Gå til innhold

Lillemor fortsetter jobben


Lillemor
 Share

Anbefalte innlegg

Gledelig jul :) Er vel kanskje litt tidlig å si vel overstått jul, for det er vel praktisk talt jul fremdeles når vi skriver 3. juledag? For meg så er julen i grunnen over selv om det er romjul. Tilbake på jobb og vanlig hverdag igjen. Vektoppdatering herfra (etter en sørgelig kostholdsmessig desembermåned) viser det samme som for ca én mnd siden. 62,5 kg. Det har rett og slett sklidd totalt ut med både det ene og det andre. Tror at jeg hadde økt enda mer om det ikke hadde vært for all løpingen.

Etter middagsselskapet i går så sørget jeg for at gjestene fikk med seg alle rester av julekaker og godsaker. Nå er det nok fråtsing for i år for min del. Desember har vært en eneste stor fest, med unntak av den første uka som jeg tok et jafs med lavkalori og sunt kosthold. Jeg har ikke startet med noe føring av kalorier ennå, men skal altså sette på en kraftig brems. Kroppen føles helt blubbete og stinn etter all julemat og kveldskos. 

Uansett, jeg må tenke hva jeg fikk til i 2021. For ett år siden så veide jeg faktisk ca 6 kg mer enn jeg gjør i dag. Det er jo noe å tenke på :) Så er jeg "bare" 2,5kg unna vektvinduet mitt. Jepp, det hjelper faktisk litt å tenke slik :wub:  Har planer om å starte opp med litt telling og føring igjen, men i første omgang har jeg altså kuttet ut all fråtsing av julekaker, julesnop og desserter. Tipper at vekta kryper litt ned av seg selv denne uka når kosten nå blir litt mer normal igjen. 

Skal på mølla for å løpe i dag også. Gleder meg til det. Hadde en rolig økt i går, så er klar for litt mer fart i dag. Heldigvis så får vi løpe på treningssenteret selv om fellestimene er nedstengt for en stund. Savner veldig å løpe i gruppe sammen med de andre, men med litt god musikk på ørene så flyr bena nærmest av seg selv :P 

Jeg får holde liv i tråden min selv om jeg har gått litt opp siden jeg startet den. Målet er jo å hindre videre vektoppgang +å komme meg bittelitt nedover igjen. Det skal jeg klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • Lillemor

    106

Godt nytt år :) Første mandag i det nye året og jeg må visst starte med telling og føring igjen :wacko: Litt vel mye vektøkning nå altså, så det er jo bare å sette i gang. Skal ikke dvele så mye over hvorfor de siste kiloene har kommet på, men at det har vært altfor mye av alt er det jo ingen tvil om. Vekta i dag viste langt over det som er akseptabelt. Hele 63,5 kg i dag tidlig :blink: Jeg er skikkelig lei meg for dette, for jeg var så utrolig glad og fornøyd da jeg var på rundt 59 kg.

Har grublet litt på om jeg skal gå tilbake til tråden min for oss som skal ned under 10 kg, for jeg har vel egentlig ikke " lov til " å være her nå som jeg er såpass mye over vektvinduet mitt. Ja, jeg går litt tilbake i den andre tråden, for dette skal vel egentlig ikke være en vektnedgangstråd, men vedlikehold. Skriver litt her innimellom for å holde tråden i gang. Tipper jeg er tilbake her i denne tråden for fullt igjen i februar. Fire uker med lavkalori skal nok gjøre susen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg skrev at jeg kom til å komme tilbake her i tråden for fullt i februar. Tja, da hadde jeg vel egentlig 1. februar i tankene. I dag skriver vi 15. Jeg er ikke helt nede i vinduet mitt ennå, men det er sannelig ikke langt unna. Får oppdatere vekt i denne tråden på fredag slik jeg opprinnelig gjorde. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at denne vedlikeholdstråden må ligge i brakk til mars. Jeg ligger rett ut med Covid og orker ikke noe som helst. Orker ikke en gang å tenke på hva jeg putter i munnen. Mest mulig lettvint. Jeg vet smertelig godt hvordan det kan gå, men akkurat nå så orker jeg ikke løfte en finger for å lage sunne retter. Kommer sterkere tilbake når dette har passert :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fredag og opprinnelig vektoppdatering herfra. Er litt over vinduet mitt fremdeles, for i dag veide jeg 61,1 kg. Jeg har i hvert fall begynt å komme meg etter noen ganske tunge uker med sykdom. Skulle gjerne sett 60-tallet, så dersom jeg er skikkelig fornuftig nå i helgen så er det jo store muligheter for det til uka. 

Jeg har nå gjenopptatt treningen mer eller mindre for fullt igjen. Var på en helt grei løpetime i går, og det kjentes veldig bra. Ikke kjenner jeg på noe spesielt utmattelse i dag heller, så jeg tror faktisk jeg er så og si tilbake i gamet :) Skal teste ut en real styrkeøkt i dag. Det er på en måte den siste testen på om hvordan det står til. Tipper at det skal gå svært bra.

