Gå til innhold

Jakten på et bedre liv


Gjest Inn I Bunaden
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Inn I Bunaden

Det er ikke første gang jeg logger meg inn her, det er ikke første gang jeg prøver å gå ned i vekt, det er ikke første gang jeg starter med masse motivasjon og pågangslyst - for så å brenne opp i løpet av et par uker. Men kanskje denne gangen jeg klarer det bedre. For nå handler det om å få tilbake livskvalitet, ikke bare å gå ned i vekt. Nå handler det om å unngå helseproblem jeg har dratt på meg, nå handler det om å takle hverdagen bedre fordi vekta har satt kjepper i hjulene for meg. Nå handler det ikke bare om å like speilbildet litt bedre - nå handler det om liv og helse.

 

S nå starter jeg, og jeg venter ikke til mandag for å starte med en blank uke, jeg starter nå. Ideelt sett må jeg ned over 60 kilo for å nå en "normalvektig" BMI, men jeg kan ikke gape over altfor mye på en gang - om jeg setter et tosifret vekt som mål må jeg likevel ned over 30 kilo.

 

Jeg vet dette er beintøft, jeg vet dette er vanskelig, jeg vet det er langtekkelig og vondt - så jeg tar time for time, dag for dag.

 

Det starter nå - ved å legge seg til et fornuftig tidspunkt, så jeg kommer meg opp i tide til å spise frokost hjemme før jeg drar på jobb. Jeg har hatt en lei tendens til å spise frokost ved pulten, og da gjerne en boks Red Bull, to skolebrød og en sjokolade fra butikken jeg går forbi. Den uvanen skal bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

 

Kan jeg slenge meg på? Jeg bør og MÅ gå ned 40 kg, men første delmål er 5 kg. Jeg tenker at greier jeg 5, så greier jeg fem til osv.

Jeg har slanket meg mange ganger, og gått opp igjen like mange ganger. Men nå har jeg fått barn, og i tillegg helseproblemer. For ikke å snakke om alt jeg ikke tør eller ikke orker å gjøre med barnet mitt fordi jeg rett og slett er for feit. Til sist husker jeg hvor hyggelig det var å være et menneske som ikke var usynlig, eller et menneske folk respekterer på lik linje som alle andre. Per i dag merker jeg tydelig forskjellsbehandlingen, og det er både vondt og sårt.

Så jeg er klar til å endre på livet mitt, og det hadde vært veldig hyggelig og motiverende å være to som går for det samme målet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Selvfølgelig kan du slenge deg på, Smurfene - det er både lettere og mer motiverende å være flere om dette. Jeg kan ikke snakke med venner og familie om dette, både fordi det er flaut og fordi jeg tviler på at de kan forstå. Når ei venninne klager over at hun har fått to "kjærestekilo" etter at hun fikk samboer, og derfor må begynne å jogge - da er vi på forskjellig planet, altså. Vi er gode venner på alle andre måter, men en må nok være i denne båten for å forstå hvordan seilasen er.

 

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært slank - ingen bilder som kan bevise det heller, jeg var tjukk allerede i førseklasse på barneskolen. Så jeg har tiår med dårlige vaner og kroppens uvaner å slåss mot. Men jeg skal klare det. Nå kjenner jeg at det går på helsa løs, og fritidsaktivitetene er ikke like enkle som før. Jeg merker også at jeg isolerer meg enda mer enn normalt, og trekker meg unna.

 

Vel, denne uka har handlet om å ha fokus på matvaner, og da primært frokost. Jeg kan med stolthet meddele at ikke en eneste frokost har bestått av Red Bull og to skolebrød. Jeg skal ikke påstå at alle frokoster har vært bunnsunne, men det er en start. Jeg jobber deltid, så de tre dagene jeg er på jobb er det en utfordring - jeg stortrives på jobben, men jeg elsker å sove, så jeg sliter med å beregne nok tid til å spise frokost hjemme. Dermed blir det noe fra butikken på vei inn på kontoret. Og selv om jeg vet en del om kosthold og hva jeg bør og ikke bør spise, så er det den der "stakkars meg som er trøtt"-følelsen som kicker inn, og jeg er fæl til å trøstespise. Jeg er også litt kresen, så det er ikke alt jeg klarer å få i meg. Men det finnes alternativ til Red Bull og skolebrød, jeg må bare bryte uvanene. Tre slike frokost-seire denne uka, og jeg fortsetter kampen - det er ny arbeidsdag allerede i morgen.

 

Jeg har på ei uke gått ned 1.1 kilo, men jeg vet fra tidligere at det kan være tilfeldig, så jeg feirer ikke det - men samtidig så synes jeg det er en motivasjonsboost å se at det er en nedgang. En god start, men jeg vet jeg må ofre og investere mer.

 

Utfordring for meg selv neste uke er å få til syv skikkelige, sunne frokoster - og at sjokolade/godteri er forbeholdt fredag og lørdag. Jeg skal kjøre bil 13-14 timer i helga, og det er også en real utfordring for matveien - jeg er altfor flink til å stoppe på bensinstasjoner for en pølsemeny og et par sjokolader. Jeg er usikker på hva en kan kjøpe underveis på biltur som faktisk er litt sunt.

