Gå til innhold

2019


Gjest Bijou 2
 Share

Anbefalte innlegg

Her er tatt fram mat og drikke til 1200 kal idag.

Ser at det holder. Kyllingfilet, og Masse grønnsaker til baking er middag. Mager sjy av hønsebuljong.

Rå grønnsakbiter i kjøleskapet om fysen slår inn utover kvelden.....

Ferdig med lørdagsturen som ble ei mil i skauen, 596 kal/ 3 trimpoeng, mange flotte intervall bakker, lykkelige hunder( det er bonus i massevis!)

Turene blir ikke så lange hver dag. 

Men 1200 kal skal ikke overskrides. Og  en god del treningsaktivitet må til for å unngå sparebluss...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et fint program på TV igår, hvor de fulgte 4 personer i 12 uker mot en bedre livs stil.

Disse var I alder 40-50, men i følge kroppslig tilstand som over 70 år. De var overvektige, utrent, spiste mye søppel mat, stressa , dårlig søvn, og på vei til å få skikkelig livsstils sykdommer.

De fikk hjelp til å gjennomføre div forbedringer gjennom disse ukene, og for en forskjell det gjorde! Og alle syntes de hadde hatt det veldig fint gjennom hele tiden, et mye mer lykkelig og fornøyd liv, og skulle fortsette .

Var skikkelig motiverende!

Vet det finnes slike maskiner som måler alt dette, og viser fremgangen. 

Hvorfor har de ikke det i det offentlige helsesystem??

En halv kilo er vekk her, hadde tenkt meg en til, 67 innen lørdag.....og første uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med "confession". Er inne i en skikkelig seig periode etter 17. mai-helgen nå. Da ble det hotell/restaurantmat og ting med fra taxfree som ikke burde vært i hus. Nå protesterer jeg mot all fornuft om å hive det ut av huset, i stedet for via magen først - men det hører jeg jo ikke på. En mager (haha) trøst er at jeg porsjonerer godisen ut i små skåler, i stedet for å tømme hele posen på én gang, det hadde jeg glatt gjort før. I tillegg har jeg faste måltider til frokost/lunsj, som jeg fortsatt lager i passe porsjoner nesten på refleks, og småspiser ikke særlig mye utenom. Så det er middagen som ender opp litt syndig for tiden, i tillegg til at jeg belønner meg selv med godisskåler når jeg føler meg utslitt, trøtt og alle andre årsaker jeg kan komme på. Har skrevet om alt jeg gjør som jeg ikke burde nå til nettkurslederen, men det er jo hos meg problemet ligger, så det er nok ikke stort hun får gjort, egentlig. Men jeg håper jo på det, selv om det er meg som må få hodet ut av sanda. Har ikke ramla tilbake på Cola-vogna, det er jo noe.

Har gått opp, men klarer å snu det til å gå i riktig retning igjen, selv uten registrering. Vet at jeg må tilbake dit, og det før veien blir FOR lang å gå opp to eller flere ganger. Jeg KAN jo teorien,  hvorfor har jeg så vondt i viljen akkurat nå???

Har ikke fått lest deres siste innlegg, men håper dere er flinke og det bare er meg som kløner det til for meg selv for øyeblikket. Når jeg er i bedre humør, skal jeg lese meg opp igjen her inne.

Jeg har i alle fall ikke blitt borte! Det har jeg jo gjort før om det snudde feil vei, nå skal jeg komme meg videre...bare godisskåla tømmes og godisskapet likeså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Sekstito ... du skremmer ikke meg! Og jeg trodde til og med at jeg hadde svart deg, men må rett og slett ha glemt å trykke «send»....

som hos Juni72, har ting gått litt skeis etter 17 mai.... spiste jo altfor mye på 17 OG 18 mai. Tok meg selv i nakken sønd-tirsdag, men i går spiste jeg supermye kjeks med ost OG is (hi hi, ikke is på kjeksene, altså 😂)! Heltidiotisk!

strammer inn reima igjen i dag. Jeg skal(!) klare dette!