Denne uka som har gått har jeg holdt meg til under 1300 kcal. Det blir nok noe økning igjen nå som jeg er tilbake med treningen for fullt, men underskudd skal jeg ha uansett. Jeg vil virkelig tilbake til 58 kg hvor jeg trives aller best. Da må jeg jo ned 3 kg til. Jeg har ganske høy fettprosent nå, så jeg må både ned i vekt og må trene opp styrken i kroppen igjen. Det er utrolig hvor raskt en kropp forfaller uten vedlikehold :blink:  Her skal det jobbes igjen! 

God helg til alle dere der ute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa, jeg har virkelig jobbet på :) Her er jeg igjen med dagens vekt på 60,1 kg. Det betyr at jeg er tilbake i vektvinduet mitt og her i denne tråden som jeg skal være. 

Denne uken har jeg kanskje vært litt vel sparsommelig på kaloriene, for jeg ser at jeg har ligget rundt 1400 kcal hver dag. I går ble det bare 1300. Det var nok litt i minste laget i går siden jeg var på en ganske heavy treningsøkt. Planen var egentlig å ligge på ca 1500. Skal bli "flinkere" til å holde meg til planen nå. Ikke noe særlig å bli svimmel og uvel fordi man har spist for lite. Da bygger man ikke særlig med muskler heller. Full skjerpings herfra :wub: 

Målet for kommende uke er jo selvfølgelig å krype videre litt nedover på vektskalaen. Nå er jeg så nære å se 59-tallet at jeg kjenner veldig på at jeg skal gå for at jeg skal veie maks 59,9 neste fredag :) 60-tallet skal bort. Jeg vet at jeg kan klare det. 

I helgen skal jeg i grunnen ikke gjøre så fryktelig mye annerledes enn jeg pleier, men jeg har faktisk lyst til å prøve meg på en løpetur utendørs. Jeg er jo avhengig av å kunne løpe i terreng eller grus. Her hos oss har nå all isen smeltet på grusveiene i hvert fall, så da blir det nok en ørliten test i morgen. Hadde vært gøy å teste formen :) Tror jammen jeg skal gå for det gitt. 

Ha en fantastisk helg dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpeturen utendørs på lørdag var tung, men veldig deilig. Skal jammen gjøre det samme kommende lørdag også dersom det ikke plasker ned og blåser meg sideveis bortover.  Jeg merker veldig godt forskjell på det å løpe på en vindstille mølle kontra ute med litt blåst :P Ganske mye tyngre å løpe ute på grus/gress under slike forhold vil jeg påstå. Jeg fikk i det minste testet ut formen min, og det var jo det som var målet. Kan konkludere med at formen er bra. Løp 5 km sammenhengende på kortere tid enn jeg har gjort før. Det ble litt heseblesende riktignok, men det er ikke annet å vente heller på første turen og i tillegg har hatt en litt heftig koronasykdom. Er fornøyd jeg :) 

Vekta svinger bittelitt, men det er helt innenfor det forventede og ok. Det ble løping og tung styrke i går. Da vet jeg at vekta ofte svinger i takt med det. Ikke noen markante forskjeller, men jeg var godt nede på 59-tallet i helgen og var lykkelig for det.  Uansett, 0,7 kg ned siden forrige mandag. Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge som veiedag, men i denne tråden så har det jo vært fredager. Tror jeg skal beholde det. Målet mitt for kommende fredag er jo å veie maks 59,9 kg. Aller helst litt lavere enn det også, men har ikke dårlig tid nå ;) 

Ligger nå på 1500 kcal daglig. Det kan være at jeg gradvis øker opp til både 1600 og 1700 i løpet av kort tid, men det må jeg nesten se an og kjenne litt på. Det kommer veldig an på hvor mye jeg rekker å få trent også. Planen for uka er rolig løpetrening i dag og litt styrke, bare styrke i morgen, dansing på onsdag og den vanlige harde løping/styrke på torsdag. Så om været holder seg blir det rolig langtur med løping med hunden på lørdag. Det blir nok løping og styrke igjen på søndag. 6 dager i uka med trening er det jeg pleier å få til når det ikke er noe spesielt annet jeg må, så ikke noe uvanlig i det. Det er slik jeg trives best :D 

Ha en finfin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag for denne tråden og vekt er 59,5 kg. Det har vært helt stabilt siste tre dagene. Var ganske spent på vekta i dag tidlig siden jeg trente ganske tungt i går kveld. Pleier jo nesten alltid å gå litt opp etter tung styrke dagen før.  Antakelig ikke tungt nok i går til at det får utslag på vekta. Jeg er jo bare glad for at den ikke gikk opp, men er litt overrasket :) Målet mitt var maks 59,9 kg i dag, og det klarte jeg :) 

