Gå til innhold

På vei til et bedre liv


Gjest mageflesk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har lyst til å bli medlem i et par tråder her inne. Trenger motivasjon fordi jeg skal ned 13 kilo. Er på nettkurs, har gått ned nesten 4 kilo på 4 uker, veier nå 84.5. Jeg er 51 år, gift og har voksne barn. Jeg trener ca. 4 ganger i uka. Har bytta til rolig jobb, så får lite hverdagsaktivitet, noe som er litt utfordrende.

 

Håper det er greit at jeg blir med her på tråden

 

MVH Nikkoline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mageflesk

Hei

Velkommen til deg Nikoline, jo flere vi er jo bedre er det :)

Jeg er i 40 åra, samboer og har små barn. Jeg har også en stillesittende jobb, så blir ikke mye hverdagsaktivitet på meg heller.

Hvordan er det å gå på nettkurs? Noe du vil anbefale? Jeg går pr nå ikke på kurs, men prøver så godt jeg kan på egenhånd. Det er veldig travle dager både på jobb og hjemme, så er redd for " å ta på meg for mye" slik at jeg til slutt ikke gidder mer. Vet at når jeg blir stresset er det kostholdet som først går føyken. Samtidig ser jeg jo at vektnedgangen min går veldig tregt, så kanskje jeg hadde trengt et lite dytt i baken :blink:

 

Vekta viste 81,9 i dag også, dvs stillstand siste uken, midjemålet har gått inn 2 cm da ;) Siste uken har vært en del stress, og jeg har følt meg sliten. Og dermed ikke fått trent en eneste gang.

Siden jeg er så lite aktiv anbefaler GR 1300 kcal, og det er alt for lite for meg. Jeg ligger nok på 1500 kcal i ukedager, og litt høyere på helg, så skjønner jo at jeg ikke går ned så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jqulin

Hei alle sammen! Kan jeg få bli med på tråden? Har jojo slanka meg i mange år. Var 103 kg for 11 år siden. 62 kg for snart 4 år siden og 72 nå! Er 168 høy og vil ihvertfall ned til 62 igjen. Trenger "slankevenner" for å klare å holde motivasjonen oppe! Har barn med tourettes og adhd og selv fribromyalgi så er lett å sette seg på sofan,stappe mat i munnen og synes synd på seg selv for man er sliten! Da trenger man støtte!????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mageflesk

Hei og velkommen til deg jqulin :)/> Jo flere jo bedre.

 

Selv har jeg gått på en smell de siste dagene. Ramla helt av lasset på fredag morgen da jeg plutselig og uten forvarsel ble tilbudt en varm hvetebolle :o/> Fram til i går gikk det slag i slag med kaker, sjokolade, vin og diverse god mat. Søtsuget ble skikkelig trigget disse dagene, så det er tungt å komme i gang igjen.

Litt skuffet over meg selv som mistet styringen så totalt, og jeg skjønte ikke hvorfor det skjedde heller. Helt til jeg fikk mensen i dag. Jeg har en hormonforstyrrelse som gjør at mensen ikke kommer regelmessig.

Ja, ja jeg får tenke på det som en erfaring rikere, og fortsette å telle kcal framover.

Tenker jeg hopper elegant over veiedag i morgen, rapporterer heller neste torsdag.

 

Håper det har gått bedre for dere andre den siste uken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mageflesk: Ta det som en erfaring rikere ja! Detta skjer mange ganger iløpet av slankeperioden, man må bare ikke gi opp! Er sånn selv at hvis det går galt og jeg spiser en ting feil, da går slankinga til dundas resten av uka så er det å begynne igjen mandag!

 

Nesten ferdig med uke 1 og ble ned -1.8 til 70.2 kg. Da er den letteste uka gjort og utfordringene kommer til å stille seg i kø! Håper det går bra med resten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det bra noen dager og skitt de neste, men vekta går iallefall ikke mer opp totalt, så da får man bare være fornøyd med det.

En stund!

 

Og vente til man har kommet seg litt ovenpå igjen. For man trenger overskudd til vektreduksjon, det tror jeg.

For å komme skikkelig igang.

For en vet jo at når vekta går ned, så går motivasjonen og humøret opp.

 

Den bollesprekken kjenner vi vel igjen, de fleste, mageflesk!

 

For noen år siden, da jeg tok et GR kurs, og akkurat hadde lest den hormonboka attpå til, kom jeg opp i et lite dilemma ....

