Gå til innhold

På tide å fullføre 💪🏻


Anbefalte innlegg

BreakFree, jeg har også vært inne på forum i perioder over flere år, men bare når jeg er motivert til vektnedgang, jeg er notorisk jojoslanker. Jeg blir ytterligere motivert av andre som også skal ned i vekt,  av det å melde inn vekt og å delta i diskusjoner. Jeg har som regel mer enn 5 kg å gå ned, er ofte på overvekt på BMI. Jeg klarer ofte å nå vekta som gjør at jeg er fornøyd med meg selv, og da kutter jeg forum og kaloritelling og sakte men sikkert kommer søtsug og suget etter usunn mat og motivasjon til sunne valg forsvinner. Jeg tror hver gang at nå skal jeg klare å holde vekta etterpå men ender med å spise altfor mye i forhold til hva kroppen trenger😅 så kanskje jeg burde være her inne hele tiden, for å holde fokuset😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!😊Ja, det er topp:) har overhodet ikke klart å følge 5:2,men vært mye mer nøye med inntaket enn tidligere. Registrerte alt jeg har spist nå i kveld, og ble sånn 2300 eller noe, så får være litt nøyere igjen i morgen:) Grattis sjøl! Motiverende å gå ned nå før jul synes jeg, og kanskje blir det litt lettere å gå på ski i vinter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 10.48, BreakFree skrev:

Til alle: Får jeg lov til å stille et litt filosofisk spørsmål (hehe!)

..Hva tenker dere om det faktum at så mange alltid vil ned i vekt og aldri er fornøyd med seg selv..?

Er det  fordi man faktisk har en reell utfordring med vekta? Eller fordi det blir en hobby nærmest?
 


Jeg tror at det at man vil ned, og ikke er fornøyd, er samfunnsidealet. Jeg husker fra garderoben etter gymtimen, allerede fra barneskolen, hvordan vi beundret de tynneste. Så jeg tror det handler om hva vi ser rundt oss. Nå er skjønnhetsidealet i ferd, med å endres litt, da ikke alle modeller lenger er "radmagre". Nå tror jeg ikke dette vil endre ting raskt, for vi er jo hele livet innprentet i at man skal være tynn, men jeg håper at det vil bety noe for fremtidige generasjoner.  Det finnes jo kulturer i verden hvor damer skal være fyldige, ha stor rumpe etc. Så jeg tror det handler om kultur, og påvirkning vi utsettes for.

Jeg tror/ håper i hvert fall at vi klarer å være mer fornøyd med alderen. Selv i fjor når jeg var 20 kg tyngre, så klarte jeg å si til meg selv, at det kunne vært verre. Jeg har ligget i 12 år, kan ikke trene, og hadde en del år hvor det var umulig å gjøre noe med vekt. Så jeg valgte, og prøver fortsatt å se det positive, i det negative. Det handler om hodet vårt også, og hva vi gjør med den påvirkning vi utsettes for. 

Nå er ikke jeg fornøyd, med slapp hud og celulitter. 🙄Man kan likevel velge å se det positive, for med klær på er det jo ikke så verst. 😂 Skulle gjerne trena og strammet opp det som kan strammes opp, men det kan jeg jo ikke. :(  Så da MÅ man bare velge om man skal dømme seg selv, eller se det positive.  Så jeg velger å prøve å se det positive i enhver situasjon. Klarer det ikke alltid, men man må jobbe med det. 

Jeg tror det meste handler om hvordan det er rundt oss, og hvor sterke vi er i hodet. For det er i hodet det meste sitter. Det er hodet som avgjør om vi kan akseptere oss selv, og det er hodet som avgjør om vi velger å spise litt mer, eller spise mer sunt eller usunt. Så vektproblemer sitter nok mye i hodet. Nå mener jeg ikke det er alt da, for jeg har jo selv vært der at det ikke var mulig å gå ned uansett hva man prøvde, så jeg forstår at flere ting kan være årsak. Men for flertallet så ligger det i hodet. 