Klærne sitter delvis som de skal, men jeg ser fremdeles at det er en grunn til at jeg vil at 1,5 kg til skal bort. Jeg er normalvektig slik jeg er nå, men ligger faktisk mer i øvre del av bmi-normalområdet enn i nedre. Det ser jeg i speilet også. Ser at det fremdeles er en del rundt magen og rundt lårene. Jeg jobber meg nå opp igjen etter sykdom, og trener godt med styrke. Merker at jeg ikke er så sterk som jeg var før, men jobber for å komme meg dit igjen. Ser det godt på fettprosenten også. I høst hadde jeg fettprosent på 28,6 og veide rundt 59 kg. Nå har jeg en fettprosent på 31,3. Sikkert filleting for mange, men når man har jobbet så hardt det siste året for å komme seg ned i vekt, så er det stas å nå målene sine som man har satt seg ;)  Jeg var faktisk oppe i 68,4 kg på det meste i januar i fjor og så ut som ei budeie :blink: Jeg er veldig lav og kort i livet, så alt gikk jo i ett. Var trill rund på midten og et skikkelig opphovnet og pløsete ansikt. Hadde magen struttende ut rett under brystene, det var tungt å puste når jeg skulle bøye meg og jeg  så ikke engang tærne mine. Så ja, jeg skal jobbe litt til for å komme helt dit jeg ønsker selv om jeg nå primært er på vedlikehold. 

Siden jeg var på en hard og god treningsøkt i går, så blir det restitusjon i dag. Prøver meg på en rolig løpetur ute igjen i morgen. Været ser ut til å bli ganske bra. Så tror jeg at jeg skal øke opp til 1600 kcal fra i dag. Håper at det er lavt nok til at noen ørsmå gram til kan forsvinne innen neste fredag, samtidig som jeg venner kroppen til litt mer normale mengder med mat igjen. 

Ha en finfin fredag der ute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka må jeg stramme inn bittelitt igjen. Var i selskap på lørdag og spiste masse god mat, sjokolade og deilige kaker. Tenkte ikke på å telle en eneste kalori. Jeg fråtset ikke og heiv meg heller ikke over det, men jeg slapp å veie og telle. Det var faktisk ganske befriende også. Siden vekta var helt ok på fredag, så tenkte jeg at det var helt innenfor å skeie litt ut på lørdag i selskapet. Og det var det jo! Saken er jo bare at da fikk kroppen tilført store mengder med sukker, som da fører det til at blodsukkeret blir svært ustabilt og craver etter mer dagen etter.

Så i går gikk vi en lang tur. På veien stoppet vi innom et spisested som bare serverte burgere, kebab, pizza osv. Det var ikke det at jeg hadde så fryktelig lyst på drittmat, men jeg spiste det allikevel. Og nei, det var ikke pga alkohol dagen før, for jeg drakk ikke annet enn kaffe og brus. Så på kvelden i går så spiste jeg både is, ekstra brødskiver med nugatti (!) og et par sjokoladebarer :blink: Jeg tror selv at det var at jeg cravet pga inntaket av altfor mye mat og søtsaker på festen, i tillegg til altfor lite søvn. Jeg kom jo sent i seng, i tillegg til at vi mistet en time med søvn pga at vi stilte klokka til sommertid. Så min konklusjon er at store mengder med mat og sukker i kombinasjon med lite søvn er svært uheldig for meg :unsure: 

Ser altså på vekta i dag at den peker i en annen retning enn det som er ønskelig. Ikke kjempestor endring, men nok til at jeg altså må stramme inn litt igjen. Må holde meg til 1500 kcal i dag. Skal på løpetrening og påfølgende styrke igjen i dag, og da forbrenner jeg jo også noe mer enn jeg hadde gjort om jeg satt i sofaen og spiste is :lol: Jeg har tro på at jeg skal få hentet meg inn igjen jeg! Litt usikker på hva slags vektmål jeg skal sette meg denne uka siden helgen ga litt utslag, men det bør være realistisk å ha som mål å veie under det jeg gjorde på fredag. Altså så skal vekta være under 59,5 kommende fredag. Så kanskje 59,4 kg kan være greit? Prøver på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så spent på vekta i morgen! Jeg har selvfølgelig smugtittet litt disse dagene for å se hvilken retning det går, men ingenting er skrevet i stein når det gjelder målinger og resultater selv om man holder seg til det man skal. Har måttet ligge på rundt 1400 i snitt nå siste fire dager, og da er dagen i dag tatt med i regnestykket. Det tallet som jeg så på mandag har jeg ikke lyst til å se igjen :rolleyes:  Jeg ligger og vaker der jeg har gjort den siste tiden. Det er jo greit nok det at det ikke er enorme svingninger, men litt ned ville jo vært å foretrekke :)  Det skulle jo være muligheter for det med 1400 kcal daglig, men jeg har nok fått i meg mer kalorier i helgen som var enn jeg antakelig aner. Ikke har jeg trent så voldsomt mye denne uka heller. Ble godt med trening på mandag, men ellers bare et par rolige gåturer på tirsdag og en rolig langtur med hunden i går kveld. 

