Gå til innhold

Et helt halvt år.....


Gjest Marlena
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Marlena

Overskriften kan jo henlede til en viss bok. Men denne gangen gjelder det meg. Jeg startet opp en tråd her i februar, men har hittil ikke klart det jeg planla.

Ny tråd, med nytt pågangsmot. Jeg gir meg selv et halvt år i "gave"- sunn mat innenfor mitt kaloribehov, samt mosjon. Så gjenstår det å se når jeg teller opp den 27.12. Hvor langt har jeg kommet? På vekta? Og ikke minst i hodet? For det er der jobben må gjøres. Jobben ender ikke etter dette halve året.Tvert imot, denne reisen må fortsette resten av livet. Det kommer ikke til å bli lett, men det blir verdt det. Akkurat nå lever jeg i en kropp som ikke er sunn. Svimlende høy BMI og dertil lav selvfølelse. Her MÅ jeg ta grep.

 

Jeg er på ferie i Spania, kom i går. Men hvorfor ikke bare begynne i dag, og ikke vente til etter ferien. Kiloene baller på seg, og det har jeg ikke lenger råd til.

 

Hvem er jeg? Kvinne på 41, gift, to halvstore fine barn og en super jobb som jeg elsker. Har hus med hage og mange fine venner. Så livet er egentlig fint, det. Men nå er jeg ferdig med å være feit.

 

Jeg veier i da skrekkelige 102,0. Med min høyde på 174 har jeg en BMI på 33,7. Grusomt. Min trivselsvekt er 75 kilo. Det veide jeg i 2010-2011 og da var jeg veldig fornøyd. Jeg skal altså ned 26 kilo. Klarer jeg det på det neste halvåret? Det er ikke sikkert. Og heller ikke så farlig. Viktigere er at jeg nå klarer å snu om livet mitt, og etablere nye vaner, som varer. De 26 kiloene skal vekk, om det tar 6 mnd eller 9, eller kanskje opp mot et år er ikke vesentlig. Men de skal bort. Helst i rimelig fart.

 

Jeg skal skrive her inne hver dag, og registrere alt inntak og mosjon. Foreløpig er jeg såpass tung at jeg nøyer meg med gåturer og spinning. Så får vi se når jeg entrer saltimene på treningssenteret igjen.

 

Vel, da var startskuddet gått. Nå skal jeg ut i sola og kose meg med en boks iskald pepsi Light. Fortsettelse følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

27.juni

 

Da er første dagen over. Jeg ender på 1649 kcal, og jeg har gått litt trapper på hotellet her i Spania.

Jeg lever fint på 16-1800 kcal per dag, og det er ikke noe synd på meg i så måte. Noe vanskelig er det med tanke på at både lunsj og middag her nede er buffet, men jeg foretar smarte valg.

 

Noen tanker har jeg gjort meg i de siste dagene. Vi var på storbyferie i Barcelona rett før vi kom hit til Alicante. For første gang i mitt liv følte jeg at vekta virkelig tynget meg. En ting var at ingen sommerklær satt pent, og jeg måtte ha sånn sykkelbukse under kjoler og skjørt for å ikke få gnagsår. Det sårer mest den forfengelige delen av meg. Noe helt annet- og mye mer alvorlig- er at bena verket på kveldene, etter all gåingen. Jeg pustet og peste og svetten rant. Jeg følte meg i ussel form! Sånn som dette vil jeg ikke ha det mer. Jeg dokumenterer alt her, ikke noe pyntes på. Ja, jeg er forfengelig og gleder meg enormt til å kunne kjøpe masse nye freshe klær når målvekta nåes. Men per nå er helsa mi nummer en. Jeg akter å bli en gammel dame, og med dagens vekt utsetter jeg meg selv for livsstilssykdommer. Det er ikke greit.Det var på en måte litt denne Barcelonaturen som fikk begeret til å renne over for min del.

 

I morgen er jeg klar for en ny dag i mitt halvårige, kall det prosjekt, selv om dette skal vare livet ut denne gangen. Jeg har lagt planer med ei venninne her nede at vi skal gå en times tid og det gleder jeg meg til, selv om jeg vet at det blir et pes bokstavelig talt.

 

:) :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du er i gang! Heia-heia! :)

Det er veldig smart av deg å begynne å fokusere på dette nå i ferien. Jeg var faktisk i Alicante og Barcelona i fjor :) Og jeg kjenne godt den følelsen. Men jeg valgte å ligge ved bassenget og drikke øl hele dagene i 2 uker... Og alt ble jo bare verre av det! Godt du har en venn å gå tur med! :) Fortsatt god ferie!

