Gå til innhold

Min store motivasjonstråd


Anbefalte innlegg

Hei Lisa!

 

Takk for du titter innom og kommer med gode tips. Setter pris på det skal du vite! Ønsker deg også masse lykke til med eksamen og det er moro å høre at du føler deg så motivert for tiden :)

 

Denne uken er fokuset å komme opp i kcal. De to siste dagene har jeg kommet opp i 1400 kcal og jeg ser på det som en god start. Ikke helt perfekt siden jeg ønsker å ligge på 1600 pr dag, men likevel bedre enn 1200-1300 som jeg har ligget på fram til nå.

 

Jeg spiste egg med kaviar i går og jeg ble like forbauset som deg Lisa over hvor mye kalorier det er i kaviar!!! Det hadde jeg aldri trodd på forhånd :lol:

Ellers spiser jeg også makrell i tomat og røket laks for å få til en sunn økning av kalori inntaket mitt. Avokado har jeg, men jeg må innrømme at jeg ble skrekkelig lei av avokado etter min lavkarboperiode :rolleyes: Spiser det stort sett som Guacamole for tiden, eneste som frister.

 

Er fortsatt godt i gang med å kutte ned/ut godteri og den følelsen er så merkelig!! Det å faktisk klare det uten å føle at jeg går glipp av noe eller få ett helt intens sug etter godteri. Skjønner ikke no av dette her helt ærlig, men jeg surfer på denne bølgen så lenge det varer. I dag hadde noen medstudenter med seg smågodt som de gaflet innpå mens vi jobbet med gruppearbeid....og jeg klarte å holde meg unna uten noe problem. Det føles som en sjukt stor seier!! :D Jeg fortalte også til de andre at jeg ikke spiser så mye godteri for tiden fordi jeg har problemer med å stoppe når jeg først har begynt. Føler jeg får mye aksept for valget mitt og utrolig lite mas om å måtte smake.

 

Jeg vet ikke når jeg skal unne meg lørdagsgodt neste gang, men tror ikke det blir denne helgen. Tror jeg enten venter til neste helg når det skal feires bursdag i familien eller til dagen etter jeg har vært ute på byen med noen venner i slutten av november. Jeg tar det som det kommer og når behovet for litt lørdagskos melder seg.

 

Nå er det helg og først og fremst fortsetter med å holde fokuset på å få en sunn og god økning av kalorier. God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nok en lørdag er over og nok en gang har den gått bra :)

 

Snikveide meg i dag (noe jeg egentlig gjør hele tiden :lol: )og jeg går stadig ned i vekt. Det er så utrolig motiverende og jeg blir så innmari glad. Så får vi se om tallet vil holde seg til veiedagen eller om det kryper litt opp igjen. Uansett så føler jeg at jeg er på rett spor og det er helt herlig! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg oppnår resultater slik jeg gjør nå så er det virkelig med på å holde motivasjonen høy :D

 

På lavkarbo fikk jeg også resultater over tid, men ofte gikk det lange perioder der vekten sto helt stille. Det føltes nedslående når jeg visste at jeg hadde vært flink og ikke skeiet ut, men at vekten ikke rikket seg. Det å se at samme tall lyste mot meg fra vekten i uke etter uke etter uke ble så utrolig demotiverende. I tillegg så skapte det en del stress hos meg om jeg gjorde noe gærnt siden jeg sto bom stille mens andre rundt meg raste ned i vekt. Jeg logget alt jeg spiste og visste at jeg fikk rett inntak mellom karbohydrater, fett og protein, men i 7- 8 uker skjedde det ikke noe. Jeg holdt ut de ukene og til slutt så gikk jeg samlet sett ned 10 kilo på 7-8 mnd. Da ble jeg så lei av å spise det jeg kunne spise på lavkarbo at jeg ikke orket mere.

