 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men der igjen er det ikke selve tallet som er det viktige for meg men følelsen.

 

Enig med deg her, er definitivt det å føle seg vel i egen kropp som er det viktigste, vekten er kun et tall. Jeg har bare satt 75 som mål for å ha noe konkret å forhlde meg til, så får jeg se underveis. Veide 85 kilo nå før siste graviditet og da følte jeg meg ikke helt i mål, så vet jeg må lenger ned enn det.

 

Er heldigvis kostholdet som er viktigst ja, får trøste meg med det enn så lenge. Men gleder meg til å komme i gang med treningen igjen. En trent kropp ser jo ganske bra ut! :)

 

Bær, vaniljekesam og raspet sjokolade hørtes super godt ut, og så er det jo sunt i tillegg. Får kjøpe inn noe å ha på lager til en dag jeg blir snopesyk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge inn tickeren går du inn på min profil på toppen, derettter klikker du på rediger min profil, Der trykker du på Endre signatur i kolonnen til venstre og limer inn koden til grafen/charten.

 

Hvis du holder musen i ro over pluss og minustegnet så får du forklaringen. Har faktisk ikke lagt merke til det før du skrev om det nå. Men det virker som du kan gi positiv og negativ tilbakemelding på et innlegg. Du var visst ikke helt fornøyd med det du skrev. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge inn tickeren går du inn på min profil på toppen, derettter klikker du på rediger min profil, Der trykker du på Endre signatur i kolonnen til venstre og limer inn koden til grafen/charten.

 

Hvis du holder musen i ro over pluss og minustegnet så får du forklaringen. Har faktisk ikke lagt merke til det før du skrev om det nå. Men det virker som du kan gi positiv og negativ tilbakemelding på et innlegg. Du var visst ikke helt fornøyd med det du skrev. :P/>

 

Haha, ja sånn kan det gå. Takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stella_maris

Så flott at vi blir flere! Kjekkere da, - og kanskje lettere også, tenker jeg! Jeg har veiedag mandager. Jeg har også gått et Roede-kurs tidligere (på nett), og gikk ned 15 kg. Nå har 8 av dem kommet på igjen, og nå vil jeg gjerne ned igjen til en trivselsvekt hvor jeg kan finne klær som jeg liker å gå med - ikke bare klær jeg må velge fordi det tilfeldigvis var det butikken hadde som passet... :blink: Jeg har også begrenset med tid til trening, men har faktisk klart å trene ganske jevnlig de siste årene, fordi vi har kjøpt ellipsemaskin og ergometersykkel. Det er lettere å få til en kjapp halvtime hjemme, enn å måtte bruke tid på å komme seg til og fra treningssenter. Med full jobb og små barn strekker ikke tiden til ellers. Men jeg må innrømme at også treningen har sklidd litt ut siste året, så nå blir det skjerpings på det området også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stella_maris

Hoi! Og nå klarte jeg å få ticker også - takk for tipset! :P Jeg satser på å komme ned i normalvekt, Cikki (76 kg for min del, i følge BMI) - med mange delmål underveis ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo damer..

 

Plass til en gammel GR traver? Jeg har hatt noen runder med kurs opp igjennom åra jeg og. Startet denne omgangen med GR kurs 11 januar. Føler jeg er i en bra stim for tiden. Motivasjonen har så og si vært på topp hele tiden og det er jo en stor fordel. Egentlig så meldte jeg meg på kurs grunnet manglende motivasjon. Da vekta nærmet seg 110 fikk jeg nesten panikk. Føler jeg har klart å hente meg inn igjen i siste liten.

 

Jeg elsker tabeller og tall. Føler det motiverer. Nå vet ikke jeg hva dere har som ønsketap, men for meg så er 0,4 ganske realistisk. For moro skyld laget jeg en oversikt på de som er her på tråden, når vi er ferdige hvis vi taper 0,4kg pr uke. Håper ikke det gjorde noe.

