Gå til innhold

Pangstart på slankingen


Gjest Donna
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan :-). Ser dere har holdt på en stund på denne tråden allerede, men kan jeg "bli med" dere :-)?

Er ny her i denne runde, men har vært med noen år tidligere. Har akkurat rundet max igjen - altså 70 kg, og prøver igjen å komme ned til der jeg trives bedre - lurer på når jeg skal lære ;-)!

Jeg er 46 år, har 3 barn som er i ferd med å flytte ut, en etter en, og nå har jeg få unnskyldninger igjen for å ikke trene, og for å ikke "rekke" å lage ordentlig mat - bare kjøpe "noe i farta mat". Jeg er forøvrig 166 cm og veier i skrivende stund 70, trives best på 62-63 og det er målet før sommeren! Jeg er ganske flink til å gå ned i vekt egentlig, men enda bedre på å gå opp igjen - skjer på magisk vis hver gang, men nå får det være stopp :-P.

Veiing på tirsdager - stemmer det :-)?

Fortsatt god påske til alle i samme båt - gleder meg til å følge dere :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuxie, du altså:lol::D Selv etter en "fæl" hjemkomst hvor jeg ikke tørr å gå på vekten, da jeg tipper jeg har ligget mellom 2500-3000 kcal 9 dager til ende, så føler jeg meg bedre av dine festlige beskrivelser:wub:

Hei Anne 71 - så hyggelig at du blir med oss! Vi to er jo nesten like både i alder og størrelse, så hvis du er god til å gå ned i vekt - do share tips og råd:D

Her hos meg finnes det hauger med sympati for alle som har feilet i påsken, del gjerne historier slik at vi kan klatre tilbake opp på slankehesten sammen;)

Og er det noen som har vært skikkelig flinke - do tell, jeg trenger inspirasjon :P

 

Jeg burde vel strengt tatt gå gjennom påskeløftene og rapportere hvordan det gikk:unsure:

1. Jeg skal ikke spise potetgull, godteri eller is

- jeg har spist ca 3 bitere av oreo-isen til barna per dag, og kanskje 15 flak potetgull.

2. Jeg skal ikke drikke sukkerholdig drikke (bortsette fra vin)

- Joda, dette klarte jeg med glans. Men når man drikker 2 glass vin til lunsj og 2 glass om kvelden, så hjelper ikke dette så mye:(

3. Jeg skal kun spise en rett per måltid (vi spiser stort sett på restauranter)

- Joda, dette klarte jeg. MEN når man spiser "middag" både til lunsj og middag (på restaurant) så blir det kaloribonaza okke som.

4. Jeg skal ikke spise hvitt brød med smør (blir ofte servert før maten)

- spiste hvitløks nanbrød på indisk to ganger

5. Jeg skal føre opp alt jeg spiser (selv om det naturlig nok blir veldig omtrentlig)

Dette burde jeg være stolt over å kunne si at jeg klarte med bravur - istedet skammer jeg meg over resultatet:lol:

6. Jeg skal gå minimum 1 times tur - rask gange - med hunden hver morgen (i tillegg til at vi sikkert kommer til å gå en del turer resten av dagen også)

- Dette klarte jeg - (10-18.000 skritt per dag)

7. Klarer jeg dette skal jeg være stolt av meg selv uavhengig av vektresultat tirsdag 3. april

- Hva skal man si da - jeg har hatt en fantastisk påske - men jeg er så langt fra stolt som jeg kan komme:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag, og hei og velkommen til deg Anne71! Veldig koselig å bli flere, og vil gjerne du skal komme med triksene som gjør deg god på å gå ned i vekt :lol:De for å gå opp kan jeg usedvanlig godt selv!....:blink:

Hatt noen dager off, jeg har nemlig skammet meg... Svarte altså...tror jeg har spiseforstyrrelse jeg... Det startet så utrolig bra! Jeg kastet M´er, takket nei, holdt meg til det jeg hadde skrevet opp at jeg skulle spise( jeg registrer alt jeg skal spise hver morgen), også kom den hersens Skjærtorsdagen...skulle jo tro det var meg som skulle korsfestes...farvel all vett og forstand, her skal det spises...ALT skal spises...som om det var mine siste timer på denne jord.... Men det stopper lissom ikke på torsdagen, jeg fortsetter, HVER dag, frem til søndag kveld...når jeg ruller i seng...DA angrer jeg... da husker jeg at jeg egentlig er sprell levende og på slanker´n...og jeg skal veies og måles om mindre enn 12 timer...

