Gå til innhold

2019


Gjest Bijou 2
 Share

Anbefalte innlegg

Sånne «fattige» kilo er ganske rike... jeg har bare ca 1,5 kg til mitt første delmål... virker som en EVIGHET til jeg når det!

holder meg fortsatt unna godteri, men sliter med å begrense isinntaket (prøver å spise is bare en dag i uka, da)

Har strammet inn snacksspisingen, også. Det gled ut! Håpløst vanskelig dette her. 

Prøver å jogge litt, men av en eller annen grunn syns jeg det er utrolig ubehagelig for tiden. Ikke for kondisen, men anklene. Æsj. Jeg må ta meg sammen, slutte å klage.

(har jobbet nattevakt og har ikke sovet siden i går, og nå er klokka 10.. PG jeg får ikke sove på et par timer.. 😴😵

take care, alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt i går 76;3 og midje 89,9. Er nå under 90 cm i midjen. Har ikke hatt totalmåling på en stund. Kanskje litt interessant. Men hvis jeg går inn i mål er det sikkert fordi jeg ikke trener styrke! Må jo bare gjøre ett eller annet på den fronten, altså.

om 2 uker skal jeg feire mannen min. Jeg har jo drømt om å være slank og fin, men der har jeg altså ikke holdt mål. Men jeg BURDE klare det magiske 75 kg. 

Jeg tror jeg sa noe om å prøve å holde meg på 1600 kcal PR dag... og PLANLEGGE måltidene... jeg er uten evne, tror jeg. Helt i det blå! Bare på jobb er jeg nokså forutsigbar.... 

vel vel...

ha en super lørdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta vingler fortsatt rundt mellom 85 og 86, ikke så rart siden jeg har stoppet registrering og strengt tatt innimellom spiser mer av det jeg ikke skal. Lengter etter å se nedgang igjen, ville så gjerne nærmet meg 80 før sommeren, nå er håpet å nærme meg det innen høsten starter opp igjen. Tror jo at jeg kommer i gang med registrering igjen snart, og at jeg får opp aktivitetsnivået. Mye på jobb og privaten som kludrer til alle gode intensjoner, så får se hvordan jeg kommer ut av det hele. Håper jeg klarer å holde fokus, og å oppnå belønning i form av nedgang på vekta. Hadde vært en stor seier å si endelig farvel til 85 og komme videre ned - er så redd for å skli feil ut og måtte gå ned de samme kiloene i enda to måneder, en opp og en ned - hva er det for tull, liksom. Tidlig i seng ble det heller ikke i dag, så på tide å ta vare på meg selv og gjøre det som gjør meg selv godt.

Ha en fin uke, håper det går bra med dere! Tips til dagsmenyer på 1300kcal tas i mot med takk, jeg står og stamper og furter litt fordi jeg gjerne skulle kunne spist mer og allikevel gått ned (men det skjer åpenbart ikke, det har jeg jo prøvd på lenge nok nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg litt sånn småsulten, drukket litt drikkeyoghurt, spist en banan, tatt en kjeks (ikke søt!)... går bare og dyser, men nå er det slutt.... ikke noe mer før middag.

nå har jeg altså gjort yoga tre dager på rad og det er en bra ting for meg... skal jammen fortsette!

holder meg flinkt unna sjokolade etc... men vet ikke akkurat om vekten synker... Tror jeg skal ha veiedag på torsdager... så om to dager får vi se om vekten har kjøpe ned et par 100 g eller ikke. Leser stadig ar det er viktig med nok søvn... men hva gjør man når man sover dårlig, da... jeg legger meg i tide, men sover urolig... 

vel, vel. Skulle så fjerne kommet med LØSNINGEN på vårt felles problem, dvs en ENKEL løsning som ikke krevde noe av os...  for når sant skal sieser det jo enkel oppskrift: spis mindre enn du forbruker. Det er jo bare så himla vanskelig.

