Gå til innhold

Slankere i løpet av høsten og vinteren

Anbefalte innlegg

2/10 4.sept: 1110 kcal

Prøver meg på kickstart, men føles nesten umulig å greie 1000 kcal. D er jo ingenting! Men sier til meg selv at om en frukt eller et grovt knekkebrød velter resultatet; så er alt bedre enn å sitte og spise smågodt og gi blaffen. 😅 

målet mitt er fremdeles 10 dager med lavt inntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 25 og jeg begynner å bli skikkelig mør i skrotten etter treningen i går kveld :lol: Det var jammen litt av en økt! Javisst var øvelsene lik de jeg har gjort før, men dette var satt sammen på samme måte som da vi tidligere har kjørt bootcamp/crossfit challenge. Jøye meg :blink: Det var skikkelig gøy da! Kjente virkelig at dette hadde jeg savnet. Gleder meg allerede til neste gang :) 

• Dag 15. Kcal inn 1225 og kcal ut 2477
  • Dag 16 Kcal inn 1165 og kcal ut 2280
  • Dag 17 Kcal inn 1132 og kcal ut 2752
  • Dag 18 Kcal inn 1103 og kcal ut 2209
  • Dag 19 Kcal inn 1305 og kcal ut 2475
  • Dag 20 Kcal inn 1389 og kcal ut 2714
  • Dag 21 Kcal inn 1005 og kcal ut 2212
  • Dag 22 Kcal inn 1307 og kcal ut 2579
  • Dag 23 Kcal inn 1143 og kcal ut 2273
  • Dag 24 Kcal inn 1331 og kcal ut 2660

Ja, jeg vet, HappyLife, det er ikke alltid like lett å klare de 1000 kcal siden det er så ørlite som skal til for å bikke over. For meg så hjalp det godt på da jeg knakk koden med å spise bare et halvt eple eller en halv banan i stedet for hele frukten. Det er en tilvenningssak. Man kan ikke unne seg noe ekstra nei :) Så kuttet jeg også ut all ris, potet, pasta osv til middagene. Tok heller litt mer grønnsaker. Det er jo bare for en periode. 1100 er fremdeles lavt da. Heier på deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 26 og det begynner å nærme seg en hel måned fra jeg startet for alvor og uten å tukle det til en eneste dag. Jeg ser at jeg veide hele 70,8 kg 9. august :blink: Det er fire uker siden. Heldigvis er 3,5 kg av det borte nå, men jeg har fremdeles mye igjen før jeg når 58-59 kg. Først må jeg nå målet å komme meg ned til 65 kg. Håpet er jo å klare det innen jeg drar på ferie om knappe tre uker. Det går tidvis noe tregt, men jeg håper virkelig at jeg skal klare det. 

Jeg hadde et ønske i går om at jeg skulle ta meg en løpetur før jobb i dag, men jeg våknet til en helt ukristelig tid kl 03.00 i natt og sovnet ikke igjen før et par timer etterpå. Æsj altså :angry: Da var jeg jo selvfølgelig stup trøtt da jeg skulle stå opp for å komme meg på jobb. Ble jo ikke noe løping ute da. Tror ikke jeg kommer til å løpe i ettermiddag, for det er meldt svært varmt her i dag. Det var derfor jeg hadde tenkt at jeg kunne løpe en duggfrisk tur før arbeidstid... Sukk. 

• Dag 16 Kcal inn 1165 og kcal ut 2280
  • Dag 25 Kcal inn 1192 og kcal ut 2249

Tenk at det nå straks har gått en måned uten at jeg har spist noe sukker! Det har gått mye raskere og lettere enn forventet. Klart at jeg har tenkt på det innimellom, men stort sett så har det holdt med tanken. Har funnet sukkerfrie alternativer og det funker greit. Så har jeg jo måttet holde meg til kaloribudsjettet. Det er jo ikke mye rom for noe særlig ekstra selv om jeg er sukkerfri. Først så var det to uker med 1000 kcal og da var det ikke rom for noe som helst. Så nå to uker på ca 1300 med bittelitt mer rom for mer, men kaloriene kommer sannelig fort der også. Lettest for meg er å holde meg helt unna det meste. Så da blir denne helgen sukkerfri også :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 27 og lørdag. I dag har jeg gjort noe som jeg aldri har gjort før :P Jeg kjøpte en bukse som jeg ikke fikk igjen i livet :D Jeg fant et par antrekk som jeg skal bruke på jobben som var så utrolig fine. Det ene antrekket måtte jeg kjøpe en bukse med en litt større størrelse, men det var pga lengden på bena. Hvis ikke så hadde den også blitt kjøpt i en litt vel trang størrelse. Overdelene som hørte til kunne jeg også nå ha hatt i en størrelse større, men da hadde de blitt for store når jeg går ned rundt 5 kg til. Det er ikke såååå altfor lenge til jeg blir smalere akkurat, selv om jeg ikke skulle gå ned mer enn en halvkilo i uken. Så nå har jeg altså virkelig forpliktet meg til å gå ned i hvert fall til min normalvekt igjen. Normalvekten de siste 12-13 årene har jo ligget på 61 kg selv om jeg har duppet ned til 58-59 flere ganger. Jeg gleder meg uansett svært mye til at jeg kan gå med de klærne som jeg kjøpte i dag, for de er så fine :) Årsaken til at jeg turte å gjøre dette i dag er rett og slett fordi jeg VET at jeg kommer til å klare å komme meg ned i vekt igjen. Det har gått bra i en hel måned nå og jeg får til dette. Prosjekt nyttårsaften gir jeg ikke opp. Jeg skal veie under 60 kg innen nyttårsaften og ta de siste grammene i januar. Jeg skal ikke se ut som ei budeie! Normalt sett ville jeg gitt meg belønning i etterkant for å ha nådd mål, men denne gangen gjør jeg altså motsatt. 