Så enden på visa er at på min kjære veiedag på mandag var det OPP 1,4 kg!! og OPP 2,5 cm!

Så nå har jeg vært i skammekroken lenge nok, her er det bare å innrømme synder og komme seg videre!

Så mine mål for uken

  1. Fortsette å drikke nok vann ( enda ikke klart det en hel uke...)
  2. Holde meg til det jeg registrer skal inntas i løpet av en dag
  3. Kjenne litt ekstra på hva som skjer i kropp og hode når jeg fyser og må legges i jern for ikke å gi etter for fristelser...

Donna, jeg synes nå du klarte å holde deg greit til kjørereglene dine! Tenk deg hvor gæli det ville blitt om du ikke hadde noen:)

Også så flink som du var til å gå!! Jeg er super spent på dine resultater etter påsken :rolleyes:

 

Stå på damer, tror dette er uken for motivasjon på høyt plan:wub:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann damer! Velkommen Anne71! Så hyggelig at flere har lyst til å være med. Hadde veiedag tirsdag, og ble stående på vekta fra sist uke. Var så «lur at jeg spiste middag rett før jeg gikk på kurs ?. Av og til sniker jeg meg på vekta hjemme om morgenen og uten klær. Oppdaga til min store begeistring i dag at jeg kunne se 60-tallet for første gang siden 1993 :wub: Har forhåpninger om bra veiing neste gang. 

Har vært superflink i påska! Har holdt meg innafor kcalorigrensa hele påska. Har vært aktiv hver dag. Egentlig godt å komme seg ut når man er mange mennesker på ei hytte. Var også daglig på treningssenteret, eller gikk «hurtigturer» hver dag før vi reiste på hytta. Klarte faktisk å få 17 treningspoeng :ph34r:. Har heldigvis en familie som «heier» på meg, og som ikke forsøkte å sabotere for meg.

Er ei stund siden jeg har målt nå. Burde nok starte med det igjen. Tenker dette kan være ekstra motiverende nå som jeg har vært flink å trene :D. Ønsker dere ellers ei fortsatt strålende uke!

 

 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØRFJORDNES:wub::wub::wub: Så fantastiske nyheter!!! Du er jo en rockestjerne. Det vil jeg også være:D

Må innrømme at jeg etter påskeferien har ligget litt nede for telling slik som deg Tuxie, men jeg ser i dag lys i enden av tunellen, og har etter hjemkomsten fra Spania hatt en postiv utvikling ifølge snikveiing i dag morges uten klær (alla Sørfjordnes;-).

Motivasjonsmessig slet jeg med at den NYE badevekten viste to forskjellige tall avhengig av hvor på badegulvet jeg satte den da jeg våget meg oppå etter hjemkomst fra Spania. Et sted viste den 73,2 og et 71,5. Jeg var overbevist om at det var førstnevnte som stemte og slet med å innrømme at jeg da hadde gått opp 1,7 kg i påsken. Nå har jeg imidlertid vært flink hele uken og vekten viste i dag 70,7 kg - hvilket jeg fikk bekreftet da jeg dro frem den gamle vekten som viste 69,7 (:wub::D) og det betyr mine damer:

At jeg holdt vekten i Påsken - og endrer status til STOLT!!!

Og som om ikke det er nok, jeg føler meg MOTIVERT, og erklærer herved at jeg følger deg hakk i hæl Sørfjornes - og jeg vurderer å ta på meg platåsko og discodanse meg rundt i stua i påvente av rockestjerne status når jeg når 6-tallet som deg :D

Tuxie - kom igjen a, bli med å være rockestjerne du og :wub: La oss bli 60-talls damene alle sammen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Dere er helt rå damer, og det er supermotiverende!!

Sørfjordnes, for en viljestyrke! Klare seg igjennom en hel påske på kalori budsjettet! det er bare å bøye seg i hatten og børste av seg støvet:wub:

Og du da Donna! Helt rått! Påskeferie i Spania og du klarer å holde vekten!!

Jeg er mektig imponert over dere begge to damer!

Jeg for min del ble fortalt at vi damer kanskje går opp litt når vi har mensen ?

I så fall kan min måling forrige uke bære preg av det, så nå gleder jeg meg litt til veiedag på mandag. Jeg kjenner at det å se 6-tallet også vil være min super booost, dog jeg forventer det ikke før neste mandag igjen. Noget realistisk må jeg jo være:P

 I forhold til mat har jeg vært bra disiplinert denne uken, men jeg har ikke trent, har dratt på meg et søtt virus så har ikke hatt noe særlig energi. Jeg merker jo at det er veldig mye enklere og holde meg til det jeg skal og kan spise når jeg ikke trener faktisk, jeg er langt i fra så sulten som når jeg trener masse.