 

vel ,vel vi kan starte med å snakke pent til oss selv... yogadamen « min» sa at vi skulle være takknemlig fordi vi faktisk trente yoga, og det er jo sant! Jeg stod opp nesten tre kvarter før jeg måtte... er faktisk svært imponert av meg selv 😄

vel, vel 4-5 vakter igjen før ferie (5, hvis jeg må jobbe en ekstravakt)... det skal bli fint med litt fri.

øker stillingen min litt fra høsten av (fra75 til 85%). Det skal nok bli bra. Det utgjør vel ikke altfor mye på lønnsslippen, men noen kroner blir det vel.

ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta i dag var 75,6kg - ned 700 g. Midje 89,1 så det minker - lite, men det minker. Jeg tror jeg fortsetter litt på den måten jeg holder på nå... Jeg spiser sunt stort sett, drikker bra med vann, får i meg litt mye frukt, kanskje... men det går vel bra.

Holder meg fortsatt streng til godteristopp, kakestopp og snacksstopp. Det tror jeg er hovedgrunnen til at jeg faktisk går litt ned i vekt. FOr jeg er en racer på snacks!!!

 

Ha en fin helg. 

 

Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66.5 på vekta idag, og 80 i liv. 

Det går iallefall nedover, om ikke med den farta jeg ønska. 

Jeg sørger for å få dekka alt man trenger, hver dag, men holder meg unna annet, og det er veldig mye god mager mat, med mye smak fra urter osv, drikker mye, og er mye i bevegelse.  Sørger for å få opp skikkelig puls i fire gode intervaller hver dag, som vi har lært på senteret, og da må en nødvendigvis sette av litt tid til det, i ei økt, eller innimellom.

Denne StHans helgen, som feires ganske heftig her på kysten, blir det nok både grillmat og vin. 

Men neste uke har jeg lyst til å ta et skikkelig røsk, prøver å motivere meg til det....

Ønsker alle en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite pip fra meg. Eller rettere sagt... en liten gledesjoik! For jeg fant igjen den gamle Bijou-profilen min!! :D (Jeg er altså samme som Bijou 2.)

Grete Roede sendte en e-post og bare; "Har du glemt profilen din? Nå er 12 måneder snart gått og vi sletter den straks hvis du ikke... " Og jeg bare; hæ, på denne e-posten? Og skjønte at jeg har prøvd å logge meg på den gamle brukeren min med feil e-post adresse. Trodde hele oldis-Bijou var tapt. Men så vips, var jeg på igjen. Hurra! For på denne profilen er jo all historikken min. Alle tallene og all dokumentasjonen på alt strevet mitt, fra den gang jeg var flink. Trenger all motivasjonen jeg kan få.

For har jeg vært flink siden sist? (Siste oppdatering fra meg var visstnok rett over påske.) Nope! Vekta viser for tiden 73-74 kilo.
Klarer ikke å dra meg selv opp av gjørmehullet mitt.

MEN... Jeg har på et vis begynt å ta tak, likevel. Gått til kjernen av problemet og begynt å gå i terapi! Rett og slett. For det er ikke kroppen det er noe galt med, men hodet. Så nå skal jeg "fikse" hodet! ;) Kanskje litt vel optimistisk... men forhåpentligvis den lureste investeringen på denne siden av nyttår. Det er i alle fall riktig ende å begynne i, har jeg omsider innsett. Skjønne hvorfor jeg lar meg stresse opp sånn, tillater meg selv å gå på sparebluss, lære meg å se mønstre jeg havner i i arbeidslivet (gang etter gang), hvorfor jeg "belønner" meg selv med mat, snop, vin, som egentlig bare ender opp med å bli en slags straff (overvekt) osv. osv. Den totale mangelen på energi. Det totale forfall. (Nåja, det føles i alle fall slik.) 

