Gå til innhold

2020


Anbefalte innlegg

Da er jeg allerede godt i gang med 3. arbeidsuka etter ferien. Skolen har startet også, så nå er hjemmekontortilværelsen litt mer konsentrert og effektiv.

Forrige helg ble kaloribombe-helg, med diverse planlagte utskeielser, så mandag viste vekta 77-tallet igjen. Men det var jeg forberedt på. Tok grep med en gang og startet uka med 1 times gåtur i hjemmekontor-lunsjen min, pluss den YouTube-videoen med hun Joanna Soh på kvelden, etterfulgt av stretching.  Fikk til sammen godt over 10.000 skritt den dagen. Igår, tirsdag, var det hviledag, med kun stretching på kvelden. Og i dag var det på'n igjen med 1 times gåtur i lunsjen og stretching på kvelden. Og planlegger YouTube-trimmen igjen imorgen, torsdag.

Jeg er veldig fornøyd med den gårunden jeg har funnet meg nå! Den er heldigvis ikke så vanskelig å motivere seg til heller. Den utgjør litt i overkant av 6000 skritt, ikke så altfor mye, men det er MYE stigning og opp og ned, på stier og trapper, i nabolaget. Kjenner det i lår og rumpe. Tror jeg svetter mer av "klatringen" enn selve kilometerne (tror det er 4-5 km). I tillegg har jo sola stekt rimelig bra på, denne uka, så svetten har virkelig rent av  meg.

Kostholdsmessig går det også bra, det vil si: mye kjedelig kosthold! :P Jeg fortsetter med min "hvit hverdag", med kun alkohol i helgene, og minimalt med snacks. Har bare hatt litt dilla på Mellombar denne uka, pluss at det har blitt en iskaffe eller to. Ellers er jeg over på Farris og til og med Cola Zero (!), når lysten etter "noe brusete" tar overhånd.

Vekta viser 76-tallet i dag, men holder pusten til veiedag fredag. 

Ha en fortsatt god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så flinke! Opp og nedturer taes på strak arm, og optimismen er alltid der!

Jeg begriper ikke hvorfor disse siste kiloene skal være så fryktelig harde.

Man har gått ned over 20 kilo, og noen ganger tenker jeg, hvordan i all verden greide du det? 😳

Også er de siste 4-5 kiloene Helt Stuck!

Er helt enig i at vin bør være helt bannlyst i uka. Det er en vilje styrke tyv av rang! 
Nå kommer høsten snart, får bli andre boller! 
Jeg liker den der; nå tar vi 2 kg denne uka!

For det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan har man klart å gå ned tidligere... men ikke får det til nå? Det har jeg også grublet fælt på! ;)  Og for enkelte av oss; hvordan kom alle de der kiloene PÅ igjen?! Hm... Mystisk.

Nå har jeg ikke gått rubbel og bit opp igjen enda, da, så det er fortsatt håp i hengende snøre. 

Veide inn på fredag på 76,2 kg og må si meg fornøyd med det, siden jeg startet uka på 77-tallet. Men det jeg er aller mest fornøyd med er at jeg har tatt tak i trimmen. Kjørt på med gåturer og trimme-video og svettet i vei. Jeg merker det på kroppen, allerede. At den er våknet ørlite fra pudding-dvalen. Jeg føler meg ikke like dvask lenger, men rettere i ryggen og har bittelitt mer normal mage, istedet for den forhatte "tønne-magen", som jeg kaller det, som bare får meg til å se gravid ut. Jeg begynner rett og slett å få kontakt med magemusklene mine igjen. Det er ikke verst! Hø hø! Kostholdet har også vært ok, selv om jeg ikke har telt kalorier på papiret, bare i hodet.

Dette er første helga på lenge hvor jeg ikke har noen planer og hvor det ikke er noen større utskeielser, annet enn den tilmålte helgekosen. Skal ta lunsj-gåturen min etterpå og grubler litt på om jeg skal ta høstens første joggetur i morgen, om knærne mine er klare for det. Vi får se. 

