Gå til innhold

Lillemor fortsetter jobben


Lillemor
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat nå så hører jeg dessverre ikke hjemme i denne tråden :( Dette må vel kalles en fiaskosommer :wacko: Kommer tilbake igjen når jeg er tilbake i vinduet mitt igjen. Jeg vet ikke hvor lang tid det kan ta, men tipper jeg kan klare det innen jeg drar på badeferien om tre uker om jeg virkelig står på. Vi får se. Slik det er nå, så må jeg i hvert fall tilbake til den andre tråden min med vektnedgang.  Jeg greide rett og slett ikke å holde vekten i sommer. Det ble for tøft på flere fronter. Jeg har tatt grep, så jeg har heldigvis klart å snu. Håper å være tilbake her fredag 2. september med et litt mer oppløftende tall enn jeg så i dag tidlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • Lillemor

    106

Her er jeg igjen :) Jeg håpet å være tilbake her i september ser jeg. Så skulle det altså gå ytterligere to måneder til før jeg kunne være mer på plass i rett hylle. Ser tilbake i en app jeg har, at da jeg hoppet ut fra tråden her i august, så var jeg 3 kg mer enn jeg er i dag :unsure: Det har vært litt tøffe 3 måneder med både opp og nedturer. Dårlige valg, sykdom og skader har preget meg i denne tiden, men selvfølgelig også store gleder innimellom med oppturer som har gitt meg mye glede i hverdagen. Livet er nå bare en gang slik :) 

Nå hører jeg i hvert fall mer hjemme i denne tråden igjen, selv om jeg ikke her helt nede i vinduet mitt under 60 kg. Derfor blir jeg også i tråden for vektnedgang <10 kg. Det har gått litt tregt den siste uken til tross for godt kaloriunderskudd. Ser på det som om at kroppen trenger å tilpasse seg at den nå ikke trenger å rase verken opp eller ned i vekt. Stabilisering er ganske greit.

Veiedagen min i den andre tråden er mandager, mens her har den vært fredager. Jeg fortsetter med fredager i denne tråden, og oppdaterer vekt kommende fredag. Håper da at vekten vil vise litt velvilje :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fredag etter en svært travel arbeidsuke :) Fredag er veiedag med rapportering for meg i denne tråden. Vekten viste 60,7 kg i dag. Jeg må rett og slett bare være superlykkelig for det. Jeg veide nemlig over 66 kg for en måned siden :o  Det er veldig kjipt at man må gå ned de samme kiloene gang på gang, og at man ikke kan greie å holde vekten stabil mer enn noen måneder. En ting er at man ofte kan gå både opp og ned en kg eller to uten at det gjør så mye, men når det blir 6 og 7 kg opp så er man jo på helt ville veier vil jeg si. Så mye ekstra tar jo tid å få av seg igjen. 

I går var jeg på den vanlige løpetimen min med tung styrke etterpå. Det betyr at jeg er ganske mør og fin i kroppen i dag atter en gang :) Deilig å kjenne at treningen virker! Det blir hviledag i dag bortsett fra en tur med hunden i finværet. Er jo nesten vårtemperaturer ute her. Ikke mye som minner om vinter i hvert fall. 

Veien videre blir å krype videre nedover 60-tallet. Håper jo på å se 59-tallet snart, men jeg tror ikke det blir neste fredag. Det er jo hele 0,8 kg til. Farten på nedgangen har roet seg betraktelig nå, og jeg må være realistisk. Noe særlig mer enn 0,5 kg ned nå innen neste fredag kan jeg nok ikke forvente. Av og til får man jo total stillstand også. Jeg ønsker uansett all nedgang hjertelig velkommen :D 

Ønsker alle en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hui og hei hvor dagene bare flakser av gårde! Fredag igjen allerede og rapportering av vekt. Ikke så mye å melde herfra egentlig, for det er snakk om 0,2 kg opp fra forrige fredag. De smågrammene der gidder jeg ikke å bry meg noe særlig om, for jeg vet at jeg har både trent bra og spist fornuftig. Ingenting som tilsier at jeg har økt fettmengde i hvert fall. Mulig syklusen. Har ingenting å si. Jeg har ikke ventet noe nedgang nå heller, for det gikk ganske raskt med de første 5 kiloene som forsvant. 

