Gå til innhold

Suppegjøken på vei ned.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 46 år, har mann og to "barn", eldste er blir 19 iår, og yngste er 16. Jeg har slanket meg et utall ganger før, gikk på GR kurs i 2006, gikk opp igjen, gikk ned 10-15 kilo i 2013, siden laveste vekt da; 64, har det sneket seg på grusomme 23 kilo. Grunnen til det er hovedsakelig hva jeg har puttet inn i det største hullet i ansiktet... Elsker vin, sjokolade og potetgull, og disse uvanene fikk virkelig fart på seg når Norge stengte ned. klarte å gå ned 5-6 kilo før sommeren ifjor, men fikk corona i høst. Har ikke kommet meg helt ennå, sliter med å at jeg blir fort sliten fortsatt. Sikkert overvekten som gjorde at jeg ble såpass dårlig. Har lagt på meg 7 kilo siden jeg fikk corona, hovedsakelig pga at jeg har spist mengder med sjokolade og stort sett ligget på sofaen.  

Men - på mandag startet jeg på GR kurs igjen, nettbasert. For nå er det nok! Jeg nekter å kjøpe flere klær i større og større størrelser. Jeg har et helt skap fullt av ingenting å ha på meg, fordi det ikke passer. Inkludert en bunad... Så, lager meg en tråd her, for kjenner at jeg vil skrive ned litt tanker osv. 

Mål? Tja, vet ikke helt. Veier 87.4 nå. Har en drøm om å komme ned til 75 før sommerferien, men vet ikke om det er realistisk, siden jeg ikke klarer å trene noe særlig. Har vært superflink med maten disse dagene, og har gått turer, det er det jeg kan klare. Det store målet i det fjerne er å komme under 67 kilo, sånn at jeg har normal BMI. Kunne vært fint å veie mellom 62 og 65, men vet ikke om jeg kommer så langt ned. Så inntil videre er 67 målet. 

-

Vekt

7.3: 87.4

14.3: 85.0, ned 2.4 kg

21.3: 85.0, ned 0

28.3: 83.1, ned 1.9 kg

4.4: 82.3, ned 800 g

11.4: 80.9, ned 1.4 kg 

18.4: 81.3, opp 400 g

25.4: 80.9, ned 400 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag morgen. Stille i huset, bare meg som har stått opp. Uka har gått over all forventning, har holdt meg til ca 1300 kcal og har vært i bevegelse hver dag.

Ukas utskeielse ble noen saltstenger og et lite glass hvitvin igår kveld. Hadde egentlig kjøpt inn en Troika til å kose meg med fredags kveld (istedet for saltstenger og vin) men hadde merkelig nok ikke lyst på så den ligger i kjøkkenskuffen. Måtte mangelen på søtsug vare leeenge... 

Rolig dag idag, skal ut og gå en tur etterhvert, kjempefint vær med strålende sol og vindstille. 

Godt å ha kommet skikkelig igang, første levering av ukesrapport idag. Spent på svaret fra kursleder imorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første veiing viser 2.4 kg ned og jeg er strålende fornøyd.👍 Vet jo fra tidligere slankekurer at det er lett å få et godt resultat første uke, men jeg gleder meg over det likevel. Har vært veldig flink denne uken, vært under 1400 kcal hver dag og har gått ca 75000 skritt. Trening utover å gå tur driver jeg ikke med, det får evt komme siden.

Nå gleder jeg meg til å gå til jobb, i sol og nydelig vær. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å gå omvei hjem fra jobb, må ha et par ting i butikken og kan like gjerne gå enn å kjøre bil. Mye sunnere iallfall. Håper å få med meg mannen min på en tur i kveldingen, prøver å få over 10 000 skritt hver dag nå. Det er veldig mye bedre enn det jeg har klart de fleste dager siden jeg fikk corona. Blir bedre og bedre av senfølgene, nå gir det meg glede å gå tur igjen og det er deilig.