 

Jeg har veiedag torsdag, så for meg starter uka på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigridrg

Kan jeg også få være med? Vi har hengt i samme tråder før, i alle fall du og jeg Smurfen :)

 

Jeg bestemte meg for å ta litt tak i april i fjor, og gikk ned rundt femten kilo fra mai til oktober, før det var helt stopp. Lå og vaket i vannskorpa fram til jul, og gikk opp fem kilo i jula og i månedene etter, så etter snaut ett år kan jeg notere meg for ti kilo ned, fra 107,5 til 97,5.

 

Nå er jeg nettopp i gang igjen, har lagt bak meg første uka (der en kombinasjon av sjokk-treningsstart, nazikaloritelling og at første veiing var like før og andre veiing like etter mensen ga meg en nedgang på 2,4 kilo) og har lagt opp et løp der jeg med noe realisme skal kunne nå målet om #62på31, altså 62 kilo på 31-årsdagen min i april neste år. Det krever en snittnedgang på 0,7 kilo HVER UKE, så det er jo ikke helt realistisk, men inntil videre kjører jeg på dette.

 

Jeg heier på dere, Inn i Bunaden og Smurfen! Sammen klarer vi dette her!

 

Utrolig bra å fokusere på frokost, IiB! Det er SÅ viktig for å få en god start på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Kan jeg også få være med? Vi har hengt i samme tråder før, i alle fall du og jeg Smurfen :)/>

 

Jeg bestemte meg for å ta litt tak i april i fjor, og gikk ned rundt femten kilo fra mai til oktober, før det var helt stopp. Lå og vaket i vannskorpa fram til jul, og gikk opp fem kilo i jula og i månedene etter, så etter snaut ett år kan jeg notere meg for ti kilo ned, fra 107,5 til 97,5.

 

Nå er jeg nettopp i gang igjen, har lagt bak meg første uka (der en kombinasjon av sjokk-treningsstart, nazikaloritelling og at første veiing var like før og andre veiing like etter mensen ga meg en nedgang på 2,4 kilo) og har lagt opp et løp der jeg med noe realisme skal kunne nå målet om #62på31, altså 62 kilo på 31-årsdagen min i april neste år. Det krever en snittnedgang på 0,7 kilo HVER UKE, så det er jo ikke helt realistisk, men inntil videre kjører jeg på dette.

 

Jeg heier på dere, Inn i Bunaden og Smurfen! Sammen klarer vi dette her!

 

Utrolig bra å fokusere på frokost, IiB! Det er SÅ viktig for å få en god start på dagen!

 

Heihei, og velkommen i varmen! :D For en pangstart du har hatt, om du klarer å holde et slikt opplegg over tid er jeg imponert - jeg går fortere på en smell om jeg er for streng og rigid, jeg er for glad i mat til å kunne ofre "alt som er godt" :P

 

Jeg har hatt ei dårlig uke matmessig - ironisk nok var gårsdagen, 17. mai, den dagen jeg var flinkest. Men da var jeg alene hjemme, kunne legge opp løpet som jeg ville, var langt unna fristelser, og rakk tre måltider og to mellommåltider. Det gjør jeg aldri ellers. Det ble ikke en gang noe godteri og is, for det hadde jeg glemt å kjøpe - det nærmeste jeg kom var at jeg unnet meg en kopp med kakao og pisket krem til frokost.

Ellers har uka vært vanskelig, jeg sliter med å få inn matrytme. Særlig på morgenen, når det er travelt før jobb, og jeg aldri får nok søvn... Det er tungt å ofre en halvtime i senga for å få spist skikkelig. Men, jeg har i hvert fall klart å holde meg unna 2 skolebrød og 1 Red Bull-dietten, bank i bordet. Jeg fortsetter standhaftig kampen for frokosten. Jeg må også få i gang bedre turvaner. Jeg er så innmari sliten etter jobb, og da er dørstokkmila tung. Jeg jobber foreløpig 60 prosent, etter å ha vært sykemeldt i noen år, så de dagene jeg ikke jobber er det lettere å få gått tur. Men jeg har et par hunder som gjerne skulle hatt ordentlig tur hver dag. I går fikk de syv kilometer, og det er lenge siden vi gikk så langt. Vanligvis blir det 3-5. Men den turlengden i dyp snø er jo veldig god trening. Nå tror jeg det er bart for godt, så jeg må prøve å få til lengre turer for å kompensere for styrketreningen snøen ga oss. Jeg kjenner jeg er støl i dag, så jeg trenger tydeligvis å gå mer og lengre, jeg har skikkelig dårlig kondis :(

 

Men, under over alle under, så har jeg gått ned nøyaktig ett kilo. Målebåndet sier også at jeg har gått 2 cm inn i midjen, men det legger jeg ikke så stor vekt på - jeg synes det er vanskelig å vite om jeg måler på samme sted hver gang, og med høyt tresifret vekttall er det så mye "kurver" (valker) så jeg blir aldri enig med meg selv om midjen er der eller der... Kanskje jeg skulle ha tegnet opp med sprittusj? :D

 

Jeg har blitt anbefalt å forsøke yoga hjemme, er det noen som har noen youtube-kanaler å anbefale? Jeg har aldri drevet med yoga, så jeg trenger noe enkelt som en start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der :)

Kan jeg også få hive meg med her?