Så det var siste update fra meg. Bijou finner seg sjøl, i dobbel forstand! :P Håper jeg finner mer enn bare e-postadressen til denne gamle profilen. Tsk tsk!

Ha en fin sommer, alle dere andre! (Hvis jeg skulle snuble ut i gjørmehullet mitt og midlertidig forsvinne igjen...) Stå på! Dere er så flinke, som klarer å holde koken ukentlig! 

I'll be back.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake Bijou. Det er litt artig - samtidig litt vemodig å lese tilbake på tidligere seiere. I 2013 (vårt glansår) bodde jeg i utlandet, familien var samlet og vi hadde det utrolig bra. Nå er alle eldre, ungene er ute av redet, verden ser litt annerledes ut og jeg har ikke lenger "løsningen". Jeg får det sakte, og meget usikkert til - på et vis... men føler ikke at jeg har KONTROLL. Det er sånn litt hulter til bulter. Tipper det kan være smart med litt "opprydding" i hodet. Jeg har som jeg har skrevet utallige ganger startet med yoga (via YouTube) og der blir jeg daglig minnet på å være glad for noe, gi slipp på annet, tenke pent om meg selv... Det gjør noe med meg!

Så Bijou og alle andre... vi må nok rydde litt opp i perioder og da kan det være godt å få litt profesjonell hjelp av og til.

Gjørmehull eller synkehull... vi får bare prøve så godt vi kan å holde oss på kanten... ikke falle nedi.

God tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint å lese det dere skrev, Bijou og Enna!

Den tendensen til overvekt er vi født med, og bærer med oss i alle livets faser. Og vi jobber med den, hele tiden, på forskjellig vis, noen ganger går det dårlig og noen ganger bra. Vet det så inderlig vel, gjennom et langt liv, fra egen historie, og fra mitt arbeidsliv som her vært jobb med mennesker, både i egen praksis, og ansatt. 

Terapi er veldig lurt. For en ser ikke helheten selv bestandig, og det kommer stadig nye måter å se og løse problemer på.

Jeg kjøpte min første slankebok da jeg var 16, og egentlig ikke behøvde det.

Siden fikk  jeg bruk for det! Og det har alltid vært sånne bøker i mitt hus. Men jeg er glad for att jeg alltid har tatt opp kampen, for jeg ser jo ganske mange eksempler på de som ikke har gjort det, og latt det gå ut over livs stil, helse og humør. Det er fryktelig sørgelig.

Så vi får bare ta noen røsk iblant, og aldri miste håpet om å holde oss sånn nogenlunde. 

Denne uka hadde jeg tenkt å knipe noe skikkelig, men det blir heldagsturer og besøk i langhelg av venninner, så en får bare knipe litt innimellom. Jeg føler meg så fjong når en ser idealvekta i det fjerne, og det er en følelse som er veldig god. Gir mye for den!

Vet også at sukker, fett og hvitt mel legger seg rett på ribbena...og rett på humøret. Og nederst i magen som en murstein.

Om å gjøre å ha noen gode erstatninger på lur....som smaker godt! 

Som roastbeef m knase grønnsaker f eks...

Vi står på! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia, Bijou! Så bra den gamle profilen bare hadde gjemt seg litt! :) Det er et sunnhetstegn å gi lyd her inne, selv om du ikke føler deg "flink".

Husker at mitt store varsko (som jeg lukket øynene for) var at jeg trakk meg ut herfra, og resultatet forteller historikken i den gamle tråden min alt om - det gikk én vei: opp :( Så nå er jeg innom en gang i blant, enda jeg for eksempel har oppdaget at jeg har stått stille (vel, opp og ned 1-2 kg) på vekta siden april. Med andre ord er det ikke fullt fokus for tida, men det ER fokus. Vurderte å ta kursfri i sommer, men da sa moren min at i så fall skulle hun sponse kurs (hun har gått ned 15 kg på egenhånd dette året, utrolig bra!) - og da var det heller ikke tvil hos meg, det er bedre å bli fulgt opp selv om jeg ikke får det helt til slik jeg burde for tiden, for da kan jeg ikke stikke hodet i den berømmelige sanden. Nytt kurs starter til mandag, og jeg prøver så godt jeg kan å komme inn i en god rutine for registrering, men hittil gir jeg meg bare halvveis godkjent, men kred for at jeg prøver.

