Gå til innhold

12 månders bindende avtale!


Gjest nanny

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Er inne å sjekker avtalen jeg gjorde med meg selv for tre måneder siden. Avtalen er fortsatt bindende og skal vare i 12 måneder. Men delmålene er justert fra "troen på mirakler" til reelle fakta. Jeg nærmer meg nå den vekta jeg håpet å være 25. september og har derfor satt opp nye delmål:

 

Delmål 3: vekt 95 kg innen desember 2006 (spøker litt for dette delmålet også men vi får se)

 

Delmål 4: 89 kg innen april 2007

 

Delmål 5: 82 kg innen juli 2007

 

Delmål 6: 77 kg innen oktober 2007

 

Nytt år og nye muligheter! :) Da er jeg igang igjen! Gidder ikke å dvele lenge med den siste måneden som har gått. Desember er desember, har fått min kvote av sykdom og fristelser. Tar en oppsummering nå og starter så med blanke ark for de nye året.

 

Går over til fredags veiing og har i dag, 5. januar, disse tallene å rapportere:

 

Vekt: 100,6 kg, det vil si pluss 1,3 kg fra laveste vekt i desember og minus 5,9 kg siden oppstart i august :D

 

Midjemål: 97 cm, det vil si pluss 3 cm fra laveste mål i desember og minus 5 cm siden oppstart i august.

 

Første delmål, minus 1,3 kg innen neste fredag. Da er jeg under 100 kg igjen, en vekt som jeg forøvrig aldri skal overskride igjen!!!!!!!

 

Videre minus minimum 500 gram i uka. (Deltar også i tråden minus 10 kg til påske som et pressmiddel. Dvs at jeg må gå ned 800 gram pr. uke for å nå 10 kg innen uke 13).

 

Tar utgangspunkt i meny 2 fordelt på minimum 5 måltider pr dag og 10 trimpoeng pr. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt og tenkt noen dager igjen og vil derfor tilføye litt mer om hva jeg innerst inne ønsker. Neste år på denne tiden ønsker jeg å være 20 kg lettere enn jeg er nå i dag. For å greie det må jeg gå ned jevnt og trutt igjennom hele dette året. Det er viktigere for meg å være 20 kg lettere om et år enn 10 kg lettere til påske. Jeg må tenke og planlegge slik at det er lett å følger opp GR-prinsippene med fokus på minimum 5 måltider pr. dag. Finne en måte å trimme på som fungerer igjennom alle årets årstider. Også her må jeg fokusere på det jevne.

 

Oppskriften på et lettere og hyggeligere liv er ganske enkel i grunn. Det handler hovedsaklig om å sette av nok tid til seg selv og planlegge godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta går opp og målene ned? Vil det si at jeg bygger muskler mon tro?!? Har ikke blitt så mye trim som jeg hadde tenkt men er stiv og støl i kroppen allikevel. Har ligget mellom meny 2 og 3 når det gjelder inntakt denne uka. Skal i utgangspunktet gi meg nedgang men dengang ei!

 

Skal nå fokusere på mere grønt og bytte ut brød med knekkebrød. Har spist brød til alle "brødmåltidene" den siste uka. Noe som har ført til at magen ikke spiller på lag med meg :(

 

Ellers følger jeg denne planen vedr. forbruk av de tilmålte 1600 kcal:

 

Frokost ca kl 0730 250 kcal (brød/knekkebrød m/pålegg + litt grønt)

Mellommåltid ca kl 0930 100 kcal (frukt og fiberrik)

Lunsj kl 1100 300 kcal (brød/knekkebrød m/pålegg)

Mellommåltid ca kl 1330 200 kcal (yoghurt/fiberrik og frukt)

Middag ca kl 1630 400-500 kcal NB! husk grønnsaker hver dag!

Mellommåltid ca kl 1800 100 kcal (et eller annet til kaffen...)

Kveldsmat ca kl 2030 150 kcal (brød/knekkebrød m/pålegg + litt grønt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan la seg gjøre å gå ned i vekt, men det krever at du er innstilt på tre ting:

 

Det tar lang tid, du må endre kostvanene dine og du må begynne å mosjonere, det kommer du ikke utenom.

 

Kalorier er forskjellige

De fleste slankekurer tar utgangspunkt i at kosten skal inneholde minst mulig kalorier. Og dersom du vil slanke deg er det da også stor sannsynlighet for at kalori inntaket må senkes. Det som er enda viktigere er hvor kaloriene kommer fra. Noen kalorier feter nemlig mer enn andre. Et måltid som er fettholdig feter selvfølgelig mye mer enn et som er fullt av karbohydrater, selv om det er samme antall kalorier i begge måltidene. Forklaringen er at kroppen bruker mindre energi på å bearbeide fett enn karbohydrater. Kroppen bruker bare 3 % av de for mange inntatte kaloriene til å omdanne fett til fettvev. Når karbohydrater skal omdannes, brukes hele 23%.

 

6 små måltider er langt bedre enn 3 store

La oss si at du spiser 3 store måltider hver dag. På denne måten er du veldig sulten hver gang du skal spise og sjansen for at du overspiser deg er meget stor. Spiser du derimot 6 små måltider holdes stoffskiftet høyt oppe og du er aldri skrubbsulten. Nyere undersøkelser viser også at stoffskiftet øker med 20-30 % , dersom du inntar mange små måltider. Så er spørsmålet hvordan du bør sette sammen måltidet. Som en tommelfingerregel bær 10% av kaloriene komme fra fett. 20 % bør komme bra protein og 70 % fra karbohydrater. I praksis betyr dette mager mat og drikke som foreksempel frukt, skummet melk, magert kjøtt og fisk. Det gjelder også å være oppmerksom på kalori inntaket ditt.

 

Derfor går du opp i vekt etter en slankekur Etter en "vanlig" slankekur har du i hovedsak mistet vann og muskler. Veldig lite av det du har mistet kommer fra fett, dessverre. Når du mister muskler, senkes også stoffskiftet ditt. Dette fordi muskler trenger hele tiden energi for å opprettholdes, selv om du ikke bruker dem. Stoffskiftet ditt kan faktisk falle med opptil 50 % dersom du inntar veldig lite kalorier. Dermed risikerer du å legge på deg et par kilo i stede for å ta av. For hver kilo muskelvev du mister trenger du 200 kalorier mindre til dagen. Væsketapet erstattes med en gang du begynner å spise og drikke normalt igjen. Derfor er det ikke uvanlig å legge på seg 1-2 kilo bare dager etter at kuren er over. Med andre ord: Glem alt som heter lyn kurer.

