Gå til innhold

Andre ammende med et par 10-12 kg xtra?

Gjest mamma
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer min 4 mnd gamle baby, og har et relativt fornuftig kosthold. Sliter bare litt med mengdene og suget etter noe godt, i tillegg til at fasongen er litt mer omfangsrik enn jeg kan like.

Gikk 3 GR-kurs for tre år siden, gikk da ned 24 kg som jeg var kjempefornøyd med. For å komme dit igjen må jeg ta av 11,5 kg til fra nå. Tror det er på tide å skjerpe inn nå.

Er det andre der ute som er i samme situasjon? Vi trenger jo litt andre kcal-grenser og porsjoner. Kanskje vi kan rapportere og hjelpe hverandre litt?

Kommer til å starte litt rolig fra i dag, bare fylle inn i dagsrapportene og se hva det fører med seg... Kanskje det gjør at jeg blir mer bevisst bare det? Hadde satt utrolig pris på om noen hang seg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en baby på snart 4mnd som jeg fullammer, og går nå på GR mor&barn kurs. Er ferdig med første kurs i neste uke. Jeg følger meny 3 hos GR (dvs ca 1900 kcal per dag) + at vi som ammer skal ha en fruktrasjon mer, samt 2 melkerasjoner mer per dag. Jeg har gått ned ca 7 kg til nå. Jeg skal vel ned ca 15 kg til, og har meldt meg på videre mor&barn kurs. Jeg syntes det går veldig greit - har vært veldig motivert for dette denne gang. Har alltid hatt noen (mange) kg for mye, men har aldri hatt denne motivasjonen. Tror noe av grunnen nå til at det går så greit, er at jeg ligger på 1900 kcal og kan faktisk si at det er nok mat!! (hadde aldri trodd jeg skulle si det, det er jo en grunn til at det er noen kg for mye på kroppen!) Jeg spiser bl.a 5 yoghurt'er 0.1% per dag!! (drikker ikke melk). Vi kan jo rapporter en gang i uken, eller? Jeg veier meg på onsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ammer sønnen min på 6 mnd, holder på å få han til å ta flaske, men det tar nok litt tid før jeg er fedig. Jeg veier meg på mandager. Har gått ned det jeg la på meg under svangerskapet denne gangen, men sliter med 10 kg fra det første.

Jeg spiser normalt sundt, 5-6 ganger om dagen...hender det blir litt mye snop innimellom, er vel derfor vekta har stoppet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært veldig bra å rapportere samme dag som vi veier. Jeg veier også på onsdager. Det vil si, jeg begynte jo i går, og da var det onsdag - så onsdager ble det ...

Hvor mye er egentlig en rasjon? Jeg kjenner ikke til det nye GR-systemet. Da jeg gikk så var det veiing av mat og telling av kcalorier.

Jeg går ut fra at jeg skal ha ca 200 kcal melk og 400 kcal frukt, og totalt sett ligge på ca 1800-2000 kcal pr dag! Ser det greit ut eller?

Jeg har også en baby på snart 4mnd som jeg fullammer' date=' og går nå på GR mor&barn kurs. Er ferdig med første kurs i neste uke. Jeg følger meny 3 hos GR (dvs ca 1900 kcal per dag) + at vi som ammer skal ha en fruktrasjon mer, samt 2 melkerasjoner mer per dag. Jeg har gått ned ca 7 kg til nå. Jeg skal vel ned ca 15 kg til, og har meldt meg på videre mor&barn kurs. Jeg syntes det går veldig greit - har vært veldig motivert for dette denne gang. Har alltid hatt noen (mange) kg for mye, men har aldri hatt denne motivasjonen. Tror noe av grunnen nå til at det går så greit, er at jeg ligger på 1900 kcal og kan faktisk si at det er nok mat!! (hadde aldri trodd jeg skulle si det, det er jo en grunn til at det er noen kg for mye på kroppen!) Jeg spiser bl.a 5 yoghurt'er 0.1% per dag!! (drikker ikke melk). Vi kan jo rapporter en gang i uken, eller? Jeg veier meg på onsdager.[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært veldig bra å rapportere samme dag som vi veier. Jeg veier også på onsdager. Det vil si' date=' jeg begynte jo i går, og da var det onsdag - så onsdager ble det ...

Hvor mye er egentlig en rasjon? Jeg kjenner ikke til det nye GR-systemet. Da jeg gikk så var det veiing av mat og telling av kcalorier.

Jeg går ut fra at jeg skal ha ca 200 kcal melk og 400 kcal frukt, og totalt sett ligge på ca 1800-2000 kcal pr dag! Ser det greit ut eller?[/quote']

I meny 3 som jeg følger (1900 kcal og da er jo 1800-2000 greit som du skriver), er det opprinnelige 3 melkerasjoner på tilsammen 200kcal, men vi som ammer skal ha 2 ekstra - dvs ca 330 kcal på melk. 1,5 dl melk/1 yoplait 0.1% = en rasjon. Når det gjelder frukt så er den også på opprinnelig 3 frukt = 200 kcal, men vi skal ha 4 frukt som da blir ca 260 kcal. Dersom du registerer alt du spiser i dagboken, så er den inndelt etter rasjonene. Jeg har hele tiden registert mat og trim på dataen, samt at jeg veier middagen og brødet (spiser stort sett Ingers Rugbrød og det er tungt - lett at det blir for mye!) Pålegg veier jeg innimellom, iallefall det som er kaloririkt.

