Gå til innhold

Jakten på et bedre liv


Gjest Inn I Bunaden
 Share

Anbefalte innlegg

God morgen!

 

Her har man vært våken så og si i hele natt med sykt barn. Tror og håper det blir litt soving på oss i sofaen i dag :P Svømmingen min utgår ihvertfall i dag uansett.

Vekten viste 1,2 kg mindre i dag, og er fornøyd med det.

Blir bare en kort gjesteopptreden her nå, men håper alt er vel med deg, Collargol.

 

Ha en fin dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da var det plutselig mandag og ny veiedag igjen!

Ingen stor nedgang her - kun 600 gram. Egentlig ingen overraskelse. Jeg har sittet som limt fast i sofaen hele uken med sykt barn,- ene dagen hadde jeg gått litt over 500 skritt :lol:

Men, ny uke, nye muligheter!

Håper du henger med Collargol, og at du har det bra.

 

Ha en herlig dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er kjempeflink jeg smurfen! Selv var det opp ytterligere 100 gram :angry:

 

Kjenner at jeg er litt umotivert, vanskelig å være flink med kosthold når man bare går hjemme :P

 

Men jeg gir så absolutt ikke opp. Jeg har tatt meg råd til å gå nok et kurs som begynner på torsdag, kjenner at det er NÅ jeg virkelig trenger det.

 

Har fortsatt vondt etter operasjonen, men har begynt å jobbe 20% igjen, ut neste uke. Så satser jeg på at alt av smerter og sting osv er borte ;)

 

Ellers så sover jeg VELDIG mye for tiden, spiser for lite og feil... Jaja, man må vel bare ta seg i nakkeskinnet og satse på at man får hektet seg inn igjen før det man har tatt av seg kommer på igjen. GIR MEG IKKE <_<

 

Hehe, angående skritt... Jeg har ligget på ca 1000 skritt de første 2,5 uken etter operasjonen... Og nå ligger jeg på ca 2000 :blink: Jaja, det skal nok ta seg opp bare ting er på stell med kroppen. Også må jeg huske å ikke kjøre på med en gang, bruke litt tid på å komme meg tilbake i form igjen. Ellers ender det med en uke med masse trening også har jeg ingen ork til å gjøre noe de neste 3 ukene :P

 

God bedring til den lille :) Og stå på, du er såååå flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Collargol!

 

Jeg syns du er så flink som står i dette!

Vet du hva som har skjedd her? Fullstendig kollaps! Vet nesten ikke hva som har gått av meg siste uken. Jeg har spist ALT jeg har kommet over! Og da snakker vi ikke gulrøtter og stangselleri altså, men sjokolader i flertall, chips og ellers bare søppelmat. I en HEL uke du! Skal bli tidenes nedtur å gå på vekta i morgen :o Jeg FATTER ikke hva som har gått av meg!

Det begynte med at mannen min måtte reise hjem til en annen landsdel pga alvorlig sykdom i familien. Barnet vårt var jo syk, så jeg ble hjemme med henne. Tilfeldigvis var det bursdagen min, så tenkte at vi måtte nå kose oss litt oppi elendigheten. Og nå har vi altså kost oss i en uke og vel så det. Er så skuffet over meg selv at du aner ikke. Og jeg som var 500 gram unna første delmål. Nå er jeg sikkert tre kg unna og vel så det. At det går AN å bli så dum!

Vel vel. Gjort er gjort og spist er spist. Alt er ikke tapt, så jeg fortsetter der jeg slapp fra i morgen av.

Litt usikker på om jeg går på vekten i morgen- det er veldig fristende å vente til neste mandag....

 

Ellers må du bare stå på videre nå. Ikke vær like dum som meg, selv om jeg forstår at det er tungt å traske hjemme. Bare fortsett som du har gjort, så blir du så mye mer fornøyd etterpå :)

Ha en fin dag, og fortsatt god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2,1 kg er av på nulltime skal du se ;)

Jeg hadde forresten gått opp ytterligere 0,4 kg på torsdag :angry: Jeg får trøste meg med at det var 1 cm ytterligere ned kanskje :P

 

Kjenner jeg er ganske så umotivert om dagen, men jeg merker at jeg ikke tar like mye av når jeg sprekker nå som jeg har gjort før. MEN jeg har jo gått opp 1,4 kg av det jeg gikk ned jeg også da, så kan ikke akkurat skryte av meg selv :P

Jeg får prøve å lete etter viljestyrken min slik at det går nedover igjen på vekta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da er det mandag og veiedag igjen, men denne gangen har jeg ikke fått veid meg i det hele tatt. Dødsfall i nær familie, så vi er reist nordover der begravelsen skal være. Vi blir her så lenge at også neste veiedag ryker. Kanskje like greit, for her går det i kaker og god mat opp og i mente.

