Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Da "piper" det fra Kypros igjen. Har ikke vært på vekta iden sist og gruer meg til i morgen tidlig. Vet at jeg ikke har vært flink og jeg må gratulere deg Tonio med kjempebra nedgang til tross for pizza. 

Her har det blitt litt for mye av kypriotiske (greske) godsaker siste uke, men i morges tok jeg skjeen i den andre handa og heiv meg på knekkebrødpakken og gikk etterpå ned til havet og "gønna" på. Jeg fikk til og med opp litt fart som var raskere enn vanlig "kolsfart". Resultatet ble litt i underkant av 16.000 skritt.

Egenpleie er litt deilig luksus Tonio , Jeg hadde fotpleie like før jeg kom  hit og i forrige uke hadde jeg både manikyr og fikk farget øyenbrynene. Sistnevnte er jo blitt like grå som håret.

Da skal jeg sjekke dagens middag som er gryte med nakkekoteletter, løk, potet, gulrot og aspargesbønner. Føler meg flink! Og så blir det fettfri youhurt til dessert.

Snakkes i morra etter veiing. (Huffameg).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da vil jeg melde fra at jeg stopper opp med forumet. Jeg må finne meg selv. Sluter ennå med å komme på beina og jeg velger å ha minst mulig å forholde meg til. Jeg er på stedet hvil etter 10 år ig nå tar jeg fri fra dette en stund..

 

Jeg ønsker dere all mulig lykke framover og jeg jobber videre på mitt vis...takk for tiden vi har hatt sammen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mia-53 skrev:

Hei. Da vil jeg melde fra at jeg stopper opp med forumet. Jeg må finne meg selv. Sluter ennå med å komme på beina og jeg velger å ha minst mulig å forholde meg til. Jeg er på stedet hvil etter 10 år ig nå tar jeg fri fra dette en stund..

 

Jeg ønsker dere all mulig lykke framover og jeg jobber videre på mitt vis...takk for tiden vi har hatt sammen..

 

 

Det var trist å høre, Mia 🥲 men jeg skjønner at du trenger å gjøre det som er best for deg selv. Noen ganger trengs det en full stopp ifht det man har gjort over lang tid. 

Min store endring nå er at jeg ikke fører dagbok, samt null snop. Jeg følte veldig behov for å frigjøre meg fra dagboka nå, så får vi se hvor lenge det går. 

Du vet jo hvor du finner oss, hvis du ønsker å joine oss etter ei stund, Mia! Lykke til videre for deg også, og mannen din. 
Takk for tiden her!




 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayh, det skal nok gå bra med vekta. I det minste blir det et utgangspunkt for å holde seg noe mer moderat, hvis det trengs. Godt jobba med pulsen opp og mange skritt! 

Ja, jeg drikker mye. Hodeverken min har veldig sammenheng med at jeg har gått over grensene mine. 

Når jeg spiser pizza fra butikken, så er det lettere å holde styr på kaloriinntaket. Ca 400 kcal i den halve pizzaen (tynn bunn) + salat og rømme.  Det er verre hvis man går på Peppes el.l., hehe.

Idag ble det nostalgimiddag ; fiskepudding i hvit saus, med potet og gulrot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt i dag er den samme som sist. Trodde jeg hadde gått ned på grunn av flere motbakketurer både forrige uke og denne .Forsiktig med maten også. Kanskje jeg bygger muskler😉Det positive er at jeg går inn cm og at formen er bedre. I dag har jeg kjøpt ny trimsykkel og god treninsmatte. Merker at motivasjonen er god. Takket være ham jeg bor sammen med som er bekymret for helsa mi....

I dag er det skikkelig møkkavær.... Men pøsregn og mildvær gjør at snøen og isholka forsvinner...takk og pris! 

Ha en god uke videre damer 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2023 den 16.23, mia-53 skrev:

Hei. Da vil jeg melde fra at jeg stopper opp med forumet. Jeg må finne meg selv. Sluter ennå med å komme på beina og jeg velger å ha minst mulig å forholde meg til. Jeg er på stedet hvil etter 10 år ig nå tar jeg fri fra dette en stund..

 

Jeg ønsker dere all mulig lykke framover og jeg jobber videre på mitt vis...takk for tiden vi har hatt sammen..