Jeg tror som deg at det handler om motivasjon. Jeg vet jeg kan gå ned 2 kg i uka nå, siden jeg ikke har gjort noe videre innsats, og dermed har en del å gå på. Men jeg er egentlig fornøyd nå frem mot jul, så jeg sliter vanvittig med motivasjon. Det er ikke noe mål og oppnå, liksom. 70-grensa er ikke sterk nok akkurat nå. Det vil ikke utgjøre noe forskjell, på noe som helst annet enn tallet på vekta. Så motivasjon betyr alt for meg nå i hvert fall. 

--------


Allerede før jeg gikk inn her idag, og så spørsmålet ditt, hadde jeg tenkt i gjennom slike ting. Jeg kommer ikke til å jobbe aktivt med å gå ned noe nå før jul. Idag var det 70,6, og det er helt greit. Så får vi håpe det ikke går mye opp til nyttår. Pleier ikke å gå opp i jula egentlig, men så pleier jeg jo ikke ha så lav vekt og en kropp som gjør det den kan for å komme opp mot 90 kg igjen, heller. Så det kan jo hende dette året vil være annerledes? Det gjenstår og se. Så om jeg veier meg eller ikke fremover, får jeg se på. Har begynt å se at det handler om å ikke hele tida dømme seg selv, for alt man gjør feil når man spiser snop, usunt eller for mye. Det handler om å prøve å akseptere seg selv også, og så jobbe med fornuftige valg, men ikke dømme seg for hardt når man feiler. Jeg tror at når man dømmer seg selv for mye, så havner man lettere i den fella, at man blåser i alt, og brått er vekta høy igjen. Så man må glede seg over seire og leve med sine svakheter. Og ved å fokusere på det positive, kanskje man klarer å gjøre de positive tingene/valgene oftere?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka! :D Godt skrevet! Jeg er hundre prosent enig med deg. Vektgrensa er jo også kun i hodet vårt, det er kun det tallet på vekta som endrer seg, ingenting annet endrer seg. Så for å finne motivasjon MÅ i hvert fall jeg være gira på noe annet enn bare det tallet. 

Akkurat nå er det viktigste for meg å ta vare på egen helse. Jeg har fått noen helseutfordringer denne høsten (blant annet stoffskifte + en annen sykdom), som gjør at jeg ikke tar helsa mi for gitt lenger. Jeg skal gjøre ALT jeg kan for å ta godt vare på kroppen gjennom variert kosthold og trim. Foreløpig har jeg mindre energi enn vanlig, fordi jeg ikke har fått begynt på medisiner ennå, men legen sier at energien nok vil komme tilbake når jeg får begynt med behandling. Det håper jeg virkelig. Jeg skal sette meg skyhøye mål som gjør at jeg pusher meg, f.eks melde meg på noen løp og/eller gi meg selv andre, fysiske utfordringer i sikte. 

Jeg er helt enig med deg, Kikka, i at man må prøve å ikke dømme seg selv. Selv om jeg f.eks så GJERNE ville sett 7-tallet en gang (jeg husker ikke når, det er sikkert femten år siden!), så vet jeg også at om jeg ser det ene eller andre tallet så er det ikke det folk rundt meg er glad i meg for. Og når jeg når målet mitt på 85 kg, (som er 5 kilo ned fra der jeg er nå ca), så er det heller ikke sikkert at noe egentlig kommer til å endre seg, annet enn at jeg kanskje blir litt mer fornøyd da, forhåpentligvis :) Dette ble kanskje litt selvmotsigende.. Men for andre folk har det i hvert fall ikke noe å si om vi veier det ene eller det andre. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva mine venninner, min kjæreste eller familiemedlemmer veier, jeg hadde ikke rynket på nesa samme hva. De er noe helt annet enn tall for meg, og jeg er heldigvis noe annet enn tall for dem. Så gjelder det å ikke bare være tall for seg selv også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.Nå venter jeg veldig på at gipsen skal av til uka.Mest spent er jeg på om det har grodd som de håpet på,var på grensen til operasjon på det ene bruddet på håndleddet.Så blir det en lang opptrening,for kraft i hånda/armen har jeg ikke.Mistet mye i gulvet hittil gitt.👎Dere er såååå flinke å holde fokus,her går det greit ikke mye utskeielser,ikke voldsom matlyst heller,skylder på medisinene.Med gips veier jeg 78 blank.God søndag og fin uke til dere.😍Et lite suss fra en stor hund til dere🐶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt er 74,4  ned 2,4 denne uka, kan ikke huske og ha hatt så godt resultat på ei uke😁 har hatt flere frukt og grønt dager og vært veldig aktiv. Nå begynner klærne i skapet å sitte pent, klær som har vært for små passer, måtte bytte ut turbuksa som er blitt for stor, hadde heldigvis ei som har vært for liten. Begynner å føle meg vel igjen, og tanken på jul og penklær er ikke lenger nedslående. Det er en fin bivirkning av vektnedgang og det gir motivasjon.
Jeg kjenner at energien og tiltakslysten begynner å komme tilbake, og vet at det har med bedre kosthold og aktivitet å gjøre. Jeg kan være mere «tilstede» både på jobb og i familien. Kjenner jo at dette er godt både for fysisk og psykisk helse, Dette gir også motivasjon. Nøkkelen til at dette skal bli en varig tilstand tas imot med takk🙈