Blir litt mer fart igjen i dag med påfølgende styrke. Gru-gleder meg litt. Vet ikke helt hvorfor, for jeg pleier jo å glede meg veldig til disse timene. Akkurat i dag så hadde jeg hatt mye mer lyst til å synke i sofaen og se på en eller annen serie på TV. Helst med en stor skål med smågodt i fanget.  He, he jeg skal selvfølgelig ikke det :P Jeg har en jobb som må gjøres, så da nytter det ikke å sluntre unna. Her skal det ikke komme noen røde tall i regnskapet, nei :lol: 

Da kommer jeg innpå her en liten tur i morgen også da for å rapportere oppdatert vekt. Krysser fingre og tær for at jeg veier bitte, bittelitt mindre enn forrige fredag. Hvis ikke, så er det veldig fristende å slenge det på muskelvekst-kontoen altså :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble to fine treningsøkter i går til tross for at jeg vegret meg bittelitt for å dra. Det var ikke spesielt tungt heller, selv om jeg var litt daff rett før jeg startet. Hadde i grunnen greit med energi underveis. 

Fredag og veiedag for meg. Det ble en litt tullete veiing i dag. Vekta var 59,5 kg da jeg stod opp i dag tidlig. Altså nøyaktig det samme som forrige fredag. Jeg tenkte at det må jeg bare finne meg i, så jeg spiste frokosten min som vanlig og startet dagen. Så gikk det ikke mer enn en halvtimes tid før jeg skjønte at jeg burde ha drøyd frokosten bittelitt og veid meg på nytt. Uten å gå mer inn på det, så tar jeg en ny kontroll i morgen tidlig. Av gammel vane fra tråden for vektnedgang, så pleier jeg å ta fram målebåndet på mandager. Tenkte ikke på å ta det fram i dag. Skal ta en sjekk med målebåndet på mandag igjen. 

Det ser ikke ut til at jeg rekker så mye trening (som i trening for meg) i helgen på grunn av andre aktiviteter med familien. Det blir ikke så mye stillesitting heller. All bevegelse er bedre enn ingen bevegelse. Har ingen slagplan for inntaket, men tror at det er lurt at jeg ikke overstiger 1500-1600 kcal. Jeg tror jeg skal se 58-tallet før jeg øker noe særlig mer. Planen er å veie i morgen tidlig og så tar jeg det derfra :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert vekt i dag tidlig 59,2 kg. Det ble jeg veldig glad for å se :) Jeg har måttet jobbe litt for den utskeielsen som jeg hadde forrige helg, og da var det godt å se resultater. Er så kjipt å gå ned de samme kiloene hele tiden. Å gå opp og ned to kg er jo i grunnen helt greit, men det er så fort gjort at det kommer på mer om man ikke tar det med en gang. 

Så nå som jeg har fått av meg det som kom på etter forrige helg pluss bittelitt til, så er det klart for å sette kommende ukes mål. Jeg har veldig lyst til å se 58-tallet selvfølgelig. Kan jeg klare 58,9 innen fredag tro? Det er jo "bare" 0,3 kg :rolleyes: Jeg har veldig lyst å prøve på det altså. Det er ikke det at jeg har så fryktelig dårlig tid denne uka heller, men å komme meg helt ned til 58 kg blank er jo hovedmålet til syvende og sist uansett. 

Jeg hadde planer om å ligge på 1600 i denne uka som har gått, men måtte altså justere ned til ca 1400 siden jeg hadde puttet i meg litt vel mye den helgen. Jeg gjør et nytt forsøk på å ligge på 1600, og håper at nye 300 gram kan forsvinne innen fredag. Det er jo ingen garanti for at kroppen oppfører seg slik jeg vil, men jeg kan jo i det minste legge til rette :) Opp skal det i hvert fall ikke gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går ting sin gang. Tror kanskje at vekta er i ferd med å stagnere litt. Det skal den vel også med et forholdsvis "høyt" inntak. Jeg må skrive høyt i hermetegn, for 1600 kcal er jo i utgangspunktet ikke så høyt for de fleste. For meg så er det ikke så lavt, fordi jeg normalt sett ville ha forbrent kun 1700-1800 kcal på rolige dager uten trening. Da sier det seg selv at vekta vil begynne å stabilisere seg dersom jeg spiser såpass mye som 1600. Jeg trener riktignok en del og 1600 gir nok nedgang på sikt, men akkurat nå så er jeg jo i ferd med å bygge opp muskulaturen igjen. Ser nå resultater faktisk! Muskelmassen min er nå målt til samme nivå som den var i høst da jeg var på mitt sterkeste, sprekeste og slankeste :) Det er jo noe :D 

Jeg må nok innfinne meg med at vekta vil holde seg på 59-tallet denne uka også. Jeg vil jo selvfølgelig ha økt muskelmasse og redusert fettprosent. Er bare at man har litt lett for å bli litt opphengt i tallet på vekta. Får se hva tallet viser på fredag, men jeg skal jammen ta til meg at muskelmassen har økt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredag :) Ja, vekta holder seg på 59-tallet den, men det er et stort MEN. Forrige fredag med 59,5 kg så hadde jeg en fettprosent på 31% , muskelmasse på 65,4% og vann 47,4%. Det samme hadde jeg dagen etter selv om vekta viste 59,2 kg. I dag derimot, en uke senere så har jeg en fettprosent på 29,2% , muskelmasse på 67,2% og vann 48,8%. Da kan vekta bare være det den vil i dag nemlig, for her er det endringer :D  Altså betydelig lavere fettprosent, økt muskelmasse og mer vann i kroppen. Jeg er rett og slett storfornøyd! Kroppen min har blitt sunnere og sterkere selv om antall gram på vekta ikke går den veien jeg helst vil se. 

