Gå til innhold

2019


Gjest Bijou 2
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, ja. Fredagsrapporteringen blir visst søndagsrapportering istedet.

Første uka på jobb etter ferien er unnagjort og det var tuuuuuungt! Det jeg taklet aller minst var: (trommelvirvel)... søvnen. Selvfølgelig. ;) Kom meg jo ikke tidsnok i seng, noen av dagene, og endte opp meg 5-6 timer hver natt. Altfor lite! Må prøve på bedre, altså. 

Vektmessig gikk jeg fort opp 1 kilo igjen, til 73,5 kg, og holdt meg der hele uka. Også på innveiing fredag. Vet ikke helt hvor den kiloen kom fra, men skylder på dårlig søvn og en hel uke med stillesitting på kontoret. 

Men, jeg har tatt noen grep på trimfronten. Pga. dårlige knær tør jeg ikke løpe enda, men jeg har begynt å GÅ joggerunden min og det er (synd å si) utrolig deilig! :P Da blir ikke dørstokkmila så lammende heller, merker jeg, når jeg "bare skal gå". Jeg tar på treningstøy, setter på en podcast og labber i vei. Prøver å gå hurtig, med en fart på rundt 6 km/t. Det blir i alle fall jeg andpusten og svett av. Runden tar cirka 45 min. og det er jommen bedre enn ingenting - og en klar forbedring på den labre trimfronten, for min del! Avslutter med stretching og noen styrkeøvelser etterpå. Tok 2 slike turer i uka som var og har som mål å klare 2 hver uke fremover. Så får joggingen komme når den kommer.

Så, joda. Litt forbedring, selv om det ikke skjer noe mer spennende på vekta. 

Syttito: muskler, ja. De kommer og går. Ferskvare, akkurat som kondis. Vi får bare prøve å holde det vedlike! :)

Ha en fin uke, folkens! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

Leser masse positivt pågangsmot, bruk av kunnskap og erfaring og målbevissthet her inne nå, og det gjør noe med meg selv og mine tanker rundt prosessen med å gjøre positive endringer i eget liv (kunne ha lullet meg ned i tunge tanker rundt samlivsbrudd i begynnelsen av sommeren, men har forsøkt å gjøre gode valg for meg selv og de nærmest rundt meg - og det føler jeg at jeg har klart ganske bra!).

Søvn, ja...det sliter jeg også med å få endret til en god vane. Alt for mange netter, spesielt nå i ferien, har det blitt lest/nettsurfet/strikket/spist nattmat og sånn kan jeg ikke fortsette når jeg er tilbake på jobb, selv om jeg faktisk driver med noe av det da også... Nettkursleder har forsøkt å få meg til å jobbe med søvn helt fra starten av i fjor høst (!), uten hell.

Ønsker å gjøre en innsats nå siste uka, rett og slett tvinge meg så tidlig som mulig i seng, forbudt med bok/mobil/nettbrett fra kl 22 - og mat helst før 20. På med tidlig vekkerklokke og opp til tur/rydding/sosialt og annet. Kjenner at det er et hårete mål når jeg skriver dette, men det må jo være best å begynne nå og ikke midt oppi jobbstart. Ser jo at dette ryker om jeg er i hyggelig lag utover kvelden, men det får bli unntak og ikke regel, på samme måte som jeg må tenke i matveien. Minismell én dag/kveld/natt betyr bare ny dag, nye muligheter videre.

Kroppen min liker ikke jogging ennå, de få gangene jeg prøver protesterer knær eller hofter. Vet ikke om jeg har riktig teknikk, og så synes jeg det er kjedelig...ville mye heller gått tur i fjellet (hva hindrer meg, liksom) eller danset :) Til høsten skal jeg prøve å finne et dansekurs å melde meg på! Har ingen dansepartner, så det begrenser vel litt. Lurt å gå løperunden, @Bijou, og for en evig bekymrer så gir det mening med yoga og meditasjon @Syttito - det er en del studioer i byen, må regne på om jeg har råd til både dansekurs OG yogatimer (EVO-medlemsskapet er fortsatt fryst, jeg synes apparater på egenhånd er kjedelig, og jeg klarer ikke å presse meg selv til å ta i nok - og PT samtidig med nettkurs hos GR har jeg absolutt ikke råd til nå). Kanskje jeg skal ønske meg gavekort på yogastudio til jul??