• Dag 16 Kcal inn 1165 og kcal ut 2280
  • Dag 26 Kcal inn 1131 og kcal ut 2460 

Jeg skrev i går at jeg antakelig ikke kom til å løpe i går ettermiddag pga varmen, men det gjorde jeg! Jeg løp en drøy halvtimes tid og det gikk faktisk helt greit. Det føltes ikke så varmt som gradestokken viste. Jeg hadde riktignok på meg singlet og løpeshorts, men det føltes bare deilig :) Håper jeg finner steder jeg kan løpe på i høstferien også og at det ikke bare er asfalt der. Kjenner at jeg ikke skal løpe for ofte ennå, for det river litt i skaden i benet. Skynde seg sakte :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Lillemor! Så utrolig stilig at du gjorde dette kjøpet du forteller om. D høres veldig motiverende ut! Masse lykke til, og det er som du sier, at det forplikter deg. Og kjekt å komme inn i klær som er pene, og ikke føle seg som en budeie. Det virker som du har bestemt deg nå. Du kommer til å greie det. Du gjorde jo en kjempejobb i fjor høst også, Lillemor! Jeg er imponert. Jeg har måttet ta noen dager og bare tenke. For jeg er så lei! Og problemet mitt er at jeg ikke vil det nok. Og det er jo ikke så mange kiloene jeg tenker å gå ned. Jeg har ikke problem med at garderoben ikke passer, selv om noen klær er trange. Men har ikke måttet bytte ut. Så det har liksom vært så vanskelig å greie å bestemme seg, for det er så mye mer fristende å bare "kose seg" og ikke stresse med å gå ned. Og jeg er drittlei av å registrere. I dag kom jeg på en ny ide som jeg ønsker å prøve ut de neste ukene, fram til høstferien. Det er fire uker. Jeg har notert ned det jeg kan spise i løpet av en vanlig dag, og det skal ikke overstige 1300 kcal. Når jeg ser det svart på hvitt, så er det ganske mye!! Når jeg ikke tuller det til med søtsaker, så er det ikke synd på meg i det hele tatt og jeg trenger ikke en gang være sulten. Det er sunne matvarer, som knekkebrød, grovbrød, en frukt i tillegg til 1 dl juice som jeg drikker hver morgen. Grønsaker, yoghurt og litt müsli. Et glass melk (1.5 dl) Og middag på 4-500 kcal (er vant med å ligge på 400, så det skal gå bra). Jeg har skrevet ut en listen for meg selv - maten står til høyre, måltid for måltid (ikke hva pålegg jeg skal ha, men "rasjon") Så skal jeg gjøre følgende: For hver dag bortover (hver ukedag har sin rubrikk) så krysser jeg av nedover etterhvert som jeg spiser min tilmålte del. Da er det ikke rom for utskeielser. Jeg velger å prøve dette. Det er en annen måte å ha fokus på. jeg er nødt til å prøve, for nå er jeg så drittlei av å holde på sånn som jeg gjør, og klare å være flink noen dager eller et par uker, og så gidder jeg ikke mer. Jeg må tenke at det er ikke slanking jeg driver på med, selv om jeg vil ned 4-5 kg. Men det er livsstil og å klare å ta sunne valg som skal være mitt fokus. Jeg kan fortelle innpå her hvordan det går, Lillemor. Takk at jeg får være sammen med flinke deg! God helg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du strever med det jeg har gjort tidligere, HappyLife, altså disse såkalte pyntekiloene. De er nesten mer vanskelig å bli kvitt enn direkte overvekt. Det er i hvert fall min erfaring. For når man veier så mye at det bikker opp i kategorien overvekt på BMI-skalaen, så har man jo også mye mer å ta av. Tror motivasjonen blir en litt annen da, i hvert fall om man ønsker å komme tilbake til kategorien normalvekt. For meg så handler det både om helse og velvære. Jeg trives definitivt ikke med å være tjukk og jeg synes det begynner å bli skummelt når man havner i kategori for overvekt. Veien til livsstilssykdommer er ganske kort når man blir litt ekstra rund. En ting er det man ser utenpå, men inni er vel så viktig.

Dag 28 på reisen ned mot normalvekt. I går kjente jeg faktisk litt på at jeg hadde lyst til å kose meg litt ekstra. Hadde jo vært så flink i flere uker og spesielt denne uken med et par-tre dager med bare rundt 1100 kcal og godt med trening. Om jeg skulle øke opp til 1500-1600 så hadde det jo ikke gjort noe tenkte jeg. Hm. I skapet fant jeg en halvspist potetgullpose fra fire uker tilbake. Jeg har visst at den var der, men den har ikke fristet i hele tatt før i går. Kikket bakpå den. Inneholdt den sukker? Nei, ikke som jeg kunne se. Hvor mye kcal er det pr 100 gr? Jøye meg! Over 500 pr 100 gram :blink: Pakket pent posen inn igjen og la den tilbake i skapet. Så tenkte jeg at det uansett ikke var så lenge til jeg skulle spise kveldsmat. Hadde planlagt to knekkebrød, vaniljekesam og blåbær fra fryseren. Så var plutselig lørdagskvelden over :)  Om jeg hadde spist ekstra 200-300 kcal i går så hadde det mulig ikke veltet hele lasset, men jeg tror at jeg hadde vært i gang med å gjøre det på en eller annen måte. Snike inn noen ekstra kalorier her og der liksom. Nei, her er det kun å være helt konsekvent som gjelder. For meg. Jeg vil ikke tukle det til nå som det går så bra. 

