Gå til innhold

Slankere i løpet av høsten og vinteren


Anbefalte innlegg

Så er jeg her igjen da 🙄 Har visst blitt en av disse evige traverne inne her. Vekten bare øker i takt med alderen. Er straks 48 år, 164 cm høy og vekten på  mandag viste hele 65,5 kg  😲  Grøss og gru, jeg har INGENTING av klær som passer utenom joggebukser og vide gensere. Jeg har pleid å ligge jevnt på 60-61 og har forsøkt gang på gang å komme med ned til 58. Har klart det et par ganger, men fyker opp igjen til 61 etter en stund. Nå stoppet det ikke bare på 61. Jeg må nå ta tak før det går helt galt med både vekt og helse. Målet er å gå gradvis ned igjen i løpet av sommeren. Jeg skal klare ned fem kg innen 1. august. Det er ennå mye igjen av sommeren da og jeg håper at jeg kan komme inn i sommerbuksene mine og toppene igjen. 

Det går fint så lenge jeg holder meg til kaloritelling, trening og skriving her inne. Så fort jeg slutter med tellingen og skriving her så fyker det til værs igjen. Jeg nærmer meg nok overgangsalder og tror at det kan ha noe å si, men da får jeg kanskje passe meg litt ekstra. Jeg vet så inderlig godt hva jeg kan tillate meg og ikke, men de siste månedene så har jeg bare proppet i meg. Har blitt altfor mye vin og snacks i tillegg til alt annet fjas som kroppen ikke trenger. For å gå ned i vekt må jeg ligge på ca 1300 kcal. Kroppen rager ikke så høyt over bakken og den klarer ikke forbrenne mer enn 1700-1800 pr dag de dagene jeg ikke trener fordi jeg har en meget stillesittende jobb. GR regner da ut at det er 1300 jeg skal ligge på for å få en jevn nedgang. 

Jeg startet på mandag med telling og føring av kalorier. Kjenner at motivasjonen er på plass og at jeg skal klare dette. Har gjort det før og skal klare det igjen. Jeg er glad i å trene, men det har ikke blitt prioritert dessverre. Jeg startet opp igjen med det i forrige uke og er i godt sig. Tar en og annen løpetur og ellers inne på treningssenter enten i gruppetimer eller alene. Trener veldig allsidig og liker det godt. Det fungerer best for meg å skrive her inne flere ganger i uka, men har hovedfokus på mandager som er min veiedag.  

Så om det er noen der ute som vil bli med å dra lasset sammen og bli slankere i løpet av sommeren så heng på :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag :) Har ikke stort å melde siden forrige mandag, men jeg har i hvert fall ikke økt i vekt. Midjemålet har gått ned to cm, men vekten er den samme. Det hele kan være tilfeldig. Det har vært dager som jeg har registrert slavisk, men også dager hvor jeg ikke har fått registrert noen ting. Dette har rett og slett med dårlig planlegging å gjøre. I kantinen på jobben kan vi velge og vrake i alt mulig og det er ganske vanskelig å vite hvor mye alt veier. Som regel blir det til at jeg blander en salat med enten kylling eller egg, så den klarer jeg lett å ta på øyemål. Verre er det jo med suppene. Jeg aner jo ikke hva de inneholder og det blir derfor bare sånn ca. Jeg kan selvfølgelig ta med min egen mat. Skal tenke litt på den. 

Det ble litt festligheter i helgen, men dette visste jeg om på forhånd. Det var en sommerfest som vi hadde blitt invitert på for lenge siden. Det var vel mer at jeg ikke akkurat klarte å telle hvert vinglass utover sommernatten 😆  Den velkjente inn med vin og ut med fornuften, men det var veldig hyggelig da i det minste.  Så er det ikke så fryktelig lett på disse festene heller som det blir servert potetsalat, foccacia, spekeskinke og annet godt tilbehør som er rene kaloribombene. Jeg dynget på med mest salat, men måtte jo smake litt på det andre også. Mulig at alt dette til sammen ødela for dagens veieresultat. Jeg vet ikke. 