Ergo, neste gang jeg kjenner viljen få melkesyre og zombien våkner skal jeg tenke at den følelsen kun skyldes at forbrenningen er på høygir:D Og det MÅ jeg ikke spise bort!

Jeg melder meg i rockestjerneklubben, kanskje jeg klarer å danse av meg noen hundre gram i helgen...

Bilderesultat for dancing queenGod helg damer :o)

 

 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme syklus som deg Tuxie, så jeg antar at jeg får litt hjelp med vekten pga det denne uken - but hey, who cares, what ever works for us:D

Kom plutselig på et lite mattriks jeg kanskje burde dele. Jeg er er middagsmenneske, og spiser stooore porsjoner med maaaasse saus (jeg har tidvis ment at saus er meningen med livet :P). Gjør selvsagt ikke det nå, men også når jeg går på grete roede er det middagen som gjør det vanskelig for meg å holde kaloribudsjettet.

Men, denne uken - når magen har vært vandt til masse god påskemiddag har jeg "lurt den" med en diger gryte med chili con carne. Det er god (synes jeg;-) og ekstremt kalorifattig mat som jeg kan spise meg skikkelig mett på - uten at det bidrar til kalorisprekk. I dag f.eks spiste jeg en bolle på hele 540 gram og det utgjør ikke mer enn 381 kcal. Jeg kan saktens ta meg en ny (mer normal ) porsjon til kvelds uten at det gjør noe.

Jeg vet at porsjonsbegrensning er noe av det som er viktig med grete roede, men noen ganger trenger jeg å føle meg skikkelig mett - og da hjelper det med slike triks.

Sørfjornes - jeg regner med at det er slike "triks" som gjør at jeg aldri kommer over 6 på kostholdscoren? Har det egentlig noe å si for vektnedgangen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Og vel overstått påske! Synes dere er gode som har kommet dere gjennom ferien både med stabil vekt og vektnedgang.. Og til de som har gått litt opp, det er ikke uvanlig i påsketider!

Min vekt viste ned 0,7 kg på tirsdag. Så fornøyd med uka, men alle dens utfordringer! Må nok si at vekta dessverre er ganske langt unna 6 tallet her.. Men jeg jobber med saken og mitt neste mål er å komme ned til 75.

Bare noen ord i farta her. Skal hjelpe en venninne å lage i stand til et selskap i morgen så det blir å stå på kjøkkenet noen timer nå.. (Men skal ikke selv i selv på festen så da sparer jeg de kaloriene.. ;))

God helg! :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Milda, så fint at du også kom tilbake.

Gratulerer med 0,7 NED i påsken - er ikke det best av alle her? Vi andre holdt vel vekten eller gikk opp?

- Så disco diva stjernestatus til deg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Donna skrev:

Hei Milda, så fint at du også kom tilbake.

Gratulerer med 0,7 NED i påsken - er ikke det best av alle her? Vi andre holdt vel vekten eller gikk opp?

- Så disco diva stjernestatus til deg :wub:

Takk Donna! Du er nå så snill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Milda, for en fantastisk følelse både for kropp og sinn! Du overlevde helvetesuken med glans du ? gratulerer !!  

nå er det bare å begi seg ut på en disiplinert lørdag, fredagen gikk helt etter planen så motivasjonen er på topp!

Dennne chilli con carnen din donna, vil du dele oppskriften på den? 

Aldri laget det før, jeg er helt håpløs på kjøkkenet, der er det mannen i dette huset som ruler gitt:D,og jeg nekter å ta opp kampen! Men kjenner samme som deg, jeg vil kjenne at jeg blir mett, dvs magen blir nok det hver dag, men hadde vært gøy å overraske øynene på en lørdag:ph34r:

noen som vil dele spiseplanen sin for helgen? Jeg trenger tips og vink, tror jeg er litt ensformig nettopp fordi jeg ikke er noe glad i å lage mat;) 

 

:wub::wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tuxie skrev:

 Milda, for en fantastisk følelse både for kropp og sinn! Du overlevde helvetesuken med glans du ? gratulerer !!  

nå er det bare å begi seg ut på en disiplinert lørdag, fredagen gikk helt etter planen så motivasjonen er på topp!

Dennne chilli con carnen din donna, vil du dele oppskriften på den? 

