Gå til innhold

Storesøster sin motivasjons tråd


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen? 

Jeg håper du/dere blir med på veien mot et lettere og sunnere liv! Og at vi kan støtte og hjelpe hverandre gjennom oppturer og ned turer. Og jeg trenger også noen dytt videre, min største utfordring er at jeg er ganske så bedagelig og bør virkelig røre mer på meg.. 

Jeg veier nå 84,7 kilo og har klart å legge på meg igjen etter et kurs..Atter en gang..  Litt flau over det, men vet jo hvorfor, det har blitt for litetrening/gåturer og for mye vin/god mat og snacks.. Fælt når regnjakka strammet i går, følte meg som en stappet pølse..? 

Målet er å komme meg ned til 78 kilo og BLI der. Og jeg har veiedag på mandag.

Ellers her i verden har jeg snart voksne barn, særboer ( han har yngre barn enn meg) og trives godt i en hektisk og givende jobb.

Gleder meg til å høre mer fra deg ?


 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, storesøster! (Samme storesøster som før? :) *vinker*)

Det er en del år siden sist jeg våget meg inn på forumet, og strengt tatt er jeg vel i grenseland nå på ca 20 kg ned ("ny" omattstartvekt :( på 94 kg - jeg vil fremdeles gjerne ned til i nærheten av 75 kg), altså ytterkanten av gruppa her inne, men det er nå her jeg har "gamletråden" min, så tenkte jeg skulle holde meg her. 

Bestemte meg for å slå til på et kurs, jeg følte meg ikke trygg på at jeg ville greie å komme i gang igjen på egenhånd, så nå er det syv uker med nettkurs - første uka er snart over, og det har ikke gått så aller verst, om jeg selv må si det! Et par lunsjer og en middag på restaurant, men valgt retter med mer omhu enn jeg ville gjort.

I dag har jeg foodpreppet søndagsmiddag og morgendagens middag i samme slengen, så jeg ikke skal gå på en smell rett hjem fra jobb i morgen - men tid til frokosten og huske på å få spist lunsj er også blant tingene jeg har å jobbe med fremover.

Herlig søndagstur med min særboende kjæreste i dag :D første TP-aktiviteten siden jeg startet, hurra! Må jobbe med den dørstokkmila også i løpet av jobbeuka.

Har samme veiedag som deg, mandag. Vekta mi synkroniserer med app på mobilen, så jeg kan veie meg så ofte eller sjelden jeg vil, fordi den lager en gjennomsnittskurve som jeg heller ser på enn hva jeg veier på eksakt den og den dagen - antar det er greit med én veiedag for kurslederen som skal veilede meg fremover, da :) 

Kjekt å holde følge her fremover!

Klem fra Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Juni72? 

Så fint å høre fra deg og det er samme storesøster ja! Fint du er tilbake her igjen, dette klarer vi! Gleder meg til å følge deg på veien?

Spennende med nettkurs da, hvordan synes du det fungerer?Jeg gikk på et drop -in kurs sist, det fungerte bra. Har gått på et ordinært kurs før det, men har jo gått så mye på kurs at jeg synes det ble mye som jeg visste fra før av. Oppfølging av kursleder var bedre for meg, da fikk jeg veiledning på det som var mine utfordringer. Så vurderer et drop-in kurs som begynner om 2 uker. Men trenger også å dele tanker og opplevelser med noen som er i samme «båt» så derfor er jeg her inne ?

Mandag og veiedag..men «snik» veide meg i går og da var tallet 84,7. 

Ha en fin mandag Juni72 og til dere andre som har lyst til å slenge dere med på tråden.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig gjensyn, storesøster! Ble glad da jeg så tråden din, og håpet at det var deg :) 

Ja, det blir fint å gå veien sammen igjen - jeg har troen på at det skal gå bra denne gang - erfaringskontoen min er stor, så den skal jeg dra nytte av! Kjenner til mulige oppturer og nedturer, fallgruver og suksessoppskrifter - det er bare å gjennomføre, tenk om vi i løpet av neste år kan flytte inn til Hold vekten-tråden, det ser jeg frem til!

Var spent på hvordan det ville være med nettkurs, men hittil er jeg veldig fornøyd med kurslederens svar. Synes selv jeg er ustrukturert i rapporten min, men hun er flink til å hente ut hovedinnholdet i "skravlerapporteringen" min :) 

Litt spennende å starte i høstferien, men samtidig bra fordi det har vært god tid til planlegging og registrering. Nå er det på jobb igjen, og da ser jeg at jeg må gjøre en ekstra innsats for å få til gode rutiner og ligge i forkant. Skapene må inneholde det jeg trenger for å ha en god dag på jobb matmessig sett, og så må jeg ha en ferdig plan for middagen - helst så raskt å lage som mulig (i morgen blir det tacosuppe - og da får jeg rester som kan fryses/spises over flere dager, lurt!). 

