Gå til innhold

Best å trene før eller etter frokost?


Gjest lita20

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg lest utallige artikler om når man bør trene, men det ser ut til at mange er uenige om nettopp dette. Det man vet er at det beste er tidlig på dagen, da forbenningen fortsetter utover dagen.

 

Så det jeg da lurer på er om det er bra for meg å fortsette å trene før jeg har spist frokost, eller om jeg bør vente til etterpå?

 

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les tråden: "Mat og drikke før' date=' under og etter trening" som ligger på denne siden, så får du jo velge det du vil selv ;).[/quote']

 

Jeg lurer også på det med trening om morgenen... la oss si jeg skal trene kl 7, blir litt tidlig å stå opp kl 5 om morgenen for å spise. Hva gjør jeg da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått info at det er bra å trene før frokost, men ikke mer enn 30 minutter.

dette gir kroppen et kick for resten av dagen, slik at forbrenningen er høyere resten av dagen, enn om du trener senere.

Dersom du trener før frokost, forbrennes fettreserver istedet for karbohydrater.

Har derfor begynt å gå fort/jogge (etter dagsformen) 4 dager i uka (det er ihvertfall planen) Jeg har ihvertfall tro på det. og føler meg mye friskere og mer opplagt i løpet av dagen. Dessuten er det deilig å ha treningen unnagjort tidlig, istedet for å ha dårlig samvittighet hvis noe kommer opp eller man ikke orker trene senere. og orker jeg et treningsøkt til på ettermiddagen er jo det bare et stort +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Det ville blitt veldig ueffektiv trening dersom jeg ikke skulle spise frokost først, en kan ikke yte mye - kroppen lagrer ikke mye rask tilgjengelig energi. En liten kort treningsøkt ville nok gått bra - men hvorfor gjøre det når en kan spise frokost å få en skikkelig treningsøkt er min filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en av grunnene som oppgis her til fordel for trening før frokost er større fettforbrenning. Har bare lyst til å poengtere at når det gjelder å trene for å gå ned i vekt, spiller det ingen rolle hva en forbrenner under trening - enten det er fett eller karbohydrater. Det avgjørende for om vekta går ned er at antall kalorier brukt er lavere enn antall kalorier inn. Da har det ingenting å si om du trener før eller etter frokost, kaloriforbruket er det samme. Dessuten, som fru luna sier, kroppen trenger brensel for å yte under trening - derfor vil du antagelig føle deg vel med å spise litt før du legger i vei.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Det er ikke så enkelt når rådene spriker i alle retninger - har nemlig også hørt at det er smart å trene FØR frokost, og også hørt motsatt. Så jeg lytter til min egen magefølelse, og den sier helt klart at man spiser frokost før trening. For meg er det veldig logisk. Har prøvd å trene før frokost, og det resulterte i hodepine, og det tok lengre tid før kreftene var tilbake. Så for meg fungerer det hvertfall best med frokost. Jeg spiser en porsjon havregrøt en god time før trening, drikker veldig mye vann. Og under trening drikker jeg ca en 1/2 liter vann. Umiddelbart etterpå spiser jeg en banan, og drikker litt mere vann....... 1 - 2 timer etter trening spiser jeg lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som trener halv åtte kan umulig stå opp rundt seks bare for å spise frokost. Så enten kan jeg trene før frokost eller så blir det trening om ettermiddagen.

 

Og til deg som sa at det var det samme om man forbrenner karbohydrater eller fett så vil jeg si at fettet er det vanskeligste å forbrenne, så det er derfor dem som trener har en lavere fettprosent etter endt kurs enn dem som ikke gjør det!

(fra GK-boka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange timer uten "brennstoff" er det nok lurt å vekke kroppen litt opp før trening. Du trenger ikke spise full frokost, men ta et glass juice, 5 nøtter eller lignende før du setter i gang. Siden du refererer til bøkene, så er det også der anbefalt å få i seg litt før en treningsøkt. Det skal vistnok øke effekten....... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var min kommentar du tok sikte på lita20 vil jeg bare poengtere at jeg ikke kommenterte treningseffekt generelt, men derimot kaloriforbruk - altså rene forbrente kalorier med tanke på mindre inn enn man forbruker når man skal ned i vekt. Trening er viktig, det var ikke det jeg mente å si. Poenget var vel heller at hvilken energi som går med i forbrenningen under trening ikke var der vesentligste så lenge man faktisk trener.

 

Korsas løsning med en mellomting av frokost eller ingenting stiller jeg meg bak også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått info at det er bra å trene før frokost' date=' men ikke mer enn 30 minutter.

dette gir kroppen et kick for resten av dagen, slik at forbrenningen er høyere resten av dagen, enn om du trener senere.

Dersom du trener før frokost, forbrennes fettreserver istedet for karbohydrater.

Har derfor begynt å gå fort/jogge (etter dagsformen) 4 dager i uka (det er ihvertfall planen) Jeg har ihvertfall tro på det. og føler meg mye friskere og mer opplagt i løpet av dagen. Dessuten er det deilig å ha treningen unnagjort tidlig, istedet for å ha dårlig samvittighet hvis noe kommer opp eller man ikke orker trene senere. og orker jeg et treningsøkt til på ettermiddagen er jo det bare et stort +.[/quote']

 

Interessant dette, har akkurat en halv times sykkeltur til jobb og siden jeg starter før kl.07 om morgenen så spiser jeg frokost etter turen. JEg får jo turen hjem igejn også enten jeg vil eller ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

På min vei mellom senga og badet om morgenen, passerer jeg ellipsetreneren min. Som regel står jeg opp litt før halv sju, og det passer veldig fint å tråkke noen minutter mens jeg ser nyheter, værmelding og litt mer på morgen-tv. Så er det dusjen, og så er jeg faktisk rimelig våken og klar for resten av dagen når jeg lager frokost litt før klokka 7. Det blir sjeldent mer enn 10 minutter, så det er mest for å våkne, og jeg rusler en tur eller gjør noe annet om kvelden de fleste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer best av å prøve og feile. Denne uken har jeg klart å trene to dager før jobb!!

 

Løsningen min ble knekkebrød og et glass appelsinjuice med en gang jeg sto opp, så tok jeg på meg treningstøy, gikk rolig til treningen og løp en time!! Jeg fikk god effekt og gikk ikke tom ;) Kjempefornøyd! Rett etter trening var det banan og en brødskive!

 

Tror man må lære sin egen kropp å kjenne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Man lærer best av å prøve og feile. Denne uken har jeg klart å trene to dager før jobb!!

 

Løsningen min ble knekkebrød og et glass appelsinjuice med en gang jeg sto opp' date=' så tok jeg på meg treningstøy, gikk rolig til treningen og løp en time!! Jeg fikk god effekt og gikk ikke tom :D Kjempefornøyd! Rett etter trening var det banan og en brødskive!

 

Tror man må lære sin egen kropp å kjenne..[/quote']

 

Jeg gjør akkurat det samme som deg, bare at det hender at jeg tar en banan før trening å to brødskiver etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...