Aldri laget det før, jeg er helt håpløs på kjøkkenet, der er det mannen i dette huset som ruler gitt:D,og jeg nekter å ta opp kampen! Men kjenner samme som deg, jeg vil kjenne at jeg blir mett, dvs magen blir nok det hver dag, men hadde vært gøy å overraske øynene på en lørdag:ph34r:

noen som vil dele spiseplanen sin for helgen? Jeg trenger tips og vink, tror jeg er litt ensformig nettopp fordi jeg ikke er noe glad i å lage mat;) 

 

:wub::wub:

 

Hei og takk Tuxie! :) Jeg er egentlig veldig motivert for dette. Kom til et punkt der jeg tenkte at nok er nok.. Synes selv det er litt vanskelig å finne på god variert kost. Men jeg prøver å holde meg til sunne og faste måltider også i helgen.(Men det blir alltid litt ekstra kos i helgene også!! Så er ikke helt firkantet som det kan høres ut som..:D) Ikke så mye spennende å komme med, det blir ofte knekkebrød med diverse pålegg. Lett oster, makrell i tomat, kaviar, rødbetsalat etc. Skummet kulturmelk med havregryn, korn og litt banan.. Middager prøver jeg å holde meg til litt magert kjøtt, kylling, salater, fisk.. Det siste ikke så ofte da vi har kresne ungdommer i hus.. Men det hender jeg også har både pannekaker og pizza, men prøver å spise med måte..

Det er sant som du sier at man blir mer sulten når man trimmer.. Men det er vel slik at man kan plusse på litt kalorier på dagsmenyen når man er mer aktiv. Jeg har vært i en god flyt med litt trim de siste dagene. Våren er kommet hit og hadde en flott tur i går og i dag sammen med ei venninne! De to turene gav ca 3 trimpoeng. :)

God lørdag til dere alle! 

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå rødmer jeg litt - for mitt kosthold egner seg ikke til inspirasjon om dagen. Dvs, jeg holder riktig kalorimengde - men jeg velger ikke nødvendigvis de "beste" løsningene. (les; jeg fortsatte å beholde litt av påske-spania-stemningen hele uken med å unne meg et glass vin hver kveld;-0).

Her om dagen hadde jeg så lyst på french fries, så jeg gikk på et fastfoodsted og bestilte en salat med kylling, og en liten pommes frites ved siden av (til middag). Og sånn holder jeg nå på. Frykter jeg hadde fått skikkelig kjeft hvis jeg hadde gått på GR-kurs , og noen så over hvor lavt kosthold-score jeg faktisk har.

MEN - det virker jo. Jeg går ned i vekt. Og jeg spiser mye mindre enn jeg ville gjort hvis jeg ikke hadde skrevet opp og talt kcal, eller hadde dere som inspirerer og som jeg føler jeg må stå litt til rette for hvis jeg ikke følger opp.

Tar gjerne imot tilbakemeldinger og råd på denne litt barnslige rampete GR-varianten:P

Tuxie, oppskrift på min Chili con carne;

Steker 2 løk og 1 fersk hvitløk gyllen i en spiseskje olje eller flytende melange.

Heller det videre over i stor gryte.

Steker to pakker karbonadedeig (2*400 gram) og heller over i samme gryte. (bruker ikke fett når jeg steker dette)

Blander inn to pakker/bokser oppkuttede hermetiske tomater (jeg bruker de økologiske i papp, men dette er hipp som happ)

Hakker opp to stk fersk chili og hiver oppi gryta.(jeg liker det sterkt, de fleste oppskrifter sier det holder med en;-)

Hakker opp en stor grønn og en stor rød paprika som også finner veien oppi gryta.

Jeg liker når chili con carnen er litt fuktig, så jeg blander gjerne litt kjøttbuljong pulver (evt et par terninger) i en kopp vann og hiver oppi det også. (Dette punktet pleier ikke å stå i chili con carne oppskrifter.)

Hvis jeg ønsker litt mer sødme tar jeg 1/2 plate freia kokesjokkolade 70% oppi. Men det dropper jeg gjerne, da jeg ofte ender opp med å spise opp den andre halvparten - og da er jo den dagen kjørt liksom:D

Salter etter smak. (jeg liker mye;-)

Kok dette minimum 30 min, men gjerne lengre. Jeg koker det ca en time.

Skyller en (eller to) bokser kidneybønner, og hiver oppi gryta. Disse skal ikke koke - kun bli varme - så etter et par minutter oppi gryta er retten klar.

