Gå til innhold

Store planer...


Anbefalte innlegg

Hei Fuglesang. Har lest innleggene dine og du burde virkelig være stolt av deg selv. Jeg starter i morgen med vekta og skal ned 50 kg. Jeg har prøvd før, men det har aldri vært så ille som nå. Jeg er i tillegg ufør, så det er begrenset med bevegelighet her i gården. Men jeg må gjøre noe drastisk nå, for er skikkelig lei av meg selv. Sykdom og alder i tillegg gjør at jeg har gått opp så mye de siste årene. Trist, fordi jeg bestandig før lå på samme vekt uansett hva jeg spiste og gjorde. Jeg håper at du ikke har kuttet ut forumsiden, for jeg kunne virkelig trenge noen som pusher litt og som kanskje trenger litt støtte selv. Lykke til videre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 13.51, gurlber skrev:

Hei Fuglesang. Har lest innleggene dine og du burde virkelig være stolt av deg selv. Jeg starter i morgen med vekta og skal ned 50 kg. Jeg har prøvd før, men det har aldri vært så ille som nå. Jeg er i tillegg ufør, så det er begrenset med bevegelighet her i gården. Men jeg må gjøre noe drastisk nå, for er skikkelig lei av meg selv. Sykdom og alder i tillegg gjør at jeg har gått opp så mye de siste årene. Trist, fordi jeg bestandig før lå på samme vekt uansett hva jeg spiste og gjorde. Jeg håper at du ikke har kuttet ut forumsiden, for jeg kunne virkelig trenge noen som pusher litt og som kanskje trenger litt støtte selv. Lykke til videre 🙂

Så hyggelig å se andre her inne! Det kan fort føles litt ensomt her på "over 40".

Har hatt en liten pause på både forum og slanking egentlig - ble så fryktelig lei av å stå helt stille. Så nå har jeg fjusket med både mat og medisiner, og resultatet er selvsagt vektoppgang. Ble litt skremt da jeg omsider turde å gå på vekten i går - særlig siden kroppen var full av salt og vann etter 17. mai. Har pleid å ha veiedag på mandager, men tror jeg venter til neste mandag med å notere den - må litt tilbake i siget igjen først.

Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med vekten da gurlber. Skjer noe med forbrenningen med årene dessverre, og om helsen setter stopper for aktivitet hjelper det ikke akkurat. Men det er maten som er det viktigste for nedgang, så skal ikke være umulig dette her ;) Hvordan tenker du selv at du skal gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svaret Fuglesang - det har jeg nok av her i huset, har 5 undulater 🙂. Jeg må jo selvfølgelig redusere kaloriinntaket. Problemet er at jeg er alene, og dagene så kan det gå veldig bra, men om kvelden så flyr jeg på leting etter noe, spiller i grunnen ikke noen rolle hva bare det er godt. Jeg veier meg på søndagene, og i det siste har vekten bare gått oppover. Jeg skriver opp både vekt og maten jeg spiser på normale dager, men ved utskeielser så forsvinner dagboken med kaloriinntaket ved et delete trykk 🙂  Har alt liggende inne på dataen. Så blir jeg lei meg, og spiser enda mer. Så bestemmer jeg meg for at I MORGEN skal jeg bli flink. Når dagene mine er normale, så går ting ganske bra, men så får jeg perioder hvor jeg MÅ lese noe jeg har lest før, jeg MÅ se på en film jeg har sett før, og jeg orker ikke noe nytt. Det er akkurat som om når jeg bestemmer meg for å slanke meg så spiser jeg enda mer. Det er så snålt for jeg er stort sett bestandig glad inni meg, veldig sjelden sur og grinete. Tør jeg spørre om du har det på noenlunde tilsvarende måte, eller er jeg helt pling i bollen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ukjent at jo mer jeg tenker på at jeg slanker meg jo mer får jeg lyst til å spise... Og jeg er også en kveldsspiser. Det krever lite av meg å ta sunne valg gjennom dagen, men fra middag og utover kvelden er det mye vanskeligere.

Et tips kan være å se på om du spiser nok tidligere på dagen. Går det an å putte inn noen mellommåltider for eksempel? Får du i deg nok kcalorier da? Siden du har helseplager kan det også være greit å ha legen med på laget. Går man på medisiner kan de påvirke appetitten. Og kanskje kan legen være en god samtalepartner?

Ellers så kan man ikke være flink hele tiden. Finn en ting i løpet av dagen/uken du kan endre på. Og når det sitter kan du gå over til neste ting. Mitt fokus denne uken har vært å ikke spise snop. Der har jeg nemlig sklidd ut veldig i det siste og sukker er virkelig ikke bra for meg. Har klart å holde så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Nytt år, nye muligheter, ny tabell...