Hvordan går det på kurs, Collargol? Kommer motivasjonen krypende tilbake? Jeg har motivasjon, men strever mer med viljestyrken :lol: Men henger fremdeles med!

 

Ha en flott dag Collargol :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen!

 

Hvordan går det med folket her? Trodde jeg hadde lagt på meg litt igjen, men hadde faktisk ikke gått opp så mye. Holder stien min smal igjen, etter en litt rufsete oktober/november. Har gått ned ni kg siden slutten av august, og skal greie ni til de neste mnd????????????

Håper dere alle har det bra, og at vi kanskje får liv i denne tråden igjen etter nyttår.

 

GOD JUL????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei alle sammen.

Kondolerer Smurfen <3

Jeg har vært helt fraværende og ikke fulgt GR på en stund. Mamma ble veldig syk i november. Så jeg var nesten hele desember på sykehuset til henne og pappa. Hun døde 22 desember. Har vært en fryktelig tung tid.

I tillegg har sjefen min sluttet og jeg har blitt konstituert i stillingen hennes. VELDIG mye nytt å sette seg inn og mye fravær med gjenværende kolleger, så er sliten for tiden.

Jeg har kommet frem til at jeg må igang med lavkarbo-kosthold. Det er det som funker for magen min, samt at etter å ha lest mye om lavt stoffskifte (som jeg har) ser at det er anbefalt. Men det hadde vært veldig kjekt å fortsette å skrive med dere her inne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Collargol.

Så tungt du må ha hatt, og har det, Collargol! Kondolerer så mye. Er vel ingenting jeg kan si som kan trøste deg, men om det er noe jeg kan gjøre for deg, så må du bare gi beskjed. Jeg er her. Ikke minst kan jeg være en god "søppelbøtte", om du trenger det.

Skjønner at du åpenbart har mye å stri med på jobb også, og all ære til deg som tross alt beveger deg inn her i det hele tatt.

Jeg vurderer sterkt å søke om slankeoperasjon. Har ikke bestemt meg ennå, har liksom lyst å greie meg selv. Kjenner bare at jeg er så LEI av å slanke meg hele livet. Ti kg ned, ti kg opp. Hele tiden. I alle år. Evig overvektig. Eller tykk, da. Rett og slett. Skal gjøre et siste fremstøt nå på egenhånd, og går for knekkebrød i tillegg til middag.

Nå som jeg vet at du har vært her, kommer jeg til å stikke innom her selv. Så om vi kanskje ikke har topp motivasjon, så kan vi kanskje heie litt på hverandre likevel.

Vær snill mot deg selv, Collargol, så snakkes vi snart:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jaja, så var plutselig mai nesten over ?

Har ikke orket å fokusere på kosthold dessverre. Jeg håper nå at viljestyrken kan komme. Kjenner at kroppen min burde ned en god del kilo før vi skal gå opp til Galdhøypiggen i august.

mandag-fredag i forrige uke spiste jeg ikke noe godteri ? Har kost meg med litt godteri i helgen, men i dag har jeg klart meg uten noe snop igjen. Satser på at bikinien min ikke skal sitte sååå stramt når vi reiser til sydligere strøk i sommerferien.

"Jeg vurderer sterkt å søke om slankeoperasjon. Har ikke bestemt meg ennå, har liksom lyst å greie meg selv. Kjenner bare at jeg er så LEI av å slanke meg hele livet. Ti kg ned, ti kg opp. Hele tiden. I alle år. Evig overvektig. Eller tykk, da. Rett og slett. Skal gjøre et siste fremstøt nå på egenhånd, og går for knekkebrød i tillegg til middag."

Hvordan går det med prosjektet ditt Smurfen? Har kiloene krøpet av deg? Jeg skjønner at du vurderer en slik operasjon, har vært inne på tanken selv også. Men selv s er det jo ikke pga mye mat jeg legger på meg, men at jeg heller spiser godteri, og da hjelper ikke en slik operasjon. Kjenner også to som har tatt operasjon som har gått opp masse igjen. Han ene har lagt på seg ca halvparten igjen, mens hun andre har gått opp alt og litt til. Så det er ingen enkel løsning tenker jeg, men selvfølgelig er det mange som har hatt god hjelp av det også.