Drop-in kurs har jeg ikke hørt om - hvordan foregår de i forhold til vanlige kurs? Skjønner at om man har gått mange kurs så blir det mye gjentagelser, kurs skal være motiverende, så da er det bra om du har funnet et alternativ som du synes fungerer bedre :) 

Mandagsvekta viste 0,9kg ned og jeg er nå på 93,1kg. Riktig retning!

Ha en fin mandagskveld og uke videre, så snakkes vi mer snart igjen :)

Klem fra Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med nedgang Juni72, bra jobbet  og HURRA for deg :) 

Dette skal vi klare sammen. Vi får heie på hverandre både når det er oppturer, nedturer og stillstans. Og har erfaring med at det er ikke så farlig om jeg snubler, bare jeg kommer meg fort opp igjen og starter på GR meny.  Så får nedgangen ta den tid det trenger.

Herlig følelse når det går nedover Juni72 og så fint du trives med nettkurs. Drop-in fungere på den måten at jeg har et fast tidspunkt hver uke hvor jeg kommer å veier meg til en kursleder. Går hos den samme kurslederen som jeg har gått på ordinært kurs til. Det er satt av 10-15 minutter med veileding på veien videre. Kurslederen er en voksen dame som har kjent utfordringene på kroppen selv og hun er god å å gi meg positive tilbakemeldinger. 

Her har det vært travle dager på jobb og har unnskyldt meg med at " det er nå godt å lande i sofan om kvelden da.." så trening har uteblitt hittil... Trøster meg med at det bare er onsdag ennå, så det skal nok gå å samle noen trimpoeng. Når det gjelder mat så er jeg som deg avhengi av å planlegge og lage gode rutiner. Med lange jobb dager så blir det fort en kjapp salat, men det blir jo kjedelig i lengden det også..  I dag fikk jeg til å dra fra jobb tidligere, så nå er laks og forskjellige grønnsaker kjøpt inn. Ovnsteker begge deler og det tar bare 15 min :)  Jeg tar gjerne i mot middags tips som ikke tar all verdens tid, for kjenner at 1400 kcal er lite.. Så når jeg er sulten er det litt sånn " MÅ ha mat nå.."  

Forsatt fin onsdag Juni72 og er glad for at du er her inne :)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og snart helg :)

Her er jeg ganske så fornøyd med meg selv, det har gått greit med kcal og synes uken har godt bra! Ikke helt fornøyd med at det ikke har blitt noen TP ennå, men tenker at det viktigste er å få kontroll på maten. Så får treningen komme etterhvert. 

Helg er som vanlig utfordrende, det er jo da jeg/vi er vant til å kose oss ekstra...Og kosen består ofte av noe usunt.. Så det gjelder å ha en plan! Jeg skal ta regi over middager og finne noe godt i GR oppskriftene. Føler meg trygger på kalori nivået når jeg lager det selv fra en oppskrift. Sjokolade må jeg bare holde meg unna, for hvis jeg tar ett tygg så blir det til at jeg bare gaper opp og putter inn sjokolade i litt av en fart :) :)  Heldigvis er det ingen planer for fest og morro i helgen, letter å følge opp antall riktige kcal da.

Enn du Juni72? Planer for helgen? 

 

Helgeklem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, storesøster!

En jobbuke over og jeg må gi meg selv godkjent når det gjelder planlegging av lunsjmåltider og godt å se at det fungerer når jeg lager middag hvor det blir restemat nok til lettvint-middag (eller -lunsj) som en hjelp til å motstå fristelser når jeg kommer sliten hjem fra jobb. Enn så lenge så har jeg ikke kommet over noen spesielt hurtige middager å lage, suppa tar en times tid, ovnsgrønnsaker det samme - mulig wok'en ikke tok en hel time, men der var det 45 min koketid for villris, så ja. Men er på jakt etter lure løsninger, så skal definitivt si fra når jeg kommer over en vinneroppskrift :) 

God nok planlegging har gjort at selv lange jobbdager ble overkommelige. Jeg er ikke like flink til å ha spise jevnlig nok når jeg er der, men jeg har i alle fall hatt med meg skikkelig mat så jeg ikke må ty til energibarer. 1400 kcal høres lite ut, ja, synes jo mine 1600 er litt snaue, i alle fall i overgangsfasen fra det jeg må ha fått i meg for bare to uker siden og det jeg skal begrense meg til nå. 

Synes det er en lur plan, jeg, å fokusere på én ting av gangen og bli trygg på at det er mulig å gjennomføre og opprettholde. TP-lysten kommer nok bare vi er enda bedre i gang, jeg kjenner i alle fall selv at lysten på å bevege meg mer har begynt å røre på seg, så da er det vel ikke så alt for lenge før det blir både styrke, kondis og smidighets-øvelser inn i hverdagen også! :) Jeg har trua, men ikke hastverk. 