• Dag 27 Kcal inn 1320 og kcal ut 2609

I dag har jeg veldig lyst til å ta meg en kjempelang løpetur ute, men jeg skal la det være. Ville være dumt å ødelegge tilhelingen i benet nå. Skal på løpegruppe i morgen og får heller vente til det. 

God søndag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Jeg skrev forrige mandag at ut fra en tidligere erfaring med vektnedgang og mønster så ville jeg gå ned 0,6 kg til i dag. Siden forrige mandag så har jeg gått ned 0,8 kg :) Det er jeg fornøyd med altså. Vekten i dag viser 66,9 kg. Endelig bort med 67-tallet også. For akkurat en måned siden så veide jeg 3,9 kg mer :rolleyes: Jeg har nemlig stusset litt over at jeg føler meg såååå mye finere nå og mye slankere, men det er jo ikke så rart nå jeg har tatt av nesten 4 kg :lol: Klart at man merker det på kroppen. Det er bare det at jeg fremdeles veier minst 6 kg for mye, så jeg er selvfølgelig fremdeles tjukk. I dag bikket jeg så vidt ned til NORMALVEKTIG med en BMI på 24,9 :D Ha ha, det er jo en seier i seg selv bare det. 

Om jeg klarer å komme meg ned til 65 kg innen jeg drar på ferie tror jeg nok ikke. Det er straks bare to uker igjen. Tviler på at jeg går ned 1,9 kg på bare drøye to uker, for det er jo som regel slik at man går ned mindre og mindre for hver uke som går i takt med at kroppen også blir mindre. Kan være en mulighet for at jeg kan se 65-tallet innen jeg drar da. Det må det vel være. Jeg har i hvert fall ikke tenkt å tukle det til på noen som helst måte. Holder meg til mine 1300 kcal og trener som jeg har gjort. Målet er uansett 65 kg innen feriestart. Håper ikke stagnasjonen kommer ennå ❤️

• Dag 28 Kcal inn 1343 og kcal ut 2306

I dag har jeg tatt mål av kroppen for å sammenlikne med tall som jeg har liggende fra før. Jeg kan se at jeg har omtrent like tall som tidligere på omtrent samme vekt. Det er liksom bare en cm her og en cm der som er forskjellen. Så det må vel bare bety at jeg har kiloene ganske jevnt fordelt. Jeg har jo tidligere skrevet at valkene på ryggen nå er borte, så det er nok der + rundt livet jeg har mistet mest. Noen ganger kan jo målbåndet si mer en vekten også. 

Hvordan går det, HappyLife? Er du i gang med din nye plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempeflott nedgang, og veldig bra jobba av deg denne måneden, Lillemor! Nå er du i siget, dette greier du! Håper du får lagt en god plan for ferien også, sånn at den ikke ødelegger. D har iallfall jeg tenkt på. Heldigvis har vi ikke noe mat inkludert der vi skal. Det er veldig bra for meg ;) Jeg starta med mitt nye opplegg i går, og det gikk fint. Så nå må jeg bare prøve dette framover. Deilig å slippe den registreringa og veiinga, den er jeg drittlei av. Jeg har troa på dette, og uansett måtte jeg prøve noe nytt når dette andre ikke fungerer for meg lenger. Jeg er spent på hva vekta sier om fire uker. Jeg håper at 1300 kc gir meg god og jevn nedgang, slik du også opplever nå. Målet mitt er også 65-tallet innen jeg drar på tur (5.10.) Så får vi se om det blir mulig med denne nye taktikken min. Ønsker deg en flott uke, Lillemor ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, HappyLife! Ja, nå har jeg virkelig oppnådd noen resultater heldigvis. Det tok sin tid og med mye frustrasjon, men nå går det veien :) Ser vi har det samme målet om 65-tallet innen vi skal på tur. Jeg skal riktignok ganske mye mer ned etter hvert, men her må jeg ta litt og litt og sette meg delmål. Når det gjelder selve ferien så skal vi på all inclusive, men jeg pleier ikke spise så fryktelig mye mer på slike turer. Noe mer enn vanlig blir det jo, men ikke slik at jeg øker flere kilo på bare en uke. Jeg skal ikke telle kalorier når jeg er på ferie, men være bevisst. Jeg trenger ikke proppe i meg bare fordi jeg kan liksom. Så pleier vi også å trene hver dag når vi er på slike ferier. Tror det har reddet meg inn ganske mye tidligere også selv om det er begrenset for hvor mye man kan forbrenne pr økt. Noe mer forbrent blir det jo når jeg trener daglig kontra det å ligge på en solseng dagen lang og ikke røre seg. Uansett så tenker jeg at det ikke er krise om jeg går opp en liten kilo på ferie. Det er ikke den ene kiloen som gjør at jeg ser ut som ei dundre, for det er de 6-7 ektra oppå der igjen :) De skal bort i løpet av oktober, november og desember. Så kan jeg starte det nye året med å justere bare noen smågram. 

I går var jeg på en løpetrening med gjengen. Det ble rundt 30 minutter med opp og ned bakker. Det gikk ganske bra det. Løper ikke så fort lenger, men jeg løper og da også uten å få særlig vondt i benet. I dag blir det litt styrke. Det har jeg ikke trent siden onsdag, så det er virkelig på tide.

