Gå til innhold
Gjest xray

Veldig motivert, men sliter

Anbefalte innlegg

Gjest xray

Hei. dette er min første gang her inne, men det betyr ikke at jeg ikke har slitt med vekt i mange år!! Har vært mye på farten etter at dette forumet åpnet, så nå er jeg glad for å være i gang også her inne.

Er det noen som har funnet den gyldne nøkkelen til hvordan jeg skal HOLDE motivasjon, og komme inn i et nytt mønster når det gjelder ernæring og aktivitet?? Selv om alle her inne er ute etter å gå ned i vekt, kan det jo kanskje tenkes at noen har funnet ut "hva" som trengs for å komme inn i den nye, gode livsstilen??? Mitt store ønske for julen er at jeg skal ha synlig nedgang i vekten, og at jeg har blitt fanatisk tilhenger av (nesten) daglige, svette gåturer, i tillegg til at sjokolade ikke lengre smaker godt. Noen som kan hjelpe meg dit?

Jeg er 168 cm høy, veier 84 kg og ønsker meg ned 15-20 kg. er det noen som er i nogenlunde samme situasjon som meg vektmessig, så utveksler jeg gjerne veiinger og erfaringer. Jeg veier og måler meg mandager.

Ha en fin uke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest kantarellen

Jau, her er ei som er nøyaktig like høg og tung. Etter 5 fødslar har eg erfaring frå livet opp og ned i vekt. Eg tykkjer ikkje det er så vansekeg å bli motivert, ein kan setje seg ulike delmål, og belønne seg sjølv. Men problemet mitt blir å halde motivasjonen oppe over tid. Eg har alltid vore glad i trim, men så har helseproblem gjort at eg i periodar ikkje har trimma, og då kjem kiloa fortare enn dei for. Då er det ikkje lett, tykkjer eg. Eg byrjar med dette i dag, og ser fram til eit lettare liv....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest *eileen*

Heihei..

Kjenner meg veldig igjen i det dere skriver, har prøvd å slanka meg i mangen år,og er fryktelig motivert, men når resultatet ikke kommer med en gang, så daler motivasjonen.. Jeg er 171 høy og 83 kg, omtrent som dere.. vil gjerne ned 15 kg, men har satt meg delmål sånn at det ikke blir så uoverkommelig, 5kg til jul..veide meg idag hadde bare gått ned 0,4kg, ikke noe særlig å rope hurra for, men må bare stå på og se om jeg kan klare litt til neste uke, det går veldig seint syns jeg.. Jeg har altså ikke funne en god formel på dette med mat og trim, syns det går seint uansett hva jeg gjør... Nå skal jeg ut på tur, går en del turer, så stå på dere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iris

Det er ikke alltid like lett å holde motivasjonen oppe, men da gjelder det å holde ut :) Så kommer den tilbake igjen. Det har jeg erfart ihvertfall.

 

Videre:

*sett delmål som er overkommlige og fokuser på de istedet for hele nedgangen totalt.

 

*belønn deg selv. For hver gang du oppnår delmålet ditt belønn deg selv med noe velvære, frisør, sminke,spa, klær og andre deilige ting (ikke mat :( )

 

*Tren. Dra deg selv på trening. Det er hardt i starten, men etterhvert blir det en vane du ikke klarer deg uten.

 

*Unn deg noe en dag i uka og bestem på forhånd hva det er. En sjokolade feks. Da er det også noe å glede seg til og lettere å ikke gå på en kjempesprekk.

 

*Og om man går på en sprekk, eller det er spesillle situasjoner der det blir alt for mye av noe, hent deg inn ved neste måltid og fortsett som ingenting har skjedd.

Fokuser på det fremover og ikke det du har spist.

 

*Drikk mye vann.

 

*Ang maten. Når du spiser sunt lenge så kjenner du hva den usunne maten gjør med kroppen din og det er lettere og lettere å velge det sunne. Fokuser på grov mat og mye grønnsaker og litt frukt.

 

Det var noen stikkord. Jeg har også hatt utrolig bra nytte av slankedagbok på slankere.com og det anbefales også om du ikke er der. Deilig å ha et sted å skrive ned tanker og lese at mange andre sliter med det samme som det + at amn kan oppmuntre hverandre litt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sofie

Jeg har gjennom flere år sett kiloene komme snikende på, men pga manglende motivasjon har jeg ikke klart å gjøre noe med det. Før nå. I høst meldte jeg meg på et Grete Roede kurs og det satte fart i motivasjonen. Har gått ned 6-7 kg og skal enda ned noen kilo til.

 

Hvis det er motivasjonen man sliter med, tror jeg det er veldig viktig å lese nøye gjennom det som Iris skrev. Fokuser på det som er bra. Fokuser på det du lykkes med. Det er lalt for ett å fokusere på det negative; "jeg har ikke tid å trene så mye som jeg ville", "Det er vanskelig nårvi har gjester" osv.