Du får helt sikkert til å velge lurt og holde sjokoladesuget nede på et minimum. Liker du mørk sjokolade? De gangene jeg vet at GR-metoden har fungert for meg, så har sjokomanen i meg kunnet kose seg litt i ny og ne med Lindt Sea Salt - og jeg fant noen søte små kuler med bringebærfyll - skulle fristelsen kalle så har jeg de liggende og kan ta ei rute/et par små kuler, og prøve å nyte dem lengst mulig. Hittil har det vært lite behov for å bruke av kosemerkene,, så da prøver jeg den metoden?

Lykke til med god planlegging og gjennomføring - skal gjøre mitt beste jeg også, velge lurest mulig!

Vi snakkes snart igjen, 

klem fra Juni72 :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og resultat rapport ...

Håper du har hatt en fin helg Juni72 ☺️ og skal prøve mørk sjokolade forslaget ditt neste gang søtsuget melder seg.

Her i Trøndelag har det vært både en bra og en litt dårlig helg... 

Det som har vært bra er at jeg gikk over dørstokk mila når det gjelder trening! Kom meg på treningssenteret etter 5 mnd pause og slet meg igjennom en puls step time.  Jeg var helt kvalm etterpå, men også veldig fornøyd med meg selv ☺️   Så målet for uka som kommer er 2  intervall eller danse treninger på treningsenteret. Jeg trenger noen som kan motivere meg gjennom timen.  Men lørdagen og kcal var mindre bra... Vi skulle kose oss med litt skinke, oliven og ost på kvelden og da vet jeg at jeg spiste for mye....  Men fikk jo samtidig brent av endel kcal på trening også, heldigvis for det...

Og så var det resultatene da:

Litt usikker på om kcal utskeielsen var med på at vekta ikke har rikket seg et gram!! Fikk faktisk lyst til å HIVE vekta ut i morres ☺️ Men er også veldig tung i kroppen, er stiv og støl etter treninga. Men det som er positivt er at jeg har krympet: 1 cm over magen, 1 cm i midjen og 1 cm i lår. HURRA for akkurat det, fint å se at jeg krymper selv om vekta sto stille i uken her.

Hvordan har det gått med deg Juni72?

Klemmer fra storesøster

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, storesøster :)

Helgen var fin, fikk inn en gåtur på lørdag så fornøyd med hele TO gåturer på én uke - "ny" rekord for meg på lenge. I tillegg ble det bare middager hjemme, så alle måltider fikk jeg registrert hele uka. At jeg ikke er flink til å spise regelmessig nok når det blir lange dager på jobb erfarte jeg nok en gang forrige uke - og igjen både i går og i dag.... så da sliter jeg faktisk (!) med å komme meg opp i 1600 kcal når jeg ender opp med å forskyve lunsj til middagstider og middag til kvelds...ikke bra.

I går kjente jeg litt på at den flinke følelsen de siste to ukene på en måte var i ferd med å gi seg litt, skrev om det i kursrapporten min også. Jeg må nok holde på ganske lenge med registrering av måltidene, fordi hvis ikke så tror jeg at jeg kan falle tilbake til holdningen hvor jeg småspiser litt av hvert uten å tenke på totalt antall kcal (fordi det bare er litt). Ser jo også siden jeg forskyver måltider at jeg ikke har peiling på hvor mye kcal som de inneholder - annet enn når jeg har tid til å holde faste tidspunkt for spising...vel, konklusjon - fortsette å registrere og planlegge, jeg kan ikke "slappe av" selv om jeg har klart å holde på i "hele" to uker, nei.

Litt skeptisk til vektnedgang denne gang, siden jeg ikke vet om det kan skyldes et par dager med litt mindre kcal inn enn rundt 1600...men det viste 0,7 ned. Målebåndet sa 4 cm opp - så jeg ler litt av det :D

Så flink du har vært med å trosse dørstokkmila! Sånt er gøy! Når det gjelder den koselige lørdagen, så bare hold ut og gjør flest mulige påfølgende dager til gode GR-ånd-dager, så er en og annen utskeielsesdag glemt - vi går videre med delmål og hovedmål i sikte, når vi kommer dit. Jeg har i alle fall ikke travelt, etter fire år med oppgang fra sist jeg gikk ned, så ønsker jeg nå å klare det - ikke klare det fort og gæli og så miste hodet igjen. Hodet må liksom med, og det er jo hodet som faller for fristelsene og hodet som sier at vi skammer oss etterpå....og der ligger kanskje litt av løsningen?

Kom hjem sliten fra 11 timer på jobb - og alt for lite mat. Tre ting på handlelista ble tre ting ut av butikken (stolt), og at jeg faktisk satte i gang med å lage ovnsgrønnsaker i stedet for å ryke på sjokolade eller annet, den følelsen smaker godt akkurat nå. Kan koste på meg en real skje eller tre med rømme/kesam til grønnsakene og fiskekaka jeg skal spise snart, for jeg har enda 400kcal å gå på i kveld. :)

Jeg synes vi er flinke, jeg, storesøster! Heia oss!