• Dag 29 Kcal inn 1421 :( og kcal ut 2518

I går ble jeg litt smågrinete. Jeg hadde planlagt all mat slik jeg pleier og skulle ha seifilet til middag. Jeg målte opp min tiltenkte mengde og spiste og koste meg. Så skulle jeg registere alt inn i appen. Til min store forskrekkelse så inneholdt den seifileten mye mer kalorier enn en vanlig Findus sei gjør. Appen fant riktig pakke, men viser feil :( Den viser mye mindre enn det som er riktig. Først ble jeg skikkelig irritert, men etterpå mest lei meg. Jeg hadde jo ikke spist den om jeg visste at den inneholdt så mye. Det resulterte i at jeg havnet på over 1400 kcal i går. Ikke at det er så fryktlig ille, men det var ufrivillig! Det var ikke noe greit. Trodde at appen til GR stemmer, men så feil kan man altså ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 31 og nå er det nøyaktig to uker igjen til høstferien min ☀️ Gleder meg som en unge! Plutselig gikk det opp for meg at jeg snart burde få pakket kofferten. Det som har drøyet er at jeg har "ventet på" at vekten skulle gå nedover slik at jeg vet hva jeg kan pakke og ikke. Da tenker jeg på det som har vært for trangt. Jeg håpet jo i det lengste at jeg skulle komme meg ned til 65 og helst under, men jeg ser jo at det ikke er helt reelt. Jovisst kan jeg se 65-tallet, men jeg må nok under for at shortser osv ikke skal stramme. Da jeg dro på tilsvarende ferie i slutten av juni så veide jeg rundt en kg mer enn jeg gjør nå. Tipper jeg kan gå ned en drøy kilo til i løpet av disse to ukene. Får pakke det som jeg kunne bruke sist i hvert fall. Det passer jo. (Teltkjolene mine :lol:) Så får jeg heller gå for de fineste klærne mine til neste ferie til sommeren igjen da :unsure: 

I går trente jeg litt styrke på ben og fikk tøyet godt ut etterpå. Kjente at det var et par øvelser som jeg hadde uteglemt for lenge. Det skal jeg bli flinkere til igjen. I dag blir det den pokkers harde kombiøkten igjen som jeg hadde forrige onsdag :lol: Utrolig tøft og tungt med slike challenger, men ufattelig gøy altså! Skal gjøre som sist, å spise godt med mat fra kaloibudsjettet i forkant. Det funket bra og jeg gikk ikke tom. 

• Dag 29 Kcal inn 1421 :( og kcal ut 2518
  • Dag 30 Kcal inn 1186 og kcal ut 2243

Dummheten med den fisken på mandag, som inneholdt mer enn jeg trodde, ble kompensert for i går med et totalinntak på 1186 kcal. Inntaket på de to dagene ble faktisk så godt som 1300 kcal i snitt :) Det var ikke helt planlagt at jeg skulle havne på såpass lite i går, men da kvelden kom og jeg hadde spist det jeg hadde planlagt, og var mett, så gadd jeg jo selvfølgelig ikke fylle på mer når behovet ikke var der. Sånn som det der husker jeg jo at det var da jeg var yngre og normalvektig hele tiden. Hadde jeg spist mye en dag så justerte det seg selv en annen dag. Vipps så ble totalen stødig likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg virkelig å merke at jeg har holdt meg på lavt inntak en god stund, for nå føler jeg knapt på sult mer. I går skulle jeg jo "spise meg opp" i forkant av den harde økten som jeg skulle gjennomføre på treningene. Det endte med at jeg ga katten halve laksen som jeg skulle spise fordi jeg ikke orket mer :blink: Det føltes litt rart å blir sååå mett liksom av egentlig ganske lite. Tipper at det vil gå opp og ned altså, men enn så lenge så nyter jeg at jeg ikke har behov for så mye mat for tiden. Så alt i alt ble det bare 1188 i går i stedet for mine beregnede 1300. Det gikk helt fint på treningen også selv om det var en heavy økt. Akkurat i går så var ikke økten med så tunge vekter, men mer med egen kroppsvekt. Det er tungt nok når man skal ta 50(!) reps av alle 10 øvelsene og i tillegg 5 burpees mellom hver av dem :wacko: 

• Dag 29 Kcal inn 1421 :( og kcal ut 2518
  • Dag 30 Kcal inn 1186 og kcal ut 2243
  • Dag 31 Kcal inn 1188 og kcal ut 2511

Når jeg ser på summen av hva som går inn og hva som går ut så er det et rimelig godt underskudd altså. Egentlig burde jeg jo bare rast ned i vekt, men det gjør jeg definitivt ikke. Jeg må nok bare atter en gang innfinne meg med at dette kommer til å ta ganske lang tid. Tid har jeg jo egentlig. Tålmodighet er en annen skål 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du jobber og står på! Så bra, Lillemor 🥰 Jeg føler en stor lettelse over å ha forenklet opplegget mitt. Det er mye bedre for meg. Jeg går ikke ned dramatisk mye, men jeg går nedover. Nå ser jeg straks 67 tallet, og d gledes. Jeg har funnet ut at jeg må finne en måte som er levelig for meg, og som jeg kan holde koken med. Så da prøver jeg dette denne høsten. Og jeg håper at jeg skal nå målet mitt i god tid før jul. Har ikke satt noen deadline, heller ikke noe endelig mål. Vil bare bli smalere enn det jeg er nå. Kanskje ender jeg på 63?64? D jeg vet, er at jeg skal under 65. Det var jeg for et år siden, og når jeg ser bildene, ser jeg at jeg ser sunn og frisk ut. Ikke mager, men velproporsjonert. Så d er de jeg ønsker meg. Jeg skal slutte å streve meg ned mot 61, og aldri føle meg fornøyd før jeg når dit. Det blir jeg bare ulykkelig av. Jeg var 61 før og etter alle mine tre svangerskap. Men nå er jeg snart 50, og d er vel naturlig at det blir vanskeligere. Så da skal jeg heller øve meg på å finne en vekt jeg kan trives med, og som ser grei ut, selv om tallet ikke er så lavt som det var da jeg var i 20 og 30 årene. Dette er min tanke for veien videre. Og d er godt for meg å ha dette fokuset, i istedenfor å gå rundt og være misfornøyd med meg selv. Jeg er bortreist i helga, men skal prøve å få til en rapport lørdag om hvordan det går. Jeg har tenkt å ha fokus. Dette er jo en måte å gjøre det på, som er levelig også når man er på farta. Jeg har tenkt å legge inn vekt tirsdag. Og deretter bruke tirsdager som veiedag. Jeg har ikke godt å av å drive og veie meg hver dag eller anna hver dag, så det skal jeg slutte med. God helg ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett metode man velger, HappyLife, så er det jo helt klart at man må velge det som passer for seg. Tempoet kan man jo også delvis bestemme selv. Jeg vil gå ned raskest mulig riktignok, men ser jo at det tar tid likevel selv om jeg ikke spiser mer enn 1300 og noen ganger under det også. Det viktigste er nok at man finner en løsning og et fremtidig mål som man kan leve med og det ser det jo ut til at du nå har gjort :) 