Tråden min startet jeg i 2011 og hadde nok forventninger dengang om å ikke føle behov for å være her inne åtte år etter... Har lovet meg selv dyrt og hellig at dette er absolutt siste gangen på vei ned. Har forsøkt å unngå fallgruver fra tidligere, og en ting som pekte seg ut var at jeg stresset for mye med hvor raskt jeg skulle gå ned. Jeg har delmål og hovedmål, både i cm og kg og form og fasong - men ikke noen deadline å måtte nå disse innen. På den måten håper jeg å fjerne dårlig samvittighet (ikke at jeg klapper meg på skulderen over å sluke fire plater taxfree-sjokolade eller mer enn én ispinne (det ble tre...) på en ettermiddag (ikke samme dag, heldigvis - og sjokoladespisingen gikk over ei knapp uke, tror jeg), fordi jeg har erfart at jeg er alt for flink til å ha dårlig samvittighet. Heier masse på terapi, Bijou! Har navnet på en anbefalt gestaltterapeut i lommeboka enn så lenge, begynner å bli en stund siden jeg gikk fast til psykolog (i utganspunktet startet det jobbrelatert, men du verden hvor mye annet som egentlig dukket opp da) - en ting jeg tar med meg fra den perioden er at jeg skal være dønn ærlig denne gang - det har jeg vært overfor nettkurslederen min, og jeg kjenner at det føles herlig befriende å ikke forsøke å skjule noe eller holde på en fasade.

Så, med ikke alt på stell på hjemmefronten, ferie og kun løse planer fremover - er jeg spent på hva jeg klarer å få til. Jeg vet at god planlegging i matveien har hjulpet meg aller mest når jeg har gått ned jevnt og trutt, så håper jeg finner frem til en god rutine på det igjen. Teori satt i praksis (vi her inne vet alt om selvdestruktive mønstre og at endringen ligger i å bryte dem og bytte i nye og bra mønstre - men også at det er lettere sagt enn gjort).

Enna, på kjøkkenbenken har jeg skrevet følgende sitat fra deg på en lapp: "positive tanker - sunt kosthold - bevegelse i skikkelig form - HVER DAG! og En positiv ting til oss selv hver dag - og til de hjemme/på jobb" :) Da har jeg en konstant påminnelse om de positive endringene jeg jobber mot, sakte men sikkert - også når jeg snubler underveis! 

Heia oss! Ha en flott onsdagskveld, alle sammen :D

 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en dunders helg med overnattingsvenner og feiring i tre dager. Ikke helt fritt fram med mat og drikke, det tåler jeg jo faktisk slett ikke lenger...men det ble Mer og Annerledes. Og vekta gikk jo over en del streker...

Nå er det magre dager( og ganske deilig egentlig) skal bli morsomt å se hvor fort man blir kvitt det. Det er ikke noe faste, eller pining, men helt innafor mat, som dekker behov. 

Jeg er nok ikke så flink til å kommentere hver og især, men jeg leser alt og tenker på alle og alt dere skriver!

Veldig glad for å være med her!

Ha en fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble to dager med knekkebrød dietten til Hjelmeseth, og den er veldig bra!...og ikke noe sultekur i hele tatt...så var vekta på 66.5 kg igjen, etter en langhelg med feiring og gjester i huset.

I sikte er et foreløpig mål på 64, som egentlig er en grei vekt. Det er ganske lenge siden man var under den, og vet ikke om kroppen vil like det heller. Men det endelige mål er jo ned mot 60.