 

  • Cikki: ferdig 6 mars 2017, 375 dager igjen som er 54 uker
  • stella maris: ferdig 17 april 2017, 417 dager som er 40 uker
  • kikk: ferdig 19 juni 2017, 480 dager som er 69 uker
    clarin: ferdig 7 august 2017, 529 dager som er 76 uker

 

Klarer vi fortere nedgang, blir vi jo tidligere ferdig. Ja, ja det sier seg selv da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være kikk, her har vi plass til alle. :D

 

Jeg håper også at alle som har blitt med her til nå holder seg aktive. Har sett så mange her på forumet som plutselig har forsvunnet uten en lyd. Jeg forstår godt at man kan gå på en smell og gjerne miste motivasjonen, men det er jo nettop derfor man har dette forumet. Så jeg håper alle her inne bruker forumet for det det er verdt, og søker støtte i alle oss andre hvis det skulle bli tøft underveis! ;)

 

Må også si at jeg liker den gjengen som er her inne nå, alle har et fornuftig forhold til drømmevekten sin, og ønsker et langsiktig og realistisk vekttap. Blir igrunnen litt stresset av de som ønsker å nesten bli undervektige og gå ned massevis av kilo på null komma niks. Ikke bare er det helt umulig, men det gjør hele prosessen mye tøffere.

 

Likte oversikten din kikk, tanken om å kunne være slank og fin neste sommer er veldig motiverende. Så får vi bare se om vi klarer å gjennomføre det. Vektnedgang er jo alltid komplisert, noen uker går man ned mye og andre uker stopper det plutselig helt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen

 

Jeg må nesten le jeg og. Litt av en lang slanke kur. Når jeg tenker over det er det ikke langt til 2017 hvis vi klarer 0,4. Husker mitt første Grete R kurs, det var i 1986. Det var min svigermor som holdt kurset. Jeg fatter ikke at det gikk an, men jeg gikk ned 18kg på det kurset, men de kom jo fort på igjen. Vi fikk dengangen beskjed om ikke å overstige 1200 kalorier. Da var det kun en meny. Jeg tror nesten at svigermor skremte meg ned i vekt, men søren jeg følte meg flott etterpå for jeg gikk ned mer etter endt kurs. Men det var da, nå er det nå som teller og de forbaska kg henger seg fast som igler.

 

Jeg vet hvordan det er etter en stund på forum sider. Man blir bare borte fordi man mister motivasjonen. Vet jo godt at det er da man skulle vært her, men det skjer jo ikke. Vi må gjøre noe med det.

Noen som har noen ideer om hvordan man kan få til det?

Selv går jeg på kurs. Føler det hjelper. Har gått på kurs flere ganger tidligere, men hoppet av da motivasjonen stoppet opp. Hva gikk galt? Etter mye gjennomtenking ang. det, har jeg funnet ut at jeg begynner å tenke annerledes. Jeg tenker: Herre min hatt, skal jeg bruke resten av livet mitt på å slanke meg. Nei, nå vil jeg leve og bare kose meg.

Men bestandig så starter jeg opp igjen i januar og er supermotivert. Det er første gangen i år at jeg ikke har vært motivert helt i starten på året. Jeg gikk på vekta og fikk bakoversveis da jeg så tallet 109,5. Meldte meg på kvelden før kurset startet og det har jeg ikke angra på. Neste kurs starter 7 mars. Det har jeg også meldt meg på. Jeg merker også at det er spesielt vanskelig å hente seg inn igjen etter flere dager med kos for eksempel. påske, sommer ferie og andre ferier.

Noen tips der?

Det meste av dette tenker jeg hver gang, men det skjer allikevel. Målet mitt nå, er å klare dette året ut. Komme tilbake etter ferier. Melde fra på tråden når vi blir borte, slik at vi slipper å lure hvor de andre er.

 

Bli med på tråden jeg har også. Langsiktig tråd. Der bare melder vi vekt en gang i uka. Jeg har også laget 15kg til sommerensom er et delmål. Det er lov å håpe.