Det ble bare 1100 kcal i går. Nok en dag hvor det egentlig ikke var tiltenkt, men jeg gadd rett og slett ikke spise mer kveldsmat bare for å fylle opp kvoten på 1300 når jeg uansett var mett. Jeg passer på at jeg får tilnærmet 10 på kostholdscoren hver dag så det er ingen fare for at jeg ikke får i meg det jeg skal av næringsstoffer. Jeg spiser ikke skrap, men sunn og god kost. Mest helt ren mat og svært lite prossesert. Energien er jo bra som bare det og jeg sover svært godt, så noe riktig gjør jeg antakelig selv om vekten går ned og muskelmassen opp :) 

Denne helgen blir det svært hektisk, for det er en sånn typisk dugnadshelg som går fra i ettermiddag, hele morgendagen og hele søndagen. Det er dugnader over alt i alle foreninger og lag på denne årstiden, så kveldene og helgene bare flyr! Jeg vet det blir servert både pølser og pizza på disse dugnadshelgene, men jeg har med egen mat jeg. Ferdig målt opp og ført opp i appen. Sånn får jeg det til å fungere. Det blir en del planlegging, men det har blitt en slik naturlig del av dette opplegget så det lever jeg fint med :) Det meste går nå på autopilot. En ting er i hvert fall helt sikkert, og det er at jeg er svært mer fornøyd og lykkelig nå som jeg spiser sunt, er på vei ned i vekt og har kontroll på inntaket ❤️ Nå føles ikke alt som et pes mer og det er deilig. Jeg skal lage meg en fin fredag :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kort innpå her etter en svært lang og hektisk dag. Det har knapt vært tid til å spise, men heldigvis så hadde jeg sunne løsninger i veska som jeg kunne «hive i meg» helt på slutten av dagen. Alt var ferdig veid og målt opp på forhånd, og da er det jo ganske lettvint selv om det ikke er optimalt å spise mens man nærmest løper av gårde for å rekke alt :) En svært aktiv dag her altså. 

Jeg har en del kalorier igjen av budsjettet, men jeg tenker at det er greit å la det bare være slik. Ikke er jeg sulten etter å ha spist middag i kveld og ikke har jeg behov for noe ekstra på lørdagskvelden heller. Hvem skulle tro at jeg kunne si noe slikt?? :blink: At jeg liksom ikke har noe behov for noe ekstra på en lørdag! Ha ha, jeg har ingen annen forklaring at det hele kan skrive seg fra at jeg ikke har spist noe med tilsatt sukker på flere uker. Tenk at det skulle funke! O, lykke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er helgen straks over må jeg si :P Dagen i dag ble ikke mindre travel enn i går, men heldigvis hadde jeg laget såpass mye middag i går kveld at jeg hadde rester som kunne varmes opp i dag. De andre i huset her spiste både kaker og pizza der hvor vi var, men det holdt jeg meg helt unna. Synes virkelig at jeg mestrer dette godt nå og klapper meg selv på skulderen for at jeg ikke lot meg friste. Det hadde garantert smakt med slikt når man er så sliten og er helt på felgen etter en turbohelg, men jeg vet jeg ville ha angret så skrekkelig senere :) 

Om all denne standhaftigheten bærer særlig frukter denne uken er jeg ikke så sikker på. Vekten har oppført seg litt rart med skikkelig oppgang etter onsdagens tunge stryrkeøkt, for deretter å svinge ned igjen i dag. Så alt i alt så er vekten ganske lik som den var på mandag til tross for at jeg har holdt meg godt under kaloribudsjettet.  Håper derfor at det kan skje noe til i morgen. Noen få gram ned som belønning ville jeg satt stor pris på! Jeg har jo i grunnen ventet på stagnasjon siden jeg vet at det alltid kommer, men hadde håpet på at den kunne drøye litt til :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Må jo si at jeg er skuffet over bare 100 gram ned siden forrige mandag og da en vekt på 66,8 kg, men det er ikke noe å gjøre med når kroppen ikke vil. Det nytter ikke å legge seg ned og grine av den grunn :( Jeg hadde jo virkelig håpet på å kunne se 65-tallet innen jeg drar på ferie om 9 dager, men jeg ser jo at det ikke går. Det må jo være lov å være skuffet når jeg får så dårlig betalt for den jobben som jeg gjør. Jeg skal ikke henge meg så altfor mye opp i tallet på vekten, for målbåndet viser en cm ned i livet siden forrige mandag. Det er da noe :) 

Denne mandagen er jeg så tom i både kroppen og hodet etter en fryktelig travel helg at jeg kjenner at jeg ikke fungerer helt. Lar derfor mandag være mandag og ønsker alle en fin start på uken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt tung dag i går på flere måter, men i dag veide jeg faktisk 66,4 kg. Jeg ble hoppende glad, for det betyr at jeg faktisk kanskje kan ha mulighet til å se 65-tallet innen jeg drar om 8 dager :D Det ville vært så gøy! 