Fortsetter med Hjelmeseth noen dager nå. Så er det fjelltur i helga. Sånn er det jo om sommeren, blir litt farting. Og mat som hører til.

Men man kan knipe inn litt her og der likevel, og tillate seg ting man fyser på. 

Ha en fin uke!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det jomen ned en halv kg til, selv med mange besøk på fjellturen, og gjestfrie folk som byr på tradisjonskost. 

Jeg sier aldri neitakk, da synes jeg man går glipp av opplevelser. Men passer på å ta det igjen ganske snart. 

Er ikke plaget med symptomer på svingende blodsukker, så det går fint. Og passer på å få i meg det kroppen trenger av næringsstoffer , det er viktig. 

Det er lettere når en bor alene, å trikse sånn. 

Nå er det 2 kg til delmål på 64.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink er du Syttito. Her er det dårlig med skjerping, altså... sukk. Her et par HVITE dager nå og det kan jo være greit i en ferie.

I år er det stort sett hjemmeferie. VI har hatt besøk av familie, vært litt på besøk HOS familie og ellers har vi gjort ting vi liker - selv om det er det vi ofte gjør ellers også.. Mannen pusler i bua si med småting han kan lage, jeg går turer med hunden, leser, drikker kaffe, nyter mest det at ikke alt får etter klokka. Har brukt ferien til virkelig å komme inn i dette med yoga (altså GJØRE yoga hver dag... jeg har ikke begynt å studere det). Og jeg syns det går bedre og jeg syns også at jeg blir litt (LES: LITT) mykere. 

Jeg driver med bier og det er jo noe som tar litt tid og jeg koser meg med at ikke det må skje i hui og hast etter jobb... I det hele tatt... jeg koser meg. Men det blir jo altså ganske lett å drikke vin - omtrent når som helst på dagen, fordi jeg jo ikke må noe som helst... og da følger det ofte med litt av ditt og litt av datt... evt mye av ditt og datt ;)

Så jeg prøver å ta meg litt sammen... 

Lykke til alle dere som klarer det og dere som ikke klarer det. VI står på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i proteiner og grønnsaker for tiden. Fisk, og kyllingfilet, og omelett. Og salater/ grønnsaker i fleng.  Men også den daglige yoghurten med frø og grove korn.

Og vekta liker det godt. Idag sto det 65.5 der. Bare 1.5 kg til første mål på 64. 

Liker også veldig godt vin, og har nok samme erfaring, Enna.

Man blir så fysen av det, særlig på noe søtt...

Prøver å holde meg til den anbefalte ukedosen, ( ikke lett) da må en ha noen hvite dager uten. 

Nå har jo sommeren kommet, det går an å bade, herlig. Både i salt vann og ferskvann, bor nær til begge, og bruker det mye!

Ha en god sommerhelg alle sammen!🌸🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så flinke dere er til å være innom her, enna og Syttito! Har tatt skikkelig ferie, men med GR i bakhodet, så ENDELIG ser jeg 84-tallet igjen. Plukker dermed opp tråden fra der jeg «slapp» litt i april, og skal prøve alt jeg kan å fortsette nedgangen. Kanskje har det vært greit for kroppen med litt normalisering etter en del kilo ned?

I forhold til i fjor så kan jeg både se og kjenne stor og positiv endring. Nå orker jeg hardere gåturer, ser klesplagg som satt godt og stramt før bli løsere og løsere (burde kanskje kjøpt en størrelse mindre olashorts, men hittil så sitter den på hoftene, får vente til den sklir ned av seg selv, hehe - ikke så varm sommer her hjemme uansett).