Jeg er i litt påskemodus selv om jeg ikke skal ha fri før i midten av neste uke. Har ikke planer om å skeie ut med noe som helst, men jeg skal jammen tillate meg å ha litt påskegodt i hus. Vi snakker ikke om mengder, men litt slik at jeg kan kose meg skikkelig. Jeg skal kjøpe inn ting som jeg virkelig liker godt og skal nyte det i fulle drag. De siste lørdagene så har det blitt 5 sjokolademus :lol: Må nok se om jeg skal utvide horisonten bittelitt mer der altså :P Det er jo nok av godsaker å velge mellom i godtehyllene, så det gjelder å velge med omhu. Kos blir det garantert! 

Å ligge på 1600 kcal gir ikke mye nedgang på vekta, men jeg ser jo at det definitivt er et noenlunde riktig nivå å ligge på akkurat nå. Akkurat passe til at fettprosenten kan gå ned, og akkurat nok til at kroppen ikke går i altfor stort underskudd slik at det går an å bytte ut fett med muskler. Jeg tror jeg fortsetter slik litt til. Tar høyde for at det kan bli bittelitt justering i forbindelse med påske og fri, men har det i bakhodet at jeg skal holde vekta noenlunde stabil. Jeg vil jo gjerne beholde synet av 59-tallet, og aller helst se 58. Mulig jeg må gå for 58-tallet over påske. Vi får se :) 

God påskehelg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vipps så hadde det gått nesten to uker og hverdagen er tilbake :) Påsken er overstått, og jeg har ikke spart på noe som helst :P Fyttikatta som jeg har proppet i meg i påsken :wub: Det verste har ikke vært maten, men alt det smågodtet og salt snacks! Å kjære vene. Har jeg kost meg da? Gjett om! Har ikke ofret vekt eller kalori en tanke, og det har vært helt fantastisk å få den pausen på nesten to uker B) Etter lange skiturer så har jeg satt meg ned i solveggen med kaffekoppen og godteskåla. Så har jeg bare fulgt opp det i sofakroken på kvelden med mer smågodt og snacks. Jeg hadde egentlig tenkt å være "flink", men jeg har vel knapt vært så lite flink noen gang :rolleyes:

En slik gigakosemoseoverdosepåske gjør selvfølgelig noe med vekta. Skulle bare mangle. He he, nå strammer det både her og der og egentlig overalt. Det er ikke sikkert at alt har rukket å lagre seg som fett, men når håndtakene er vel på plass igjen så er det i hvert fall noe som har festet seg. Livvidden har også økt med noen cm. Om det er mye vann pga alt sukkeret er ikke godt å si, men vekk skal det ja! Røde tall lyser mot meg på vekta, og det er ikke bare noen få gram heller. Oppdaterer vekt på fredag, og så får vi se hvor ille det faktisk er. Dagens tall er i hvert fall ikke noe å skrive hjem om :lol: 

Jeg vil tro at jeg vil trenge et par uker og vel så det for å få av meg alt som har kommet på selv om jeg nå skal tilbake til lavkalori. Så må også kroppen få venne seg til at den ikke får slike sukkermengder mer. Alt har jo blitt snudd på hodet. Leste et sted at det gjelder å hente seg inn igjen med en gang når man har skeiet ut. Det er det jeg skal gjøre nå. Jepp, jeg skal tilbake til vektvinduet mitt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredag :) Jeg hopper rett i det. Dagens vekt viser 60,7 kg. En kg opp siden før påske altså. Det var mer, men jeg har tatt meg kraftig sammen denne uka og har ligget på rundt 1300 kcal. Det har foreløpig gitt en nedgang på hele 1,7 kg på fire dager. Antakelig mest vann, men jeg ser i hvert fall mindre pløsete og oppblåst ut. Jeg lar uansett dagens tall være grunnlaget for den neste uka. Dette betyr at jeg må ligge på 1300 kcal en uke til for at jeg skal komme tilbake til vektvinduet mitt. Skal altså under 60 kg for å kunne kalle dette for "vedlikehold". 