Denne uken er planen å føre opp hver eneste dag slik som jeg bør for å klare nedgang. Jeg må planlegge. Selv om uken som gikk ikke ble helt som jeg hadde tenkt, så er jeg ved godt mot. Jeg er i gang i hvert fall. Her har vi for tiden et nydelig sommervær som jeg skal nyte fullt ut med lange turer med hunden ute i naturen.

Ha en god uke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha ut litt frustrasjon. Var på trening i går og hadde en fantastisk god økt. Polarklokka viste over 500 forbrente kalorier og jeg ble supermotivert av det 😃 Endelig kjente jeg at formen er tilbake selv om jeg veier litt for mye. Så jeg tenkte at jeg skulle gå på en annen time i dag og trene litt styrke, men nå har senteret funnet ut at de skal redusere åpningstidene i barneparken 😳 Skal være delvis lukket i hele sommer. Jeg er for tiden alene på ettermiddagene/kveldene og må ha barnepass for å få trent. På dagtid er jeg på jobb. Argh! 

Vel, dagens utblåsning. Ellers så har jeg det helt ok. Har holdt meg til kaloribudsjettet som jeg skal og har planlagt og ført inn kveldsmaten på forhånd. Jeg får ta en liten runde med barn og hund ut på tur. Bedre enn ingenting vet jeg

Ha en fin kveld 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært stille herfra de siste dagene. Årsaken er at jeg har vært i utlandet. Å telle kalorier når man spiser på restaurant tre ganger daglig har vært totalt umulig for meg. Frokosten er nå så, men lunchene og middagene den siste uken har vært en kjempeutfordring. Så fortsatte kveldene ut på barer med masse godt drikke. Dette var ikke et ideelt tidspunkt å starte vektnedgang på tydeligvis. Jeg hadde jo planer om å spise og drikke sparsommelig, men det er noe med når man reiser en hel gjeng slik og skal hygge seg.  Huff jeg har blitt en skikkelig livsnyter når det gjelder mat og drikke 😅

Jeg får bare bite det i meg og ikke bli overrasket om jeg har fått en liten økning på veiedagen over helgen. Vi får se. Jeg vil bare ikke gi opp heller. 

Ha en flott helg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, økningen kom den, men heldigvis ikke mer enn at jeg håper det forsvinner like fort som det kom. Innser at jeg skulle ha tatt grep for lenge siden. Merket godt at jeg var på vei oppover, men det ble nesten litt slik at det ble "pytt-pytt- nå er jeg så tjukk allikevel så det spiller ingen rolle"- holdning. Da jeg var borte den uken i utlandet så måtte jeg faktisk kjøpe meg et par bukser i en størrelse større enn jeg pleier. Hadde jo ingen klær som passet. Tidligere så har det strammet kun rundt livet, men nå strammer det faktisk både over rumpe og lår også 😕 

Vi var på tur i helgen og koste oss som bare det, men da ble mannen og jeg enige i at dette må vi begge gjøre noe med. Vi kan ikke fortsette med "å nyte livet" på denne måten mer. Vi må finne alternative måter å hygge oss på. Nå er det ikke mer enn et par uker til vi skal på All inclusive hotell, så vi må begge ta oss kraftig sammen. Ikke det lureste å dra på noe slikt, men så var vi heller ikke så tykke da vi bestilte turen for ett år siden. De fem kg ned innen august kan jeg bare se langt etter,  men skal virkelig gjøre mitt for å ta av noe i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Lillemor changed the title to Slankere i løpet av høsten

Vekten på mandag viste ganske likt som da jeg startet på denne tråden, så da er jeg i det minste mer eller mindre på scratch. Jeg veide 65,7kg. Kunne vært så mye verre etter en sommer med med all inclusive, flere utenlandsreiser og alt for lite trening. Nå har jeg fulgt GR til punkt og prikke og ligger på ca 1300 kcal daglig. Har fått trent både på mandag og i går, og skal på trening i dag også. I dag blir det Zumba 💃 Så nå er jeg tilbake i treningsmodus slik jeg egentlig alltid har vært før jeg ble så tjukk. Det er allsidig trening slik at jeg verken får skader eller går lei. 