Håper dere andre er flinkere enn meg til å holde fokus.

i morgen er det veiing, igjen. Jeg vet at min vekt sist fredag må ha vært litt lav Pga ekstra lite inntak et par dager... men det er jo selvfølgelig ikke unnskyldning for overspising på en onsdag mange dager seinere... og det var ikke det som var årsaken til at jeg på lørdagskvelden tyllet i meg potetgull... det skyldtes ene og alene at jeg drakk (for mye) alkohol .... ( er det ikke en sang som handler om det? Et eller annet «blame it on the alcohol”)

vel ingen unnskyldning er egentlig god nok....

jeg er 55 år og har mer enn nok erfaring med svært mye til både å holde fingrene av fatet og moderere inntak av flytende føde (føde?).

ok. Kommende helg blir det lite om noe alkohol, hvertfall... så da er det jo bare å skjerpe seg når det gjelder mat, også. Håper det blir muligheter til litt jogging, hvertfall.

raporterer inn vekt og midje i morgen. Blir egentlig bare sur av å tenke på det!

Æsj jeg skal ikke være så sur! I natt drømte jeg om at en eller annen snakket om 11 år fram i tid og jeg sang « Når man blir seks og seksti...»  men livet trenger ikke stå på vent til da. La oss starte på nytt med positive tanker og sunt kosthold og bevegelse i skikkelig form HVER dag.

ha en glitrende fin torsdag hvor enn du er i landet og i livet. Vi som er her i forumet har tatt noen grep for å gjøre hverdagen vår bokstavelig talt lettere. La oss prøve å gjøre dagene lettere på alle måter ved å (prøve, hvertfall) være positive og blide mot oss selv og dem vi møter. Si minst en positiv ting til oss selv hver dag, og hvis vi deler hus med andre, en positiv ting til hver av dem man deler livet med. Evt til en eller flere venner/ arbeidskolleger. Jeg har trua på at det gir gode ringvirkninger.

litt livsfilosofi fra Enna en torsdags morgen.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sekstito Så flott at du gidder holde liv i tråden mens vi andre er litt fraværende! Jeg har sagt til meg selv før at jeg skal unngå å gjøre samme dumme feil som tidligere ganger, da bør jeg jammen huske på at å holde meg unna forum fordi vekta går feil vei er IKKE veien å gå... Det TV-programmet hørtes inspirerende ut, hvilken kanal går det på, hva heter det? 

Jeg hadde forum-siden oppe på tråden hvor @snupsipups, @Littvrang og @Milda holder til, og der leste jeg helt tilfeldig (heldigvis) akkurat nå råd/innspill/tanker fra dem som alle har gått den samme tunge veien frem til mål eller er svært nær (takk for kloke ord, jenter!). Valget mellom sunn mat som gjør godt for kroppen og på sikt helsa eller godis er kun mitt eget, og ved å være målbevisst over lang tid så kan de gode vanene bli så godt innarbeidet at de skjer på autopilot og jeg ikke lenger trenger å tenke på å måtte gjøre det! Er jo det jeg er blitt litt lei av nå - å velge noe annet enn hodet sier at jeg vil (som er å fråtse tankeløst som før i tiden - men de gangene jeg er i nærheten av å gjøre det nå, så blir jeg uvel og/eller får dårlig samvittighet/blir lei) - mens det jeg bør gjøre er å kjøre et strengt regime over lengre tid, i tillegg til å seriøst få på plass gode vaner med fysisk aktivitet - jeg VIL jo ha muskler som styrker en aldrende kropp OG som ser bra (bedre?) ut enn nå. 

Vet jeg skriver dette, men at på samme tid så er fristelser i hus som jeg den siste uka ikke har klart å motstå - og selv om jeg vet det bør kastes fremfor å spises opp, så er jeg ikke helt der ennå, som om det hjelper at jeg «skynder meg å spise det opp så jeg er kvitt det» - litt av en skrudd tankegang 🤦🏻‍♀️H e l d i g v i s snakker jeg ikke om enorme mengder, så om jeg setter skrustikka på innkjøpssiden, så... Er kanskje skylapper/prokrastinering? Jeg gruer meg så enormt til en fast hverdag med 1300kcal og har fått det for meg at det er alt for lite mat - så om noen andre har gode forslag til måltider/fordeling for en dag/ei uke, så tar jeg i mot alle innspill med stor takknemlighet - menyforslagene på registreringssiden er så ensformige at de gir meg null inspirasjon - blir nesten heller motløs...for jeg vet jo at mine beste uker har vært når jeg har måltidene eksakt planlagt - dét klarer jeg å følge slavisk, men nå som jeg ikke «ser» hva 1300kcal-meny kan være og som føles «nok», så går jeg nesten i motsatt retning og er dum nok til å premiere meg selv med taxfree-sjokolade (snart helt tomt, og jeg føler allerede at Innstillingen min til videre fokus er i ferd med å snu i riktig retning igjen - slutt på hodeløs kylling/struts med hodet i sanda!). 

