Gå til innhold

Store planer...


Anbefalte innlegg

Er stadig vekk her inne for å lese og søke motivasjon, og nå har jeg lyst til å lage min egen tråd. Har gått ned ved hjelp av GR flere ganger, men ikke klart å holde meg over tid - heller aldri kommet helt i mål. Nå begynner helsen å skrante litt, og har derfor fått henvisning til oppfølging i helsevesenet for vekten min. Er i gang med vektnedgang, men det går ikke fort og jeg synes ikke det er det minste enkelt - selv etter tid. Målet er å komme meg ned totalt 44 kilo - da er jeg akkurat innenfor "normal bmi" - og bli der. Tenker bruke forumet litt som dagbok, men hyggelig om andre hiver seg på også. Veiedag er mandager og målet er en halvkilo i uka framover. For å få det til er jeg nødt til å ta litt grep om aktivitetsnivået framover tenker jeg, så planen er å rapportere trim også.

 

Startvekt sommer 2017: 120 kg

Mål: 76 kilo

Dato:           Vekt:       Nedgang:       Totalt:        Rest til mål:

04.06.18:     106,5                              13,5           30,5

11.06.18:     105,1       1,4                  14,9           29,1

18.06.18:     104,9       0,2                  15,1           28,9

25.06.18:     105,3     +0,4                  14,7           29,3

02.07.18:     103,7       1,6                  16,3           27,7

09.07.18:     103,5       0,2                  16,5          27,5

16.07.18:     102,6       0,9                  17,4          26,6

20.07.18:     ferie

30.07.18:    102,4        0,2                  17,6         26,4

06.08.18:     101          1,4                  19,0         25,0

13.08.18:     101,8     +0,8                 18,2          25,8

20.08.18:     101,8       0                     18,2         25,8

27.08.18:     101,8      0                     18,2          25,8

03.09.18:     101,3      0,5                  18,7          25,3

10.09.18:     100,6      0,7                  19,4          24,6

17.09.18:     101,0    +0,4                  19,0          25,0

24.09.18:     100,8      0,2                   19,2         24,8

01.10.18:     100,5     0,3                     19,5        24,5

08.10.18:       99,2     1,3                     20,8        23,2

15.10.18:       99,6   +0,4                    20,4         23,6

22.10.18:       99,1     0,5                    20,9         23,1

29.10.18:       99,1    0                        20,9         23,1

05.11.18:       98,9    0,2                     21,1         22,9

12.11.18:       98,2    0,7                     21,8         22,2

19.11.18:       98,2    0                        21,8         22,2

26.11.18:       98,2    0                        21,8         22,2

03.12.18:       98,8  +0,6                     21,2        22,8

10.12.18:       98,2   0,6                       21,8       22,2

17.12.18:       98,1   0,1                      21,9        22,1

24.12.18:       98,8    +0,7                   21,2         22,8

31.12.18:       99,4    +0,6                   20,6          23,4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at litt av vesken i kroppen fra hetebølgen sist uke har dratt sin vei så håper på fint nytt tall på mandag. Har gått til jobb fire av fem dager denne uken, så er ikke så aller verst på trimfronten, men trenger en økt eller to i helgen med skikkelig puls og svetting. Får se om det blir treningsstudio eller fjelltur på meg. Har en avtale med meg selv om at dersom jeg når 15 kilo ned innen neste uke blir det ny veske (som jeg absolutt ikke trenger men har veldig lyst på...) og er veldig spent på hvordan det går. Kanskje det kan motivere litt ekstra i helgen?

Når jeg når 15 kilo minus er jeg faktisk ferdig med en tredjedel av vektnedgangen. Og selv om det ikke akkurat har gått av seg selv har jeg jo fått det til, så da burde jo neste tredjedel være mulig også!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Hadde mål om å komme under 105, men vekten stanset på 105,1. Godt fornøyd med nedgangen, helt klart, men hadde likt veldig godt å sett det firetallet ja!