Strør gjerne litt fersk korriander på når jeg serverer.

PS! De fleste chili con carne oppskrifter pleier å inneholde spisskumin og chilipulver. Jeg liker ingen av disse ingrediensene - så de er ikke med i min oppskrift.

Mann og barn spiser dette med ris og rømme, jeg spiser gryta som den er - da jeg liker den best bar.

Fin søndag da dere:wub:

Min er tilbragt i svømmehallen med barna. Selv om det føles bra at vekten peker nedover lurer jeg på om jeg noensinne vil bli komfortabel med å sprade rundt der i badedrakt?:wacko:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode mat tips og oppskrifter, det kom godt med:wub:

jeg er ensformig på pålegg merker jeg, så litt forslag der kom godt med Milda.

En typisk hverdag hos meg ser ca slik ut :

Frokost, havregrøt med lett syltetøy og kanel eller 2 knekkebrød med cottagecheese og paprika

lunsj, paprika, cherrytomat, cottage cheese og røkelaks eller egg/ reker/ evt. Et torsk eller lakse stykke ( veldig enkelt å spise sunn lunsj på jobb da det er fantastisk utvalg i kantinen:))

mellommåltid, dårlig rutine, noen ganger fornuftig med frukt, andre ganger berserk i bollen med sånn blanding med nøtter og tørket frukt som vi får levert på jobben....jeg må rett og slett jobbe inn gode mellommåltider rutiner, tips tas i mot med stor takk, liker ikke youghurt...:unsure:

middag, tja, det varierer veldig men normal kost 

Kvelds, tja...blir som med mellomåltidet på dagen...enten fornuftig nok til å ta meg et knekkebrød, eller berserken våkner igjen og går på jakt, viljen og fornuften kan spille på lag, men øynene ser bare sukker og fett.... sukk...

er kveldsmåltidet typ mellommåltid, eller bør det lages rom for litt mer her ?

så går jeg alltid å legger meg med en følelse av at jeg har failet litt hver dag selvom jeg har holdt meg innenfor på kalorier<_<

i morgen er det veie og mål på denne dama, og helgen har vært helt OK, så er klar for den nå... må bare sørge for å gå å legge meg før berserken eller zombien tar over  autopiloten min i kveld!!

ha en knall kveld ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så var det veiedag da jenter...eller damer... eller hva vi nå er:)

Jeg har jo hoppet over en uke med veiing pga påskeangst - men nå har jeg endelig våget meg på vekten - og resultatene er jeg egentlig ganske godt fornøyd med.

Vekten viste i dag 70,5 kg (ikke helt 60-talls babe enda - but soon baby soon:D)

Det er 1 kg ned på to uker - hvorav en av dem var Påskeferie i Spania.

Jeg føler meg så stolt at jeg får lyst til å feire med champagne. Heldigvis må jeg kjøre en haug med barn på svømming i kveld, så vi får håpe den mest akutte stolthetsfølelsen avtar innen jeg kommer hjem:D:P

Var egentlig litt spent på å måle meg også - men målebåndet er som sunket i jorden, så jeg må ut og kjøpe nytt før jeg finner ut hva tilstanden er der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle :).

Har akkurat kommer hjem etter sen påskeferie - 6 dager på fjellet ETTER påske, når jeg egentlig skulle starte å være veldig flink. Men i alle fall har dager i bakken forbrukt mer enn stillesittende kontorarbeid, dermed har jeg faktisk gått ned fra 70.0 til 69,8 kg :-). Og NÅ er jeg i gang altså!

Jeg nevnte i mitt første innlegg at jeg egentlig er ganske "flink" til å gå ned i vekt, men enda bedre på å gå opp igjen :-). Når jeg skrev flink, har det stort sett dreidd seg om "hurtigkurer" ala pulver, biffdiett, knekkebrøddiett o.l. Så lenge jeg holder meg helt slavisk til en "oppskrift" på inntak, så går det raskt nedover. Men hvem gidder vel å leve på biff eller knekkebrød lenge nok da.. Så etter 6-7 kg ned, så er jeg såååå fornøyd at jeg sklir tilbake i "ostepop-modus" - kan da vel ikke skade med en pose (eller 2-3-4...!)  innimellom lissom, eller litt kake, eller alt mulig godis - og så wooops var jeg over 70 igjen :-P

Eneste gangen jeg virkelig har klart å holde meg over flere år var da jeg fulgte Grethe Roede kosthold, så kanskje det er det beste i lengden - litt om gangen, jevnt og trutt :-). Takk for deling av Chili con Carne, Donna - blir middag på frøkena og meg i morgen :-)!