Hobbyene boklesing og strikking er ikke veldig pulskrevende aktiviteter 🤦‍♀️ heldig for meg da at mat er kilo og trening er gram ;)

Holder meg innafor 82-83 og håper at jeg kan nærme meg delmålet på 80 kg på sensommeren/høsten, for så å ta tak i siste rest mot hovedmålet "vil kroppen min nå ned til 75 kg og kan jeg være stabil der uten for mye styr". Jeg har ingen hast, så lenge det går i riktig retning og ikke OPP!

God jobbstart/ferieslutt til alle, heia oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere jogge da? Det er veldig hardt for knær og ledd! Har aldri vært noe jogger, bare prøvd litt, det er ikke lystbetont. Hater det, rett og slett, kroppen vil ikke!

Men å gå fort, marsj takt..., og legge inn noen bakke intervaller, det er gøy!

Dans er supergøy, det har jeg gjort i flere tiår. Vi har dansehus bare fem minutter unna, det eies av Leikaringen, og er man medlem der, gøy med gammaldans iblant! er det stor rabatt på sving og linedance også. Hos oss, og sikkert de fleste steder, bytter man dansepartner for hver sang, slik at alle får danse med alle. Og vi har mange flotte, enslige karer som stiller opp, mange har også koner hjemme, som ikke liker dans.

For det er jo flest damer der som overalt ellers.... men Ingen sitter på " benken" på kurs nå for tiden!

Linedance er veldig gøy også, der er man ikke beroende av partner!

Det skulle ha vært slik det er i Sverige på utesteder med dans, der er det en selvfølge at man bytter etter en dans eller to, her må en jo ut og huke tak i noen selv, ikke alle jenter synes det er ok....

yoga er supert, men dyrt! Om det finnes Friskliv i kommunen, eller andre tilbud, er det gratis der, på resept! Man får også kjøpt CD m hefter, slik at en kan drive på hjemme, alene eller fler. 

I det store og hele er fysisk aktivitet helt supert for både kropp og sjel, og ikke minst søvn. En blir så fornøyd med seg selv,  når en vet at en har gjort en fin innsats for helsa!

Holder meg rundt 65 for tiden, fornøyd med det, inntil en får guts til å ta et skippertak igjen!

Ha en fortsatt god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer

jeg har ikke meldt inn her på leeenge og det er jo dumt. Ris til egen bak osv.

har jobbet nattevakter igjen, og skal på nok en ekstravakt i dag. Kjenner at jeg gjerne skulle sluppet. Det blir for lite søvn for meg!!!

Har vært elendig med kosten i det siste. Har spist for mye og feil. Fokuset er borte og det blir for mye skippertak og « bare vent til mandag». 

Holder fortsatt på med yoga, nesten hver dag og det gjør meg fortsatt godt!

mål for kommende uke:

yoga minst 5 dager

spise sunt og fornuftig. Jeg vil gjerne komme tilbake til 1600 kcal/dag.

komme igang med jogging, igjen.

gjøre «7 minutter» hver dag.

 

det med «nei til nettbrett etc før sengetid» er nok lurt!!!

ha en fin lørdag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er med dansehus i nærheten, @Syttito - skulle gjerne hatt noe sånt her, men det er danseskoler med definitivt mest for yngre deltakere. Får lete litt videre, mens jeg prøver å ta tak i riktig fokus igjen. Kun et par dager "off" nå, men oksehunger og selskapeligheter er ikke noen god kombo - tre dager med mye lys bakst og for store porsjoner av god og fettrik mat (jeg er skikkelig på middagskjøret)...i tillegg tror jeg at jeg har delvis havnet i overgangsalderen, får noen heteblaff innimellom. De varer riktignok ikke så lenge, så blir usikker på om det er dét. Ville kanskje forklart hoppet opp halvannen kilo? Rakk ikke ned til 80 i løpet av sommeren, men skal komme meg dit!

Må definitivt ikke jogge, men går ikke så veldig raskt på tur så da ville jogging kunne økt pulsen min nok på ei runde. Ble et par lyktestolper i dag på ei 20 minutters runde, i forgårs var det sakte gange men over 8 km. Er på glid, holdt på å bestille I form-abonnement med yoga-matte på kjøpet, hehe.