Har gått på flere GR kurs opp gjennom årene og har alltid klart å gått ned 10-20 kilo. Men dessverre er disse + en del kilo alltid kommet tilbake. Nå stoppet vekten på 110 og jeg har aldri vært så stor...Har prøvd å gå ned alene men motivasjonen vare bare et par uke så er jeg tilbake på matkjøret.

Siden siste vektøkning følere jeg at jeg har endret meg mot det negative. Isolerer meg mer og trekker meg bort fra venner og sosiale eventer. Mislykka og skamfull over å ha mistet kontrollen over vekten holder meg borte fra det meste og er vel komme inn i syns synd i meg selv sirkelen.

 

Ja som dere skjønner har jeg nå tatt skrittet ut og begynt på ny runde med GR. Planen er 30 kilo ned og så skal jeg gå på Hold vekten kurs. Det har jeg aldri gjort før, er den noen som har erfaring her?

Har tidligere hatt steinhard trenings regskime og hadde alltid mest treningspoeng per uke. Denne gangen skal jeg i bevegelse men har fokuset på et opplegg som jeg kan leve med resten av livet.

 

Har trua på å få livet tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Velkommen, Siv, vi er flere gjengangere her - men denne gangen skal vi klare det!

 

I dag har vært en tøff dag - jeg har vært konstant sulten, og har forsøkt å døyve det med vann, men har endt med småspising hele tiden selv om jeg spiser normale måltider. Men jeg har også hatt mye indre stress i dag, og da kicker trøstespisingen inn, så jeg er i og for seg glad for at jeg ikke sprakk så veldig - en kroneis og en cuba på jobb, og en sjokolade i bilen på vei hjem fra jobb fordi jeg var skrubbsulten. I know, ikke det lureste, men kroppen BARE MÅ HA. Jeg var flink og lagde fiskesuppe til middag, håper det veier litt opp. Og noe av småspisingen var frukt, jeg forsøker å overvinne meg selv...

 

Og i kveld har jeg bakt 25 muffins som skal med på et arrangement i morgen, og jeg skal ikke prøvesmake en eneste av dem. Jeg slikket slikkepotten, det får holde.

 

Til søndag skal jeg spise ute på Egon, gode familienyheter som skal feires og pappa ville ta med barn og barnebarn ut på middag. Jeg skal overnatte hos ham til mandag, og han pleier å diske opp med store og gode frokoster, så jeg forbereder meg mentalt på begge deler. Jeg vil ikke fortelle familien at jeg forsøker å gå ned i vekt, det er en privatsak føler jeg. Men pappa er en mester i å ta det personlig om en ikke spiser det han har laget og servert, som om det ikke smaker godt om en ikke forsyner seg tre ganger... Okay, han er voksen, jeg er voksen, vi må leve våre liv, han får bare akseptere at jeg ikke vil ha vafler til frokost, eller at jeg ikke trenger potetgull og sjokolade på søndagskvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigridrg

Hei Siv! Velkommen! Husk - som min gamle kursleder alltid minnet oss som ville ha trimpoeng-konkurranse om - at det er maten som tar kiloene, mens treningen tar gram ;)

 

IiB - jeg har prøvd meg på denne her et par ganger:

Det er mange mange videoer på hennes kanal, sikkert mye bra å finne. Yoga er bare ikke min greie ass. Jeg har ellers brukt Jillian Michaels' 30 day shred en del, men nå er level 1 sporløst vekk fra youtube, ellers skulle jeg linka.

 

Ellers må jeg bare si - jeg kjører ikke noe spesielt strengt matmessig, egentlig. I følge kalkulatoren burde jeg spise 1900, men jeg foretrekker å ligge på ca 1700 og det er det skjemaet mitt er stilt inn på. De siste 2-300 kaloriene på en dag inntas nesten alltid i form av sjokkis eller potetgull. Ikke bra for kostholdsscoren, veldig bra for moralen.

 

Den siste uka har vært en (nesten) sammenhengende katastrofe. 17. mai hadde jeg planlagt som fridag (jeg har en omtrent en gang i måneden), så det var greit, men fredag hadde datteren min bursdag så da spiste vi pannekaker til middag og spiste potetgull etterpå, og totalen ble ikke god. Lørdag var det barnebursdag og da hiver man jo i seg noen wienerpølser innimellom slagene og tar et stykke av kaka, og så smelter man i sofaen med potetgull og litt vin på kvelden. Søndag var det mer selskapeligheter og mer av det samme. Problemet var nok at jeg bare hadde vært "på kjøret" en ukes tid. Når jeg er mer inni det kan jeg være hvor som helst og med på nesten hva som helst uten å forsyne meg, men når jeg fortsatt husker godt tiden jeg ubekymret slengte i meg hva som helst er det vanskelig.

 

Veiedag i morgen - gruer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Lykke til i helgen:)

Mye mat forventinger som kan være tøff å komme igjennom.

:)/>

 

Tusen takk for lykkeønskninger!