 

Denne gangen har jeg hatt vekttap hver eneste uke, noen gang mere enn andre. Jeg vet at vekten vil stoppe opp og at det er en helt naturlig del i det å gå ned i vekt, men det er veldig motiverende å se at den kryper sakte nedover nå i starten. Det er med på å bekrefte at jeg gjør dette riktig og at jeg slapper mere av denne gangen. I tillegg så er det en boost for motivasjonen til å fortsette på samme sti.

 

Jeg føler jeg er på en bra plass i livet mitt nå. Det tror jeg også har mye å si for å kunne lykkes. Mye stress er ikke bra for kroppen og nå som jeg har det roligere i livet mitt så påvirker det hele meg, også vektnedgangen min. Så langt er jeg fornøyd med Grete Roede kurset mitt. Meste av jobben må jeg gjøre selv, men det å ha kurslederen på sidelinjen som støttter, motiverer og rettleder meg er fint nå i startfasen. Det gjør at man blir ekstra skjerpet og det har gitt ett flott resultat. Jeg har nå mistet 4,3 kilo på litt over en mnd. Det er mere enn jeg klarte på lavkarbo i fjor, men jeg vil likevel ikke si at lavkarbo bare er tull eller at lavkarbo ikke fungerer. Det gjør den, men bare ikke for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å føle meg litt sånn irriterende positiv haha ;)

Ei som jeg brukte i mitt stille sinn å irritere meg litt over hvor flott alt var når jeg selv sto meg hånden nede i godteposen og tenkte "I morgen starter jeg på'an igjen" :lol:

 

Det var ikke det at jeg ikke unnet vedkommende sin seier for det gjorde jeg virkelig, men det kunne være vanskelig å kjenne på sitt eget tap. Ett klassisk eksempel på mine skjulte verdier som det heter så pent på fagspråket.

 

Gang på gang på gang så jeg at de som klarte å gå ned i vekt hadde en fantastisk indre motivasjon mens min alltid oppløste seg selv og fløy ut av vinduet. Jeg ville så gjerne få det til.....men så var det alle mine dårlige unnskyldninger og lave impulskontroll som alltid saboterte for meg selv.

 

Hvor er jeg nå da 4 uker ut i mitt kurs? Jeg er fortsatt motivert og det er en deilig følelse. Likevel har jeg dager der jeg tenker på hvor uendelig godt det hadde vært med en real fråtsedag. I dag er en sånn dag, noe som har sammenheng med syklusen til oss kvinner ;) Andre dager kan det være fordi den lille djevel på skuldren min forteller meg at litt snop ikke er såååå farlig. Jo, for meg er det nemlig det. Spiser jeg f.eks noe dritt i dag så kan jeg fort ryke på en skikkelig smell.

 

Hadde jeg ikke hatt motivasjonen i orden så tror jeg at jeg dessverre hadde sprukket opp til flere ganger allerede. Heldigvis så stopper jeg opp og tenker på hva jeg allerede har fått til. Jeg vil ikke ødelegge dette nå som jeg føler jeg er så godt i gang. Å gå ned i vekt er en svær omstillingsprosess av hodet, gamle vaner og dårlige impulser. Og nei alt er ikke rosenrødt og enkelt hver eneste dag, noen dager er utfordrende. Likevel er tanken på å forbli så overvektig som jeg er avskrekkende nok til at fornuften seirer.

 

Jeg er lei av å være tjukk og da må jeg ta tak. Da må jeg tåle dårlige dager like bra som mine gode. Heldigvis så syns jeg samlet sett at dette går veldig greit. Jeg er kanskje heldig og glad er jeg for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som pokker at jeg ikke ventet med å føre inn vekt i dag, men gjorde det allerede i går og sendte inn ukesrapporten i går kveld :rolleyes:

 

For i dag så viser vekten at jeg er 200 g unna mine første 5 kilo ned. Herrgud så sprøtt det føles! Og hvor sjukt glad og ikke minst fornøyd jeg er med meg selv nå!!!

 

Jeg får det til visst jeg bare vil. For en super følelse :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Taghra!