Forrige ukes trim bestod i fem gåturer. Det er jeg IKKE fornøyd med. Jeg trenger litt aktivitet med pulsøkning kjenner jeg, om jeg skal bli i bedre form. Og det skal jeg jo! Så mål for uken blir å fortsette god kontroll på maten og få inn fire gåturer og en skikkelig trening. Det burde være mulig å få til.

Ukens utfordring er konsert og sommerfest med stor mulighet for alkohol. Får tenke ut en lur plan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småsur i dag. Jeg skal ta en undersøkelse om noen uker og i den forbindelse måtte jeg slutte på en av medisinene mine som også er vanndrivende og resultatet er bang - over en kilo opp. Og selv om jeg vet at det er vann så blir jeg sur. Trøsten får være at jeg sannsynligvis går ned de samme kiloene når jeg begynner på medisiner igjen.

Er ellers fortsatt ikke i gang med trening - motivasjon kom til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten vektnedgang denne uken - usle 200 gram. Men - ned er ned! Litt usikker på hva som er reell vektnedgang siden kroppen holder litt på vann for tiden, så blir spennende å se om to uker når jeg er ferdig med undersøkelse og har startet på medisiner igjen.

Kom meg en liten tur på treningsstudio i går og fikk gått på mølle og trent litt ben/mage/bryst. Så da er jeg i alle fall litt i gang. Håper å få til en eller to treninger til denne uken og så gå til jobb fire av fem dager. Fokus kostholdsmessig er å spise en porsjon middag og et lite kveldsmåltid. Ikke store mengder som jeg har hatt for vane. Lørdag er det selskap - må prøve begrensningens kunst der også!

Ønsket mitt er å komme ned på tosifret vekt før september - helt klart mulig men det krever, særlig når ferien kommer. Er litt vanskelig balansegang mellom å kose seg og nyte livet selv i en endringsprosess og ikke nyte så mye at alt strev er forgjeves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Fuglesang :)

Velkommen til forumet og gratulere med en flått innsats!

Æ har gått ned 26 kg med Roede metoden og bruket ca 1,5 år på d......har nå holdt vekta i 6 mnd.

Det ligger et enormt velvære i det å være "normal slank" først og fremt helsemessig men også kosmetisk,det å se at den fysiske formen blir bedre dag for dag og at klærne ikke strammer gir mæ en motivasjon for å stå på videre.....førr det å holde vekta krev også en jobb. Men som du skriv dette e en endringsprosess og førr mæ har det vært viktig å kan nyte en og annen utsjeielse i helga førr så å ta sæ inn igjenn.

Det å leve godt med Roede metoden kan æ skriv under på mye go sunn næringsrik mat og rom førr litt godis i helga:PSamt det å bli mere fysisk aktiv!

Lykke til på vei mot målet titter innom å heier på dæ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig heiing clavicula! Beintøff du er som klarer å holde vekten. For er jo ofte det som er det verste - både å holde ut hele løpet for oss som skal ned med enn noen få kilo og gjøre det til en livsstil etterpå.

I dag har jeg vært hos ernæringsfysiolog. Det er en del av tilbudet jeg får som oppfølging av vekten min. Fornøyd med møtet - følte jeg fikk oppklart litt i forhold til kosthold og hvordan karbo og fett påvirker vekt/vektnedgang og virker i forhold til hverandre. Hun var hyggelig men også konfronterende og jommen var jeg sliten etter timen. Hun satte i gang noen tankeprosesser og pirket borti min indre endringsmotstand. For selv om jeg i aller høyeste grad ønsker meg endring i livet kjenner jeg godt på motstand mot å gi slipp på en del "uvaner". Jeg gjorde noen endringer i livet i høst og nå er det nok på tide å gjøre noen andre. Og viktig å få et bevisst forhold til hvilke "goder" det er greit å gi opp og hvilke det ikke er så greit å gi slipp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjedelig å gå på vekten i dag med 400 g opp. Tror det skyldes en god blanding av litt for mye mat og for lite bevegelse i helgen (selskap på lørdag) og manglende medisiner og månedssyklus. Så blir spennende å se hva som skjer til neste mandag - har nå plutselig 1,2 kilo igjen for å nå målet jeg har for den veiingen (for å følge 0,5 kilo i uka). Det KAN gå om jeg får ryddet opp i utenforliggende ting og ellers gjort jobben min.