Start sommer 2017: 120

Mål: 76

Dato:             Vekt:                 Nedgang:       Totalt:         Rest til mål: 

06.01.20       102,9                                        17,1             26,9

13.01.20       102,0                  0,9                18                 26,0

20.01.20       102,3                +0,3                17,7              26,3

27.01.20       100,4                  1,9                19,6              24,4

03.02.20         98,8                  1,6                21,2              22,8

10.02.20         99,3               +0,5                20,7              23,3

17.02.20        98,7                  0,6                21,3              22,7

24.02.20         98,7                 0                   21,3              22,7

02.03.20         99,1               +0,4               20,9               23,1

09.03.20        98,4                  0,7               21,6               22,4

13.04.20      101,0               +2,6               19,0               25,0

20.04.20     101,0                                       19,0               25,0

27.04.20     100,6                0,4                  19,4               24,6

11.05.20    100,7                +0,1                 19,3               24,7

25.05.20    101,2                 +0,5                18,8              25,2

01.06.20     101,2                0                      18,8             25,2

08.06.20     100,9                0,3                    19,1            24,9

15.06.20    100,9                 0                      19,1            24,9

22.06.20    101,0                +0,1                  19,0           25,0

29.06.20    100,9                 0,1                   19,1           24,9

Målet er å nå 91 til sommeren. Sånn, nå er det sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette har vært en god uke. Har klart å holde meg til måltidsplanen, og fått trent onsdag, fredag, lørdag og søndag samt gått til jobben på torsdag. Skeiet ut i går kveld med rødvin og sjokolade, men det var også planlagt. Veldig spent på hva vekten sier i morgen tidlig - mandag morgen er offisiell veiedag. 

Uken som kommer planlegger jeg å trene torsdag og søndag, og gå en tur eller noe lignende på tirsdag. Mulig det blir en svømmeøkt også - får se litt hva det blir tid til. Satser på å holde god kontroll på maten også. Ukens utfordringer er overtidsjobbing på onsdag og stevne til helgen med lite kontroll på maten. Satser på at det også skal gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så kom det en liten smell - siste uken har vært mye vanskeligere, med mye ekstraspising og lite oversikt over maten. Treningen har for så vidt gått greit - fem dager gange til jobben samt en halvannen times økt i sal og en knallhard sykkeltime. Men jeg savner 1-2 økter med tur eller svømming.

Vekten går litt feile veien, selv om jeg tror den kanskje var litt kunstig lav sist mandag. Og det er nå det er utfordrende - å ikke skli helt ut men å hente seg fint inn igjen. For nå vil jeg ned og stabilisere vekten på 97-98 slik at jeg ikke hopper opp på tresifret igjen med litt vann i kroppen. Målet er fortsatt ned 0,5 i uken - har veldig lyst til å klare det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tråkler meg sakte men sikkert nedover. Ukedagene sist uke gikk riktig så bra - helgen var det bursdag og mye kaker (og rester) så da ble det alt for mye mat.

På treningsfronten fikk jeg til fem turer til jobb, en lengre tur i skogen, zumba/core og spinning. Absolutt fornøyd med det, men kjenner jeg ønsker å trene mer for å få raskere framgang. Fikk kjøpt meg nytt lekkert treningstøy også - jommen øker det motivasjonen litt det også!

Satser på like mye trening denne uken, og forsøke å holde fast i kostholdet. Neste uke er det vinterferie, og det innebærer mer mat og god drikke, men også mulighet for ekstra fysisk aktivitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uken lignet litt på uken før - greit med mat på hverdagene, men i helgen mister jeg fokus og spiser for mye. Irriterer meg at jeg ikke klarer å holde meg, når jeg ser hvor godt det gjør meg med vektnedgang. Prøvde et gammelt skjørt som ikke har passet på lenge, og det satt virkelig som et skudd!

Treningsmessig har jeg godt kontroll. To zumba, en core og tur i skogen i tillegg til morgenturene til jobb.

Denne uken er det vinterferie. Gjelder å passe så det ikke blir altfor mye kos, samt få lagt inn så mye tur og skigåing som mulig. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forrige uke gikk egentlig litt skeis. Været på fjellet var delvis dårlig, så da ble det mer kos enn skigåing. Jeg falt også utpå et par andre ganger med gamle vaner og sjokoladetrøst, og det gir utslag feil vei på vekten. På den positive siden har jeg ikke sluttet å veie meg og jeg prøver å se på dette som skjær i sjøen og ikke at prosjekt vektnedgang har gått fløyten. Men det er ikke lett å endre godt innarbeidete tankemønstre altså!