 

Oppfølgingen på nettkurset mitt fungerer slik at jeg kan sende mail til kursleder visst jeg har noen spørsmål eller visst jeg har behov for hjelp. Jeg får i tillegg ett kursbrev i uken med tips og råd som er basert på min innsendte ukesrapport.

 

Ett nettkurs er ok, men det vil jo aldri bli som når man møtes personlig. Dessuten så må man være motivert til å gjøre en livsstilsendring og være bevisst på at det er du selv som må gjøre jobben. Det finnes dessverre ikke noen enkle løsninger, men å gå på kurs gjør det lettere å forplikte seg og gjennomføre livstilsendringen. Kurslederen er med på å veilede og motivere, men til syvende og sist er det jeg som må få dette til å fungere i min hverdag. Det jeg liker best med nettkurs er at det er så enkelt og lett tilgjengelig å bli med. Jeg trenger ikke å forholde meg til møtetider og sammen med kursleder så ble vi to enige om veiedag og innsending av ukesrapporten ved oppstart.

 

Føler man at man ikke kommer ordentlig i gang eller trenger en dytt i riktig rettning så kan ett kurs være med på hjelpe til på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, driver å vurderer det...men kan heller fortsette å rapportere inn her på forumet=) Føler egentlig jeg har kommet godt i gang, har gått ned 7 kg, mesteparten siden august...går sakte men sikkert nedover^^ Får heller melde meg på nettkurs når jeg mister motivasjonen, eller føler at ting har glidd ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært flink Taghra!

7 kilo lettere er mye det :)

Jeg hadde behov for ett spark bak for å komme i gang og valgte derfor å gå på kurs. Jeg kommer ikke til å fortsette på kurs når det er over, fordi jeg ikke har økonomi til det nå som jeg er student. Håper at jeg har samme motivasjon når jeg står på egne bein, men håper og tror at jeg skal få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en merkelig følelse når man plutselig er venn med vekten. Når jeg ser at jeg får resultater og ikke minst at resultatene kommer uke etter uke.

 

Kjenner at jeg kanskje burde tenke litt på hvordan jeg skal takle det når vekten stopper opp eller enda verre går opp. Hvordan skal jeg da omstille hodet til å tenke at dette ikke er verdens undergang og faktisk også ganske naturlig? Jeg innser at jeg fort kan bruke dette som unnskyldning til å fråtse snop i en dag eller to i ren skuffelse. Man blir ganske hekta på suksess når ting går veien, men hvordan skal jeg takle det når ting stopper opp? Jeg prøver å tenke litt fremover nå i stedet for å ta ting på sparket som jeg ofte har gjort før. Hva skal jeg tenke og hvordan skal jeg håndtere det visst vekta stopper opp i 7-8 uker igjen?

 

Sist dette skjedde så kjente jeg på ett voldsomt nederlag og ikke minst på stress over at det skjedde med meg som var så flink til å holde meg på ett lavt karbohydratnivå. Det føltes også urettferdig og jeg var mange ganger på vei til å gi opp fordi jeg følte at dette ikke fungerer likevel. Jeg holdt ut, men det føltes vondt å ikke få noen resultater i mange uker når andre mistet kiloene i rasende fart. Jeg tenker innimellom på om jeg vil orke å stå i dette en gang til? Å kjenne på skam, håpløshet og nederlagsfølelsen? Følelsene som jeg har kjent på så ofte før når jeg ikke har klart å gjennomføre helt til mål og i stedet for gått opp alle kiloene igjen. Hva skal til for å ikke miste motivasjonen visst ting stopper opp eller går gærne veien ?

 

Jeg tror i hvertfall det er smart å finne noen strategier for å klare å stå i det uten å kjenne seg mislykket. Å gå ned i vekt krever mye jobb og den største jobben sitter mellom ørene. Det er greit å lage seg en plan for hvordan jeg skal håndtere motgang bedre enn jeg gjorde sist siden det fort kan skje at vekten stopper opp. Da er det veldig viktig å ikke la tanken om at "jeg vil aldri få det til" vinne og trøstespise godteri. Dette tror jeg skal være målet mitt denne uken. Å snakke seg selv opp i stedet for ned og finne en god måte å løse problemet når det kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har lest igjennom dagboken din og vil bare si gratulerer med 5 kg!

