Gå til innhold

1100 - 1300 kalorier for lite?


Gjest lita20

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en jente på 21 som har begynt å slanke meg og er en flittig bruker av dagsrapportene. Jeg trener 20 - 30 min hver dag og spiser 4 - 5 måltider om dagen. Begynner ofte med 3 knekkebrød med pålegg til frokost og lunsj, spiser ett par epler som mellommåltid og en middag på rundt 400 kalorier. Når jeg teller opp så ligger jeg da mellom 1100 og 1300 kalorier. I følge min Grete Roede bok fra 2004 så er dette fint.

 

I det siste har jeg lest at veldig mange her inne ligge rundt 1600 kalorier, og da uten å være i fysisk aktivitet. Så det jeg rett og slett lurer på er om jeg spiser for lite?

 

Jeg er 80 kg og 1.72 høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Ja, etter GR formelen trenger du ca. 2100 kcal + du må legge til kalorier for fysisk aktivitet hver dag. Du bør spise 500-800 kcal mindre enn behovet - så du trenger ca 2300 - (500-800) - altså vil 1600 (meny 2) vil være mer passende for deg. Etter hvert som du tar av kan kanskje meny 1 (1300 kcal per dag) bli aktuell.

 

Formelen er: [(80 kg x 10) + (172 cm x 6.25) - (5- 21 år) - 161]x1.3 (kan bruke 1.4 dersom du er mye i aktivitet i løpet av dagen, og da må du spise mer.

 

For lite mat er hva som gjorde at jeg la på meg fra 60-70 kg de siste 10 årene - nå spiser jeg mange men mindre måltider og mye mer mat og unngår kaloritett, næringsfattig mat og har lett tatt av 10 kg og og stabiliserer vekten (ca. 60kg) på 10. uken.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men..her kommer et lite men...hvordan kan grete roede nå si at spiser men så lite så går kroppen i sparebluss osv.når DET var det riktige kaloriinntaket tidligere,folk gikk da ned i vekt da også og da var den "magiske grensa" for sparebluss 1000 kalorier..Vil vel egentlig si at det taler litt i mot opplegget de selv har lagt opp.Hm..men skal være enig i at jeg synes det var for lite mat på det gamle opplegget da,ble veeeldig sulten på kvelden jeg i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,jeg mener at det nye opplegget er bra,men det er bare det at jeg ikke skjønner at kroppen går på sparebluss ved ca.1200 kcal.Vil det si at grete roede har slanket folk med for lite mat i mange år liksom?..Bare dette jeg undrer meg litt over.Jeg for min del er bare happy over at det har blitt mer mat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at hovedforskjellen er at dette opplegget gjør det lettere å holde vekten. Jeg er tvangsleser av alle slankeopplegg, og i ukeblader o.a. ser man at f.eks. Fedon-opplegget også får folk til å gå ned ved å få dem til å spise mer.

Men riktig (forskjellene er ikke så store som det kan se ut i debatter etc. når man sammenligner dem). Men jevnt fordelte, relativt hyppige og små måltider, rikelig med vann og alltid frokost har de felles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom diskusjon dette! Leste nettopp det her om dagen, ett eller annet sted, at nye studier viser at dersom kroppen får mat til faste tider kan man spise midre enn dersom man spiser veldig uregelmessig - altså :-) dersom kroppen vet at den får mat er grensen for sparebluss lavere - men resultatene var vistnok ikke bekreftet... så ikke vet jeg - tror nok det kommer til å bli forsket mye på dette i fremtiden også -> kanskje om 10-20 år er det vi gjør i dag helt feil også.

 

Men så til mine personlige erfaringer: Jeg gikk mitt første GR kurs i 1994 (tror jeg) og holdt meg på rundt 1000-1100 kalorier i døgnet (jeg var da ca 80 kg og en ganske aktiv turgåer under kurset) Jeg gikk ca 1-2 kg ned i vekt pr. uke, men var kjempesulten hele tiden. Da kurset var over gikk jeg på en kjempe-sjokolade-sprekk!! Som varte i mange uker. I stedet for å lære hvordan man skulle spise sunt, synes jeg at jeg lærte en masse uvaner (eller kanskje var det slik det virket på meg). Personlig synes jeg det nye opplegget er mye bedre - det gjør det lettere å lære seg et sunt kosthold som det er realistisk å holde også etter at man er ferdig. Og ned i vekt går man jo med det nye opplegget også, bare ikke SÅ fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det gamle opplegget til GR klarte jeg ikke å fullføre kurs 1 engang. Gikk på kurs i 2000, og lå på ca 1200 kcal pr dag, trente ganske intensivt på treningsstudio. Jeg har aldri vært så sur og sulten som da jeg gikk på det kurset, og hver kveld drømte jeg om mat, mat mat!

