Gå til innhold

Lillemor fortsetter jobben


Anbefalte innlegg

Hei hei og litt om meg :)  Jeg er nå 50 år og er hele 164 cm på strømpelesten. Er altså ikke så høy og trenger derfor heller ikke så mye mat. Jeg elsker å trene, men trening alene er ikke nok for å holde vekta. Det jeg putter i meg er vel så viktig. Jeg har vært inne på tråden for oss som skal ned under 10 kg siden januar 2021. Jeg veide 68,4 kg på det meste og det er altfor mye på lille meg. Snart 10 kg av det er borte. Den langsiktige drømmen er nok å se 58 kg blank, men så lenge jeg ikke ser 60-tallet så er jeg fornøyd. Jeg vil altså stabilisere på 58-59 kg. Prøver å nå 58 på sikt selv om jeg stabiliserer. 

Jeg har innsett at jeg må fortsette å føre opp inntak en lang stund til videre fremover. Det er bare å fortsette jobben slik at jeg kan holde en stabil vekt. Jeg vil virkelig ikke tilbake til å se ut som ei budeie :lol:  Jeg øker nå gradvis kalori-inntaket. Lå lenge på 1300 og økte gradvis opp til 1400 og 1500. Fra i dag skal jeg ligge på 1600 kalorier. Det skal jeg gjøre en liten stund fremover nå. Må se hvordan kroppen responderer på det. Jeg vet at jeg ikke forbrenner særlig mer enn 1750 de dagene som det blir stillesittende kontordager og uten trening, så jeg er ganske spent på hva som skjer med vekta nå som jeg skal ligge så "høyt" som 1600 inn. Det hender jo at det sklir litt ut i helgene også, så det må jeg jo ta i betraktning. Livet er jo sjeldent helt A-4 for noen. De dagene som jeg trener mye løping/kondisjon så er nok forbrenningen noe høyere enn 1750, men det er jammen fort gjort å gå på en smell. Jeg skal være svært forsiktig med å tro at jeg kan jafse i meg og tro at treningen fikser biffen, for det gjør den nemlig ikke B) 

Veiedagen min har jeg nå tenkt skulle være på fredager. I dag er det bare mandag, så standarden for vekt setter jeg altså kommende fredag. Så får jeg se hva jeg veier da. Bare å henge seg på her dersom det er flere som tenker stabilisering fremfor nedgang. Bare hyggelig det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag igjen og oppdatering på vekt. Vekta viser 59,5 kg. Det er i grunnen helt ok siden jeg har hatt et inntak tidligere i uka som jeg ikke er særlig stolt av. Er jo bare ris til egen bak det, men har sagt til meg selv at alt under 60 er fint. Har aldri vært plaget av PMS tidligere, men nå som jeg har blitt eldre så merker jeg godt at mye ikke er som før. Tror jeg fint skal klare å holde meg på 59-tallet, for nå er hormonene på plass igjen :) 

Jeg har altså ikke fått testet så godt ut dette med å ligge jevnt på 1600 kcal pr dag siden jeg har proppet i meg flere dager på rad i begynnelsen av uka, men har hentet meg inn igjen. Har foreløpig denne uka også bare blitt to dager med trening. Det har altså ikke vært en helt optimal uke for meg. Man skal vel egentlig ikke skylde på tidspress, men når jeg ikke har vært hjemme før sent pga jobb og skal hive i meg noe mat før jeg må fyke på ulike møter og verv etterpå, så blir det rett og slett ikke mer tid igjen. Jeg må nesten rekke å sove mellom slagene også :lol: Det blir i hvert fall en litt mer normal uke nå over helgen heldigvis. 

Nå i helgen skal jeg ta meg en deilig og lang løpetur ute i skogen. Trenger å løsne opp litt nå. Kjenner at jeg har hatt litt høye skuldre og søvnen har derfor heller ikke blitt optimal. Alt dette virker jo inn på vekta og cravings også. Jeg skal rett og slett benytte helgen til å hente meg litt inn igjen ved å trene, spise mat som er bra for meg og å få sove godt. Det tror jeg blir en bra helg! :)

God fredag og helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen ble veldig fin og jeg fikk løpt som planlagt. Det ble ikke skogen som jeg hadde tenkt, men ute på gress og grusvei. Litt enklere når man bare kan spenne på seg skoene og løpe i vei uten å måtte ta bilen først. "Latskap" sikkert, men jeg hadde noe jeg måtte rekke og da ble det slik for å spare litt tid B) 