Så ble det løping med gjengen igjen i går også. Vet ikke hva slags økt det egentlig var og hva den skulle være godt for. for det sa vikarinstruktøren ingenting om. Jeg vet bare at vi startet rolig i intervall og økte gradvis til vi nådde en god fart. Sliten ble jeg i hvert fall og jeg gikk av mølla med et stort glis da jeg var ferdig :D I dag blir det bare lett styrketrening på meg. I morgen blir det en knallhard kombinasjonsøkt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så trodde jeg nesten ikke det jeg så på vekten. Vekten har gått ytterligere ned :) Det er nesten slik at jeg begynner å tro at jeg når målet mitt innen jeg drar på ferie. Klart at vekten kan sprette opp igjen i løpet av de neste dagene, men det er i så fall ikke noe jeg rår over. Jeg har vel knapt vært så standhaftig siden i fjor høst. Ser at jeg da gikk ned fra 67,1 kg til 60,6 kg fra 25. september til 4. desember i fjor. Ned 6,5 kg på 10 uker. Hadde sukkerstopp da også og løp ganske mye. Jeg vil da tro at jeg kan klare å nå 60 kg innen 1. desember i år fordi utgangspunktet mitt fra rundt 25. september vil være lavere enn i fjor :) Ah, lykke å kunne veie 60 kg igjen altså! Gleder meg skikkelig til det. 

Treningen i dag blir altså den verste økten i uken, men som føles veldig godt etterpå når man er ferdig. Kroppen har så utrolig godt av en slik økt, og det hadde aldri blitt noe slik trening på meg om jeg skulle gjort det alene. Det er helt sikkert. Skikkelig hardt, men gøy :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsøkten i går ble faktisk ikke så ille som fryktet. Jovisst var den tung, men ikke verre enn at jeg gjennomførte den greit. Det føles nå som om jeg har mer taket på de type økter. Jeg kan nok bli flinkere på å ta push-ups på strake ben i stedet for knærne, men det er så utrolig mange reps og ingen pauser, så jeg blir litt dau i armene til slutt :P Jeg lurer faktisk på om jeg skal ta en slik økt mens jeg er på ferie også for å holde det hele vedlike. Det er jo gøy når man får til det man driver med :) Så blir det heller ikke så tungt å ta igjen når man er tilbake. 

Nå er det bare 6 dager igjen til jeg drar på ferie! Det kan være at jeg kan rekke å se 65-tallet før jeg drar altså, for vekten har foreløpig ikke flakset opp igjen slik jeg var redd for. Uansett, det er så deilig å se at magen ikke strutter ut som en stor ballong mer. Flat er den definitivt ikke med over 5 kg ekstra på kroppen, men absolutt mye mindre. Det er lettere å bøye seg, det er bedre plass i buksene og jeg føler meg generelt mye mer vel. I går prøvde jeg faktisk flere av shortsene mine og kunne faktisk pakke ned en :D Det var en til som passet, men den strammer fremdeles litt og da er det ikke noe poeng å ta med den bare fordi jeg kan. Nå har jeg allerede flere fine kjoler som ikke er telt + et par shortser som jeg kan ta med. Er ganske fornøyd med jobben som jeg har gjort :lol:

I dag blir det ikke noe hopp og sprett og tjo og hei på meg. Kroppen skal få hvile litt. Så kan jeg heller ta meg en løpetur ute i morgen om formen tilsier det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og helg igjen. Har lurt på om jeg skal ta meg en lang løpetur i dag, men jeg er sannelig ikke sikker på om det er så lurt fordi jeg skal løpe med gruppa både søndag og mandag. Kjipt om jeg får en skade igjen nå rett før jeg skal på ferie og siden planen er å få trent mest mulig der nede. I hodet mitt så har jeg lagt opp til en deilig treningsferie. Kan faktisk trene hver eneste dag og til de tidspunktene som jeg vil selv uten å være avhengig av verken barneaktiviteter eller jobb :) I tillegg så kan jeg ha skikkelig late dager med sol og ferdiglaget mat oppå det igjen! Det er jo bare helt nydelig å tenke på. Jeg gikk en halvtimes tur med hunden i dag og det var skikkelig rufsete ute. Grått og surt. Fristet ikke mest å løpe ute da, men jeg vet jo at jeg blir varm når jeg løper og får en eufori underveis som ikke kan beskrives :wub: Tror kanskje jeg lander mest på at jeg løper i dag og heller kjenner om jeg er klar for mer etter det. 

Jeg må virkelig si at jeg får ny energi og livsgnist når jeg ser at vekten går nedover altså ❤️ Jeg var jo litt engstelig for at jeg skulle få en dipp opp igjen etter nedgangen de siste dagene, men foreløpig så ser det ut til at onsdagens tall holder seg der. Det er jeg rett og slett superglad for! Ikke noe moro når det går opp og man vet at man har gjort alt "riktig". Jeg ser jo i speilet og ser at jeg er skikkelig chubby, men jeg føler meg ikke slik når jeg vandrer rundt og ikke har speil i nærheten :lol:  Er rimelig sikker på at det har med å gjøre at klærne ikke strammer så mye lengre. Klart, det jeg skal inn i av klær når jeg veier 59-60 kg passer jo overhodet ikke nå, men jeg slet jo med å finne klær i skapet som jeg i hele tatt kunne ha på meg da jeg veide hele 70,8 kg :blink: Huttetu, dit vil jeg ikke tilbake :wacko: 

Sukkerstoppen går fremdeles utrolig bra. Merket en antydning i går faktisk til at jeg gledet meg til at det på ferien er "lov" med sukker. Sa til datteren min da hun spiste en is at det skal jammen bli godt når vi kommer oss på ferie, for da kan jeg også spise is! I dag så kjennes det ikke slik ut igjen. Hm, trenger jeg egentlig den isen? :P  Ha ha, jeg tror ikke jeg skal tenke så mye mer på det. I hvert fall ikke akkurat i dag. I dag blir det uansett ikke noe snop eller is. 