 

Nå er jeg på kurs 2 og har allerede meldt meg på kurs 3, og det er ikke noe problem i det hele tatt! Har mye mer energi og er godt opplagt når jeg følger dette opplegget. Skal ligge på 1800-1900 kcal, og er god og mett stort sett hele tiden. Har hatt jevn nedgang nesten hele kurset, så det er tydelig at det virker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en som tviler på dette med sparebluss dersom vi spiser for lite. Jeg leste nylig i iform at det at kroppen går på sparebluss ikke stemmer. Er det noen i som vet hva som er riktig?

Jeg leste også nylig i et ukeblad at kroppen kan nekte å gi slipp på fettet dersom man trener intensivt veldig ofte. Selv trener jeg 6 dager i uken og opplever at vekten går veldig tregt nedover. I følge GR bør jeg spise mer, men IFORM sier at man uansett skal gå ned i vekt hvis man spiser mindre enn man forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

stbs, tror egentlig at innen medisinske miljøer er det enighet om at sult (for lite mat) fører til redusert forbrenning. Iallefall er jeg et levende eksempel på det.

 

Jeg spiste i gjennomsnitt mindre kalorier per dag før jeg startet her inne i oktober i fjor og veide 70,6 kg, men de var fordelt på en stor frokost, sen lunsj og middag.

 

Maten var den samme som nå - men nå spiser jeg 60g gryn og ikke 100g+ av samme frokosten, samme lunsj, men klokke 10 og ikke 2-3, et ekstra måltid klokken 2, masse grønnsaker og to frukter i løpet av arbeidsdagen, middag med mer enn 50% grønnsaker og salat klokken 6, og gjerne kveldsmat senere. Nå spiser jeg rundt 1900±100 kcal per dag og holder vekten.

 

Jeg har tatt av ca. 10 kg, jeg er i mer aktivitet enn før - går alltid i trapper og går istedet for å ta bilen dersom det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ferdig med min første uke og har jevnt over ligget rundt 1100 - 1200 kcal. Denne uken har jeg tatt av rett over to kg, og har faktisk ikke følt meg sulten i det hele tatt. Jeg spise ofte og spiser meg mett, men velger produkter med lavt kaloriinnhold. Dersom man feks. spiser tomatsuppe til middag kan man faktisk spise mer enn 10 dl. (35 kcal pr. dl).

 

Jeg syns det høres rart ut at jeg skal spise 1600 kcal for å gå ned i vekt, da jeg gikk ned nesten 10 kg forrige gang. Får prøve noen uker til å se hvordan det går.

 

Jeg tviler også sterkt på at Grete Roede har "sultet" deltakere på kurs i flere år, før de først nå finner ut at man trenger mer mat. Er det andre som kjører "den gamle stilen" enda?

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda' date='jeg mener at det nye opplegget er bra,men det er bare det at jeg ikke skjønner at kroppen går på sparebluss ved ca.1200 kcal.Vil det si at grete roede har slanket folk med for lite mat i mange år liksom?..Bare dette jeg undrer meg litt over.Jeg for min del er bare happy over at det har blitt mer mat ;)[/quote']

 

Hei Sissi!

Jeg leser diskusjonen med stor interesse da jeg som ernæringsfysiolog hos Grete Roede har vært med på å utarbeide det nye kursopplegget. Tidligere hadde vi en grunnmeny og en maximeny, altså ikke så forskjellig fra meny 1 og 2 i dag. Saken var bare den, at maximeny nok ble oppfattet som en meny kunn for de med mange kilo ekstra. Det var vanskelig å motivere de andre til å følge maximenyen. De som var flinke til å trimme, fikk da ofte for lite mat. I dag har vi mer fokus på hvor viktig det er å trimme, og en naturlig følge, er at vi må anbefale mer mat. Derfor har vi i dag et opplegg med flere menyer og hvor vi tilpasser menyvalget til den enkelte deltaker. På den måten tar vi høyde for både vekten og aktivitetsnivået. Dessuten ser vi at det er flere med stor overvekt som er svært aktive, og de trenger å spise ganske mye selv når de skal ned i vekt.

 

Jeg synes det er morsomt å lese svarene du får fra de andre i forumet, de viser at det er mange som har følt på egen kropp at det å spise litt mer gir gode resultater. Lykke til alle sammen!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom diskusjon dette! Leste nettopp det her om dagen' date=' ett eller annet sted, at nye studier viser at dersom kroppen får mat til faste tider kan man spise midre enn dersom man spiser veldig uregelmessig - altså :-) dersom kroppen vet at den får mat er grensen for sparebluss lavere - men resultatene var vistnok ikke bekreftet... så ikke vet jeg - tror nok det kommer til å bli forsket mye på dette i fremtiden også -> kanskje om 10-20 år er det vi gjør i dag helt feil også.