 

 

Trist Mia, vi har fulgt hverandre i mange år nå. Men forstår hva du gjør. Føler at jeg må være her pga listen, og takk og pris for det. Da holder jeg meg også litt skjerpet. 

Lykke til og velkommen tilbake når du føler for det. 💖

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke48 Uke49 Uke50 Uke51 Uke52 Uke1 Uke2 Uke3 Uke4   +/-  +/- Totalt MBI Mål
Alv 79,7 81,5   79,9 79,9   80,7 80,1 79,8 79,8 0,0 0,2    
Andemor 87,5 88,0 88,2       89,7 89,0 88,7 88,7 0,0 0,7    
Mayh 97,1 92,7 92,4 92,2 92,2 94,2 92,2 94,4 94,2 94,5 0,3 -4,9 35,9 90,0
Mia-53 103,4 102,4 102,3 101,8 101,7 101,6 100,9 101,3 101,6         95,0
Taseline 112,1       107,0           0,0 -5,1   80,0
Toam 93 89,9 90,3 90,3 90,0 91,4 91,0 91,6 91,6 90,9 -0,7 -3,0 29,8 85,0
Tonio 114,6 111 110,6 110,6   112,4 112,6 114 112,6 111,6 -1,0 -3,6 35,2 107,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv, så flott at du har god motivasjon! De to tinga du nevner; går inn i cm og bedre form, er jo en mye bedre indikator enn vekt. Vekta vil komme etter. Jeg vil tro at kroppen din er litt forfjamsa nå, med det hardkjøret, hehe. Motbakketurer er jo skikkelig god trim, og når man går fra lite trim til mye trim, så samler kroppen mye vann i starten. 

Toam, takk for lista. Håper ikke du føler det er altfor mye jobb 🥰det er noe med det at med liste så føler man seg noe mer forplikta. Akkurat listene, som det var på det gamle forumet i VK, de savner jeg. Fin nedgang på deg!! 

Mayh, 0,3 opp, det tar du knekken på denne uka! Heia, heia. Ser at du også ligger høyt i bmi, hver kilo vi går ned er helsebringende. 

Nå skal vi holde fokus i ukene fremover dere!  😍 Man kan legge et veldig godt grunnlag for sommeren i disse ukene nå frem mot påske. 

Jeg var jo i bursdag igår, og holdt meg til planen. Noe kake, men ikke snop. Nulltoleransen hjalp meg, og det er jo veldig tidlig i løpet (frem mot 1. juni), så jeg kunne jo ikke sprekke allerede nå! Men det var litt hardt å høre knasingen av potetgull, haha. Og sende sjokoladen forbi meg.... men jeg vet at jeg vil vinne på det i det lange løp. 
Men vi spiste jo deilig lammemiddag først, så ikke mye grunn til å synes synd på meg selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi hatt så fin dag her på Sørlandet, og jeg var på tur ved sjøen med ei venninne. Et fint område hvor jeg kan bruke rullestolen, og så satt vi på en benk i sola. Utrolig å tenke på at det er slutten av januar, det var mer som om det skulle vært mars.

Håper alt står bra til med dere 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er vekta mi 110,8 - det er ned 0.8. Bmi 34.9. Juhu, da er jeg under 35 i bmi, og ligger nå på fedme klasse 1 (mot klasse 2) . Da er neste delmål å komme under 110 kilo. 

Jeg syns uka har gått bra, takka nei til snop 3-4 ganger. Jeg skal ikke si at jeg ikke har lyst på, men føler det er et godt hjelpemiddel å være konsekvent. 

Jeg har lenge tenkt jeg skulle bake brød, men det har ikke blitt. Derfor har jeg spist mye knekkebrød de to siste ukene. Det blir jeg lei av i lengda. Det hjemmebakte brødet er også så godt for fordøyelsen.