Jeg har hatt en forholdsvis aktiv påskeferie med et par lange skiturer, noe løping og gåturer. Det kan på ingen måte kompensere for inntaket, men det har i hvert fall gjort at jeg har holdt kondisjonen vedlike. Derfor ble det ikke så tungt på løpetreningen i går som det kunne vært. Styrketreningen derimot, den var litt tyngre enn ønskelig. Aner ikke hvorfor, men når jeg tenker meg om så kan det kan faktisk være at kroppen har vært i stort underskudd denne uka. Så her blir det litt vinne-tape-forhold. Ned i vekt, men også ned i effektiviteten i styrketreningen. Jeg må altså øke litt i inntak for at jeg skal få utbytte av styrketreningen. Jeg får bare finne meg i også kommende uke at forholdene ikke er helt optimale, for jeg VIL under 60 kg før jeg gradvis øker inntaket igjen. Slik er det jo med vedlikehold :rolleyes: Slipper man for mye opp, så må man jobbe litt ekstra for å komme seg ned igjen også. Ja, jeg kan ta det over litt mer tid, men jeg har smertelig erfart at dersom ting drøyer ut i tid så daler motivasjonen tilsvarende. Jeg må altså raskt tilbake til der jeg var før jeg kan roe ned tempoet litt. Sånn er det altså her :) 

I dag er det to måneder til jeg skal på en deilig badeferie. Jeg gleder meg noe helt vilt! Målet for vekt vil være 57-58 kg. Jeg trives aller best der og det vil jeg derfor jobbe for. Jeg har nærmet meg veldig opptil flere ganger, så jeg er ikke så veldig langt unna. Nedgang og vedlikehold går som hånd i hanske for meg. Det gjelder å jobbe, jobbe og jobbe. Dette får jeg til :D 

God helg alle sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin og aktiv helg med masse godvær er overstått. Et godt kosthold uten noen store utskeielser ble det også. Ikke noe snop som i smågodt eller sjokolade denne helgen. Det ble kun bittelitt salt snacks i skåla på lørdag, men det var ikke snakk om mengder. Det ble løping både fredag og søndag, mens på lørdag hadde jeg mest fokus på styrke. Så alt i alt gjorde jeg det bra. Ser at vekten peker i litt mer normal retning igjen også. 

Helgen har også bydd på hagestell, så jeg har fått vært masse ute i det nydelige været. Har fått rusket skikkelig opp i hagen og gjort det rent og pent. Så utrolig deilig med vår! :) 

Tror jeg gjør lurt i å holde meg til lavkalori noen dager til. Noe av påsketillegget er i ferd med å forsvinne, men det er jammen meg nok å ta av allikevel. Det strammer fremdeles godt i bukselinningen B) Jeg må liksom på 59-tallet før jeg merker at det slipper altså. Først da blir håndtakene mindre og jeg føler meg mer vel. Nå tyter magen utover buksekanten når jeg sitter, og det er verken spesielt pent eller behagelig. Så 1300 kcal denne uka også :) Jeg må bare ikke bli fristet til å øke for mye og for raskt i inntaket når vekta er i ferd med å komme seg ned til vektvinduet igjen. Kniper igjen gapet og ser om det kan gi noen resultater innen fredag. 

Ha en fin uke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagens vekt er 59,7 kg. Jepp, det er en hel kg ned siden forrige fredag :D  Den kiloen merker jeg godt. Det strammer ikke fullt så mye rundt bukselinningen. Jeg går for en kilo til. Ikke nødvendigvis en hel kilo innen neste fredag altså, men på sikt. Noen få gram ned til neste fredag vil jeg veldig gjerne. Jeg prøver meg på 1400 kcal denne uka og ser hvordan det går. 

Det blir ikke rom for så mye trening i helgen, for det er ganske tett på familieprogrammet. Kan alltids trene på kveldene når vi er tilbake fra aktivitetene, men jeg er så voldsomt kveldstrøtt at det spørs om det blir noe av :P Vi får se hva det blir til og hva jeg har behov for. 

God helg alle sammen :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her har det gått helt i ball og blitt bare tull :wacko: Starten av mai ble slettes ikke slik jeg hadde verken tenkt eller trodd. Hadde ikke kunnet forestille meg at jeg skulle kludre det slik til for meg selv. Vel, bare en ting å gjøre. Det er å se fremover i stedet for å se seg tilbake. 

Vekten på fredag som var aner jeg ikke, for jeg veide meg ikke. Dagens tall er slettes ikke noe skrive hjem om, men jeg tar meg kraftig sammen igjen nå og rapporterer kommende fredag. Jeg er over vektvinduet mitt :( Ikke sånn kjempemye, men jeg ser ikke 59-tallet for å si det slik. Er bare så utrolig lei meg. Det som er bra er jo at jeg tar tak i det med en gang slik at det ikke fortsetter å balle på seg. 

En litt smådeppa frue her nå, men det blir bedre. Det vet jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredag :) Hodet og kroppen er på plass igjen :) Det føles utrolig godt å komme seg ut av den seige gørra som jeg følte at jeg hadde dumpet ned i. Den gufne følelsen av at man mister kontrollen og bare må putte i seg alt mulig. Ikke orket jeg å trene noe særlig heller. Nå er jeg tilbake der jeg skal og har vært. 