 

Hei Siv! Velkommen! Husk - som min gamle kursleder alltid minnet oss som ville ha trimpoeng-konkurranse om - at det er maten som tar kiloene, mens treningen tar gram ;)/>

 

Jeg har aldri hørt det før, men det gir mye mening. Jeg bruker Endomondo når jeg går tur, og om halvannen times tur "bare" brenner 900 kalorier, så har jeg mye mer å spare inn i matveien - det er lettere å kutte både 900 og 1800 kalorier fra måltidene enn å trene nok.

 

IiB - jeg har prøvd meg på denne her et par ganger:

Det er mange mange videoer på hennes kanal, sikkert mye bra å finne. Yoga er bare ikke min greie ass. Jeg har ellers brukt Jillian Michaels' 30 day shred en del, men nå er level 1 sporløst vekk fra youtube, ellers skulle jeg linka.

 

Takk for tips! Jeg har noen fysiske plager som gjør at hard trening er vanskelig, så en venninne anbefalte meg å prøve yoga som en måte å bygge litt muskler, så kanskje kroppen orker mer etter hvert. Det er verdt forsøket, i hvert fall.

 

Den siste uka har vært en (nesten) sammenhengende katastrofe. 17. mai hadde jeg planlagt som fridag (jeg har en omtrent en gang i måneden), så det var greit, men fredag hadde datteren min bursdag så da spiste vi pannekaker til middag og spiste potetgull etterpå, og totalen ble ikke god. Lørdag var det barnebursdag og da hiver man jo i seg noen wienerpølser innimellom slagene og tar et stykke av kaka, og så smelter man i sofaen med potetgull og litt vin på kvelden. Søndag var det mer selskapeligheter og mer av det samme. Problemet var nok at jeg bare hadde vært "på kjøret" en ukes tid. Når jeg er mer inni det kan jeg være hvor som helst og med på nesten hva som helst uten å forsyne meg, men når jeg fortsatt husker godt tiden jeg ubekymret slengte i meg hva som helst er det vanskelig.

 

Veiedag i morgen - gruer meg!

 

Sånne uker har vi alle hatt - det viktigste er å komme seg opp på hesten igjen, og ri videre! Og noen ganger har vekta vært snill etter slike nedturer også.

 

Jeg følte meg i hvert fall heldig da jeg gikk på vekta i går. Jeg har slitt mye med angst, og fått det veldig under kontroll, men en sjelden gang blir livet for mye og jeg får et angstanfall - som vanligvis fører til trøstespising, mye søvn, mer trøstespising, og over ei uke med komatisk tilstand. Denne gangen klarte jeg å jobbe meg gjennom det meste på 48 timer, men jeg skar en del ut i matveien likevel, og det hang igjen egentlig hver dag i uka.

Likevel ble det 400 gram ned i vekt, det tar jeg med meg med glede.

 

Restaurantbesøket på søndag gikk også innunder det jeg definerer som godkjent i min bok. Jeg valgte en kyllingrett med ris i stedet for pasta, og hadde bestemt meg for å unne meg dessert. Jeg ser ikke familien en gang i måneden en gang, og nå skulle vi feire en stor gladnyhet, så da var det lov med et oreokakestykke. Også drakk jeg bare vann, jeg savner egentlig ikke brusen når jeg har god mat. Den er mer en vane enn et ønske. Jeg drikker for mye Pepsi i hverdagen, men forsøker å fase den ut, og om jeg er et sted som ikke har Pepsi bestiller jeg i hvert fall aldri annen brus og sukker, det er Pepsi eller vann. Som skal bli mer og mer vann.

 

Frokost er fremdeles en utfordring - jeg har seks av syv dager klart å holde meg helt unna usunn sukkeroverdose-frokost - men da er alternativet at jeg ikke spiser frokost, så jeg må skjerpe meg der. Det handler om prioritering av tid. Jeg vil alltid, alltid velge å sove mer om jeg kan det, jeg er alltid trøtt og sliten, og 15 minutter mer i senga vinner alltid over frokost før jeg må komme meg avgårde. De (få) dagene jeg ikke skal noe med en gang jeg står opp er enklere, da kan jeg våkne, komme i gang, få gjort unna litt ting, og så etter kanskje to timer er jeg klar for frokost. Det fungerer jo ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg lurte på om jeg kan henge her med dere? Denne dama har rukket å fylle 40 år :o/> og skal ned ca 30 kg.

 

Jeg har lavt stoffskifte og det er vanskelig å bli kvitt kiloene, i tillegg har jeg fått problemer med en ankel.

 

I dag har jeg levert min siste eksamen på bachelorutdannelsen min. 3 år med skolestress er over og nå får jeg endelig mer tid til å fokusere på meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Hei.

 

Jeg lurte på om jeg kan henge her med dere? Denne dama har rukket å fylle 40 år :o/>/> og skal ned ca 30 kg.

 

Jeg har lavt stoffskifte og det er vanskelig å bli kvitt kiloene, i tillegg har jeg fått problemer med en ankel.

 

I dag har jeg levert min siste eksamen på bachelorutdannelsen min. 3 år med skolestress er over og nå får jeg endelig mer tid til å fokusere på meg selv.