Ha en fin fredag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda! Jeg klarte å løpe hele 11 km i går uten å få særlig vondt. Jeg tror kanskje at det var maks antall km som jeg bør løpe akkurat nå, for jeg kjente det greit da jeg var ferdig. Uansett, jeg klarte det :D Og ikke nok med det, men min VO2 maks var på 45!! Det er faktisk kategorisert som elite.  Gjennomsnittet de siste tre månedene er ikke fullt så høyt naturlig nok, men at dagens form er så bra er bare helt fantastisk for meg. Da er jeg faktisk på nivå som jeg var i fjor høst da jeg løp mila i konkurranse :D Jeg står over konkurransen denne høsten, men det er jo mest fordi jeg har fått løpt såpass lite gjennom sommeren og høsten. Mulig jeg tar et nytt løp igjen neste høst og da med mål om å klare like god tid som i fjor.

Å fytti katta så nære jeg er nå å se 65-tallet... :P Det er nesten så jeg knapt tror hva jeg ser på vekten. Krysser fingre og tær for at jeg får et godt resultat på veiedagen min på mandag. Det ville vært så herlig å kunne dra på ferie med det utgangspunktet. Så har faktisk tankene mine surret litt rundt å komme hjem med en lavere vekt enn jeg drar med :lol: Jeg vet jo at jeg kommer til å trene en del, men det er jammen mye god mat på slike steder også! Jeg får i det minste ha som mål at jeg ikke skal opp i vekt i hvert fall. Tror jeg skal kunne greie det faktisk. Jeg vet jo hvor mye mat jeg trenger. 

I dag blir en svært rolig dag på treningsfronten. Tok en rolig gåtur med hunden før frokost i dag og det blir nok en rolig tur til i løpet av lørdagen, men ikke noe løping eller annen trening. I morgen tidlig skal jeg løpe med gjengen på mølle. Gleder meg til det, for nå er det lenge siden jeg har løpt sammen med dem på en søndag morgen :) 

God lørdag der ute! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg med deg, Lillemor, og leser innleggene dine. Jeg orker bare ikke være aktiv innpå her. Ble et vendepunkt for meg da jeg bare slo meg til ro med at jeg er ok 🤩 min bmi er 23,5. Jeg bør være glad for en sterk og sunn kropp. Klarer jeg å gå ned til 65, blir min bmi 22,5. D hadde vært fint. Men d er ikke d min lykke skal avhenge av 🎈😍Så derfor har jeg d bedre nå; i stedenfor å bare gå rundt og være misfornøyd og samtidig ikke ha krefter eller motivasjon til å pine meg nedover. Lillemor, jeg ønsker deg alt godt og lykke til videre. God ferie 😍 to uker til vi drar, jeg gleder meg også!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen HappyLife. Klart du skal være glad for en sterk og sunn kropp! Og så er det jo viktig at du er fornøyd. Så er du jo godt innenfor normalvekt også med en bmi på 23,5. Jeg er et stykke unna en slik bmi foreløpig. God ferie til deg også ❤️

For første gang på alle disse ukene så havnet jeg et stykke over kaloribudsjettet i går. Det ble rundt 1550. Årsaken var et enormt saltsug som kom fra intet. Mulig hormonelt, mulig løpeturen på fredag som tappet meg for salter og mineraler eller noe annet uforklarlig. Jeg tok noen never med potetgull. Bare det lille på rundt 30 gram gjorde altså at jeg havnet langt over det som var tiltenkt. Det gjør slettes ingenting altså, for jeg tåler et par hundre ekstra kalorier en sjelden gang. Jeg fikk meg dog en fin tankevekker i det minste, og det er at det skal svært lite til før kaloriene fyker til værs! :blink: Kjekt å få den reminderen når jeg nå straks skal på ferie :) Ikke at det er noe revolusjonerende nyheter for meg, men man glemmer fort… Vipps så sitter man der og har jafset i seg altfor mye selv om det bare er en liten håndfull eller to. 

I dag var jeg på løpetrening med gjengen som planlagt. Om pulsen er helt der den skal være vet jeg ikke helt, men formen føles god. Det kan være at jeg er noen kilo for tung som gjør at pulsen ikke er helt på plass ennå. Instruktøren tror at det kanskje kan være at jeg har løpt litt lite bakker i det siste, men jeg tror mer på vekten. En instruktør ville nok aldri sagt til meg at jeg er rundere nå enn jeg pleier å være :P Ikke for det, jeg har jo ikke løpt mest i bakker i sommer og høst nettopp fordi det var det som gjorde at jeg fikk løpeskaden i benet. Så sånn sett så kan det jo være en kombinasjon. Samme kan det være, for jeg både løper greit nå og har ingen problemer med å puste når jeg gyver løs :) 