Er blitt en Instagram-junkie og for tiden er det amerikanere med dilla på Tracy Anderson method som dukker daglig opp i feeden min der - jeg har lyst til å prøve selv, men abonnementet er temmelig dyrt, 90 dollar i måneden 😳litt vel heftig når jeg fra før har nettkurs her og slumrende EVO-medlemskap. Noen som har sett dette/prøvd selv? 

Vel, dagens frokost har jeg kontroll på, resten er ikke planlagt...

Og vekta er nede på 85,9 igjen. Midjemålet opp 2 cm til 104 - ikke rart bunaden bare såvidt kunne lukkes, den forble i skapet - og jeg kom hjem med sjokolade i taxfreeposen, sukk...

Takk for herlig livsfilosofi på en torsdagsmorgen, @enna 😊Vi gir oss jo ikke selv om det går trått og det knirker i 47 år (skikkelig snart!) gammel skrott. Ha en flott dag alle sammen 🌞

 

Endret av Juni72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Juni72!  Først svar på spørsmål. Det programmet jeg så, var nok et engangs, tror det var på TV3. Men har sett tilsvarende før...veldig inspirerende, fordi de viser hva vi er i ferd med å gjøre med helsa vår når vi er overvektige, skulker trening, spiser feil.....Egentlig begynner den risikoen i ganske tidlig alder...40-50.....

Så tenker jeg at jeg er mye eldre enn resten av dere her på siden, over 72 år! og kanskje uaktuell/ uinteressant for denne gruppen.

Og det skjønner jeg godt. Er jo i en helt annen livs situasjon.

Burde kanskje opprette en tråd for meg selv?  med sånne gamliser som er  "  alltid hatt problemer med vekta, men egentlig slanka ferdig, men stadig noen kilo opp som må taes med jevne mellomrom"  

Fordi vi vil være spreke pensjonister, som vil leve lenge og være friske.

Men!

Tror ikke det er så mange eldre folk på GR egentlig. Så kanskje ikke liv laga.

Og det er litt rart, fordi det er veldig mange på min alder som er veldig interessert i å holde seg aktive og i god form, og stadig har noen kilo å sloss mot...

For å summere, så tror jeg at hvis man først har anlegg for å bli overvektig, så er det en kamp hele livet, ikke minst når man blir eldre.

Og vi som gjør noe med det problemet, og tar noen gode tak når det trengs...vi er skikkelig flinke!

De fleste med overvektsproblemer greier som regel ikke å gå ned mye, og holde seg stødig der hele tiden, selv om det er målet, .....men må inn og korrigere noen snikende kilo iblant....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten holder seg stabil her hos meg. Kjempe glad for det, for jeg ligger jo akkurat der jeg vil være nå. :) Men det jeg kan gjøre bedre fremover er å spise mindre sukker. Det har blitt kake eller is stort sett hver dag i det siste. Stor arbeidsplass og mye som skal feires, i tillegg er det flere bursdager på privaten. Får jo i meg rett mengde kalorier for tiden, men vil jo helst at kaloriene skal være av det sunne slaget. 

Aktivitetsnivået er høyt for tiden. Greier fint å jogge en mil sammenhengende nå, stor fremgang fra i fjor. I tillegg har jeg blitt flink til å trenestyrke regelmessig. Det vises godt på kroppen, tror aldri jeg har hatt så tydelige muskler som nå enda jeg både trente mer og veide mindre i ungdommen. Så noe blir da bedre med årene. :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har. Vært fraværende bokstavelig talt. Har vært på helgetur til Bergen og hatt det himmelsk! Ikke alkohol, noen alkoholfrie øl har det blitt. Mye mat, men ikke godteri. Gikk opp til Ulriken topp to dager på rad (ikke helt nede fra byen, men litt lenger opp) og brukte godt over 1000 kcal både lørd og søndag. Har ledd masse og bare hatt det superartig😍🤗😀

Sitter nå på Gardermoen med en kaffe latte på HELMELK og venter på bussen hjem. Der sitter en søt hund og venter på meg.. gleder meg til det. 