Jeg har allerede ført opp alt av dagens inntak, både det jeg har spist og det som skal spises resten av ettermiddagen og kvelden. Føler at det er det som fungerer best for meg. Da slipper jeg å putte i meg tull bare fordi jeg har planlagt dårlig. Det krever litt jobb, men det er det jammen verdt. Gleder meg så veldig til å komme tilbake til normalvekten min igjen :)

Ha en fin ettermiddag og kveld der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredag morgen der ute 😃 Arbeidsuken er straks over og jeg har hatt en super uke med både trening og spising. Har sovet bedre enn på lenge og humøret stiger i takt  med at presset rundt bukselinningen minker 😂 Dette ble en veldig god start! Skal straks i gang med å planlegge helgens måltider. Vil ikke ha noen sprekk nå som jeg har kommet så godt i gang. 

Så om noen har tips til gode og magre oppskrifter på middager, så fyr løs! Mine middager inneholder 400 kcal pr pers.

Ha en nydelig fredag ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lørdag er straks over og jeg har ikke rørt noe som helst av verken sjokolade eller annet snacks. Er særdeles stolt av meg selv! Det ble chili con carne til middag i dag. Laget en stor gryte slik at vi har til andre dager også. Perfekt å ha i fryseren! I morgen blir det linse- og gulrotsuppe med kyllingfilet. Kommer til å lage en stooor porsjon av det også slik at vi har i fryseren. Kommer godt med til hektiske dager vet jeg 😃

Nyt lørdagen og helgen dere der ute ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag for meg. Ikke helt det resultatet jeg hadde regnet med, men ned 0,4 kg ble det. Hadde håpet å se 64-tallet, men... Får bare tenke at nedgang er nedgang og håpe på at det slipper litt mer denne uken. Jeg er fremdeles godt motivert og planlegger middagene for hele uken. Frokost og kveldsmat er stort sett likt hele tiden, så det er enkelt å kopiere. Lunchene består stort sett av supper eller salat, så det er også ganske greit å føre opp. 

I helgen ble det ingen trening på meg siden jeg hadde trent hver dag hele uken, så i dag er kroppen klar igjen 😊 Gleder meg til å få svettet litt! I dag blir det både dansing og styrke. Brenne litt fett da vel🤣

😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag for meg igjen. Ned 0,3 kg denne gangen og er da akkurat 65 kg. Er en tung reise dette, men det går da nedover i det minste. Denne uken må jeg bare skylde på meg selv. Det var ingen planlagte festligheter.  Det er ingen som har presset noe som helst på meg heller. Helgen ble ikke så aktiv som jeg hadde tenkt og det ble litt mer kos på kveldene også. Må bare skjerpe inn det der altså 😔

Denne uken skal jeg trene som jeg pleier. Det vil si minst fire dager. Skal riktignok i et selskap på fredag kveld, men hvis jeg er veldig flink hele uken ellers så tåler nok vekta det. 

Syns ellers ikke at disse første ukene har gitt så voldsomme resultater, men må fortsatt prøve å tenke at nedgang er nedgang. Klappe seg selv på skulderen 😉

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

At det går opp og ned er i hvert fall helt sikkert. Jeg veier nå mer enn jeg gjorde da jeg startet denne tråden. Ser en klar årsakssammenheng her. Jeg har pådratt meg en kneskade som gjør at jeg ikke klarer å gå. Så når jeg ikke klarer å gå så får jeg heller ikke trent kondisjon som brenner kalorier. Aktivitetsnivået mitt er nå pr i dag lik null pga ekstreme smerter i benet. Vekten øker og humøret faller. Må bare rett og slett være flinkere til å stramme inn. Jeg må snart bare innse at jeg KAN IKKE fortsette å spise som jeg gjorde da jeg var aktiv og trente for fullt. Det sier seg selv. To uker uten trening og med mer mat og kos enn nødvendig ga fort utslag på vekten gitt. Må nå tilbake til tellingen igjen slik jeg gjorde før skaden. 

Har altså ikke hatt særlig gode dager denne septembermåneden så langt, men håper på bedring. Legen sier at det kan ta opptil et helt år før kneet blir som normalt igjen, så da får jeg heller fokusere på kalorier og styrketrening fremfor høy puls og kaloribrenning. 