PS. vil anbefale butikk-kjeden Oysho for treningsklær. De har mest undertøy og deilig natt-tøy, men jeg kjøpte noen tightser der i fjor som var veldig gode! Høye på livet og sklir ikke så lett ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

28.juni

 

Dagen i dag har gått fint. Opplever det vanskelig med buffetene her, jeg aner liksom ikke hvor mye kalorier det er i maten, ei heller hvor mange gram jeg forsyner meg av. Men jeg er nøye med hva jeg putter på tallerkenen. Jeg har også fått gått meg en deilig tur.

 

Vekta viste ned 100 gram fra i går til i dag, til 101,9. Jeg er spent på om vekta slipper mer til i morgen. Her er varmt, så det er nok litt vann i kroppen også.

 

Takk for hilsen Olga. Det er hyggelig med litt heiarop! :)

 

Nå er jeg trøtt og skal finne boka mi og krype til køys. Sol, sand og saltvann tar på! :)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra å starte når en er i Syden. Kos deg med mye salat og grønt og rene kjøttstykker som ikke ligger i fet saus. Høres ut som du har litt kontroll på maten da. Om du verker i bena så legg ut på en svømmetur heller. Ikke utover men langs land. Gjør litt vanngymnastikk ute i sjøen. Ingen som ser deg under vann likevel.

 

26 kg på et halvt år er litt vel mye. Jeg klarte 22 kg på 1 år, dette var i 2012/2013. Ville og veldig fort ned i vekt men vet det tar tid. Jeg har samme mål som deg 75 kg, men ingen tidsfrist. Det viktigste er at det går nedover. Måler bare vekta 1 gang i uka for det kan variere så veldig mye fra dag til dag, og jeg veier alltid om morgenen før jeg har spist frokost.

 

 

Dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Hei TinaP, så koselig med svar! :) Hvor lenge har du vært i gamet, og hvor langt har du igjen til du når 75 kg?

 

Ja, 26 kilo på et halvt år er for ambisiøst. Men jeg skal bruke all min tid og energi dette neste halve året på å endre livsstilen min. Så teller jeg opp antall kilo 27.12. Og fortsetter selvfølgelig for å komme ned de siste kiloene etter det. Det med et halvt år er mest for motivasjon og for å sette en artig twist på det hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Gikk på 3 Rhode-kurs (nettkurs) sist jeg gikk ned mye. (fra 103 til 81 kg) Ble gravid med bekkenløsning og aktiviteten dalte selvfølgelig og jeg la på meg alt+litt til i svangerskapet. Noe ned etter fødsel men pga andre plager gikk det sakte opp til 102 igjen. Så jeg startet på ny i februar men det gikk så sakte og fant lite motivasjon. Startet på 5:2 dietten og denne funker for meg. Har kommet til 95,9 nå. Håper på 85 til jul men jeg stresser ikke med det. Så lenge det ikke går oppover, eller at jeg klarer å gå mer ned enn opp ila av en mnd så er det hovedmålet.

 

Vet hva du prater om når det gjelder gnagsår og kjole/skjørt. Er nok derfor jeg aldri bruker det.

 

Hvordan er temperaturen i sjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Hei igjen!

 

 

Vet hva du prater om når det gjelder gnagsår og kjole/skjørt. Er nok derfor jeg aldri bruker det.

 

Hvordan er temperaturen i sjøen?

 

 

Nei det er forferdelig med gnag mellom lårene, og jeg har mange slankere venninner som også plages. Har funnet en "tights" på Lindex som funker utmerket, men målet er selvsagt å slippe denne da :)

 

Det høres ut som om du har funnet din vei med 5:2, bra nedgang til nå. Og ned 10 kilo til jul er et fint mål :)

 

Jeg har ikke badet i havet enda, kun i bassenget. Men det er masse folk i havet, så tipper det er en 22-23 grader. I dag skjedde det fryktelige på La Mata- en svensk mann druknet pga understrømmer, så jeg er litt i tvil om jeg skal tørre. Blir i så fall bare vassing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

29.juni.

 

Fin dag i dag. Men må si jeg gleder meg til å komme hjem til kjøkkenvekta, det er utrolig vanskelig med restaurant- og buffetmat....:( Det blir mye på gefuhlen. Når det er sagt, så storkoser jeg meg her i Spania. Jeg tør faktisk å vise meg i min turkise bikini fra Triumph. Men jeg må innrømme at jeg ser frem til å bli en lettere utgave av meg selv...