Ha en flott kveld :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så bra Anne71, ned 0,2 når du har hatt ferie synes jeg var bra altså! Klart det gir en boost til å virkelig kline til nå som hverdagen er her igjen:) 

Donna, du er jo snart 60- talls babe! Så utrolig deilig! Jeg har 2 kilo ned dit, og de har jeg som mål å klare innen 14 dager! Nå er det ingen flere unnskyldninger som ferie og feiring!

mine resultater denne uken var ned 1,6 kg og 4 cm inn. Det var jeg absolutt fornøyd med! Jeg har nå byttet veiedag til fredager, dette fordi det vil motivere meg i helgene. Helgene er min største utfordring. Jeg blir litt for « pytt sann...» og kan faktisk klare å ødelegge for en hel uke om zombien og berserken får overtaket:unsure: så da er det bare 3 dager til veiedag igjen, så spent på hva jeg har klart utrede fra mandag til fredag morgen:)

har dere satt dere delmål? Og i såfall til hvilken dato?

mirt delmål er 68 kg den 3/5, jeg ligger litt etter skjema, men gir det ikke opp allikevel. Jeg vil være storfornøyd med et 68,9 også denne datoen:wub:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere flinke folk! :D Hvordan går det med dere? Plutselig fredag igjen og straks helg!! Ser mange av dere har strålende vektnedgang og cm krymper! :)

Min vekt var ned 0,8 på tirsdag og minus 7,5 cm i mål. Det er jeg fornøyd med, men litt frustrerende når vekta varierer med ganske mye fra dag til dag.. Men jeg burde nok ikke veie meg hver dag, men det er sååå fristende..;) Det kan allikevel være lurt å stå på vekta på fredager slik at man har en liten pekepinn før helga kommer..

Har fri i dag så skal få gått meg en god tur!

Fin fredag og god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, mine strålende damer :wub:. Der er flinke! Hadde veiedag på tirsdag, men har ikke fått rapportert før nå. Etter at veiinga i uke 14 viste +/- 0, hadde jeg ei superveiing sist tirsdag: Ned 1,7 kg. Ser ut til at noen uker sitter vekta "fast", for så å slippe skikkelig. Nevnte sist at jeg burde begynne å måle igjen - så det har jeg gjort. Viste seg at jeg har gått ned mye i cm. Har ikke målt siden januar, og har gått ned 5,5 cm siden i. uka dette året. Samlet har jeg gått ned 24 cm rundt midjen siden 13 august 17. Total nedgang i cm siden jeg startet denne augustdagen er 81,5 cm. Egentlig ufattelig stolt :D. I følge Roedeklubben skal jeg nå målet mitt på 63 kg innen sankt Hans om jeg er like strukturert fremover. Har store intensjoner ;).

Det var noen som lurte på hvordan jeg klarer å komme opp på en kostholdsscore på 10. Kan legge inn eksempel på en standard dag som eksempel. Stort sett spiser jeg det samme hver dag med unntak av middagen. Selvfølgelig finnes det unntak. Prøver å legge inn matplanen min dagen i forkant. Da har jeg mulighet for å "prøve med frem" for å komme nærmest mulig full pott:

Frokost: 

  • 40 g Bare Bra Supergranola, hasselnøtt og kokos
  • 20 g mandler (føres på mellommåltid)
  • 1 beger Double 0% Vanilje

Lunsj:

  • 60g Sunt og grovt kornbrød, Din baker (Rema 1000)
  • 8g Lett Soft Flora margarin
  • 20g Hamburgerrygg (varierer med krydderskinke, kalkunpålegg, roastbiff e.l)
  • 20g Norvegia lettost 16%
  • 150g tomat (elsker de små i beger)

Mellommåltider:

  • 20g mandler (spist til frokost)
  • 1 barneskje Møllers tran med sitron
  • 1 barneskje Multi Vitaminmikstur, Nycoplus (5g)
  • 1 banan (gjemmes til etter treningsøkt)
  • 1 eple (evt. appelsin, druer e.l)
  • 1 beger Skyr (valgfri smak)
  • 1 kalsiumtabelett (250mg kalsium)

Middag:

  • 1 posjon GR middag. Eller egen middag med 150g kjøtt/fisk, 150g potet/100g ris, nudler e.l + 150g grønnsaker
  • Eks fra gårdagen: 100 karbonadedeig + 50g Dolmio Classic, 100 fullkornsspaghetti (Änglamark) + 150g kokt blomkål (for "vomfyll")

Kveldsmat:

  • 60g Sunt og grovt havrebrød, Din baker (Rema 1000)
  • Magert kjøttpålegg, peppermakrell e.l
  • 8g Lett Soft Flora margarin
  • 125 g paprika (veksler gjerne mellom paprika, sukkererter, tomat, agurk eller annen ja-grønnsak

Håper dette kan være til hjelp som ei grovskisse om noen vil prøve ^_^

Ha en strålende søndag!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fantastisk innlegg Sørfjornes :wub: tusen takk for verdifull kunnskap!!!

