Gå til innhold

Gallestein


Gjest Lubina

Anbefalte innlegg

Gjest Lubina

Trenger masse gode råd og tips nå dere! Etter å ha levd sunt og aktiv siden nyttår, og gått ned 16 kg, er en av "belønningene" gallesteinanfall..... :eek: Føles fryktelig urettferdig. Har lest litt på nettet og ser at vektnedgang faktisk kan sette i gang anfall...... I helgen hadde jeg 6 anfall på under et døgn, har allerede blitt utredet og venter nå på operasjon. Håper det skjer veldig fort, for gallesteinanfall er et sant helvete!! :mad:

 

Fett spiser jeg ikke, men har funnet ut at kokt egg kan utløse anfall. Fikk tips av mezzina om bl.a. det. Det var ukjent for meg. Er det noen her som har noen tips i fbm kosthold?

 

Vet at operasjonen foregår med "kikkhull". Noen som har vært gjennom det og kan si noe om det? Er livredd for narkose, men det slipper jeg vel ikke unna..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Uff og huff,det hørtes IKKE godt ut.Personlig kan jeg ikke noe om dette,men ønsker deg god bedring og lykke til.Skjønner veeeldig godt at du synes det er urettferdig,det hadde jeg også gjort,rare greier altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammacita

Er operert med kikkhullsteknikken, og det fungerer helt supert, så der er du heldig midt i uhellet!

 

Er ikke operert for gallesten, men det er vel det samme prinsippet så lenge det er i magen man opereres? Pittesmå sår som ikke er plagsomme inngrepet, men kjente meg mørbanket og hadde masse luft i magen med påfølgende utluftinger. (Var glad jeg var alene på rommet på sykehuset) Luft er visst vanlig fordi de pumper in luft for å se bedre. Ble kjempe fort frisk igjen og kunne gjenoppta mitt normale liv, med begrensninger i en periode. (det hadde med min operasjon å gjøre)

 

Jeg er også operert på "gamle" måten, rekonvalesensen der er vesentlig lengre enn med lapraskopi!

 

God bedring, og håper du ikke får flere anfall før et snarlig inngrep! Dette går bra. Godt jobbet med 16 kilo vekttap siden nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mezzina

Er du her med anfallene igjen....det er så utrolig urettferdig at dette skal bringe skår i gleden over det du har oppnådd, 16 kilo!!!!!!! Og ikke minst når du lever så sunt..

 

Huff. Blir litt rådvill jeg nå. Men den narkosen da..når du har kommet så langt...jeg var ikke borte mer enn et par timer fra jeg ble kjørt inn til operasjon og til jeg var lys våken igjen. Formen kom seg veldig raskt, overskuddet kom så fort jeg kom i gang med godt kosthold igjen. De siste ukene før operasjonen levde jeg stort sett på polarbrød av det lyse slaget, innimellom med litt kokt skinke på.. Til frokost, til lunsj, midt i mellom, til middag.....skjønner tegninga?!! Jeg var livredd for anfall og på slutten kom de samme hvordan jeg spiste. Jeg var så fortvilet og sint atte, du vet nå helt sikkert hvordan det er.... Snodig man ikke raste ned i vekt tihi..

 

Meningene er så delte om hvilke matvarer du skal holde deg unna. Skriv opp hva du spiser og se om du finner et mønster. Kanskje kan du greie å holde anfallene unna til du opereres-

 

Lov at du kontakter ventelistekontoret som jeg sa når innvilgelse av operasjon foreligger - du kan IKKE gå sånn lenger!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 27 år gammel, men har opererte bort gallestein og galleblære da jeg var 24 år. Aner ikke hvorfor jeg fikk det, for jeg verken slanket meg eller var spesielt overvektig akkurat da.

Men jeg hadde bodd i usa et år og spist veldig usunt, og sjeldent. Så det kan ha vært en utløsende faktor.

Jeg hadde forferdelig anfall, spesielt på kvelden og natta. Da ble jeg kvalm, dårlig i magen og svetta noe forferdelig. Det tok ofte flere timer før det gikk over. Mine stakkars foreldre og samboer var helt ifra seg og visste ikke hva de kunne gjøre. Så til slutt så kjørte min samboer meg på legevakten, da fant legen ut med en gang at det var gallestein. Fikk medisin som jeg kunne ta når jeg fikk slike anfall, frem til operasjonen. Stikkpiller :)

Selve operasjonen gikk greit, men de måtte fjerne galleblæra fordi den var så betent. Var veldig plaget med luft i magen etter dette, og måtte være forsiktig med all feit mat og ikke drikke alkohol på en måned. Så kunne jeg begynne forsiktig. Ble også operert med kikkhullsteknikken, så jeg har bare tre små arr. Fikk riktig nok betennelse i det som var navlen, så plagdes litt med det også.