Klem

Har du prøvd Polarbrød med rødbetsalat og fiskepudding? Jeg er veldig glad i rødbeter, da, så mulig det gjør det ekstra digg, hehe, men med fersk koriander på toppen så danset smaksløkene salsa! (fant lunsjoppskriften blant GR sine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med nedgang Juni72? Herlig!

Dette går riktig vei og ser du er standhaftig på både mat og får rørt deg! (Takk for tipset med polarbrød, det skal prøves) 

Jeg kjenner meg godt igjen utfordringer med lange jobb dager og middager. Jeg løser det med å stikke en tur og kjøpe salat fra en salat buffe. Da kan jeg velge hva jeg vil og har dermed noenlunde kontroll. 

Synes forresten du har noen kloke tanker om hvordan vi skal nå målet, hodet må definitivt være med oss. Her har jeg vært på Zumba, det var faktisk gøy ? Er ikke no særlig flink, men blir hiver meg med å danser så jeg blir svett. Det får være bra nok det. 

Hvordan blir helgen din? Som vanlig synes jeg helg er utfordrende, men får legge en ca plan på både mat, drikke og trening/bevegelse. Uten planer går jeg ofte i « for mye mat og drikke» fella..

Vi snakkes, fortsatt god onsdag!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, storesøster. 

Ble en ekstra utfordring på meg inn i helgen, ble syk rett før og da falt alle planer litt bort. Nå er jeg på bedringens vei håper jeg, og selv om jeg først må se hvordan jeg takler litt brått på ny jobbuke, nesten rett fra seng/sofa, så må jeg si at når jeg først fikk tilbake matlysten så var det til stor hjelp at jeg har handlet matvarer etter planlagt liste tidligere. Riktignok begynte jeg å gå tom for diverse, men samtidig greit å se at jeg kan ta ganske gode valg selv med lite utvalg. Sår hals krevde litt lindrende iskrem et par dager, men har bare tømt noen gamle isboksen med rester i, ikke rørt en uåpnet en. En liten skål med potetgull og tre små kuler mørk sjokolade ble trøstegodis, enda jeg har mye mer i skapet. Der jeg vanligvis ville bedt om forsyning med Cola, nøyde jeg meg med Bris med smak. Kullsyrevann gir litt variasjon i springvann, neste gang skal jeg kjøpe uten smak og kunstig søtstoff. 

Hvordan har helgen din vært? Fikk du laget en plan og gikk det å gjennomføre? 

Ble kun 1 gåtur denne uka på meg, men begynner så smått å se for meg litt enkle styrkeøvelser og kanskje en treningsvideo eller no - har fortsatt ikke nok lyst på treningsstudio. 

Følger fortsatt det første rådet jeg fikk fra kursleder, å fokusere på én ting - sånn sett har jeg ikke lagt vekt på å skynde meg med å følge alle de andre rådene, men heller lagre de mentalt - pluss at kursbrevene kan leses om igjen (eller blir de borte etter endt kurs?). 

Hehe, kloke tanker, ja. Kan være lettere noen ganger å gi råd enn å følge dem selv ? men man må vite om uhensiktsmessige mønstre før man kan jobbe med å bryte dem. Jeg vet at de neste områdene å jobbe med er nok søvn og jevnlig aktivitet og styrking av muskler. Men jeg bør nok ha mest fokus på planlegging fortsatt, hvis jeg har en god plan så klarer jeg å opprettholde porsjonsstørrelse, hyppige måltider og å få i meg mer grønnsaker. Og da vil jeg fyse sjeldnere på det jeg ikke burde ha i store mengder. Storspiseren ligger latent og må holdes på avstand/i sjakk. Litt stolt av at jeg kokte egg og delte opp melon klart til frokost og lunsj i morgen - mens jeg ventet på middagen i ovnen. I morgen skal jeg handle lurt igjen! Og sikkert le av målebåndresultatet igjen. ??

Salatbuffet er lurt! ?

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra formen din har blitt bedre Juni74:)

Uff, det hørtes ikke godt ut å være syk og da må en jo bare pleie kroppen. Men bra du er på bedringens vei og har kommet deg i gang igjen?

Her klarte jeg å holde helgens plan med to lange gåturer og er veldig fornøyd med det. Siden det er faktisk lenge siden jeg har vært så aktiv i helgen, men det hjelper på å fra drahjelp av kjærsten... Ellers var jeg  og kjæresten var ute å spiste på en bedre restaurant, men porsjonene var små og jeg valgte fisk både til forrett og hovedrett. Og kun en bitte liten dessert. Jeg hadde bestemt meg for å kun ta to glass vin og klarte også det :) Kjenner at det var klokt å ha en plan når det blir muligheter til fristelser, så jeg skal huske på å lage gode planer for neste mulige "fallgruve". 