Treningsmessig sist uke var tre morgenturer og 2-3 skiturer. Litt for lite med andre ord. Men nå har jeg kjøpt nye spinningsko og klar for mer trening denne uken - gleder meg!

Når det gjelder ukens utfordringer så er de som før - ikke trøstespise sjokolade, begrense middagene og ikke ta heeelt av i helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står og stamper for tiden - klarer ikke helt å samle meg om vektnedgang. Men på treningsfronten har det gått på skinner. Helt til nå - hjemmekontor gjør at jeg går glipp av morgenturen min og treningsstudioet er stengt. Fikk meg en kveldstur på en halvtime, men må prøve å få gått litt mer enn det hver dag. Og kanskje litt intervalltrening i bakken utenfor?

Cluet er vel også å ikke begynne å kose seg med mat selv om vi er hjemme og kjeder oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lenge siden sist dessverre... Det gikk ikke så bra med lockdown for min del i alle fall. Mye mindre trim og tilbake til gamle (u)vaner. Så nå er vekten tilbake på over hundre. Utrolig teit! Og jeg som hadde planer om 91 før ferien - nå er det helt umulig. Men det er ennå 5 veiemandager i juni, og jeg trenger jo ikke fortsette på over 100 vel? Jeg vil under 98, ned på 97-tallet. Det er et relativt hårete mål, men ikke umulig. Det krever bare at jeg tar en del andre valg. Slutter med fri flyt av mat på kvelden og generelt tar magrere valg. Og øke treningfrekvens fra 1-2 ganger i uken til 4. Det er absolutt mulig. Og premien får være ny bikini :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tja, hvordan går det? Hadde "den uken" sist uke med masse vann i kroppen. Føler fortsatt at det er litt igjen og jeg har vært SÅ teit på trening. Så da kan man egentlig skylde seg selv på at resultatene ikke kommer. Mål for uken er å spise sunt, og gå tur tre ganger. I kveld, torsdag og søndag. Det skal jeg klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den siste tidens varme er drepen for kroppen min - væskebalansen er helt på tur og hadde lagt på meg tre kilo på mandag. La inn vekten først i dag og tror den er mer realistisk.

Ellers har treningsstudioet mitt åpnet igjen - hurra! Var på plass på mandag allerede på en fin zumbatime. Forrige ukes trim ble en times tur på torsdag og lørdag. Ikke så helt ille altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre med væskebalanse sist uke. Fikk trent zumba mandag og lørdag samt tur på tirsdag og gått til jobben to dager. Maten har jeg mye å gå på - prøver å få til felles kveldsmåltid sammen med mannen - det går ca. annenhver dag.

Litt lei meg for at jeg ikke klarer å ta virkelig tak, men det er i alle fall bra at jeg ikke har lagt på meg mer i coronatiden enn jeg faktisk har.

Mål for uken er å spise kontrollert og få til tre treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu, ned 100 gram... Nei, det er ikke mye å skryte av. I dag var "måldagen" min og jeg skulle ha gått ned til 91 kilo. I vinter var jeg nemlig lei av å ikke tørre å sette meg mål, og bestemte meg for et fint et med ned til 91 før sommerferien. Vel - vi kan vel si trygt at det ikke gikk. Vekten i dag var på 100,9. Riktige tall men i litt feil rekkefølge! Og hva er årsaken til det mon tro?

Jeg var godt i gang på begynnelsen av året med både trening og mat. Sakte men sikkert skled det ut med maten, men jeg holdt meg likevel innafor fordi jeg hadde klart å innarbeide gode treningsvaner med fast trening tre ganger i uka og i tillegg gåtur til jobb. Så kom korona, tur til jobb ble borte og treningsstudioet ble stengt. Jeg klarte fortsatt å få til noen turer i skogen, men merket at det jeg ble bedre og bedre på å finne på unnskyldninger. Påsken kom, og det ble lett å unnskylde et høyere matinntak og mer kosemat/vin med at alt annet var så trist. Så da sitter jeg her da. I stedet for at dette halvåret skulle gi nedgang på 11,9 kilo ble det to kilo ned. Og Koronakiloer er 2,5 pluss.

Et annet mål for våren har vært å endre mønsteret mitt der jeg detter helt ut ved tilbakefall og å klare å hente meg raskere inn igjen. Jeg føler at jeg er litt nærmere der, og må bare prøve å se det jeg faktisk klarer. Jeg klarer faktisk å holde meg rundt 100 kilo stabilt, og det er egentlig en stor seier. Føler ikke at jeg er i risiko for å bli 120 igjen, men jeg er raskt oppe på 105 om jeg ikke passer på. Problemet er at jeg ikke trives på 100 + - jeg tror jeg må ned rundt 90 for at jeg skal kunne leve godt med meg selv. Og hvordan skal jeg komme dit?