 

Muskler øker forbrenningen. Den energien man forbrenner i hviletilstand kommer som sagt primært fra musklene. En person med stor muskelmasse forbrenner mer kalorier til dagen enn en med mindre muskelmasse. Forskjellen i forbrenningen fra person til person kan faktisk være opptil 40 %. Løsningen på dette problemet er mosjon. Dersom man mosjonerer i tillegg til at man går på diett får kuren dobbel effekt. Muskulaturen vil heller ikke brytes ned og i beste fall vil den bli litt større. Dette betyr igjen økt forbrenning i hviletilstand. Mosjonen vil også selvfølgelig føre til at man forbrenner flere kalorier. Nyere studier har vist at stoffskiftet ditt også er høyt etter en treningsøkt. Faktisk kan det øke med 19 % i opptil 10 timer etter at økten er ferdig. Jevnlig mosjon vil også automatisk regulere appetitten din. Dersom du ønsker en effektiv slankekur bør du mosjonere 4 ganger i uken i minst 40 minutter hver gang.

 

Mosjoner før frokost. Da er sukkerdepotene lave og fettforbrenningen settes inn mye tidligere

 

Det tar 15 minutt før sukkerdepotene er tømt. Alt du trener over dette vil energien komme hovedsaklig fra fett.

 

Tren alltid før et måltid

 

Varighet er viktigere enn intensitet. Trener du for hardt, senk tempoet og hold ut lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig er det best å gå ned mellom 500 gram og en kilo i uka. Grunnen til det er at det er lettere å holde vekten på lang sikt.

 

- Ikke desto mindre ser vi at veldig mange som slanker seg setter seg mer ambisiøse mål enn som så. Gjerne en kilo eller mer per uke. Jo høyere forventningene er for vektnedgangen hver uke, desto mindre margin får folk mellom suksess eller krise. En nedgang på 1200 gram feires med jubel, mens en nedgang på 200 gram kan utløse stor skuffelse, sier ernæringsfysiolog Maria Thommessen til Dagbladet.no.

 

Thommessen er ekspert i Litt lettere og har gitt ut flere bøker på temaet helse og kosthold. Hun ber folk være oppmerksomme på at de fleste opplever oppturer og nedturer.

 

- Vektreduksjon krever som regel en omlegging av livsstilen og det tar tid. Kroppen er ingen maskin som er lineært innstilt, og alle er forskjellig programmert. Derfor må hver og en lytte til hvordan kroppen reagerer og lære seg å takle både små og store skuffelser, sier hun.

 

Her er Marias tips for å takle små og store kriser:

 

1. Gått for lite ned i vekt i løpt av uka.

 

Det å oppleve å gå for lite ned i vekt i løpet av en uke er nok den lille skuffelsen som slankere flest opplever oftest. Når du opplever dette er det viktig at du først ransaker dine forventninger. Har du satt deg for ambisiøse mål? Husk at når det gjelder å gå ned i vekt er det ikke om å gjøre å komme fortest mulig i mål.

 

All vektnedgang under 1000 gram i uka er bra. Hvor du lander i gjennomsnitt er avhengig av kroppens reaksjon på endret livsstil. Legg skuffelsen bak deg og hold fokus på det målet som ligger foran!

 

2. Står bom fast i to eller tre uker.

 

Noen erfarer også at de blir stående stille i to, tre eller ja endog fire uker. Dette er frustrerende når man har bestemt seg for å ta av noen kilo og gleder seg til å se resultater.

 

Det at vekten står stille selv om du har fulgt et slankeprogram kan skyldes flere forhold: a) Du kan ha vært for flink og spist for lite slik at kroppen har begynt å brenne på sparebluss, :( kroppen kan ha satt seg i hvilemodus som en fysiologisk beskyttelse mot videre vektnedgang, eller c) hvis du har trent veldig mye, kan vektstillstand bety at kroppen bygger muskler som veier opp for tap av fettmasse.

 

Ikke få panikk, sjekk matplanen og treningsplanen din og pass på at du ikke overdriver i noen retning og sjekk hvordan det ligger an med fettprosenten på kroppen. Står vekten stille mens fettprosenten går ned betyr det at mer og mer av vekten består av muskler og det er bare positivt.

 

I stedet for å følge med på vekten kan det være en god ide å måle omkretsen rundt midjen. Går den ned er det også et lovende resultat.

 

3. Faller for fristelser.

 

For den som slanker seg står fristelsene i kø og det er lett å falle for fristelsen til hengi seg til gamle synder eller mer eller mindre aktivt glemme den målsettingen man har satt seg når det gjelder vekten. Dette er ikke mer enn menneskelig, men ikke desto viktigere at man klarer å hente seg inn igjen etterpå.

 

En tur på byen, et kakelag eller en hemmelig orgie i chipsposen trenger ikke velte ditt vektprosjekt. Du trenger ikke en gang definere det som en sprekk, bare du klarer å slutte i tide!

 

Neste dag følger du ditt vektprogram igjen og du vil ganske snart være tilbake i god rytme. Faste hovedmåltider og lette mellommåltider reduserer skaden ved en utskeielse eller to.

 

4. Må ha det, bare må ha noe søtt.

 

Smaken på det søte er tillært fra tidlig barndom gjennom søt morsmelk. Hos noen er trangen til noe søtt så sterk at de bare må ha noe søtt hver dag. Denne trangen kan skyldes at blodsukkeret svinger, men er nok oftest en vanesak.

 

En livsstilsendring i retning av faste måltider, valg av grovere brød og mye grønnsaker, sunnere fettyper og mer mosjon i hverdagen vil som regel redusere dette suget etter noe søtt.

 

Hvis trangen etter noe søtt ikke går bort kan brus, saft eller tyggegummi uten sukker men med kunstig søtstoff kan være et alternativ. Å pusse tennene med tannpasta når søtsuget kommer er også et godt triks for å jage suget unna!

 

5. Motivasjonen svikter.

 

Vektreduksjon krever motivasjon, uten tvil. Noen synes det er best å melde seg inn i en gruppe eller på et kurs slik at de der kan få hjelp til å holde motivasjonen oppe ved et mildt gruppepress.

 

Andre får god hjelp av familie, venner eller kolleger, mens andre igjen henter motivasjonen innenfra ved hjelp av sterk fokus på sitt eget mål.

 

Hvis motivasjonen svikter og du merker at du er i ferd med å gi opp er det viktig at du går tilbake og henter fram de to-tre viktigste grunnene du hadde for deg selv da du opprinnelig bestemte deg for at du ville ned i vekt.

 

Enten det var av helsemessige grunner eller for den generelle trivselen. Det er bare du selv som kan avgjøre hva som er viktig for deg til enhver tid.

 

Gjenta for deg selv, gjerne skriftlig hvorfor du ville ned i vekt i utgangspunktet og spør deg selv om det samme gjelder i dag? Lag så en liste over ting du vil oppnå eller gjøre når du har nådd ditt mål. Her kan du sette opp det som betyr noe for deg. Enten det er å komme inn i gamle yndlingsklær eller å forbedre helsen.

 

Til sist setter du opp for deg selv en plan for belønning. Husk at det var en grunn til at du kom opp i en vekt du nå ønsker deg ned fra. Gir du opp når motivasjonen svikter er sjansen stor for at du faller tilbake i gammelt mønster og at vekten følger etter.