Tenker du gjør det klokt i å konsentrere deg om å få på plass riktig mat og hyppighet, samt grønnsaker. Så tar du resten etterhvert. Hvordan gikk det på vekta og hvordan går det på nettkurset?

Her har jeg begynt på webinar ( nettkurs på web hvor en chatter med andre deltakere også) siden jeg opplevde det som negativt stress å måtte møte opp fysisk på drop in kurset. Jeg tror kurs er klokt for meg nå før jul, siden det er mange utfordringer i form av mye selskap og julebord fremover. Har forresten kun gått ned 0,2 kilo i uken her, men når jeg tenker på at det ble både gourmet mat og vin på lørdag, så er jeg veldig fornøyd! 

Nei, nå skal jeg legge fra med pc og ta meg en halvtimes gå tur ute, selv om det regner og blåser bortover her i Trondheim. Skal jo jakte på trimpoengene vettu ?

Vi høres, klemmer fra storesøster

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Storesøster!

Hvordan har uka og helgen din vært? Så bra at du gjorde gode valg forrige helg! :)

Så lurt å bytte kurstype når det første var kilde til stress! Høres spennende ut med webinar :) Er veldig fornøyd med kursrapporter og kursbrev, synes veilederen min er veldig flink. Er over halvveis nå, tror nok julegaven til meg selv i år blir å fortsette nettkurset!

Jeg ble frisk igjen, har vært gjennom hektisk jobbuke men også fått med meg tre hyggelige sammenkomster denne uka, så ting har tatt seg opp!

Lærer litt mer om hva som er gode valg når jeg er flink til å registrere, så det gjør at jeg klarer å begrense situasjoner hvor jeg ellers ville vært fristet til å spise mye av sånt jeg skal ha minst mulig av. Moren min serverte hvetebolle med smør og brunost - nå vet jeg hvor lite middag jeg kan spise bare på grunn av ei lita bolle med pålegg... (prøver la være å tenke på at jeg mange ganger har klart å tømme en bollepose alene...) bevisstgjøring og planlegging er tingen, altså! Var deilig å kunne spise middag hos svigers i helgen, og vite at jeg var flink både før og etter - og hyggelig å gi meg selv lov til å smake på alt, så lenge jeg valgte mindre mengde enn jeg ellers ville gjort.

Vekta går nedover og enten har målebåndet sklidd ned eller så begynner det å bli riktig måling på meg også - har gått ned i cm, men siden jeg nok har feilmålt enten før eller nå, så lar jeg heller klær som blir løsere være en bedre måletstokk å følge :)

3 kg ned siden kursstart, og da ligger jeg nesten to uker foran skjema på vei til første delmål på 90kg. Har ikke noen god ide for belønning når jeg når dit, men kommer nok på noe - hvis ikke du har tips?

Trening er fortsatt ikke i gang, men nærmer meg følelsen av at jeg bør/må/får lyst til å begynne :)

Den viktigste jobben jeg gjør hver uke er å sørge for at jeg setter av tid til planlegging, lager solid handleliste og følger den, og har tilgang på gode matvarer. Lang vei å gå, men i riktig retning, absolutt.

Klem fra Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni72 og Storesøster ?.

Sånn ca 4 år senere fant jeg dere begge to i samme tråd når jeg desperat forsøker å finne veien tilbake til den smale sti... Nesten litt for tilfeldig og veldig artig!

4 år!!!! Hvor blir tida av?? Og det er stadig de samme utfordringene... Motstå fristelser og gjøre sunne valg og innarbeide gode vaner.... Her har det rent mye vann i elva siden sist, for å si det sånn.... Et gigant møte med den berømte veggen og en kropp som overhodet ikke samarbeider har gjort at jeg måtte velge en annen vei enn den jeg gikk på. Så hverdagen med store mengder trening og full fart fra morgen til kveld er byttet ut med medisinsk yoga (meditasjon), store begrensinger i forhold til bruk av energi - men med en nyvunnen ro og fokus på små og store gleder i hverdagen og fulltidsstudier ?. På denne veien har jeg funnet mye lykke, men også utrolig mange kilo som har sneket seg på ??

Så med et sjokkartet møte med badevekta i morges er det ikke annet å gjøre enn å forsøke å ta til fornuften. Dagens vekt var 103,7 kilo - det er ganske langt unna trivselsvekt på 85, og drømmemålet på 79 kilo..... Dag 1 med nyfunnen motivasjon og ukuelig optimisme har gått bra, så jeg er klar for å gyve løs på neste ?.