 

Høres lurt ut med en plan for hvordan å takle motgang.Er så altfor lett å kjøre seg selv ned når man som mest trenger å snakke seg selv opp. Virker som du er godt i gang. Har selv litt av samme erfaringen med lvakarbo som deg, så nå prøver jeg å holde meg til mer normal kost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord Medas!

 

Alltid koselig når folk legger igjen en liten hilsen og oppmuntrende ord :)

 

I dag er jeg fryktelig trøtt, sovnet veldig sent i går fordi jeg hadde drukket for mye kaffe på kvelden. Noe måtte jeg jo gjøre når alle andre satt og gaflet i seg sjokoladekake og potetgull i bursdagsfeiringen jeg var i. Jeg drakk altså kaffe og gikk på en real søvnsmell pga det. Dette burde jeg jo egentlig visst siden det ikke er første gang at det skjer. Jeg reagerer på koffein og kan ikke drikke kaffe etter ett visst klokkeslett på døgnet fordi da risikerer jeg å ligge våken når jeg egentlig burde sove.

 

Når jeg er trøtt er jeg ofte litt sur (av og til også mere enn bare litt :rolleyes: ), ikke helt fokusert og syns det meste er ett ork. I tillegg så er den sabla hodepinen også på plass. En litt dårlig dag med andre ord :unsure:

 

Kjenner også på at viljestyrken ikke er like god når jeg er trøtt, jeg har lyst å fråtse ett eller annet usunt fordi jeg syns det er ett ork å lage middag. Nå har jeg jo heldigvis drevet på med mitt nye kosthold i noen uker så sjokolade er faktisk ikke det som frister mest, utrolig nok. Det er heller Thai takeaway, pizza eller hamburger, men på menyen står det hjemmelaget fiskegrateng...og jeg må mekke den sjæl....usj... <_<

 

Nå gjør jo tanken på at både barna, min mann og ikke minst kroppen min vil takke meg for å ha laget fiskegratengen det hele litt bedre. Likevel er det kjedelig at det er min tur å lage middag i dag når alt jeg ønsker meg i hele verden akkurat nå er en kokk

som også viser seg å være massør :D )

 

Enkelte dager stinker, i dag har jeg en slik dag. Den skal få lov å stinke, men uten sjokolade til trøst. I morgen derimot så blir alt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er det noen trøtte dager, og rart med det, at man da får lyst på noe usunt. Trøtt i dag jeg og. Tok en lettvint middagsvariant til barna og meg. Salat til middag. Så kjekt når man klarer å finne på noe kjapt, men likevel sunt. :D Skulle gjerne hatt en kombi kokk-massør ja,hadde gjort seg! :lol:

 

Får håpe du får en bedre og mer energirik dag i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en god natts søvn så er humøret definitivt bedre Medas :D

 

Jeg laget middagen i går, holdt meg til planen og hadde ingen utskeielser selv om jeg var trøtt og lei. Resultatet på vekten i dag ble dermed oppløftende og jeg har mistet ett kilo siden forrige uke. Altså har jeg klart å gå ned 5,4 kilo tilsammen nå. Det føles helt fantastisk!

 

Til helgen skal jeg ut på byen å møte venner, regner med at det vil gi ett mere negativt utslag på vekten neste uke. Likevel er det viktig å føle at man kan leve med denne livsstilsendringen, ergo må man kunne å ha slike kvelder der man overgår kcal inntaket i ny og ne.

