Gå til innhold

Min store motivasjonstråd


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter en lengere tids fornektelse, så kom jeg meg på vekten for første gang på lenge. Når jeg så tallet som lyste mot meg innså at dette her kan ikke fortsette :o

Som sagt, så gjort og jeg meldte meg på ett Grete Roede kurs for første gang i hele mitt liv.

 

Har fra før vært medlem av VG's Vektklubb og gikk ned 10 kilo, som kom tilbake. Har også prøvd meg på lavkarbo og gikk ned 10 kilo, som krøp på igjen.

 

Så her sitter jeg og veier så mye som jeg aldri har gjort før, orker ikke mere fett eller bacon og tiden er kommet for å prøve noe nytt. Derfor prøver jeg ett kurs med tettere oppfølging enn jeg noensinne har hatt for å se om dette kan være med på å forandre livstilen.

 

Etter mange år som jo jo slanker så har jeg lært mye om ernæring, kosthold og hva som er årsaken til at jeg alltid feiler med mine mål. Jeg blir fort matlei, som var ett evig problem på lavkarbo siden jeg ble så lei av mye fett og av lite variasjon til frokost, middag og kvelds. Så har vi min evige sukkerhunger, som alltid river og sliter i kroppen etter en stund når jeg teller kalorier. Så har vi min dårlige evne til å holde motivasjonen over lengere tid og min helt elendige utholdenhet. Dette er den største baugen. :unsure:

 

Klarer jeg denne gangen, med tettere oppfølging å holde motivasjonen? Jeg må jo bare tro på det, ellers så gir jeg jo opp kampen mot kiloene. Det føles ikke som noe alternativ her jeg sitter i sofaen og føler meg helt forferdelig. Kursstart er 24 oktober. Tvi tvi og krysser fingrene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tusen takk!

 

Jeg er så lei av å være overvektig og i dårlig form! Så lei, så lei, så lei :(

Det er jeg sikkert ikke alene om her inne, er sikkert mange som føler det slik.

 

Nå håper jeg på å holde motivasjonen litt lenger enn bare noen måneder før jeg går lei og faller opp i godteskålen igjen. Jeg håper virkelig jeg endelig klarer å finne en balanse som jeg kan leve med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei katrine 71 :rolleyes:

 

Velkommen hit til oss,hyggelig med mere aktivitet på forumet.

Ja det med motivasjon er ikke alltid så lett,for egen del kjenn æ at det å hente inspirasjon her hjelpe på, samme tid som æ "melde" mæ her når e først har starta en trå B)

Lykke til på ferden mot en sunnere hverdag og letter kropp det er verdt det på alle måter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er balanse da?

 

Jeg har som sagt prøvd meg på lavkarbo før. Jeg likte mye med lavkarbo prinsippene og tror fortsatt at det å kutte ned på karbohydrater har noe for seg. Kropp og sinn var i god balanse og akkurat det savner jeg, men....ja det er ett men her...det ble vanskelig å leve så strikt som jeg gjorde.

 

Jeg gikk inn med hud og hår og lå lavt på karboinntaket, ca 20-30 g pr dag. Når resten av familien spiste potet eller gulrot så spiste jeg brokkoli og blomkål. Når resten av familien spist ris så spiste jeg blomkålris. Når resten av familien spiste brød til frokost, så spiste jeg lavkarbo knekkebrød med smør, egg, mere smør og kokosnøttolje i kaffen eller kald chiagrøt og ble mer og mer lei :unsure: Samtidig så ble savnet etter å kunne spise en potet, en gulrot, en kålrotbit eller litt ris i ny og ne svært stort. Å ikke kunne ha en teskje honning i teen eller ett Wasa knekkebrød med pålegg som variasjon uten å tenke at "Nå ødelegger jeg alt" skapte utrolig mye stress hos meg. Jeg prøvde å øke karboinntaket noe for å kunne variere litt mere, men det førte til total stillstand på vekten. Etter ca 6- 7 mnd ga jeg opp og gikk på tidenes smell. Atter en gang klarte jeg ikke å holde meg til planen og skled fullstendig ut. Alle 10 kilo som jeg hadde mistet kom rett på igjen. Sånn er det jo når man slutter å leve lavkarbo, de kiloene man mistet limer seg på igjen.