Vel, de siste ukers frustrasjon er nå ute og jeg fokuserer på fremtiden og en slankere midje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mandag og veiedag igjen. Ned 0,3 kg fra forrige uke. Ikke så mye å rope hurra for egentlig, for jeg er jo fremdeles på 66-tallet. Var veldig flink med kostholdet og kaloriene de fleste av dagene i forrige uke. I helgen skled det litt ut og jeg førte ikke opp noen ting. Noen ganger så er det vanskelig å beregne antall kalorier, spesielt i gryter osv. Det er greit nok så lenge jeg skal lage et lite måltid til bare meg selv, men stort sett så blir det jo laget til alle sammen her hjemme. 

Jeg vet særdeles godt hva som ødelegger nedgangen for meg. Det er definitivt helgene. Det blir rett og slett for mye festligheter med god mat og god drikke. Jeg blir like irritert på meg selv hver eneste mandag for at jeg tuller det til slik. Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor jeg har blitt en person som ikke klarer å ta meg sammen. Dette har aldri vært noe problem for meg tidligere. For ett år siden på denne tiden så var jeg rundt 60-61 kg. Jeg SKAL ned dit igjen. Vil ikke se ut som ei bolle slik som jeg gjør nå 😪 :blink:  Så om jeg bare går ned 0,3 kg i uken så får jeg heller bruke flere måneder på å gå ned 6-8 kg da. Håper bare at det kan gå noe raskere etter hvert slik at jeg ikke mister motivasjonen helt.

Så jepp, nok en mandag som motivasjonen er helt på topp! Måtte det bare vare ut hele uken inkludert helgen. Dette vil jeg klare! Jeg skal straks på trening for å trene styrke. Kondisjon kan jeg se langt etter med et skadet kne, men litt trening er bedre enn ingen trening - for meg. *Klappe seg selv på skulderen og trøste litt*

Ha en fin dag alle der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God søndag morgen. Uken har vært grei. Hadde faktisk en gigasprekk på både mandag og tirsdag, men resten av uken så har jeg ligget på 1300 kcal som jeg skal, inkludert fredag OG lørdag. Jeg rørte ikke så mye som et potetgullflak eller noe usunt i hele helgen. Det er en helomvending her i gården nå. Har veid og målt absolutt ALT siden onsdag morgen. En titt på vekta i dag viser ingen endring siden mandag, så det er litt frustrerende :blink:  Regner med at det skyldes kalorioverskuddet på mandag og tirsdag. Hadde håpet at jeg kunne redde det inn igjen ved å holde meg på det jeg skal resten av uken, men det ser ut til å gå opp i opp. Får se på veiedagen i morgen da.

Uansett, om ikke vekta ikke rikker seg til i morgen så er jeg nå allikevel inne i en god rytme. Kan ikke huske sist jeg ikke overskred kalorinivået i helgene. Så denne helgen satte jeg på en måte en god standard som jeg vil fortsette med. Det føles veldig godt i dag søndag morgen :D 

Søvnen har vært litt ustabil de siste nettene. Våkner midt på natten og sover urolig. Vet ikke helt hvorfor, men mulig det er endringer som skjer i kroppen. Siden jeg har dette skadede kneet så får jeg jo ikke trent kondisjon og opp med puls. Kan rett og slett være at jeg ikke får brukt kroppen nok. Jeg trener jo styrke flere dager i uken, men det er antakelig ikke nok for å sikre god søvn. Litt frustrert over det også, men jeg skal høre med fysioterapeuten hvilke muligheter jeg kan ha. Ofte så ser man selv hindringer fremfor muligheter, mens andre kan ha supre og enkle løsninger. 

Spent på veiedagen i morgen. Vet at vekt kan svinge fra dag til dag. Håper den svinger ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda :D Vekten svingte heldigvis ned, masse ned for min del. Viste hele 1 hel kg ned fra forrige mandag :) Ble utrolig glad da jeg så 65,6 kg. Så vanvittig glad for at mine utskeielser tidlig i forrige uke ikke ble katastrofalt. Jeg må rett og slett fortsette med å telle kalorier og notere ALT. Det er det eneste som funker for meg. Jeg vet jo det fra før, men jeg har hatt så lett for å slutte med tellingen hvis jeg har skeiet ut med noe eller har hatt en sprekk. Jeg MÅ klare å holde fokus. Jeg ser jo at det virker. 