Håper du finner en måte som kan hjelpe deg i alle fall og som du kan være fornøyd med. Jeg håper å være mer jevnlig her inne så bare rop ut hvis du er her ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen, Collargol?

Her har jeg ikke vært innom på leeenge. Har som vanlig gått både opp og ned rundt 10 kg siden sist??

Har stort sett lagt fra meg tankene om operasjon. Mitt problem er også godteri og sånt, og ikke mat, og jeg vet også om flere som har gått opp igjen etter operasjon. 

Derimot har jeg skaffet meg en relativt stor hund, så nå går jeg på tur i 2 timer hver eneste dag, enten jeg vil eller ikke. Så hvis jeg nå bare kunne skjerpet meg når det gjelder godteri, så tror jeg dette skulle gått veldig fint. Er oppriktig talt lei og nærmest sliten av å slanke meg/ ha livsstilsendring hele livet. 

Ser jeg er en trøstespiser, og det er det jeg må få bukt med. Type «nå fortjener jeg en sjokolade, fordi ditt og datten». Men opplever at det å gå så mye tur, gjør at jeg får mer lyst til å holde meg til sunnere alternativer. Jeg føler meg liksom mer atletisk enn jeg er?

Nå har det jo gått en stund siden sist du skrev her, Collargol. Ble bikinien litt løsere? Ønsker deg en herlig ferie, og håper du koser deg med de du har kjær. Nyt sommeren, så håper jeg å se deg her igjen om en stund?☀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bikinien ble vel heller strammere ?

Jeg har nå droppet å jobbe for vektnedgang for etter å ha lest meg veldig opp om lavt stoffskifte så ser jeg at så lenge jeg ikke er riktig medisinert så er det ikke mulig å gå ned i vekt uten ekstreme dietter ?

Dessuten så er det noen blodprøver som ikke er bra, så nå skal jeg ta ultralyd av halsen i oktober. Også har fastlegen min sendt henvisning til endokrinolog.... også har jeg tatt røntgen av skuldren for den har jeg jo hatt vondt i over et år ?

Føler meg som 100 år ?

Hund er motiverende ja, og så koselig selskap! Vi har en katt på 19,5 år - koselig selskap det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei dere?  (Beklager langt innlegg)

Vil bare først og fremst si at dere er flinke og at dette er vanskelig. Veldig vanskelig. Jeg har lest hele tråden og jeg kjenner meg så alt for godt igjen i det dere skriver.

Jeg er 43 år og har for det meste i mitt voksne liv vært overvektig. Vi snakker ikke noen få kilo men alltid 20-35 kg for mye. Har gått opp og ned i alle år som en jo-jo og vært på flere Grete Roede kurs med bra resultat men så har jeg etter en kort stund gått rett opp igjen og alltid har jeg blitt tyngre enn forrige gang.

Snop,godteri,søtsaker og potetgull er mine alt for store svakheter. Alkohol drikker jeg kun en sjelden gang. Kanskje 1-5 x pr.år

Jeg er 164 høy og har alltid hatt en grov benbygning så spinkel kan jeg aldri bli uansett hvor mye jeg går ned.

21/8-17 var det nok. Da veide jeg det tyngste jeg har gjort noensinne 103,1 og hadde BMI på 38,3 og da bestilte vi tur på Symphony of the seas (verdens største cruiseskip) i Middelhavet med seiling 15/7-18?

Jeg satte meg da et mål om å gå ned til 74 kg for jeg vet at med den vekta så ser jeg sånn nogenlunde normal ut. Jeg fortsatte med å gå tur jevnlig for det hadde jeg startet med i 2016 og klarte da og gå ned 10 kg men gikk de raskt opp igjen. 

Jeg utvidet runden stadig som ble lengre og lengre. Med bok på øret og Endomondo som registrerer aktiviteten var (og er) disse turene min fritid som jeg bare elsker. Jeg var sånn passe flink i matveien men klarte ikke å styre unna godis i helgene siden jeg har en mann som også er veldig svak for sånne ting. Han startet med meg i fjor men klarte det ikke men har nå i høst startet med meg igjen og hittil går det bra. ?