Jobbstart i morgen, kursrapportering også - jeg har ikke noen helhetlig ukesmeny planlagt, men ingredienser til i alle fall en GRmiddag som jeg kan slenge sammen - og ei god fiskesuppe i frysa. Matvarene til varierte frokoster avhengig av tid og lyst har jeg også i hus, et par lunsjer denne uka blir spandert på jobben, resten er matpakke.

Ha ei god uke, alle sammen! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka ned på 64 tallet idag, det er gledelig gjensyn!

Og det synes faktisk, på bilringene...Gøy. Men skal på stort hundestevne hele helgen, så spørs om det holder over det.

Til uka begynner alle de faste aktiviteter igjen, selv om det har vært gruppe trening på senteret nesten hele sommeren, takk til ny og veldig ivrig eier. Før har det faktisk vært stille 2 mnd, og det ble ikke noe sveis på å gå der alene. Nå har vi holdt formen vedlike! 

Fast danse trening blir det godt å komme inn i igjen. 

Det er så mye fine, ferske grønnsaker nå, godt å lage til på mange vis. Har alltid noe å knaske på i kjøleskapet, det er godt for en skap snoker....

Ha en fin helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noe positivt å melde når det gjelder kosthold og måloppnåelse....

Spist for mye, feil, ikke trent yoga mer enn et par ganger, ikke gjort "7 minutter"..... 

Dette er ikke bra, men jeg gir ikke opp. Det er lørdag og arbeidshelg. Jeg jobber hver dag fram til neste lørdag, så det er bare å ta en dag av gangen. Fra og med uken etter det er jeg tilbake i mer normalt gjenge, igjen. Lurer på hvordan det skal bli :)

Jag satser på å komme inn i et bedre matregime nå når høsten er rett rundt hjørnet. Det har vært mye "lettvintmat" i sommer... 

Vel siden jeg ikke kan muntre opp dere andre med gode resultater, får jeg bare si:

STÅ PÅ!!! Vi klarer det TIL SLUTT!!

Mål for helgen er rett og slett å komme igjennom den!

God helg, 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt brå overgang fra ferie til jobb, krever en stor innsats å finne riktig balanse med måltidsplanlegging og lutt hyppig premiering med sjokolade når jeg er litt sliten. Får ikke lagt meg tidlig eller sovet mange nok timer, slipper visst aldri opp for prosjekter eller utfordringer. Vekta holder seg stabil-ish på det nye platået, men det blir sjelden noe registrert, og lite/ingen faste treningsrutiner. Noe å finne på/finne ut av i høst, altså! Mål frem til jul er å nå delmålet på 80 kg, det er ca 3 kg igjen dit. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei! Litt oppdatering igjen, fra meg. 

Ser vi er flere som sliter med søvnen. Å få nok av den. Må innrømme at det ikke er særlig stor forbedring der på meg heller, siden sist. At det skal være så vanskelig, da....! Sukk.
Men det er håp. Det koker jo ned til prioritering... og konsentrasjon. I alle fall for min del.

VELGE søvn, fremfor andre ting. KONSENTRERE meg om at nå skal hodet hvile, istedet for å gruble/bekymre/krisemaksimere/irritere meg videre. Alt det der kan jeg uansett fortsette med i morgen, hvis jeg absolutt føler at jeg må. ;) Ta en pause. Skru av, det er faktisk helt okey. Det er lov. Pust inn. Pust ut. Slipp taket... Puuuh!

Ja, ja. Ellers humper det og går videre. De fleste på jobb er kommet tilbake etter ferien, trøkket er skrudd opp igjen til det normale, omorganiseringen vi gikk igjennom ved årsskiftet er like fordømrade feilslått og idiotisk, folk river seg fortsatt i håret og ledelsen er fortsatt like idiotisk. Intet nytt. Det "nye" er eventuelt hvordan jeg velger å takle stresset og påkjenningen, nå etter ferien. For dette er jo også et valg. (Det hjelper å gå i terapi og få en utenforstående til å hjelpe meg å se det... He he! ) Tiden vil vise.