Målet er fortsatt å komme tilbake til 75-tallet innen august er omme, men neste uke truer PMS-monsteret, så det kreves en ekstra dose selvdisiplin og mental styrke den neste uka. 

Ha en fortsatt fin helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tjolahopp!

Uka er godt i gang og heldigvis startet jeg den på 76-tallet, i motsetning til forrige mandag. Men spørs om jeg kommer meg av 76 denne uka, altså... Jeg har fått lagt inn 2 stk lunsj-gåturer hittil, i går og i dag, samt stretching og styrke på kveldene, men vekta rikker seg ikke. Dessuten spøker PMS'en med meg og jeg har bare lyst på ALT! :blink: Da jeg var på butikken i dag klarte jeg ikke å la være - og kom hjem med TUC-kjeks (Sour cream & onion) og en brie ost. Men akkurat de to tingene er jo så vanvittige gode sammen!! Jaja, bra jeg tok den gåturen tidligere på dagen og brant av noen kalorier der. Pjuh!

Og nei, joggingen har foreløpig ikke kommet i gang. Enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli litt mer normalt i hverdagen her. Sentertrening er igang, spinning og styrke, og dans hver onsdag, Linedance er det eneste alternativet nå, men det er gøy, og god trim. Og det blir noen 5-7 km turer innløpet av uka, både i regi  av DNT , og andre. 

Men vekta har hekta seg fast på 67 igjen. Og skapet er fullt av Litt for små klær, enn en gang.

Det var den harde uka da.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Under 66 idag. Det nærmer seg 65. Det er liksom øverste streken for det som går an. 

Så er det pynte kiloene, de som tar kverken på bilringer, får klær til å sitte penere, ned til 25 i Bmi.

Husker jeg drev med 12 timers faste en stund, det var faktisk effektivt. Fra kl 20 til 08, lett kveldsmåltid, og ikke noe før frokost. 

Da er det forbudt med snok, vin, osv...dvs dårlige vaner.....heller gå en ekstra tur med hunden.

Akkurat lest en bok om vaner, av Sara Lossius, hun som har Ingefær Podkast. Ganske interessant. Litt lykkeligere heter den. 

Lånt på bibliotek. 

Vi legger oss til dumme vaner, helt sant.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tar en tur innom. Er det coronaen som gjør oss litt matte tru?

Nå er det jo på'n igjen, og en blir så sliten av å være så forsiktig, ikke ta på folk ( takk for at jeg har en kosete hund), være mye mer alene, høre om alle som blir smitta og syke. 

Vekta mi sirkler rundt 65-66 nå. Det er bare disse pyntekiloene. Kanskje bare tull å bry seg om dem, det betyr lite mot det å være frisk.

Jeg er inne i et kurs i kognitiv terapi, som er så i vinden nå. Tankestyring.

Var en uke på rehabilitering etter kreft for en god stund siden, der var dette temaet. Og man støter på det mange steder. Det kan brukes i alle situasjoner, i tilknytning til problemer. Og leses om og om igjen.

Man lærer noe nytt hver gang.

Prøver å være obs på gamle vaner, og nye som plutselig etableres. Og som en skal vokte seg for, før de blir negative.

Det kan være den kaka man tar til kaffen, store sjokoladeplater, 4 for kr 100, kjekt å ha i boden!.... den ekstra porsjonen til middag, eller det glasset med vin som har blitt til to, eller fler. Fordi man kjøper en 3 liter, lett å tappe  i ny og ne. 

Vaner er skummelt. Man trenger å rydde opp i den skuffen!

Det er mange alternativ!

Heldigvis at man er glad i å gå tur, og har  venner som også er det.

Og om regnet pøser ned, så gjør det ingenting, man kommer hjem til varm dusj, og varmt hus.

Man får bare holde ut med denne pandemien, og håpe det kommer mot tiltak snart! 

Klem til alle😊

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å registrere igjen. Lenge siden sist....

Skjønner at det må til med visse mellomrom for å tydeliggjøre. Veldig lett å lukke øya for utskeielser i hverdagen, som kan bli til dårlige vaner....