 

Velkommen skal du være, og gratulerer med fullført utdannelse! Så fint at du føler du har tid og overskudd til å ta bedre vare på deg selv nå - jeg vet jeg mistet kontroll på mat og spisemønster da jeg utdannet meg, for jeg levde i en boble på lesesalen. Vonde ledd og kroppsdeler er god motivasjon for å bli lettere - jeg har også en vond ankel, og den har blitt bedre med fysioterapi og muskelbygging. Men den vil sikkert bli enda gladere, den ankelen, om jeg for eksempel ikke veide et tresifret tall - før komma.

 

Jeg har veiedag i dag, og vekta viste det samme som sist uke. Etter tre veiinger med nedgang er det i og for seg greit, særlig med tanke på at jeg har mensen nå OG jeg har hatt en dårlig uke i både mat- og mosjonsveien. Det har vært så hektisk med både jobb og fritid, og jeg har ikke hatt tid til å lage mat eller sette meg ned for å spise ordentlig, det har blitt mange hasteløsninger "on the go". Så jeg tror jeg skal anse meg som heldig at jeg ikke har gått opp i kilo. Jeg har 1.5 cm mer rundt midjen, men håper det er mest oppblåst av mensen. Uansett legger jeg liten lit til midjemålet, siden jeg ikke alltid vet om jeg måler samme sted hver gang. Vekta - og klærne - er bedre fasiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært til legen i dag og fikk beskjed om at jeg har senebetennelse og en rift i den ene senen. Så nå er henvisning sendt til ortoped :P

Ja jeg har også tenkt at ankelen (og forsåvidt resten av kroppen) har godt av en lettere kropp... Skulle egentlig løpe et løp i morgen på 7 km, men det måtte jeg dessverre stå over. Fikk gjort om slik at unga skal løpe et løp på 1 km i stede, får bli med dem, er dessverre langt nok med denne ankelen.

 

MEN nå er jeg i alle fall motivert til å endre på mine usunne vaner og få en bedre hverdag med mindre belastninger :D

 

Inn I Bunaden: Mensen har påvirkning på vekt ja, merker det selv. Etter å ha sett en del på slankekrigen så er det vel helt vanlig å få en liten stopp etter flere uker med vektnedgang ;)

 

Jeg kommer med oppdatering på vekta på mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...

Utrolig kjekt å se en "levende" tråd, bare så synd at jeg skled utpå før jeg egentlig rakk å begynne.

Mai mnd har vært kjempetøff på alle måter, med det resultat at jeg har trøstespist akkurat hva jeg ville og når jeg ville. Tør ikke gå på vekta engang. Men nå er det ingen bønn,- nå MÅ jeg til pers. Drar til Miami om nøyaktig 15 uker, og målet mitt er såpass hårete at jeg må prøve å gå ned rundt 15 kg til da. Var der i fjor også, og forbannet meg på at neste gang skulle jeg ikke være like tykk...

Så da er det ny start IGJEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigridrg

Etter skrekkuka sto jeg faktisk stille, og konsoliderte dermed den sinnsyke vektnedgangen fra uke 1! Uka etter røk jeg ned enda et kilo, men så har jeg hatt en ordentlig drittuke den siste uka! Jeg kom ut på kjøret på sommerfest på jobben på onsdag (TAPAS OG BRØD OG AIOOOOOLI) og kom ikke i gjenge igjen før i går. Jeg fikk satt inn spiral for noen uker siden, og det skulle visstnok hjelpe på pms, men det har jeg foreløpig ikke merka noe til, jeg har bare hatt lyst til å spise alt i hele verden i en uke - som er verre enn vanlig pms, for å si det sånn. I dag tidlig turte jeg faktisk ikke å veie meg selv om det er veiedag :(

 

MEN, på igjen nå, og føler meg bedre enn på lenge, selv om jeg har mensen og det har og skal pøsregner så mye at mannen anbefalte å ikke sykle til jobb av rene trygghetshensyn.

 

Hei og velkommen Collargol! Flott å ha deg med!

 

Fine Smurfen <3 Opp på hesten igjen, så skal du se vi klarer det alle sammen! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Jeg har vært til legen i dag og fikk beskjed om at jeg har senebetennelse og en rift i den ene senen. Så nå er henvisning sendt til ortoped :P/>

Ja jeg har også tenkt at ankelen (og forsåvidt resten av kroppen) har godt av en lettere kropp... Skulle egentlig løpe et løp i morgen på 7 km, men det måtte jeg dessverre stå over. Fikk gjort om slik at unga skal løpe et løp på 1 km i stede, får bli med dem, er dessverre langt nok med denne ankelen.

 

MEN nå er jeg i alle fall motivert til å endre på mine usunne vaner og få en bedre hverdag med mindre belastninger :D/>

 

God bedring til ankelen, håper du får den hjelpen du trenger, og at du finner alternative måter til å få mosjon - 1 km er bedre enn ingen meter!

 

Inn I Bunaden: Mensen har påvirkning på vekt ja, merker det selv. Etter å ha sett en del på slankekrigen så er det vel helt vanlig å få en liten stopp etter flere uker med vektnedgang ;)/>

 

Joda, men jeg hadde bare vektnedgang i 3 uker, jeg definerer ikke det som "flere".