Og så fantastisk hyggelig at vi er blitt en "gjeng" her:wub:

Begge disse to tingen føler jeg veldig når jeg leser innleggene deres.

MEN!

Jeg har hatt dårlig samvittighet denne uken når jeg ikke har fulgt opp og svart dere. Det er fordi befinner meg litt i tenkeboksen på hvordan jeg skal gjøre dette her. Jeg sliter med at jeg etter flere års kjip sykdom har et så ekstremt behov for å "leve" igjen. Og for meg innebærer det å være sosial, drikke vin og nyyyyte livet.

Mitt primære mål da jeg begynte å registrere mat på GR-siden var å ikke gå mer opp i vekt, da det har vært en lang og jevn trend oppover og jeg innså at jeg måtte ta grep for å stanse den. Ok, selvsagt ville jeg ned i vekt også - men det var sekundært i min situasjon.

Jeg sliter således med tanker om at jeg kanskje er i ferd med å justere målet om å gå ned til 63 kg - med 1 kg i uken. Det er smertefullt å kaste inn håndkleet, og jeg er langt i fra sikker på om det er her jeg lander. Kjenner jo også på at dere fantastiske damer inspirere meg til å ta ytterligere grep slik at jeg ønsker å følge vektnedgangsdrømmen som jo absolutt er tilstede og lever i beste velgående.

Det er viktig for meg å presisere at jeg har ikke gitt opp altså! Jeg registrerer fortsatt alle kcal jeg får i meg og på den måten blir jeg bevisst på at jeg ikke stapper i meg alt hva magen begjærer.

Jeg ligger jevnt over på  ca 1700 kcal per dag inkl 2 glass vin. Jeg ligger og vipper rundt 70-tallet på vekten (startet for 6 uker siden på 74kg ) og vekten går sakte men sikkert nedover med ca 2-300 gram i uken. Men vil det være nok til at jeg holder meg motivert til å fortsette? Er dette bare det første steget mot stupet? Eller er det et steg i riktig retning av å bli bevisst på kcal-inntak og fremtidig vektnedgang?

Håper ikke jeg bidrar negativt her - hadde bare behov for å lufte tankene mine og hvis noen har tilbakemeldinger å komme med - både på godt og vondt - så er de hjertelig velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen jenter, bare kjapt inne her på morgenkvisten etter veiing. Ned 0,4 kg og landa på 70,1.

Kanskje det blir rockestjernestatus på meg neste uke da:D

Håper dere får en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle :-).

Inspirerende å se eksempel på dagsmenyen din, Sørfjordnes :-)!

Er alltid utfordrende å få i seg akkurat passe med mat synes jeg, så blir det enten veldig lite - eller så blir det "mat" jeg ikke burde spist i det hele tatt. Jeg gikk på kurs for ca 18 år siden, og lærte jo dette, men synes det er utfordrende å holde meg til et fornuftig kosthold. Er vel derfor jeg holder på enda, med vekt opp - og ned!

Full forståelse for ambivalensen din, Donna ;-). Kjenner meg absolutt igjen! Utfordrende kombo å gå ned i vekt, samtidig som man skal nyte livet forøvrig :-). Og da tenker jeg at 200-300 g i uken, det er ca 1 kg i mnd, 12 kg i året osv... Det er slett ikke verst det heller! Og med 400 g siste uken er jo det kjempebra!

Min motivasjon er at jeg vet så godt med meg selv at om jeg går ned til trivselsvekt føler meg bedre, alt er lettere og jeg mer fornøyd. Var egentlig i mål for 3 år siden, men møtte da en fantastisk mann - og så har vi "kost" oss med alt mulig disse årene, og det har jo da medført 8 kg opp igjen ... 

Vekta i dag stoppet på 68,9, altså 900g siste uke, samt 1,5 cm mindre rundt livet - ok fornøyd med det altså :-)! 