Lykke til når du skal ta av gipsen Nissemora, så bra at matlysta ikke er på topp når du ikke kan være så aktiv 😁 håper gipsen veier masse 👌 hils den store hunden fra min lille 😊

Håper det går bra med dere andre👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye flinke folk!

Jeg bare lever normalt, og smaker på julebaksten, så da tenker jeg 70,8 er helt greit. Jeg gjør ingen innsats, og da tenker jeg  det kan bety at kroppen kanskje begynner å tilpasse seg lavere vekt. Håper i hvert fall. For jeg vet jo at jeg kan gå opp 5 kg på 123, når kroppen er vant til en høyere vekt. Og det kunne fort gjort, for det er jo ikke bare julebaksten, men også godterier som testes ut. 🤫 Om jeg ligger på 72-73 kg til nyttår,  er det helt greit. Vet jo at det går 2 kg ned på en uke, når man starter. Så akkurat nå er det bare å teste ut og se hva jeg tåler uten at kroppen begynner å legge mye på seg. Og så kan jeg håpe på 5 kg mindre neste år, kanskje. Kanskje  er pga. at huden ikke krymper nok pr. nå.. Så litt usikker på om det er hensiktsmessig å gå ned mer pga. det, eller om jeg bør ligge rundt her, og se om kroppen kan tilpasse seg nye vekt litt mer, før jeg eventuelt går mer ned.  Irriterende. :(

BreakFree, håper du får medsisiner snart. Skjønner ikke hvorfor du ikke har fått det, når lavt stoffskifte er påvist? Å gå lenge sånn, bryter jo bare kroppen ned.  Håper du snart får behandling, og at du da får god effekt av medisiner, og får tilbake livet ditt! 👍

Nissemora, jeg krysser fingrene for at alt har grodd fint🤞, og at du får igjen styrke i hånda di, og slipper mange uhell fremover! 

Ayla, det er jo kjempe bra! 👏Var nesten så du fikk igang meg også, for det er så deilig å se tallet gå ned, men nei, det er ikke riktig for meg akkurat nå. 

Koalamamma, jeg prøvde å scrolle opp, og se og det er vel litt ned? Uansett så er alt som ikke er opp super bra i disse dager. Så fortsett, så blir dette bra. 👍

Silje, jeg håper alt er bra med deg? Du er vår ledestjerne her inne, så det er tomt, når vi mangler deg. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god jul, alle sammen. Helt stille fra meg etter at jeg bare ble borte selv fra nettkursrapportering, ikke stolt av det - men jeg fikset det bare ikke.
 

Har fått mye god hjelp av kursveileder underveis, så stusser litt når jeg etter et år bare «blir borte» og likevel kun mottar standard «jeg savner rapporten din». Må medgi at jeg ble litt skuffet over det, på toppen av alt i livet som førte til at det sa stopp. Så nå har jeg hatt en lang periode med null kontroll i matveien og vært mye stresset og sliten. Likevel har jeg holdt et lite øye med vekta og hatt et tall i underbevisstheten som jeg ikke ønsket å overskride selv om jeg ikke hadde kontroll.