Forsøker ellers å følge gode råd fra ernæringsfysiolog om å spise litt mer på formiddagen og håper det hjelper på å redusere matlysten om kvelden. Kjenner jeg har mine tvil - her i huset skal alle endringsforslag møte motstand... :)

Mål for uken er ingen utskeielser i ukedagene, gå til jobb fire dager, tre småturer om ettermiddagen og to ganger trening. Ambisiøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sommer, det er sol og det er vektnedgang. Vannet har sluppet taket - hurra - og jeg er ganske så fornøyd. Så om jeg holder meg i skinnet hele helgen (til tross for at værmelding sier balkongvin) har jeg håp om å se et nytt tall på vekten på mandag. Har en drøm om tosifret innen september og det er faktisk realistisk å få til. Men det krever fokus selv på ferie. Satser på å ha med joggesko og begrense utskeielsene til annenhver dag, så får vi se om det går bra.

På trimfronten har det vært heller dårlig denne uken - først var jeg supersliten etter sykehusavtale på tirsdag og i går var det migrenen som tok meg. Fortsatt ikke helt god i hodet, men satser på skikkelig tur enten i kveld eller i morgenkveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt tall på vekten i dag - 103,7. Fornøyd med det og nå er jeg tilbake i rute. Sliter fortsatt på trimfronten dog - jeg har tusen gode unnskyldninger til å ikke trene. For varmt, må jobbe sent, for trøtt, orker ikke finne fram treningstøy, vil heller dra på stranden eller se en film og så videre. Hvorfor er det SÅ vanskelig å motivere seg til bare en halvtimes fysisk aktivitet? For det føles jo så godt etterpå, ikke så aller verst underveis og jeg vet jo at det er så bra for meg! Merker på kroppen at den er blitt litt mindre siden i fjor sommer, men den blir jo ikke spenstigere av seg selv. Så jeg trenger trim for å stramme opp det som nå er blitt mindre. Merker også at magen er slappere/større enn den var sist jeg var på denne vekten, noe som gjør det litt vanskeligere å finne klær. Så; trening, trening, trening er ukens mantra!

Oppdaget forresten et par fine jeans i skapet i helgen. De har aldri passet særlig bra - var så vidt da jeg kjøpte dem, men nå satt de som et skudd! Veldig kjekt. Opplever at mye jeans i store størrelser har mye stretch, og lett blir løse kort tid etter vask. Så da var det kjekt å finne et par skikkelige jeans som sitter bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, jeg kom meg på trening på mandag! En times bodypump med litt lette vekter siden det var leeenge siden sist. Men det var moro! Og jeg er superstøl i dag, så må ha virket litt også... Matmessig er det litt tøysete - dette er siste uken før ferien min så blir litt mye ekstra jobb og greier for å komme i mål og ikke like lett å planlegge sunn mat og riktig mengde. Men føler meg veldig motivert for videre trening - satser på at det holder seg. Og kanskje rom for noen nyinnkjøp på treningstøyfronten over ferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen etter første delen av ferien og fint nytt tall på vekten; 102,6. Ferien startet bra med god blanding av kos og mosjon, men halvveis kom noen aldeles kjipe forkjølelsesvirus og slo meg helt i bakken. I dag er femte dag med stillesitting, og jeg liker det ikke. Særlig siden jeg var så motivert til både trening og shinings her hjemme. Heldigvis spiller vekten på lag i dag noe som gjør det lettere å holde orden på maten. Er nemlig veldig lett å trøste seg med god mat når man er syk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortreise en ukes tid og derfor to uker siden sist veiing. Bør vel egentlig si meg fornøyd med en nedgang på 0,2 kilo, for det er ikke akkurat slanking som har stått i høysetet siste uken... Helt andre matvaner på tur og på strand, men det var det verdt. Og jeg har absolutt ikke gått opp!