 

SUNT/USUNT: Når du går og handler, les hva som står på pakken. Husk at om du kjøper noe med hjem, ender det med at du spiser det uansett om det er sunt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik får du slankere lår og ende

 

For å se hvor raskt beina dine kan komme i toppform kan du forsøke å ta mål rundt lår og ende. Gjenta disse målingene med jevne mellomrom og se hvordan de etterhvert blir slankere. Ved regelmessig trening vil det forsvinne flere centimeter fra lår og hofter etterhvert som kretsløpet forbedres og hevelsene går ned. Når blodsirkulasjonen blir bedre er det også lettere å ta av eventuelle andreoverflødige kilo.

 

Regelmessig trening er viktig

 

Disse øvelsene bør utføres hver dag helt til du merker at huden er strammet opp og du er fornøyd med hvordan bena dine ser ut. Da er du forhåpentligvis kommet inn i en god rytme og vil fortsatt gjøre øvelsene med jevne mellomrom. Du kan gjerne supplere med extra trening som svømming, aerobic, gåturer ol.

 

Øvelse 1

 

Ligg på ryggen med bøyde knær. Korsryggen er presset godt ned i underlaget. I høyt temp, men ikke høyere enn at du kjenner at du har kontroll ehel tiden., svinger du det ene benet vekselsvis strukket og bøyd mot taket. Gjenta 20 ganger med hvert ben

 

Øvelse 2

 

Ligg på ryggen med det ene benet bøyd og det andre strukket opp mot taket. Med det strake bene skal du vippe opp og ned i ankelleddet. Gjenta 15 ganger.

 

Øvelse 3

 

Ligg på ryggen med bøyde kbær. Løft setet fra gulvet mens du med flat hånd styrker oppover buken. Gjenta 5 ganger

 

Øvelse 4

 

Stå på albuer og knær. Sving det ene benet inn under kroppen og før det rolig opp og bak. Pass på ryggen. Gjenta 15 ganger med hvert ben.

 

Øvelse 5,6,7

 

I alle disse tre øvelsene skal du ligge på ryggen med bøyde knær. Først holder du begge hendene rundt det ene låret. Trykk lett og gjør fem sparkebevegelser. Fortsett denne øvelsen , mens du langsomt flytter hånden ned mot kneet. Gjør samme øvelse med henholdsvis leggen og foten.

 

 

... fikk gjennomført øvelse 1 - 4 på lørdag.... hadde glemt hva jeg skulle gjøre på øvelse 5, 6 og 7. Tror dette er noe som kan hjelpe meg :D Kjenner faktisk at jeg har noe som heter magemuskler neders i magen også! Skal ta dette programmet tredjehver dag til å begynne med og så øke til annenhver når formen blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsrapport Kcal spist Trimpoeng

14.01.07 søndag 1862 3,2

13.01.07 lørdag 2740 1,7

12.01.07 fredag 1696 1,0

11.01.07 torsdag 1837 0,0

10.01.07 onsdag 1812 2,3

09.01.07 tirsdag 1562 0,0

08.01.07 mandag 1506 0,0

Sum trimpoeng 8,2

 

Resultat + 200 gram og minus 3 cm i midja. Tror + grammene har noe med at jeg har startet på med trim igjen....

 

Inntak ok med unntak av lørdag. Forbruk inkl. 8 trimpoeng er 2400 kcal pr. dag.

Passe inntak er da 1600 - 1900 kcal pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har uka vært fra mandag til torsdag.

 

18.01.07 torsdag 1991 2,4

17.01.07 onsdag 1496 0,0

16.01.07 tirsdag 1745 0,0

15.01.07 mandag 1585 0,0

 

Kun 2,4 trimpoeng hittil.... :) et utslag av dårlig prioritering av tid. Når det gjelder inntak så ligger det en kopp kakao, (135 kcal), på torsdag som ikke skulle ha vært der... Kjedelig å bruke kosemerkene så tidlig i uka.

 

Har vært på vekta flere ganger denne uka... et utslag av frustrasjon. Var 600 gram lettere onsdag og i går enn jeg er i dag. Kan ha noe med trimmen i går kveld å gjøre.

 

Rekker ikke trim i dag men skal prioritere trim både lørdag og søndag. Har jo et mål om 10 trimpoeng i uka... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har uka vært fra mandag til torsdag.

 

18.01.07 torsdag 1991 2' date='4

17.01.07 onsdag 1496 0,0

16.01.07 tirsdag 1745 0,0

15.01.07 mandag 1585 0,0

 

Kun 2,4 trimpoeng hittil.... :) et utslag av dårlig prioritering av tid. Når det gjelder inntak så ligger det en kopp kakao, (135 kcal), på torsdag som ikke skulle ha vært der... Kjedelig å bruke kosemerkene så tidlig i uka.

 

Har vært på vekta flere ganger denne uka... et utslag av frustrasjon. Var 600 gram lettere onsdag og i går enn jeg er i dag. Kan ha noe med trimmen i går kveld å gjøre.

 

Rekker ikke trim i dag men skal prioritere trim både lørdag og søndag. Har jo et mål om 10 trimpoeng i uka... :)[/quote']

 

 

Dagsrapporter Kcal spist Trimpoeng

21.01.07 søndag 1946 0,0

20.01.07 lørdag 1900 0,0

19.01.07 fredag 1710 3,1

18.01.07 torsdag 1991 2,4

17.01.07 onsdag 1496 0,0

16.01.07 tirsdag 1745 0,0

15.01.07 mandag 1585 0,0

Sum trimpoeng 5,5

 

Ny runde med forkjølelse. Månedlig periode og pluss 1 kg på vekta... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsrapporter Kcal spist Trimpoeng

21.01.07 søndag 1946 0' date='0

20.01.07 lørdag 1900 0,0

19.01.07 fredag 1710 3,1

18.01.07 torsdag 1991 2,4

17.01.07 onsdag 1496 0,0

16.01.07 tirsdag 1745 0,0

15.01.07 mandag 1585 0,0

Sum trimpoeng 5,5

 

Ny runde med forkjølelse. Månedlig periode og pluss 1 kg på vekta... :)[/quote']

 

Sjekk liste, utdrag fra GR-boken

 

* DRIKKER DU NOK VANN?

 

Vann er viktig når vi skal ned i vekt, det vet vi!. Et glass vann før måltidet roer ned sulthetsfølelsen. Det fyller magen og du vill letere kjenne metthetsfølelsen. Ett glass lunkent vann hver morgen på fastende hjerte hjelper desuten på treg mage.

 

* SPISE DU REGELMESSIG

 

Når du spiser regelmessig sørger du for stadig påfyll av energi og næringsstoffer til kropp og hode. Det gjør at du føler deg mere opplagt og at du lettere styrer unna fristelser. Begynne dagen med en god frokost, spis lunch og middag samt et godt mellommåltid eller to, for at det ikke skal gå for lang tid mellom måltidene.

 

* SPISER DU NOK FRUKT OG GRØNSAKER ?

 

Frukt og grønnsaker er en viktig del av et sunt kosthold, fordi de bidrar med mye vitaminer, antioksidanter, mineraler og kostfiber. Mye frukt og grønnsaker er desuten smart når du skal ned i vekt, fordi du kan spise mye uten å få for mye kalorier.