 

Etter dette kom jeg frem til at jeg ønsker å kunne spise alt, bare ikke hele tiden. Jeg ønsker å finne en balanse der jeg føler at dette kan jeg leve med og spise ett knekkebrød eller annet uten å tenke at "dett var dett, nå har jeg ødelagt dette også så da er det bare å smelle til med sjokolade til frokost". Jeg lager meg fort unnskyldninger og når ting ikke går som jeg håpet på så er jeg fæl til å falle tilbake i kakefatet. Derfor har jeg ingen mål denne gangen. Høres kanskje rart ut, men jeg har ingen mål som kan falle i bakken og øke min skam over ikke å ha klart det atter en gang. Jeg har derimot ett ønske og det ønske skal jeg jobbe mot. Visst jeg da ryker på en smell, så har jeg ikke mulighet til å tenke at løpet er kjørt mens jeg gumler på potegullet. Det er nemlig bare å sette seg på hesten igjen og fortsette turen mot ønske mitt. Og ønske mitt er å miste hver eneste kilo jeg kan klare, ikke 20 eller 30 kilo for det er for langt fram og målet er milevis unna. Jeg skal gå ned de kiloene jeg klarer å få til. Da skal jeg være sjukt fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det under en uke til nettkurset jeg skal delta på starter. Fått tilsendt bok og matvareguide i posten i dag og lest litt i den. Kjenner jeg er spent og gleder meg til å komme i gang.

 

Virker som om jeg skal fylle ut en kursrapport på fredag og sende inn?? Dette må jeg finne ut av og jeg tror jeg må sette meg litt mere inn i hvordan dette fungerer for å få det riktig ha ha :P

 

Motivasjonen er selvfølgelig god og jeg har ikke spist sjokolade eller annet siden lørdag. Det er jo egentlig ikke så lenge siden, men for meg som er sjokoholiker er dette bra. Alle dager jeg klarer å holde meg unna er en seier for meg.

 

Er også spent på hvor mange kcal jeg skal ligge på pr dag. Jeg håper og tror at det vil være på ett nivå som jeg kan leve godt med. Prøvde meg for mange år siden på 1300 kcal pr dag, jeg ble plutselig helt desperat etter å gå fort ned i vekt og hadde lest om flere på VK forumet som syntes det var så mye mat med 1300 kcal. Det gikk ikke bra for min del, jeg ble kjempesulten etterhvert og endte opp med full sprekk. Jeg fråtset i dagesvis, utrolig dumt hele greia :rolleyes: Har tro på at kurset og kurslederne er mer fornuftige enn jeg var da. Jeg innser jo nå at dette ikke er en quick fix og at ting tar tid. Det tar tid å bli tjukk, det tar tid å gå ned i vekt og da kreves det tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjenner meg SÅ igjen i det du skriver om å være matlei, kjøre hardt på med superkurer som f eks lavkarbo og ende opp med å gå på kjempesmeller!

 

Jeg har gått på Roede-kurs (ikke nettkurs) siden 30.08 nå, og vekta viser omtrent 7 kilo lettere på 8 uker. Jeg var skikkelig i tvil om Roedemetoden skulle fungere for meg, siden legen min (!) flere ganger har sagt at lavkarbo ville være den eneste veien å gå for meg.

 

Så jeg har forsøkt lavkarbo flere ganger, blitt skikkelig matlei, kvalm med tanken på så mye fett, og hatt et enormt sug på alt jeg ikke kunne spise - potet, brød, pasta, vanlig pizza og you name it!

 

Men vet du hva? Roede funker faktisk. Også for meg med en hormonsykdom som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Og det beste av alt er at ALT ER LOV Å SPISE! Jeg spiser både pasta, pizza, potet og helgekos - men i begrensede mengder :)

 

Så jeg vil bare si: Gled deg. Du vil nok bli positivt overrasket over både mengde og type mat du "får lov" å spise. Og god mat som gjør kroppen bra kjennes raskt på energinivået, trust me!