En kollega hadde bakt vaniljeboller på jobben, det lukta jo himmelsk, tennene løp i vann. Og sulten var jeg! Men jeg skulle jo ikke ha sånt!!

 

Bestemte meg for at jeg heller hoppa over lunsjen, og tok EN. Den bolla spiste jeg i bitte små biter, nøt hver eneste lille bit mmmmmm, mens de andre spiste både to og tre, og flere til... Og jeg tenkte, dette fortjener jeg, noe så godt! Akkurat som dr Birketvedt sier.

 

Den bolla har jeg aldri glemt!!

 

(Selv om jeg også ramler i den grøfta iblant, å spise for mye av noe spesielt godt ! )

 

Det er jo noe som Mindfullness ( har gått på flere kurs i det) lærer oss også...vær så inderlig tilstede i øyeblikket, legg merke til alt, nyt det!

 

Og man kan ha like mye nytelse av ei bolle som en bruker laaaang tid på som å hive innpå flere...

 

Det er bare å få gjort det til en vane...Vi har så lett for å lære ting, bruke det litt, og så går en tilbake til det vante....

 

Veldig fint at det har blitt så mange på denne tråden! Vi lærer av hverandres erfaringer!

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mageflesk

Hei hei alle sammen :D

Her rusler vekta sakte men sikkert nedover igjen etter sprekken jeg hadde. Vekta viste 81,9, det er det samme som forrige torsdag.

Håper på enda litt nedgang til torsdag.

 

Synes du er flink som klarer å holde vekta i perioder med lite overskudd sekstito. Man må som du sier ha overskudd til å greie dette :)

Eldste barnet vårt sov veldig lite de 3 første årene, og var våken flere timer hver natt. I denne perioden var det ikke snakk om vektreduksjon, vi hadde mer enn nok med å komme gjennom dagen. I tillegg ble søtsuget trigget ved underskudd på søvn.

Fortsett som du gjør nå til du kommer ovenpå igjen, plutselig er både overskuddet og motivasjonen på plass ;)

 

Hvordan går det med deg Jqulin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang! Er så godt når man ser det går nedover igjen! Har veiedag imorra så håper det har gått den veien for meg også! Spist sunt og bra men litt for lite aktivitet denne uka! Må få til en god skitur til helga!????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 300 gram til 69.9 kg. Vært lite aktivitet denne uka så får skjerpe meg neste uke i håp om større nedgang!???? Men ned er ned! Håper det går bra med alle!???? Kos dere masse i helga, bare ikke for mye!!????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mageflesk

Torsdag og vektrapport:

80,8 i dag.

Veide meg i går og da hadde ikke vekta rikka seg i det hele tatt, så veldig fornøyd med 500 gram ned.

Synes jeg er inne i en fin flyt nå, måtte det bare vare !

Jeg har økt aktiviteten litt, lettere å komme seg ut på tur når det er lysere om ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :rolleyes:

en stund siden jeg var her inne,måtte fjerne en skrue i foten etter operasjonen i nov16.Men jeg har fortsatt med nettkurs nr2 og nå er vekten på 78,3.Trener litt mer igjen,selv om de 4stingene er der,skal tas til uken.Spiser etter ca 1200kalorier pr dag.Nå har jeg tenkt å bruke kosemerkene litt innimellom,på for eksempel 1kopp lett sjokodrikk. :P

 

Tror det er lettere enn 1kakestykke i helgen.

Nå er det vår her på Østlandet,så hage/villniss jobben har startet.

Ingen er arbeidsløse som har eget hus,det er veldig sikkert. :blink:

God uke videre til dere,vi må bare stå på selv om veien er litt vektmessig humpete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stede hvil denne uka! Snikveiing før i uka viste bra nedgang og plutselig idag opp igjen. De serverte egg og bacon på jobb igår så jeg tok en skive med det men men spist er spist osv. Har ihvertfall fått opp aktivitetsnivået denne uka! Hadde jeg vært lur og tatt cm mål før oppstart så kanskje jeg hadde sett no der! Ikveld blir det oppdelt grønnsaker til fredagskos! God helg damer!????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mageflesk

Vekta viste 82,3 i dag, dsv opp 1,5 kg på en uke :angry:

Og jeg skjønner ikke hvorfor. Det er så frustrerende, og jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre videre.