Nå er det tilbake til hverdag og jobb, og med det forhåpentligvis sunne matvaner og mer organisert aktivitet. Har lyst til å gjøre en ekstra innsats i august og komme meg ned på tosifret vekt. Det er 2,5 kilo - ikke umulig i det hele tatt men krever innsats. Så jeg må komme meg ut på tur/trening og planlegge mine utskeielser nøye. Klarer jeg ingen utskeielser i ukedagene, og så heller kose meg med deilig middag og vin på lørdag? Satser på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende positiv mandag - ned over et kilo siden sist uke og et usselt kilo til jeg runder 20/100 (alt ettersom man ser det :D)

Første uken etter ferien var hard og lysten på kosemat og "bare en skive til" var stor. Men klarte å gå til jobb fire dager og trente en kort og hard styrkeøkt både fredag og søndag, og når jeg da ble belønnet med nytt tall på vekten er jeg smørblid. Neste mål nå er selvsagt tosifret, men har ellers et håp om 22 kilo minus innen 15. september - da skal jeg i selskap og har så lyst til å føle meg ekstra fin. Og med 22 kilo hadde jeg vært halvveis på veien mot målet. Ingen umulighet, men det kommer ikke gratis for å si det sånn.

Mål for uken er utskeielse bare på lørdag, gå til jobb fire dager og trene tre ganger. Foreløpig er i alle fall treningen i boks - maten er fortsatt litt vanskelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, så flink du har vært! Snart er du på et nytt titall, og det er et tosifret et! Heder og ære til deg, som du sier så gjør det seg ikke akkurat selv. Vektnedgang er blod, svette og tårer; hardt arbeid! Hadde kiloene enda rent av like lett som de kom på, har jeg tenkt mang en gang. ? Vi har nesten likt vektmål, ser jeg. Jeg ligger ikke så veldig mange kiloene foran deg i løypa, så det blir spennende å følge deg gjennom høsten! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord Littvrang! Hjelper å heie hverandre fram!

Kjenner at jeg er inne i en hard uke. Jeg er sulten og fysen hele dagen, og den fornuftige meg som har vært her en stund har visst reist på ferie. Rart dette her hvordan jeg stadig driver og saboterer meg selv. Akkurat nå så er jeg både "flink" og langt på vei fordi jeg har gått ned riktig så mange kilo. Samtidig har jeg et godt stykke igjen til målet mitt og er fortsatt i kategorien "fedme" - eller tjukkas som jeg liker å kalle det :) Så oppe i hodet mitt er det litt kaos av tanker som "så flink jeg har vært, fortjener litt ekstra", "jeg har så lang vei å gå at jeg aldri når målet likevel" og "det går jo bra med en liten utskeielse, jeg kan hente meg inn igjen i morgen". Men jeg fortjener ikke mer mat - jeg fortjener å komme i mål. Og har jeg klart nesten 20 kilo så kan jeg klare 20 til. Og det går ikke bra med en liten utskeielse hvis det blir både i dag og i morgen og dagen etter... For lysten på mer og annen mat blir ikke borte, dessverre. Så; NEI TIL SABOTASJETANKER! :D

