Gå til innhold

Lei av meg sjøl.... hvordan komme igang??


Anbefalte innlegg

Nå er jeg så drit lei av meg sjøl og hvordan jeg lar kroppen forfalle! Jeg har bare i løpet av det siste halve året gått opp rundt 8 kg og mye av grunnen til det er at jeg har vært plaget med prolaps i ryggen, så det har vært mye stillesitting og usunt kosthold. Har vært igjennom 3 prolaps-operasjoner nå i løpet av 3 måneder og har nå endelig blitt smertefri. Nå har jeg bestemt meg, nå må jeg ta meg selv i nakken og skjerpe meg!! VELDIG!!

Har forsøkt maaange ganger før å få til å gå ned i vekt, men greier det bare ikke. Jeg har ikke viljestyrke nok til å få det til. HJÆÆÆLP!! Nå er det gått så langt at jeg mistrives så utrolig i egen kropp at jeg ikke er sosial med andre lengre.

Noen gode råd for å komme i gang, få innarbeidet gode rutiner? Jeg sliter med å spise nok i løpet av en dag. Er veldig kresen i matveien så det blir et veldig ensformig kosthold, tør ikke prøve ut nye ting. Det går mye i pizza, taco, lasagne, gryteretter... og mye fastfood… og brus, greier ikke å kutte ut brus, og energidrikker! Hjelpe meg, er ikke rart kroppen forfaller... og den har jo ikke sett en grønnsak på evigheter!

Er det håp for ei halvfeit frue på 42 år? Er 164 cm høy og veier nå 78 kg... full av cellulitter, bilringer, grevinneheng og generelt blei og feit :) 

Det her ble et skikkelig "positivt" innlegg, men det er faktisk sånn jeg føler meg nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Prolapsen, du har virkelig hatt en tøff periode. Godt du er smertefri nå. ❤️ Har hatt prolaps selv, og vet hvor vondt det er, og  kan bare tenke meg hvordan du har hatt det med flere operasjoner også. 

Jeg kan bare snakke for meg og det som har vært viktig for meg. Jeg har hatt noen halvhjertede forsøk de siste par årene, og naturlig nok har det ikke fungert. Litt ned, men lett opp igjen. :(  Det som var nøkkelen min var å blir klar for dette mentalt. Jeg har plukket opp hva andre har sagt rundt meg opp i mellom og satte sammen litt fra det. For sikkert snart 10 år siden så var ei venninne på diett, og hun sa noe jeg har båret med meg. Selv om man har lyst på noe, så må man ikke følge den lysten. Det har vært det viktigste for meg. I tillegg har jeg ei annen venninne som passet på å ikke spise sent på kvelden. Det er også et tips jeg tok med meg. 

For å lykkes er man likevel nødt til å gjøre noen endringer. Du drikker brus, og det gjør jeg også, men bare light brus. Da får jeg tilfredsstilt behovet mitt for å kose meg litt, samtidig som det jo er nesten 0 kalorier.  I denne omgangen har jeg kuttet søtt, enda jeg egentlig er en "sukkerjunkie". Men for meg var det letter å spise null godteri, enn de gangene jeg har prøvd før hvor jeg har spist lørdagsgodteri.  Jeg vil tro at du bør droppe energidrikk, for de er vel skikkelig kaloribomber? Men om du finner en god sukkerfri brus, så kanskje den kan hjelpe deg her?

Vi tro du må gjøre noe med maten også, men kanskje ikke så mye som du tror? Jeg har spist vanlig mat, og spist middag med familien. Og den maten har bestått av pizza, taco, lasagne, hamburger etc. Og ja jeg har spist chips også, men ikke take away med masse fett. For meg har det handlet om mengde. Jeg tok f.eks. en med taco isteden for to. Men jeg har spist helt vanlig mat. Har vært i bursdager også, og spist kake, men da bare tatt 1 stykke, isteden for å smake på alle kakene. 

Så jeg tror du kan komme ganske langt med mindre justeringer i livet ditt. Da vil det jo bli nesten som før. Jeg har som sagt spist helt vanlig mat, men har spist innenfor faste tider (periodisk faste). 

Jeg tror du kan klare dette. Men meld deg inn på en av de aktive trådene. Det har vært gull verdt for meg å være sammen med andre her inne som også prøver å gå ned. 👍

Det er litt stille her inne nå midt i ferien, men håper du får svar fra noen andre her også snart. Jeg har jo bare beskrevet hva som har fungert for meg. Alle er ulike, og da er det også ulike ting som har ført til suksess for den enkelte. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...