Uansett, har holdt stand med gåturene mine, 2-3 ganger i uka. Pluss stretch og tøying etterpå. Det hjelper, i det minste. Begynner så smått og merke at kroppen blir mer på mitt lag igjen. På tide! Vekta på fredag var 72,8 kg. Fornøyd med det! Liker meg jo selvfølgelig mye bedre på 72-tallet enn på 73 og 74, hvor jeg har vaket i lengre tid i sommer. Det skal ikke så mange kiloene til nedover før man allerede merker det på klærne - og det er superdeilig! 

Ha en fortsatt fin siste rest av helg - og en god uke, folkens!  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et kurs som omhandler metakognisjon og tankestyring. Har nemlig hatt den uvanen å få søvnproblemer pga tilg man har grublet/ bekymret seg over. Og med dårlig søvn, blir dagen så slitsom! Og ikke minst blir man søtsugen!

Lærte at grubling over ting som har skjedd= totalt bortkasta tid. Likedan bekymring over framtiden. Helt bortkasta!

Når jeg fikk det festa i hodet, så forsvant den vanen...og jeg har faktisk sovet mye bedre etterpå.

Likedan det med tankestyring, man har så lett for å tolke ting feil, gjøre oss opp meninger som er basert på feilaktig grunnlag.

vi lærte å se en ting/ hendelse fra mange sider, kanskje man kunne tenke helt annerledes om det.

Nyttig!

Jeg har fremdeles 64 tallet på vekta...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såååå lenge siden jeg skrev!! Har ikke klart å gå ned noe mer, men har heller ikke gått så mye opp.... ligger og vaker på ca 76 kg. Selvfølgelig for mye. Jeg vil jo ned til 68... 

jeg gjør fortsatt yoga nesten hver dag og går og småløper turer med hunden. Men den helt store treningsinnsatsen blir det ei.

er i skrivende øyeblikk på en helgetur til det store utland. Det er byferie, så det blir nokså mye gåing 😀  .

god helg til dere alle!!

enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byferien var herlig. Men det ble en del vin og mer enn nok mat. Har så mange drømmer om  å klare og gå ned i vekt, men finner liksom ikke ut av metoden... FÅ bare fortsette å lete etter inspirasjonen og prøve å holde meg stort sett på den riktige siden.

 

Håper dere andre holder ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så klokt dere skriver om søvn og tankestyring! Det er faktisk det eneste jeg ikke har forsøkt godt nok å endre på siden jeg startet (igjen) med GR-kostholdstankegang - og når sant skal sies så har dårlige søvnrutiner/kronisk lakenskrekk vært konstant siden «forever». Tenk (!) om det er dét som skal til?! Hvis jeg får sove bedre og mer, så fyser jeg mindre, blir mer aktiv, puster med magen og stresser mindre? Er det *så* enkelt? Jeg tvinger meg selv til å spise mer regelmessig, mindre porsjoner og bedre mat (altså ikke like mye salt, søtt og fett som jeg elsker å fråtse i) - men å fjerne elektroniske duppeditter før jeg skal sove, droppe serie-binging eller å lese i timesvis i stedet for å gå en rask tur og legge meg tidlig - dét har jeg ikke prøvd🤔 Nesten som å gå i samtaler og unngå å pirke borti kjernen til problemene - jeg har klokkertro på terapisamtaler og «speiling», men vet jeg har unnlatt å si alt jeg tenker på fordi det er noe med å sitte ansikt til ansikt med noen og å virkelig tørre å vise sitt innerste feilbarlige seg... Har navnet på en flink gestaltterapeut i lommeboka, nå som giftige sjalusitanker og misunnelse veller frem når jeg ser alt det fine eksen gjør for seg selv mens jeg roter rundt i mine gamle problemer burde jeg bare bestille time hos henne - jeg må ut av skadelige tankemønstre og unne meg selv ting som gagner meg selv - ikke materielle ting, men opplevelser - både alene og sammen med andre. Noe positivt som ikke er selvsabotasje.

