Gå til innhold

Pangstart på slankingen


Gjest Donna
 Share

Anbefalte innlegg

Så hyggelig Tuxie, alt blir lettere når man er flere i samme båt. Jeg vil veldig gjerne la meg inspirere av treningsregimet ditt. Mitt består foreløpig lange rolige turer med hunden, (ligger på ca 10.000 skritt per dag) men jeg elsker jo å trene - NÅR jeg først kommer igang. Er bevisst på det og motivert for å gjøre noe med at jeg ikke har trent på 4 måneder - MEN skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å ta de første stegene. Jeg går heller ikke på noe kurs, har kun meldt meg som gullmedlem. Tenkte å prøve ut dette for så eventuelt å melde meg på kurs hvis jeg ikke oppnår ønsket resultat sammen med dere :D

Hva angår påskeferien så er ikke godteri det jeg frykter mest. Jeg vet bare at vi kommer til å spise mye på restauranter og jeg kommer til å drikke vin, og 9 dager med en slik livsstil pleier badevekten å slå hardt ned på når jeg kommer hjem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Nå er jeg her! Det har bare vært et par veldig travle uker! Har gått ned 2,2 kg og 9,5 cm på denne tiden. Det er en grei start! Har vært forkjøla og er det fremdeles så det har ikke blitt særlig mye trening, men har prøvd å holde meg til anbefalt kcal nivå som er 1400 kcal for meg. Det er en utfordring med påska og særlig hvis man skal reise vekk.. Fører du dagbok Donna? Kanskje ikke så lett når man spiser og drikker ute på reise.. Men du må huske på at dette dreier seg om en avgrenset periode, de andre ukene blir nok ikke like utfordrende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra fra deg Milda - bra jobba! Da er vi jo på noenlunde samme nivå de første to ukene :D kjente at jeg plutselig ble litt mer stolt av egne resultat (var jo litt skuffet over meg selv etter uke to) når jeg kjente hvor bra jeg syntes du hadde gjort det. Hvorfor er det så mye lettere å heie på andre enn seg selv?

Jeg skriver opp ALT jeg spiser - veier og styrer på. MEN som du sier, det kommer jeg ikke til å gjøre i Spania - og jeg vet at jeg kommer til å drikke vin og kose meg. Har som mål å ikke spise desserter eller forretter. Ikke spise potetgull (min store akilleshæl) eller drikke sukkerholdig drikke - utover vin. Og holde meg til en porsjon per måltid (les; ikke spise opp restene etter barna:P) og så håper jeg at det vil bidra til at jeg ikke går opp nevneverdig. Ja, god plan. Krysser fingrene for det:lol:

Hilsen en som er glad for at vi nå teller fire stk i gjengen:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er såååå flinke, supermotiverende for en som er på første uken, skjønner jo at jeg faktisk kan se og kjenne resultater etter kort tid om jeg er disiplinert ? hvordan står det til med viljestyrken deres? Det er visst en muskel som må trenes står det skrevet ? min vilje er sterk når det kommer til trening, men bånn i bøtta når det kommer til det spiselige ? så hver gang jeg får lyst å putte noe i munn som ikke skal dit tenker jeg det samme som jeg gjør under trening.... " den som gir seg er en dritt ?" la meg si det sånn.. Viljen min har blitt støl denne uken, og den kommer til å bli beinsterk? gleder meg til å veie og måle til mandag, og gleder meg til å høre deres resultater ?

Skjønner godt en påske i Spania byr på utfordringer Donna, men synes nå det høres ut som du allerede har et greit kalori kutt i kjørereglene du har satt deg! Mulig jeg banner i kirka nå... ? men er det lov å ha som mål over påsken å holde vekten? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, må le av deg Tuxie - "Viljen min er blitt støl denne uken" - for en strålende analogi:D

Min vilje er en slappfis sammenlignet med deg, men jeg driver og prøve å lure min svake karakter på kveldene som har en junkies dragning mot potetgull med - og her kommer min gullkrykke for å holde prosjektet flytende; Grete Roede pizza på ca 350 kcal.