 

* VARRIERER DU MIDDAGENE ?

 

Det tar tid å endre vaner og det kan sikkert være lurt å ta en liten opptelling på hvor ofte du spiser hva til middag. Begrenser du farsemiddager til to ganger per uke og spiser du ofte nok fisk?

 

* VELGER DU HJERTEVENNLIG HVER DAG ?

 

I kursbøkene er matvarer og oppskrifter som bidrar med det sunne fettet merket med et lite hjerte. Det blir annbefalt å å gjøre minst to hjerte vennlige valg hver dag. Gjør du det?

 

* BRUKER DU KOSEMERKENE ?

 

Selv om vi skal ned i vekt er det iktig å kunne kose seg litt. Kosemerkene er din lille "kvote " til NEI mat eller andre ting som frister deg. Det å kose seg i blandt er viktig for å lykkes på kurset og for å kunne omgås NEI - mat.

 

 

* FØRER DU DAGSRAPPORT ?

 

Om du ikke har ført dagsrapport hele veien kan det være lurt gjøre en ny innsats på dette området innimellom. Ta smmtidig en liten sjekk på mengdene dine. Har brødskivene blitt tykkere eller har suausmengden økt?

 

* TRIMMER DU ?

 

Som vi vet så er det å trimme viktig for å lykkes med en varig vektredukson. Er vi fortsatt like motivert?, Husk det er aldri for sent å begynne, sett deg et mål du kan nå ! .

 

* HAR DU TANKENE MED DEG I PROSSESEN ?

 

Du har helt sikkert gjort mange endringer i dine kostholds og mosjonsvaner siden du begynte på ditt første kurs. Skal du lykkes med å gjøre dissen vanene til en varige endringer så er det viktig at du har hodet med deg. Sett derfor av litt tid til å jobbe med den mentale treningen.

 

* TAR DU VARE PÅ DEG SELV ?

 

Alt for ofte tar vi valg som tilfredstiller andre og ikke oss selv. Mange av oss er så vant til dette, at det blir en stor utfordring å kjenne etter hva som er riktig for en selv. Skal du nå en trivselsvekt og ditt mål, er det viktig at du klarer å prioritere deg selv. Det er ingen andre som kan ta ansvar for at du skal nå ditt mål.

 

....................................

 

Vann, ja men det er enklere i hverdagen enn i helgene pga annen dagsrytme

Måltidsrytmen, 5 til 6 måltider pr. dag, helt ok i hverdagene, litt tull i helgene...

Inntak av kcal, meny 2 pluss, ok! lå mellom 1500-1900 kcal forrige uke

Frukt og grønt, frukt ok, må spise mer grønt til brødmåltidene

Varierer middagen, ja går som regel greit, 2 fisk, en grøt, 1 kylling, farse max2

Hjertevennlig, .. sliter litt med denne

Kosemerkene, ja prøver å spare disse til lørdag. Ikke alltid at det går...

Dagsrapport, ja har ført siden august 06, både på gode og dårlige dager

Trim, mål 10 poeng i uka, ikke alltid jeg greier det, skulle ha variert trimmen mer

Tankene med, ... jobber med saken

Tar du vare på deg selv, med 4 barn i alderen 1 1/2 år til 16 år, full jobb og en mann som pendler så har jeg vel litt tilgode på dette punktet! Skal jobbe mer med dette punktet også!

 

Ellers: Drikke ikke kcal foruten ett glass juice i lunsjen et par dager i uka. Og et glass melk til frokost 2 til 3 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slankemyter som ikke virker

 

Ikke rart mange prøver å bli slank uten å lykkes. Ryktene er like mange som de er feil. Se 30 av dem her.

 

- For å gå ned i vekt må du forbruke mer energi enn det du får i deg gjennom mat og drikke. Det er liksom regel nummer én, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, ved Din Kost til Mozon.no.

 

Helsesiden mozon presenterer 30 slankemyter som ikke virker:

 

1. Jeg blir tynn av å droppe måltider.

 

2. Jeg trener, derfor kan jeg spise!

 

3. Jeg stoler på baderomsvekten.

 

4. Nei til lavkarbo-dietter.

 

5. Jeg blir tynn av sukkerfri brus.

 

6. Melk setter seg på hoftene. Personer som drikker melk mister faktisk mer fett enn de som kutter ut melken. Det er fordi kalsiumet i meieriprodukter trigger fettforbrenning istedenfor lagring av det. Resultatene ser du ved å innta 3-4 porsjoner, som et glass skummet melk eller en yoghurt som inneholder mindre tilsatt sukker, daglig.

 

7. Jeg MÅ spise når oksehungeren slår til. Nei, det er ikke sikkert det er mat som må til. Det holder muligens bare å drikke litt vann. Kroppen blander ofte sultfølelsen med tørstfølelsen. Har du spist i løpet av de siste to timene, bør du ta et glass vann istedenfor en matbit.

 

8. Olivenolje er kalorifattig. Olivenolje er bra for deg, men en spiseskje inneholder rundt 120 kalorier, noe de fleste andre oljer også gjør. Prøv heller å spraye på oljen. En sprut inneholder rundt fem kalorier.

 

9. Slank av stress. Det er mer sannsynlig at stress vil føre til vektøkning. Stress utløser hormonet kortisol, som stimulerer appetitten.

 

10. Frukt er kalorifritt.

 

11. Slank av detox-kur.

 

12. Du kan ikke drikke alkohol. En hver diett som nekter deg å kose deg litt er dømt til å mislykkes. Men det er en annen grunn til at du ikke burde nekte deg selv alkohol: Ifølge spanske forskere finnes det en ingrediens i rødvin, resveratrol, som spalter fett.

 

13. 1000 kalorier om dagen ved slanking. Anbefalingen er å holde seg til minst 1500 kalorier om dagen.

 

14. Flytende kalorier teller ikke.

 

15. Salater er alltid slankende. Ikke nødvendigvis. Består salaten din av en klatt majones, en håndfull revet ost og baconbiter, i tillegg til grønnsaker, kan kalorimengden stige fra 50 til 350!

 

16. Lite fett betyr få kalorier.

 

17. Fy til alt som heter fett. Det er ikke slik at du må gi opp alt som heter fett. - Personer som får 35 prosent av sitt daglige kaloriinntak fra sunt fett, som fra nøtter og fet fisk, går ned mer i vekt enn de som spiser halvparten så lite, sier ernæringsfysiolog Jennette Higgs. Men mengden mettet fett bør ikke overstige 25 gram om dagen, og styr unna transfett.

 

18. Jeg spiser lite. Den gjennomsnittlige slankeren nedvurderer mengden mat de spiser med inntil 800 kalorier per dag. For å få full oversikt over hva du stapper i munnen, bør du føre en dagbok etter alle måltider.

 

19. Jeg har lav forbrenning.

 

20. Amming = vektreduksjon. Det er sant at ammende kvinner forbrenner rundt 500 ekstra kalorier om dagen. Men fyller du på med en flaske cola eller en sjokolade hver dag har dette ikke noen effekt.