 

Nå er jeg over halvveis i kurset og syns fortsatt at ting går veldig greit. Jeg føler meg stadig sterkere i forhold til sukkeravhengigheten min. Jeg liker følelsen av at jeg har en viss kontroll på dette og at jeg faktisk klarer å stå i mot fristelser. Motivasjonen er i tillegg fortsatt svært god og bidrar til at jeg klarer å kjøre løpet uten de store problemer. Jeg har nå bevist ovenfor meg selv at jeg faktisk kan få det til og hodet mitt begynner å få troen at jeg ikke er helt håpløs likevel. Det skal komme godt med når jeg står på egne bein etter endt kurs.

 

Ikke bare overrasker jeg meg selv på en positiv måte, men også min mann og noen av mine venner som vet om hva jeg holder på med. Jeg har alltid strevd med gjennomføringen av mine "nå skal jeg ned i vekt" perioder. Jeg har alltid mistet fokus lenge før jeg var i mål og mistet motivasjonen underveis. Jeg har heller aldri før klart å la være å spise godteri så lenge som nå. Det tror jeg har vært alfa omega for min del. Jeg måtte innse at jeg ikke kan spise litt godteri visst dette skal fungere og at jeg måtte "avruses". Jeg har ett problem med godteri og jeg var nødt til å ta tak i dette problemet for å få til en så fin vektnedgang som jeg har klart til nå.

 

Man lærer så lenge man lever sier jeg bare. Det viser seg at når jeg fant årsaken til vektproblemet mitt og tok grep for å fjerne det, så har det bidratt til å gjøre denne reisen så utrolig mye enklere å gjennomføre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Gratulerer med nedgang :) Helt enig i at man må ha sånne kvelder en gang i blandt. Blir vanskelig om man aldri skal kunne kose seg. Man må bare finne ut hvordan man kan kose seg uten å havne tilbake i gamle, dårlige vaner igjen og du er jo helt klart på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikveiingen min er ikke så hyggelig for tiden for plutselig har kroppsvekten økt igjen. Dette til tross for at jeg er kjempeflink i matveien og ikke spiser godteri.

 

Nå har jeg jo egentlig allerede forberedt meg, tenkt på at slike ting kan skje og det tror jeg var veldig lurt! Jeg holder fast på de rutinene jeg har innarbeidet og depper ikke. Det vil gå ned igjen til slutt, det er jeg helt sikker på. Det å stoppe opp eller at vekten går opp og ned er faktisk helt naturlig. Siden jeg allerede har tenkt gjennom dette på forhånd så blir ikke veien til å trøstespise så kort som den fort kunne blitt.

 

Å ta tak i den mentale biten er smart. Før tok jeg jo ting mere på sparket og dermed så kjente jeg nok mere på skuffelse når en plutselig vektoppgang kom eller at vekten sto bom fast. Jeg ble ofte stressa og lurte fælt på hva jeg gjorde feil, men nå har jeg skjønt at kroppen er en finurlig ting som gjør som den vil ;) Å ikke snu helt opp ned på min plan eller hive meg på en ny "ned i vekt metode" er målet mitt denne gangen. Det å få motgang i en vektnedgang er helt vanlig, så da er det bare å bite tenna sammen og tenke at jeg er på rett vei uansett om det går opp og ned akkurat nå. Jeg har vært innom utallige mer eller mindre mislykkede "slankekurer" og gjerne hoppet fra en til en annen når jeg møtte motstand. Ikke denne gangen, denne gangen skal jeg kjøre hele løpet ut med å spise akkurat likt som nå. Dette kostholdet er det som fungerer best for meg nemlig å spise alt, men ikke hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia katrine!

 

Synes du er kjæmpeflink og har innsikt! Det å klare å lære av de feil vi har gjort tidligere gjør at vi har større sjans å lykkes nå!