Jeg tar en grov tortilla lefse, smører 20 gram creme fresh light på. Strør over masse fersk hvitløk, chili og løk. Legger på 30-40 g kokt skinke og 30-50 gram revet mozzarella ost (mengde avhenger av om det er lettvarianten eller ikke). Steker den i ovnen i 10 min på ca 200 grader. Av en eller annen grunn kompenserer denne for chips-suget og får meg gjennom kveldene. Vet ikke om en grete roede coach ville anbefalt dette - men jeg tenker "what ever works for you". Kanskje jeg blir flinkere etterhvert, men foreløpig klamrer jeg meg til denne "utskeielsen" om kvelden, som er da jeg sliter.

Hva angår målsetning for påsken - så takker jeg for støtten og lover deg at hvis jeg kommer hjem med samme vekt som jeg drar av gårde med - så vil jeg bli sjeleglad. Ser man det, det var jeg egentlig ikke klar over. Hva man lærer om seg selv her inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til vet jeg ikke om det er mulig å vinne over personlighetstrekkene mine. Kom meg på en beinhard sirkel-/styrketrening FØR jobb i dag (etter at barn var vel levert på skole og barnehage). Sitter nå med et glass champagne i hånden og feirer at jeg har tatt treningsmøydommen:D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D så flink du var!! Det er noe med å komme over kneika! 

Jeg har et par tips i forhold til det som funker for meg ihvertfall.

jeg planlegger treningsøkter for en hel uke på søndagen, og når uken kommer og trening står for tur så gir jeg meg selv ikke noe valg. Det er er en avtale med meg selv, og avtaler bryter jeg ikke:D 

så kjenner jeg på den digge følelsen jeg får spesielt etter trening og er skjønt enig med meg selv om at det er mye jeg gjør jeg kan angre på... men å ha trent, det har jeg ALDRI angret på!

jeg har overgått meg selv i dag jeg og faktisk, det lå en pose med M i kjøleskapet og den støle viljen min styrte meg i den retning.... jeg tok ut posen, tittet oppi, det var jo bare ca 10 igjen... så kastet jeg de i søpla! Dæven for en seier!

så nå sitter jeg her fysen som få, og tror jeg bare må gå å legge meg snart for å restituere viljen til en ny dag i morgen :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, woaw Tuxie, du får stående ovasjon herfra for håndtringen av M :D

Jeg har nedlagt forbud hos min mann mot å kjøpe potetgull og snaks som jeg liker - da jeg enda ikke har utviklet selvdisiplin til å håndtere kveldssuget. Så da må man gjøre som med små barn - ute av syne, ute av sinn ;-)

Kanskje jeg skal prøve meg på treningsplanlegging...jeg er hverken god på å legge slike planer eller på å gjennomfør dem. Men jeg blir lett inspirert og når jeg først kommer igang så pleier egentig treningen å være det enkleste å gjennomføre. Men ok, la meg i hvert fall si at jeg skal gå fast på dagens torsdagstrening (minus til uken når jeg er bortreist). Så får jeg se om det blir nødvendig å planlegge ytterligere. Rapporterer videre hvordan det går :)

Deilig med råd og livlige beskrivelser av hverdagens mange utfordringer for oss "tjukkaser":P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shadows123
På 16.3.2018 den 11.53, Donna skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få til kostholdscore på 9,9. Selv når jeg tar tran, spiser nøtter og makrell i tomat på grovbrød, drikker masse vann, masse grønnsaker, frukt OG holder meg på anbefalt kcal mengde - så ender kostholdsscoren min på ca 7. 

 

Ååå dette har jeg også slitt med. Aldri fått full kostholdsscore selv med tran, nøtter, masse tunfisk/makrell i tomat som pålegg, spiser masse gulrøtter etc.. ???Hva gjør vi feil? Har skjønt at kostholdscoren er noe man skal strekke seg etter- men syns ikke det er sånn kjempemotiverende og ikke få til full kostholdscore.. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdscoren lurer jeg på om jeg må gå på kurs for å skjønne - har så langt ikke klart å finne "oppskriften" på greteroede.no hvor jeg opererer alene med gullmedlemskap.