Har faktisk meldt meg inn i DNT 🤗 og kikker på fellesturene de tilbyr rundt omkring (men vet virkelig ikke om jeg kan gå for Middels vanskelighetsgrad, ei heller om jeg faktisk har greit nok utstyr til lengre tur i fjellene), et mål for meg er å gå hytte til hytte - og når jeg endelig prøver det så håper jeg det gir mersmak og jeg fortsetter mot hovedmål «erfaren fjellgeit». Greide å tråkke solid over denne uka, så fotvristen hovner litt opp hvis jeg er for ivrig, eller går i feil skotøy - kanskje ikke så lurt å bestille tur helt ennå, øve noe mer i nærområdet først, kanskje 🥴

Prøver å planlegge kostholdet også i ferien, men det blir sjelden en «normal» uke og har til nå vært litt for varmt til å stå timesvis på kjøkkenet for å foodpreppe. Men jeg vet at det har størst innvirkning på at jeg holder meg til riktig måltidsrytme og porsjonsstørrelse, så må til pers der veldig snart. Har lånt bok på biblioteket for inspirasjon!

Skal huske å melde innom litt oftere, nettkurset har ferie til starten av august, så nå må jeg «klare sjæl» 👍

God sommer til alle her inne! ☀️🤩

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  liker å høre om flinke folk :) 

Og sånn helt innerst er vi alle "flinke". VI prøver, vi tenker, vi klarer av og til og noen ganger og så plutselig har noen "løst koden". 

Vel, jeg har ikke løst en eneste kode ... ikke i det hele tatt, faktisk.

Jeg har sovet for lite hele ferien -  av forskjellige årsaker, noen ganger har jeg bare ikke fått sove, noen ganger har jeg ligget og tenkt på noe spesielt, noen ganger har jeg blitt vekket av noe og noen ganger har jeg bare ikke lagt meg i tide selv om jeg skulle tidlig opp... 

Jeg har spist snacks og ost og is NESTEN hver  dag i hele ferien, jeg har drukket vin og øl nesten hver dag i hele ferien.

Jeg har ikke trent styrketrening som jeg faktisk hadde planlagt at jeg skulle.... 

På den positive siden har jeg gått turer og nådd bevegelighetsmålet på iWatch-en min nesten hver dag, jeg har gjort yoga hver dag (foruten 4 dager som var spesielt travle) i 26 dager, jeg har fått til noen joggeturer med hunden og jeg har generelt vært mye i bevegelse.

 

Har nå hatt ferie i tre uker. Når jeg ser tilbake på dagene syns jeg ikke jeg har hatt så mye tid til "ingen ting" som jeg kanskje hadde ønsket meg. Samtidig har jeg gjort mer enn jeg hadde trodd jeg skulle gjøre. Så kanskje har det egentlig bare vært bra 😀

Fra og med i morgen skal vi på noen dagers "roadtrip" og møte gode venner og familie. Det blir alltid bra - uansett. Det blir den eneste "reisingen" vi gjør i sommer. Neste mandag begynner jeg å jobbe. SÅ da er det slutt på ferien. Men det blir bra, uansett. Jeg liker jobben min 😀

Nå skal jeg lage meg en smoothie før jeg går en tur med hunden. Skal finne tang i fjæra til en som trenger gjødsel. Greit å ha venner som bor ved sjøen 🤣...

Ha en fortreffelig mandag alle sammen.

Enna 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18. april 2014. Så lenge siden er det jeg var nede i samme vekt som jeg er nå (mellom 82 og 83 kg). Det har løsnet litt, kanskje har kroppen godtatt vektnedgangen jeg har hatt frem til over tre måneder med mer eller mindre stillstand - dvs, nå i hjemmeferien har jeg hatt tid til å fokusere på kostholdet, om jeg hadde reist ei uke eller to på hotellferie, så ville nok resultatet kanskje vært noe annet.  Det er enda to-tre uker til på «egenhånd» uten oppfølging i nettkurset, fortsetter jeg slik jeg gjør nå så vil det være bare gode nyheter å rapportere inn i august. 