Nå tre år etter, så sliter jeg fremdeles med feit mat, og mat med mye sukker. Men nå etter at jeg har startet på Grete Roede kurs, så ser det litt lysere ut.

Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lubina

Takk til mammacita, mezzina, HMF og SISSI for fine svar! :) Har ikke hatt anfall siden mandag kveld. Nå har jeg begynt å spise det jeg pleier å spise, og det har gått greit. Får bare et trykk eller hva jeg skal kalle det, men foreløpig har det ikke utviklet seg til flere anfall. Håper jeg slipper å stå på venteliste, men jeg kommer i tilfelle til å sjekke om jeg kan opereres ved et annet sykehus. Bort skal'n!! hehe

 

Hører gjerne fra flere som vet noe om dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått en bestemt dato for operasjon, men så ble jeg så dårlig. Følte meg svimmel og klarte nesten ikke spise noe. Så jeg dro til legen min, og hun fikk ordnet det slik at jeg kunne opereres en måned før jeg hadde fått innleggelse. Så det kan lønne seg å mase litt på din egen fast lege også. Det er jo helt forferdelig å gå rundt med sånne smerter. Jeg føler virkelig med deg. Bra at du ikke har hatt noen anfall på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lubina
Jeg hadde fått en bestemt dato for operasjon' date=' men så ble jeg så dårlig. Følte meg svimmel og klarte nesten ikke spise noe. Så jeg dro til legen min, og hun fikk ordnet det slik at jeg kunne opereres en måned før jeg hadde fått innleggelse. Så det kan lønne seg å mase litt på din egen fast lege også. Det er jo helt forferdelig å gå rundt med sånne smerter. Jeg føler virkelig med deg. Bra at du ikke har hatt noen anfall på lenge.[/quote']

 

Ja nå er det 3. dagen uten anfall, fornøyd med det!! Håper jeg slipper å bli så dårlig som du ble før jeg blir operert. Det hørtes temmelig ugreit ut! :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at man kan gallesteinsanfall av å gå ned i vekt og overvektige kvinner er spesielt utsatt. Samt at det visstnok er arvelig. Har selv bare hatt et par anfall med år imellom og jeg aner ikke hva som utløser det. Men siste gangen var det eneste jeg hadde spist utenom "det vanlige", banan... Ellers har jeg hørt at reker kan være utløsende.

 

Dette er et "lite", raskt inngrep og kun kortvarig narkose. Da våkner man fort og har lite plager etter narkosen.

 

Gå inn på nettet (noe med fritt sykehusvalg) og se hvilke sykehus som har kortest ventetid. Du kan velge fritt mellom alle landets offentlige sykehus. Men du må dekke deler av reiseutgiftene selv. Du kan sikkert få gjort dette på et privatsykehus som har avtale også. De fleste steder gjøres dette dagkirurgisk.

 

Lykke til!

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lubina

Takk for tilbakemelding!

 

Jeg spiste visst både egg og noen reker....... Pleier normalt ikke å spise det pga allergi. Men da har jeg to grunner til ikke å spise det mere! :) Moren min er operert for det samme, så det er tydelig at det er arvelig ja. Men hun var mye eldre da hun fikk dette..... :) Jeg har vært overvektig, men ikke så voldsomt egentlig - 81 kg...... :)....... Banan er en av få frukter som jeg tålerer ganske bra (allergi), skal legge meg det på minne hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har jeg kommet ut av tellingen på hvor mange anfall jeg har hatt den siste månenden.....! ;) Skulle få komme til utredning innen 31. juli, men fikk heldigvis komme dit i går pga antall anfall. Operasjon blir det så fort de får det til mht ferieavvikling osv. Går stadig i morfinrus - forferdelig ubehagelig det også, og etter enda en kraftig anfall nå i kveld skal jeg prøve å mase litt på sykehuset i morgen.... Har fortsatt ikke funnet noe mønster på hva som utløser anfallene. Har spist marsipankake uten å få anfall, men har fått anfall etter å ha spist grovt rundstykke med kokt skinke...! Forstå det den som kan! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg fikk fjernet min galleblære i 1999, etter å ha hatt mange hyppige vonde anfall gjennom tre år. (En stund angret jeg litt på at jeg hadde tatt operasjonen, for det var en ekstra motivasjon til å leve sunt. Men nå har jeg fått igjen den motivasjonen altså!)