Jeg fortsetter med lavkalori og øker litt de dagene som intensiteten på treningen krever det. I det store og hele så har jeg slettes ikke dårlig tid nå. Kroppen har begynt å se "normal" ut og ikke overvektig. Klærne passer ganske greit, selv om det ikke akkurat er bikinikropp for tiden. Det må jeg sette pris på :) 

Ha en fin helg der ute! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedagen er her og viser ned 0,5 kg siden forrige fredag. Jeg nærmer meg veldig vinduet mitt nå. 60,4 kg i dag. Hadde vel egentlig tenkt at jeg skulle ha vekk 60-tallet innen 1. desember, men jeg får se hva jeg får til i løpet av uken. Denne helgen får jeg litt utfordringer, for jeg skal på to julebord. Ikke at jeg trenger å spise så fryktelig mye, men det er så vanskelig å beregne mat som man ikke har laget selv. Jeg får gjøre som jeg har gjort tidligere, la være å spise sauser og annet som jeg vet kan være unødig kaloririkt. Det er vel nettopp dette som er vedlikehold. Man kan kose seg litt av og til, men man trenger ikke dytte alt i gapet som man får servert :) 

Uken har som vanlig bestått av mye trening. I dag blir det hviledag, men jeg tipper det kan bli en god treningsøkt igjen i morgen formiddag. Håper veldig på at det ikke blir så dårlig vær, for jeg skulle gjerne ha løpt litt ute. Hunden syns jo det er kjedelig å bli med siden hun bare vil snuse hele tiden, men jeg koser meg når jeg legger kilometer etter kilometer bak meg. 

Ønsker alle sammen en riktig god helg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dagene flyr og jeg ser at det er på tide å justere litt på inntaket. Vekt er bittelitt over vinduet mitt igjen. Går altså både opp og ned som vanlig her :) Det er ikke snakk om mange grammene over vinduet mitt, men dersom jeg ikke justerer umiddelbart, så vet jeg jo smertelig godt hvordan det kan gå. Har ikke ført opp noe som helst den siste uken, men det gjør jeg altså igjen fra i dag. 

Skal på min ordinære løpetrening igjen i dag, og gleder meg som vanlig :) Kjenner at jeg trenger å få litt fart på bena. Har prioritert litt annet enn trening nå de siste dagene. I dag skal jeg prioritere meg selv. 

Jeg får ta en kontrollvekt på fredag igjen for å se om jeg har klart å justere tilbake under vinduet mitt. Det skal vel kunne gå ganske greit om jeg passer på hva som puttes i gapet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og vektoppdatering. 60,2 kg er helt ok sånn midt i desember altså. Vekten er ganske stabil for tiden. Jeg har nok snoket litt ekstra i kakeboksene nå de siste dagene, så jeg bør vel snart bremse den utviklingen der. Litt i munnen, men ikke alt. Ai ai, denne tiden er jo bare så full av massevis av herligheter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

God romjul alle sammen :) Her er et lite livstegn fra bolla pinnsvin som ikke klarte å holde vekten i desember :wacko: Jeg kan vel nærmest kopiere innlegget mitt fra nøyaktig 1 år siden. 3. juledag veide jeg så og si det samme som jeg gjør i dag, og hadde akkurat samme oppsummering som jeg kunne skrevet nå. Forskjellen er at jeg i år ble dårlig med forkjølelse og vonde muskler og orket ikke å trene. Har ikke fått trent på to uker, og det utgjør nok en del på vektfronten også. Ingen trening, mer tid til "kos" i sofaen med twist, julekaker og konfekt :unsure: Noe økt vekt her altså, men det får jeg ta til uken. Starter opp med telling og føring igjen enten 1. januar eller kanskje allerede kommende fredag. Nytt år og flere muligehet :) 

Tar en kontrollvekt på fredag og ser hvordan det står til da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. desember så var vekten 59,4 kg. 28 dager senere, altså i dag, var den 63,8...:blink: Jeg vet temmelig godt at det er fullt mulig å legge på seg 4,4 kg på fire uker, men de fleste av de kiloene der har kommet på de to siste ukene. Det er jo bare sørgelige greier :( Det hele er jo bare tro kopi av i fjor. Håper bare ikke resten stemmer også, for da jeg ikke nede igjen før langt utpå vårparten en gang. Ser at jeg hadde klokketro på at jeg fint skulle klare å komme meg raskt ned igjen i løpet av januar, men at det skulle vise seg ikke å være fullt så enkelt.