 

Vi har ikke alle de samme forutsetninger. Det som er enkelt for noen, er vanskelig for andre. Så ikke sett dine standarder ut fra andre. Til hun som skrev at hun hadde gått ned 0,4 kg og det er ikke noe å rope hurra for: JO, det er det. Det er vekt-nedgang og det er en begynnelse. Noe har du gjort rett, for ellers ville du ikke gått ned i vekt.

 

Når jeg trimmer fokuserer jeg på det positive, at jeg har tid til å trimme (av og til må jeg ta meg tid). At jeg kan være en stund for meg selv og "klarne tankene". At jeg har helse til å trimme osv. Når jeg sykler til jobb og vind og regn hyler i mot, så kunne jeg tenkt, "stakkars meg, dette er grusomt". Men da er det større sjanse for at jeg ville tatt bilen neste dag. Så jeg prøver å fokusere på det positive, at jeg nå bor så nært jobb at jeg _kan_ sykle. Jeg tenker på alle pengene jeg sparer med den høye bensin-prisen som er. Og jeg belønner meg selv ved å kjøpe meg en praktis (og fin og dyr) vanntett jakke. Dyre sykkelhansker og nye sko har det også blitt. Alt kan jeg forsvare fordi jeg sykler hver dag. Det er min belønning fordi jeg er flink :-)

 

Selvfølgelig kan ikke alle sykle til jobben. Men tenk på de mulighetene som DU har, som kanskje ikke alle har.

 

Og som også Iris er inne på; hvis du "sprekker", så ikke straffe deg selv i det uendelige med negative tanker. Se framover og tenkt i morra klarer jeg å gjøre det enda bedre (evt like bra).

 

Lykke til :-)

 

Sofie

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest alfamor

Ikke alltid like lett og holde motivasjonen på topp, spesielt ikke når vekta står stille. Det er da det er viktig og ikke gi opp. Lønner seg og bruke målbånd, for om vekta står på stedet hvil, vises det ofte i cm.

 

Som de fleste av oss som sliter med vekta har du sikkert ei bukse, eller ett annet plagg du gjerne skulle hatt på deg, men som desverre er litt i trangeste laget. Jeg har pleid å henge den spesielle buksa opp på soverommet, så det er det første jeg ser om morgenen, og det siste jeg ser før jeg legger meg. Så prøver jeg den en gang iblant, og er veldig fornøyd når den passer litt mer for hver gang jeg prøver den.

 

Når fristelsen blir stor til å ta det potetgullet eller den sjokoladen som ligger i skapet, pleier jeg å spørre meg selv om jeg virkelig trenger dette, og om det er noen næringsstoffer jeg mangler siden jeg har tenkt å spise dette. Får som oftes nei, og tar ei gulrot istedet. Koser meg i helgene med god samvittighet

Når lysten blir for stor, hjelper det ofte med ett glass lightbrus, vann eller noen sukkerfrie pastiller. Prøv å få tankene unna det som frister.

 

Ofte er det godt med noe når man har trimmet. Jeg pleier å ta en frukt da, eller gjemme ett knekkebrød til etter trimmen. Trener jeg om kvelden, tar jeg kveldsmaten når jeg kommer tilbake.

 

Etter hvert setter du mer og mer pris på trening og klarer deg ikke uten. Lange gåturer hjelper på kropp og sjel. Løser mange verdensproblemer på disse turene. Få med en vennine, og dere merker ikke at meterene går mens skravla går.

 

Når du merker at formen blir bedre, og cm forsvinner, vil motivasjonen komme. Lykke til. Vi er flere i samme båt, og sammen greier vi nok dette:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest xray

*Tren. Dra deg selv på trening. Det er hardt i starten, men etterhvert blir det en vane du ikke klarer deg uten.

 

Iris, den dagen jeg har kommet så langt at jeg ikke klarer meg uten den "nesten" daglige gåturen ser jeg stort frem til!! Jeg har den på ønskelista for julen. Har prøvd å komme dit så mange ganger, men aldri nådd mål. Heller har jegikke kommet ut med enorme mengder overskudd og energi etter trening - jeg trener nok alt for lite.. (Men jeg jobber med saken! selv om det er tungt når man ikke har turvenninne, og skal motivere meg selv ut i all slags vær alene.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest xray

Takk for et flott tilbud fra deg! Jeg bor på Søndre Nordstrand, men er mobil hvis det skulle være aktuelt, og du ikke bor aaalt for langt unna. :) Kanskje flere av oss kunne startet en turgruppe?? Det er vel flere av oss som bor i samme områder/byer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...