Dagens vekt stoppet akkurat på 60 kg blank. Det betyr vel i grunnen at jeg er innenfor vektvinduet mitt, selv om det er i det øverste sjiktet. Jeg har satt meg som mål at jeg skal veie 58 kg innen jeg skal på ferie om en drøy måneds tid. Jeg vet at jeg må gjøre en jobb for å klare det. Jeg har stort sett ligget og vaket mellom 59 og 61 kg de siste månedene. Vekta har altså holdt seg forholdsvis stabil som den skal. Fasiten for meg har vært å hente seg inn igjen rimelig raskt når jeg ser at vekta peker i gal retning. Jeg tillater ikke at jeg havner over vektvinduet mitt. Derfor må jeg ta tak så fort jeg havner over 60 kg.

Målet er atter en gang å komme meg videre nedover vinduet mitt. Neste fredag skal jeg se 59-tallet igjen. Aller helst vil jeg langt ned på 59-tallet som vanlig B) Kommende ukes inntak har jeg satt til 1500 kcal. Jeg vet at det går raskere med 1300, men jeg er så lei av å ligge så sykt lavt hele tiden :wacko: 1500 er lavt det også, men da kan jeg i det minste spise f.eks noen mandler hver dag uten at budsjettet sprekker. 

Ønsker alle sammen en flott helg. Jeg skal ta gode valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opp og ned er like langt sies det, men jeg føler at det faktisk blir dobbelt så langt! Dette syns jeg er vrient altså. Har nå atter en gang bikket over vinduet mitt. Tar en runde med lavkalori nå og gjør opp status på fredag. Mai har visst blitt en eneste stor fest. Og jeg som følte at jeg hadde så god kontroll igjen! Opp og hopp, og tilbake til de gode vanene mine :) 

En ting er i hvert fall helt sikkert. Det er at jeg skal ha vekk det som nå henger over bukselinningen innen jeg drar på badeferien om en måned. Jeg vet at jeg kan klare det når jeg først har funnet tilbake til motivasjonen. Jeg vil føle meg vel og glad :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er fredagen her igjen og jeg skal gjøre opp status. Vekta i dag viste 60,6 kg. Det er heldigvis en god del lavere enn den var på mandag, for da lyste sørgelige 62,2 kg mot meg :wacko: Jeg har måttet ta meg kraftig sammen denne uka. Så ja, nå er jeg jo straks tilbake igjen i vektvinduet mitt. Må gjøre et realt forsøk på å komme meg tilbake dit at jeg ser 59-tallet igjen. For én måned siden veide jeg en kg mindre enn jeg gjorde i dag, så jeg har jo ligget og vaket rundt det samme i lang tid. Jeg har jo klart vedlikeholdsbiten i og for seg :) Det var jo i grunnen hovedmålet det. Jeg vil jo definitivt ikke opp igjen dit jeg var! Vedlikehold er faktisk ganske mye vanskeligere enn man kanskje forestiller seg. Det blir litt til at man tenker at nå er man jo så slank og fin at man kan putte i seg nærmest alt mulig. Vi vet jo alle at man ikke holder seg slank ved å tenke slik. I hvert fall ikke over flere dager og kanskje uker. Da er veien til den samme høye vekta svært kort. 

I dag er det nøyaktig fire uker til jeg skal på badeferie. Jeg har lenge ønsket å komme meg ned til 58 kg innen det. 2,6 kg ned på fire uker KAN gå det altså. Det er jo fysisk mulig å få til. En skikkelig innsats med lavkalori må jo selvfølgelig til. Er det slik at jeg må holde meg på 1300 mon tro, eller er det mulig å få til selv om jeg øker til 1500? Det er det jo i grunnen bare tiden som kan vise, men ca 0,6 kg - 0,7 kg ned hver uke krever nok ganske høy selvdisiplin :rolleyes: Det har jo faktisk hendt at jeg har gått ned en hel kilo nærmest over natta :P Jeg tror jeg går for "normalt" inntak i dag og i morgen på 1500, og så starter jeg opp igjen med en slags kickstart enten under eller på 1300 fra søndag. Det er i hvert fall slik jeg tenker meg at det kan være i skrivende stund. Jeg tar en skikkelig oppdatert status på det valget når jeg ser hva vekta viser på søndag. 

Jeg skal i hvert fall garantert ta gode matvalg og treningsvalg denne helgen :) Planen er klar og skal følges.

God helg alle sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag morgen og jeg er klar for en ny uke med både trening og lavt inntak. En kg mindre i dag enn den var forrige mandag. Vekten er dessverre likevel litt høyere enn den var på fredag, men jeg er fortsatt ved godt mot. Syklus og hormoner får jeg ikke gjort så mye med, men motet kan ingen ta fra meg :P Jeg ser nå at jeg må ligge på maks 1300 kalorier denne uka for at jeg skal klare å få vekk litt spekk før jeg drar. Kan faktisk være at jeg tar GR sin kickstart også de første dagene nå. Skal føre opp dagens matbudsjett og se om jeg kan knipe inn litt her og der. 