Har bestemt meg for at denne uken også skal bli bra kalorimessig. Så om jeg skulle få nykker slik at jeg blir fysen på noe tull, så får jeg ha i bakhodet at jeg må føre det opp FØR jeg putter det i munnen. Ha ha, høres for enkelt ut når jeg skriver det, men mål må jeg nesten ha. Jeg vet at jeg ikke klarer å gå ned en hel kg hver uke. Er godt fornøyd med 0,5-0,7 kg ned pr uke jeg. Men ned skal jeg. Ser jo nå at jeg kan klare det igjen. Fysisk aktivitet med kondisjon blir det jo ikke så mye av dessverre, men fortsetter med styrketreningen. 

Ha en super uke dere der ute B)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli fysen på noe er jo ganske kjent her i gården. I går ble en slik dag. Da hentet jeg den indre styrken og noterte på forhånd hva jeg skulle putte i munnen. Det ble en halv bar med Nutrilett på ca 30 gram. Ble hele 100 kcal bare for den lille... Det skal ikke så mange kaloriene til før jeg overskrider budsjettet på 1300, så 100 kcal var mer enn nok. For 1300 kcal er jammen ikke mye på én dag, og da er det heller ikke særlig rom for noen utskeielser. Jeg måtte knipe inn på tykkelsen på brødskivene. Skar ekstra tynne skiver og valgte svært magert pålegg som kylling magerost. Hm, var det verdt det? Ja, absolutt! Den halve nutrilettbaren smakte helt himmelsk og jeg nøt hver lille mikrobit av den :lol: Resten av dagen gikk helt fint.

Jeg strever videre med mine overskuddskilo og prøver å holde motivasjonen oppe så godt jeg kan. Minimum 5 kg skal av, aller helst 7,5 kg som er det endelige målet. Blir fremdeles lite kondisjonstrening på meg, men styrketrening må da vel være bra det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en mandag er her og tid for min vektrapportering. I dag så jeg faktisk 64-tallet igjen og det føltes helt vidunderlig! Vekten viste 64,7 og det er jammen 0,9 kg ned på én uke det. Det er nesten samme nedgang som forrige uke. Dette er skikkelig motiverende :D  Jeg har ligget på ca 1300 kcal denne uken også. Det er litt hardt må jeg innrømme, for det skal ikke mange "utskeielsene" til før jeg bikker over 1300. Jeg unner meg selvfølgelig noe, men det veies og måles omhyggelig :P  I går spiste jeg et bittelite stykke med gulrotkake og regnet meg frem til at det var snakk om ca 100 kcal i det. Dette vet jeg fordi jeg selv hadde bakt den og delt opp alle stykkene på forhånd før jeg serverte den.  Kaka ble bakt med sukrin og sukrinmelis, så den inneholdt ikke så mange kalorier i utgangspunktet.

Ellers i helgen så hadde jeg heller ingen sprekker. Det var notert på forhånd at jeg skulle spise en liten boks med Pringles. De inneholder bare 40 gram pr boks og er i grunnen mer enn nok for én person. Hadde egentlig gledet meg til den hele ettermiddagen, men da kvelden kom og jeg skulle spise den så tok jeg bare noen få flak og puttet boksen vekk. Det smakte ikke på langt nær så godt som jeg hadde trodd :unsure:  Skjønner ikke det, for jeg hadde fint klart å spise hele TO slike bokser tidligere. Så jeg endte opp med å ta en iskald Nutrilettbar fra kjøleskapet i stedet. Jeg måtte jo "bruke opp" kaloriene mine på en lørdagskveld må vite. He he, nei da, men jeg tenkte som så at jeg skal prøve å holde slik kos til lørdager. Så dersom jeg ikke hadde spist noe som helst av kos i helgen så hadde jeg kanskje blitt veldig fysen senere i uken og mulig fått en sprekk? Jeg vet ikke jeg. Var bare en tanke jeg gjorde meg. Målet mitt er i hvert fall en livsstilsendring som tilsier at snop tilhører lørdager og ikke ellers i uken. Er på full fart mot denne endringen nå merker jeg og det kjennes deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og grubler på hva vi skal ha til middag i dag. Har spist veldig variert og sunt de to siste ukene, så planen er å fortsette med det. Det som er vanskelig er å finne på noe nytt. Får ta en kikk i oppskriftene til GR. Pleier å være mye godt der. 