Det vil si vi er jo så heldige å ha med Sørfjordnes her som virkelig har knekket koden, kanskje hun har lyst til å gi oss et krasjkurs:)

Personlig er jeg oppe tidlig på en lørdags morgen for å pakke da vi reiser til Spania om noen timer. Der blir det som nevnt tidligere ikke veiing av mat, og jeg kommer nok til å ta et par glass vin på kveldene.

Jeg gikk derfor på vekten i dag, bare for å se hva jeg potensielt kan "ødelegge" for meg selv på en slik tur. Den viste på den nye vekten (som er en kilo mer enn der jeg startet denne reisen:P) 71,1 kg. Jeg har da klart å gå ned 0,4 kg siden mandag. Det betyr at jeg har klart å "holde" den sinnsyke vektnedgangen fra første uken på nesten 4 kilo i snart 2 uker. Er stolt over det, om jeg skal si det selv:D

Min målsetning for påsken er således klar, JEG SKAL HOLDE DENNE VEKTEN! (frem til veiing tirsdag om 1 1/2 uke)

Planen for hvordan jeg skal klare det har jeg sagt litt om før, men jeg setter den opp her som et løfte til dere og meg selv, slik at jeg må stå til ansvar for mine løfter over påske.

1. Jeg skal ikke spise potetgull, godteri eller is

2. Jeg skal ikke drikke sukkerholdig drikke (bortsette fra vin)

3. Jeg skal kun spise en rett per måltid (vi spiser stort sett på restauranter)

4. Jeg skal ikke spise hvitt brød med smør (blir ofte servert før maten)

5. Jeg skal føre opp alt jeg spiser (selv om det naturlig nok blir veldig omtrentlig)

6. Jeg skal gå minimum 1 times tur - rask gange - med hunden hver morgen (i tillegg til at vi sikkert kommer til å gå en del turer resten av dagen også)

7. Klarer jeg dette skal jeg være stolt av meg selv uavhengig av vektresultat tirsdag 3. april

Med ønske om en deilig påske med litt mer kos enn vi pleier :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at flere er med:). Har enda ikke rapportert inn siden tirsdag. Det gikk som jeg fryktet: opp 0,5. Dårlig kombo av utskeiing i helga, og «naturlige årsaker». Har god tro på neste veiing, og holder motet oppe!

Skal feire påskenedfamilien, så de er fullt klar over at marvekta er med på hytta Har hatt ei fin uke så langt; stressa en del, men har fått inn mange trimpoeng. Synes ikke helt jeg får uttelling for å være flink med kostholdet og treninga for tia, men har sannsynligvis truffet en vektterskel. Det er bare å smøre seg med tålmodighet og huske at en dag «slepper» vekta :rolleyes:.

god påske!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donna, med de kjørereglene skal du brått se du går ned i løpet av påsken allikevel ?, lykke til og ha en knall påske i Spania, høres helt fantastisk ut!

Sørfjordeid, du har jo gått ned masse siden august, mektig imponert! Vi får håpe det slepper taket snart og du raser ned dine siste 10 kilo! Det er vel de siste som er verst, men du høres jo så dedikert ut at det vet jeg du fikser?

jeg for min del gleder meg til å veie og måle meg for første gang i morgen. Det er kanskje litt skrekkblandet fryd...for om jeg ikke ser det minste positivt resultat kjenner jeg at motivasjonen vil stå for fall!

Det har vært en fin uke, ingen store utskeielser og bra med treningspoeng. I helgen har jeg og hunden vært alene hjemme, og da har kostholdet gått så utrolig fint, ergo, det usunne frister først når noen rundt meg spiser det+ jeg blir ikke fristet så lenge jeg har spist sundt jevnt og trutt igjennom dagen, det var vel dette blodsukkeret jeg har hørt så mye om da;) God erfaring!

jeg har vokst opp med at kalorier skal nytes ikke telles, og især i høytidene...»NÅ koser vi oss», da var bordet fullt av smågodt, potetgull og brus! Nå mange tiår senere skal jeg ta et oppgjør med det? Jeg skal lære meg å kose meg uten å måtte spise noe! 