Det som gjorde at jeg ikke klarte å holde på fredagens vekt, var rett og slett at vi tok en handletur til Sverige på torsdag som hundrevis av andre folk. Det startet litt dårlig allerede der. Vi spiste fra en tacobuffet og jeg aner ikke hvor mye jeg fikk i meg. Det var nok garantert mye mer enn jeg ville gjort dersom jeg var hjemme. Så klarte jeg ikke la være å fylle litt i godteposen :wub: Jeg knasket i vei fra godteposen i bilen på vei hjem og koste meg glugg :D Tenkte at jeg skulle spare litt slik at jeg hadde til lørdager fremover, men det kan jeg jo bare glemme for tiden! Jeg kan ikke ha slikt i hus akkurat nå. Det er i perioder jeg kan ha slikt liggende i ukevis uten å røre så mye som en sjokoladebit, mens nå for tiden så går alt ned på høykant :blink: Så da tømte jeg like godt hele posen i løpet av helgen da. Ikke at det var så skrekkelig mye i den posen, men det er jo fort vekk i underkant av en halvkilo. Så kan man jo bare gange 500 gr med 500 kcal (siden det var mest sjokolade oppi der) og så får man et skrekkelig tall :wacko:  

Nå er i hvert fall godteposen spist opp og den har lagt seg pent rundt bukselinningen min :( Skjønner bare ikke at jeg gang på gang straffer meg slik! Kose seg slik at man nærmest må sulte seg de neste dagene. Trøster meg med at jeg tar tak umiddelbart da i det minste. Jeg må bare glede meg over at jeg er en hel kg mindre i dag enn jeg var forrige mandag. Så får jeg heller bare jobbe på nå noen uker til.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble faktisk kickstart og bare 1000 kcal på meg i går. I tillegg så var jeg på løpetrening på kvelden. Det gikk overraskende greit altså, men tipper det er fordi jeg kvelden før hadde spist meg god og mett. Det ble en liten løpetur i dag også, men det var på morgenen, og da hadde jeg nesten akkurat spist frokost. 

I dag så det ut til at jeg kunne komme til å havne på rundt 1200 om jeg hadde spist den samme kveldsmaten som i går. At det kunne blitt såpass "høyt" i dag, skyldes at vi spiste laks til middag. Bare den lille biten i seg selv inneholder jo 240 kalorier. Svært sunt, men også svært kaloririk. I tillegg skal man jo gjerne ha litt tilbehør også, så selv om man velger magre varer blir det fort kalorier av det. Jeg klarte uansett å få til 1000 i dag også, men da måtte jeg redusere på kveldsmaten. Jeg gikk for et knekkebrød til tekoppen. Det ble faktisk på millimeteren innenfor. Kan vel ikke lyve å si at jeg ble stappmett :lol:, men akkurat nok til å ta vekk sultfølelsen. 

Vekta er heldigvis på vei nedover igjen, men jeg må si jeg er svært spent på om jeg når det endelige målet på 58 kg innen jeg drar på ferie altså :) Det er jo i og for seg ikke så voldsomt viktig å nå akkurat 58 kg, men fy fillern så deilig det hadde vært! Motivasjonen er i hvert fall på topp akkurat nå. Jeg ser på bilder fra i fjor sommer, som jeg veide rundt 61 kg, og ser at jeg ser litt smålubben ut faktisk. Det kan være at jeg er litt mer "veltrent" nå med litt mer muskler, men tror ikke det utgjør så voldsomt mye. Det er rett og slett ned i vekt jeg må. Harde fakta det der :rolleyes: Om vekta bare kunne være lavere kommende fredag enn den var forrige fredag, så øyner jeg håp. Jeg må jo bare gå for det. 1000 kalorier blir det i morgen også. Deretter så øker jeg til 1300 igjen, fordi jeg skal på en tung treningstime som krever litt mer mat. Full av pepp her nå altså, men det får jeg bare flyte på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender opp på ca 1000 kalorier i dag også. I dag hadde jeg faktisk hele tre knekkebrød til rådighet til kveldsmaten :) Juhuu! Min 3. og siste dag med GR sin kickstart. Foreløpig så ser det ikke ut til å ha gitt all verdens av resultater etter disse tre dagene, men det slipper nok snart. Med et så stort underskudd så sier det seg selv at det kommer til å slippe hvert øyeblikk. Litt småsulten innimellom må jeg innrømme at jeg blir. Det er helt klart ikke noe jeg skal holde på med over tid kjenner jeg. Det er på en måte deilig å ha en slik kickstart, for jeg vet jo at det kommer til å bidra til at bikinien sitter ekstra fint. Jeg gleder meg slik til ferie nå at jeg har helt sommerfugler i magen :wub:

Fra i morgen så er det 1300 kalorier som gjelder. Det skal i grunnen bli litt fint. Ikke at det heller er så fryktelig mye, men det betyr at jeg kan ta et eple eller en ekstra gulrot om jeg skulle ha behov for det uten at det velter hele kaloribudsjettet. Det er litt rart dette. Det har vært tider som jeg har syntes at 1300 har vært svært lite, men det setter ting litt i perspektiv når man merker at man gleder seg over at man straks kan spise så "mye" som 300 ekstra hver dag etter å ha levd svært sparsomt i få dager :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...