Tenk at jeg kan kjenne og se at jeg er på 64-tallet og ikke 66-tallet! At to små kg skal ha så mye å si. Jeg er jo fremdeles i godt hold riktignok, men heller mer smålubben enn direkte tjukk. Da jeg nærmet meg 67 kg så syns jeg faktisk at jeg så tjukk ut som ei stappa pølse :blink: Til og med ytterjakkene strammer fremdeles, men nå får jeg de i hvert fall igjen (så vidt). Det er nesten slik at jeg gleder meg til veiedagen på mandag B) Håper virkelig det er nedgang da også og håper på 64 blank eller deromkring. Har definitivt mer underskudd enn 3500 kcal i uka, så mer enn 0,5 kg ned burde være mulig. Kan uansett aldri vite. Kroppen er litt rar sånn. Det er i hvert fall slik hos meg at vekten kan øke litt dagen etter tung styrketrening eller inntak av ferdigsupper som fiskesuppe, tomatsuppe osv. Suppene inneholder antakelig for mye salt for meg.

Vel, jeg får gruble videre på middagsplaner. Ha en fin ettermiddag der ute med gode valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering av vekt herfra. Vekten viste 64,3 kg. Er egentlig ikke så veldig happy for det, for jeg har virkelig jobbet minst like hardt denne uken som de to forrige. Det ble ned 0,4 kg og det er i minste laget når underskuddet har vært høyt. Jeg hadde forventet minst 0,7 kg ned. Små gram for noen kanskje, men for meg så utgjør det en del for gleden. Jeg trener jo en del styrke nå, så det kan godt hende at kroppen er i endring. Jeg vet sannelig ikke. Tar en kontrollvekt i morgen. Så om den er det samme da, så er det bare å innse at det er slik det er og jobbe videre.

Helgen gikk som planlagt nok en gang. Alt ble ført opp på forhånd. Det ble litt rødvin til maten på lørdag kveld, men jeg fikk underskudd allikevel. Helgesnacksen ble min favoritt Nutrilett coconut bar. Den smaker helt himmelsk og inneholder kun 100 kcal pr bar 😍  Ble noen fine turer ute med hunden også selv om jeg ikke klarer å gå så fort og langt. Kneet er jo som det er.

En liten nedtur vektmessig i dag, men jeg holder motet oppe og må tenke at ned er ned uansett. Skal straks planlegge ukens middager slik at jeg kan være godt forberedt og slippe overraskelser på kalorifronten. Slenger nok en liten tur innom i morgen også for å sammenlikne vekt.

Ha en fin høstdag 🍁🍂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt innpå her. Uendret vekt, så da stemmer det jo da. Greit nok. Da fortsetter jeg bare den gode jobben og holder motet oppe. Håper på å se 63-tallet om en ukes tid, men ut fra denne ukens lille nedgang så må jeg nok innse at denne kroppen ikke akkurat raser ned i vekt. Ikke at det er noe mål å rase ned og deretter rett opp igjen altså, men når jeg ser andre går ned en hel kg hver eneste uke så lurer jeg jo på hva de gjør :huh:  

Skal på noen festligheter til helgen, men har bestemt meg for å holde meg unna alkohol og andre unødvendige kalorier. Jeg begynner nemlig å lure på om det er den alkoholen på lørdag som ødela litt for meg. Jeg førte den jo opp og kom i underskudd allikevel, men lurer på om alkoholen kan ha negativ påvirkning på fettlagring utover at det inneholder mye kalorier. Om noen av dere her inne vet noe om dette eller har noen tanker så kom gjerne innom og skriv litt om det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest meg opp på det med alkohol og vektnedgang. Og det ER faktisk en sammenheng der :wacko: At alkohol inneholder mye kalorier vet man jo fra før. Bare ett lite glass tørr vin på 1,2 dl inneholder 100 kalorier. Det som var ukjent for meg var at fettforbrenningen settes ned når man drikker alkohol. Mulig jeg har hørt det før, men informasjonen har tydeligvis ikke festet seg. Jeg har trodd at så lenge jeg holder kalorinivået nede så gjør det ikke noe om jeg drikker vin i helgene. Det er jo bare fjas :blink:  Det som faktisk skjer er at leveren prioriterer å forbrenne alkoholen fremfor fettet, altså at fettforbrenningen settes på vent til alkoholen er forbrent. Teknisk sett så kan jo fettforbrenningen settes på vent i hele 10 timer om man drikker en flaske vin f.eks. Så da vet jeg det.