Har ikke "tort" å sette noe mål ennå, synes det er så uendelig langt frem og vet ikke hvordan kroppen reagerer etterhvert. Har ikke lyst til å leve på streng diett for å kunne veie 63-64 kilo, da får jeg heller akseptere noen kilo ekstra. Har 1300 kcal pr dag nå, og det går overraskende bra. Ikke vært sulten i det hele tatt, annet enn før middag igår. Og det var min egen feil, for jeg fulgte ikke så godt matplanen igår. Lager meg matplan hver morgen, for da er det lett å se at jeg ikke går over. Er ferdig med første uke av nettkurset og venter på tilbakemelding fra kursleder. Har planer om å fortsette på kurs, for det får meg til å føre alt jeg spiser og ha god kontroll. Kanskje litt tidlig å si at jeg skal fortsette på kurs når det har gått en uke av det første, men greit å ha planen i orden... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dager med omvei om butikken på vei hjem fra jobb, og 10000 skritt både madag og tirsdag. Stolt at jeg fikk til 10000 skritt igår, for jeg kunne ikke prioritere gåtur etter jobb.

Idag blir det en gåtur i kveldingen, gleder meg til det. Kjenner at det er godt å bevege seg, selv om jeg ikke orker full fart pga coronaen. Men kjennes ut som det kommer seg sakte, men sikkert.

2 sosiale happeninger i helgen, det kjenner jeg at jeg ikke er noe god på. "Heldigvis" kan jeg kjøre på fredags kveld og ha det som en unnskyldning for å unngå alkohol, på lørdag skal vi ha middagsgjester hjemme så det er litt verre. Men vurderer å ta to glass vin, det er jo ikke så galt. Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal lage dessert eller ikke, men heller mot at jeg setter frem godis og potetgull etter middag istedet. 

Allerede spent på veiing mandag, men er forberedt på at det ikke går noe særlig ned, siden jeg hadde så stor nedgang denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag - veiedag. Ikke ett eneste gram ned. Men - jeg henger ikke med hodet av den grunn. Snittet på de to første ukene er 1.2 kg, og det er bra uansett. Heia meg! 😃

Har stort sett vært flink hele uken, både med mat og bevegelse. En skikkelig utskeielse (som likevel var mindre enn en normal utskeielse i mitt gamle liv)på lørdag kveld, med både rødvin, bobler og smågodt. Valgte bevisst mest gelegodteri, men det ble masse, masse kcal likevel. Men - sånn har jeg bestemt at det må være - av og til! Neste helg blir en "sunn" helg, uten mer utskeielse enn det som er lov. 

Har gått skikkelig omvei til jobb idag, gåtur på 40 minutter istedet for de vanlige 15. Det er veldig deilig, og en fin start på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvei til jobb idag igjen. Satser på at det blir den nye normalen, så lenge det ikke regner... Fullt program i ettermiddag, så rekker ikke gåtur, men vurderer samme omvei hjem.

Var innom et vennepar igår, hun hadde bakt skolebrød, de ble tatt ut av ovnen i det vi kom. Mestringsfølelse av å si nei takk. Helt ærlig, så fristet det ikke heller. Det er litt for at jeg er redd for å "trigge" sukkerbehovet mitt, en liten smak kan føre til at jeg vil ha MER. Og det vet jeg jo hvordan går... Var veldig bra å kunne glede seg til to grove knekkebrød og tomater til kvelds istedet.

Fascinerende, men jeg synes jeg er mett hele tiden. 1300 kcal er jo ikke mye mat, men det går foreløpig overraskende greit. Blir sikkert verre når kroppen finner ut av hva som skjer, når det begynner å mase om at den vil oppover igjen.

Drømmen om 75 kg til 1. juli lever fortsatt. Har planlagt å starte rett på kurs to etter dette, så en liten "pause" i sommer; dvs jeg vil jo forsøke å leve fornuftig, men det blir ikke veiing av mat, og det kommer nok til å bli rom for litt flere kosedager. Har tenkt til å starte på kurs igjen i august, og fortsette til jeg når målet. Tror det er det som må til for at jeg skal lykkes. Deretter stabiliseringskurs. Masse jobb som ligger foran meg, men jeg er motivert!!! Håper på nedgang til mandag, det ville booste motivasjonen iallfall!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiing imorgen. Veldig spent, siden det var 0 g denne uken... Vet jeg har vært flink med maten, og har 70000 skritt selv om jeg ikke har gått tur foreløpig idag. 

Helgen er tydeligvis en utfordring. Får ikke til å holde på de regelmessige måltidene, og sliter m å komme opp i kcal. Må jobbe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går i rykk og napp. 0 g ned forrige uke, 1.9 kg ned denne uken. Er selvfølgelig veldig fornøyd med det. Og, har allerede begynt å forberede meg på at det blir veldig liten nedgang neste uke. 🤣 Det gjør egentlig ikke noe, sålenge snittet er bra. Og det har jeg tro på at det blir hvis jeg fortsetter å være flink med inntak og bevegelse, som nå. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag, fiskedag. Merker det er lett å velge fisk, kylling eller svinefilet, tror familien savner ris og pasta... Synes det blir så mye kcal på lite volum, da er det bedre m potet. Lager mye potetbåter, med veldig lite olje, da en av ungene ikke er spesielt happy m kokte poteter... 