Ukens mål:

Påsken skal nytes ikke spises?

Drikke nok vann!

God påske til alle ?????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørfjordnes; jeg henger meg på Tuxies ord, og tenker at dette her har du. Du har jobba og sett resultater over lang tid, så du vet og har erfart at du klarer det. Når man har vektstillstand er det også bra at man får trent - det hjelper på selvfølelsen selv om vekten ikke samarbeider. Så heia deg!!!

Tuxie; gleder meg til å høre resultatene dine etter første uka. Innrømmer at det byr meg litt imot å telle kalorier også, men nå har jeg bevist for meg selv at jeg ikke klarer å gå ned i vekt  uten - så her telles det på høygir okke som:D

Klarte ikke å dy meg med den vitsen. For meg er det viktig med litt galgenhumor når man skal slite av seg x antall kilo;)
Hvis du vil svare direkte på en komentar (slik at den kommer opp i grått foran komentaren din) trykker du på "siter" i rød skrift ved siden av den grå +

Hva angår å gå ned i vekt i Spania - vel, i går spiste jeg en HEL italiensk pizza. Etter å ha reist i 10 timer med 3 barn, hund (og en bittelitt irriterende ektemann:lol:), så kastet vi oss utslitte inn på nabopizzaen kl 2200 rett før de stengte. Jeg tenkte at hvis jeg ikke dynker den med olje (slik jeg pleier) så går sikkert det greit.

Prøvde å finne tilsvarende pizza da jeg skulle legge inn kalorier - og i mangel på gode alternativer valgte jeg en Dolly Dimple pizza og tenkte at hvis jeg registrerer en halv av den, så er det ca det samme som en hel italiensk porsjonspizza. Vet dere hvor mange kalorier det ble eller? 1338 kcal!!! Hvis man legger på de tre glassene med vin jeg koste meg med og rekesmørbrødet på flyplassen og frokosten før vi dro så presterte jeg det kunststykket å ende på 2700 kcal i går:wacko:

Litt skamfull stod jeg i dag opp kl 0800 og gikk tur langs strandpromenaden med hunden i 1 1/2 time (8 km jfr skrittelleren). Og i dag har jeg vært mye flinkere med maten. Men vektnedgang tror jeg uansett at jeg kan se langt etter denne uken - for nå skal vi på restaurant igjen hvert øyeblikk:D:wub:

Fortsatt god påske godtfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj, første måling unnagjort.

- 2,7 kg og -5 cm.

Denne uken måler jeg nedgangen i vann, det var jo litt mye, så tipper det er mye vann i det der. Neste uke skal jeg måle den i smør:D litt usikker på om jeg har oppgitt korrekt antall treningspoeng, jeg satte opp den 8-11, men forrige uke hadde jeg 22 treningspoeng ser jeg. Jeg har jo aldri målt treningen min sånn...Tenker jeg gir det et par uker til og registrere gjennomsnittet av treningspoengene. Ukene varierer jo litt!

ukens mål:

  • drikke nok vann
  • ikke spise opp påsken :P
  • Få inn to styrkeøkter

jeg liker å høre hvor mye kalorier det er i en Dolly Dimples o.l, det gjør meg veldig mye mer bevisst! Jeg bestiller ikke lenger bare en nummer 2. Heretter vil det være en nummer 2 med ca 1338 og det setter ting i perspektiv for min del?

Jeg lærte noe nytt om meg selv i går! Var på den lokale søndagsåpne butikken. Når jeg går ut står det en skjønn dame som jobbet der med oppdekket påskebord, vafler, kaffe og noe smågodt! Hun spør om jeg vil ha vaffel, og 10 000 tanker flyr igjennom hodet mitt mens jeg sier ja takk! Fornuften hyyyyyler NEEEEI, viljen har ikke rukket tenke enda, autopiloten har talt!