Hverdagen er tilbake og helmelklatte er borte fra menyen (forstår ikke hvorfor ikke «Joe &the juice» kan ha lettmelk .....)

skal prøve å spise 1600 kcal hver dag nå og være skikkelig nøye med det. I første omgang skal jeg gjøre det ut denne uka, så fortsette neste uke.  

Må restarte hodet med tanke på styrketrening. Og dessuten som den ultraøstlendingen jeg er var to dager på rad med Ulrikenbestigning og trappa ned veldig tøft for leggmuskulaturen... ikke vant til slike bakke der jeg bor, akkurat... så da har jeg fått ny motivasjon til å trene både kondis og styrketrening.

Take care

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til planen. Blir moro å se på lørdag.

Igår var det hard trening på senteret, 4x intervaller spinning, og tøff styrke etterpå. Her står gamlisene på!

Og god tur i skog etterpå.

Idag har det vært hagearbeid nesten hele dagen. 

Ikke noe hviledag imorgen heller, selv om det skal regne....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syttito - bra. Du holder koken!!

her går det ikke helt på skinner.. har spist dor mye flere dager på rad. Ikke godteri, men i går spiste jeg snacks! Not good. Så vekten er sikkert bare høy igjen i morgen😳 

men jeg gir jo ikke opp, har bare store sug etter godteri.

Nå har jeg vært svært flink med å vaske og ordne i huset. Bl.a tørket støv. Det er noe jeg liker dårlig! Men jeg har bøyd og tøyd, så da blir det jo litt trening ut av det.

ha en fin dag og stå på alle dere andre. Jeg kommer hinkende etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredags formiddag 

resultater:

vekt 76,7 (her var jeg «heldig», hadde forventet over 77)

midje 90,9.... NED 0,1 mm (!)

ønsket jo at jeg skulle holdt meg i skinnet, da hadde jeg kanskje vært på første delmål som er 75 blank. Men jeg har holdt meg unna godteri, hvertfall....

mål for helgen: 0 snacks og godteri   Ei heller is, for det spiste jeg på tirsdag... bare EN gang/uke er lov!!!

 

god fredag til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager med ekstrem trim, torsdag i øs pøs, 6 timer i de dype skoger med flotte hunde instruktører. Igår 5 timers tur rundt Turistforeningens hytte, Bratt og Hardt. Det ble etterfulgt av gode lunsjer og middager, en kan ikke gå på så lite mat når en er såpass på trimmern, da hadde en vel tatt kvelden....

Men summen ble iallefall en halv kilo ned, til 67 idag. Og 82 i livmål.

Bare å fortsette idag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucilla

Tror jeg blir med på tråden,høres ut som en aktiv tråd 🙂 Jeg er en kvinne på 47,gift,ingen barn.Har gått ned ca.14kg i vekt.Tatt en liten pause i vektnedgangen,men vil nå prøve å gå ned 2 kg til ferien i juli. Prøve på skjerpings på snop og småspising,ikke lett det der 😉 vekt denne uken er 69,7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Flink er du, Sekstito. Jeg har aldri klart den der skikkelige planleggingen... altså rett og slett lagt fram akkurat HVA jeg skal spise gjennom en dag. Et eksempel til etterfølgelse, faktisk! 

Dette som står over her skrev jeg visst for noen dager siden og har ikke sendt det.... litt fjern, ja.. men det er fortsatt sant :)

Jeg klamrer meg til en slags kontroll og går kanskje ned et halvt gram i uka, eller noe slikt. Gir jo de vanlige turene med hunden, men noen 6-timers tur blir det ikke akkurat på hverdager. Ikke forenlig med jobb og andre ting... Har ikke fulgt opp "seven minutes", heller, men har stadige håpefulle dager hvor jeg regner med at det skal gå bra

Etter noen netter med særdeles lite søvn skal jeg nå gå og legge meg (kl 21.30...) for så å stå opp igjen i morgen tidlig. Jeg er virkelig en trøtting på kveldene...  har heldigvis fri i helgen.

Stå på alle og Lucilla - kom, kom... vi trenger gode forbilder!!

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jeg virkelig tatt fri ei stund... dagene bare flyr avsted på vinger!

Vekta står ganske fast, men du verden så mye som hender av det gledelige slaget, og det må en ta imot med takk.

Denne uka blir det mer beina på jorda igjen, med faste rutiner og registrering.

Moro med nye medlemmer, fint at du kom hit Lucilla! 

Så får vi se om vi kan få gløden litt opp og gå igjen, sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...