 

Nevnte jeg at jeg er litt forfengelig? Idag kjøpte jeg mer flere par nye øredobber, freshe og litt bling ( ikke harry- bling da :D )Jeg synes jeg fortjener litt små treats, dessuten kan de minne meg på hvor jeg er på vei hen. Jeg er i ferd med å begynne å ta bedre vare på meg selv, og å pynte meg mer er en liten del av det :)

 

Jeg veide 101,2 i dag, og kroppen har sluppet opp 800 gram de siste to døgn. Jeg skal kanskje ikke veie meg hver dag hele veien, jeg må se an det litt. På den ene siden hjelper det å holde fokus, og å sette små delmål. Men det har lett for å bli en "hang-up" og at jeg blir motløs om vekta lugger litt noen dager.

 

Gleder meg til ny Grete-dag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Marlena, så fint å se at du er tilbake og klar for å starte på ny frisk! :)

 

Skjønner godt at du synes det er vanskelig uten en kjøkkenvekt og med buffetmat. Jeg skal til Alcudia om 2,5 uke, så da må jeg gjøre akkurat det samme. Veldig spent på hvordan det skal gå. Men har ikke noe mål om å gå ned i vekt så lenge jeg er der, bare holde vekten. Men kommer til å slite med alle dessertene. :P

 

Jeg heier på deg framover iallefall, og håper du er godt på vei med veknedgangen når vi kommer til desember.

 

Når det gjelder veiing så tror jeg igrunnen ikke at det er så lurt å veie seg hver dag. Vektan svinger jo endel iløpet av en uke og er jo som du selv skriver lett å bli demotivert når vekten ikke viser det du ønsker.

 

Lykke til med vektnedgangen resten av ferien, jeg synes du er kjempeflink! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Takk for hyggelig svar Cikki- du er et kjent navn her inne tror jeg :) Hvor langt i prosessen er du?

Ja, buffetmat er ikke lett....det er nesten så jeg gleder meg til å komme hjem for å få mer system på inntaket. Men jeg får gjøre så godt jeg kan her nede likevel :) Gled deg til vakre Alcudia. Og det er jo ofte mye salater og grønt og rent kjøtt/kylling/fisk i buffeter også, så det er mulig å i alle fall holde vekten. Det er en bra plan for deg! Enig ang daglig veiing, det beste er vel en gang per uke, så det kan hende jeg lander på det etterhvert.

 

Tusen takk for at du heier på meg! Jeg heier på deg også, og skyver deg fremover mot målstreken :D

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

30.juni.

 

Fin dag også i dag, men har nok endt opp mot nærmere 1800-1900 kcal. Det er utrolig vanskelig med alle disse cirkamålingene. Grete Roede anbefaler meny 3 til meg, så det er kanskje ikke så hakkende gæli da....jeg har også gått tur til og fra stranda, ca 30 min til sammen. Alle monner drar :)

 

I morgen planlegger jeg å finne meg en ny fresh neglelakk til fingre og tær- enda et steg på veien mot å ta bedre vare på meg selv.

 

Dagens vekt 101,1. Nærmer meg 100-tallet og gleder meg til å nå det, og samtidig være underveis i prosessen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

1.juli

 

Nok en dag i Spania over. Ender på 1549 kcal, men dette er grovt regna.... :blink:

Idag viste vekta opp noen hundre gramminger, håper det slipper i morgen eller søndag.

 

Ellers intet nytt under solen. Jeg unnet meg en is i stad, men det er innenfor kaloribudsjettet :)

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

2.juli

 

Nok en dag i varmen. Maten går fint, jeg kunne med fordel ha mosjonert litt mer .... :blink: Jeg får ta tak i det når jeg er hjemme tror jeg. Maten er mitt hovedmål å endre først. Jeg håper at kroppen slipper opp litt mer snart.

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært aktiv her inne i en god stund nå. Har gått ned ti kilo siden februar, men gikk litt opp sist uke. Men nå er jeg tilbake til de gode vanene og klar for å gå ned de siste ca 14 kiloene. Gleder meg til å være i mål neste sommer forhåpentligvis.

 

Synes du er flink nå som du er på ferie. Jeg pleier alltid å ha fullstendig frislipp i ferier og går gjerne opp 2-4 kilo på bare to uker. Det er jo i grunnen galskap, men det er slik jeg er vant til at feriene er og så er det jo alltid så mye god mat og dessert. Er veldig spent på om jeg klarer å holde meg noenlunde sunn denne ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Hallo Cikki :)

 

Gratulerer med flott vekttap siden februar- veldig bra jobba! Jeg tenker at de siste 14 innen neste sommer skal gå veldig fint! :)

 

Jeg har også alltid fullstendig frislipp i feriene, og går opp masse. Men du skjønner at nå har jeg møtt et metningspunkt. Jeg har blitt så stor at jeg ikke kan vente til ferien er over. Jeg må handle nå! <_<

 

Jeg gleder meg til å følge deg videre!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

3.juli.