Nå skal jeg ut å gøre noen ærend. Sol og mildt i været 😊

God mandag! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang ,Tonio 🌹👏👏Ikke langt igjen til delmålet ditt heller.Godt jobba og klapp på skulderen! Jeg baker grovt brød ofte og synes jeg blir mettere enn av bare knekkebrød.Men spiser ofte det til lunsj.     He,he...du har nok rett i at kroppen ble forfjamset og i sjokk av disse treningsturene 😁Nå har jeg moderert og går der jeg får både bakker og flatt. Tror kroppen (og knærne)er mer fornøyd med det😉 

Her er det ikke sol og mildvær. I går kom det volsdsomt med regn og det blåste kraftig og kjølig. I dag har det sluddet og haglet....,så ingen tur siste to dager......Nå lengter jeg etter vår! 

Vekt kommer i morgen. Glemte i dag tidlig.  Ha en fin kveld damer ❤️

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Alv, det føles godt når det går riktig vei 😊

Idag har jeg vært hos frisør, og fikk en litt ny sveis. Det var deilig.

Når jeg først var fin på håret, så gikk jeg til optiker for å se på brilleinnfatninger. Syns det har vært så vanskelig før, og dermed utsatt brillekjøp. Men nå fant jeg flere jeg likte! - fikk så god hjelp. Og de hadde lenestol der 🥰 Veldig godt for meg som ikke kan stå for lenge. Så nå har jeg noen med meg hjem, for å prøve. Fikk da bestilt synsprøve også, må ha meg nye briller nå. 

Imorgen får jeg besøk av tre venninner, da får de være konsulenter .

Hvordan går det m dere andre? Vært stille på tråden ei stund. Gi lyd hvis dere sliter, vi må dytte hverandre videre i den sunne leia. 

God tirsdagskveld! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Tonio du er så flink og å si nei takk til snop og annet er beundringsverdig. Jeg kan ikke si det samme. Selv om jeg har greid å gå ned til 94,3 så ligger jeg ikke i samme klasse. Men ned er ned som vi sier. Jeg har lagt meg til den uvanen at det alltid er en kjekspakke i skapet til ettermiddagskaffen. 😞

Og idag har jeg planlagt kaloritur til kjerka for de har startet "fastelavnsfeiring" med svenske fastelavnsboller (semlor) hver onsdag. På ettermiddagen er det møte i handarbeidsgruppa. Vi strikker, hekler og broderer ting til vårbasaren. Der er det servering av hjemmebakte kanelboller til kaffe og te. Hei og hopp, så idag blir ingen slankedag men det blir temmelig mange skritt.

Det er et drawback med dette hotellet at de ikke har treningsrom og svømmebassenget er tomt for vann.  Jeg må vurdere noe annet til neste vinter for jeg kjenner meg utrent og musklene forsvinner. Hadde problem med korka på en vannflaske for et par dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv, du tok det kanskje for brått i starten med bratte oppoverbakker.  Da er det godt du har kommet deg ned i lavlandet igjen. Hvis jeg ikke husker feil så har du litt lungeproblemer også. Med min kols tar jeg kun litt slakke bakker og langer ut på flata. Det er så deilig å gå langs havet her nede. Veldig godt tilrettelagt med gå- og sykkelstier.

Idag er det meldt temmelig mye regn og null sol men det må til en gang iblant. I morgen skinner sola igjen. Måtte på apoteket og få meg noe kortisonkrem. Hadde fått noen røde flekker på høyre kinn. De klødde. Jeg smører meg godt med faktor 30 og dette har aldri skjedd meg tidligere, Men kremen hjalp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke50 Uke51 Uke52 Uke1 Uke2 Uke3 Uke4 Uke5   +/-  +/- Totalt MBI Mål
Alv 79,7 79,9 79,9   80,7 80,1 79,8 79,8 79,5 -0,3 -0,2    
Andemor 87,5       89,7 89,0 88,7 88,7     -87,5    
Mayh 97,1 92,2 92,2 94,2 92,2 94,4 94,2 94,5 94,3 -0,2 -2,8 35,9 90,0
Mia-53 103,4 101,8 101,7 101,6 100,9 101,3 101,6     0,0 -103,4   95,0
Taseline 112,1   107,0             0,0 -112,1   80,0
Toam 93 90,3 90,0 91,4 91,0 91,6 91,6 90,9 90,6 -0,3 -2,4 29,8 85,0
Tonio 114,6 110,6   112,4 112,6 114 112,6 111,6 110,8 -0,8 -3,8 34,9 107,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lista, Toam 😊 

Vekta har økt litt her, men får håpe det er forbigående. 

