Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er første gang jeg skriver her inne, men jeg har tenkt på det en stund. Jeg begynte med Grete Roede i høst og til nå har jeg gått ned 6 kilo. Av en eller annen grunn stanset det litt opp rundt juletider.. Heldigvis, og muligens for første gang noen sinne, så holdt vekten seg stabil gjennom høytiden og jeg gikk ikke opp. Så det er noe å være stolt av. 

 

Jeg begynte med å gå på roede kurs her jeg bor i høst, men jeg var usikker på om det fungerte optimalt for meg så det ble med det ene kurset før jeg ble gullmedlem her på greteroede.no isteden. Jeg er 29 år og i min livssituasjon passet ikke kurset helt som det skulle, kurslederen og de fleste andre var etablerte og hadde uker som lignet på hverandre. Min samboer og jeg er mye på reisefot og helgene er veldig sjeldent like. Vi er mye på tur med vennegjenger eller på fester i helgene, og det er her problemet mitt med å gå ned i vekt kommer inn. På turer og fester blir det mye god mat og alkohol, og dessverre har alkohol har en enorm mengde kcal... På kurset jeg gikk fikk jeg lite forståelse for en sånn type livsstil og det var vanskelig å få gode råd på hva jeg kunne gjøre for å passe på kcal inntaket når jeg var på turer. 

Jeg prøver å fokusere på hva jeg tar på tallerken min når det er mat, og jeg fyller opp mesteparten av tallerken med grønnsaker og salat. Men det jeg ikke klarer å begrense meg på er alkoholen. Oi, når man skriver det på den måten så høres det ut som jeg har et annet problem enn bare vektredusering.. :huh: Men det jeg tenker på er kosen på kvelden med et par glass vin, eller en øl i badstuen når du kommer hjem fra en skitur. 

I mitt forsvar så er jeg veldig flink i hverdagene, jeg spiser frokost hver dag, jeg pakker med meg mellommåltider og lunsj på jobb og veier middagen min når jeg kommer hjem. Så sakte men sikkert mister jeg noen gram her og der. Og det er jeg veldig fornøyd med! Jeg skulle bare ønske det gikk litt fortere, og at jeg fortsatt kan kose meg med øl og vin på hytteturer og fest. 

Nå har samboeren min og jeg hatt 1 uke ferie på hytta i Hafjell, og jeg kan love dere at jeg gruer meg helt forferdelig til å gå på vekten når jeg kommer hjem. Til uken skal jeg være flink igjen, jeg lover!

 Neste helg er det en ny hyttetur med venner, men de fleste har barn så jeg tenker at der blir det nok roligere kvelder med et par glass istedenfor full fest som det kan bli på andre turer. 

Jeg skal prøve å skrive litt om fremgang her fremover, for det er litt enklere å finne ut hva man burde forbedre når man snakker eller skriver om situasjonen sin. Kanskje får jeg noen gode råd av andre her inne som er i samme situasjon som meg, for jeg ønsker ikke å bli mindre sosial fordi jeg skal ned i vekt. 

Og ja, vekten min er nå 89,6 og jeg skal ned til et sted mellom 70 og 75 kg. Et lite stykke å gå da for å si det sånn! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, nå har det ikke gått mange timene siden jeg skrev forrige innlegg, men når man først har startet så får man fortsette. Det var veldig deilig å få ut litt tanker angående utfordringene mine, og det gjorde faktisk at jeg tok meg sammen. Nå har jeg akkurat laget meg litt frukt og tatt med et stort glass vann. Vann er noe jeg glemmer i helgene, så det må jeg passe på fremover. 

 

Nå er målene inne!

- Jeg skal fortsette med de gode rutinene mine i ukedagene.

- I helgene skal jeg passe på å drikke nok vann i løpet av dagen

- Spise masse grønnsaker og salat til middag

- Drikke vann ved siden av vin/øl. 

- Passe på å spise mellommåltider i helgene.

 

Jeg veier nå 90 kg, og jeg har et hårete mål om å gå ned 5 kg før 17 Mai. Kanskje jeg kan få på meg bunaden igjen da. :) 

Nå skal det bli skjerpings fremover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en - som også ønsker å drikke alkohol mens jeg går ned i vekt - til en annen ;-)

Planlegg drikkingen på samme måte som du planlegger spisingen, dvs velg drikke med minst kaloriinnhold, vei den og registrer den.

Forslag; Velg tørr vin fremfor øl. Skal du drikke en drink, bruk lettbrus som blandevann.

Eksempelvis; To glass tørr hvitvin teller 207 kcal. Det er jo ikke akkurat en kjempesprekk, men nok til å holde trivselen oppe en fredagskveld ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tips! 

 

Alltid hyggelig å vite at det er flere der ute. Da blir det registrering av vindrikking fremover. Første test til helgen, da er det ny hyttetur. ;) 

 

To dager til veiing, tror dessverre det blir en kjedelig opplevelse etter forrige uke.. 

 

Heldigvis er det flere hverdager enn helger til vanlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var veiedagen her og dessverre var ikke vekta snill i dag. 0,8 kg opp på 2 uker. 

For å se det på den positive siden så kom jeg endelig igjen med treningen igjen i dag :) Mulig vekta hjalp til der. 

Setter opp ønskeplan for vektnedgang under.

14.03: 90,4 kg

21.03: 

28.03:

03.04:

11.04:

18.04:

25.04:

02.05:

09.05:

16.05: 

17 mai og forhåpentligvis en bunad! Jeg tror jeg må ned 6 kg til før jeg kan ha et håp om å få på meg bunaden, det tilsvarer 84 kg. Det tilsvarer ca 0,75 kg i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei Ida, 

Når jeg leste innlegget ditt kjente jeg meg igjen med en gang! Jeg er i litt lik situasjon og har mange av de samme utfordringene som deg. 

Jeg også er kjempeflink med frokost, lunsj og middag, men så er det alt det sosiale rundt. Utenlandsturer, hytteturer, hektisk jobbhverdag, masse sosiale eventer flere ganger i uka osv. Det gjør at vektnedgang går saktere enn jeg hadde håpet, men jeg vil ikke slutte å unne meg 

Jeg er 31 år, skal ned fra 99 til ca 75kg. Akkurat nå er jeg kommet ned til 97, så det er en lang vei å gå. 

Men hvordan går det med deg og dine mål? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, også et annet tips i forhold til alkohol, velg f.eks Corona LIGHT når det kommer til øl, det er 99 kalorier pr flaske, grei å ha oversikt over dersom du tar deg 3 øl f.eks. 

Jeg klarer ikke å si nei til alkohol i vennemiddager o.l, så der sliter jeg i forhold til å telle kalorier altså, og det blir underrappotering for det er sjelden jeg måler 1.5 dl opp av vinen før jeg drikker, hehe og ihvertfall ikke utover kvelden!  <_< Men skal jeg på fest med egen drikke medbrakt, eks 6pakning med corona light, og kun drikker de, så kan jeg vite akkurat hva jeg har drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...