Og om noen har tips til nettsider med motivasjon - bring it on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner akkurat hva du mener, og tror at du må forsøke jobbe med å finne andre belønninger enn mat. Du har helt klart gjort deg fortjent til noe, men mer (og annen) mat er ikke det du fortjener. For det er ikke belønning,  egentlig er det mer straff. Det vil resultere i at de samme kiloene må slankes på nytt. Og du vet sikkert like godt som meg hvor utrolig enkelt det er å gå opp i vekt, og hvor mye mer krevende det er å bli kvitt det igjen. Det er skikkelig lavenergiprosjekt å gå opp i vekt (bare å løfte hånda fra skåla til munnen), men skal man ned så må man jobbe hardt, få opp pulsen, spise riktig, være fokusert og stå i det som er vanskelig og ubehagelig. Det er bare ikke verdt det, rett og slett. Vi har jo mer enn nok med de kiloene som er der fra før, om det ikke skal legges til flere igjen. Sant? Personlig så pleier jeg, mens jeg trener, å tenke på alt jeg har stappa i meg. Når jeg kjenner svetten renner og hjertet banke kjempefort og hardt fordi jeg er sliten og har dårligere kondis enn jeg burde så tenker jeg på hvor lenge jeg må holde på sånn for å forbrenne en bit sjokolade, f. eks. For jeg har bestemt meg for at alle utskeielser utenom den planlagte lørdagsTroikaen min skal trenes bort samme dag, og forholder meg til det som en hvilken som helst annen avtale jeg inngår med andre. Det er ufravikelig, og jeg har informert mannen min om det. Spiser jeg f. eks 400 kcal med potetgull utover Troikaen så må jeg ut å gå for å bli kvitt de igjen. Det hjelper i allefall meg med å holde meg på matta i svake øyeblikk. For det første så er det ikke alltid det passer å trene bort 400 uplanlagte kalorier, og for det andre så er det ikke alltid at jeg orker. Så da kan jeg bare ikke gjøre det. Og som regel, når jeg kjenner skikkelig, sikkelig godt etter, så er det bare ikke verdt det. Noen munnfuller "fymat" for en times svetting og pesing. Så godt er det ikke. Min erfaring er at når det kniper og man kjenner at det er mange fristelser så må man gå over i en slags robotmodus der man bare følger den tilmålte spiseplanen slavisk og spiser etter klokka, og forsøker okkupere hodet med andre ting resten av dagen. Gjør husarbeid, gå en tur, finn på ett eller annet som gjør at du må røre på deg. Og drikk vann! Det fyller magen, og inneholder ikke så mye som en kalori. Eller rett og slett bare ta kvelden tidlig. Er jo ikke noe vits i å sitte lenge oppe og kjenne på at man er sulten når det ikke er mer mat igjen å spise for dagen. ? Du har et stykke igjen til mål, men du kommer til å klare det ved å fortsette i samme spor som du har frem til nå. Stå i det, du er sterk nok! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord Littvrang - trenger litt streng tilbakemelding :D

Dagens tall var ikke hyggelig, men ganske forventet. Tror jeg har litt ekstra vann i kroppen om dagen, og matmessig har jeg vel ikke akkurat vært så flink. Ukens trim ble gå til jobben fire dager, en real styrketrening og en kveldstur. Fortsatt litt å gå på. Matmessig spiser jeg for mye men ikke helt hoppende galt.

Mål for uken er å være VELDIG flink med maten, for til helgen er det kakeselskap og da blir det nok litt ekstra uansett. På trimfronten er målet å gå til jobb hver dag, to dager treningsstudio og to turer. Ambisiøst men absolutt mulig å få til.

Det viktigste om dagen er nok uansett å jobbe med det mentale. Merker jeg blir veldig stresset av vektoppgang og stillstand, og trenger å øve meg på å stå i det når det butter og ikke gi opp. Har man gått ned 19 kilo kommer de ikke på igjen alle sammen ved en utskeielse, så det er bare å brette opp armene og fortsette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken frister det ikke å skrive her i det hele tatt - men det er vel nettopp da man bør? Vekten står bom stille og det er nok til å bli ganske så sur av. Forrige uke gikk bra med tanke på trening - gikk til jobb alle dagene, trente to dager og en lengre tur en dag. Maten syntes jeg egentlig ikke gikk så verst det heller, men er redd jeg lurer meg selv bittelitt og spiser mer enn jeg tror. Har gått greit med vektnedgangen hittil å ikke notere alt jeg spiser men bare være forsiktig, så mulig jeg må ta meg sammen og begynne å skrive. For jeg har virkelig ikke tenkt å gi meg nå!