Ellers, skal vi legge rapportene under "åpent forum" ? og skal vi ha en fast overskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på fire mnd som jeg fullammer og har meldt meg inn i vekt klubben i dag. Jeg har ti kg som jeg ønsker å få av og er super motivert. Jeg har kjempe lyst til å være med dere her, men må advare, jeg er helt grønn når det gjelder dette...Jeg starer i dag men kan bli med å veie meg når dere gjør det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger meg med her jeg også! har en datter på seks måneder som jeg ammer. jeg ønsker å gå ned 10-15 kg, er så vidt kommet i gang med trening og telling av kalorier. er også nybegynner som slanker. det vil bli godt å få drahjelp av andre i samme situasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 4 mnd gammel baby og skal ha bort 11-12 kg!

Jeg begynner i morgen og har ikke veid meg eller målt meg i det hele tatt.

Jeg er supermotivert! Skal IKKE være overvektig og misfornøyd med meg selv denne jula! Nope!

Dette skal jeg klare, har klart å ta av 10 kg på GR kurs før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir med her også, meldte meg inn i dag og tenkte å starte registreringen i morgen. Har en datter på snart 3 mnd som jeg fullammer, og er derfor litt redd for å "slanke" meg nå. Er først og fremst ute etter å få litt kontroll over kosten igjen. En liten vektnedgang er velkommen før jul, men setter ordentlig i gang etter jul :(

Mange ammende mødre her, noen som har greie på kaloriinntak man bør ha når man ammer? (I tillegg, mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ammende mødre her' date=' noen som har greie på kaloriinntak man bør ha når man ammer? (I tillegg, mener jeg).[/quote']

Dette skrev jeg på et annet innlegg (vet du leste det der.) Det jeg fikk beskjed om, var at vi skal ha 2 melkerasjoner og en fruktrasjon mer enn anbefalt + at når du regner ut energiforbruket ditt, skal du legge til 700kcal tror jeg det var. De fleste på kurset jeg går på, ligger på meny 3 når de fullammer. Jeg har ikke hatt noe problemer ang melkemengden min + jeg drikker ikke melk og har tidligere (2barn fra før) sikkert ikke fått i meg nok kalsium - denne gangen gjør jeg det - spiser 5 yoplait 0.1% yoghurter per dag!

("Saty" skrev den et sted her inne og jeg kopierte den)

Regn ut kaloriinntaket etter denne formelen:

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket meg fra april, har ei jente på ni mnd, som jeg så og si fullammer(!) Hun vil ikke ha grøt, eller middag. Har tatt av 10,4 kg nå. Har tre kg igjen, som jeg ønsker å få av til jul, helst. Begynner å føle meg vel nå. Er 158 høy, og var 60 kg i dag. Men så er det denne magen da, er nok litt løs hud og, men den tyter ut over buksekanten. Hadde vært kjekt å blitt 57 kg, det var jeg da jeg giftet meg for 8 år siden.

Jeg er forresten 29 år, og har to andre barn.

Jeg ser at jeg har nok fått i meg for lite melk mens jeg har ammet. Får prøve å bli litt flinkere til det. Mener jeg har hørt at 1 porsjon hvit ost, er det samme som 1,5 dl melk, som melkerasjon, noen som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med. Ammer min 8 måneder gamle datter en 3-4 ganger i døgnet. Var for tung før graviditeten, og er nå en 4-5 kilo mer enn jeg var da jeg ble gravid. Bør gå ned en 20 kilo. Har ikke gått ned noe av betydning etter at jeg kom hjem fra klinikken til tross for et sunt kosthold med lite fett og snop, trilletur med vogn nesten hver dag og sykkeltrening både ute og på Sats. Lurer på hvorfor enkelte tynne folk blir magre av å amme, mens jeg som har mer en nok a ta av ikke ammer av meg et eneste gram.

Trøster meg med at jeg er mye sprekere enn jeg ser ut som, og at jeg har noe å gå på dersom jeg skulle bli alvorlig syk. Dessverre så er det en fattig trøst når jeg har lyst til å bli kvitt deigen som henger over bukselinningen, og har lyst på noen av de lekre klærne som en finner i butikken. Har liten lyst til å prøve klær nå.

Begynte å logge mat og trim i går. Blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ mamma:

Jeg kjenner godt igjen det med suget etter masse mat mens man ammer. Siden jeg ikke gikk ned noe etter fødselen, fant jeg ut at jeg måtte begrense matinntaket. Jeg trengte jo ikke 2-3 pors middag osv. Da jeg roet matintaket, gikk jeg ned relativt raskt.