Vekta holder seg rundt 82-83, hoppet av den da jeg så 84 nærme seg, men det var heldigvis bare et blaff - dit skal jeg IKKE igjen 🥵

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn, ja...

jeg har ikke direkte lakenskrekk, men jeg sover så dårlig!!! Våkner om natten og ligger og vrir meg i timesvis. Og jeg klarer ikke alltid å la være og lese/se film eller gjøre noe annet som alternativ til å vri seg.... blir vel ikke akkurat bedre av det!! 

I går hadde jeg det verste søtsuget jeg har hatt på evigheter! Jeg klarte meg unna, men spiste for mye nøtter i stedet. Hadde sunn middag med kyllingkjøttdeig og masse salat, men ødela med en skål med peanøtter blandet med cashewnøtter etterpå. Drakk jammen en halv flaske vin, også... (har fri i dag 🙄🤣)

jeg syns det er vanskelig hele tiden. Alt føles som tvang og følelsen av «dette skulle du ikke gjort» er til stede hele tiden og det blir aldri noe positivt i hodet mitt. Bare negative tanker. Ikke direkte at jeg syns synd på meg selv, bare generelt misfornøyd fordi jeg gang på gang mislykkes i mine forsetter.

så et bilde av meg selv tatt på min 50-årsdag (5 år siden). Da veide jeg ca 68 kg, altså ca 8 kg mindre enn nå og jeg var i en fase med jevnlig løping og en del stuegulvstyrke. Selv om jeg på ingen måte var tynn (da må jeg nok godt under 63 kg), så var jeg nokså flott likevel... hva i himmelens navn foregår i hodet på meg når jeg lar være å gjøre det som er godt for meg???

dette opptar meg så veldig. Det burde jo være noen mekanismer i den hjernen vår som tar over og forteller at « hei du, nå er det nok.. nå må du skjerpe deg» og så faktisk skjerper jeg meg... men nei, jeg har ikke den mekanismen installert... Grrrr.

vel, jeg får bare fortsette dette livet. Jeg SKAL finne løsningen.

ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prate med fagpersoner om ting er vel anvendt tid og penger! Det har jeg erfart flere ganger i mitt nå snart 73 årige liv. Jeg er veldig glad for at jeg har benyttet meg av det når det har blitt litt " vrangt" . Ellers hadde jeg nok ikke hatt det så bra i mitt liv som jeg faktisk har det!

Nå er det så mange muligheter, både i det offentlige og privat! En behøver ikke gå og vente lenge på time heller...

Det er jo en gammel sannhet, det der at man kan sjelden hindre negative ting å skje i sitt liv, men det er mange måter å ta det på. Der kan en velge selv.....Og der er den tankestyringen ypperlig! En må bare ha litt hjelp til å komme igang!

Tror også at man ikke kan ta en " kur" og så blir en et nytt menneske, en må nok holde det i hevd, akkurat som vi må holde styring på vekta.

Men en kan gradvis forandre seg litt på flere måter, og sklir det ut, så får en ta et tak igjen.

Det funker iallefall for meg....

Nå kjenner jeg forresten at det er dags for et par harde uker her....sånn på slutten av sommeren/ begynnelsen av høsten.

Skulle gjerne ha kasta av et par kilo.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en Fokus uke nå, neste fredag er det en helg hos venner i Danmark, så en får stå på denne uka. 

Satser på mager og god mat, og masse trim!

Har trena to timer på senteret i morges, Booth Camp og Spinning. Det er så gøy, en blir ikke sliten, men i godt humør. 

Sola skinner idag, blir litt hagearbeid, og hundetrening ikveld.

Føler skikkelig for å ta i et tak nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg skreiv for mange uker siden at jeg fortsatt skulle holde meg her inne etter jeg kom i mål med vekta, men det har jeg jo ikke holdt. 🤥 Men har skrevet litt på min egen tråd på ned 10 - 20 kg da. 

Så hvordan har det da gått med vekten min? Jeg holdt vekten fint frem til ferien, men gikk opp ca 2 kg da. De skulle jeg selvsagt ta med en gang. Så kom finværet og is og vin fristet mer. Deretter kom en periode med lite energi og da måtte jeg jo spise nok for å få tilbake energien. 🙈 Og sånn har det fortsatt. Men ille er det ikke - veier PR nå 70,8 kg og det er 800 g over målet mitt. Burde være fullt mulig å få bort på et par uker med grei innsats. Men så var det det med å komme i gang da...

