Gå til innhold

12 månders bindende avtale!


Gjest nanny

Anbefalte innlegg

Greier fortsatt å prioritere trim. Har blitt flere turer i det siste og har øket på både lengden og intensiteten. Som vanlig vipper vekten litt opp igjen når jeg øker på med trim så nå blir det noen uker uten veiing. Er ved godt mot! ;) Kjenner at overskuddet sakte men sikkert kommer tilbake. Tror denne våren blir fin og at jeg greier å fjerne noen kilo før det blir sommer. I og med at alt går så tregt for meg blir sommermålet mitt å gå ned 5 kg innen 1. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Ja da har nok en måned passert og jeg prøvde meg på vekta i dag tidlig. Har fokusert mest på å få trimmet mine 10 trimpoeng i uka. Dessverre har jeg ikke greid å holde igjen på maten nok til at vekta har gått ned. Veier det samme i dag som jeg gjorde for en måned siden. Dvs at jeg nå har kun 2 måneder på å nå sommer målet mitt på minus 5 kilo.

 

Formen er bedre enn på lenge og jeg tror det er på tide å lete frem målbåndet. Forhåpentligvis har jeg krympet litt i cm selv om vekten ikke har gått ned.

 

Da prøver jeg med friskt mot igjen. Og legger denne planen: fortsatt 10 trimpoeng i uka, mer fokus på grønt og litt mindre brødmat på menyen.

 

Uavhengig av hvordan dette går frem mot 1. juli skal jeg melde meg på kurs etter sommeren. Ser at jeg har en del uvaner som jeg må ha drahjelp på for å kvitte meg med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedgang 300 gram. Ikke så mye men en start allikevel. Håper motivasjonen holder igjennom helgen. Har funnet en fin trimløype som gir meg mye motstand, mange seige oppoverbakker. Kalles vel naturlig intervall trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Det finnes jo mange avtaler som man daglig tar ansvar for og følger til punkt og prikke. Hvorfor er det da sånn at en avtale som man gjør med seg selv' date=' den viktigste personen i sitt eget liv, så fort blir lagt til side så fort man møter motgang i en eller annen form?!?!?!?

 

Har funnet ut at jeg trenger å få noen tanker ned på trykk slik at jeg ikke "glemmer" avtalen med meg selv hvis ikke alt går som jeg håper og vil! :P

 

Første delmål, snu vekt oppgang til vekt nedgang: FERDIG!!! :) Innfridd 14/8

 

Delmål 2: vekt 99 kg innen 25. september

 

Delmål 3: vekt 95 kg innen 13. november

 

Delmål 4: vekt 90 kg innen 18. desember

 

Meny 3, 1900 kcal pr dag , minimum 10 trimstrek i uka

 

Evaluering 18. desember, mål for de neste 12 kg som skal av!

 

Guria[/quote']

 

Nå er jeg tilbake og en oppsummering av det siste året er på plass. Startet på GR-kurs onsdag 29. august. Iflg kursleders vekt veier jeg bare 3 - 4 kilo mindre nå enn hva jeg gjorde for ett år siden. Dvs at alle mine store planer for et lettere liv for ett år siden ikke helt ble oppfylt.

 

I GR-boken står det at man må ta en dag av gangen og det tipset har jeg tenkt å følge. Starter opp på meny 2, 1600 kcal, og et mål om å ha 10 trimpoeng i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På tide med en oppsummering etter tre uker på kurs. Har trimmet mye og prøvd å ligge på meny 2 men har allikevel ikke gått ned mer enn 3-400 gram. Tydelig at kroppen ikke helt er med på dette opplegget. Var hos lege på tirsdag og fikk en forklaringen. Jeg er gravid! ;) Ikke rart at formen er dårlig innimellom.

 

Så da blir det permisjon fra kurs noen uker til jeg kommer meg igjennom de verste ukene med dårlig form. Skal starte på igjen 24. oktober. Har lovt meg selv å trimme mye i ukene som kommer for å greie å holde igjen vekten så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig nyhet!! Lykke til!!