 

21. Nøtter er sunt. Nøtter er stappet med en fettype som er sunt for hjertet. Men vektmessig inneholder nøtter flere kalorier enn potetgull.

 

22. All lett-mat har lite fett. Egentlig så betyr ikke disse ordene noe, og egentlig kan det hende at du får i deg mer fett enn du tror. En vare som virkelig har redusert fettinnhold skal ha mindre enn 3 gram fett per 100 gram.

 

23. Det er skjoldbruskkjertelen min. Selv om omkring 15 prosent av alle voksne har problemer med skjoldbruskkjertelen, vil bare én prosent gå opp i vekt som et resultat av dette, sier amerikanske eksperter. Men har du vektproblemer i tillegg til fortynning av håret, føler deg kald, har mensproblemer og humørsvingninger, kan dette knyttes til skjoldbruskkjertelen.

 

24. En bit er ikke farlig. Vel, det kommer an på hva du spiser. En stor bit av en cheeseburger kan inneholde så mye som 70 kalorier. I tillegg skal det bare en liten bit til for å trigge hjernen - noe som gjør det fryktelig vanskelig å ikke spise opp resten.

 

25. Mat om kvelden feter mer. Ikke nødvendigvis. For det kommer an på mengden kalorier du får i deg i løpet av en hel dag.

 

26. Mine foreldre er overvektige. Genene dine står kun for 10 prosent av din risiko for å gå opp i vekt. Mens 90 prosent baserer seg på hva du spiser og hvor mye du trener.

 

27. Mørkt brød er slankende. Nei, ikke helt. Enkelte mørke brødtyper har gøy GI, som kan øke nivåene med insulin i kroppen, som bidrar til å lagre fett.

 

28. Slank av å røyke. Når du slutter å røke går forbrenningen litt ned, men den vil etter hvert stabilisere seg, og i tillegg vil du få mange andre gode helsegevinster.

 

29. Feit av karbohydrater. Det er ingen vits å forsøke å kutte ned på karbohydratene, for i et forsøk på slanke kvinner viste det seg at de spiste like mange karbohydrater som overvektige, bare at de spiser færre karbohydrater med høy GI, som loff og hvitt ris.

 

30. Margarin er bedre enn smør. Faktisk så inneholder de omkring samme mengde kalorier. Bruk heller plantemargarin som inneholder umettet fett.

 

Har du mistet gnisten? Du tar deg bedre ut enn du tror - garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTFORDRING til alle sammen: Hvor mye/lite har du vært i aktivitet i dag? Gått til butikken? Gått til postkassen + en liten runde? Har du hatt din første time på et treningssenter? Gått lang tur? Jogget? Syklet? Ble du passe sliten?

 

HUSK: Her er det stumpen ut av sofa'n og let's burn that fat . Skal du ned i vekt må bruken av kalorier være større enn inntaket. Da hjelper det faktisk å bevege seg - og du - "bi-effekten" er at vi kommer i bedre form og (tro det eller ei) får mer overskudd. Bra - ikke sant!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I matbutikken – ikke la deg lokke!

 

1. Tenk hele tiden at alt som havner i handlevognen også havner i munnen din.

2. Kjøp aldri maxi-pakninger med potetgull, brus, ost eller godteri. Kjøp bare det du har planlagt å konsumere.

3. Tygg tyggegummi når du handler i matbutikkene. Da frister det ikke å teste smaksprøvene.

 

Hjemme – sov deg slank

 

4. Sov mye. For lite søvn forstyrrer forbrenningen og det blir vanskeligere å brenne fett. Da øker risikoen for overvekt.

5. Spis sakte, tygg hver bit nøye. Etter cirka 20 minutter er magen moden for å sende signaler til hjernen om at du er mett.

6. Spis så du blir fornøyd, ikke mett. Noen biter mindre hvert måltid gir flere kilo mindre kroppsfett på et år.

7. Du tar alltid bare en porsjon, ikke sant? Påfyll er forbudt, uansett hvor godt det smaker.

 

Matvaner – bli mett med krydder

 

8. Spis mer krydret mat. Sats på chili, pepper, karri og pepperrot. Undersøkelser viser at jo mer maten smaker, jo raskere blir vi mette.

9. Nattspising gjør deg fet. Spis som en konge til frokost, som en prins til lunsj og som en tigger til middag.

10. Spis mer proteiner. Kjøtt eller fisk til både lunsj og middag. Kroppen bruker mye energi på å bryte ned proteinet.

11. Ikke glem fiberen. Fullkornsbrød, fullkornspasta. Mer energi kreves for å bearbeide og fordøye denne maten.

 

Slankende kjøkkenknep

 

12. Ikke bruk gjennomsiktige oppbevaringsbokser til matrester i kjøleskapet. Da ser du maten når du åpner skapet, og blir lettere fristet til småspising.

13. Lag mat med lite fett. Mikrobølgeovnen er ideell for deg som bor alene.

14. Kast ut dårlige stekepanner som brenner ujevnt og krever mye fett for å fungere. Skaff deg en teflonpanne i stedet.

15. Tenk på hvordan skjeer du bruker. Plasser store skjeer i de kalorifattige skålene med salat og grøntfor, og plasser mindre skjeer der du har saus og dessert.

16. Ta frem små dessertskåler i stedet for store tallerkener. Det gjør porsjonene mindre.

 

Nytteløs slanking

Visste du at et stort vekttap er unaturlig, og får kroppen til å kjempe i mot? Ved hard slanking øker appetitten, stoffskiftet senkes og kan i ekstreme tilfeller bli ødelagt.Kroppen vil alltid streve seg tilbake til den høyeste vekten den har hatt – det er en slags indre "termostat” som ikke regulerer varmen, men vekten.

Ekspertene advarer: Slanking kan være umulig

 

Kosttilskudd

 

17. Spis mer fiskeolje. Omega-3-fettsyrer i fiskeoljen kan øke forbrenningen din. Studier viser at fiskeoljen får kroppen til å bruke mer energi.

18. Spis mer kalsium. Et studie viser at kalsiumtilskudd tatt i løpet av ett år hjelper til med opptil fem kilos vektnedgang. Kalsium påvirker fettcellene til å slippe ut mer fett.

19. Spis mer kanel. Et forskerlag har bevist at to gram kanel daglig kan gi økt insulinfølsomhet, som på sin måte gjør vektnedgang enklere.

20. Spis mer liponsyre. Storselgeren som også øker følsomheten overfor insulin, og dermed gjør fettforbrenningen bedre.

 

På badet

 

21. Skaff deg et stort speil så du kan se deg selv i helfigur.

22. Kontroller at vekten fungerer.

23. Gjør baderommet ditt hyggelig, så du tilbringer mer tid der enn på kjøkkenet.

 

Få opp pulsen

 

24. Om du aldri går ellers, gå i desember. Til og fra jobben til å starte med. Jo mer og oftere du går, desto mer kan du unne deg av livets goderÂ…

25. Du som allerede trener, tren mer! Bare 10 prosents økning gir gode resultater.

 

Partytriks

 

26. Minimer energiinnholdet i varmretten, bestill kokte poteter eller ris i stedet for pommes frites og stekte poteter.

27. Velg mineralvann i stedet for saft, juice eller øl. Drikk vin bare for å bedre matens smak.

28. Gå aldri sulten til fest eller middag. Du vil spise for mye.

29. Velg en rett som krever litt pusling, det setter ned farten din. Du blir da mett på færre kalorier.

30. Be om grønnsaker i stedet for saus. Kokt fisk er bedre enn panert fisk.

 

 

Og litt mer ...................