Jeg reflekterer litt her nå. Hvorfor skal det være annerledes nå? Eller hva kan jeg gjøre annerledes denne gangen? Jeg kan definitivt ikke gjøre det samme hver gang og forvente et annet resultat. Einstein hadde mye rett i det :lol: Jeg ser  jo at jeg klarte meg fint i hele januar i fjor og at jeg nesten kom meg ned til vektvinduet mitt. Det som gjorde at jeg ikke nådde helt ned var at jeg fikk corona og ble liggende på sofaen. Det får jeg forsøke å holde meg unna nå :P 

Nok en gang har jeg klokketro på at disse i overkant av 4 kg skal forsvinne igjen kommende uker. Det gjør jo det. Jeg starter opp med kaloriføring igjen på søndag 1. januar. Har ikke planer om noen utskeielse på nyttårsaften, men litt godt i skålene blir det nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første mandag i det nye året er i gang :) Jeg har helt klart en jobb å gjøre de neste ukene. Nok en gang så er denne mandagen helt identisk med den første mandagen i januar i fjor. Helt merkelig altså, men jeg veier på grammet helt nøyaktig som jeg gjorde da, 63,5 kg for ett år siden. Forskjellen er at jeg ikke var så tykk nå i desember som i desember året før. Håper derfor at disse julekiloene kanskje ikke helt har festet seg på samme måte. Vet ikke en gang om det går an å si det slik? Fett er vel kanskje fett. Vet ikke hva som er hva akkurat nå jeg. Magen buler ut, kinnene er bollete og jeg har sukkerpløsete poser under øynene. Sikkert fett og vann om hverandre når jeg tenker meg om. Jobben må gjøres uansett :P

Tradisjonen tro så velger jeg en hvit måned nå i januar. Hvit januar for meg innebærer altså at jeg ikke skal spise noe som har tilsatt sukker i seg. Naturlig innhold av sukker som finnes i frukt, bær, melk osv er helt ok. Det ble et svært dårlig kosthold på meg siste halvdel av desember. Sukkerinntaket ble ekstremt høyt. Flere av dagene så ble kveldsmaten fra sjokoladeskålen og kakeboksene i stedet for mat. Jeg var til tider helt kvalm da jeg la meg om kveldene, og fikk "dagen derpå"- følelse påfølgende dager. Kjenner på at det skal bli godt å få "avgiftet" kroppen igjen. Tilbake til den ganske mer opplagte og sunne meg. 

Jeg vil ned igjen i vektvinduet mitt, så derfor blir det lavkalori igjen. Registeringen er startet og veiedagen for tråden her blir fremdeles på fredager. Fokuset mitt nå disse januarukene er først og fremst å bli kvitt alt sukkeret som har hopet seg opp i kroppen min. Skal bli så fint å kunne bli seg selv igjen :) Så er jeg så utrolig klar for den ordinære løpetreningen som jeg skal på i dag også. Gleder meg helt villt ❤️ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et døgn uten sukker og vipps så forsvant nesten en hel kg med vann gitt :blink:  Flesket og struttemagen er selvfølgelig der fremdeles, men de store posene under øynene og det meste av hevelsen i armer og ben forsvant. Det sukkeret er ikke mye bra for meg altså. Hørte på radioen om deltakeren fra TV-programmet 16 ukers helvete, Alex Rosén. Han sa at han hadde lært at når kroppen får masse sukker så innstiller den seg på å løpe maraton, men så skjer jo ikke det... :lol: 

Løpeøkta i går var tung, men det var godt å komme i gang igjen etter 3 uker uten trening. Jeg kjente godt i pusten at det var lenge siden sist. I dag blir det bare lett styrketrening. Greit å komme i gang i gjen med det også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner liksom ikke helt den store januarpeppen i år jeg altså. Ting går jo sin gang med både trening og sunt kosthold, men den store iveren er liksom ikke helt på plass slik den kanskje bør og tidligere har vært. Energien er ikke helt på topp, og jeg finner ikke helt den sprudlende motivasjonen. Dette er ikke helt likt meg. Jeg har jo gjerne pleid nærmest å boble over av energi og hatt supermotivasjon :D Både på mandag og i går ble det jo under 1400 kcal, så det er jo bra det. Følte ikke på noen spesielt sult heller. Jeg fikk trent greit begge dagene også. I dag har jeg vært litt mer "snokete", så jeg merker at jeg må passe meg.