 

Om kalorimengde per dag: På begynnelsen av kurset registrerer du vekt, høyde, alder, aktivitetsnivå etc., og så regnes det ut hva ditt daglige kaloribehov er. I mitt tilfelle var det ca 2200 per dag, altså det jeg trengte for å holde vekten. Så da ble min daglige kalorikvote 1600, for å gå ned ca et halvt kg per uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du er så fornøyd Lisa84!

Jeg lurer veldig på om du fikk oppskrifter som du skulle følge fra kursleder? Eller valgte du selv hva du ville spise innenfor de gitte kcal?

 

Jeg syns også det er deilig å kunne spise potet, brød, rotgrønnsaker og ris uten å tenke på at "dette var dumt" og slite med dårlig samvittighet :) Det passer meg bedre å kunne spise alt, men ikke alltid og det er også mye enklere å variere maten. I tillegg unngår jeg spørsmål fra mine barn om hvorfor jeg ikke spiser det samme som de. Selv om jeg sa at jeg prøvde å få bedre helse, så syntes de var litt rart.

 

Jeg har registrert maten i dag også for å få en liten feeling. Ligger på 1715 kcal i dag, altså 115 over de 1600 som jeg har satt meg selv, men jeg stresser ikke med det. Jeg føler meg god og mett, ikke matlei og motivert til kurset. Snart er det mandag og jeg er klar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide meg på morrakvisten i dag og oppdaget at jeg var gått ned 700 g siden mandag. :D Snakk om god start på helgen!

 

Spørs hvordan det blir etter helgen siden vi i morgen skal ha pizza til middag, regner med at det også blir lørdagsgodt.

Kjenner jeg faktisk får litt panikk nå som jeg skal starte på kurset neste uke. Tanken på å ikke kunne velte seg i godteri og sukker når jeg måtte ønske gir meg ett snev av panikk. Hvor teit er ikke den tanken da!! :unsure: Fornuften vet at dette er sukkermonsteret som hvisker meg i øret og prøver å lokke meg til å fortsette i samme spor som jeg har hatt i mange lange år. Å skulle stå i mot implusene blir en tøff jobb!

 

Det føles på en måte litt som å miste "en venn". En dårlig venn, men likevell en venn som gir velbehag en kort periode og mye anger etterpå. Vanen med godteri og filmkveld på lørdag er ganske fast i vår familie og er noe jeg har lyst å beholde. Jeg har derimot ikke lyst å beholde godterihelg som varer fra onsdag til søndag. Visst lørdagene skal få lov å bestå slik de er nå, så må jeg finne en bedre balanse på det hele. Først og fremst må jeg slutte å panikkhandle haugevis av snop til helgene (som egentlig strekker seg over mange mange dager), så må jeg finne en god balansert måte å kunne spise noe godteri på lørdagene.

 

Jeg har kuttet ut alt godteri over flere uker før, men det har alltid endt opp med en megasmell. Da har det ofte endt med en runde med masse skam og selvforakt :( Jeg er ikke der (i hvertfall ikke enda) at jeg har lyst å utsette meg for total godtestopp igjen, men kanskje jeg må på sikt dit for å kunne få kontroll på dette her. Jeg kjenner en professor i farmakologi som fortalte meg at sjokolade har samme effekt på belønningssenteret i hjernen som heroin. Dette hadde denne professoren forsket på og funnet ut av i sine forsøk. Jeg tror på dette. Sjokolade og sukker er min form for "heroin". Det er vanvittig avhengighetsskapende og utrolig vanskelig å stå i mot.

 

Nå skal jeg ikke psyke meg ned før jeg har startet og tenke at dette får jeg ikke til. Jeg har troen på at jeg skal klare å følge kurset, men jeg er også forberedt på at det er vanskelig og at jeg kan gå på snørra innimellom. Visst jeg snubler på veien så skal jeg i hvertfall være litt snill med meg selv. Da blir det enklere å å komme på rett kjøl igjen og se framover. Fokus og målet mitt er jo gleden ved å gå ned de kiloene jeg klarer :) Mandag er starten og nå føler jeg meg klar. God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lørdag!