Stresser ikke, men prøver å få til litt matprepping selv om det faktisk ikke er like lett å planlegge ferieuke som jobbuke - plutselig finner vi på noe og middagsplanene må utsettes/droppes/endres. Prøver å bruke ting fra matskap og å handle kun det som trengs. Litt fornøyd med å unne meg små mengder nøtter, linsechips og mørk sjokolade når det frister mest, men ikke gått på noen smell. Dvs, innimellom så frister det å tine sjokoladekake som ligger i frysa, men hittil har jeg klart å stå i mot. To kvelder på rad med rask tur på i underkant av en time, fornøyd med det! Styrketrening er det så-som-så med, tok noen mageøvelser én dag, men fast har det ikke blitt. Hjelper lite å tenke på å gjøre yoga, du er flink som gjør det regelmessig, @enna

Mange som har tatt ferie fra forumet nå, stille både her inne og på de fleste forumgruppene her. Synes fortsatt at GR har (kanskje med vilje?) gjemt forum-linken veldig, må vite om den fra gammelt av, nesten, for å finne den, eller god på å lete. Sånn sett blir det kanskje ikke lenger som i «glansdagene» da det var mye liv og røre her? Jeg synes i alle fall at det er en god støtte, det er fint å ha et sted å motivere(s) og være bevisst på prosessen. 

Søvn-biten er jeg dårlig på, så får runde av nå :) 

Hold fokus, nyt sommeren med best mulig måte 👍

Juni72

 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bevis på at trening ikke slår ut så veldig på vekta....

Prøvde en ny saltime igår, corebar...himmel, en time styrkedans. To nye på timen, vi sto bakerst og prøvde å følge med alle krumspringa...Kanskje trena vi lattermusklene mest. Men gøy, om en lærer seg trinna!

Etterpå skulle vi gå en kjent runde rundt et stort vann, en times tur. Vi prøvde ut en ny sti...og gikk oss så himla bort, det ble gjennom busker og kratt, over jorder og opp urer, før vi fant igjen vannet..Kartlesere er ingen. Turen ble 4 timer, 10 min pause bare. 

Fem timers hard trening! Og ikke noe utskeielser m mat heller.

Slo ikke ut en eneste strek på vekta.....😳

Men vi hadde det moro da, basende rundt i bringebærkratta, i følge med lykkelige hunder. Og hvilen på sofaen etterpå var himmelsk.

Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i sommervarmen! Og takk for pepp, folkens! Dama fra gjørmehullet sitt titter innom igjen... ;)

Sitter her og smelter sakte vekk i tropeheten vi har på Østlandet akkurat nå, men skal vel ikke akkurat klage. Har hatt nok med regn også, på forsommeren.

3 uker med ferie er altså straks over, jeg skal tilbake på jobb igjen på mandag, og formen er definitivt mye bedre. (Altså, den generelle formen. Selve kondis-formen er fortsatt så som så. Hø hø!) 

Formen var i alle fall IKKE bra uka før ferien. Alt stresset hopet seg opp, med ekstra dårlige nyheter om et familiemedlem også. Så stresset rant rett og slett over og jeg fikk et slags panikkanfall. Uten at jeg vet eksakt hvordan det er, for jeg har aldri hatt det før. Men det var creepy og ikke noe gøy. Satt hos fastlegen min og skalv og han bare: NÅ tar du ferie! Basta bom. Og det passet jo bra, siden ferien startet akkurat der... Aldri vært så utslitt før, mentalt. Så ødelagt, av ren og skjær stress. 

Har brukt ferien på fysisk aktivitet (ryddet, malt vegger, vasket, båret og stablet ved), bare sånne gode ting som ikke var relatert til stress, men som fikk kroppen til å våkne fra stressknuten sin og kjenne at den lever. Kroppen trenger å bli brukt! Og jeg er redd jeg bruker hodet altfor mye, i det daglige. Derav alt stresset.