Fra neste uke er det ferie i fire uker. Det innebærer mer ustabile måltider og i perioder vanskeligere å lage seg sunn mat. Det innebærer også økte fristelser som is, sjokolade og alkohol. Og lettere for å unnskylde meg selv med at "noe må jeg jo unne meg jeg også". Men jeg ønsker ikke å starte høsten med å gå ned de samme kiloene enda en gang. Så målet er at jeg 1. august skal være under 100 kilo. Det skal jeg klare med å være mye i bevegelse, planlegge godt og nøye velge ut mine utskeielser. Jeg heier på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg jo i gang med ny tabell for halvåret

Start sommer 2017: 120

Mål: 76

Dato:             Vekt:                 Nedgang:       Totalt:         Rest til mål:        Rest til delmål:

06.07.20       100,5                0,4                   19,5            24,5                      0,6

13.07.20       ferie                                                                                                

20.07.20       ferie                                                                                                   

27.07.20       ferie                                                                                                   

Delmål 1: 99,9                                                                                                        

03.08.20       99,8                  0,7                   20,2            23,8                      Oppnådd, 2,8 til neste

10.08.20       100,9             +1,1                   19,1            24,9                      3,9

17.08.20        99,6                1,3                   20,4            23,6                      2,6

24.08.20         99,2                0,4                  20,8           23,2                       2,2

31.08.20        99,2                 0                     20,8           23,2                       2,2

07.09.20      100,0                +0,8                 20              24                         3

14.09.20        99,3                0,7                   20,7          23,3                       2,3

21.09.20        99,3                 0                     20,7          23,3                       2,3

28.09.20        99,3

05.10.20        99,3

16.11.20        99,8              +0,5                 20,2              23,8

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sist uke har vært en god uke matmessig. Gode rutiner på kvelden og nesten ingen utskeielser. Har fortsatt litt å gå på med tanke på middag og mengde. Treningsmessig har det ikke vært like bra. Gå til jobb 4 dager og en zumbatime. Men sånn er bare innspurten før ferie. Satser på bedring nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ferie vel overstått, og hvis ikke vekten har fått totalt hikke, så har jeg faktisk nådd målet mitt! Wow... Har ikke vært så disiplinert i ferien som planlagt, men ikke tatt helt av heller. Og med mye farting og del camping er det helt annen matrytme og veldig vanskelig å holde kcaloriregnskap i hodet. Veide meg da vi var tilbake fra ferie i uken og det så ikke bra ut, men nå er helt tydelig vannet ute av kroppen og vekten viste nydelig tosifret i morges. Full av iver til å leve supersunt framover, men det er ikke så uvanlig på en mandag, så tar det med en liten klype salt.

Startet opp igjen trening etter ferien i går og har meldt meg på to timer denne uken. Satser på å gå tur i skogen den tredje dagen - tre aktiviteter i uken er det jeg peiler meg inn på. Det bør være mulig. Matmessig satser jeg på å leve magert denne og neste uke for å få en liten kickstart. Og så blir det selskapeligheter neste helg, så greit å være litt forsiktig først. Deilig å være i rute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, i dag er jeg litt oppgitt. Hadde en fin vekt sist mandag, og var superflink hele uken med både mat og trening. En økt sykkel, en økt dansing og en tur i skogen pluss gå til jobb alle dager. Vanligvis får jeg da en lavere vekt torsdag/fredag, men denne uken gikk den bare oppover. Sprakk litt i helgen og spiste mer enn jeg burde, men fortsatt ikke ekstremt mye, og fikk dratt på trening. Droppet også de vanlige to vinglassene. I dag er vekten to kilo opp. Jeg VET at jeg har gjort mye riktig sist uke, jeg VET at jeg umulig kan ha lagt på meg og at det mest sannsynlig skyldes veskeubalanse. MEN JEG BLIR SÅ FRUSTRERT! Alle gamle "gode" tanker om at dette prosjektet er dødfødt er tilbake. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal motivere meg til å satse knallhardt denne uken også... Så nå forsøker jeg peptalk på meg selv da. At jeg må holde ut mer enn en uke, at om jeg klarer å holde ut 3-4 uker etter hverandre så kommer jeg til å se resultater. Og så kontrollveier jeg i morgen før jeg noterer ukens begredelige resultat.