 

Da har jeg fått velkomstbrev fra kursleder og kjenner meg megaklar til mandag :D

 

Denne uka har jeg vært flink å registrere maten, som også har vært god lærdom. Jeg som alltid har trodd at jeg har ett sunt og variert kosthold får jo med meg at kostholdsscoren min aldri er over 5, heller ett stykke unna....jadda variert kosthold liksom :lol:

 

Etter jeg begynte å spise brød igjen så ser jeg at jeg får i meg MYE brødmat og denne uken har det i tillegg vært litt lite grønnsaker. Jeg har regel rett fråtset brød den siste tiden, sikkert fordi jeg har savnet det så fælt etter lavkarbo tiden min.

 

Angående lite grønnsaker så vet jeg ikke om det kan ha en sammenheng med at vi har brukt Adams matkasse denne uken. Vi fikk ett prøvetilbud på den og takket ja. Det var litt andre (men gode oppskrifter) enn det vi bruker til vanlig i denne matkassen. Helt ærlig så syns jeg også det kunne bli litt lite mat og grønnsaker i forhold til det vi er vant til å spise. Nå høres det ut som vi spiser enormt mye hver dag for det gjør vi ikke, men med en mann som sykler nesten 2 mil hver eneste dag og to barn som trener og vokser, så var det litt lite middag for oss. Likevel var det mye godt og veldig morsomt å prøve, men vi kommer ikke til å fortsette med den. Det blir så dyrt å bruke i lengden at vi kjører videre med vår egen ukematplan.

 

Vi har laget oss en matplan over 10 uker som vi følger og gjør innkjøp stort sett en gang i uka. Startet med dette da ungene begynte på skolen igjen etter sommerferien og det har fungert veldig bra for oss. Det har gjort oss mere bevisst på hva vi egentlig handler, ungene vet alltid hva det blir til middag og vi voksne slipper å handle når vi er sulten etter jobb.

 

Vi har spart en del penger på å følge en matplan. Vi voksne innser hvor mye penger vi brukte på småhandling og hvor mange unødvendige ting vi egentlig kjøpte inn når vi var sultne :rolleyes:

 

Man lærer så lenge man lever ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker på en søndag :D

 

Dette er første gangen jeg begynner med vektnedgang på høsten. Jeg har alltid begynt i januar og falt av i løpet av enten vår, sommer og noen ganger på høsten, men jeg har aldri begynt på denne årstiden. Jeg tar det som ett godt tegn på motivasjon når jeg velger å starte på kurs så sent på høsten og som i tillegg ikke ender før 20 desember. Like før jul! Den verste tiden med dager fylt av marsipan og pepperkakebaking :D

 

Jeg er en latsabb, jeg innrømmer det glatt! Jeg er virkelig verdens største sofasliter :rolleyes: Men av og til kan jeg overraske, løfte stumpen ut av sofaen og gå tur. Det gjorde jeg i dag, på med høretelefoner og ut på en halvtimes tur. Jeg møtte nesten ingen på min vei, selv om det er søndag. Antageligvis fordi det er regn og surt ute i disse dager.

 

Når jeg nå har betalt penger for å delta så føles det straks mere forpliktende. Selv om jeg betalte når jeg var medlem av VG sin Vektklubb så ble det aldri så personlig som det vil bli nå. Jeg hadde ingen å rapportere til på VK, det vil jeg få nå på Grete Roede. Det hjelper veldig på motivasjonen og på å holde fokus. I går spiste jeg ikke lørdagsgodteri. Det er en stund siden sist! Om dette vil bli en vane spørs nok, men det beviser at visst jeg er mett nok så er det enklere å stå i mot :)

I morgen er starten på mitt nye liv. Jeg krysser fingrer og tær. Dette skal jeg klare! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg litt frustrert.

Hvorfor? Jo, fordi jeg spiser jo alt for lite!!! :angry:

 

Jeg vet ikke hva jeg skal presse i meg for å få opp kcal :unsure: Jeg er ikke sulten og føler meg mett med det jeg egentlig mener er altfor lite mat for meg. Jeg har som sagt ikke tenkt å sulte meg ned i vekt og spiser når jeg er sulten. Problemet er at jeg ikke er så sulten og dermed blir det for lite kcal pr dag. Kan ikke ligge på 1200- 1300 pr dag, det føler jeg er langt fra nok for å få dette til å holde. Fortsetter det slik er jeg livredd for å plutselig bli kjempesulten og gå på (nok) en megasmell :(

 

Det andre er denne kostholdsscoren. Den er skikkelig vanskelig å få til å krype oppover. Jeg ligger latterlig lavt og jeg vet ikke hvor mye jeg bør fokusere på den.