 

Vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen gode ideer til hvordan man skal holde motivasjonen oppe. Da hadde jeg vel vært i mål allerede :P Men satser på at denne gangen skal jeg klare det for godt. Jeg går ikke på noe kurs, og har ikke planer om å gjøre det heller. Kan jo egentlig alt jeg trenger å kunne for å gå ned i vekt selv, og satser på at jeg kan få motivasjonen jeg trenger her inne på forumet. :)

 

Idag har forsåvidt vært en litt tung dag sånn slankemessig. Endte på ca 1950 kcal idag og jeg har vært mye sulten. Selv om jeg har gått og knasket på grønnsaker hele dagen. Prøver veldig hardt å komme opp i anbefalt mengde grønnsaker i løpet av dagen, men det krever mye innsats. Igår kuttet jeg opp en brokkoli og en god del gulrøtter i små biter, og de gikk jeg og knasket på i hele går og idag. Og da klarte jeg å få huket av på grønnsakene. Er det noen av dere andre som har noen gode tips til hvordan man kan få i seg masse grønnsaker på en lett og smakfull måte? :lol: Vi hadde veldig lite grønnsaker da jeg var barn, så har aldri lært å like det heller. Det har jeg måttet lære meg selv i voksen alder. Men har vel litt umodne smaksløker ennå, for det er endel grønnsaker jeg ennå ikke liker. :P

 

Og å hente seg inn etter ferier og helligdager med mye god mat og søtsaker synes jeg også er super vanskelig. Etter siste julen nå så var jeg godtesyk helt inn i februar. Kroppen blir så lett avhengig av sukker. For min del er det eneste som fungerer å ikke slippe seg helt selv om det er ferie eller feiring. Men å prøve å holde på de gode vanene og spise med måte.

 

Den største motivasjonen min nå før helgen er at jeg føler jeg har vært flink denne uken og at jeg gleder meg til å se resultatet på mandag. Skal iallefall ikke la helgen ødelegge for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Hadde det med motivasjonen vært en fasit, hadde det ikke vært mange overvektige her :)

Jeg føler jeg er flink med grønnsaker. Det jeg gjør er at til mine brødskiver har jeg alltid salat under pålegget. Oppå pålegget dynger jeg på agurk eller tomat. Til middag har jeg veldig ofte stekte grønnsaker. Det er så godt. Da kutter jeg opp champignon, squash, paprika, tynne gulrot skiver, chili, hvitløk eller det jeg har forhånd. Smæler alt i panna og steker med litt olje. jeg bruker ofte strimla kylling eller strimla svinekjøtt til. Dette smaker virkelig godt. I hvert fall i min gane.

I kveld skal vi feire mannen min sin bursdag, så da blir det nok litt i overkant tenker jeg.

 

Ha en fin lørdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer :)

Dette så ut til å være en tråd med litt aktivitet i. Kan se ut som at vi har liknende mål også! Jeg har egen tråd ( Marlenas vei ), men henger gjerne litt her også :D

 

Jeg skal ned 25 kilo, fra 100 til 75. Hvor lang tid det tar får tiden vise, men kanskje innen jul...? Jeg tar en kilo av gangen. Det viktigste denne gangen er at hodet er med, og at jeg klarer å gjøre varige endringer. Jeg ligger på Meny 3 og satser på litt daglig bevegelse av skrotten. Jeg er ingen supertrener, men kanskje finner jeg mer lysten til det ettersom kroppen blir lettere...