 

Mange sliter med overvekt og overflødige kilo. Og dersom de forsøker å gå ned i vekt lar det seg ofte ikke gjøre. Enten sprekker de for tidlig, eller så skjer det rett og slett så lite at de til slutt gir opp.

 

Og for de som klarer å gå ned i vekt er veien opp igjen kort og alt for enkel.

 

Et stort vekttap er unaturlig, og får kroppen til å kjempe i mot. Ved hard slanking øker appetitten, stoffskiftet senkes og kan i ekstreme tilfeller bli ødelagt.

 

Bjørn Richelsen, formann i det danske ernæringsrådet, mener at det nesten er umulig å holde vekttap over en lengre periode.

 

- Ekstrem overvekt er en mye mer kronisk tilstand enn det overvektige, de pårørende eller helsepersonalet er klar over, uttaler Bjørn Richelsen til ekstrabladet.dk.

 

Han advarer overvektige mot å tro på enkle løsninger og et liv uten overfødige kilo.

 

Han peker på at resultatet av en mislykket slankekur ofte kan være dramatisk. Mislykkede slankere, som prøver og prøver, får ofte dårlig selvbilde og føler seg deprimerte.

 

Fedmealarm blant ungdom

Fedme blant ungdom, og spesielt blant unge gutter, er et voksende problem, går det fram av en rapport fra Nasjonalt råd for ernæring på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet.

– Vi har sett at forekomsten av overvekt og fedme har økt i den norske befolkningen de siste årene, og mest bekymringsfullt er det at ungdommen har lagt seg til dårlige kostvaner, sier lederen for utvalget, Knut-Inge Klepp, til NTB.

 

Livsstilsendring, ikke slankekur

 

- Men det er håp, mener Gunn Helene Arsky.

 

Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand.scient fra Universitetet i Oslo, og jobber nå hos dinkost.no. Hun er enig med sin danske kollega at slanking kan ødelegge forbrenningen, men synes det er viktig å skille mellom slankekur og livsstilsendring.

 

Hun oppfordrer overvektige til å ta ting på lang sikt. På den måten er det ikke nødvendigvis sånn at man går opp igjen med en gang.

 

- Det som kanskje er avgjørende, er om du har tatt deg god nok tid til å gå ned i vekt. De som har gått raskt ned i vekt, vil ha mye vanskeligere for å holde vekten enn de som har gått rolig ned i vekt, maksimalt en halv til en kilo i uken, sier hun til Klikk.no.

 

Men hvorfor er det så vanskelig å holde vekten når man har gått ned mange kilo?

 

- Kroppen vil alltid streve seg tilbake til den høyeste vekten den har hatt – det er en slags indre "termostat” som ikke regulerer varmen, men vekten. Det tar svært lang tid for kroppen å venne seg til en ny, lavere vekt enn det tar for den å venne seg til en høyere vekt. Det gjør den gladelig med en gang, sannsynligvis fordi vi er programmert for et liv med sultkatastrofer, ikke overflod, forklarer Arsky.

 

På hvilken måte kan man forhindre å gå opp igjen?

 

- Ved å følge med på kroppen sin. Forhåpentlig har man valgt å gå ned i vekt ved å gjøre permanente livsstilsendinger – det betyr at det ikke er et alternativ å falle tilbake på de gamle uvanene når målvekten er oppnådd, forklarer hun.

 

- En vektreduksjon virker bare så lenge du spiser fornuftig og trener, alt er fort tapt om du har valgt en så umulig slankekur at du ikke orker å fortsette med den etter at du har nådd vekten din. Og husk; alt må ikke dreie seg om vekt og kalorier, trening og forbrenning! Finn gleden i livet, og ta ting på lang sikt, avslutter ernæringsfysiologen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å ta et bilde av deg selv i helfigur. Det vil gi deg oppmuntring hele veien når du ser at centimetrene minker.

 

Ta frem et klesplagg du er glad i og som er blitt for lite. Mål hvor mye som skal til før det sitter som det skal. En virkelig inspirasjonskilde etter hvert som det går rette veien!

 

Se positivt på deg selv. Selv om du har lagt på deg, har du jo lykkes med mye annet i livet. Du vil også lykkes med slankingen.

 

Sett deg små mål som du kan nå.

 

Gå tur minst fire ganger i uken. Godt for både kropp og sjel. Noen ganger kan den bli kort, andre ganger tar du det igjen ved å gjøre turen lengre.

 

Lær av feil. Skriv gjerne ned hvorfor du har mislykkes før. Skriv ned hvordan du kan unngå å gjøre de samme feilene.

 

Lag en innkjøpsplan. Kjøp inn riktig mat for flere dager om gangen. Finn ut hva du kan tillate deg.

 

Lag store porsjoner av noen gode gryteretter. Vei opp riktig mengde til deg selv og legg i fryseren. Dermed har du riktig og lettvint mat når du har det ekstra travelt.

 

Sørg for nok søvn. Nok søvn gir deg mer overskudd.

 

Drikk rikelig med vann! Ha gjerne en mugge stående klar i kjøleskapet, gjerne med appelsin- eller sitronskiver i så det blir ekstra fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Timene, dagene og ukene går og jeg er sånn passe flink tror jeg ;) men ikke flink nok til at vekten rikker seg nedover... så nå skal jeg skjærpe meg! Det er nå 1/2 år siden jeg startet livsstilsomleggingen og jeg har gått ned 7 kilo. Målet for det neste halvåret er å minimum doble nedgangen. Nå må jeg bare finne ut hva som skal til for å komme igang igjen.

 

Går derfor igjennom Tips-listen fra et tidligere innlegg og fjerner de jeg har kontroll på og lar de punktene jeg godt kan jobbe mere med stå.

 

I matbutikken – ikke la deg lokke!

 

1. Tenk hele tiden at alt som havner i handlevognen også havner i munnen din.

 

Hjemme – sov deg slank

 

4. Sov mye. For lite søvn forstyrrer forbrenningen og det blir vanskeligere å brenne fett. Da øker risikoen for overvekt.

5. Spis sakte, tygg hver bit nøye. Etter cirka 20 minutter er magen moden for å sende signaler til hjernen om at du er mett.

6. Spis så du blir fornøyd, ikke mett. Noen biter mindre hvert måltid gir flere kilo mindre kroppsfett på et år.

7. Du tar alltid bare en porsjon, ikke sant? Påfyll er forbudt, uansett hvor godt det smaker.

 

Matvaner – bli mett med krydder

 

8. Spis mer krydret mat. Sats på chili, pepper, karri og pepperrot. Undersøkelser viser at jo mer maten smaker, jo raskere blir vi mette.