 

Hva er viktigst? Kcal pr dag eller kostholdscore

 

Ellers så går ting veldig greit. Jeg er motivert og har til og med gått en tur i dag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag!

 

Jeg har bestemt meg for å veie meg hver tirsdag siden jeg sender inn kursrapport på tirsdagskveld eller onsdagsmorgen.

 

......Oooooooooog vekten viser 2 kilo ned siden forrige uke!! :lol:

 

Det er jo kjempemye og jeg er nå på ett tosiffret tall igjen. Dette føles utrolig bra og snakk om å få en skikkelig boost :D

 

Neste nå er å få ett mere normalt kcal inntak og ikke stresse så fælt med eksamen. Det går som det går og visst jeg glemmer å spise så hjelper ikke det så mye på konsentrasjonen skulle jeg tro ;)

 

Nå skal jeg juble for dette resultatet og hente frem ny motivasjon til neste ukes veiing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag er det 2,5 uke siden sist jeg spiste godteri :)

 

Jeg har ikke lagt en plan om å aldri mere spise godteri, det har jeg prøvd på før som selvfølgelig endte opp med katastrofe. Når jeg sprakk spist jeg godtri hele dagen lang i mange mange dager, ja faktisk uker :( og skammet meg helt forferdelig etter på.

 

Denne gangen har jeg heller tenkt på at jeg kan spise snop en dag i uka, primært på lørdag. Lørdagen så er jeg ikke så opptatt av kalorier og har lov til å gå over anbefalt kcal. Når lørdagen kom var de verste sukkerabstinensen allerede gått over og jeg var så mett av pizzaen at jeg ikke klarte å stappe inn på mer. Bestemte meg da for å heller spise godteri neste lørdag, men nå lurer jeg på om jeg kanskje skal utsette det til Halloween?

 

Ved å si til meg selv at jeg har lov til å spise godteri og bestemme meg for hvilken dag det skal være så har jeg altså klart å "lure" meg selv litt. På en eller annen psykologisk og snodig måte så har jeg klart å holde meg unna enda jeg faktisk tillater meg det.

 

Kjenner jeg meg selv rett så er det tvilsomt at jeg klarer dette i evig tid, men så lenge jeg klarer å holde godteriet til ett minimum så er jeg veldig fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er litt stress akkurat nå.

Jeg har enormt mye å gjøre, men innen neste fredag er stresset over og livet kan gå sin vante gang igjen. Da har jeg nemlig hatt min første eksamen og levert inn arbeidskrav på det emnet vi har hatt om i studiet :)

 

Denne uken har jeg spist alt alt for lite, stresset alt alt for mye og nå er jeg bekymret for at kroppen skal gå i sparemodus. Ikke vet jeg hvor lenge man må spise for lite før kroppen gjør det, men det hadde vært bittert visst det tar kun kort tid. Denne uken ligger jeg på ett gjennomsnitt på litt over 1200 kcal, noe jeg mener er alt for lite for meg.

 

Jeg spiser når jeg er sulten, men glemmer rett og slett å spise mellom slagene. Har sagt det mange ganger før at jeg ikke er interressert i noe sultekur, men hva gjør man da når man selv bidrar til at det blir en liten "sultekur" pga stress?

 

Jeg tenker at neste uke vil dette normalisere seg og jeg får bedre tid til å konsentrere meg om mitt Grete Roede kurs. Pga lite mat blir også kostholdsscoren helt elendig, men jeg har bestemt meg for å ikke fokusere så mye på den og heller passe på kcal mengden min.

 

Nå kan det virke som jeg har det helt forferdelig med eksamensstress, lite mat og litt lite søvn. Det har jeg ikke :D

Jeg har det faktisk helt fantastisk flott for tiden!

Jeg er så fornøyd med at jeg valgte å sette meg på skolebenken igjen etter mange år i arbeidslivet. Helt ærlig så er det det beste jeg har gjort på lenge!! Jeg trives kjempegodt selv om det er en brå overgang fra å være lønnsmottaker til plutselig bli student med dårligere råd, skulle lese pensum og lese til eksamener igjen i voksen alder.