Jeg rusler ut på gaten, viljestyrken våkner, og endelig! ENDELIG får jeg igjen for trening av viljemuskelen! For der sto en søplebøtte:D JEPP jeg kastet vaffelen! Gikk tilfreds hjem med kaffen i hånden, dog litt kjip følelse i forhold til å ta i mot og kaste det... Men ihvertfall det jeg lærte... jeg har en autopilot som tar avgjørelse på bakgrunn av hva andre kan føle, altså i dette tilfelle damen i butikken...stakkar henne liksom om ikke jeg smiler og er overveldende glad for at hun har laget vafler til meg...DET må jobbes med! Hun på jobben med kaken hver fredag gråter seg nok ikke i søvn den helgen om jeg takker nei hun heller! 

stå på damer:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg Tuxie, -2,7 er jo strålende!!!

Fniser av deg;

det nye pizzanavnet 1338, vipps der var det parkert i pannebrasken liksom. Mon tro om en kan nyte pizza ever again:D:P

Og at du spiser for andre sin del. Har aldri hørt om det før:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure::unsure: godt å høre flere kjenner seg igjen i «å spise for å  pliise». Men det er det slutt på faktisk! Når viljen er blitt sterkere enn pliisen da må noe gjøres. Ettersom pliiisen ikke er en muskel må jeg snakke meg ut av den?

deilig reise dette, lærer noe nytt om meg selv stadig!

Håper du nyter sol og varme Donna!

Brunt fett er jo såååå mye lekrere enn hvitt..eller blått er faktisk mitt nå!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ph34r: Kred Tuxi!!! Fantastisk innsats. Du er jo rene ninjaen. Her i nord er påskeferien i gang. Er heime enda, og soler meg i glansen av forrige ukes 16,7 treningspoeng. Er spent på hvordan veiingen går i dag. Har forventninger om mellom 0,5 og 1 kg. Føler at jeg har vært både flink og viljesterk. Satser på det gir uttelling ?

Skal nå kle på meg og gå meg en tur mellom snøbygene her i nord. Regner med påskeværet er supert for deg, Donna. Håper været smiler til deg og, Tuxi. Kommer nok tilbake etter veiingen i kveld ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å høre veieresultatet Sørfjordnes :) Med en slik innstilling så må det jo går bra!!

Her i Spania går det virkelig opp for meg hva restaurantmat bidrar med av kalorier - og hvor sykt vanskelig det er å skulle holde seg innenfor kcal-regimet.

Begynte f.eks i dag med to grove nøtteskiver med 30 gram (ish;-) brie og serranoskinke 40 gram (ish), kaffe med lettmelk og cola light (istedet for juice:D). 400 kcal.

Lunsj: Cæsarsalat - med dressingen ved siden av (var så lite at jeg spiste alt:D). i tillegg til oliven og 2 glass rødvin. 770 kcal.

Ikke mye kcal igjen til middag her gitt, eg daue av korr vanskeligt dette ska vær:P.

Veldig glad for at fettet mitt i hvert fall blir brunt (ler meg ihjel av deg Tuxie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hangalabangala :ph34r:! Ninjafølelsen er tilbake. Etter å ha gått opp 0,5 sist veiing (utskeielser, mensen mm.) har jeg gått nes 2,3 kg denne uka! Strålende fornøyd ned det. 

Har lagt planer for hyttetur med familien onsdag til søndag. Skal sørge for å ha rikelig med grønnsaker med meg. Da kan jeg kutte ned litt på proteinmengden i form av f.eks lammelår, fiskesuppe med fløte, og andre fete ting som jeg vet står på menyen, og spise ekstra grønnsaker for å få regnskapet i balanse. Tar med min faste følgesvenn  «Bare bra Supergranola» med kokos og nøtter, samt mandler og Dobble % yoghurt slik at frokosten er i boks. Brødmaten til lunsj, frukt o.l er lettere å regulere. Med kostplanlegging rundt isfisketurene satser jeg på at jeg har kontroll, så lenge kjøkkenvekt er med :D