Er som vanlig spent på vekten i morgen. Kan jeg ha klart målet om å se 65-tallet? Jeg tror egentlig ikke det både fordi jeg spiste litt vel mye i går med det salte + fårikål i dag som nesten er umulig å beregne kaloriene på. Derfor ble det bare sånn ca akkurat i dag. Dessuten ble den fårikålen litt salt, noe denne kroppen ikke setter så stor pris på og gir vannansamling. Om vekten ikke blir noe snill i morgen så blir den sikkert bedre senere :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Hurra hurra hurra! I dag ser jeg 65-tallet  :D Vekt i dag er 65,9 kg og det er ned hele 0,9 kg fra forrige mandag. Dette kjennes så utrolig bra! Livvidden er ikke noe mindre i antall cm ser seg, men rundt hofter og under bryst så er det faktisk to cm på begge steder. Jeg fikk faktisk kommentar i går på at jeg nå ser slank ut :) Vel, slank er jeg definitivt ikke sett i lys av at jeg pleier å veie 5-6 kg mindre enn nå, men at de første 5 kg i vekttap synes er jo helt klart. Så har jo selvfølgelig klærne man har på seg også mye å si. Det er jo hyggelig å høre at også andre ser at det har skjedd noe på vektfronten :) 

Mitt første delmål er 65 kg. Om jeg når det mens jeg er på ferie tviler jeg sterkt på. Ikke er det noe mål heller, for jeg skal uansett ta opp igjen livsstilen min når jeg kommer tilbake. Pr i dag så er altså 5 kg borte siden 9. august for litt over 6 uker siden. Om jeg skal tippe når jeg når neste delmål som er på 62 kg (bmi 23,1) så vil jeg tro i midten av november eller noe. Jeg vet av erfaring at det vil gå tregere med de neste 4-5 kiloene og det er helt greit.

Siste delmål er 60 kg. Det skal jeg nå senest nyttårsaften. Den datoen er satt av GR i grunnen og ikke meg ;) Eller, det er jo meg som velger både datoen og målet selvfølgelig, men jeg synes det er litt gøy å følge GR sin podcast og "prosjekt nyttårsaften" på lik linje som jeg i fjor fulgte "prosjekt julaften". Om jeg skal fortsette å være sukkerfri i enda 3 måneder til har jeg ikke tatt stilling til enda. Skal tenke på det når jeg kommer tilbake fra ferie. 

Jeg må smile litt når jeg ser tilbake på det første innlegget i denne tråden her som jeg opprettet i juni 2019. Ha ha, da var jeg jo helt totalt fra meg av skrekk fordi vekten viste "hele" 65,5 kg og ikke hadde NOENTING som passet utover joggebukser og vide gensere :lol: Nei, det der høres jo fremdeles kjent ut. Sommerklærne har jo vært en utfordring i år også. Heldigvis har jeg jo fått kjøpt meg litt andre klær i løpet av disse 5 årene og vekten har såvisst vært jo-jo. Jeg har ikke kjøpt større størrelser, men har jo gått for såkalte "teltkjoler" og bukser med stretch. Det jeg merker med å ha vært i kategorien overvektig en stund er at kiloene plasserer seg mer jevnt. Ved rask vektoppgang så legger det seg mest rundt magen hos meg. Derfor vil jo også alle bukser naturligvis stramme mest der. Nå strammer det litt både her og der :rolleyes: Men jeg er på vei ned igjen da. På god vei faktisk :) 

Juhuu, bare to dager igjen til jeg er i Hellas ☀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag løp jeg 11 km ute og på søndag så var jeg på løpetrening på senteret med gjengen. Derfor var jeg veldig skeptisk til om jeg skulle ta en siste felles løpetrening igjen i går før jeg drar på ferie. Jeg har jo både akkurat hatt en skade som ikke er helt bra + at jeg nå i det siste har kjent på mulig plantar fascitt. Det sitter ikke i hælene, men mer i fotbuene på begge føttene. Jeg blir lett veldig ivrig når det kommer til trening, så det er vanskelig for meg å la være når jeg først er i gang. Det som er litt kjipt er jo at jeg ikke skjønner når nok er nok liksom. Noen ganger går det jo bra å tøye strikken, andre ganger ikke. Siden jeg har vært flink å gjøre masse øvelser og tøye mye under føttene så tenkte jeg at jeg skulle prøve. Smertene er absolutt ikke konstante. Jeg løp i går også og det gikk bra gitt :) Angret bittelitt da jeg så at vi fikk bakker nok en gang og noe av det samme som vi hadde på søndag, men tror det har gått rimelig greit alt i alt. 

Nå blir det mulig ikke mye løping kommende uke, for de møllene på disse hotellene er ikke særlig tess. Jeg er vant til møller med skikkelig mykt underlag, mens disse billigmøllene er nærmest som å løpe på asfalt, eller i beste fall harde og tynne planker med plast utenpå. Mulig jeg løper et par-tre ganger i forbindelse med oppvarming eller noe, men ingen langturer. Skal se etter når jeg kommer ned dit om jeg kan finne gress eller grus å løpe på. Har sett meg ut noen stier av betong som det er gresskanter på hver side. Jeg øyner muligheter :P ☀️ 

Jeg reiser i natt 🤩 👙✈️ Så da ble siste vekt før ferien notert i dag tidlig. Den viste 65,7 kg :D Jeg sier meg svært fornøyd med at jeg klarte å se 65-tallet før jeg reiser. Det er 2,5 kg mindre enn da jeg reiste på badeferie i juni. De kiloene der vil jeg ikke se igjen :lol: 

Det blir rart med en hel uke uten å veie maten og føre opp kalorier. Jeg har jo holdt på i over 6 uker med det nå, så det har jo blitt en del av både hverdagen og helgene. Jeg kjenner at jeg er litt ambivalent akkurat nå. På den ene siden så kan det jo bli fint å kunne spise akkurat det man vil uten å måtte veie og måle opp, men på en annen side så vil jeg jo ha kontroll på mengden også - i hvert fall til en viss grad. Kan hende jeg kludrer ned noen ord her i løpet av uken, men noen vektoppdatering blir det ikke før jeg er tilbake :) 

Ha en god uke der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...