Før operasjonen kunne jeg spise én brødskive med peppermakrell, tok jeg to, var jeg garantert anfall. Ellers var det veldig uforutsigbart - jeg visste aldri når f**nskapen kom! Det har hjulpet, jeg må jo si det. Likevel kan jeg ikke være helt trygg for anfallene. Har hatt en god del av dem selv etter operasjonen og faktisk vært på legevakta noen ganger. Det er verre i perioder hvor jeg lever usunt! Men i morges hadde jeg også et, det varte ikke så lenge, men det var tydelig hva det var. Hadde ikke lyst til å ta Voltaren, heldigvis gikk det over i løpet av en halv time - så kort kan jeg ikke huske å ha hatt før. Ingen anelse om hva som kan ha utløst det denne gangen. Spiste helt vanlig i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Lubina - har du ført dagboken for matinntak? Da kan du slå opp og se om du finner noe mønster - alkohol, annen drikke eller matslag. Er ikke sikkert at det finnes noen sammenheng for deg.

 

Lykke til med operasjonen og krysser fingrene for at du holder deg anfallsfri til du blir operert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lubina - har du ført dagboken for matinntak? Da kan du slå opp og se om du finner noe mønster - alkohol' date=' annen drikke eller matslag. Er ikke sikkert at det finnes noen sammenheng for deg.

 

Lykke til med operasjonen og krysser fingrene for at du holder deg anfallsfri til du blir operert.[/quote']

 

Heisan! Og takk!

 

Ja jeg skriver opp alt jeg spiser. Det tragiske er at det er etter veldig sunn kost jeg får anfall (grovt brød, div frukt og grønt, egg osv.) - aldri ved små utskeielser som kake, øl og vin mv. Anfallet kan komme uten at jeg har spist også så det er helt håpløst å se noe skikkelig mønster. Venter fortsatt på telefon fra sykehuset - de skulle ringe i løpet av dagen..... ;) Jeg skjønner at her er det bare å stå på for å nå frem! Man skal nemlig være frisk for å være syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har hatt en god del av dem selv etter operasjonen og faktisk vært på legevakta noen ganger. Det er verre i perioder hvor jeg lever usunt! Men i morges hadde jeg også et' date=' det varte ikke så lenge, men det var tydelig hva det var. Hadde ikke lyst til å ta Voltaren, heldigvis gikk det over i løpet av en halv time - så kort kan jeg ikke huske å ha hatt før. Ingen anelse om hva som kan ha utløst det denne gangen. Spiste helt vanlig i går.[/quote']

 

Hmm.m. Det er ille at du ikke har blitt kvitt plagene etter operasjonen. ;) Har jo nå hørt om flere tilfeller, men jeg håper inderlig at jeg blir kvitt fa**skapet etter operasjon! Vet om flere som lever helt normalt etterpå og kan spise hva de vil.... Håper jo at jeg blir en av dem......

 

Fint at du ville dele din erfaring med meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Limt inn en fersk studie fra Norge:

 

Scand J Gastroenterol. 2006 Jan;41(1):93-101.

 

Pain attacks in non-complicated and complicated gallstone disease have a characteristic pattern and are accompanied by dyspepsia in most patients: the results of a prospective study.

 

Berhane T, Vetrhus M, Hausken T, Olafsson S, Sondenaa K.

 

Department of Surgery, Rogaland Central Hospital, Stavanger, Norway. tewelde.berhane@broadpark.no

 

OBJECTIVE: The cardinal indication for surgical treatment of gallstones is pain attacks. However, following cholecystectomy, 20% of patients remain symptomatic. It is unclear to what extent post-cholecystectomy symptoms can be ascribed to persistence of preoperative symptoms or to new pathology. The pain and digestive pattern in gallstone patients has not been defined in a recent setting with ultrasonography as the diagnostic method. The aim of this study was to characterize a pain pattern that is typical for gallstone disease and to describe the extent of associated dyspepsia. MATERIAL AND METHODS: A total of 220 patients with symptomatic gallstone disease including complicated disease (acute cholecystitis and common bile duct stones) were interviewed using detailed questionnaires to disclose pain patterns and symptoms of indigestion. RESULTS: All patients had pain in the right upper quadrant (RUQ) including the upper midline epigastrium. The pain was localized to the right subcostal area in 20% and to the upper epigastrium in 14%, and in the rest (66%) it was more evenly distributed. An area of maximal pain could be defined in 90%. Maximal pain was located under the costal arch in 51% of patients and in the epigastrium in 41%, but in 3% behind the sternum and in 5% in the back. The pain was referred to the back in 63% of the patients. The mean visual analogue scale (VAS) score was very high: 90 mm on a 0-100 scale. A pattern of incipient or low-grade warning pain with a subsequent relatively steady state until subsiding in the same fashion was present in 90% of the patients. An urge to walk around was experienced by 71%. Pain attacks usually occurred in the late evening or at night (77%), with 85% of the attacks lasting for more than one hour and almost never less than half an hour. Sixty-six percent of the patients were intolerant to at least one kind of food, but only 48% to fatty foods. Symptoms of functional indigestion (gastroesophageal reflux, dyspepsia or irritable bowel symptoms) were seen in the vast majority in association with attacks. CONCLUSIONS: Gallstone-associated pain follows a certain pattern in the majority of patients. The pain is located in a defined area with a point of maximum intensity, is usually referred, and occurs mainly at night with duration of more than one hour. The majority of patients experience functional indigestion, mainly of the reflux type or dyspepsia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen fru luna! Interessant lesning. Blir spennende å se hva som skjer etter operasjonen...... :)