Jeg gikk jevnt og trutt litt og litt ned gjennom hele vinteren men da jeg kom til påsken i år skjønte jeg at hvis jeg skal klare et bra resultat og virkelig holde meg der så MÅ jeg klare og slutte med godteri. Det gjorde jeg og gikk ganske raskt ned 10 kg til fram imot sommeren. Dagen før vi dro på cruise veide jeg 78,3 kg og hadde gått ned 24,8 kg og klarte ikke målet mitt ned til 74 men uansett var jeg fornøyd. Veldig.⛴

Jeg la på meg en del på cruiset gikk det av igjen og la på meg igjen på en ferietur til Riga like etterpå.

Men igjen nå er det nok. Sist mandag veide jeg 76,9 og da var BMI på 28,6 og det er fortsatt overvekt men kiloene er det minste jeg har veid siden 2011. Totalt har jeg da gått ned 26,2 på rett over 1 år. Jeg har laget meg et nytt mål for denne høsten/vinteren som skal være ned til 69.

Dette har jeg skjønt og hittil klart å følge:

Vi kan ikke spise snop og godis hver dag lenger og vi MÅ skille hverdag og fest og vi har avtalt at vi kan spise dette når:

Noen i huset her har bursdag, vi blir bedt i selskap, når vi har ferie og selvfølgelig til jul. ?

Jeg ser jo det hver gang jeg skeier ut så går vekta mi rett oppover, derfor vet jeg nå at jeg må leve sånn for alltid. Jeg er veldig redd for og ikke klare dette for hvorfor skal jeg det nå når jeg aldri har klart det før.??

Jo jeg håper nå at det ene året jeg har holdt på skal være motivasjon nok for å klare det for jeg vil ikke være stor lengre. Jeg orker ikke. Da får jeg så vondt i kroppen og fingrene og alt er vondt. Ta på seg sokker, jobbe (på sykehjem) kle på meg, ha sex ALT er vanskelig og vondt. Til og med pusten.

Jeg har også for første gang når jeg har gått ned gitt bort og ryddet vekk alt av klær som er for stort for jeg begynner litt å stole på meg selv at jeg skal klare det.??

Når jeg går i butikken og skal prøve klær er det vanskelig å skjønne at jeg faktisk får på meg M. Jeg tar jo med ihvertfall L av gammel vane men det er for stort?

Jeg ønsker å bli sånn jeg er med røyk. Jeg sluttet og røyke i 2012 og jeg var storrøyker og ville egentlig ikke slutte, men jeg bare bestemte meg en dag at nok er nok. Jeg vet at jeg aldri må ta en røyk og jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det heller. 

Dit vil jeg med godis også. Jeg vil vite at jeg kun spiser dette som avtalen mellom min mann og meg er som jeg skrev over, da først vet jeg at jeg skal klare å holde vekten når jeg først kommer meg ned dit jeg vil være. 

Om det så tar flere år før jeg får den følelsen, så skal jeg logge meg inn her å lese og skrive sammen med dere alle som sliter. Jeg sliter også og det har ikke vært lett men jeg er nødt til å velge helsa mi nå og fremtiden min. Jeg vet også fra tidligere erfaringer at når vekta viser 74 da er det virkelig vanskelig å komme seg videre nedover. Jeg får et platå og jeg vet at da begynner jobben på ordentlig men jeg skal klare det.

Når jeg klarer (legg merke til at jeg ikke skriver hvis???) å komme meg ned til 69 har jeg gått ned 34,1. Derfor skriver jeg inne på denne tråden.

Så anbefaler jeg dere og ta før og etter bilder. Selv om vi kanskje ikke liker og bli tatt bilde av når vi er store. Jeg tok i fjor og på samme dato nå i år og det var helt rått og se hva 24,2 kg gjorde forskjell med kroppen. Holdningen var også mye bedre. Jeg sendte faktisk bildene til lille-broren min som gjorde meg oppmerksom på det og han sa han var stolt av meg❤️ Jeg er også stolt av meg selv men blir enda stoltere når jeg kan vise meg selv og alle andre at denne gangen klarer jeg å holde meg der. 

Jeg vet folk har vanskeligheter med å tro på meg, som min sønn på 22 og jeg vet også (hørte det av en venninne) at min storebror hadde sagt til henne at han ønsket at jeg ikke bare klarte å gå ned til cruiset men også klare og fortsette etter det. Så nå skal jeg vise alle at jeg også skal klare og være normalvektig???‍♀️

Håper dette kan være til inspirasjon og motivasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mellom-måltid eller når jeg er fysen kan jeg spise dette:

Frukt og noen ganger tar jeg forskjellig frukt og har over Dobbel 0% yoghurt eller mager kesam med vanilje oppå.