Jeg har spist bra og trent mye siste uken, og så viser vekta så mye opp :( Og i tillegg var det satt fram masse sjokolade på pauserommet da jeg kom på jobb i dag ;) Og jeg snubla selvfølgelig rett oppi sjokoladeskåla!

Har nesten lyst til å gi opp hele greia, men heldigvis kjenner jeg at kroppen har godt av sundt kosthold og trening, så jeg får bare fortsette. Var ute å lekte med barna en kveld tidligere denne uken, og da kjente jeg hvor lett det var å løpe sammen med dem. Det er den tanken jeg må holde på akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blir veldig skuffa når vekta er så stri.

 

Men det kan være en normalvariasjon også da, min vekt kan svinge sånn fra dag til dag.

 

Har fått 3 mnd til å prøve å ta disse hersens kilo av fastlegen min idag. De kiloene jeg har lagt på meg har fått kolesterol til å gå ganske mye opp, og vi har sett dette før, verdiene følger vekta.

 

Han mener at jeg antagelig kan slippe statiner om en går ned til 60 kg.

 

Hvis jeg blir stående på det nåværende, må det sterkere doser enn det jeg tar idag til.

 

Så hva er det man tuller med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ønsker alle dere en flott påske!

 

Her klorer jeg meg fast på 66.5 og målet er å ikke gå opp i påska.

 

Men kaker og påske egg godis må jeg bare la være, da ler fettcellene grådig og blåser seg opp i all sin ufordragelighet...

 

Det blir iallefall mye turgåing, trening med hund, og skal også innom trenings senteret og ta noen økter, kan gå dit ned, så ingen unnskyldning!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest mageflesk

Knekkebrød dietten ja, kanskje det er det man må prøve?

"Sukker-dietten" fungerer i alle fall ikke... ;)

 

Siden slutten av mars har jeg "glemt" alt av gode rutiner og kosthold. Jeg har spist alt jeg har hatt lyst til og mer til. Vin og kos hver kveld i påsken, osv osv. Og selvfølgelig har vekta gått opp enda en kg :o

Så da er det på'n igjen, sukker og cola avrusning startet i går. Foreløpig går det greit. Fikk trent 1 time i går også, så veldig fornøyd så langt.

 

Tenk at det er mulig å bare kutte ut alt i flere uker. Føler alt jeg har jobbet med de siste måneden er litt bortkastet, for jeg må nå gå ned de samme kiloene en gang til. Og ikke går jeg raskt ned i vekt heller.

Av en eller annen merkelig grunn har jeg i disse ukene klart å fortsette med treningen, så det er da noe bra også da!

 

Knekkebrød og god salat i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må bare aldri gi opp!

 

Vi som har lett for å legge på oss, må bare leve med dette hele livet trur jeg....

 

Opp og ned.

 

Jeg har vært tidvis på slanker'n siden jeg var 16 år...Nå er jeg over 70...og må fremdeles ta noen omganger. Det meste jeg har veid er 86 kg, da var jeg TJUKK, med 1.60 cm høyde. Varte vel et par år, til jeg innså hvor mye det gikk ut over dagliglivet. Det var da mine unger var i oppveksten, kanskje det er den mest slitsomme tiden i ens liv, barn, jobb, kanskje skilsmisse eller andre problemer. Og overgangsalder! Ikke minst!

En har ikke så mye tid til seg selv akkurat da....

 

Det er perioder i livet som gjør at man legger på seg, det kan en se når en har kan ta et blikk bakover i sitt liv.

 

Gjennomsnittsvekta mi har vært 65 kg, i lange perioder.

 

Men den har vært nede i 58 noen få ganger, og da har har faktisk følt meg veldig flott!

 

Legen min sier at du burde nok veier ca 60, og det tror jeg på, og strever mot.

 

men Kroppen husker nok best 65 , og der strever den for å ikke komme under....

 

Derfor er disse siste fillekilo så forbaskade vanskelig!

 

Men gir aldri opp...man vet det er en stor helsegevinst.

 

Samtidig må en aldri bli fanatisk, og redusere livskvalitet ved å ha for mye fokus. Noen utskeielser må en ha, men livsstils endring i det store og hele bør en holde seg til.....

 

Jeg ser jo at all treninga har gjort at man er veldig sprek på sine eldre dager, det er jeg veldig glad for! Har nok noen venner som sitter mye i sofa og eser ut, huttetu.

 

Så man får bare holde fokus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...