 

Ingen telefon fra sykehuset i dag. :D Typisk! De kan hvertfall forvente telefon fra meg mandag morgen.... :D Akkurat nå blåser jeg i hele den fordømte galleblæra og feirer St.Hans med en kald pils!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Takk for informasjonen fru luna! Interessant lesning. Blir spennende å se hva som skjer etter operasjonen...... ;)

Sjansene burde være veldig gode, 80% blir kvitt plagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansene burde være veldig gode' date=' 80% blir kvitt plagene![/quote']

 

Og jeg krysser fingrene for at jeg ikke tilhører gruppen på 20%!!! Hehe! Her får en tenke positivt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trasig at du er så plaget. Håper virkelig du får komme inn å fjerne den snart. Jeg skulle egentlig bare fjerne gallesteinen, men da de kom inn var blæra så betent at de måtte fjerne den også. Jeg fikk steinen etterpå, helt rart at den har sperret for noe i min kropp. Men jeg har ikke hatt noe slags anfall etter det, jeg kan ha kjent et lite øyeblikk at det har vært ubehagelig. Men ikke noe mer enn det. Nå er jeg bare plaget med at jeg springer på do når jeg spiser feit mat. Eller jeg kan få treg mage, sånn veksler det hele tiden. Ikke lett å bli klok på nei...Men det kan jeg leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo HMF!

 

Ja det er tydelig at folk reagerer forskjellig - både før og etter operasjon. Har prøvd en stund nå å finne ut av det, men ser at det er ganske individuelt. Men alle "småplager" blir bagateller i forhold til anfallene.....! Men jeg håper så klart å slippe flere problemer når djevelskapen er fjernet så jeg kan fortsette å glede meg over min nye sunne livsstil!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trucker

Stakkars stakkars Lubina! Det høres forferdelig vondt ut, og så ille at alt tar så lang tid! Det med fritt sykehusvalg er fine saker, sjekk det du. Narkosen går sikkert fint **trøster** Lykke til og vit at jeg også tenker på deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars stakkars Lubina! Det høres forferdelig vondt ut' date=' og så ille at alt tar så lang tid! Det med fritt sykehusvalg er fine saker, sjekk det du. Narkosen går sikkert fint **trøster** Lykke til og vit at jeg også tenker på deg [/quote']

 

Takk, takk men det er ikke synd på meg! Men det er hyggelig at du tenker på meg da! Jeg unner ingen de samme smertene...! Egentlig unner jeg ingen å være syk med det helsevesenet vi har her i Norge.... :D Fikk brev fra sykehuset i dag hvor jeg får beskjed om at de de neste 8 ukene bare tar imot akutte syke!!!! Legene skal jo ha ferie må vite og da er det bedre at jeg går på morfin frem til uke 34....!!!! Grrrrr.r.r.r :mad: Det er fint at det er fritt sykehusvalg men det fungerer forferdelig dårlig nå på sommeren!! Alle har økt ventetiden betraktelig - og jeg søkte dette sykehuset noen dager før de oppdaterte siden.....!!! Jeg er forbanna!! Så vidt jeg kan se har jeg i øyeblikket følgende muligheter: 1. Ringe 113 hver gang jeg får et anfall.... 2. Legge meg i Storgata å sultestreike.... ;) 3. Hoppe på første fly til Spania å sørge for å bli lagt inn der nede ved første anfall!! 4. Bruke sommeren til å gå å vente på neste anfall og være "redd" hver gang jeg putter noe i munnen. (det dårligste valget!!!)

 

Vil bare nevne at jeg har ikke skrevet innleggene for å få medlidenhet, men mest for å få tips mm fra andre. Håper de også er nyttige for andre enn meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det sykepleierne på oppvåkningen som er flaskehalsen.....

 

:) Ja visste jeg det ikke......! Hehe! Og de vil vel gjerne ha ferie alle som jobber der. (Forståelig nok!) Men jammen hadde det vært fint hvis det var igjen noen som kunne operere litt mer enn øyeblikkelig hjelp..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...