Frosne bær er kjempegodt når det har tint litt med det samme oppå.

Nøtter,mandler.

Lompe med laks,salat og en lett smørbar ost.

Rugsprø eller Ryvita med Magerost.

 Gulrøtter er lurt og ha ferdigskrelt i vann i kjøleskap da er det så lett å gå og ta...

Hvis du MÅ ha sjokolade kjøp mørk. Det er ofte sånn at man orker mindre av denne enn vanlig melkesjokolade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gøy når andre rundt ser nedgangen og kommenterer det men jeg vet også at for noen kan det være vanskelig. Vanskelig og ta imot rosen rundt det, men også vanskelig for noen å snakke om det for de vet ikke hvordan motparten (som har gått ned) tar det. (Liksom ja du synes jeg var tjukk før ja....takk for den)

Jeg har skrevet det tidligere at for meg som alltid har vært så åpen rundt meg og min overvekt om det være seg familie, venner, kollegaer ja alle egentlig liker å få kommentarer på nedgangen. 

Denne uka har jeg bare gått mandag og tirsdag og skal gå på søndag igjen. Derfor har jeg prøvd å holde meg litt lavere på kaloriene. Har spist fiskesuppe med fiskeboller 2 dager på rad nå og det ble ikke så mye kalorier det. Tok en baguett ved siden av. 

Jeg har fremdeles ikke kommet i gang med styrketrening, og sånn er jeg med ting jeg ikke liker. Veeeldig vanskelig å komme i gang. Nå har jeg til og med funnet hoppetau når jeg ryddet i garasjen men foreløpig er de ubrukte. Kanskje greie når vinteren kommer og det kan bli vanskelig å gå tur her hvor jeg bor uten fortau og det da blir vanskelig å gå i skogen. ????

God helg?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg veide meg i går og hadde gått ned 1,7 på en uke og ble veldig overrasket, men det er nok fordi jeg lå mere riktig kalorimessig på litt over 1300 kcal. Og hadde helt greit med TP. 9 tror jeg det var. Egentlig nå som jeg har så få kilo igjen og ligger litt lavere på TP tror jeg at jeg skal ha rundt 1400 kcal +/-

  

 Jeg har gjort det og klart å gjennomføre, og måtte skynde meg og skrive det ned. ?Det ble 5 minutter med styrketrening og jeg fikk min sønn til å vise meg noen fine øvelser før jeg gjennomførte. Så tok jeg ca. 7 minutter med forskjellige mageøvelser med tøying fra en bok jeg har og jammen ble jeg sliten og andpusten og det beste: det var moro og gøy og gjøre noe annet enn bare å gå. Mens jeg tok armøvelser satt jeg på en yogaball.

Det var faktisk ganske morsomt også for tidligere på dagen gikk jeg ut til han (sønn) i bare trusa og bh’en og sa: kan du være litt gla i mora di og vise meg noen øvelser som funker for det her og viste frem grevinneheng, hofte/mage og bak lårene hvor det er litt slapt. Så viste han meg noen øvelser for armene og beina, men han sa: «det derre på hofta er fett så det kan ikke gjøres noe med bortsett fra at du er flink og fortsetter og gå ned»

Reine ord for penga?

Som jeg har skrevet før er det vanskelig for meg å tenke at jeg aldri skal bli tjukk igjen og vanskelig og tro at det ikke skal skje, men nå i forhold til kanskje for 2 måneder siden har den selvfølelsen rundt dette steget noen % og jeg føler meg så glad. Jeg ER glad selv om vi ikke spiser snop og godterier lenger og det er vel første gangen i mitt liv jeg kan si det og virkelig mene det. Noe har blitt annerledes i meg denne perioden jeg har holdt på og jeg vet ikke hva det er men det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Flink du har vært. 

 

Eg er på ny giv.. Har gått ned 25-30 kg 2gangar før.. Dessverre så har ikkje er klart å holde meg der. Eg har sett at eg har blitt tynn, men hjerna min har ikkje fått det med seg så eg har alltid følt meg lika tjukk. Og alltid plukka med meg kleder i 1-2-3 størrelse for store.Denna gangen her skal eg Klara det!!!!! Berre må.!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...