Overraskelsen er stor i dag med vekt 84,3 kg. Og det til tross for mange ribbebiter helt siden julebordet i november (varmdisken på Meny, altså).

Må nedjustere ønsket om ned 2 kg i desember, tenker realistisk hårete mål er å holde denne vekta, for så å ta nytt grep når høytiden ryddes vekk. Blir ikke å finne på et treningsstudio over nyttår, men det mentale skal på plass - og planlegging av mat. Og i 2020 vil jeg mer UT I NATUREN! 

Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge inn ukens vekt på mandag, i dag er jeg ihvertfall 72,6. Veldig lei slanking nå, mange fristelser i desember, føler meg ganske ok, vet at ved 69-70 føler jeg meg helt ok.  

Juni 72, så kjedelig å miste motivasjon, skjønner at du ønsker en mer personlig oppfølging fra kursleder når det går trått. Jeg synes det er en god plan å komme seg mer ut😊

Break free, herlig med nedgang👌
 

Håper det går bra med dere alle😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det folk som står på. Flinke er dere. 👍

Alt for mye å gjøre før jul. I hvert fall for en som meg, egentlig ikke orker å gjøre noe. 🙄 Synes det går i ett, og jeg glemte helt å veie meg, og det tror jeg faktisk ikke jeg skal gjøre før til neste år. Jeg har det jo med å veie meg hver dag. Jada, jeg vet at man ikke skal det, men for meg er det det som hjelper på motivasjonen. Nå er det null motivasjon, og jeg er i overlevelsesmodus, for å prøve å få gjort det jeg må før jul. Det rare er at jeg er så sulten. Spiser tidlig frokost, og ofte en brødskive senere på kvelden også. I tillegg til julens kaker, mat etc. så er jo ikke dette bra. Men nå må jeg bare fokusere og forsøke å ha litt energi for å lage jul for familien. Tenker det er en grunn til at kroppen sier ifra med sult, for jeg gjør langt mer enn jeg egentlig tåler, og vet at smellen kommer snart. Så når dette og smellen er over, en gang på nyåret, så skal gå på vekta igjen. Jeg orker ikke stresse med å ikke være flink akkurat nå. Fokuset kommer til våren. 

Juni72, det er ikke alltid livet gjør det mulig å fokusere på vektnedgang. Noen ganger må man fokusere på det som skjer, og når man kommer litt ovenpå igjen har man kapasitet til å fortsette. Håper det blir bedre for deg snart. ❤️

Ayla og BreakFree, dere er jo superflinke! Klare å gå ned i fristelsens tid er fantastisk! Jeg heier på dere! 👍

Jeg tar juleferie herfra. Ønsker dere alle en god jul og en godt nytt år. Så "sees" vi her inne en gang på nyåret! 🎅🎄🎁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt nytt år, alle sammen!

Takk for støtte, det setter jeg stor pris på 😌Nå ble jeg lei av salt, søt og fet mat og så får det bare være en nyttårsklisjé med forsetter osv, men jeg har dratt frem vekta igjen: 86,6kg, lagt inn alle dagens måltider og stålsetter meg for at kroppen vil kreve like stort inntak som ellers de siste to månedene. Fornøyd med å ha gått to 6km-turer rett før nyttår, og skal gjøre det jeg kan for at ikke dørstokkmila blir for høy igjen. Mildværet må utnyttes før det blir glatt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår folkens 😊

Nå begynner den første hele uken i 2020, på tide å kvitte seg med juletillegget🙈

Har spist mye men vært aktiv i jula. Men nå har jeg fått influensa så planen om å noen dager med frukt og grønt må forskyves. Hvordan er det med resten av dere?  Motivasjon? Mål for 2020?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og Godt Nytt År til dere alle sammen!

Jeg har ikke lest gjennom alt, men ser at dere har vært flinke til å være innom her! Jeg har ikke  vært inne på over en måned nå, det har vært en travel tid med sykdom++ så jeg har måttet prioritere litt. Men nå har alt roet seg og det er tid for å skjerpe seg igjen! Selv om jeg har prøvd å passe på vekta, gikk det noe opp disse juleukene. Så dagens vekt viser73,2 kg. 