Mål for uken treningsmessig er som sist uke - fem dager gå til jobb, to treningsstudio og to turer. Ene turen er unnagjort, så får vi håpe på mer turvær til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å skrive ned hvis man er usikker på om man kanskje spiser litt mye, men det er heller ikke en ukjent sak at man i perioder ligger stabilt vektmessig, som på et platå, selv om man gjør alt riktig ift mat og trening og sånn sett burde gått ned. Fortsett med å ga gode valg så kommer det til å løsne veldig snart! ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten nedgang å spore denne uken. Men vann i kroppen går opp og ned hele tiden, så føles egentlig mest som om jeg står helt stille. Kjenner jeg er inne i en tøff periode for tiden, og klarer fortsatt ikke helt å prioritere meg og helsen min. Merker også at fysisk aktivitet/trening slettes ikke gir positivt utslag på vekten - heller tvert i mot. Lurer på om kroppen/musklene samler litt vann når de "plages" litt? Kan i alle fall se sånn ut om dagen. Både relativt utfordrende skogsturer og bodypump får opp vekten min. Og jeg har særdeles lav toleranse for vektoppgang kjenner jeg - et kilo opp og jeg tenker automatisk at "nå er aaaalt tapt - jeg er dømt til å være tjukkas for evig". Merkelig hvor uintelligent hjernen er til tider altså. Kjenner jeg må jobbe mye med det mentale om jeg skal komme i mål med dette prosjektet!

Ukens mål - gå til jobb fire dager, og ellers trene/tur tre ganger. Det VIL jeg klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

700 gram ned i dag og nytt tall på vekten - føles bra. Har gått fryktelig trått i det siste, og kjenner stadig på lysten til å gi f... Men så kommer dager med mindre sult og at jeg føler meg litt finere, og da er jeg tilbake igjen. Sist uke var ikke den beste på trimfronten, men fikk meg en deilig tur i regnet i går. Merker at det er lettere med 19 kilo mindre i "baggasje". Ukens store utfordring er stor fest på lørdag. Men samtidig er det også ukens gulrot. Hadde vært SÅ deilig å komme under 100 før lørdag - det er faktisk bare 700 gram det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppgang denne uken - 400 gram og ikke uventet etter litt for mye fest og moro i matveien. Har nok for lite fokus for tiden. Mistenker også at jeg slapper av litt nå når jeg har gått ned såpass mye. Får satse på at dette bare er en stabiliseringsperiode. Og at det snart løsner litt igjen?

Ukens mål på trimfronten er å gå til jobb hver dag, to ganger i treningsstudio og to ganger på tur. Burde være fint mulig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 gram ned denne uken, og 200 gram igjen til "ultimate low". Så dette går ikke akkurat superfart. Sliten, trøtt, mye å gjøre på jobb, dårlig vær... Ja, dere vet, de fleste unnskyldninger som finnes.

På trimfronten sist uke ble det fire dager gå til jobb og to turer. Frister SÅÅÅÅ lite med treningsstudio for tiden. Men så mørkt som det begynner å bli må jeg snart krype til korset. Jeg har en fin runde i skogen der deler av turen er lysløype, men til og fra lysløypen er uten lys og det blir fryktelig mørkt når jeg ikke kommer meg ut tidlig nok. Og snart er tidlig nok midt i arbeidstiden, så da skjærer det seg litt. Denne ukens trimmål er fire dager til jobben og tre turer. Så får det bli treningsstudio neste uke. Er egentlig veldig kjekt å trene både styrke og spinning, men...

Ny gammel levisbukse er kommet fram fra skapet og sitter som et skudd. Føles ganske deilig det da. Har fortsatt noen jeans jeg ikke kommer inn i, men frykter at de er blitt umoderne før jeg kommer dit :D

Et par uker til nå så er det legetime igjen. Får oppfølging med tanke på vekt, så er litt spent på hva han sier og om timen kan gi meg en litt ny giv. For nå har vekten vært mer eller mindre stille i to måneder... Er forresten i mye mer fysisk aktivitet i høst enn jeg har vært på en stund, men synes ikke det gir positivt utslag på vekten. Noen som har tanker om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...