I går var vi ute og spiste på restaurant. Det syns jeg faktisk er litt vanskelig, for jeg aner jo ikke hvordan maten er tilberedt og hva den inneholder. Jeg fører jo fremdeles opp kaloriene selv om jeg er på vedlikehold, for det tar tid å stabilisere. Jeg måtte gå for litt kalorifattig og safe for å være sikker på at jeg ikke gikk på en smell.  Dette er jo tross alt en livsstil som jeg skal leve med, og da må jeg rett og slett fortsette med å tenke på hva som puttes i gapet. Mengden som jeg spiste i går var nok ganske innenfor, for jeg valgte helt bort sauser/dressinger og det mest kaloririke på tallerkenen. Takket nei til dessert også. Det fristet ikke så veldig med dessert faktisk. Jeg aner ikke om middagen landet på 400 eller 700 selv med et godt trent øye, så om totalen i går da ble det den skulle etter planen er helt umulig å si. Det er ikke det at én slik dag har så mye å si, men jeg liker å ha kontroll nå som jeg skal forsøke å holde vekta noen lunde i ro. Så er det så altfor lett å tenke at nå som jeg er i mål kan jeg "unne meg" diverse. Jeg kan fort tenke at jeg ikke går opp igjen såååå fort, men jeg har smertelig erfart at vekt spretter opp i rekordfart lenge før man vet ordet av det :wacko: 

Tallet på fredag vil vise veien videre. Leker litt med tanken om å øke enda bittelitt i inntak, men det avhenger av flere ting som stabil vekt og ikke minst hvor mye jeg får trent/vært i aktivitet. Ble svært lite bevegelse på mandag med lang kontordag og kun et par småturer med hunden, og da ser jeg på klokka at forbrenningen ikke var på mer enn 1800 forbrent. Da har jeg jammen ikke mye å gå på gitt :unsure: Det hjelper ikke å sitte på rumpa hele dagen i hvert fall. Det er helt sikkert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, i dag er det fredag og vekta stopper på 58,5 kg :) Jeg har nok hatt et litt lavere inntak enn planlagt, men så veldig mye lavere har det faktisk ikke blitt. Mandagens inntak var skyhøyt og dro nok snittet veldig opp. Vet ikke helt hva som skjedde, men jeg jafset vel i meg nærmest alt jeg kom over :blink: Tror det var noe med at jeg tok en bitteliten porsjon med is som var igjen fra desserten fra søndagsmiddagen. Så når jeg da hadde "skeiet ut litt" så var det som om jeg virkelig fikk smaken på sukker og kroppen ivret etter mer - myyyye mer. Jeg spiste nemlig ikke av den isen på søndag, men mandag var jo selvfølgelig en fin dag å spise isen :wacko:  Så totalt for hele uka så har snittet blitt ganske nøyaktig 1500 kcal. Det er jo faktisk bare 100 under det som var planen, men allikevel så er en kg borte fra forrige fredag. 

Tenker nå at jeg skal gjøre et forsøk på å øke opp til 1700 fra og med i dag. Det er litt skummelt merker jeg, for jeg har ikke helt knekt koden på hvordan jeg skal  øke mengden mat. Jeg har ligget så lenge på lavkalori nå at jeg ikke lenger vet hvordan det er å skulle spise tilnærmet "normalt", om jeg kan skrive det slik. Det høres jo nesten ut som om jeg har en spiseforstyrrelse av en annen verden, men det ligger ikke der altså. Det er bare at det jeg til nå har spist nærmest har gått på autopilot. Det har blitt de vanlige tilmålte kvotene med frukt, melk, nøtter og grønnsaker pr dag. Altså helt etter GR-metoden. Jeg har ikke lenger betalende medlemsskap her, så den funksjonen med å få en score på hvor mye man skal ha av hvert slag er noe jeg savner. Uansett, jeg må jo ikke gjøre alt slavisk heller :P Må bare lære meg at jeg nå må få inn økningen på autopilot også. Å stabilisere vekten er jammen vel så vanskelig som å gå ned merker jeg :wub: 

I dag blir det en god tur med hunden. Jeg var på to harde treningsøkter i går kveld, så i dag skal kroppen få lov til å restituere seg. Tar heller en rolig løpetur ute i duggfriskt gress eller sti i morgen tidlig om kroppen kjennes klar igjen. Jeg skal lage meg en fin helg med gode valg. Ha en super fredag til alle dere der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...