Jeg ammer barnet mitt ennå (18 mnd) 3-7 ganger i døgnet. I perioder får jeg ennå matkick, og da sier det popp- så er buskene for trange igjen! Det er de nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ei datter på 6 mnd som jeg ammer, og har tenkt å fortsette med det. Jeg har som mål å gå ned 10 kg, men bør egentlig ned nesten 15 - men vet ikke om det er helt realistisk. Jeg har meldt meg inn i vektklubben med håp om inspirasjon, men har ikke kommet igang enda. Jeg har gått på to GR før, og har tatt av meg 25 kg. I graviditeten gikk jeg opp minimalt, og har gått det + litt til av meg, men så ble det stopp... Nå er jeg under det jeg har vært på MANGE år, men som sagt så er det fortsatt 10 kg igjen. Jeg har ikke sett om det har kommet noe felles for de som vil være med - er det? Jeg håper dette er drahjelpen jeg trenger for å fortsette riktig vei.. Jeg har lagt meg til en del farlige vaner i det siste (på kvelden, etter at vesla er lagt..), og de MÅ jeg bli kvitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ei datter på 6 mnd som jeg ammer' date=' og har tenkt å fortsette med det. Jeg har som mål å gå ned 10 kg, men bør egentlig ned nesten 15 - men vet ikke om det er helt realistisk. Jeg har meldt meg inn i vektklubben med håp om inspirasjon, men har ikke kommet igang enda. Jeg har gått på to GR før, og har tatt av meg 25 kg. I graviditeten gikk jeg opp minimalt, og har gått det + litt til av meg, men så ble det stopp... Nå er jeg under det jeg har vært på MANGE år, men som sagt så er det fortsatt 10 kg igjen. Jeg har ikke sett om det har kommet noe felles for de som vil være med - er det? Jeg håper dette er drahjelpen jeg trenger for å fortsette riktig vei.. Jeg har lagt meg til en del farlige vaner i det siste (på kvelden, etter at vesla er lagt..), og de MÅ jeg bli kvitt..[/quote']

Heisan, hyggelig med fler i samme båt og så flink du var under graviditeten! Da vi startet denne tråden, snakket vi om å evnt rapportere på onsdager (jeg går på kurs og har kursdag da). La inn en tråd sist onsdag, men vet ikke hvor de andre er!?! Det er heller ingen rapporter inne på "motiver meg" siden. Tenkte det er greit å holde rapportene her inne jeg- på "Gravid og ammende" enig?. Jeg legger iallefall ut en ny ukesrapport på onsdag. Lykke til,

Tove34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten "melde meg på" her eg og. Fekk ein gut for 6 veker sidan, og har allerede gått opp igjen 5 av dei 10kg som forsvann i forbindelse med fødselen. Har fått sånn enorm matlyst og kan stappe i meg kva som helst av snop og chips... Men no er det nok!

Er no 15kg over der eg var før svangerskapet, og 25kg over det som eg trur er trivselsvekta mi - har aldri nådd den, men ein gong må jo vere den første :))

Er klar for å gå ned no. Ut og trille på tur!! (Kanksje like greitt at vi kjøpte forholdsvis stor og tung barnevogn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å finne flere i samme båt! =o)

Jeg har en gutt på tre mnd som jeg fullammer. Er ferdig med første kurs nå og nettopp begynt på nr 2.

Hadde stor tro på at jeg skulle få litt "drahjelp" p.g.a ammingen, men den gang ei! Har gått ned i akkurat samme tempo som når jeg gikk kurs for et par år siden. (Og da ammet jeg ikke)

Men pytt, motivasjonen er iallefall bra! Og det er det viktigste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten "melde meg på" her eg og. Fekk ein gut for 6 veker sidan' date=' og har allerede gått opp igjen 5 av dei 10kg som forsvann i forbindelse med fødselen. Har fått sånn enorm matlyst og kan stappe i meg kva som helst av snop og chips... Men no er det nok!

Er no 15kg over der eg var før svangerskapet, og 25kg over det som eg trur er trivselsvekta mi - har aldri nådd den, men ein gong må jo vere den første :))

Er klar for å gå ned no. Ut og trille på tur!! (Kanksje like greitt at vi kjøpte forholdsvis stor og tung barnevogn...)[/quote']

Hei..Vi to er nok i samma båt..Veier 13 kilo for mye fra graviditeten og har mål om å ned ytterlige ti kilo..Så totalt 25 kilo hadde vært topp.

Så målet er frem til sommeren

Her skal det spises ofte og lite samt trening....

Har en gutt på snart 7 uker :) og ammer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å finne flere i samme båt! =o)

Jeg har en gutt på tre mnd som jeg fullammer. Er ferdig med første kurs nå og nettopp begynt på nr 2.

Hadde stor tro på at jeg skulle få litt "drahjelp" p.g.a ammingen' date=' men den gang ei! Har gått ned i akkurat samme tempo som når jeg gikk kurs for et par år siden. (Og da ammet jeg ikke)

Men pytt, motivasjonen er iallefall bra! Og det er det viktigste....[/quote']

Hei. jeg fullammer en gutt på 2 mnd og skal ta av i hvertfall 13 kilo.. Ligger på 1900 kcal for dagen.. er dette nok tror du? klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...