 

Jeg får leve med at denne uken er litt panisk og at jeg glemmer å spise, neste uke kan jeg puste igjen. Det skal bli godt :D Vurderer om jeg skal vente med sjokoladen til neste fredag? Vi får se hva som skjer, er noen dager mellom nå og neste fredag B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen er det akkurat som jeg har litt annen motivasjon.

 

Det er litt farlig å si dette høyt siden risikoen for at jeg sklir helt ut igjen er stor. Likevel er det noe som er litt anderledes denne gangen uten at jeg kan sette fingeren på nøyaktig hva.

 

Tror kanskje det har noe med godterispisingen å gjøre. I dag bestemte jeg meg for å vente til Halloween med å spise snop og jeg får ikke panikk av tanken. Dette er nytt.

 

Selv på lavkarbo hadde jeg lavkarbogodt på lørdager eller andre anledninger når jeg kjente sukker og snoptrangen ble overveldende. I kveld skal jeg lage meg litt oppskjært frukt mens resten spiser godteri til filmen og det rare er at det ikke føles som jeg forsaker noe. Dette er en ny og litt merkelig følelse. Ikke føler jeg meg så stressa heller for at jeg ikke skal spise sjokolade i kveld, jeg har jo mulighet på Halloween. Generellt er jeg mindre stressa denne gangen på at jeg må gå ned mange kilo fort for å klare å holde motivasjonen. Kanskje det er noe som har glidd inn i nøtta? At dette tar tid? Det finnes ingen quick fix? Ikke vet jeg, men jeg rir på bølge så lenge den varer. Hvem vet hvor lenge det er til jeg snubler for første gang? Kan skje fort og det kan skje den beste, det viktigste er å huske på den følelsen her hvor jeg kjenner meg så avslappet på dette her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag!

 

Var i middagsselskap i går og som dessert hadde vertinnen bakt kake.

Siden jeg ikke har så panisk sug etter sukker for tiden så forklarte jeg vertinnen at jeg prøver å holde meg unna sukker for tiden og dermed kommer til å takke nei til kake. Dette var ikke noe problem for vertinnen og ikke noe problem for meg når de andre spiste kaken sin.

 

Etterpå tenkte jeg WOW for meg selv :o Hva er det som skjer? Når har jeg takket nei til dessert eller kake sist i selskap? Det har ikke skjedd mange ganger før.

 

I tillegg så opplever jeg at de fleste mennesker egentlig er veldig grei når man forklarer at man har problemer med for høyt sukkerinntak og derfor prøver å holde seg unna. Med alderen har jeg også blitt flinkere til å si nei og stå på mitt. Før var jeg mere redd for å såre andre mennesker enn å stå opp for meg selv.

 

Jeg får ikke gått mange turer denne uken siden jeg leser flittig til eksamen. Trim og trening har aldri vært min store styrke :( Jeg velger å konsentrere meg om kostholdet mitt i første omgang, så får trening komme etterhvert. Rom ble tross alt ikke bygd å en dag. Dårlig kosthold er jo også hovedårsaken til min vektoppgang.

 

Så er det Halloween og jeg har mulighet til å spise litt godteri visst jeg vil. Det skal jeg tenke litt på, for vil jeg? Har jeg skikkelig lyst på no søtt i kveld? Vi får se. Jeg har i hvertfall mulighet visst jeg finner det for godt. Det er jo en deilig følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Clavicula 21!

 

Hyggelig at du stikker innom her med oppmuntrende ord! Håper du hadde en fin Halloween :)

 

Halloween gikk bra for min del og jeg bestemte meg nok en gang for å drøye godteriet litt til. Jeg utsatte nemlig sjokoladen til nå fredag, men på fredag skal jeg spise litt sjokolade. Det får bli litt hjerneføde og belønning når jeg sitter på eksamen og strever med å huske det jeg har pugget på.