 

Klem fra XXL

 

Takk for det! Ser ut som jeg må legge opp til en langsiktig plan for å komme i mål med min livsstilsendring. Skal lage meg tråd på gravid og ammende forumet når jeg føler jeg har overskudd til det. Du er velkommen på besøk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Etter mange måneder uten å tenke GR er ståa slik:

 

Vekt ca 110 kg, dvs at det fortsatt er igjen 7 kg fra siste svangerskap. Nå er tulla snart 4 måneder og jeg føler behov for å komme igang igjen med trim og fornuftig matinntak. Fullammer ennå så jeg bør vel legge meg på ca 2000 kcal pr dag.

 

Kjekt å finne igjen litt motivasjon her inne iallefall.

 

Erfaringsmessig er det best å gå ned mellom 500 gram og en kilo i uka. Grunnen til det er at det er lettere å holde vekten på lang sikt.

 

- Ikke desto mindre ser vi at veldig mange som slanker seg setter seg mer ambisiøse mål enn som så. Gjerne en kilo eller mer per uke. Jo høyere forventningene er for vektnedgangen hver uke' date=' desto mindre margin får folk mellom suksess eller krise. En nedgang på 1200 gram feires med jubel, mens en nedgang på 200 gram kan utløse stor skuffelse, sier ernæringsfysiolog Maria Thommessen til Dagbladet.no.

 

Thommessen er ekspert i Litt lettere og har gitt ut flere bøker på temaet helse og kosthold. Hun ber folk være oppmerksomme på at de fleste opplever oppturer og nedturer.

 

- Vektreduksjon krever som regel en omlegging av livsstilen og det tar tid. Kroppen er ingen maskin som er lineært innstilt, og alle er forskjellig programmert. Derfor må hver og en lytte til hvordan kroppen reagerer og lære seg å takle både små og store skuffelser, sier hun.

 

Her er Marias tips for å takle små og store kriser:

 

1. Gått for lite ned i vekt i løpt av uka.

 

Det å oppleve å gå for lite ned i vekt i løpet av en uke er nok den lille skuffelsen som slankere flest opplever oftest. Når du opplever dette er det viktig at du først ransaker dine forventninger. Har du satt deg for ambisiøse mål? Husk at når det gjelder å gå ned i vekt er det ikke om å gjøre å komme fortest mulig i mål.

 

All vektnedgang under 1000 gram i uka er bra. Hvor du lander i gjennomsnitt er avhengig av kroppens reaksjon på endret livsstil. Legg skuffelsen bak deg og hold fokus på det målet som ligger foran!

 

2. Står bom fast i to eller tre uker.

 

Noen erfarer også at de blir stående stille i to, tre eller ja endog fire uker. Dette er frustrerende når man har bestemt seg for å ta av noen kilo og gleder seg til å se resultater.

 

Det at vekten står stille selv om du har fulgt et slankeprogram kan skyldes flere forhold: a) Du kan ha vært for flink og spist for lite slik at kroppen har begynt å brenne på sparebluss, :P kroppen kan ha satt seg i hvilemodus som en fysiologisk beskyttelse mot videre vektnedgang, eller c) hvis du har trent veldig mye, kan vektstillstand bety at kroppen bygger muskler som veier opp for tap av fettmasse.

 

Ikke få panikk, sjekk matplanen og treningsplanen din og pass på at du ikke overdriver i noen retning og sjekk hvordan det ligger an med fettprosenten på kroppen. Står vekten stille mens fettprosenten går ned betyr det at mer og mer av vekten består av muskler og det er bare positivt.

 

I stedet for å følge med på vekten kan det være en god ide å måle omkretsen rundt midjen. Går den ned er det også et lovende resultat.

 

3. Faller for fristelser.

 

For den som slanker seg står fristelsene i kø og det er lett å falle for fristelsen til hengi seg til gamle synder eller mer eller mindre aktivt glemme den målsettingen man har satt seg når det gjelder vekten. Dette er ikke mer enn menneskelig, men ikke desto viktigere at man klarer å hente seg inn igjen etterpå.

 

En tur på byen, et kakelag eller en hemmelig orgie i chipsposen trenger ikke velte ditt vektprosjekt. Du trenger ikke en gang definere det som en sprekk, bare du klarer å slutte i tide!