Å holde kalorinivået på 1300 er ikke så lett om man vil ha en maks score på 10. Jeg har gullmedlemskap og får derfor score etter hva jeg spiser. Jeg syns det er spesielt at det kreves at man må ha 20 gram nøtter hver dag. Bare det i seg selv utgjør jo massevis av kalorier som da forsyner seg grådig av det ellers fra før sparsommelige kaloribudsjettet mitt. Hittil så har jeg spist mandler hver dag, men tror jeg må kutte en og annen dag for å klare 1300. Det bikker fort mot 1400. Jeg har ikke så mye annet å kutte om jeg ikke skal gå sulten. Jeg har full forståelse for at ved en livsstilsendring så må man venne seg til slike mengder frukt, nøtter, kalsium osv, men når GR mener jeg skal leve på 1300 for å miste 0,5 kg i uken så er jeg ikke sikker på om den nøttemengden er tilpasset oss med svært lavt inntak.

Skulle veldig gjerne ønske meg kommentarer og erfaringer fra dere der ute som leser. For jeg ser jo at innleggene mine leses :)

Ha en nydelig dag med gode valg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillemor!  

Løffen her fra en annen tråd🙂

Jeg er helt enig med deg i at det er ganske vanskelig å spise nøtter på et så lavt kaloriinnhold. Jeg spiser heller litt nøtter feks 2 ganger i uka, ellers så holder ikke "budsjettet"😉

Men min erfaring er at det i lengden går  greit å ligge på 14-1500 kcal, også 1600, så lenge maten er sunn. Men da tar ting lengre tid og det er jo deilig å ha god vektnedgang. Jeg sliter  med å komme nedover 62 tallet ennå, så jeg må nok prøve  å ligge på 1300 en periode. Men det er lite mat synes jeg.

Når det gjelder alkihol, så styrer jeg helt unna det. Vet at litt vin gjør at jeg også tar "lettere" på ting og kan fort hive innpå noe søtsaker da😉 så jeg bare dropper det.  Og ja, hørt det med at  fettforbrenningen settes på vent... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Løffen 😃 Så lurt å spise nøtter et par dager i uken. Lurer på om jeg skal redusere litt nå jeg også. Jeg må liksom ikke ha full score på 10 hver eneste dag heller. Alt over 7 er jo godkjent. Ja, 1300 er lite mat, men jeg er ikke så veldig høy og trenger egentlig ikke så veldig mye heller. Dessuten er jeg jo mye mindre aktiv nå enn jeg pleier pga kneskaden. Må nok holde meg rundt 1300 om det skal monne noe særlig. Jeg må nok rett og slett kutte ned på de mandlene ja.

Må nok også droppe den vinen. Det har liksom hørt litt sammen med lørdagskosen her hjemme, men har redusert kraftig der også så det vil nok ikke bli så stort savn. Det er i hvert fall totalt bortkastet kos nå for min del :o

Etter litt «snikveiing» i løpet av uken så står vekta bom fast. Håper det løsner litt i helgen. Så kjipt når det ikke skjer noe til tross for iherdig innsats med oppmåling og føring av alt som puttes i munnen. Til og med det lille jeg bruker av olje til fresing av løk osv føres opp. Nå skal fettet bort, men jeg er nok litt utålmodig merker jeg. Det hjelper å huske på at jeg faktisk var oppe i nesten 67 kg for kort tid siden. Nå er jeg på 64-tallet. Så nedover går det jo 😃 

Skal spise ute i kveld, så det kan bli en utfordring når det gjelder å føre opp, men jeg skal velge smart. Jeg har etter hvert fått god trening i hva jeg skal unngå. F.eks sauser kan fort bli en kalorifelle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Lillemor changed the title to Slankere i løpet av høsten og vinteren

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...