 

Æ har også uke der vekta har økt og det er særlig surt når vi føle vi virkelig har jobba målretta mot nedgang men som du si naturlige svingninger er der og vi skal jo leve mens denne prosessen blir en innarbeidet måte å leve på :)

 

Tvi tvi videre i prosessen og kos dæ så masse i adventstia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord clavicula :)

 

I dag er en litt utfordrende dag. Var ute med venner i går, hadde det veldig hyggelig og har bokstavelig talt en dagen derpå i dag :rolleyes: For i dag har jeg virkelig lyst å spise "hele verden" og jo mere fett og salt, jo mere roper det mitt navn ;)

 

Dagen i går var planlagt fri fra Grete Roede og jeg hadde virkelig behov å gjøre noe hyggelig og sosialt sammen med mine venner. Dermed så hadde jeg også tenkt over hvordan jeg ville at denne dagen derpå skulle bli. Og dagen i dag den skal ikke skli helt ut med masse utskeielser har jeg bestemt meg for selv om kropp og hode skriker etter potetgull.

 

Jeg har i bakhode hvor mye jeg har jobbet for å komme dit jeg er nå og ikke minst hvor moro det er at jeg har klart å få så fint resultat på så kort tid. Samtidig så opplever jeg stadig oftere en følelse av kontroll. Er nesten litt skummelt å si det høyt fordi fallet kan bli så stort. Likevel så føler jeg at det stadig blir enklere å holde meg unna sjokoladen og potetgullet. Denne "avrusningsperioden" min har virkelig vært verdt sin vekt i gull. Det har vært tøft, det har vært kjedelig, men det har vært verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å føle på seier og lykke er jeg ikke så god på. Dette må jeg helt klart begynne å øve meg på! :unsure:

 

Nå er det ikke vekten jeg føler seier og lykke for fordi den har stoppet opp/økt litt. Seierfølelsen går mere på at jeg gjennomfører opplegget uten å hoppe av når ting går litt trått som nå. Generelt har jeg en seiersfølelse fordi jeg fortsatt har så god motivasjon og gjennomføringsvilje. Jeg tror at både jeg selv og folk rundt meg hadde små forventninger til at jeg skulle klare å stå i dette så lenge som jeg har gjort. Det er ikke det at folk rundt meg ikke heier meg fram, men etter at jeg har hoppet av og på dietter og livsstilsendringer så var det nok noen som tenkte at dette ender sikkert som alltid. Altså i skuffelse og nok ett nederlag. Den som tenkte dette mest ved oppstart er nok meg selv. Jeg hadde ikke helt troen på at jeg skulle få det til. At jeg skulle klare å ikke spise så mye godteri var en utopi! Det har jeg aldri klart før og det har jo alltid endt med fulstendig sprekk.

 

Det har det altså ikke gjort enda og det gir meg en ordentlig lykkefølelse. Tanken på at jeg ikke er så håpløs likevel gjør meg så inderlig glad! :D Jeg har også bevist for meg selv at jeg kan få dette til visst jeg bare vil, noe som er en enorm seier. Dette bidrar til å gi meg selvtillit og troen på at jeg skal greie å gå ned i vekt. Det vil ta tid, men jeg kan faktisk klare det.

 

Å nyte disse følelsene er jeg som sagt ikke så god på. Jeg venter bare på første nederlaget, den første sprekken, den dagen jeg ikke klarer å hente meg inn igjen, når det hele går i dass... de følelsene er jeg god på. Den følelsen av at jeg ikke er flink eller god nok ligger som en klam hånd over meg. På 7 uker har jeg spist sjokolade/snop kun en eneste gang. Herregud det er jo helt vilt! Dronningen av sukker har alså klart å begrense inntaket noe helt ekstremt. Når jeg tenker på det blir jeg selvfølgelig både glad og stolt, men det er akkurat som jeg ikke er verdig å føle på stolthet eller enda verre si det høyt. Jeg synes det virker som oppblåst skryt! Jeg er redd for at folk skal tenke "Herregud, nå begynner hun med skryte sitt...blablabla...skjerp deg, vi orker ikke å høre på deg"

 

Dette må jeg slutte med! Jeg skal øve meg på å tillate meg selv å føle på seier og lykke. Jeg har vært kjempeflink og nå er det på tide å anerkjenne følelsen av lykke og seier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektoppgangen etter lørdagen er forsvunnet og i dag var jeg ned i samme vekt igjen som forrige uke. Det ble med andre ord en hyggelig tur på vekten :D

 

Denne uken har jeg fullt fokus på å spise mere, dette for at vekten ikke skal stagnere pga lite mat. Så de siste dagene har jeg klart å gå opp fra 1300 kcal til 1500 pr dag. Veldig fornøyd med innsaten og håper at det er med på at jeg ikke skal gå i sparebluss :) Synes jeg blir stadig bedre til å spise variert og kommer passe høyt på kostholdscoren. Det er veldig moro!