 

Ønsker dere en fin helg!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at vi blir flere :)/> Prøver fortvilt og ikke veie meg mellom hver mandag siden dette kan bli en slags besettelse.. :)/> Kan veie meg flere gang om dag jeg i perioder..hehe må jp le litt av det :)/> JEg har gått tre GR kurs for 2 år siden. gikk ned ca 10 kilo men de er kommet tilbake plus noen bonuskilo :)/> Jeg håper nå ved hjelp av denne gruppen, regisrering av mat og litt trim at det denne våren endelig vil bli min tur å få dette til :)Jeg er veldig gla i smoothie og lager dette ofte til frokost eller kvelds. Smaker godt og metter :)/> 1 dl bær,halv banan, 1 dl juice, 1 dl Biola naturell, Goji bær om jeg har og 1 ss kruskakli. Nydelig. JEg har kjøpt en sånn mindre maskin på Coop Obs og lager ofte og tar med på jobb til enten frokost eller lunsj. Eller jeg koser meg på kveldene. Gjerne en neve mandler ved siden av :)/> Er spent på veiedag siden jeg har vært litt snopen denne uken og ikke vært så streng med meg selv men bare å håpe det kryper nedover. Ha en fin lødagskveld :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stella_maris

Dagens kloke grep: Da ungene satt klare med lørdagsgodtet, og vi skulle spille spill sammen, bevæpnet jeg meg med en Rett i koppen Lett sjokoladedrikk. Det ble 46 kcal, i steden for de trolig hundrevis det ville blitt om jeg hadde spist lørdagsgodt sammen med dem... :P/> Fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til tråden vår Marlena. Sikkert greit å henge flere steder ja. Her er det jo endel folk som man kan hente motivasjon fra og spørre om råd hvis det er noe man skulle lure på. Ja hvor lang tid det tar er jo ikke godt å si, men kroppen den jobber jo ikke alltid på lag med oss, for det ønsker jo å beholde de forbaskade kiloene. Så de siste kiloen sitter somregel hardere enn de gjør nå i starten. Men i mål skal vi uansett :D

 

Håper feiringen gikk bra kikk, vektnedgangen kan jo fremdeles gå fint selv om noen dager blir mer kaloririke enn andre. I bodybuilder verdenen har de jo ofte en spisedag i uken når de skal ned i vekt sånn for å holde forbrenningen (og sikkert motivasjonen) oppe.

 

Jeg hadde forsåvidt også en spisedag igår. Er stortsett flink hele uken, men lørdagen har jeg ikke helt kontroll på ennå. Har jo somregel en bedre middag den dagen og så spiser jeg alltid mer enn jeg burde. Men holdt meg til popkorn på kvelden iallefall, og det hjelper jo på. Det er ikke mange måneder siden jeg og samboeren kunne ha de største smågodt posene på kanskje 800 - 1000 gram som vi spiste opp i løpet av kvelden. :blink: Men smågodt er jo da også min største svakhet. :P

 

Clarin, de ukene jeg føler jeg er ekstra flink så føler jeg også for å veie meg flere ganger, bare sånn for å få den gode følelsen. Men jeg har klart å holde meg enn så lenge. Hvis man kun har en veiedag blir jo også tallet på vektnedgangen større. Og så har man jo de gangene hvor vekten står stille selv om man har vært flink, og det er jo en skikkelig motivasjons dreper. :angry: Større sansynlighet for å få et vekttap når det går lenger tid mellom veiingene. Sånn sett burde man vel ideelt sett veid seg hver 14. dag istedenfor, men det tror jeg ikke at jeg hadde klart. :P

Og så heldig du er som synes at en smothie metter! Det er jo super godt, men for meg føles det mer som en forrett. Blir alltid sulten kort tid etterpå. Men så sliter jeg litt med metthetsfølelsen. Er somregel bare en god porsjon havregrøt som kan holde meg skikkelig mett til neste måltid.

 

Godt tips Stella_Maris, å ha et sunnere alternativ er alltid smart. Eldste her i huset valgte seg popkorn til lørdagsgodt fordi det skulle mamma ha. Så da slapp jeg litt lett unna denne helgen. B)

 

Ellers føler jeg denne uken har gått bra, har vært flink alle dagene bortsett fra den fordømte lørdagen. Men satser på at vekten likevel er snill med meg imorgen. Er jo like spennede hver gang. Har hatt to uker med gode resultater og jeg jo at det ikke kommer til å vare evig.

 

Jeg er også super spent på høre hvordan det går for alle dere andre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...