Planen for uken: Spise bra til og med fredag. Rom for litt utskeielse lørdag/søndag da det blir selskap, men ikke ta av helt. Gå til jobb tre dager (resten hjemmekontor). En sykkel, to dans og en tur i skogen. Og ta fram målebåndet fra og med i dag - glemte det forrige uke. Dette skal gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uken har stort sett vært en bra uke. Litt usikker på om dagens vekt er helt riktig - vekten drev og hoppet litt. Varmen driver også og tuller litt med veskebalansen min, og det stresser en del. Men forsøker å fokusere på at dersom jeg "gjør de rett tingene" så kommer resultatet etter hvert. Men utålmodig - det skal være sikkert.

Gode matvalg hele uken. Litt ekstra mat fredag og lørdag. Sjokolade og vin på lørdagen, men ikke voldsomme mengder. To dager gått til jobb, to dager tur i skogen, en sykkel og en dansetime. Så helt innafor på treningsfronten. Har begynt å høre litt på "spis deg fri"-podcasten av nyskjerrighet. Noe er interessant (hjerneforskning) mens annet er litt vel sekt-aktig for meg. Uansett greit å se om jeg kan lære noe nyttig!

Plan for uken - spise bra. Tre treninger og en tur, samt en tur til jobb. Har fotsatt ikke fått målt meg - må få gjort det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte men sikkert nedgang denne uken også. Hadde forhåpninger om å se 98-tallet i dag, men så vel gikk det ikke. Satser på jeg er der neste mandag!

Har hatt gått fokus på maten mesteparten av uken, kun små utskeielser på mengde samt bittelitt sjokolade i selskap på fredag. På aktivitet så ble det en tur til jobb, to dansetimer, en sykkeltime og to timesturer i skogen. Veldig fornøyd med det. Målte meg før helgen, men fikk ikke notert. Var ganske likt sist jeg målte meg (for kjempelengesiden), så ikke så veldig motiverende egentlig.

Planen for uken er å gå til jobb alle dager, tre treningstimer og 1-2 turer i skogen. Og best mulig kontroll på maten. Føler meg fortsatt veldig motivert da. Og så lurer jeg på å kjøpe meg en bok om kognitiv terapi - har mål om å komme i gang med både det og litt styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stillstand på vekten denne uken, og jeg som har vært SÅ flink! Sykkel to dager, dans en dag, gått til jobb fire dager og tur i skogen tre dager. Jevnt over har jeg også vært flink med maten - ingen sjokoladesprekker (delte en liten mørk sjokolade med mannen på lørdag, men den var planlagt!). Eneste jeg kan tenke at jeg gjør galt er at jeg innimellom spiser litt for mye. Frister lite å begynne å registrere alt av mat igjen, så må tenke litt på hva jeg skal gjøre med det...

Denne uken blir det kanskje bare en dag på treningsstudio, men satser på mye tur i skogen. Usikker på hva jeg ellers skal gjøre av endringer. Jeg prøver å si til meg selv at resultatene kommer etter hvert, men nå begynner jeg å bli lovlig utålmodig altså!

Forresten, på den positive siden - sist uke var det tre ulike som kommenterte at jeg hadde gått ned så bra. Og jeg har jo virkelig ikke det kilomessig, men kanskje det skjer noe med kroppen likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke lyst til å skrive i det hele tatt denne uken. Tok en riktig så oval helg på fjellet, og vi koste oss skikkelig i matveien. Det straffer seg - til tross for en del fysisk aktivitet. Og det verste er at det er så vanskelig å hente seg inn igjen. Nå har jeg lyst på mye mer mat og mer søtt igjen. Søren altså, at jeg aldri lærer! Men - det er jo dette jeg skal øve meg på. Altså - hente meg kjapt inn igjen når det sklir ut. Så får vi se hva det blir til... Satser på ned til mandag, men jeg har mine tvil akkurat nå... Eller kanskje - holde stabil til mandag er et bedre mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var jeg i alle fall nede på tosifret igjen. Hadde en rimelig hard treningsøkt på lørdag, men ellers har uken vært så som så. Dette er en fryktelig seig materie altså! Føler jeg har gjort det meste riktig de siste seks ukene, og er blitt belønnet med usle 500 gram. Det er jo så og si stillstand. Usikker på hva jeg skal gjøre med maten for å få til dette egentlig...

På treningsfronten er det planer om to dans, en spinning og i alle fall tre turer. Så får vi se om jeg klarer å snike inn noe styrke også. Det er jeg ikke glad i for tiden, dessverre. Merker i alle fall at kondisen er bedre, selv om ikke kiloene går sin vei. Det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...