 

Neste dag følger du ditt vektprogram igjen og du vil ganske snart være tilbake i god rytme. Faste hovedmåltider og lette mellommåltider reduserer skaden ved en utskeielse eller to.

 

4. Må ha det, bare må ha noe søtt.

 

Smaken på det søte er tillært fra tidlig barndom gjennom søt morsmelk. Hos noen er trangen til noe søtt så sterk at de bare må ha noe søtt hver dag. Denne trangen kan skyldes at blodsukkeret svinger, men er nok oftest en vanesak.

 

En livsstilsendring i retning av faste måltider, valg av grovere brød og mye grønnsaker, sunnere fettyper og mer mosjon i hverdagen vil som regel redusere dette suget etter noe søtt.

 

Hvis trangen etter noe søtt ikke går bort kan brus, saft eller tyggegummi uten sukker men med kunstig søtstoff kan være et alternativ. Å pusse tennene med tannpasta når søtsuget kommer er også et godt triks for å jage suget unna!

 

5. Motivasjonen svikter.

 

Vektreduksjon krever motivasjon, uten tvil. Noen synes det er best å melde seg inn i en gruppe eller på et kurs slik at de der kan få hjelp til å holde motivasjonen oppe ved et mildt gruppepress.

 

Andre får god hjelp av familie, venner eller kolleger, mens andre igjen henter motivasjonen innenfra ved hjelp av sterk fokus på sitt eget mål.

 

Hvis motivasjonen svikter og du merker at du er i ferd med å gi opp er det viktig at du går tilbake og henter fram de to-tre viktigste grunnene du hadde for deg selv da du opprinnelig bestemte deg for at du ville ned i vekt.

 

Enten det var av helsemessige grunner eller for den generelle trivselen. Det er bare du selv som kan avgjøre hva som er viktig for deg til enhver tid.

 

Gjenta for deg selv, gjerne skriftlig hvorfor du ville ned i vekt i utgangspunktet og spør deg selv om det samme gjelder i dag? Lag så en liste over ting du vil oppnå eller gjøre når du har nådd ditt mål. Her kan du sette opp det som betyr noe for deg. Enten det er å komme inn i gamle yndlingsklær eller å forbedre helsen.

 

Til sist setter du opp for deg selv en plan for belønning. Husk at det var en grunn til at du kom opp i en vekt du nå ønsker deg ned fra. Gir du opp når motivasjonen svikter er sjansen stor for at du faller tilbake i gammelt mønster og at vekten følger etter.

 

SUNT/USUNT: Når du går og handler, les hva som står på pakken. Husk at om du kjøper noe med hjem, ender det med at du spiser det uansett om det er sunt eller ikke.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny start krever nye fakta tall ;)

 

Vekt: 111,6 kg

 

Bryst: 119 cm

Under brystet: 100 cm

Midje: 103 cm

Hofte: 124 cm

Rumpe: 122 cm

Lår: 75 cm

Over kneet: 56 cm

Legg: 47 cm

 

Totalt 746 cm

 

Selv om alle tallene er alt for høye så vet jeg at det motiverer veldig når disse tallene krymper!

 

Pga amming legger jeg meg på meny 4, 2200 kcal, og satser på 10 trimpoeng pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny start trenger et nytt nick tenker jeg!

 

Så nå har pæra gått over til å være nanny .... Har litt med hverdagen min å gjøre også da... har unger rundt meg til alle døgnets tider. Slitsomt men på en god måte. Trives iallefall best med alle små og store rundt meg hele tiden. Så over til det som denne tråden skal handle om. Livsstilsendring for livstid.

 

Første uke er unnagjort og jeg har kommet godt igang med trimmen, fikk 14 trimpoeng ;)

 

Har veid og registrert mat noen dager men ikke alle. Tror ikke det er realistisk at jeg gjør heller. Skal ta en titt i GR-boken fra i fjor høst og se over menyen på nytt.

 

Veide meg i dag og har gått opp 300 gram men det tar jeg ikke som et nederlag bare som et skritt på veien.