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal legge meg på antall kalorier pr dag. Det er i grunnen ikke noe spesielt jeg skal rekke foreløpig, så jeg kan sikkert fint legge meg på 1600 og allikevel gå ned litt i vekt. Da kommer det til å gå svært sakte, men det gjør jo i grunnen ikke så mye. Kanskje jeg rett og slett skal prøve noe jeg ikke har prøvd før? 1600 kcal høres mye ut for meg som er vant til å ligge på 1300-1400 når jeg skal ned i vekt. Siden jeg ikke har noe dårlig tid og at bikinien ikke skal på før til våren/sommeren, så velger jeg faktisk å legge meg på 1600 nå. Da blir det en kombinasjon av vedlikehold av vekt og bittelitt rolig nedgang. Jeg skal jo i utgangspunktet "bare" ned til vinduet mitt mellom 58-60 kg. Vekten er allerede på vei nedover og da er jo ikke så skrekkelig mye å få vekk før jeg er der. Jeg tror jammen at jeg har en plan nå i skrivende stund gitt :lol: 

Så blir det trening på meg i dag også. Hadde egentlig ikke noen planer om det akkurat i dag, men så ser jeg på timeplanen på senteret at det er en fellestime der som frister. Jeg har egentlig pleid å danse på onsdager, men det kan jo hende at denne timen er vel så bra. Jeg gir det et forsøk i det minste. Er jo uansett godt å få beveget seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fredag i det nye året og veiedag for meg. Var ikke helt avskrekkende å se 62,4 kg i dag tidlig, men det er jo helt klart for mye. Speilet viser meg en småblubbete kvinne som trenger å gå ned 3-4 kg, og de litt trange klærne tilsier akkurat det samme. Det har blitt mye vide gensere og bukser med strikk i livet de siste ukene. Ikke så fornøyd med det. 

Jeg har fått et helt merkelig avslappet forhold til dette med vekt nå. Det fungerer fint å tenke veldig langsiktig og at 1600 kcal daglig nå er helt ok. Tidligere har jeg jo nærmest fått panikk og vært svært utålmodig. Så lenge jeg ser noe nedgang fra uke til uke så skal jeg være fornøyd med det. Det er i hvert fall slik jeg tenker nå i skrivende stund. Det har jo faktisk rast av over en kg bare siden mandag allerede. Ja, jeg vet jo at det er mest vann, men jeg er fornøyd jeg :) 

Denne uken har det blitt veldig mye trening. Faktisk så ble det trening alle dager. I dag blir det derfor helt treningsfri slik at kroppen kan restituere seg. Det har blitt et par turer med hunden i snøkaoset her i dag allerede, så det får holde for i dag. Får heller bruke energien på litt snømåking. Er mye fin bevegelse som ligger i vanlige og dagligdagse gjøremål også som vi antakelig ikke tenker så mye på :) Husker jo godt da jeg satt i sofaen med ødelagt ben :( Da misunte jeg alle og enhver som kunne rusle litt rundt. 

Jeg er spent på hvordan det blir med "hvit" helg, altså uten sukker, for det har jeg ikke forsøkt på bortimot et helt år :wub: Kan hende at godteskålen roper på meg, men da må jeg hente fram motivasjonen. Kroppen har så godt av å få renset seg litt. 

God fredag der ute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag kveld, første uke i januar er straks over og jeg kan oppsummere med at både uka generelt og helgen ble fin :) Jeg har bevisst tatt det det med ro nå i helgen uten å skulle rekke så mye. Det var deilig det! Startet lørdags morgen med 14 km sammenhengende løping på mølla. Hadde egentlig planlagt å løpe bare 10 km, men så stoppet mølla brått pga en feil etter bare 4 km. Så da måtte jeg jo bare starte på nytt da :lol: Var ganske mør og fin i bena etterpå. Så resten av lørdagen bestod mest av rydding av julepynt og stæsj. Greit å få det unna også. Dagen i dag ble også ganske rolig. Kun litt tur med hunden og ellers lek og moro i snøen :) Litt snømåking da, så litt svett og fin ble jeg jo. 