Stor klem fra Panki 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov å følge denne tråden deres? Jeg trenger litt (snarere en hel del) motivasjon for å finne veien tilbake til gode vaner, og inn i gamle klær som ikke har vært i bruk på 2-3 år og 10 kilo siden!! Kroppen min føles som en søppelbøtte for tiden, og i en hektisk hverdag med 3 barn og full jobb er det vanskelig å endre kurs! Nå vil jeg prøve å snu!! Hjelper å høre andre som jobber med samme utfordringer😊

Jeg har meldt meg på kurs, det starter neste mandag, men har bestemt meg for å snu mine vaner fra i dag!😊 

Vektskrekk hindrer meg fra å trø på vekta, men den skal jeg tørke støv av i morgen😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Simone, og velkommen hit. Det er ikke så lett å prioritere seg selv midt oppi jobb og unger. Det er liksom alltid noe som er viktigere, men i det lange løp så er det jo viktig at en selv fungerer også. Kan ikke være en god mamma og ansatt om en er helt tom for energi, og det blir man jo gjerne hvis man nedprioriterer fysisk aktivitet og sunn mat. Men jeg vet så altfor godt hvordan det er - tar de gale valgene stadig vekk jeg også.

Så bra at du har meldt deg på kurs! Og fordelen med å komme seg på vekten fortest mulig er jo at du fortere ser nedgang også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 22.22, panki skrev:

Hei Juni72 og Storesøster ?.

Sånn ca 4 år senere fant jeg dere begge to i samme tråd når jeg desperat forsøker å finne veien tilbake til den smale sti... Nesten litt for tilfeldig og veldig artig!

4 år!!!! Hvor blir tida av?? Og det er stadig de samme utfordringene... Motstå fristelser og gjøre sunne valg og innarbeide gode vaner.... Her har det rent mye vann i elva siden sist, for å si det sånn.... Et gigant møte med den berømte veggen og en kropp som overhodet ikke samarbeider har gjort at jeg måtte velge en annen vei enn den jeg gikk på. Så hverdagen med store mengder trening og full fart fra morgen til kveld er byttet ut med medisinsk yoga (meditasjon), store begrensinger i forhold til bruk av energi - men med en nyvunnen ro og fokus på små og store gleder i hverdagen og fulltidsstudier ?. På denne veien har jeg funnet mye lykke, men også utrolig mange kilo som har sneket seg på ??

Så med et sjokkartet møte med badevekta i morges er det ikke annet å gjøre enn å forsøke å ta til fornuften. Dagens vekt var 103,7 kilo - det er ganske langt unna trivselsvekt på 85, og drømmemålet på 79 kilo..... Dag 1 med nyfunnen motivasjon og ukuelig optimisme har gått bra, så jeg er klar for å gyve løs på neste ?.

Stor klem fra Panki 

 

Hei, Panki! Ja, det var samme jeg tenkte da jeg fant igjen storesøster - det er både hyggelig "gjensyn" og en erkjennelse av at vi ikke ennå har nådd målet vi siktet mot for fire år siden, som i og for seg ikke er noe gøy, men når det engang er slik så er det trivelig med kjent selskap :)

Jeg har vært oppe i det du er nå i løpet av de siste fire årene, har klart å skjerpe meg bittelitt, prøvd et halvt år med PT og helsestudio - men da uten god nok fokus på hovedsynderen min; maten. Siden PT-opplegget rant ut i sanden og vektnåla snudde retning, så ble jeg redd for å ødelegge den lille fremgangen jeg hadde oppnådd - og da ble det nettkurs på meg, mitt aller første "ordentlige" GR-kurs. Og tiden må ha vært nå, for det synes jeg fungerer godt for meg - som du så har jeg overhodet ikke lyst til å ta tak i vektproblemet mitt flere ganger, dette skal være min siste gang jeg må gjennom snuoperasjon. Så her planlegges det, veies og telles og forsøkes å navigere så snedig som mulig innimellom mye jobb og nå fremover, mange festlige sammenkomster med uoversiktlige mengder mat og drikke.

Det høres ut som du allerede har tatt noen viktige grep i livet ditt, Panki, så flott å høre! Du var svært flink til å trene, der har ikke jeg kommet i gang ennå - men da ser jeg jo også at det rett og slett er kostholdet som måtte endres, og så kommer behovet for styrke og kondisjonstrening snikende på etterhvert (jeg tenker på begge deler, men enn så lenge er jeg ikke kommet helt i gang ennå. Men fokuset er fast på kostholdsendring, og det skal jeg jamen meg mestre til slutt!).

Håper å se deg her masse fremover :) ha en trivelig helg med best mulige valg!

Stor klem fra Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med flere aktive her inne, Fuglesang og Simone :)

Har erfart at kurs er jamen en lur ting, så når nettkurset mitt er ferdig om et par-tre uker så fortsetter jeg på et nytt! Det får bli julepresang til meg selv, ser også på det som en investering i framtida - vinn-vinn :)

Ha en flott helg, alle sammen!