 

Tok også målene mine og har gått ned noen cm over magen og hoftene.

 

Dato: 03.09./10.09.

Vekt: 111,6 kg/116,9

 

Bryst: cm 119/119

Under brystet: cm 100/98

Midje: cm 103/100

Hofte: cm 124/122

Rumpe: cm 122/121

Lår: cm75/75

Over kneet: cm 56/56

Legg: cm 47/47

 

Totalt cm 746/738

 

Endring kg: +0,3

Endring cm: - 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Lær deg noe enkle triks for hvordan du bevisst kan øke din motivasjon og dermed oppnå ønskede resultater. Motivasjon er ferskvare og du kan selv fylle på. De fleste mennesker har drømmer for hvordan de selv og livet deres skal være. Vi vil gjerne forandre oss' date=' men er du villig til å betale prisen for å oppnå forandringen. Hvis du tidligere har lukket øynene i perioder for så å hive deg på en eller annen kur, har du sikkert erfart at dette er både slitsomt og ofte demotiverende. Noen klarer å gå ned igjen disse kiloene og bli der, men altfor mange har opplevd at disse kiloene kommer på igjen og blir sittende. De fleste som veier 20 kg mer som 40-åring enn som 20-åring har ikke hoppet opp 20 kg det siste året, men de har gått opp 1-2 kg per år de siste ti årene, ofte i forbindelse med høytider som strekker seg ut i tid. Hvis du er av dem som sier at du ønsker å gå ned i vekt eller alternativt at du ikke ønsker å gå opp, er mitt spørsmål til deg: Hvor mye vil du? Er det praktisk mulig og er du villig til å gjøre de endringene som kreves? Er du på den ene siden villig til å bruke mer tid på matlaging, planlegging og mosjon og er du samtidig villig til å gi avkall på noe av den fete og søte maten som ikke gjør deg godt, men som smaker så godt akkurat der og da? Det vil være mange utfordringer og hindringer på veien og jeg sier ikke at det er lett å gjøre endringer. Da ville du ha gjort dem for lengst. Gå igjennom dine hindringer. Kan du gjøre noe for å tilrettelegge, slik at du får kjøpt deg litt tid til din endringsprosess? Å legge om kostvanene kan være en tøff prosess og du vil helt sikkert ha gode og dårlige dager. Ikke gi opp – motivasjon er ferskvare og det må holdes vedlike.

 

 

Dagens motivasjonstekst! :)

 

Proteiner er dine venner

Protein gir økt metthetsfølelse. Sammenlignet med karbohydrater og fett er det proteinene i maten som gir mest metthetsfølelse. Det betyr ikke at du skal spise bare proteiner, men det er fornuftig å ha noe protein i alle hovedmåltidene og spare på fettet som gir mest kalorier og minst metthetsfølelse. Her finner du de beste proteinkildene.

 

Ren fisk; et stykke på ca 125 g gir 25 gram protein

Kylling og kalkun (1 fillet) gir 30 gram protein

Cottagecheese 1/3 boks gir 12 gram protein

1 stykke rent kjøtt eller 1 porsjon karbonadedeig gir 25 gram protein

1 egg gir 7 gram protein

1 glass skummet, ekstra lett eller lettmelk gir 5 gram protein

1 liten yoghurt gir 5 gram protein

2 skiver gulost gir 5 gram protein

2 skiver skinke gir 5 gram protein

 

Antall mil per sjokolade

Hvor lenge må du gå for å forbrenne en sjokolade på 100 gram? Mellom 1,5 og 2 timer. Det holder altså ikke å gå en svipptur på 10 minutter fordi du tok deg en sjokolade før middagen. Kanskje er det bedre å nøye seg med en fjerdedel av sjokoladen og gå 20-30 minutter?

 

Du bestemmer over livet ditt

Ta kontroll: Det er du som bestemmer over livet ditt. Du bestemmer hva og hvor mye du spiser og om du har tid til å trene! Sett opp din plan for de nærmeste ukene, tenk igjennom hvilke annerledes dager som kommer og bestem deg for hvilke dager du skal skeie ut. Planlegging er stikkordet. Hvis du gjør som strutsen og stikker hodet i sanden og lar det stå til, kommer du sannsynligvis til å gå opp i vekt. Dersom det er viktig for deg å unngå å gå opp i vekt, må du planlegge.