Det gikk greit i helgen uten sukker, men jeg kjente på at det liksom manglet noe på lørdags kvelden. Spiste en sukkerfri bar både fredag og lørdag, men det hjalp liksom ikke. Det hadde antakelig ikke hjulpet med en tilsvarende sukkerholdig sjokolade heller. Det var den store godteskåla eller posen med smågodt som jeg savnet. Helst skulle det vært en uendelig stor pose som jeg kunne spist helt uten begrensninger fra :lol: Skjønner jo virkelig at jeg har svært godt av denne hvite januar altså :P På lørdag poppet jeg litt popcorn og tok 50 gram av det. Kunne spist mer enn det rent kalorimessig, men jeg tenkte som så at det antakelig ikke ville hjelpe på noe som helst. Jeg la meg med et smil om munnen fordi jeg var fornøyd med dagens inntak, så jeg hadde definitivt ikke noe å sutre over. 

Inntak på 1600 har jeg ikke helt fått til denne uken. Jeg er så innarbeidet på 1300-1400 når jeg skal spise "riktig" at jeg automatisk setter sammen måltidene slik jeg pleier. Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal hente de ekstra 200-300 kaloriene fra når de skal være sunne og normale/vanlige. Det har blitt 1600 to av dagene. Da spiste jeg altså både popcorn og nutrilettbar. Jeg skal fokusere mer på riktig nivå og innhold kommende uke. Vi har alltid noe å lære :) 

Ha en fortreffelig søndag kveld. Det blir straks natta her for min del, for jeg er så fryktelig kveldstrøtt og trenger mye søvn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vekt så kan jeg fremdeles kopiere fra i fjor. Nøyaktig samme nedgang og vekt den første uken i januar :) Jeg håper bare virkelig ikke at jeg kopierer resten av januar fra i fjor, for da gikk jeg totalt berserk i uke 2 og la på meg igjen alt sammen :blink: Vet at jeg slet mye med hormoner og at det var mye av årsaken til utfordringene med vekt. Håper virkelig at kroppen oppfører seg nå. Skal i hvert fall gjøre mitt for at historien ikke gjentar seg. 

Jeg har altså nå jobbet en del med dette å sette sammen et fornuftig kosthold på 1600 kcal. Det skal visst ikke være så enkelt. Det er ingen problemer med nok frukt og grønt, men hva i alle dager skal jeg putte på ekstra som er sunt? GR sier at jeg ikke skal ha mer enn 20 gr nøtter. Det spiser jeg jo allerede daglig og kan derfor ikke økes mer. Så har jeg noe forhøyet kolesterol og kan derfor heller ikke putte på så mye animalske proteiner i form av yoghurter, melk osv. pga det usunne mettede fettet der.Jeg kan heller ikke ha for mye karbohydrater, for da blir det ikke særlig sunt.  Jeg har økt noe på proteinkildene, men det er jo begrenset hvor mye bønner, erter og linser jeg kan putte i meg. Æsj, dette syns jeg ikke er noe enkelt. Mye enklere da jeg måtte ligge på 1300 :D 

Nei, nok grublerier her for i dag. Foreløpig får jeg gjøre som jeg har gjort, og holde meg innenfor det sukkerfrie og under 1600 kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt lettere hode og mer uthvilt i dag enn i går :) Kostholdsplanen er plutselig ikke så vanskelig å sette opp allikevel. En god natt søvn gjør underverker! Jeg var så fastkjørt i spisemønsteret fra 1300 kaloriermenyen at jeg ikke greide å se skogen for bare trær :P En ting som jeg merker spesielt godt nå er at 1600 kcal er MYE mat! Altså jeg skriver mat og ikke godterier og snacks. Jeg har helt klart ikke hatt noe som helst problem med å spise haugevis av kalorier over det, men det er jo når man skal sette sammen et sunt kosthold at man ser hvor mye MAT man kan spise. Jeg blir jo skikkelig mett og ikke bare "ikke sulten mer" slik jeg ble på 1200-1300. Det er en uvant følelse, men veldig veldig godt også. 