10. Spis mer proteiner. Kjøtt eller fisk til både lunsj og middag. Kroppen bruker mye energi på å bryte ned proteinet.

11. Ikke glem fiberen. Fullkornsbrød, fullkornspasta. Mer energi kreves for å bearbeide og fordøye denne maten.

 

Slankende kjøkkenknep

 

13. Lag mat med lite fett. Mikrobølgeovnen er ideell for deg som bor alene.

 

Kosttilskudd

 

17. Spis mer fiskeolje. Omega-3-fettsyrer i fiskeoljen kan øke forbrenningen din. Studier viser at fiskeoljen får kroppen til å bruke mer energi.

18. Spis mer kalsium. Et studie viser at kalsiumtilskudd tatt i løpet av ett år hjelper til med opptil fem kilos vektnedgang. Kalsium påvirker fettcellene til å slippe ut mer fett.

19. Spis mer kanel. Et forskerlag har bevist at to gram kanel daglig kan gi økt insulinfølsomhet, som på sin måte gjør vektnedgang enklere.

20. Spis mer liponsyre. Storselgeren som også øker følsomheten overfor insulin, og dermed gjør fettforbrenningen bedre.

 

Få opp pulsen

 

24. Jo mer og oftere du går, desto mer kan du unne deg av livets goderÂ…

25. Du som allerede trener, tren mer! Bare 10 prosents økning gir gode resultater.

................................................. :) .......................................................................

 

Til vurdering:

 

- Bruk lunsjen til en rask gåtur!

 

- Avskaffe helgene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lær deg noe enkle triks for hvordan du bevisst kan øke din motivasjon og dermed oppnå ønskede resultater. Motivasjon er ferskvare og du kan selv fylle på. De fleste mennesker har drømmer for hvordan de selv og livet deres skal være. Vi vil gjerne forandre oss, men er du villig til å betale prisen for å oppnå forandringen. Hvis du tidligere har lukket øynene i perioder for så å hive deg på en eller annen kur, har du sikkert erfart at dette er både slitsomt og ofte demotiverende. Noen klarer å gå ned igjen disse kiloene og bli der, men altfor mange har opplevd at disse kiloene kommer på igjen og blir sittende. De fleste som veier 20 kg mer som 40-åring enn som 20-åring har ikke hoppet opp 20 kg det siste året, men de har gått opp 1-2 kg per år de siste ti årene, ofte i forbindelse med høytider som strekker seg ut i tid. Hvis du er av dem som sier at du ønsker å gå ned i vekt eller alternativt at du ikke ønsker å gå opp, er mitt spørsmål til deg: Hvor mye vil du? Er det praktisk mulig og er du villig til å gjøre de endringene som kreves? Er du på den ene siden villig til å bruke mer tid på matlaging, planlegging og mosjon og er du samtidig villig til å gi avkall på noe av den fete og søte maten som ikke gjør deg godt, men som smaker så godt akkurat der og da? Det vil være mange utfordringer og hindringer på veien og jeg sier ikke at det er lett å gjøre endringer. Da ville du ha gjort dem for lengst. Gå igjennom dine hindringer. Kan du gjøre noe for å tilrettelegge, slik at du får kjøpt deg litt tid til din endringsprosess? Å legge om kostvanene kan være en tøff prosess og du vil helt sikkert ha gode og dårlige dager. Ikke gi opp – motivasjon er ferskvare og det må holdes vedlike.

 

 

Dagens motivasjonstekst! :)

 

Proteiner er dine venner

Protein gir økt metthetsfølelse. Sammenlignet med karbohydrater og fett er det proteinene i maten som gir mest metthetsfølelse. Det betyr ikke at du skal spise bare proteiner, men det er fornuftig å ha noe protein i alle hovedmåltidene og spare på fettet som gir mest kalorier og minst metthetsfølelse. Her finner du de beste proteinkildene.

 

Ren fisk; et stykke på ca 125 g gir 25 gram protein

Kylling og kalkun (1 fillet) gir 30 gram protein

Cottagecheese 1/3 boks gir 12 gram protein

1 stykke rent kjøtt eller 1 porsjon karbonadedeig gir 25 gram protein

1 egg gir 7 gram protein

1 glass skummet, ekstra lett eller lettmelk gir 5 gram protein

1 liten yoghurt gir 5 gram protein

2 skiver gulost gir 5 gram protein

2 skiver skinke gir 5 gram protein

 

Antall mil per sjokolade

Hvor lenge må du gå for å forbrenne en sjokolade på 100 gram? Mellom 1,5 og 2 timer. Det holder altså ikke å gå en svipptur på 10 minutter fordi du tok deg en sjokolade før middagen. Kanskje er det bedre å nøye seg med en fjerdedel av sjokoladen og gå 20-30 minutter?

 

Du bestemmer over livet ditt

Ta kontroll: Det er du som bestemmer over livet ditt. Du bestemmer hva og hvor mye du spiser og om du har tid til å trene! Sett opp din plan for de nærmeste ukene, tenk igjennom hvilke annerledes dager som kommer og bestem deg for hvilke dager du skal skeie ut. Planlegging er stikkordet. Hvis du gjør som strutsen og stikker hodet i sanden og lar det stå til, kommer du sannsynligvis til å gå opp i vekt. Dersom det er viktig for deg å unngå å gå opp i vekt, må du planlegge.

 

Hva er grove kornprodukter?

Grove kornprodukter metter bedre, gir mer stabilt blodsukker og inneholder mer mineraler og vitaminer enn fint brød. Dette er kjent for de fleste, men det er ofte vanskelig å vurdere hvilke brød, knekkebrød og kornblandinger som er bra. Som grovt brød regnes et brød med minimum 50% sammalt mel. De fleste av oss kjøper brød i butikken i en hektisk hverdag, og det er ofte vanskelig å vite om brødet er grovt eller ikke. Hvis du leser varedeklarasjonen på brødet, er innholdet deklarert i fallende rekkefølge. Med andre ord, det som står først på listen, er det matvaren inneholder mest av. Målet er å finne et brød der sammalt mel står før siktet hvetemel. Hvis du baker selv er det lett å få god, billige og grove brød. Ikke la mer enn halvparten av melet være siktet hvetemel, så har du et supert brød. Bruk gjerne litt havre eller hvetekli og linfrø, så øker du fiber innholdet ytterligere. Tilsetter du solsikkekjerner eller litt hakkede nøtter så får du en god smak og samtidig litt ekstra av de sunne fettsyrene. Når det gjelder kornblandinger bør du styre unna de med mye tilsatt sukker og kornblandinger som er ristet i fett. I tillegg bør den kornblandingen du velger ha høyt fiberinnhold, minst 8 gram kostfiber per 100 gram. Med andre ord begynn å lese varedeklarasjonen. Du bør velge en variant uten tilsatt sukker. For å få litt søtsmak må du gjerne velge en som er tilsatt tørket frukt eller du kan tilsette litt frisk eller tørket frukt selv

 

Tallerkenmodellen

Du kan holde på vekten uten å føle deg sulten. Det er bare å følge tallerkenmodellen. Sørg for at du alltid dekker minst en en tredjedel – helst halvparten av tallerkenen med grønnsaker. Grønnsaker inneholder lite energi, men inneholder masse fiber som gir magen noe å jobbe med og øker metthetsfølelsen og stabiliserer blodsukkeret. Ved å følge tallerkenmodellen både til middag og lunsj får du i deg mindre kalorier uten at du blir mer sulten.

