Gå til innhold

Levaxin


Gjest Strikkeline

Anbefalte innlegg

Gjest Strikkeline

Jeg har vært inne på det før, men lurer stadig på:

 

Jeg har fått fjernet hele skjoldbruskkjertelen, og har hele stoffskiftet mitt kunstig, dvs jeg tar Levaxin hver dag for å holde systemet i gang.

 

Kan et kunstig stoffskifte endre seg, når man f.eks. endrer kosthold og trimvaner? Er det noen av dere som har erfaring med dette?

 

Akkurat nå raser jeg ned i vekt, til tross for inntak av sjokolade og vin og lite trim i grisværet. Da jeg veide meg i dag, trodde jeg at jeg minst måtte ha gått opp et kilo, basert på siste ukes inntak, men jeg hadde gått ned nesten ett kilo siste uke.

 

Noen som har opplevd noe lignende? Flere der ute i hus og hytter som har kunstig stoffskifte, og erfaring med hvordan det reagerer på en Grete Roede-runde?

 

Jeg ELSKER jo egentlig at vekta endelig raser like fort nedover som den raste oppover for noen år siden, men det er litt skummelt også!

 

(Og så skal jeg jo så klart ta kontakt med doktoren, men jeg tror jammen jeg unner meg å vente et par kilo... eller kanskje jeg får tilbakemeldinger her som forklarer dette her!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Du må prøve deg frem, så lenge du ikke har tegn på forhøyet stoffskifte, kan du nyte kiloene som forsvinner. Men du bør nok følge stoffskiftet nøye med blodverdier i tillegg til vekten (som er vanskelig å styre etter når du forsøker å ta av) - dersom du spiser mer enn hva som er rimelig å forvente at du forbruker av kalorier etter formelen og tar av i vekt - så får du for meget thyroxin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Jeg tar Levaxin daglig, men har ikke operert slik som deg. Men jeg sjekker blodprøver jevnlig - har også gjort det etter at jeg la om kosten. Mitt har ikke endret seg, så jeg går på samme dose. Men jeg fikk forståelsen av at man merker det på formen hvis det blir for høyt, tror han nevnte hetetokter bl.a. men husker ikke helt. Du burde hvertfall sjekke det over påske. Slitsomt å gå å lure på sånne ting. Jeg sjekker jevnlig mange forskjellige prøver som er kostholdsrelatert, og det har vært en ekstra motivasjon å se forbedringene fra gang til gang.

 

 

Lykke til!

 

 

Hilsen Lubina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Tusen takk, begge to!

 

Jeg skjønner jo at det ikke er sunt å gå med for høyt stoffskifte over tid, og jeg sjekker hver 3. måned, men synes det har tatt veldig av de siste tre-fire ukene (etter siste måling i begynnelsen av mars). Har ikke hetetokter eller andre symptomer, så foreløpig ser jeg det an. Stikker nok innom legen igjen over påske. Men jammen er det deilig at ting skjer av seg selv...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på det før' date=' men lurer stadig på:

 

Jeg har fått fjernet hele skjoldbruskkjertelen, og har hele stoffskiftet mitt kunstig, dvs jeg tar Levaxin hver dag for å holde systemet i gang.

 

Kan et kunstig stoffskifte endre seg, når man f.eks. endrer kosthold og trimvaner? Er det noen av dere som har erfaring med dette?

 

Akkurat nå raser jeg ned i vekt, til tross for inntak av sjokolade og vin og lite trim i grisværet. Da jeg veide meg i dag, trodde jeg at jeg minst måtte ha gått opp et kilo, basert på siste ukes inntak, men jeg hadde gått ned nesten ett kilo siste uke.

 

Noen som har opplevd noe lignende? Flere der ute i hus og hytter som har kunstig stoffskifte, og erfaring med hvordan det reagerer på en Grete Roede-runde?

 

Jeg ELSKER jo egentlig at vekta endelig raser like fort nedover som den raste oppover for noen år siden, men det er litt skummelt også!

 

(Og så skal jeg jo så klart ta kontakt med doktoren, men jeg tror jammen jeg unner meg å vente et par kilo... eller kanskje jeg får tilbakemeldinger her som forklarer dette her!?)[/quote']

 

 

Jeg ble for noen år siden behandlet for høyt stoffskifte, Tar nå stadig prøver for å sjekke at alt er bra, verdiene er normale, men jeg opplever det samme som deg,

men det er bare hvis jeg spiser i moderate mengder, og ikke over for mange dager. Kroppen er merkelig den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også behandlet med levaxin. Jeg har ennå ikke funnet rette dosen, så kg raser ikke akkurat lett av. Men jeg jobber hardt med å gå ned i vekt for det. Går fast hos endokrinolog og han mener at dosen levaxin/ blodverdiene bør sjekkes for hver 5-6kg som vi går ned. Hvorfor vet jeg ikke:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Så lenge man har en skjoldbruskkjertel som fungerer, om enn bare delvis, vil vel funksjonen i den kunne endre seg etterhvert som man endrer livsstil - rett og slett fordi kroppen får andre ting å jobbe med, og en annen måte å gjøre det på. Derfor er det nok fornuftig å sjekke doseringen ofte når man går på tabletter som skal hjelpe kjertelen å jobbe. Etterhvert som du blir lettere og sprekere, vil oppgavene til kjertel/medisin endres, og da kan det hende du trenger en annen dosering.

 

Men det jeg ikke forstår, er om mitt stoffskifte kan endre seg uten at det skyldes endring i doseringen, når jeg faktisk ikke har noen kjertel som gjør den jobben. Vil omlegging av livsstilen da kunne påvirke prosessene i kropen, eller er det bare en annen dosering som kan det? Jeg tar 150 ug Levaxin hver dag, og det funker fint. I en periode rett etter operasjonen gikk jeg på 125, og det var ikke så bra, da ble jeg fort trøtt og slapp.

 

Jeg får stille meg i kø hos legen min - han er så ung og kjekk og flink, og gamle damer har visst aldri hatt så mange vondter som etter at han kom, så det er lang ventetid for å komme inn og få det der stikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...