 

Jeg synes igrunn ikke at nedgangen hittil står i stil til innsatsen denne første Grete-uka mi. Vanligvis raser man ned ganske mye i starten....

Foreløpig har jeg gåttt ned 400 gram disse første seks dagene. Det kan være to grunner;varmen ( vann i kroppen ), og at det er utrolig vanskelig med porsjonskontroll på buffet og uten vekt.... :huh:

 

Denne gangen skal jeg ikke gi meg, i mål skal jeg, så her er det bare å gunne på videre, så enkelt er det. Men jeg må innrømme at det skal bli lettere om seks dager, når vi er tilbake på norsk jord.

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marlena!

Ville bare si at jeg heier på deg og synes du er kjempeflink som gjør dette mens du er på ferie! Tror de fleste ville tenkt at ferie er ferie, og venter med å ta tak til de kommer hjem etter ferien.. Resultatet er veldig lett noen ekstra kilo med seg på flyet hjem ;) Men prøv å kos deg der nede også, dagene går så fort og vips er du hjemme igjen. Det er som regel veldig god frukt der nede, og salater som virkelig smaker godt! Ta med store solmodne tomater, ha på bittelitt salt (salt er faktisk litt viktig i varmen) og spis som ett eple på stranden eller hvor som helst. Deilig!

Håper du koser deg resten av ferien og fortsett de gode valgene dine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Hei Rizzi, så koselig med hilsen :)

Takk for gode ord og tips til mat. Jeg koser meg med store grønne epler, de er så deilige her nede. Og for å ikke snakke om tomatene...mmmm :)

Det er viktig for meg å ikke tenke at is, chips, kjeks, desserter og overdrevne store matporsjoner er kos. For meg er sunn, vanlig mat i normale porsjoner nå kos. Og en is i ny og ne ;) Det er nemlig slik at all "kosingen" min de siste årene har ført meg inn i dette uføret, og nå skal jeg ut av det ...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi helt på bølgelengde altså!! Jeg og koser meg ALT for mye, faktisk så mye at jeg til tider både blir kvalm og får vondt i magen.. Det er min store utfordring at jeg ikke klarer å KOSE meg like mye bare med litt mindre ;)

Jeg får liksom ikke fred i hodet før hele smågodtskålen er tom. Og slik havnet jeg også her inne på Grete Roede. Men det er der jeg må jobbe med meg selv og hodet mitt. Første steget er jo å bli bevisst - og så blir det å innarbeide nye gode vaner med sunne valg og ikke minst lettere valg. For meg er det også viktig å tenke at det ikke er en "kortvarig diett" - for de har jeg hatt maaaange av! Det viktigste og sikkert absolutt vanskeligste er å få disse nye vanene til å bli hos meg og at jeg er fornøyd. Det innebærer at jeg også skal unne meg alt jeg har lyst på til rett tid og med måte. Sånn må det bli skal det kunne være en varig endring som jeg vil trives med.

Så kos deg videre med epler, tomater og deilige salater! Grillet rent kjøtt og fisk er det sikkert også mye av :) Og selvfølgelig må det være lov å ta en is! Og når du velger faktisk å unne deg noe ekstra, så husk å NYTE det skikkelig og IKKE få dårlig samvittighet! Det er ikke godt for noe! Kos deg i varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

4.juli

 

Ekstremt dårlig nett her, detter ut hele tiden. I går gikk det fint, men det ble pizza på restaurant på kvelden. Endte på mer enn mine tilmålte kalorier.

Vekta er stuck, 101, 5 på tredje dag på rad.

 

Håper det løsner snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

5.juli

 

Nettet er ekstremt dårlig på hotellet, derfor får jeg ikke lagt inn all mat og heller ikke skrevet så mye her inne som jeg ønsker.... :blink:

 

Maten går fint, det er null fråtsing- og det er veldig bra til å være meg, som lett kan overspise. Men det går mye på "sånn cirka". Gleder meg til at vekta snart løsner- for det må den vel....? :blink:

 

Etter en uke på Grete er jeg en halv kilo lettere. Ikke så mye å rope hurra for kanskje, men jeg tar med meg alt. Det er en smørpakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

10.juli

 

Nettet i Spania konket til slutt ut. Jeg er nå hjemme :rolleyes: . Godt å være tilbake i normal gjenge. Jeg veide meg sist på torsdag og da slapp vekta endelig. Da viste den 100,9 og ned 1,1 kilo. De to siste dagene har vært ute av kontroll, men fra i morgen er jeg tilbake :rolleyes:

 

Jeg reiser til Sverige i morgen, og blir borte til søndag. Jeg er da uten nett, men skal registrere inntak og gå fine turer hver dag. Målet er å se 99-tallet innen mandag om en uke B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...