Mayh, det er vanskelig å kutte ut deilig bakst som blir servert, man får prøve å moderere seg. Og du har mange skritt, det er flott. 

Og alle som har meldt vekt, har nedgang. Grattis damer! 👌

God helg! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vekten økt masse. Opp på 92 kg og BMI på 30. Det er da alle alarmklokker slår til, så nå er jeg motivert til å skjerpe meg.🙂

Har hatt en tung vinter, men det ser ut tii å lysne nå. Selv om det ikke lysner ute, Grått og trist i dag, men jeg har hjemme dag på formiddagen og korpsøvelse i kveld. Tror jeg skal ta fram støvsugeren. og sette på en vaskemaskin. 

Hvordan er det med livet deres, og med vekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet går sin gang Toam og vekten får man se i morgen tidlig når man går opp på den (med bind for øynene) 🙂

Vi har hatt en god del torden og regn med litt kald nordavind men vi holder oss på ca. 15 grader og sola dukker opp etter regnet. I dag er det sol fra klar himmel.

Kjente jordskjelvet natt til i går. Reaksjon fra årene i Central-Amerika:: Hoppa ut av senga og stilte meg i døråpningen. Men det var heldigvis over i løpet av sekunder og etterskjelvene har jeg ikke kjent noe til. De merket visstnok det første helt til nordlige Egypt.

Det nærmer seg hjemreise grunnet timen på Ullevål den 20. og ettersom det går direktefly bare hver lørdag så må jeg være hjemme en hel uke. Ser på yr.no at ihvertfall er blir det noe mildvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent ute med vekten jeg, men det er fremdeles onsdag. Travel dag idag. Formiddagen gikk med til klesvask og husvask, så var det 2 timer på handarbeidsgruppa til vårbasaren. Så at NRK 1 ikke sendte skiskyting, men der fikk jeg vite at det gikk på SVT 1 som vi også har så var det å ule hjem og slå på TV.

Vekta viste i morges 94,7   og det er sannelig 0,4 opp. Men jeg er så glad at jeg enda holder meg under 95. Fryktelig vanskelig det her med kaloriene når man er på langtidsferie. 

I morgen er det vafler på kjerka og "loppis". Har funnet litt ekstra kjøkkentøy der til en billig penge, Euro 0,5, 1 og 2 alt ettersom hva det er. Var ikke rare greiene i leilighetene med unntak av glass, kopper bestikk og sånt. Kokkeverktøy var det verre med, ikke engang en stekespade.

Tonio, du har vært så flink siden nyttår. Stå på!

Toam, det er visst flere enn deg som må finne .frem motiveringen. Jeg synes det er et handicap at det ikke er treningsrom på dette hotellet og det som er inne i city er for unge muskelmenn som løfter vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryt, Mayh 🙃jeg syns også jeg har vært flink, haha. Men minner meg selv på at jeg ikke må hvile på laurbæra, dette er ingen kur. Og jeg har "litt" igjen!! 🙄Jeg har jo tydeligvis hatt underskudd, men jeg er ikke i mål på måltidsmønster og bedre kontroll med hva jeg spiser. Men godtestopp har gjort susen, både ifht vektnedgang og at jeg da kun spiser mat. 

Jeg har vært mer godtesugen de siste dagene, kanskje fordi blodsukkeret blir for lavt? Eller at det er en reaksjon på mindre mat. Jeg får prøve å få i meg mer proteiner.  Tror jeg får nok fett. 
Lange blikk fra meg mot sjokoladen som noen hadde tatt med på ME-treff igår 😁men ganske interessant; det var mye sjokolade igjen ved møtets slutt. Det er altså ganske vanlig med måtehold (surprise!)

Toam, jeg syns ofte at januar er en lang og tung måned, og er så glad hver gang den er overstått. I år passa det ikke, men det å reise bort en periode midt på vinteren hjelper veldig, syns jeg. Selv om det er her i Norge, men enda bedre å komme til sørligere breddegrader. Kun en gang har jeg reist på vinteren. 

Nå får jeg fortsette med den spennende serien jeg ser på Netflix: Bruddstykker.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...