Jeg teller litt på knappene om jeg skal dra på trening i dag eller ikke. Lysten er det ikke mangel på, men jeg vet ikke om det er så lurt pga at det fort kan bli litt vel mye trening. Livredd for at jeg skal få tilbake skadene. Jeg får tenke litt på den før jeg evt hiver meg rundt. Ellers så har jeg jo fått gått en liten tur med hunden i det nydelige været. Det gjorde godt å få litt sollys i øynene igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysten på å trene overgikk fornuften i går - igjen... Jeg veide for og i mot flere ganger helt frem til jeg måtte løpe ut døra for å rekke timen :) Pleier jo uansett aldri å angre på en treningsøkt, og det gjorde jeg jo selvfølgelig heller ikke etter at jeg var ferdig i går. Jeg tuslet hjemmover med et smil om munnen :) Jeg tok det ganske med ro med tanke på at jeg skal på en litt heftig time i dag. Ja ja, noen laster må man ha oppi galskapen. Trening er min :wub:

Inntaket har jeg nå fått rimelig god kontroll på. Vekta er stabil og fin. Bittelitt ned, og det er jo også målet på sikt. Leste at de som har sukkerstopp i januar gjerne sprekker rundt disse dager. Det stemte i fjor på meg, men i år har jeg foreløpig klart meg veldig bra. Null godterier og null tilsatt sukker. Så i dag, 12. januar, tar jeg en dag til uten tilsatt sukker :) Får tenke på hvor godt kroppen har av det på alle måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag for meg i denne tråden. Vekten har vært svært stabil hele uken, men i dag rykket den opp 0,2 kg igjen. Så da endte jeg opp på 62 blank i dag. Ja ja, jeg har jo sett 61-tallet hele uken, så det kommer nok tilbake :) Det er jo uansett 0,4 kg ned. Skal uansett ikke ned særlig mer enn det pr uke heller. Da kan det faktisk hende at jeg ligger riktig i inntak nå. 

Jeg har ligget på 1500-1600 kcal denne uken som planlagt. Det har gått rimelig greit når jeg bare kom inn i det. Litt innkjøringsvansker og justering måtte til, men tror jeg har fått kontroll på det nå. Mulig at jeg bør justere litt slik at ikke hovedtyngden av kaloriene kommer på ettermiddag og kveld. Det har lett for å bli svært lette lunsjer spesielt. Jeg har pleid å spise salat med egg og avokado eller bare en stor yoghurt. Mulig jeg skal legge på litt ekstra der. Får øve litt til ;) 

I dag har jeg hatt en totalt treningsfri dag. Har bare gått et par småturer. I morgen derimot er jeg klar igjen. Skal på en ny time igjen som jeg ikke har vært på tidligere. Får se hvordan det går og om det er noe for meg. Greit å prøve i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningstimen i dag var veldig bra :) Litt skummelt å prøve noe nytt, men veldig nyttig også. Den timen ble en fin opplevelse, og jeg kommer til å delta igjen. Jeg er skikkelig mør i kroppen og orker knapt å løfte armene her jeg sitter, men veldig fornøyd og glad :D Beste medisinen som finnes!

Min sukkerfrie måned går greit på et vis, men jeg syns det er litt tøft på lørdagene merker jeg. I dag, som forrige lørdag, er det liksom noe som mangler selv etter å ha spist 50 gr popcorn. I kveld satt jeg og undret på hva jeg kunne "unne meg". Grublet på om det var noe jeg kunne spise som tok vekk søtsuget. Jeg snoket litt rundt på kjøkkenet, og endte opp med en kopp te. Kan jo ikke tøyse det til nå i kveld. Jeg vil jo ha en hel sukkerfri måned nå. Tenk for en mestringsfølelse det vil være når vi skriver 1. februar :)  Nå er det uansett straks leggetid for slike trøttinger son meg. Jeg kommer til å legge meg med et smil om munnen fordi jeg nå har klart min 2. lørdag og helg i januar uten snop og sukker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på 61-tallet :) Var nok bare et blaff av mulig økt vannansamling i helgen. Ikke vet jeg, og samme kan det være. Vekten vil jo alltid svinge litt opp og ned gjennom uken. Kroppen har i hvert fall begynt å få en litt mer normal fasong igjen, og buksene strammer ikke fullt så mye. Det kan da se ut til at 1600 kcal er passe for meg både for bittelitt nedgang og vedlikehold. Da prøver jeg meg på en uke til med det. 