 

[/quote']

Det er kanskje derfor de ikke anbefaler og ligge akkurat på f. eks 1550 i caloriinntakt hvær dag men variere littegran 1660, 1400, 1500 osb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at jeg i snitt har et inntak på 1300 kalorier per dag. Da går jeg slett ikke sulten og jeg spiser som oftest 4 ganger daglig. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg da må spise flere kalorier, det føles liksom litt feil. Regnet meg fram til at jeg, ifølge kurs opplegget, skal ha et inntak på ca 1700 kalorier daglig. Skal jeg prøve å presse inn et ekstra måltid eller kanskje spise mer til hvert måltid? Er det egentlig så viktig om man er 400 kalorier i minus når man hverken er sulten, sliten eller sur..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at jeg i snitt har et inntak på 1300 kalorier per dag. Da går jeg slett ikke sulten og jeg spiser som oftest 4 ganger daglig. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg da må spise flere kalorier' date=' det føles liksom litt feil. Regnet meg fram til at jeg, ifølge kurs opplegget, skal ha et inntak på ca 1700 kalorier daglig. Skal jeg prøve å presse inn et ekstra måltid eller kanskje spise mer til hvert måltid? Er det egentlig så viktig om man er 400 kalorier i minus når man hverken er sulten, sliten eller sur..?[/quote']

 

Får du noen hjerter i dagsrapportene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Følte meg i grunnen litt lurt når jeg startet opp igjen på det nye kurs opplegget. har gått kurs tidligere i 2001-2002. For det blir sagt at går man 1000 kcal under det kroppen forbrenner daglig vil man havme på sparebluss og da ta av mindre i vekt. Men i følge den utregningen jeg har gjort for å finne hvilken meny jeg skal følge så forbrenner jeg daglig 2500 kcal,men det betyr jo at kroppen min konstant går på sparebluss ettersom jeg vanligvis ikke klarer å få i meg mer enn 1400 kcal. men jeg fortsetter jo å rase ned i vekt...her er det noe som ikke stemmer...jeg skjønner jo at det er sunnere å gå ned i vekt saktere for da blir det lettere å følge opplegget og holde vekten i ettertid. Men da er det jo feil at kursledere å si at jeg må følge meny 3 for ikke å havne på sparebluss... for jeg følger nemlig ikke meny 3, men meny 2. Kan ikke bare kurslederene si det som det er at vi skal spise mer for å gå ned saktere i vekt da dette er sunnere for kroppen!

Men men synes uansett det er bra å gå på kurs og få oppfølging..det er i allefall det som holder med på stø kurs nedover i vekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg i grunnen litt lurt når jeg startet opp igjen på det nye kurs opplegget. har gått kurs tidligere i 2001-2002. For det blir sagt at går man 1000 kcal under det kroppen forbrenner daglig vil man havme på sparebluss og da ta av mindre i vekt. Men i følge den utregningen jeg har gjort for å finne hvilken meny jeg skal følge så forbrenner jeg daglig 2500 kcal' date='men det betyr jo at kroppen min konstant går på sparebluss ettersom jeg vanligvis ikke klarer å få i meg mer enn 1400 kcal. men jeg fortsetter jo å rase ned i vekt...her er det noe som ikke stemmer...jeg skjønner jo at det er sunnere å gå ned i vekt saktere for da blir det lettere å følge opplegget og holde vekten i ettertid. Men da er det jo feil at kursledere å si at jeg må følge meny 3 for ikke å havne på sparebluss... for jeg følger nemlig ikke meny 3, men meny 2. Kan ikke bare kurslederene si det som det er at vi skal spise mer for å gå ned saktere i vekt da dette er sunnere for kroppen!

Men men synes uansett det er bra å gå på kurs og få oppfølging..det er i allefall det som holder med på stø kurs nedover i vekt :-)[/quote']

 

 

Har gått flere GR- kurs , første etter det gamle opplegget og de andre etter det nye . Når jeg regner ut kcaloriforbruket etter formelen , er det helt klart at jeg skal ligge på meny 2. MEN : da går jeg ikke ned i vekt !! Har prøvd dette mange ganger , over flere uker å spise 1600 pr. dag men vekta står da iro ! Hvis jeg reduserer til 1200-1300 med enda mere trim , går jeg ned ! Men jeg må trimme skikkelig intensivt , her nytter det ikke med noen raske halvtimeslange spaserturer pr .dag. Så jeg føler vel egentlig at det nye opplegget ikke stemmer for min del .

 

 

Men det er jo uansett bedre for de som får det til , at de går saktere ned i vekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Mora mi gikk på GR en gang på 80-tallet. Hun gikk visstnok på 1250 kcal pr dag. FYTTERAKKERN for et hespetre å ha i hus! Hun var sur, sulten, hyperfokusert på mat, og som om ikke det var nok, suste hun opp igjen i vekt etter avsluttet kurs, og da ble hun sur for det.

 

Det har vært en sterkt medvirkende årsak til at jeg har styrt unna GR helt til jeg en festlig lørdag aften bråbestemte meg, meldte meg inn før jeg ble edru og ble så irritert på meg selv at jeg bestemte meg for å gjennomføre. Og jeg har hatt det meget bedre enn hun hadde det, har oppnådd bedre resultater og har det bedre i det hele tatt.

 

Godt at verden utvikler seg og også GR gjør bruk av ny kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...