Skal ut og spise på fredag, det blir en utfordring. Det verste er egentlig potetene synes jeg, og at det er lite grønnsaker. Men, det går jo ann å be om ekstra grønt. 

Er fornøyd med hvor lett det går, har ikke fyst på verken potetgull eller sjokolade. Det kommer nok dager hvor jeg kommer til å være skikkelig sugen, tror ikke at det på mystisk vis er over for alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag, veiedag. 800 g ned siden forrige uke, er fornøyd med det. Særlig siden jeg da hadde nedgang på 1.9 kg og forventet lite idag. Har nå gått ned 5 kg siden start. "Bare" 20 kg til å gå ned... Vet jo at det ikke nytter å stresse, må ta en dag av gangen så kommer resultatene etterhvert.

Var ute og spiste på fredag, det gikk vel ikke superbra. Dvs det ble dessert og for mye alkohol. Ikke noe å få gjort noe med nå, annet enn å prøve å begrense bedre neste gang. Dessuten blir jeg skikkelig dårlig dagen etter, så det frister ikke... Har ikke spist noe godteri eller potetgull, så dessert var kanskje "innafor" sånn sett.

Ny uke, nye muligheter. Regnvær her idag så det ble bil til jobb. Holder værmeldingen blir det oppholds i ettermiddag, da kan jeg heller bevege meg litt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart påske. Lurer på hvordan jeg kommer til å takle det. Planen er klar, litt kos på påskeaften. Og kanskje ett glass vin eller to skjærtorsdag og langfredag, men da prøve å holde meg innenfor kcal-grensen. Har ikke spist verken sjokolade eller potetgull på flere uker, er nesten blitt litt redd for å smake på det. Er redd det skal trigge søthungeren skikkelig, og at jeg ikke skal klare å stoppe. Lurer også på om det da blir verre å la det være dagen etter. Så, enklest å ikke ta noe egentlig. Men, jeg har jo veldig lyst på litt påskemarsipan...

Litt utfordende helg som ligger foran meg, blir mye stillesitting på håndballcup. Og kioskene i hallene er ikke akkurat kjent for sunn mat... Får ta med min egen. Er egentlig flink til å planlegge, det er uforutsette ting jeg synes er aller vanskeligst.

Har tre uker igjen av nettkurset, og 2.5 kilo til et lite gjennomtenkt mål på 79.9 kg. Håper selvfølgelig å klare det. Mål for neste kurs blir 74.9, hvis slutten på dette første blir ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, 1.4 kg ned! 

Det som kanskje er det beste er at jeg klarte å spise bare to sjokoladebiter på fredag, en liten håndfull potetgull og noen saltstenger. Det er visst litt viljestyrke i meg likevel. 

2 uker igjen av første kurs, og jeg har så inderlig lyst til å se 79-tallet siste kursdag. Det kan gå. Da er jeg omtrent der jeg var før sommeren 21, så hvis jeg kunne klare 5 kilo til før denne sommeren skal jeg være veldig fornøyd. 

Noen rolige dager nå med litt hagearbeid. Satser på gåturer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påske er jeg ikke god på.... Opp 400 g. Er vel egentlig ikke det at jeg ikke er god på påske, jeg er ikke god på dager ute av rutine, og med maaaange muligheter til å la seg friste.

Men, idag er det mandag, siste uke av kurset og er jeg nøye nå så er 79.9 neste mandag innen rekkevidde. Blir deretter en uke uten kurs, før jeg starter på igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var det ned igjen de 400 g fra påske, så i realiteten har jeg stått stille et par uker. Greit nok det, selv om jeg selvfølgelig kjenner utålmodigheten komme. Pause fra kurs denne uken for å komme på en bedre rapporteringsdag. Men følger opplegget likevel, det er jo sånn jeg skal leve fremover.

Vært på hotell to dager i helgen, er veldig stolt av frokosten min, 2 knekkebrød med skinke og masse grønt. Greit å være forkjølet med dårlig luktesans så er det ikke så lett å bli fristet. 😁

Håper veldig å se nytt ti-tall til uken! Da flytter jeg inn på forumet for de som skal ned 10-20 kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...