 

Hei igjen...

Utrolig kjekt å se en "levende" tråd, bare så synd at jeg skled utpå før jeg egentlig rakk å begynne.

Mai mnd har vært kjempetøff på alle måter, med det resultat at jeg har trøstespist akkurat hva jeg ville og når jeg ville. Tør ikke gå på vekta engang. Men nå er det ingen bønn,- nå MÅ jeg til pers. Drar til Miami om nøyaktig 15 uker, og målet mitt er såpass hårete at jeg må prøve å gå ned rundt 15 kg til da. Var der i fjor også, og forbannet meg på at neste gang skulle jeg ikke være like tykk...

Så da er det ny start IGJEN.

 

Mai er forbi oss, med alle sine helligdager og feiringer og forventninger og smeller - nå er det nye tak! Det er aldri for sent å begynne på nytt, bli med oss, dette skal vi klare! En god ferie er jo en kjempebelønning, men ta det dag for dag, 15 uker føles veeeeeldig lenge - i hvert fall for meg.

 

Etter skrekkuka sto jeg faktisk stille, og konsoliderte dermed den sinnsyke vektnedgangen fra uke 1! Uka etter røk jeg ned enda et kilo, men så har jeg hatt en ordentlig drittuke den siste uka! Jeg kom ut på kjøret på sommerfest på jobben på onsdag (TAPAS OG BRØD OG AIOOOOOLI) og kom ikke i gjenge igjen før i går. Jeg fikk satt inn spiral for noen uker siden, og det skulle visstnok hjelpe på pms, men det har jeg foreløpig ikke merka noe til, jeg har bare hatt lyst til å spise alt i hele verden i en uke - som er verre enn vanlig pms, for å si det sånn. I dag tidlig turte jeg faktisk ikke å veie meg selv om det er veiedag :(/>

 

MEN, på igjen nå, og føler meg bedre enn på lenge, selv om jeg har mensen og det har og skal pøsregner så mye at mannen anbefalte å ikke sykle til jobb av rene trygghetshensyn.

 

Vi gir oss ikke! Smeller kommer alltid, og dager hvor en både vil og kan unne seg mer kommer alltid - så lenge det er færre av disse enn det er av gode dager, så går det bra til slutt.

 

Jeg har for tredje uke på rad samme vekt og midjemål, og jeg kjenner at det er litt demotiverende. Men, det betyr bare at jeg må bli enda flinkere i matveien. Jeg er fryktelig matlei, kombinert med at jeg har mye stress og dårlig tid i hverdagen til å lage mat - så det er min utfordring, rett og slett. Orke å spise, ikke overspise junk når jeg blir sulten nok, og finne tid til å handle mat, lage mat, vaske opp, planlegge måltider, og hele den syklusen. Den siste uka har vært go-go-go hele tiden, nesten ikke hjemme, og da blir det fort kjappe løsninger. Men, vi prøver igjen. Det var i hvert fall ikke vektoppgang, jeg får trøste meg med det. Så håper jeg at hverdagen roer seg litt snart. Etter 25. juni vet jeg det blir mye roligere, i hvert fall. Jeg har ferie i hele juli, og det blir hjemmeferie, så da kan jeg forsøke å konsentrere meg hver eneste dag om mat og mosjon, og bygge noen bedre rutiner før jobben starter igjen i august - kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Inn I Bunaden

Det ser ut til at det er flere enn meg som har hatt det travelt, om jeg skal bedømme ut fra manglende aktivitet i tråden? Håper dere er her enda og ikke har gitt opp!

 

Jeg har hatt det så travelt at jeg glemte at jeg hadde veiedag på torsdag - men fikk veid meg på fredag, og hadde da gått ned 1.1 kg!

 

Så regner jeg med at det har gått på igjen, for på fredag var det sommeravslutning med jobben og på lørdag var det årets venninnefest, og jeg tillot meg selv å kose meg med de to dagene.

Problemet er at jeg er veldig stressa og opptatt for tiden, og da er det mat, måltider og spisemønster som ryker først. Så det har blitt mange smeller og dårlige valg, kjappe løsninger og trøstespising når stresset blir for høyt. Men, det er lov til å prøve på nytt midt i uka, så i morgen er det onsdag og nye takter. Jeg håper jeg snart blir kvitt noen av de elementene som gir meg stress i hverdagen, så jeg kan bruke tid og energi på å spise fornuftig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Ny veiedag, som viste det samme som sist uke - og det er jeg veldig godt fornøyd med, når jeg vet hvordan denne uka har vært. Jeg forventet å gå opp, så dette var en boost jeg trengte for å kjempe videre.