Jeg har ingen nyttårsforsetter, men vil fortsette planen om å gå nedover i vekt. I 2019 gikk jeg ned 5,5 kg, ble noe mindre enn forventet på grunn av julekiloene, men håper at de kommer like raskt av som de kom på bare jeg klarer å komme meg tilbake til de gode vanene igjen :)

Mange tenker sikkert at 5,5 kg på et år ikke er mye..og det er det kanskje ikke heller.. men når jeg har gått ned tidligere, har jeg rast ned til ønsket vekt på 3-6 måneder, men så har det ikke holdt veldig lenge heller!

Jeg har vel innsett at for å klare å holde meg på en varig vekt og et kosthold jeg kan leve med, er det bedre å ta det rolig slik at både jeg og kroppen blir vant med både nedgangen og endringene.

Jeg vet ikke om dere synes det har noe for seg med den tabellen jeg pleide å legge ut en gang i uka, men tror nok at jeg fortsetter å legge ut også kan de som ønsker å være med melde fra :)  det gjorde at jeg følte meg mer forplikta til å gjøre det bra og følge opp!

Gleder meg i hvert fall til å fortsette sammen med dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår fra meg og bikkja.😀🐶Ja jeg har tenkt å kjempe videre,men obs..hvisker... at i jula gikk vekta fra 78 til 80....hvordan skjedde det tro????Nå er i hvert fall gipsen av for lengst,men bruddene har ikke grodd slik som forventet så jeg går med en skinne på håndledd/arm.Det skal visst hjelpe på smerter i ca 6mnd framover,så ny undersøkelse da.Dere er jo megasupre her på tråden,så flinke.Nå skal jeg og hunden ut på en times tur.God uke til dere alle🍎🥒🥕🥦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flinke folk her, gratulerer med å være i gang 🙂

Jeg skal også i gang her. Startet mitt prosjekt 2020 for ei uke siden og første uka har gått fint (men starten er alltid lett)😁

Startvekt 96,7kg og ned 2,1 første uka. Målet er "normalvekt"/bmi, dvs ca 73 kg. (172cm) Veiedag mandag

Jeg har mao en lang vei å gå så det gjelder å holde ut 🤣

Lykke til alle her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld fikk jeg lest alle innleggene siden sist jeg var her, og merket på morgenen i dag at innlegget ditt fikk meg til å tenke litt BreakFree..

Hvorfor holder jeg på med dette?? For min del er det for at jeg skal føle meg vel med meg selv, føle meg mer i form både for meg selv og ungene.

Heldigvis har jeg kommet laaangt forbi det å bry meg eller tenke på hva andre kanskje synes om vekt/utseende mitt, og der har nok du helt rett BreakFree! Det er mange som tenker at andre mener noe om vekten sin, men hvem bryr seg egentlig om andres vekt! Og det er så mange forskjellige årsaker til at folk veier mer enn de bør også.. men de er like gode kolleger eller venner uansett, det er jo det indre som teller! :)

Jeg gikk ned i vekt til bryllupet mitt og klarte å holde på vekten gjennom første graviditet og helt til andre frøken kom, rundt 4/5 år, men så kom kiloene og jeg prøvde nok bare halvhjertet å bli kvitt de igjen..  selv om jeg forhåpentligvis kommer ned til ønsket vekt nå, må jeg uansett passe litt på hva jeg spiser. Skeier jeg for mye ut vil jeg legge fort på meg og slik har kroppen min alltid vært..

Grunnen til at jeg er her inne er at jeg føler meg mer forplikta under nedgangen og føler litt på det hvis jeg ikke har gått ned en uke, det gir meg en påminnelse om at nå må jeg rette fokuset. Også har jeg selv valgt å gjøre det i et mye roligere tempo denne gangen enn tidligere, i håp om at det skal være lettere å holde vekten :)

Men må si jeg synes synd på de unge som er lett påvirkelig, de blir påvirka av både media, bloggere++, men flott at de har begynt å endre på utstillingsdukkene, som kan være helt urealistisk tynne! Derfor holder jeg fokuset på slankingen min langt unna ungene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...