 

Metthetsfølelsen reguleres av flere mekanismer i kroppen, en av de viktigste går via fyllingen av magesekken. Når du spiser og fyller opp magesekken, så skiller magesekken ut et hormon som heter CCK. Dette hormonet sender beskjed til hjernen om at magen er full, og hjernen sender så beskjed om at du er mett. For å øke metthetsfølelsen er det derfor viktig å spise mat med stort volum og lite kalorier. Alle grønnsaker med unntak av oliven, avokado og belgfrukter inneholder ekstremt lite energi/ kalorier, men tar stor plass. Når du spiser mye grønnsaker til maten spiser du automatisk litt mindre av den andre mer kaloririke maten og måltidet i sin helhet får mindre kalorier. Hvis du for eksempel spiser pizza til middag og passer på å fylle halve tallerkenen med salat vil du automatisk spise et til to stykker mindre enn du normalt gjør – dette betyr færre kalorier og mye mer vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Hvis du skal klare å gjennomføre å spise i henhold til tallerkenmodellen på sikt, er det viktig at du varierer grønnsakene. Jeg kjenner ikke den personen som orker å spise en halv tallerken gulrøtter til middag hver dag. Grønnsaker kan varieres i det uendelige; wokede grønnsaker i soya og chilisaus, ratatouile (grønnsaksrøre), salater, ovnsbakte grønnsaker, grønnsaker i tomatsaus, masse grønnsaker som del i en gryte eller pastasaus, kokte gønnsaker, salat, råkost osv. bruk ferske og tørkede urter, hvitløk og chili for å få frem den gode smaken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå insett min overvekt, og vil nå prøve å gjøre noe med den.

Det vanskeligste er å vite hvor man skal begynne. Jeg finner mye hjelp i deres ord, og føler meg igjen i manges beskivelser av seg selv. Jeg har en ganske aktiv jobb, jobber med mange herlige små mennesker som krever sitt, så det er vel igrunn matinntaket som må forandres på. Jeg merker at sofaen og snopet er gode kompser om kveldene....men nå vil jeg prøve å forandre min livvstil.

Gruer meg nok litt for å gå på vekten på mandag morgen, men nå vil jeg gå ned i cm og vekt.

Stå på alle sammen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

... både fysisk og mentalt... Har i grunnen begynt å tvile... å det er et dårlig tegn... :)

 

Skal på nytt forsøke i samarbeid med to gode venninner. Fast onsdagstreff for motivasjons påfyll... enn så lenge så har jeg mye fornuftig lesestoff her inne.

 

Skjønner ikke at alt skal være så vanskelig... trodde egentlig jeg var sta nok ;)

 

Lær deg noe enkle triks for hvordan du bevisst kan øke din motivasjon og dermed oppnå ønskede resultater. Motivasjon er ferskvare og du kan selv fylle på. De fleste mennesker har drømmer for hvordan de selv og livet deres skal være. Vi vil gjerne forandre oss' date=' men er du villig til å betale prisen for å oppnå forandringen. Hvis du tidligere har lukket øynene i perioder for så å hive deg på en eller annen kur, har du sikkert erfart at dette er både slitsomt og ofte demotiverende. Noen klarer å gå ned igjen disse kiloene og bli der, men altfor mange har opplevd at disse kiloene kommer på igjen og blir sittende. De fleste som veier 20 kg mer som 40-åring enn som 20-åring har ikke hoppet opp 20 kg det siste året, men de har gått opp 1-2 kg per år de siste ti årene, ofte i forbindelse med høytider som strekker seg ut i tid. Hvis du er av dem som sier at du ønsker å gå ned i vekt eller alternativt at du ikke ønsker å gå opp, er mitt spørsmål til deg: Hvor mye vil du? Er det praktisk mulig og er du villig til å gjøre de endringene som kreves? Er du på den ene siden villig til å bruke mer tid på matlaging, planlegging og mosjon og er du samtidig villig til å gi avkall på noe av den fete og søte maten som ikke gjør deg godt, men som smaker så godt akkurat der og da? Det vil være mange utfordringer og hindringer på veien og jeg sier ikke at det er lett å gjøre endringer. Da ville du ha gjort dem for lengst. Gå igjennom dine hindringer. Kan du gjøre noe for å tilrettelegge, slik at du får kjøpt deg litt tid til din endringsprosess? Å legge om kostvanene kan være en tøff prosess og du vil helt sikkert ha gode og dårlige dager. Ikke gi opp – motivasjon er ferskvare og det må holdes vedlike.

 

 

Dagens motivasjonstekst! :D

 

Ta kontroll: Det er du som bestemmer over livet ditt. Du bestemmer hva og hvor mye du spiser og om du har tid til å trene! Sett opp din plan for de nærmeste ukene, tenk igjennom hvilke annerledes dager som kommer og bestem deg for hvilke dager du skal skeie ut. Planlegging er stikkordet. Hvis du gjør som strutsen og stikker hodet i sanden og lar det stå til, kommer du sannsynligvis til å gå opp i vekt. Dersom det er viktig for deg å unngå å gå opp i vekt, må du planlegge.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå startet med registrering av mat igjen etter en lengre sykdomsperide hvor GR-prinsippene ikke har vært prioritert. Veide meg i dag og er 100 gram lettere enn for 14 dager siden. Har som mål å gå ned 500 gram til neste onsdag.

 

Satser på litt bevegelse denne uka og i underkant av meny 2. Når trimmen kommer på plass skal jeg øke opp til meny 2 + igjen.

 

Formel uten trim:

1 000 + 1 012 - 195 - 161 = 1 656 * 1,3 = 2 152 - 500/800 = 1 652/1 352

 

Formel med 7 trimpoeng:

2 152 + (28,58 * 7) = 2 352 - 500/800 = 1 852/ 1 552

 

Formel med 10 trimpoeng:

2 152 + 285 = 2 437 - 500/800 = 1 937/1 637

 

Var flink i dag og sto opp en halv time tidligere enn vanlig. Rakk å lage en god salat som jeg skal kose meg med til lunsj. Og i kveld blir det "pep-talk" med to gode venninner som også har litt for mye fett "sittende mellom øra" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gikk ned 400 gram og er fornøyd med det! Er nå nede i den laveste vekta jeg hadde før jul og har gått ned 7,2 kg tilsammen. Har vært ute å gått 4 turer den siste uka. Ikke så lange turer men greide i allefall å prioritere å komme meg ut.

 

Mål til neste onsdag er å gå ned 500 gram og få 7 trimpoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...