 

Jeg syns ting enda går veldig greit og bra er det. Veide meg i går og hadde gått ned 300 g fra sist uke. Jeg er faktisk fornøyd med det, for nedgang er nedgang og jeg syns det er en stor seier når vekten kryper nedover. Veide meg i dag igjen og da lyste det ett enda bedre tall mot meg, men nå er alt registrert allerede og ukes rapporten er sendt. Får bare håpe at neste uke vil bli like bra og gå like greit som det har gjort til nå. Foreløpig så er motivasjonen god, men jeg har jo ikke akkurat holdt på så lenge enda. Faren for at jeg blir litt mere lei enn nå er absolutt tilstede. Å gå ned i vekt er nemlig ikke alltid like lett og moro. Det kan tidvis være ett sabla slit.

 

Jeg kjenner jeg begynner å bli litt sliten i toppen av alt skolearbeidet nå og gleder meg stort til helga. Helgen skal brukes til å slappe av, sove og nyte roen. Det blir deilig det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Taghra! :)

 

Da kan jeg senke skuldrene og konsentrere meg mer om Grete Roede kurset mitt. Eksamen er unnagjort og jeg føler det gikk greit. Spiste godteri i går og det var som forventet veldig godt :P

 

Likevel så spiste jeg faktisk ikke så mye til meg å være, jeg hadde ikke det berømmelige "trykke mest mulig i trynet" eller fikk den "Å jeg er så kvalm....tar en bit til" øyeblikket. Min familie påpekte at de faktisk syntes jeg hadde en litt "slapp" godteridag :lol:

 

I dag er det ny sukkerstopp, så krysser jeg bare fingrene for at jeg skal få det til. Hadde vært utrolig dumt visst jeg nå fikk ordentlig "sukkertenning" på grunn av i går og fortsetter med å hive innpå i dag.

 

Jeg lagde heller ikke middag i går, men spiste take away. Nok en kaloribombe, men det følte jeg at jeg fortjente :D

Jeg ble helt mentalt utladet i går etter å ha hatt så mye fagkunnskap inni hodet i ukevis pga masse pugging. Ble en ordentlig sofadag med familien :)

 

"I dag er mitt mål og ikke spise godteri. Jeg skal i hvertfall klare å holde meg unna godteri i 3 timer fra nå, så får vi se" Hva i alle dager er dette tenker du kanskje? Dette er det jeg bruker å si til meg selv når jeg skal gå i gang med å kutte ut snopet, jeg repeterer da disse ordene hver tredje time. Høres sikkert helt tullete ut, men for meg fungerer dette faktisk veldig bra. Det er med på å bevisstgjøre meg selv og få meg til å tenke meg om en ekstra gang når hånden min plutselig skulle nærme seg godteskålen eller wienerbrødet. De første dagene er alltid de verste og da sier jeg dette oftere til meg selv, men etter noen dager så tenker jeg ikke på dette her i det hele tatt.

 

Så da er det bare å brette opp ermene og starte på' an igjen. For etter tre uke uten sjokolade eller annet godteri, så var gevinsten å ikke få de paniske "raide alle skuffer og skap etter sjokolade eller kake", endelig føle en ro rundt det hele og en fin følelse av å faktisk ha litt kontroll.

God helg!

 

Så jeg skal ikke spise godteri i dag, i hvertfall ikke de 3 første timene så får vi se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stoppe med godteri igjen har gått veldig bra. Bedre enn fryktet faktisk. Jeg måtte bare bruke min egen lille "teknikk" en gang og resten gikk ganske av seg selv. Jeg er overbevist om at det kan jeg takke mine tre uker uten snop på forhånd for at dette gikk såpass enkelt. Samtidig tenker jeg at det er utrolig hva jeg kan visst jeg bare er motivert nok :) Motivasjon er alt, bare så synd at motivasjon er som en muskel som må trenes hele tiden for ikke å miste kraften. Det er ikke alltid like enkelt.

 

Mitt største problem nå er at jeg spiser for lite. Ligger rundt 1300 pr dag. Før i de gode gamle dager så har dette vært alt alt for lite for meg, men nå er jeg glad når jeg kommer til 1300 kcal pr dag. Jeg spiser ikke så lite med vilje, jeg blir faktisk heller stresset fordi jeg vet jeg burde spise litt mer. Men hvordan spiser man mere når man ikke har lyst på noe? :(

 

Før unnet jeg meg litt sjokolade, litt potetgull, sukker i teen eller annet søtt som bidro til at jeg lå en del høyere på kcal inntaket, nå som jeg har kuttet ut det så kommer ikke kcal opp på det nivået som kurset har satt meg på.