 

I dag har jeg i tillegg vært omgitt av kaker, men jeg følte ikke at de fristet. Det var en skikkelig god følelse. Jeg føler at jeg stadig får bedre kontroll og blir mindre og mindre fristet. Begynner å tro at jeg faktisk kan få til å holde meg på den smale sti i julen som er målet mitt.

 

Bare noen uker igjen av kurset og kurset har vært ok. Selv om jeg ikke kommer til å fortsette så føler jeg at det har vært verdt pengene. Jeg har virkelig fått en god start på dette vekteventyret mitt og ikke minst fått tro på at jeg skal få dette til :)

 

Snart er det juleferie for oss studenter og det blir deilig. Jeg er så glad for at jeg turte å si opp jobben min for å starte på skole og at jeg tok tak i helsen og vekten min. Jeg sitter igjen med en enorm mestringsfølelse fordi jeg satset på disse tingene. Ikke verst følelse det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke så mye her inne lenger merker jeg.

Ikke fordi jeg har hoppet av opplegget eller har hatt en kjempesprekk og dermed skammer meg. Neida, jeg er enda i full gang. Det er mere psykologisk tror jeg. Jeg vet at jeg ikke kommer til å fortsette på kurs og da kommer jeg sannsynligvis til å avslutte denne tråden her.

 

Jeg syns det har vært fint å kunne skrive ned tankene mine rundt denne livsstilsendringen. Man får tid til å reflektere rundt tankene sine når man skriver ned hva man tenker på syns jeg. :)

 

Hvordan går det da etter 7 uker på kurs?

Det går fortsatt veldig greit syns jeg. Jeg har ikke spist godteri på 4 uker nå og det å ikke spise godteri har blitt en vane. Jeg fører inn absolutt alt jeg spiser og det har også blitt en vane. Jeg føler meg nå tryggere på at jeg skal få til dette her, også uten kurs. Motivasjonen er fortsatt høy og jeg har innsett at det å gå ned i vekt er en lang prosess som krever mye tålmodighet og arbeid. Likevel er dette noe jeg ønsker så sterkt nå at jeg ikke gir opp selv om vekten min ikke rikker seg for tiden. Jeg går opp og ned samme kilo, men det som er fantastisk er at jeg ikke blir totalt demotivert denne gangen. Det å ikke ha noe tidsplan, men la kroppen selv bestemme tempo har vært en klok beslutning. Jeg har gått ned rundt 5 kilo noe jeg er veldig fornøyd med :D

 

Alle disse seirene vil jeg ta med meg fra kurset og bygge videre på. Er jeg heldig så har jeg nådd vektmålet mitt allerede om ett år, tar det to år så får det bare være. Det viktigste er at jeg blir sunnere, friskere og selvfølgelig litt smalere :)

 

Jeg kommer sannsynligvis med en siste oppdatering neste uke.

 

Visst du leser denne tråden er mitt beste råd til deg å aldri gi opp! Til og med håløse jo jo slankere som meg kan få en ny forståelse av hva som må til for at JEG skal gå ned i vekt. Man må bare bli bevisst på hva man kan leve med og hva som må kuttes dramatisk ned på. For meg var det sjokoladen og smågodtet. Og visst jeg får det til da får andre det også til. Det er jeg helt sikker på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom en kjapp tur for å fortelle at vekten rikker seg igjen. Hurra! :lol:/>

Det lønner seg virkelig å være standhaftig og tålmodig for det vil gi resultater på sikt. Så får vi se om dette holder seg til min siste innveiing neste uke. Til da vil jeg nyte følelsen av at jeg har vært flink og ikke minst hva jeg har klart å få til. Helt herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg veid meg for siste gang på kurste mitt. Gikk ned 4,4 kilo i løpet av kurset og 6,1 totalt. Det har vært en fin opplevelse å delta, men nå skal jeg altså stå på egne bein. Det tror jeg skal gå greit siden jeg fortsatt er veldig motivert.