I kveld skal jeg tilbake på ordinær trening igjen. Er faktisk ganske mør etter timen på lørdag fremdeles, så det kan bli godt å få myknet opp det litt. Jeg pleier å bli helt gjennomsvett etter løpetime med påfølgende styke, så da er det jo greit å få tøyd litt opp  :) 

Ellers så er jeg litt lei av å føre opp kalorier hele tiden. Skulle så veldig gjerne ønske at jeg kunne ha sluppet det :( Saken er bare at det har jeg jo forsøkt meg på så mange ganger før, og hver bidige gang så skeier jeg ut. Jeg må prøve å tenke litt nytt, og har derfor begynt å lese meg veldig opp på dette med sammensetning av kosten. Noe fra GR er veldig bra, mens jeg tror nok at man kan ha litt å hente fra andre kilder også. Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å være her inne, men har foreløpig bundet meg til midten av neste måned. Får se hvor langt jeg har kommet i prosessen da. Enn så lenge er jeg her. Litt ensomt, men ganske nyttig for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det var litt tungt å komme i gang på løpetimen på mandag, så gjorde det veldig godt. Det gikk ganske greit når jeg først fikk startet. Det er jo gjerne slik. Styrken etterpå var det heller ingen problemer med. Godt å kjenne på at kroppen har blitt mer seg selv igjen. En liten kg ned til nå og jeg er der jeg skal være innenfor vektvinduet mitt. Det er jo ikke så mye :) 

Jeg har grublet masse. Abonnementet her går ut om fire uker og jeg har nå stoppet fornyelsen av det. På fire uker skal jeg klare å gå ned den siste kiloen fra 61 til 60. Det er ikke mange grammene ned pr uke :) Jeg har fremdeles min sukkerfrie januar, så det er i hvert fall ikke søtsakene som skal stoppe nedgangen. 

Det begynner å kjennes som om jeg er på vei til å få et usunt forhold til kalorier og mat. Det er ikke bra, og derfor må jeg gjøre noe med det. Jeg har jo allerede tatt noen grep, og det er jo at det slettes ikke er noen hast med de siste grammene. I utgangspunktet så er jeg så og si normalvektig selv om jeg ser litt småblubbete ut. Klærne som jeg normalt bruker er bittelitt for trange, så det er reelt. Erfaringen fra tidligere tilsier at det går rett vest dersom jeg ikke teller kalorier, men jeg har altså tenkt mye på dette siste døgnet. Man må altså tenke nytt.

Denne gangen har jeg tenkt at jeg skal spise som jeg har gjort nå de siste to ukene, altså det som tilsvarer ca 1600 kalorier pr dag. Jeg vet sånn ca hvor mye det er. Det er sunne og fine måltider uten tull. Jeg går ned bittelitt hver uke. Da forsøker jeg altså det nå et par uker og ser hvordan det går. Har stor tro på at det skal gå helt fint. Det blir altså litt "telling" med øynene, men ikke den tvangsmessige tellingen og føringen på grammet på alt. Så når jeg er nede i vinduet mitt kan jeg tillate meg å øke mengden mat litt igjen. Tanken er da at når jeg etter hvert begynner å øke så vil økningen være mest i helgene. Så blir det mer innstramming i ukedagene. Det er jo slik jeg har spist i alle år egentlig, og da har vekten også ligget rundt 60 kg som nå. Vil jeg inn i bikinien til sommeren så bør jeg under 59. Kan hende at jeg må ta ekstra grep da, men akkurat nå er det å ligge rundt 60 kg som er hovedmålet.

Puh, det var deilig å ha tatt den avgjørelsen om ikke å telle kalorier mer. Jeg skrev vel innledingsvis i januar at jeg ikke hadde den helt store januarpeppen. Tror mye lå i at jeg er så lei av å føre opp alt jeg spiser. Ble rett og slett sliten av det. Jeg har jo holdt på med det både når jeg skal ned i vekt og når jeg skal stabilisere. Det er jo en fint verktøy å bruke, og det ligger massevis av lærdom i det. Jeg har stor nytte og glede av den lærdommen :) Jeg føler bare nå at det er nok for en stund :) 

Treningen skal jeg ikke endre så mye på, for det er liksom limet mitt i hverdagen. I dag skal jeg på en boot camp time igjen. Kjenner meg veldig klar for det! Massevis av energi som skal ut :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,8 kg ned siden forrige fredag :) Vekt i dag 61,2 kg som den har vært nesten hele uken. Er spent på hvordan vekten er om en ukes tid igjen når det har gått litt mer tid uten telling. Målet er jo å krype ned noen få gram til på sikt, så det kan sikkert gå begge veier. 