 

Når jeg gikk på lavkarbo så spiste jeg når jeg var sulten og sluttet når jeg var mett. Da spiste jeg mere fet mat, men tror jeg spiste ca like mye i mengde som nå. Jeg regnet ikke så nøye på kalorier, men hadde fokuset på karbohydrater. Det jeg likte best med lavkarbo var at man spiste når man var sulten og sluttet når man var mett, det var så enkelt å forholde seg til. Nå derimot tenker jeg stadig på om jeg bør spise noe selv om jeg ikke har lyst på noe og i så fall hva kunne det vært.

 

Jeg lurer litt på om jeg skal legge bort dette stresset angående kalorier og heller tenke at det sikkert vil komme på sikt? Min kursleder mener jeg burde spise litt mere noe jeg for såvidt er enig i, men jeg klarer ikke å trykke i meg noe når jeg ikke er sulten.

 

Så nå får det bare være at jeg ligger litt lavt for tiden, jeg orker ikke å kjenne stress eller skam for at jeg spiser litt for lite. Snart er det jul og da vil nok dette balanseres ut i førjulstiden med fete sauser og juletalerkner ;)

 

Motivasjonen min er enda veldig god og jeg syns at ting går forbausende enkelt. Jeg begynner også å få troen på at jeg faktisk kan fullføre dette kurset uten å bryte av. Det er en super følelse! Så får vi håpe at jeg ikke går på snørra neste uke allerede hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det ny vektnedgang, 300 g er av og jeg er fornøyd :)

Hvordan kan man være fornøyd med 300 g lurer kanskje noen på? Jo, fordi jeg aldri har rast fort ned i vekt. Aldri!

 

På lavkarbo gikk det også i sneglefart hos meg for utenom den første uka der vannet i kroppen forsvant. Det var vanskelig å holde seg optimistisk når jeg fikk med meg at andre gikk fort ned i vekt, mens jeg sto bom fast eller hadde gått ned usle 200 g. Mange ganger ble jeg skikkelig irritert på den teite kroppen min som ikke skjønte at den skulle ned i vekt og ikke stå bom fast. Denne gangen har jeg jo satt meg litt annet mål, altså være glad for hver kilo jeg mister og det gjør jeg jo samlet sett. Etterhvert så forsto jeg også at det var faktisk flere der ute som heller ikke raste ned i vekt, flere hadde vektplatåer som varte og rakk enda de hadde nok å ta av. Det fikk meg til å forstå at alle kropper er forskjellige og at det ikke finnes noe quick fix for meg og min kropp. Min kropp er rett og slett en gjenstridig stabukk ;)

 

Derfor er jeg glad når jeg går ned i vekt selv om det ikke går fort, for det går jo faktisk ned. Og det er en gang slik at ting tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Katrine!

Nå er det lenge siden jeg var her og skrev, får ikke forumet til å funke på mobilen så da blir det liksom ikke.

Så flink du er som kommer deg gjennom travle studiedager uten å gå på en skikkelig smell!

Jeg er student og har eksamenstid fra i morgen - er veldig spent på hvordan det blir å gå! Men tror jeg skal klare det. Har fått hjernen på et bra spor fullt av motivasjon, og jeg har ikke tenkt å spore av ;)

 

Ser du sliter med å spise nok. Det kan jo bvære du går sakte ned fordi du rett og slett spiser for lite? Kurslederen min snakker stadig vekk om "bålet i magen" som må få brensel for å prestere. Altså forbrenninga er avhengig av å få nok påfyll av drivstoff i form av riktig mat.

Du kan jo kanskje prøve å spise noe med litt ekstra kalorier i for å komme opp i anbefalt mengde. Avokado eller majones på brødskiva, en håndfull nøtter ekstra, litt olje på salaten eller i stekepanna etc etc. Oliven har også mye kalorier. Eller kaviar- sykt mye kalorier i kaviar! Jeg er fortsatt ikke kommet over sjokket når jeg oppdaget det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...