 

Dette er siste posten min her inne på min motivasjonstråd og det har vært bra å ha en egen tråd til å skrive ned tankene i på min vei ned i vekt. Snart er det jul og foreløpig har jeg klart å motstå alle former for fristelser. Julaften er under to uker og da blir det en ordentlig mat og godteridag på meg. Så skal det være opphold til nyttårsaften før jeg tillater meg masse mat og godteri igjen.

 

Det kan helt klart bli utfordrende i romjulen, men jeg er bestemt på å klare det. Jeg er lei av å være overvektig og nå begynner jeg å skimte konturene 6,1 kilo gir utseendemessig. Har ikke lyst å ødelegge den gleden med å fråtse meg opp i vekt igjen.

 

Takk for meg! Stå på du som leser dette og masse lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Selv om jeg egentlig har lagt denne tråden død så må jeg innom og gi ett lite livstegn fra meg :)

 

I julen gikk det ikke helt etter planen. Jeg hadde bestemt meg for at jeg kun skulle spise godteri på julaften og nyttårsaften. Det endte med 3 dager til ende fra julaften til og med 2 juledag før jeg klarte å bremse inntaket igjen. Nyttårsaften derimot gikk veldig greit. Jeg hadde ikke lyst å oppleve nok en sprekk over flere dager, så jeg var veldig bevisst på at det ikke skulle få skje igjen.

 

Nå er jeg inne i min 4 uke uten godteri og det går greit. Tenker faktisk ikke så mye på det lenger, noe som gjør det hele mye enklere. Alt blir en vane visst man bare gjør det lenge nok

 

Vekten min går ikke fort ned. Ikke så rart siden det eneste jeg har forandret på er å kutte kraftig ned på snopet. Likevel så har jeg mistet 7,5 kilo siden start bare ved å ikke spise så mye godteri. Det får en jo til å tenke på hvor mye jeg egentlig har tyllet i meg i årenes løp. :unsure:

 

Jeg føler at klærne begynner å passe bedre, ting strammer ikke så fælt lenger. Det gir påfyll av motivasjon til å fortsette løpet mitt. Jeg har det mye bedre med meg selv nå som jeg sakte, men sikkert blir lettere etter som tiden går. Dette er en ordentlig boost til selvfølelsen :D

 

Kanskje jeg skulle fortsette med dagbok her inne? Er jo fint å ha en plass der man kan skrive om både oppturer og nedturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom tråden din. Så flink du er som klarer å fortsette på egenhånd etterpå.

 

Jeg gikk på GR nettkurs for flere år siden. Gikk 3 kurs etter hverandre og så fortsatte jeg selv etterpå. Gikk ned 22 kg på 1 år. Jeg hadde totalt forandret livsstil og trente 2-3 ganger i uken. Men så ble jeg gravid og med bekkenplager så ble aktiviteten redusert til nesten ingenting. Det lille jeg klarte å bevege meg måtte jeg bruke på husarbeid og på de to barna jeg allerede hadde. Selv om aktivitetsnivået ble lavere så ble ikke matinntaket lavere og gradvis gikk jeg opp totalt 25 kg ila svangerskapet. Har ikke klart å få de av enda selv om jeg har gjort flere innsats men nye hinder har skapt trøbbel. Nå har jeg meldt meg på nytt nettkkurs og da er det som du skriver en forpliktelse til å følge opp og i hvert fall må en gjøre det når det er så dyrt som det er.

 

Lykke til videre, kommer til å se innom deg av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...