 

Jeg fikk sparket meg bak og kom meg ut, så det ble en times tur i kveld også. Altfor lenge siden sist, men det var deilig å bevege på seg - og deilig å dra fra alt av stress og kaos i huset, og bare gå i egne tanker mens jeg nøt utsikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Sist uke skrev jeg at jeg trengte den boosten for å kjempe videre, og kjempe videre har jeg gjort. Denne uka har vært helt hinsides hektisk, veldig mye som skal avsluttes og gjøres klart før ferien i forhold til både jobb og hobbyer, så det har vært en blanding av veldig mye å gjøre, elendige spisemønstre og mye godt å spise. Lørdag var det en bursdag, søndag var det et arrangement jeg var med å organisere som betød at jeg knapt fikk spist, og både tirsdag og i går var det sommeravslutninger med kake, grilling og kos. Jeg forsøkte å begrense meg, men samtidig så er det vanskelig, for mitt hovedproblem er alltid å få spist regelmessig og normalt, særlig når stress- og aktivitetsnivået går opp. Så jeg er redd for at vekttapet jeg opplever vil snu drastisk når kroppen er lei av at jeg spiser for lite - jeg har gått ned et kilo på en uke. Det ironiske er at jeg spiser ikke færre måltider eller mindre mat enn jeg vanligvis gjør - jeg har "alltid" ligget på slik uregelmessig inntak som jeg gjør nå, med stort sett frokost og middag i løpet av en dag. Den eneste forskjellen er at jeg har redusert kraftig på energidrikker, godteri, bakst og brus.

 

Nå er det bare en dag igjen, så har jeg ferie, og målet for ferien er å spise mer regelmessig, få etablert litt måltidsrutiner, kanskje kan de fire ukene bli en kick-start for å få i gang et system som kan fungere når det er tilbake til jobb i august. Ferien starter med en dåp på søndag, og det skal jeg overleve, og ellers har jeg ingen planer enn å være hjemme, slappe av og ta vare på meg selv og mine to hunder. Jeg er blakk, så jeg har uansett ikke råd til å gjøre noe morsomt, selv mat er et økonomisk puslespill hver uke. Men jeg har planer om å få gått turer med hundene om det ikke blir for varmt til det, lese bøker jeg ikke har hatt tid til, se noen TV-serier jeg har liggende på vent, og kanskje få malt litt i huset. Jeg kjøpte maling i januar, så det kan jo være på tide å komme i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen meg var det hektisk før jeg reiste avgårde på ferie. Med jobbing, pakking osv. Jeg husket å veie meg før vi reiste, men jeg får oppdatere det etter at vi kommer hjem.

Er ca halvveis på Spaniaturen nå. Kostholdet blir så som så, men prøver å ikke skeie ut like mye som før :P

 

Har tenkt å melde meg på GR-kurs som starter i august. Ser kurslederen som holder til i nærheten av meg skal starte med GR Aktiv - Stavgang. Jeg liker ikke å gå med staver, så hvis jeg kan være med uten å bruke staver så tror jeg sannelig at jeg melder meg på det ;)

 

God ferie IIB B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Jammen meg var det hektisk før jeg reiste avgårde på ferie. Med jobbing, pakking osv. Jeg husket å veie meg før vi reiste, men jeg får oppdatere det etter at vi kommer hjem.

Er ca halvveis på Spaniaturen nå. Kostholdet blir så som så, men prøver å ikke skeie ut like mye som før :P/>

 

Har tenkt å melde meg på GR-kurs som starter i august. Ser kurslederen som holder til i nærheten av meg skal starte med GR Aktiv - Stavgang. Jeg liker ikke å gå med staver, så hvis jeg kan være med uten å bruke staver så tror jeg sannelig at jeg melder meg på det ;)/>

 

God ferie IIB B)/>

 

Så heldig du er som skal gå på kurs - jeg skulle gjerne gjort det, men det finnes ikke rom for det i lommeboka, så jeg må bare stå på til ting bedrer seg økonomisk.

 

Veiedag i dag, og jeg har for første gang siden jeg begynte 4. mai hatt en vektoppgang - og det på hele 800 gram! Det er mye! Men, jeg burde sett det komme. Jeg var fire dager hos familien, og der ble det umulig å spise så lite som jeg vil. Det var fest i anledning en viktig begivenhet med masse kaker, det ble grilling og kos, og i min familie har mat alltid vært det som gjør at en koser seg. Jeg har aldri hatt normalvekt, det må ha vært fram til dåpen eller så - jeg har alltid elsket mat, spist mye, og hatt en familie som legger til rette for det. "Du skal da ha en ventepølse mens kotelettene blir grillet?" "Her, ta en maiskolbe til." "Du har jo bare spist to rundstykker til frokost, likte du dem ikke, var de ikke godt nok stekt?" "Jeg kjøpte med noen smultringer, så vi kan kose oss." Også videre. Jeg synes det er vanskelig å si nei til mat som bokstavelig talt blir lempet på tallerkenen min, og jeg synes det er vanskelig å si nei når reaksjonen er at "kokken" tror det er fordi det ikke smakte. Jeg elsker jo mat, så jeg er ikke standhaftig nok i slike situasjoner, da blir det et stykke til med pavlova og det blir en ekstra ostebaguette til koteletten.