Treningen går det heldigvis bedre med. Har trent jevnt og trutt og i går fullførte jeg halvmaraton. 😀 Hadde ikke helt trua på at det skulle gå, men det gjorde det. Klapper meg selv på skuldra. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvmaraton er sprekt...!  Jeg har aldri klart å jogge, kroppen vil bare ikke...

Men å gå fort, og mange andre treningsformer som er lystbetont, det gjør veldig godt!

Har holdt meg innen 1200 kal daglig, og flere timers trening hver dag. Så gikk vekten ned til 64.5. 

Ser ut til at kroppen liker seg best på 65, den er snar til å karre seg dit. 

Og det bør jeg jo være veldig glad for, det var jo noen år den helst ville være mellom 75 og 86... huffameg!

Skal prøve å trumfe ned til 62, og prøve å bli der....det er nok en ganske stor oppgave, har jeg skjønt!

Men jeg vil !!!  🏋😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Uff stille, ja jeg føler at jeg ikke bidrar noe til felleskapets gode, så derfor skriver jeg lite her på denne siden... liiiitt mer på "min egen". 

Var så "flink" i forrige uke og klokket inn på 75 og noe... det må rett og slett vært en "fluke", for det ble rett op til 77 igjen etter et par dager, riktignok med ekstra mat, men det KAN ikke vært så mye ekstra... eller kan det?

Jeg har jo disse tendensene til "skjult" inntak... en kjeks her, en håndfull nøtter der... det blir jo mye ut av det, dessverre....

Sans det meste er vanskelig når det kommer til mat - særlig om kvelden.. Og disse rådene om å "spise nok" i løpet av dagen slik at "suget" ikke kommer om kvelden... jeg har til gode å oppleve det slik. Jeg syns at alt bare handler om viljestyrke. Jeg kan indulge i nøttefatet helt uavhengig av hva eller hvor mye jeg har spist tidligere på dagen. Jeg finner rett og slett ikke ut av hva jeg skal gjøre... altså annet enn å ha en umenneskelig viljestyrke - og jeg må vel bekjenne at jeg ikke har det.... Noen forslag til hvordan jeg skal få det?

Det er onsdag. Det er alt jeg har å si.

Nå skal jeg ut i hagen og gjøre en liten innsats for "konge og fedreland"  før jeg tar med bikkja i skogen på tur. Fint vær ❤️

 

Ha en strålende dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok vært innom de fleste stadier som dere mye yngre beskriver, det har noe med hvor man er i livet, hormoner osv.

Det er fryktelig tungt iblant.

Det er nok lettere når en blir eldre, en mister litt av den stadige sulten på litt av hvert...

Men min største fiende har nok vært " snoking i skuffer og skap"... 

Eneste som hjelper for det er faktisk å ha mye å gjøre....

Og det der med å spise for å holde blodsukkeret oppe, tror jeg ikke så mye på.

Jeg kan godt dra måltider litt ut, eller hoppe over iblant, jeg får ingen virkninger av det, men noen får jo det.

Og noe som er veldig virksomt, ja unnskyld meg altså....men det er om en blir litt forelska...Det er den aller beste slankingen i verden.

Luft og kjærlighet, hehe....

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nåla på 64 igjen idag. 

2 kg unna det første mål, og kanskje der jeg burde stå. Magre , gamle damer er ikke fint for noe.

Alltid hatt høyt kolesterol, arvelig, det er mye hjerte/kar sykdom i min familie, infarkt/ slag fra 50 års alder. Tar den minste dosa medisin, da er det prima. Mye kan sies om statiner,, og jeg slutta faktisk en gang, etter å ha hørt på alle advarsler, på FB bl a. Dermed gikk det rett til værs, første og eneste gangen min fabelaktige lege holdt en streng leksjon for meg, hadde ikke sagt noe til ham. Nå skjønner jeg at det er nødvendig, sammen med en balansert kost, og masse trim, så holder man blodårene så rene man kan....

Har tenkt å holde meg i live så lenge jeg kan...og ha et aktivt og morsomt liv.. og følge med barnebarn, og alt som skjer i verden!

Ha en fin helg, og ei fin uke som kommer, høstferie for mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...