Lykke til videre neste uke alle :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er, damer:wub:. Det er noe med å "stå i det" når livet braser rundt en. Skjønner godt at idèen om å "bar nyte" er forlokkende etter å ha slitt med sykdom eller andre plager, Donna. Tenker at du likevel har gjort noen "gode valg", som å være her inne, og ha en bevissthet rundt det som dreier seg om kosthold. Et og annet lurt valg gjør du, selv om "tellinga" går til svartens av og til. Det viktigste er at du finner din balanse. Sett pris på det som er bra, så får du legge inn noen gode valg, og hente styrke der du kan få den :rolleyes:

Selv var jeg nødt til å legge om kosten for ikke å bli syk. Var på full fart mot diabetes type 2, og hadde mange symptomer som pekte i den retningen (har aldri fått testa meg for det). Generell mistrivsel med å måtte lete etter klær i str. XXL når man er 163 høy, og aldri kunne handle i "normalavdelingen" var også et sårt punkt. Fra jeg "tjuvstarta" en tre en måned før jeg kom meg på kurs i august 17, og til nå, har jeg tatt av 28 kg. Det har vært motiverende i seg selv. Jeg får faktisk til, og jeg vil definitivt ikke tilbake til det miserable stedet jeg startet på <_<.

Siste veiing viste 0,3 ned på vekta. Ingen stor nedgang, men det kan ha sin biologiske forklaring ;). Satser på litt mer neste uke, men det blir utfordrende, da mamma blir 70 til helga, og det er en del styr og arbeid rundt dette med gjester, baking, vasking osv. Håper jeg klarer å holde fokus likevel. Dette er jo en del av det man kommer til å møte etterpå også, så jeg får ta være disiplinert. Kjenner meg igjen i det med den fantastiske mannen. Koste meg opp 27 kg etter å ha strevd meg ned i vekt for ca. 11 år siden. Han er heldigvis med på å heie meg ned i vekt nå, og mitt kosthold har også "smittet" over på ham, så han har også gått ned i vekt.

Ha en strålende fortsettelse på uka :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Damer,

nå var det litt lenge siden sist, har vært litt mye her:huh: Og jaggu ser jeg at det er mye jeg har gått glipp av, flere kiloer og cm, mot på hell og  nyttig dagsmeny, takk for at du delte  Sørfjordnes! Det var veldig nyttig:rolleyes:

Donna, du er sååååå nære å bli rockestjerne nå, det må da være super motivasjon? Jeg forstår at livet kanskje har en annen mening enn å telle kalorier og kiloer etter at man har vært igjennom litt, men jeg tror faktisk det er akkurat nå vi, dine kjære GR venner i tykt og tynt, må komme med motivasjon:wub: For selv om du synes det har gått tregt har du tatt av 8 500g pakker med smør siden vi traff hverandre her inne, og det er jo bra uansett om det har tatt 4 eller 6 uker :) Støtter deg fullt og helt uansett hvilken avgjørelse du havner på, men pliiiis ikke ta fra meg gleden av å få oppleve deg som 60- tall rockestjerne babe da, du er jo straks der:D

Hang in there...please...:wub:

Jeg tror det er tid for en real gruppe kleeeeeeem  !!!Bilderesultat for gruppe klem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er noen skikkelige søtnoser hele gjengen. Tusen tusen takk for motiverende gode ord - de varmer. Og ikke minst, de hjelper på motivasjonen:wub: Er ikke det rart? At fremmede ansiktsløse medsøstre kan ha en så fin påvirkning på deg:)

Jeg har ikke tatt noen avgjørelser hverken den ene eller andre veien etter at jeg luftet tankene mine for dere - og innrømmet overfor meg selv at jeg tvilte. MEN, den tankevirksomheten gjorde at jeg begynte å vurdere alternativer, som - Ok, hvis jeg ikke skal slanke meg, så må jeg i hvert fall begynne å trene! (har ikke kommet igang med det hittil, utover turer med hunden).

Og det har gjort (trommevirvel;-) at jeg har vært på trening to dager på rad, og jeg har enda en treningsavtale i morgen! OG jeg har fortsatt å skrive opp kcal inntak på GR-siden, som viser at det har ikke vært noen graverende utskeielser utover mitt daglige vinglass:D

Dette rapporterer jeg med glede og takknemlighet til dere kjære damer - og jeg lover deg Tuxie - at jeg ikke skal ta noen avgjørelse før jeg er 60-talls babe:D

Forhåpentligvis har jeg nå kommet meg over kneiken som tar meg videre på veien sammen med dere:wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...