 

Hvordan går det hos deg, storesøster? Er det travelt, eller bratt bakke og mange fristelser for tiden, mørkt er det også og kjipt vær for turer... Håper du snart titter innom! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni72!

Hvorfor er det så skrekkelig vanskelig å gjøre de rette valgene over tid? Helt fra jeg var unge har jeg hele tiden jaktet på godis og andre søtsaker. Og selvom jeg har kunnskap om hva som er riktig og bra for meg så går jeg på en smell gang etter gang... Nå har jeg bare gjort gode valg hele uka. I ettermiddag var magen hul og hodet tomt 😨 . Og jeg var i ferd med å gi etter... Inne i hodet mitt la jeg store planer om hva som skulle kjøpes inn til fredagskos.... Heldigvis fant jeg innlegget ditt før jeg kom meg i butikken 😛 . Så nå har jeg kokt meg 2 egg som fikk jobben som mellommåltid i påvente av fredagstacoen, vært i butikken og handla kun det nødvendige 😍 . Så nå ser det ut til at jeg kommer meg gjennom denne dagen også!

Etter mitt møte med en berømmelige veggen har ikke trening vært et alternativ, så mitt prosjekt dreier seg fullt og helt om å få kontroll på maten. Men gjett om jeg savner treninga 😣 . Hver gang jeg hører en låt som er brukt i trening så kjenner jeg følelsen i kroppen og det er nesten så svetten siler 😂😂 . Men enn så lenge er ikke det noe alternativ, så da blir det en stram line i fht kost og kalorier i stedet. Og det er registrering og nitidig kontroll som er veien å gå, det har jeg erfart mange ganger. Så egentlig er dette såre enkelt - i teorien i hvertfall....

Det blir ikke noe kurs på meg nå, det har jeg rett og slett ikke råd til... Som fulltidsstudent (selvom jeg får lønn) så er inntekten betydelig lavere enn det den pleier å være. Men jeg er helt enig med deg i at det er en sterk motivasjonsfaktor. Jeg har alltid gått ned mye på kurs. Hvordan fungerer nettkurs? Deilig å slippe å møte fysisk på et kontor, men er det like forpliktende? Er det bare deg og kursleder? Og hvordan er kontakten? Inntil videre får jeg forsøke å holde fokus og motivasjon oppe for meg selv. Jeg har gjort det før og jeg 💪 . 

Nå er det på tide å komme igang med fredagstacoen. Jeg har som mål og henge her inne ofte... Det er en måte å holde fokus på, så hvis vi blir mange er det veldig hyggelig 😍 .

God fredagskveld til alle som henger her 😘  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld i stua til alle som stikker innom 😃

Første uke på den smale sti er gjennomført 💪 . Jeg har holdt meg unna alt som heter søtsaker. Og det til tross for at vi faktisk har starta julebaksten denne helga. Kakemenn i alle former og fasonger er i boks bokstavelig talt.

Ellers har det blitt en stillesittende helg - som vanlig.... Men jeg har fått skrevet ferdig og levert en oppgave, og skrevet et refleksjonsnotat. Jeg er halvveis i videreutdanning som intensivsykepleier. Nå har jeg to uker igjen i praksis, men parallellt med det må jeg for alvor begynne å lese til eksamen som er 14/12...  Gleder meg til jul for å si det sånn 😂😂 . 

Veiedag i morgen, og da skal jeg få tatt mål også. Håper det er flere som har hatt en fin uke og en fin helg 😍 

Klem fra en optimistisk Panki 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang Simone 👏💪. Jeg har også vært på vekta i dag og den viser - 3 kilo første uka 🤩. Det er som det pleier å være første uka, stor nedgang, men det normaliserer seg dessverre raskt 😫 . Hadde vært kjekt å kunne fortsette å gå ned 3 kilo i uka 😛 . Men så vel er det nok ikke... Det er nok bare å innse at gode vaner må etableres og ta tiden til hjelp. 

Hvordan er ståa hos dere Juni72 og Storesøster??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang, Simone og Panki - nå er du ikke langt unna den magiske grensen mellom tre- og tosifret tall, hurra!

Her har det vært både festdager og sykdom, så at vekta har både stått litt stille og så brått gått drastisk ned tar jeg med en liten klype salt og regner med  at den justerer seg til riktig utgangspunkt når det er mer tilbake til normalen - alt i alt har jeg gått ned minst 4 kg etter seks ukers kurs, bare en uke igjen av nettkurset nå. Jeg er MER enn fornøyd, siden jeg hadde lagt opp til en nedgang på 0,5kg per uke - det har med andre ord gått over all forventning her :)

Nå er det innspurten til julemåneden, butikkene frister med alt mellom himmel og jord i søtt, salt og diverse (jeg ELSKER julemat, spesielt middagene - enda godt det er én gang i året....). Det er bare å tviholde på alle hverdagene innimellom alle festlige anledninger - og så prøver jeg å ta best mulige valg, men samtidig uten å føle at jeg går glipp av noe, det fungerer skikkelig dårlig for meg å spise grønn salat ved siden av noen som mesker seg med ribbe med alt....

