Gå til innhold

Jeg går opp i vekt og ikke ned...


Gjest mrst77
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest mrst77

Jeg har de siste tre ukene tatt meg kraftig sammen. Nok er nok og jeg har bestemt meg for at nå skal jeg få det til, jeg skal gjøre alt riktig og jeg skal ned i vekt. Jeg er 162cm veier 71 kilo. Bmi og sånt sier at jeg kan veie 53 kilo er fortsatt være normalvektig. Det syntes jeg høres veldig lite ut så mitt mål er 58 kilo. Men delmålet mitt er 65. I teorien burde første delmål være ganske greit. Jeg har aktivitetsklokke så jeg ser hvor mange skritt jeg går, jeg laster akt jeg spiser inn i myfitnesspal. Jeg har lagt meg på 1000 kalorier om dagen, det er anbefalt 1200 når jeg regna ut hva jeg skal ha. Så jeg syntes ikke 1000 er helt feil. jeg syntes det går veldig greit. Jeg har kuttet ned på karbohydrater så jeg spiser kun wasa mineral pluss knekkebrød til frokost og evt lunsj hvis jeg er på farta. Ellers spiser jeg grønnsaker og kjøtt,fisk,kylling, cottage cheese, mager vanilje kesam, youplait youghurt feks.

 

jeg år raske turer flere ganger i uka.

 

De to første ukene gikk jeg ned 1,7 kg, jeg var super fornøyd! Jeg veide da 69,9 kg. Denne uka har jeg gått opp nå vier jeg igjen 70.7 kg. jeg skjønner ikke at det er mulig? En ting er hvis det stagnerer...at man ikke går ned...men at man går opp igjen skjønner jeg ikke :(

 

Jeg har diabetes type 1.

 

Er det noen andre her ute som har opplevd det samme, enten med eller uten diabetes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Jeg har ikke diabetes, så jeg vet ikke om dette kan gjelde for deg. Men jeg velger å dele hvilke erfaringer jeg selv har hatt med dette problemet, sånn at det kanskje kan hjelpe noen andre. Håper noe kan være nyttig for trådstarter også :-)

 

Jeg går alltid ned først, og så opp igjen. Det er fordi kroppen bygger muskelmasse når man trener, og muskler veier mer enn fett (selv om det tar mindre plass). Mener det er sånn at 1 kilo fett tar like stor plass som 2 kilo muskler - men ikke sitér meg på det, for jeg er ikke 100% sikker. Derfor er det viktig å ikke bare veie seg, men også ta mål av kroppen.

 

En annen faktor kan være vannoppsamling i kroppen. Husk at sukker (glukose) binder vann! Første gangen jeg skulle ned i vekt tenkte jeg at "hei, nå kan jeg jo spise sukker, det er jo ikke SÅ mange kalorier i det!", men den gang ei. Det som har hjulpet meg med vektnedgang er å lese om hvordan ulike stoffer virker på kroppen. Gi kroppen det den vil ha (hva ønsker hjernen? hva ønsker musklene? hva ønsker tarmene?). Kutter du ut, eller i det minste trapper ned på, sukker, vil du oppleve at du må gå på do veldig ofte de første dagene, rett og slett fordi kroppen må kvitte seg med vann.

 

Legg også merke til om du spiser mellom måltider (selv om man tenker at man ikke gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...