 

Men, nå er jeg hjemme, nå kan jeg kjøre mitt eget løp, og se om jeg får ristet av meg dette - både mentalt og reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fest i anledning en viktig begivenhet med masse kaker, det ble grilling og kos, og i min familie har mat alltid vært det som gjør at en koser seg. Jeg har aldri hatt normalvekt, det må ha vært fram til dåpen eller så - jeg har alltid elsket mat, spist mye, og hatt en familie som legger til rette for det. "Du skal da ha en ventepølse mens kotelettene blir grillet?" "Her, ta en maiskolbe til." "Du har jo bare spist to rundstykker til frokost, likte du dem ikke, var de ikke godt nok stekt?" "Jeg kjøpte med noen smultringer, så vi kan kose oss." Også videre. Jeg synes det er vanskelig å si nei til mat som bokstavelig talt blir lempet på tallerkenen min, og jeg synes det er vanskelig å si nei når reaksjonen er at "kokken" tror det er fordi det ikke smakte. Jeg elsker jo mat, så jeg er ikke standhaftig nok i slike situasjoner, da blir det et stykke til med pavlova og det blir en ekstra ostebaguette til koteletten.

 

Ja er det ikke vanskelig med alle dise som absolutt skal presse en til å spise mer enn det man trenger! Jeg har hatt MANGE slike runder jeg også, men etterhvert har jeg blitt flinkere til å si at NEI jeg SKAL ikke ha. Noen tar det ille opp, men vi må bare bli flinkere til å stå opp for oss selv. SELV om det er VELDIG vanskelig :blink:

 

Jeg har ikke fått veid meg ennå da. Har vært tidlig oppe og avgårde på jobb. Driver og flytter om så blir mye shøvver mye. Er rimelig sliten i rygg og annen musklatur :P

 

Jeg får se om jeg får veid meg på torsdag, ellers får det bli på lørdag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Ja er det ikke vanskelig med alle dise som absolutt skal presse en til å spise mer enn det man trenger! Jeg har hatt MANGE slike runder jeg også, men etterhvert har jeg blitt flinkere til å si at NEI jeg SKAL ikke ha. Noen tar det ille opp, men vi må bare bli flinkere til å stå opp for oss selv. SELV om det er VELDIG vanskelig :blink:/>

 

Jeg har ikke fått veid meg ennå da. Har vært tidlig oppe og avgårde på jobb. Driver og flytter om så blir mye shøvver mye. Er rimelig sliten i rygg og annen musklatur :P/>

 

Jeg får se om jeg får veid meg på torsdag, ellers får det bli på lørdag :P/>

 

Jeg har blitt litt flinkere til å si fra at nok er nok, men det blir altfor mye mat - en ting er å styre hvor mye en spiser, men det er noe med hvor ofte og hva en spiser. Litt av kosen med å besøke et familiemedlem forsvinner jo om jeg skal se på at de spiser vafler og is, og takke nei til mye av det som blir servert. Jeg vet at kosen ikke ligger i maten, men jeg føler meg jo fæl om jeg sitter og ikke spiser, særlig om vi bare er to eller tre rundt bordet. Så da blir det til at jeg forsøker å spise bare litt, men det blir likevel så mye mer enn jeg spiser hjemme når jeg har kontroll.

 

Flytting er fantastisk, da må en bruke kroppen og få fram musklene - stå på!

 

Ja da, hadde gått opp 1.3 kg på disse drøye 2 ukene <_</>:P/> MEN det er mindre enn jeg pleier å legge på meg i ferien :P/>

 

Så flink du er til å tenke positivt - en kvalitet jeg virkelig beundrer! Lykke til videre!

 

Jeg gikk jo opp 0,8 kg på fire dager hos familien, så denne uka håpte jeg at det var borte igjen. Og jeg har gått ned 1.9 kilo på ei uke - det er jo helt vilt! Nå vet jeg at jeg har vært mye syk denne uka, og dermed spist enda mindre enn normalt, kanskje til og med for lite. Så da får jeg se hva som skjer neste uke, hva slags utslag det gir. Jeg er ikke frisk enda, men jeg er så blakk akkurat nå at jeg ikke har råd til å handle inn trøstemat, så det er jo enda godt. Jeg er ikke fanatisk i matveien, i går spiste jeg for eksempel spaghetti til middag. Men jeg koker halvparten av det jeg kokte før, og har heller mer grønnsaker og slikt til kjøttsausen. Også tillot jeg meg å varme opp restene til frokost i dag, da jeg våknet og fremdeles kjente at formen er bedriten. Men om jeg virkelig går inn for å trøstespise, så snakker vi Nidar, Freia, B&J, og den familien der. Og de er ikke invitert inn for tiden, fordi lommeboka er skrapet etter noen uventede utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Med tanke på det store vekttapet sist uke, som må ha vært en del vann eller noe annet ekstraordinært, så skal jeg vel ikke være skuffet over at jeg denne uka har gått opp 200 gram. Men jeg blir likevel litt demotivert av at det går så opp og ned, særlig når jeg synes jeg har hatt en god uke, hatt greit matinntak og vært en del i aktivitet, med både turer og ekstra mye husarbeid og hagearbeid denne uka. Da er de 200 grammene fryktelig irriterende.

 

Men, det er vel ikke annet å gjøre enn å fortsette, fokusere enda mer, og passe på om jeg er så flink i matveien som jeg tror. Jeg teler ikke kalorier enda, for det blir jeg så stresset av, og det er viktigere å få på plass gode måltidsrutiner og å velge de rette matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...