Du sier det, Panki - gode vaner må etableres over tid - og det håper jeg at jeg er i god gang med å gjøre nå. Akkurat som du så har jeg bestemt meg for at dette ER siste gangen jeg skal ned, og jeg skal gjøre alt jeg kan for at jeg skal bli der denne gang. Så det blir ny runde nettkurs fra neste uke, og deretter får jeg se om det må ett til etter det eller om jeg begynner å nærme meg et Hold Vekten-kurs, også på nett. GR-prognosene her inne sier at jeg skal kunne nå hovedmålet i løpet av april, men det er hvis nedgangen fortsetter slik den har gjort i halvannen måned. Jeg har ikke hastverk, så lenge det går riktig vei.

Lørdag og bortebesøk i dag, skal gjøre mitt beste for at det bare er best mulige valg!

Ha en flott helg, alle sammen!

Håper du titter innom, storesøster :) klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni72 (og alle andre som titter innom)!

Gratulerer med fine resultater Juni72. Du har jo kommet betydelig lenger i prosessen enn meg, men jeg har jo gjort det før og vet hva det innebærer.... Jeg gikk ned 17 kilo i 2004, og i 2011 gjorde jeg det igjen... For ikke å snakke om at jeg nå er ytterligere nesten 10 kilo tyngre enn noen gang og må ned i nesten 25 kilo for å komme ned på samme sluttvekt 🙄 Så derfor gjør jeg det nå FOR SISTE GANG! En vektnedgang på en halv kilo i uka er jo en fornuftig måte å gjøre det på. Jeg håper jeg klarer å holde fokus uten kurs akkurat nå, men det er definitivt en nødvendighet dersom jeg sklir ut på glatta igjen 😨 Jeg skjønner at du ikke spiser salat mens alle andre nyter alskens godsaker. Julebordsesongen og jula er utfordrende, men jeg synes våren er tilsvarende vanskelig. Jeg er egentlig enda mer glad i grillmat og IS.... Det er enklere å velge magrere grillmat enn julemiddag, men det skal liksom koses hele tiden fordi sommeren er på vei.. Og det er så mye godt tilbehør 😯 Men våren 2019 kommer til å gå som en drøm, det er jeg helt sikker på 😎

Jeg har tenkt mye på hvorfor det er så vanskelig å få til dette. Ellers i livet får jeg til alt jeg bestemmer meg for. Og hvorfor gjør jeg det? Jeg bare gjør det... Jeg har kjøpt meg eget hus og pusset det opp akkurat som jeg ønsker det, inkludert å flytte flere vegger i andre etasje. Hvordan gjorde jeg det? Jo, jeg bare gjorde det selvom helsa absolutt ikke var på topp..... (jeg leide inn folk til det jeg ikke hadde kunnskap til å gjøre, men rev alt selv og har malt inne og utvendig i alle kriker og kroker)... Så fort jeg hadde hodet over vann etter at jeg møtte veggen søkte jeg på videreutdanning og er nå fulltidsstudent. Hvordan får jeg til det? Jo, jeg bare gjør det som trengs... Hvorfor kan jeg ikke bare gjøre det som trengs for å gå ned i vekt og holde meg der?? Så det jeg prøver nå er å bare gjøre det! Det er rett og slett ikke noe alternativ å la være 😝 Vi har hatt masse undervisning om ulike diagnoser på skolen, og felles for mange av dem er at BMI >30 er en stor risikofaktor.... Jeg vil seriøst ikke utsette meg selv for denne risikoen.... Det er ikke en god ting å bli intensivpasient, eller å få en eller annen mindre alvorlig sykdom for den saks skyld 😡 

Og hvorfor er det som er SÅÅÅ lett i korte perioder SÅÅÅÅ vanskelig andre ganger? De siste 2 ukene har jeg knapt hatt lyst på godis (med unntak av 1 dag...), og det å gå inn i butikken uten å kjøpe noe som ikke står på lista kunne ikke vært enklere. Mens det plutselig en dag er umulig, eller jeg kanskje drar i butikken kun for å kjøpe dritt? Den som kan fortelle meg hvordan jeg kan holde på viljestyrken over tid (les resten av livet....) skal få en stor og god klem  💖 

Den siste uka har gått bra. Ingen store utskeielser, men jeg unnet meg litt ekstra lørdagskos i går med sushi. Jeg klarer ikke å bare veie meg en gang i uka, så jeg vet at pila peker nedover denne uka også. Hvor mye det blir finner jeg ut i morgen tidlig 😉 

Jeg ønsker alle en ny super uke 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...