Har savna dansen veldig! Men begynt på Linedance, som er helt etter corona regler, det sprites og holdes avstand, og skikkelig gøy er det! Mange nye trinn hver gang, god hjernetrim.

Masse bøker er lest i denne tiden, litt ensom beskjeftigelse, men laget en lesesirkel med 5 stk, trygge treff, så blir det mer sosialt og interessante diskusjoner om felles lesestoff. 

Enn så lenge er det åpent på trenings senteret, de er veldig flinke med å følge regler der også, føles helt trygt. 

Blir en spennende november......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå forsvinner den ene faste aktivitetene etter den andre, yoga, dans, arrangementer.... jomen får folket snudd sine liv på hodet!

Men vi må bare finne fram alle de optimistiske tankene, og finne på erstatninger. Heldigvis er det lov å bruke natur! For alt det er verdt!

Selv om det er tidlig mørkt, er det litt spennende å gå hodelykt turer. I alle alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hav av forskjellige lokale corona regler, ikke greit å holde styr på dem! Men vi får beholde Linedance med begrenset antall, trenings senter,trening hos fysioterapeut. Og trening i Hundeklubb, der er vi jo bare utendørs. Mye aktivitet der for tiden, sørger for trim og sosialt samvær i trygge rammer. 

Og takk for min lille jobb i helsevesen ennå, utrulig takknemlig for den. Ikke kom og snakk til meg om å ta opp plassen for yngre... jeg er billig arbeidskraft på pensjonistlønn, med mye spesialkompetanse. Og stiller opp i krisesituasjoner. Fem minutter å kjøre.

Vekta er stødig rundt 66 nå. Det er værre problem som truer. En får være glad så lenge det ikke utarter seg med ensomhet, masse spising/ vin....og vektpil oppover......

Det blir bra igjen!🤓 Om en stund eller to!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på trening, spinning og styrke. Sykler på 120 watt, regulerer det litt opp og ned etter dagsform. 4 intervaller på 3-4 min med 1.5 min hvile.

Og styrke etterpå, med apparater. I ettermiddag blir det hodelykt tur, med litt innlagt trening av hunder.

Registrerer igjen. Nå må en bare ta et tak, så det ikke sklir ut.

Sånn går nå dagan......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2020 den 20.45, Syttifire. skrev:

 

Får jo ikke dette over vekk.....

Men idag har det vært 1500  kalorier inntak, og en flott hodelykt tur på 8 km i skogen i mørket, på skogsbilveier, anbefales! Det gav 466 i trim og 2.3  poeng.

Er jo litt gøy det her.

Vet ikke hvorfor jeg skriver her på et så ensomt sted. Men gjør det likevel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gi deg med å skrive!!!!

Jeg har bare spist feil mat, masse godteri og snacks, bare kortere turer med hunden i helgen. Strikker så mye at tiden har løpt fra meg. Har vært på jobb. I dag har jeg fri. NÅ skinner sola så jeg får vel komme meg ut. Har nettopp skravlet i telefonen sikkert en time. Veldig hyggelig, da :)

Jeg trenger å finne løsningen, snart... !

Ha en flott dag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg se et tall på vekta som jeg ikke har sett på veldig lenge!

☹️ 69.  Hadde venta noe helt annet. Men har hoppa over registreringa en stund. Og det har blitt veldig mye " smake på" og faktisk også mange kaker i turgjengen...nei og nei!

Det er så lett å slippe løs ting.

Og det med kilo er maten, og trim er gram er helt sant....

Leser forresten om forskningsprosjektet fra Overvekts senteret på sykehuset her i Tønsberg. Å gå ned raskt er ikke fy fy mer, men bra. De fleste lykkes bedre med å holde vekten etterpå. Har de kommet til.....

Det passer for meg!

Å ta et skikkelig røsk når vekta flyr opp, og en har bestemt seg for det.

Troe det er sånn jeg må legge opp livet mitt. For det greier jeg. 

Det er fint med livs stil omlegging, om en spiser mest usunn mat. 

Men å holde seg på den smale sti hele tiden....det greier jeg ikke.

Så får en fram med knekkebrød opplegget igjen.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...