Høres ut som om du har bra kontroll, tross restaurantbesøk osv. Kos deg, og nyt varmen, Donna ☀️

ha en strååålende kveld ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dere er flinke!! Jeg heier på dere både i Nord og Sør!!:)

Her har influensaen også nådd meg siste uke så har gått rett vest med både sunt kosthold og trim.. Er ennå ikke i form, men nå tar jeg grep. Fullt fokus på dagboka og straks jeg er bedre blir det aktivitet. Det blir hjemmepåske så da er det jo lettere å både veie og føre dagbok mer nøyaktig. Jeg har øvet meg litt disse to-tre ukene på kurs å ikke spise på "automatikk". Det går stadig bedre, men man må være bevisst hele tiden. Jeg har en favoritt jeg vil dele med dere. Appelsiner i biter blandet sammen med mager vanilje kesam og litt kanel. KJEMPEGODT! Det skal være mitt påskegodteri i år! :D

Bare en liten hilsen i disse påsketider! God påske!:)

 

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørfjordnes sørfjordnes hei hei hei! Hvilke strålende nyheter. Ingen vektplatå å langt øyet kan se :D

Milda, stakkars deg. Vi er endelig kvitt influensaen fra h...ete, så du har min full sympati:wub: Får håpe du får en influensabonus på vekten (slik som jeg fikk) når formen bedrer seg, da blir det plutselig nesten "verdt det" :P (jeg sa nesten;-)

Jeg skriver fortsatt opp alt jeg får i meg på ca mål her i Spania - men gruer meg for veiing når jeg kommer hjem. Er flink til å gå turer - ligger mellom 10.000-18.000 skritt per dag, men mat og drikke er utfrodrende mildest talt. Men jeg er i hvert fall veldig motivert for å ta tak når hverdagen kommer. Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj, Sørfjordnes så utrolig bra jobbet! Klart en sånn ninjafølelse kanskje også gjør at det er enklere å holde motivasjonen oppe i påsken! Stå på? gleder meg til å høre hvordan det gikk!

Takk for godt « fyse tips» Milda, de der tar jeg i mot med stor takk, det er jo når dagen er omme og jeg synker ned i sofaen jeg kjenner jeg trenger noen gode alternativer til sunt snacks? håper influensaen slipper taket snart så du kan nyte påsken? God bedring!

Spanjolen! Du går jo en haug med km om dagen, det er jo knall bra! Skjønner godt kostholdet er vanskelig der! Jeg har i en uke mentalt forberedt meg på middag hos svigermor i dag liksom! Har vekten holdt seg stabil når du kommer hjem skal du se på det som en seier tenker jeg, har den ikke ville jeg sett på det som ferie? 100% ferie?

jeg for min del are hanging in there? Barna er kommet hjem, og kjenner det var lettere når jeg var alene! Gikk på en smell i går! Det sto noen M på bordet da...( nei, jeg hentet ikke disse opp i fra søpla igjen?), disse kom i hus i et påske egg fra min kjære venninne... au.... jeg sovnet på sofaen... VELDIG dumt, jeg kjenner meg! Så når tjukkasen våkner er hun forvandlet til en zombie... det værste er at jeg nesten kunne kjenne hvordan den sterke viljen min hyler NEEEEEI, du vil angre noe så inni granskauen!!! ....men denne zombien skal rett og slett støvsuge det egget... går bort til egget som er plassert som pynt i andre enden av stua, åpner, titter,leter....7 M og noen andre litt småkjipe biter som tjukkasen normalt absolutt ikke ville bli fristet av... takk kjære søte små barn, men dere kunne jo tømt hele! Mamma ville ikke blitt sint! Ikke denne gangen! Lover... men dere kjenner vel meg yndige små, det ville ikke være mamma som som kom løpende opp for å kjefte... det ville være en zombie?

M` en røyk + 5 av sånt jeg ikke liker... WHY? Hva skjer i hjernen min når jeg våkner? 

Jaja, supermotivert til ny dag i dag, svigers dagen.... kjørereglene skal følges til punkt og prikke, motivasjonen min ligger i å se 60 tallet!

stå på damer, dere imponerer og motiverer hele gjengen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...