 

Hva er grove kornprodukter?

Grove kornprodukter metter bedre, gir mer stabilt blodsukker og inneholder mer mineraler og vitaminer enn fint brød. Dette er kjent for de fleste, men det er ofte vanskelig å vurdere hvilke brød, knekkebrød og kornblandinger som er bra. Som grovt brød regnes et brød med minimum 50% sammalt mel. De fleste av oss kjøper brød i butikken i en hektisk hverdag, og det er ofte vanskelig å vite om brødet er grovt eller ikke. Hvis du leser varedeklarasjonen på brødet, er innholdet deklarert i fallende rekkefølge. Med andre ord, det som står først på listen, er det matvaren inneholder mest av. Målet er å finne et brød der sammalt mel står før siktet hvetemel. Hvis du baker selv er det lett å få god, billige og grove brød. Ikke la mer enn halvparten av melet være siktet hvetemel, så har du et supert brød. Bruk gjerne litt havre eller hvetekli og linfrø, så øker du fiber innholdet ytterligere. Tilsetter du solsikkekjerner eller litt hakkede nøtter så får du en god smak og samtidig litt ekstra av de sunne fettsyrene. Når det gjelder kornblandinger bør du styre unna de med mye tilsatt sukker og kornblandinger som er ristet i fett. I tillegg bør den kornblandingen du velger ha høyt fiberinnhold, minst 8 gram kostfiber per 100 gram. Med andre ord begynn å lese varedeklarasjonen. Du bør velge en variant uten tilsatt sukker. For å få litt søtsmak må du gjerne velge en som er tilsatt tørket frukt eller du kan tilsette litt frisk eller tørket frukt selv

 

Tallerkenmodellen

Du kan holde på vekten uten å føle deg sulten. Det er bare å følge tallerkenmodellen. Sørg for at du alltid dekker minst en en tredjedel – helst halvparten av tallerkenen med grønnsaker. Grønnsaker inneholder lite energi, men inneholder masse fiber som gir magen noe å jobbe med og øker metthetsfølelsen og stabiliserer blodsukkeret. Ved å følge tallerkenmodellen både til middag og lunsj får du i deg mindre kalorier uten at du blir mer sulten.

 

Metthetsfølelsen reguleres av flere mekanismer i kroppen, en av de viktigste går via fyllingen av magesekken. Når du spiser og fyller opp magesekken, så skiller magesekken ut et hormon som heter CCK. Dette hormonet sender beskjed til hjernen om at magen er full, og hjernen sender så beskjed om at du er mett. For å øke metthetsfølelsen er det derfor viktig å spise mat med stort volum og lite kalorier. Alle grønnsaker med unntak av oliven, avokado og belgfrukter inneholder ekstremt lite energi/ kalorier, men tar stor plass. Når du spiser mye grønnsaker til maten spiser du automatisk litt mindre av den andre mer kaloririke maten og måltidet i sin helhet får mindre kalorier. Hvis du for eksempel spiser pizza til middag og passer på å fylle halve tallerkenen med salat vil du automatisk spise et til to stykker mindre enn du normalt gjør – dette betyr færre kalorier og mye mer vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Hvis du skal klare å gjennomføre å spise i henhold til tallerkenmodellen på sikt, er det viktig at du varierer grønnsakene. Jeg kjenner ikke den personen som orker å spise en halv tallerken gulrøtter til middag hver dag. Grønnsaker kan varieres i det uendelige; wokede grønnsaker i soya og chilisaus, ratatouile (grønnsaksrøre), salater, ovnsbakte grønnsaker, grønnsaker i tomatsaus, masse grønnsaker som del i en gryte eller pastasaus, kokte gønnsaker, salat, råkost osv. bruk ferske og tørkede urter, hvitløk og chili for å få frem den gode smaken[/quote']

 

dytter denne litt... på tide å lete frem motivasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...