Skjønner egentlig ikke at jeg har klart å ødelegge kropp og hode så mye bare på grunn av stress. Langvarig stress, over flere år. Men det har jeg altså og det er bare å innse - og begynne å ta tak i, før jeg ender i flere ubehagelige panikkanfall. 

Akkurat nå kjennes kroppen veldig balansert. Har til og med gått ned 2 kilo på disse 3 ferieukene. Fra 74 (som jeg vaket rundt på lenge i mai og juni), til 72,5 kg i dag. Kan ikke huske sist jeg så 72-tallet! :P Har jeg overhodet sett 72-tallet hittil i år...? Husker ikke helt. Det må ha vært veldig kortvarig i så fall.

Og formelen....? Eh, jo:

* Nok søvn.
* Fysisk aktivitet.
* Normalt og balansert kosthold (men har kost meg også, da).

Nesten litt irriterende å innrømme, at det er så "enkelt". Bortsett fra at hos meg er ikke de 3 elementene enkelt, i hverdagen. Ikke i det hele tatt. Men det er det jeg trenger og det jeg skal øve meg på nå som jobben og hverdagen starter opp igjen på mandag. Bare det med nok søvn er en stor utfordring for meg. Er B-menneske og lider av lakenskrekk til tider. I tillegg til alskens bekymringer på toppen av det, som holder meg våken. Så ja, jeg synes det med nok søvn er kjempevanskelig. Men ser nå at det ødelegger veldig mye for meg. Kroppen blir aldri helt uthvilt og ting havner raskt i ubalanse. For lite søvn har en dårlig dominoeffekt, hos meg, som ødelegger for så veldig mye mer. Så jeg må starte der.

Vel, det var nok av mitt, for denne gang. Jeg skal prøve å rapportere inn igjen neste fredag også, for å forplikte meg litt og hjelpe meg selv til å holde fokus den første jobbuka.

Fortsatt fin sommer, til dere andre som fortsatt ferierer!  💥 Vi sees igjen! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress er skummelt. Man skjønner ikke hvor farlig det er før det resulterer i et eller annet.

Jeg tar perioder med Yoga, det er helt nydelig. Den gode pusten og avslapningen er gull. Likedan tankestyring, metakognisjon, som er mye brukt nå, er virksomt. Man innser at grubling og bekymring veldig ofte er totalt bortkasta tid.

Skulle virkelig ønske at jeg hadde visst det lenge før....En kan gruble på seg mange søvnløse netter...Huff.

Fysisk aktivitet har alltid vært min greie, og jeg ser bakover hvor nyttig det har vært, gjennom tykt og tynt. Det skal jeg alltid holde på med, så lenge man kan, har så stor gevinst på mange vis!

En må bare finne noe en liker, og har virkelig lyst til! Ellers blir jo det også stress.

Ønsker deg lykke til med formelen, høres bra ut!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og idag har jeg begynt å registrere igjen!

Forrige uke begynte gruppene på senteret  etter ferien,  har vært på tidlig timene, før varmen.

Igår var det time kl 9, det var varmt, men resten av dagen ble på stranda, i 32 gr....masse bad. Det var mye folk, til langt utpå kvelden, man hadde sett værmelding ja.

Idag var det 14 gr, litt av en forskjell. Da får man lyst til å ta et tak igjen! I varmen blir en helt slått ut!

Starter med friskt mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en liten aha opplevelse idag. Går hver uke hos fysioterapeut og trener musklene rundt knærne, hatt artrose i 23 år, men den treningen har holdt meg unna operasjonsbordet. Nå har det vært "fri" i 3 uker.

Sitter på en høy benk med føttene dinglende ned, har vekter rundt anklene.

Idag greide jeg ikke å løfte benet!

Det skal altså ikke mer tid til før en mister muskelstyrken om en ikke trener regelmessig!

Selv om man går mye, og trener på annet vis....

Det var en lærepenge, og et bevis på hvor bra det er å holde på med trening, både vanlig og spesifikk....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...