Treningen i går var sykt hard, men veldig bra for meg. Kjenner at jeg kan ta i mer og mer nå både på løping og på styrke. Hovedmålet mitt er å holde meg skadefri. I dag blir det hviledag, og i morgen blir det langøkt på mølla + lett styrke. Ellers så har jeg ikke så store planer for denne helgen. Deilig det også :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langøkten på mølla i dag var seig, men helt ok. Jeg gjennomførte i hvert fall uten å måtte gå. Var ikke pusten og pulsen det stod på pga den lave intensiteten, men mer at kroppen føltes treig, tung og dorsk. Orket rett og slett ikke styrketrening etterpå som jeg egentlig hadde tenkt. :unsure:  Har sovet veldig bra, så det er ikke det heller. I går gjorde jeg vel i grunnen ikke noe som helst. Var mest i ro og slappet av. Kan heller ikke skylde på for lite mat. Pga ren nysgjerrighet jeg la inn det jeg hadde spist for hele dagen og ser at jeg holdt meg på det jeg skulle. Det var i grunnen grei skuring, for det var nesten å kopiere fra en annen dag som jeg hadde ført opp fra før. 

I dag kjenner jeg nok en gang på en slags "sorg" over at jeg ikke kan spise snacks eller annet snop. At jeg ikke kan er jo feil, men jeg har valgt. Det ER veldig bra å holde seg unna alt det sukkeret. Nå har jeg forhørt meg med flere om det kanskje bare er tull å "pine seg" slik, men folk flest er enig i at det vil legge et godt grunnlag for resten av året også. Kroppen har garantert godt av en pause, samtidig som det senere vil virke bevisstgjørende. Jeg velger å se det slik :) Det er uansett lørdagene som har vært litt ugreie. Resten av uken er jo ikke noe problem. Jeg klapper meg selv på skulderen for å ha klart meg så bra 21 dager uten sukker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble visst med de 22 dagene uten sukker. Dag 23 mistet jeg all motivasjon totalt og gikk på en megasmell :( Det startet med at jeg hadde tatt to håndfuller med rosiner på søndag kveld. Så diskuterte jeg med meg selv at det umulig kunne være forskjell på å spise to håndfuller med rosiner kontra masse annet med sukker i. Jeg kikket nøye på næringsinnholdet på rosinboksen og så til min store forferdelse at det inneholdt utelukkende nesten bare sukker, nærmere bestemt 79 gr karbohydrater hvorav 59 gr sukker pr 100 gram. Ikke tilsatt sukker riktignok, men likevel. Det hele fremstod som helt latterlig for meg, og jeg skjønte plutselig ikke vitsen i det jeg holdt på med... :blink:  

Argh, i dag vet jeg jo bedre selvfølgelig. Det er vesentlig mindre usunt fett i rosiner enn kjeks, konfekt og annen sjokolade, selv om sukkerinnholdet ikke er helt heldig uansett. Jeg, som må passe litt på kolesterolet, har mye mer godt av rosiner enn sjokolade. Alt i alt så ser jeg nå når jeg får det hele litt på avstand at det er veldig greit å redusere betraktelig på alt som er tilsatt sukker. Jeg må bare prøve å finne en gyllen middelvei. Det er vanskelig det! Jeg kan lett bli en slik enten-eller-person :P 

Så oppi galskapen som følge av dette så har jo vekten selvfølgelig økt med to kilo :wacko: Det er jeg nødt til å få av meg igjen ganske snart, for nå strammer det over alt igjen og nok en gang. En evig runddans dette altså. Jeg har ikke det minste lyst til å starte opp igjen med å telle kalorier. Mulig jeg gjør det noen få dager for å komme tilbake i modus igjen, men har faktisk mye mer tro på dette med reduksjon av alt tjafs jeg har puttet i meg den siste uken. Så jeg skal tilbake til tankegangen om at jeg ikke skal spise noe særlig av det som har tilsatt sukker i seg. Det funket jo størsteparten av januar selv om jeg hadde litt "sorg" helt på slutten. 

Jeg tar en kontrollvekt kommende fredag og ser hvordan det står til før jeg evt gjør ytterligere tiltak  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...